Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Pocca_Locca schreef:En wat je dan dus krijgt, is deze situatie: in het vaccinatie topic LIJKT het dat ik de enige op heel bokt ben die “niet pro vaccineren” is. De realiteit is dat, door de agressieve sfeer in dat topic, mensen òf snel wegwezen, òf überhaupt zich niet willen mengen in de discussie daar.
Magrathea schreef:Zo'n sticky vind ikbest een goed idee en ik zou ook graag helpen om die te maken
Citaat:Een TeM optie waarbij men temt op "in deze post wordt niet voldaan aan de regels van onderbouwde discussie" oid en dat die regels heel basic zijn, zoals "onderbouw met bronnen in tekst, en zorg dst je bronnen zelf ook onderbouwd zijn "
Citaat:Zoiets is een heel mooi streven, alleen hoe zou je dan voor je zien dat we dat af gaan dwingen?
Citaat:Ik vind het nogal heftig om te stellen dat iedere post waar geen bronvermelding bij staat of waarbij niet op alle voorgangers gereageerd wordt, verwijderd zou moeten worden. En dat is helaas wel waar het dan op uit zou draaien.
Citaat:Als moderators hebben we niet eindeloos veel tools in handen. We kunnen mensen verzoeken hun gedrag aan te passen, en dat doen we ook zeer regelmatig, maar het is aan de gebruiker om daar al dan niet gehoor aan te geven - en dat gebeurt zeer regelmatig níet.
pmarena schreef:Ik weet het even niet goed onder woorden te brengen, maar wat ik me ook afvraag is hoe Bokt hier naar kijkt:
Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?
Citaat:Dat vind ik best vreemd. Je kunt heel veel bereiken met goed modden. En ja, waar er iets verandert geeft dat frictie. Frictie die er al was trouwens, alleen dan tussen gebruikers onderling. Maar als je daar als team wat mee gaat doen kom je als mods die frictie ook een tijdje tegen. Nou en? Zo erg is dat nou ook weer niet. Mensen hoeven het niet met je eens te zijn. Als je als Bokt gewoon besluit om bepaalde dingen niet toe te laten, dan laat je ze niet toe.
Dani schreef:Ik wil zelf mijn vingers niet branden aan inhoudelijk modereren. Ik wil niet beslissen wat de waarheid is, welke bron betrouwbaar is
Dani schreef:Maar ik kan een gebruiker wel vragen om een mening toe te lichten, om een bron samen te vatten ipv alleen te linken, aansporen om vragen te beantwoorden ipv te ontwijken.
Dani schreef:pmarena schreef:Ik weet het even niet goed onder woorden te brengen, maar wat ik me ook afvraag is hoe Bokt hier naar kijkt:
Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?
Nee, wenselijk is dat niet denk ik. Het discussieert prettiger vanuit respect voor elkaar. Tegelijk denk ik dat dit ook een gevolg is van hoe er wordt gediscussieerd in sommige topics (wat samenhangt met onze manier van modereren): het is lastig begripvol reageren op iemand die alleen een mening geeft zonder heldere onderbouwing. Zeg maar, 'de aarde is plat' versus een uitgebreide uitleg over waarom dat niet logisch is. Als mensen dan blijven reageren met 'ja maar de aarde is plat want dat staat op die-en-die website' snap ik dat er steeds iets minder begrip voor komt.
pmarena schreef:Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?
Kuggur schreef:pmarena schreef:Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?
Niet iedere mening heeft automatisch recht op "respect".
Geen probleem met andersdenkenden, discussiëren met mensen die het met je eens zijn is nutteloos, en vrij saai.
Ik heb echter geen respect voor blatante stupiditeit.
Hanmar schreef:Magrathea schreef:Zo'n sticky vind ikbest een goed idee en ik zou ook graag helpen om die te maken![]()
Ik denk trouwens dat er in zijn algemeenheid vaker naar stickys gelinkt mag worden, als je topics vindt via Actieve Onderwerpen dan kom je die dingen anders weinig tegen.
Een TeM optie waarbij men temt op "in deze post wordt niet voldaan aan de regels van onderbouwde discussie" oid en dat die regels heel basic zijn, zoals "onderbouw met bronnen in tekst, en zorg dst je bronnen zelf ook onderbouwd zijn "
Zoiets is een heel mooi streven, alleen hoe zou je dan voor je zien dat we dat af gaan dwingen? Ik vind het nogal heftig om te stellen dat iedere post waar geen bronvermelding bij staat of waarbij niet op alle voorgangers gereageerd wordt, verwijderd zou moeten worden. En dat is helaas wel waar het dan op uit zou draaien.
Als moderators hebben we niet eindeloos veel tools in handen. We kunnen mensen verzoeken hun gedrag aan te passen, en dat doen we ook zeer regelmatig, maar het is aan de gebruiker om daar al dan niet gehoor aan te geven - en dat gebeurt zeer regelmatig níet. Da's het goed recht van die gebruiker in kwestie, maar als je wilt dat je een subforum hebt met uitsluitend onderbouwde discussies, dan is vanaf dat punt de enige andere optie om al die posts te verwijderen...
dromertje2 schreef:Ook diegene die het mooi kunnen inpakken en doen alsof ze respectvol reageren maar er wel sneren in verpakken, mogen van mij terrecht gewezen worden.
Doe het dan tenminste recht uit.
