Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:59

FiveSports schreef:
Wauw, dus je kunt wel van vanalles zeggen dat het niet racistisch is maar geen voorbeeld noemen van iets wat jij wel racistisch vindt?

Tuurlijk kan ik wel iets noemen dat ik racistisch vind, maar hoe gaat dat hier helpen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:02

enzino schreef:
FiveSports schreef:
Wauw, dus je kunt wel van vanalles zeggen dat het niet racistisch is maar geen voorbeeld noemen van iets wat jij wel racistisch vindt?

Tuurlijk kan ik wel iets noemen dat ik racistisch vind, maar hoe gaat dat hier helpen?

Wat is er lastig aan mijn vragen dan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:30

FiveSports schreef:
enzino schreef:
Wat een rare vragen; je kan niet op voorhand bepalen waar precies de grens tussen wel en niet racisme ligt. Of om in de woorden van Justice Potter te spreken: "I know it when i see it".

Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.
Hiervan is in Nederland geen enkele sprake.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:34

elnienjo schreef:
Racistisch is als je iemand van een andere afkomst maar met Nederlands paspoort zou weigeren tot bijv. scholing, gezondheidszorg, restaurantbezoek of tot winkels vanwege de huidskleur.

Bovenstaande klopt.. maar geldt helaas wel voor (sommige) stage-adressen en bij banen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:49

Brainless schreef:
elnienjo schreef:

Bovenstaande klopt.. maar geldt helaas wel voor (sommige) stage-adressen en bij banen.

soms kun je ( elke nationaliteit) ook de lat te hoog leggen bij het zoeken naar een stage plaats of baan en als je dan afgewezen wordt is het i.m.o niets anders dan dat je niet bekwaam genoeg zou zijn voor die functie/baan

of als er in de vacature gevraagd wordt naar HBO en je gaat met minder toch solliciteren dan loop je wel een risico, kan ook zomaar goed uitpakken

citaat:
De persoonlijke bekwaamheid en niet de huidskleur of afkomst moet de toekomst van individuen bepalen

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19727 ... eservebank

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:02

Dus als een bedrijf aan een uitzendbureau vraagt om alleen blanke sollicitanten te sturen, dan is dat racisme? Dan is het niet de persoonlijke bekwaamheid, maar huidskleur of afkomst die bepaalt of je een baan krijgt.

Zouden we het er over eens kunnen worden dat dat racisme is?

Edit: Mijn fout, ik realiseer me opeens dat dit het topic over modereren op racisme is, niet het racismetopic zelf. Het lijkt me dat de discussie of er racisme in Nederland voorkomt daar thuis hoort.

mijn fout dat ik hier gereageerd heb.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 18-09-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:03

MCE schreef:
[

soms kun je ( elke nationaliteit) ook de lat te hoog leggen bij het zoeken naar een stage plaats of baan en als je dan afgewezen wordt is het i.m.o niets anders dan dat je niet bekwaam genoeg zou zijn voor die functie/baan

of als er in de vacature gevraagd wordt naar HBO en je gaat met minder toch solliciteren dan loop je wel een risico, kan ook zomaar goed uitpakken

citaat:
De persoonlijke bekwaamheid en niet de huidskleur of afkomst moet de toekomst van individuen bepalen

Maar uit onderzoek is letterlijk gebleken dat mensen met een niet-Westerse of on-Hollandse achternaam gewoon minder snel worden aangenomen, OOK als zij minstens even goede kwalificaties hebben als Jan Jansen en Gerda de Vries. Maar jij denkt het gewoon op ‘de lat te hoog leggen’ te kunnen gooien? Sorry maar dan heb je het echt niet begrepen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:06

Brainless schreef:
elnienjo schreef:

De kans is groot dat er ook niet makkelijk een blanke Nederlander wordt aangenomen in 'n bijv. Turkse winkel. Er zijn zelfs uitgaansgaansgelegenheden bekend waar je als blanke niet welkom bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:08

Karl66 schreef:
Dus als een bedrijf aan een uitzendbureau vraagt om alleen blanke sollicitanten te sturen, dan is dat racisme? Dan is het niet de persoonlijke bekwaamheid, maar huidskleur of afkomst die bepaalt of je een baan krijgt.

Dat is rascisme en in het nieuws geweest dat dit gebeurt.

Rascisme ontkennen dat dit gebeurt is echt je hoofd in hett zand steken en mensen die hiermee te maken hebben nog een trap nageven door het te ontkennen dat dit gebeurt.

Tevens zijn er onderzoeken geweest, nu niet paraat, waaruit bleek dat mensen met een niet Nl achternaam minder vaak werden uitgenodigd om op solicitatiegesprek te komen. Ik noem dat ook rascisme.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:14

Dit topic gaat over modereren, ik denk dat deze discussie in het racismetopic thuis hoort. Anders gaan de discussies alleen maar door elkaar lopen. Ik heb ook al een edit bij mijn eigen bericht geplaatst.

