Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Hilary schreef:Tazzey schreef:Hoe kun je foto's verwijderen die je via de Bokt upload hebt gedeeld? Die optie kan ik namelijk niet vinden.
Die optie is er ook niet, behalve via support@bokt etcetc. En volgens mij is dan BartVB ook de enige die daadwerkelijk foto's kan verwijderen, andere mods kunnen niet bij de knopjes (maar dat weet ik niet helemaal zeker).
Ibbel schreef:Nee dat denk ik niet. Het salaris van Jessica en Oscar groeit niet aan de bomen. En ook de hypotheek van Bart z'n huis moet betaald worden.
Maar bij mijn weten heeft Bart nog nooit expliciet toegegeven dat geld zijn belangrijkste beweegreden is. Belangrijker dan de missie en visie van z'n toko (als die er zijn tenminste). Terwijl het gemiddelde bedrijf die missie en visie als z'n raison d'être ziet.
Ibbel schreef:BartVB schreef:@Ibbel; als jij de terugval in inkomsten bij wil passen dan ga ik nadenken over je voorgestelde oplossing
Zo, mag ik deze éven voor de eeuwigheid vastleggen?
Het gaat dus doodordinair om de poen. Dat wisten we al maar éindelijk heeft Bart himself het gewoon zwart-op-wit neergezet.
Ibbel schreef:Maar bij mijn weten heeft Bart nog nooit expliciet toegegeven dat geld zijn belangrijkste beweegreden is. Belangrijker dan de missie en visie van z'n toko (als die er zijn tenminste). Terwijl het gemiddelde bedrijf die missie en visie als z'n raison d'être ziet.
Anoniem schreef:BartVB schreef:Dus het is mogelijk dat (in de toekomst) een door bijv. mij gemaakte foto wordt gebruikt in een (wel of niet online) paardenblad?Op dit moment gaat dit (structureel) alleen om Facebook, maar het zou in theorie ook kunnen dat er b.v. iets verschijnt in een dagblad op andere paardensites, etc. Daarbij gaat het dus niet over het overnemen van complete fotoreportages maar puur om een 'citaat' van een beeld. Als b.v. een paardenblad interesse heeft in een complete reportage dan stemmen we dat natuurlijk af met de betreffende Bokt gebruiker. Kortom; we noemen dit punt vooral zodat je aan kan geven dat je ook niet wil dat er 'citaten' worden gebruikt.
Als dat het geval is, is dat voor mij een reden om op z'n minst geen foto's meer te plaatsen op Bokt.
Met de voorpagina en de Bokt-Facebook heb ik geen problemen, maar ik geef geen toestemming om mijn foto's op andere paardensites te plaatsen.
Dani schreef:Aroha, heb je hierover (recent) contact gehad met de Support of één van de mods? Als ik je verhaal zo lees verwacht ik namelijk dat we je daar prima bij kunnen helpen.Je mag mij gerust een PB sturen met om welke topics/berichten het gaat, dan ga ik bespreken wat we daarmee voor je kunnen doen.
xyzutu2 schreef:Dat jij het niet eens bent met iemands missie/visie betekent niet dat die missie/visie er niet is.
Ik deel de missie en visie van een ruiter als Anky van Grunsven ook totaal niet, maar dat betekent niet dat zij geen missie of visie heeft.
Marit schreef:En ook hoe het dan zit als je zelf geen foto's meer plaatst, maar iemand waarvoor je foto's hebt gemaakt, plaatst een door jou gemaakte foto op Bokt.Anoniem schreef:Dus het is mogelijk dat (in de toekomst) een door bijv. mij gemaakte foto wordt gebruikt in een (wel of niet online) paardenblad?
Als dat het geval is, is dat voor mij een reden om op z'n minst geen foto's meer te plaatsen op Bokt.
Met de voorpagina en de Bokt-Facebook heb ik geen problemen, maar ik geef geen toestemming om mijn foto's op andere paardensites te plaatsen.