Shadow0 schreef:Dus iedere onzinmening moet een platform krijgen, maar als je die onzinmening wilt weerleggen dan moet je maar niet in discussie gaan?
Dit gaat dus niet alleen over het topic op Bokt. Uiteiindelijk valt het percentage ingeente kinderen echt onder het aantal dat nodig is om een dodelijke uitbraak van mazelen te voorkomen. Dit is niet alleen maar een topic op internet, het heeft vroeger of later echte gevolgen op echte levens.
Dan is het wel heel makkelijk om vooral niks te doen, maar dat geeft dus wel ongelukken.
Ik vind het negeren van dingen met weinig belang prima, maar dit is niet iets van weinig belang. Zelfs als Bokt niet de voornaamste bron is van dat soort dingen (gelukkig niet zeg) is dat belangrijk.
Shadow0 schreef:Dus iedere onzinmening moet een platform krijgen, maar als je die onzinmening wilt weerleggen dan moet je maar niet in discussie gaan?
Dit gaat dus niet alleen over het topic op Bokt. Uiteiindelijk valt het percentage ingeente kinderen echt onder het aantal dat nodig is om een dodelijke uitbraak van mazelen te voorkomen. Dit is niet alleen maar een topic op internet, het heeft vroeger of later echte gevolgen op echte levens.
Dan is het wel heel makkelijk om vooral niks te doen, maar dat geeft dus wel ongelukken.
Ik vind het negeren van dingen met weinig belang prima, maar dit is niet iets van weinig belang. Zelfs als Bokt niet de voornaamste bron is van dat soort dingen (gelukkig niet zeg) is dat belangrijk.
secricible schreef:Dinopino schreef:Geloof niet dat er in het vaccinatietopic enige vorm van discussie plaatsvond. Afbranden en sneren ja. Maar discussie tussen jullie onderling of jullie eigen mening bekrachtigen met elkaar ja dat las ik. Maar discussie heb ik daar eigenlijk niet ontdekt.
Maar goed dat had ik al geschreven in dat topic was respect voor andersdenkende ver te zoeken.
Ik wil niet ontkennen dat er waardeloos gereageerd werd daar maar anderszijds heb ik ook erg weinig fatsoenlijke bronnen gezien van de tegenpartij waarop te discussiëren viel. Daarbij was ontkrachten vrij duidelijk waarna de andere kant een "jullie willen niet naar me luisteren" gevoel kreeg. Ik weet niet of daar veel aan te doen is. (Dan heb ik het over de hele discussie, niet specifiek over jou)
Nirvana_ schreef:Shadow0 schreef:Dus iedere onzinmening moet een platform krijgen, maar als je die onzinmening wilt weerleggen dan moet je maar niet in discussie gaan?
Die kun je perfect weerleggen mét respect voor iemand en de mening van diegene. Dat het een onzinmening of blatante domheid is mag je wel denken, maar waarom moet het opgeschreven worden? Er is toch helemaal niemand die zijn/haar gedrag aan gaat passen nadat diegene zo is aangesproken? Weerleg het. Overtuig ze. Dat kan mét respect.
tmr001 schreef:Nirvana_ schreef:Die kun je perfect weerleggen mét respect voor iemand en de mening van diegene. Dat het een onzinmening of blatante domheid is mag je wel denken, maar waarom moet het opgeschreven worden? Er is toch helemaal niemand die zijn/haar gedrag aan gaat passen nadat diegene zo is aangesproken? Weerleg het. Overtuig ze. Dat kan mét respect.
Over het algemeen gebeurt dat nu. Behalve het overtuigen danEr zijn echter grenzen - onjuistheid mag benoemd worden als onjuist (stupide gaat misschien wat ver). Dat de persoon die het plaatst z'n gedrag niet aanpast, jammer dan - het is in ieder geval duidelijk dat wat werd geplaatst door meerdere mensen als niet betrouwbaar of onzin wordt gezien.
IMANDRA schreef:Bokt is misschien ontstaan uit Penny-info, maar dat is de kern allang niet meer. Zoals ik al eerder aangaf is bokt een forum geworden waar veel mensen informatie vinden, ook mensen die niks met paarden hebben.
Ben het wel met Margaretha eens, een paar regels voor bij een specifiek discussietopic lijkt me goed. Niet dat mods op de inhoud modereren, maar op bronvermelding en onderbouwing. Het hoeft echt niet allemaal met wetenschappelijke bronnen, anekdotes en eigen ervaringen enzo mogen van mij ook. Is ook wel nodig, omdat sommige meningen niet wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden en dan blijft er weinig discussie over. Als het maar onderbouwd wordt en niet ‘kijk dit anderhalf uur durend filmpje maar dan wordt alles duidelijk’. Dat is geen discussiëren.
Ik word er wel een beetje moe van dat de ‘harde kern’ van het vaccinatietopic hier de hele tijd negatief wordt neergezet. Ja de laatste tijd was de sfeer niet fijn, maar dat had meer te maken met wie we discussieerden dan een algemene stijl van discussiëren. Er is in het verleden echt fijn gediscussieerd, waarbij statements onderbouwd werden die vervolgens door de tegenpartij uitgeplozen werden en weerlegd. Dat was fijn en netjes discussiëren: respect voor de persoon en heldere uitleg, zonder op de persoon te spelen.