Ontopic: Volgens mij zou je als mod, al dan niet in overleg met het team, toch echt in staat moeten zijn om te zien welke berichten in strijd met de eigen regels zijn. Dat lijkt me een behoorlijke basiscompetentie voor een mod. Daarin kan je als team prima een andere idee hebben over wat wel en niet kan dan een deel van de gebruikers, maar dan zou je tenminste als team uit moeten kunnen leggen waarom je tot bepaalde keuzes komt.

Ik heb terug hier in het topic een fictief voorbeeld geplaatst, met een aantal vragen voor de mods daarbij. Ik zou het fijn vinden om daar een reactie van ze op te krijgen. Want ik mag toch hopen dat jullie achter de schermen volgens een bepaald beleid modereren en dat aan de hand van die vragen aan ons uit kunnen leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:19

Jennifuur schreef:
MCE schreef:
[

citaat:

Maar uit onderzoek is letterlijk gebleken dat mensen met een niet-Westerse of on-Hollandse achternaam gewoon minder snel worden aangenomen, OOK als zij minstens even goede kwalificaties hebben als Jan Jansen en Gerda de Vries. Maar jij denkt het gewoon op ‘de lat te hoog leggen’ te kunnen gooien? Sorry maar dan heb je het echt niet begrepen.

dat zal zeker ook zo zijn (ik heb die ervaring niet, wel collega's met verschillende nationaliteiten) maar dat is het niet alleen wilde ik er mee aangeven, weet niet of daar ook wel eens onderzoek naar gedaan is

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:37

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:

Dat is rascisme en in het nieuws geweest dat dit gebeurt.

Rascisme ontkennen dat dit gebeurt is echt je hoofd in hett zand steken en mensen die hiermee te maken hebben nog een trap nageven door het te ontkennen dat dit gebeurt.

Tevens zijn er onderzoeken geweest, nu niet paraat, waaruit bleek dat mensen met een niet Nl achternaam minder vaak werden uitgenodigd om op solicitatiegesprek te komen. Ik noem dat ook rascisme.

Maar is het niet een heel natuurlijk mechanisme dat mensen vaak bewust of onbewust eerder kiezen voor iemand uit de eigen gemeenschap?

Waarom is het heel normaal en geaccepteerd dat je in Limburg minder kans maakt om bijvoorbeeld in de gemeenteraad gekozen te worden als je uit Holland komt, geen Sjeng of Faas heet en niet bij alles vlaai serveert, maar wordt het als totaal verwerpelijk gezien wanneer dat gebeurt omdat je overduidelijk roots hebt die nog verder weg liggen?
Waarom is het prima als een hele gemeenschap een winkel mijdt omdat de atheïstische eigenaar op zondag zijn deuren opent, maar zou die zelfde gemeenschap ineens onaanvaardbaar discrimineren als ze op vergelijkbare wijze een winkelier wegpesten die vanwege zijn religie op vrijdagmiddag of zaterdag dicht gaat?

Wat maakt dat afkomst, cultuur of religie níet een rol mag spelen en dat dat onderscheid zelfs tot op zekere hoogte in de grondwet is opgenomen*, terwijl het iets is wat vrijwel alle mensen vanzelf in meer of mindere mate toch meewegen in allerlei situaties?

*tot op zekere hoogte, want scholen mogen van de grondwet nog altijd wel leerlingen of personeel weigeren als zij of hun ouders niet streng genoeg het juiste geloof belijden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:45

oomens schreef:
Maar is het niet een heel natuurlijk mechanisme dat mensen vaak bewust of onbewust eerder kiezen voor iemand uit de eigen gemeenschap?

Waarom is het heel normaal en geaccepteerd dat je in Limburg minder kans maakt om bijvoorbeeld in de gemeenteraad gekozen te worden als je uit Holland komt, geen Sjeng of Faas heet en niet bij alles vlaai serveert, maar wordt het als totaal verwerpelijk gezien wanneer dat gebeurt omdat je overduidelijk roots hebt die nog verder weg liggen?
Waarom is het prima als een hele gemeenschap een winkel mijdt omdat de atheïstische eigenaar op zondag zijn deuren opent, maar zou die zelfde gemeenschap ineens onaanvaardbaar discrimineren als ze op vergelijkbare wijze een winkelier wegpesten die vanwege zijn religie op vrijdagmiddag of zaterdag dicht gaat?

Wat maakt dat afkomst, cultuur of religie níet een rol mag spelen en dat dat onderscheid zelfs tot op zekere hoogte in de grondwet is opgenomen*, terwijl het iets is wat vrijwel alle mensen vanzelf in meer of mindere mate toch meewegen in allerlei situaties?