Ik was hier eigenlijk ook niet van op de hoogte? Voor mij als fotograaf wel belangrijkAls het om een citaat gaat, dan neem ik aan dat de desbetreffende fotograaf daar altijd bij vermeld wordt?
Amanda schreef:Natuurlijk is het niet de bedoeling om auteursrechten te schenden. In Uitgelicht en Facebook worden topics uitgelicht, waarbij 1 foto uit het topic wordt gebruikt als verwijzing. Echt als highlight. Ook hiervoor kun je overigens ook aangeven dat jouw foto's niet gebruikt worden.
Natuurlijk worden er niet random foto's uit topics gebruikt voor publicatie op andere media. Vanuit de Nieuwsredactie hebben we bijvoorbeeld een eigen fotodatabase voor het voorpaginanieuws en als er een foto van iemand anders gewenst is, wordt daar altijd netjes toestemming voor gevraagd. Dat zal voor andere media niet anders zijn.
Anoniem schreef:Marit schreef:En ook hoe het dan zit als je zelf geen foto's meer plaatst, maar iemand waarvoor je foto's hebt gemaakt, plaatst een door jou gemaakte foto op Bokt.
Ik was hier eigenlijk ook niet van op de hoogte? Voor mij als fotograaf wel belangrijkAls het om een citaat gaat, dan neem ik aan dat de desbetreffende fotograaf daar altijd bij vermeld wordt?
Kan het dan alsnog gebruikt worden? Of moet je tegen elke klant zeggen dat ze de foto's overal mogen plaatsten, behalve op Bokt.
Citaat:De maker van een foto behoudt altijd persoonlijkheidsrechten op zijn werk, tenzij hij daar expliciet afstand van heeft gedaan. Dat betekent onder andere dat hij bezwaar kan maken als anderen het werk verminken of aantasten, het een andere naam geven of er de naam van iemand anders (die van henzelf bijvoorbeeld) bij zetten.
Citaat:Fotograaf onvindbaar?
De bedoeling van het auteursrecht is dat auteurs, en dus ook fotografen, in staat zijn hun creaties commercieel te (laten) exploiteren en dat anderen niet zonder toestemming aan hun geestelijk eigendom komen. Voor het gebruik van foto's waarvan de maker onvindbaar is bestaat de mogelijkheid om onder voorwaarden een vrijwaringscontract te krijgen bij de Stichting FotoAnoniem.
Amanda schreef:Natuurlijk is het niet de bedoeling om auteursrechten te schenden. In Uitgelicht en Facebook worden topics uitgelicht, waarbij 1 foto uit het topic wordt gebruikt als verwijzing. Echt als highlight. Ook hiervoor kun je overigens ook aangeven dat jouw foto's niet gebruikt worden.
Natuurlijk worden er niet random foto's uit topics gebruikt voor publicatie op andere media. Vanuit de Nieuwsredactie hebben we bijvoorbeeld een eigen fotodatabase voor het voorpaginanieuws en als er een foto van iemand anders gewenst is, wordt daar altijd netjes toestemming voor gevraagd. Dat zal voor andere media niet anders zijn.
Anoniem schreef:Maar voor zover ik weet is het ook niet aan de orde.
Bokt gebruikt nu alleen foto's voor uitgelicht (waar je ook uitsluiting van kunt krijgen) en op de Facebookpagina.
En uiteraard spreek ik alleen voor mezelf met mijn vorige reactie.
BartVB schreef:Op dit moment gaat dit (structureel) alleen om Facebook, maar het zou in theorie ook kunnen dat er b.v. iets verschijnt in een dagblad op andere paardensites, etc. Daarbij gaat het dus niet over het overnemen van complete fotoreportages maar puur om een 'citaat' van een beeld. Als b.v. een paardenblad interesse heeft in een complete reportage dan stemmen we dat natuurlijk af met de betreffende Bokt gebruiker. Kortom; we noemen dit punt vooral zodat je aan kan geven dat je ook niet wil dat er 'citaten' worden gebruikt.