*tot op zekere hoogte, want scholen mogen van de grondwet nog altijd wel leerlingen of personeel weigeren als zij of hun ouders niet streng genoeg het juiste geloof belijden.

_/-\o_

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:23

Natuurlijk, we zijn als mens geprogrammeerd om vooroordelen te hebben.
Maar dat is geen vrijbrief om te discrimineren en je als een zak hooi te gedragen

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:36

Danique_G schreef:
Natuurlijk, we zijn als mens geprogrammeerd om vooroordelen te hebben.
Maar dat is geen vrijbrief om te discrimineren en je als een zak hooi te gedragen

Nou dit.

In bovenstaande kan ik me helemaal niet vinden. Geen enkele vorm van uitsluiting is OK. Of het een binnenlandse aangelegenheid is of dat het gaat om Nederlanders met roots buiten Nederland.

Ik merk het zelf ook. Als vrouw werk ik in mannenbolwerken en daar moet je als vrouw extra hard werken om jezelf te bewijzen (en dan ook nog minder betaald krijgen...). Ik hoop dat de generaties vrouwen na mij daar geen last meer van hebben. Dat scheelt een hoop stress en bewijsdrang. En waarom? Omdat je een ander gender hebt, dat is eigenlijk toch helemaal niet eerlijk en terecht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:51

Bovenstaande posts horen in het topic thuis over rascisme en niet in het forumtopuc dat gaat over modereren.
Dat is de reden dat ik er niet op reageer!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:52

Terug naar modereren:
Heb het al eens eerder gezegd maar het ledenbestand op bokt is gewoon enorm wit. Voordeel is dat sommige racistisch getinte opmerkingen niemand pijn zullen doen. Laten we vooral stimuleren het gesprek aan te gaan en respectvol op elkaar te reageren ondanks dat je het niet eens bent met diegene. Veel racisme staat echt tussen de zinnen in beschreven. Iemand racist noemen daarom ben ik zelf geen voorstander van (dialoog blijven houden) maar als er een beschrijving bijstaat snap ik niet echt waarom er dan op het woordje racist gemodereerd wordt. Ik weet dat dit wel is gebeurd de afgelopen dagen en de berichten waren naar mijn idee niet echt beledigend. Dat vind ik jammer. Waarom is het niet mogelijk op een respectvolle manier uit te leggen dat iemands uitingen nogal racistisch zijn?

In die racistische berichten stonden ook gewoon veel feitelijke onwaarheden. Waarom doet bokt hier niet wat mee?

Blussem

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:41

Ik ben tegen rasicme.

Sterker nog, ik vind dat de man die roept dat hij zwarte piet op zijn bek wilt slaan omdat hij zwart is in de gevangenis thuis hoort. Een erger voorbeeld van racisme bestaat niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:05

Blussem schreef:
Ik ben tegen rasicme.

Sterker nog, ik vind dat de man die roept dat hij zwarte piet op zijn bek wilt slaan omdat hij zwart is in de gevangenis thuis hoort. Een erger voorbeeld van racisme bestaat niet.

En dat is racisme omdat?

Diep in mijn hart hoop ik dat je totaal niet doorhebt wat je hier insinueerde.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:52

In mijn ogen bestaan er geen verschillende huidskleuren. Om te roepen dat je op iemands bek gaat slaan vanwege zijn keur is zo fout als wat dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 20:54

Blussem schreef:
In mijn ogen bestaan er geen verschillende huidskleuren. Om te roepen dat je op iemands bek gaat slaan vanwege zijn keur is zo fout als wat dan ook.

Het gaat niet om de kleur, het gaat om de blackface.

Jezus, waarom reageer ik ook.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:26

Blussem schreef:

En je beseft dus dat je zegt dat zwarte piet een zwart persoon representeert? De hele kern van het probleem wat normaal gesproken ontkent wordt beaam je dus nu hè?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:27

MCE schreef:
Jennifuur schreef:

dat zal zeker ook zo zijn (ik heb die ervaring niet, wel collega's met verschillende nationaliteiten) maar dat is het niet alleen wilde ik er mee aangeven, weet niet of daar ook wel eens onderzoek naar gedaan is

Citaat:
Verder bleek dat allochtonen met een blanco strafblad "significant minder vaak" een positieve reactie kregen dan 'Nederlanders' mét een strafblad. "28 procent van de geweldsdelinquenten van Nederlandse afkomst kreeg een uitnodiging om op gesprek te komen. Van de mensen met een migratie-achtergrond en geen geweldsdelict op hun naam was dat maar 9 procent."
https://nos.nl/l/2181613

Er zijn echt tig onderzoeken naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:39

FiveSports

...tig onderzoeken, dank voor deze ene

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:54

MCE schreef:
FiveSports

...tig onderzoeken, dank voor deze ene

Pb maar als je er meer wil hebben ;)
Maar vind die quote wel een van de heftigste eigenlijk die ik ooit gelezen heb.