Boktbullying

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:33

@danzzz: Dat is ook wel zo uiteindelijk heeft het geholpen. Maar die jaren dat mensen me aankeken of uberhaupt in mijn richting wezen dat ik dacht er is vast wat in mijn gezicht ofzo, heb ik niet als heel fijn ervaren. Ook al ben ik er uiteindelijk wel sterker van geworden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:33

GamblersCup schreef:
Je hebt daar echt gelijk in. Ik vind dat mod's eens beter onderscheid moeten gaan leren maken tussen een mening geven en pesten. Dat laatste moet aangepakt worden (dus niet een groene balk met "foei" erin, dit werkt natuurlijk niet), zoals het overal aangepakt hoort te worden en waar zelfs de politie druk mee is.

Alleen het probleem is dat veel zich ook afspeelt in PB, en daar trekken Mods per definitie hun handen vanaf.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:34

danzzz schreef:
Nessie schreef:
@Khirshanta: Dat was toen allemaal publiekelijk in een topic, ik werd echt volledig afgebrand door een aantal bokkers tegelijk. Deze opmerking raakte mij alleen zo hard (jarenlang heeft dit invloed gehad..) dat ik hem nu nog steeds heb onthouden. Liever een pb dan publiekelijk vernederd te worden. Maar inmiddels sta ik wat sterker in de schoenen dan als jonge puber waarop wat oudere pubers/volwassenen los gingen. Op dat soort dingen (echte bullying) vind ik wel dat mods gewoon moeten ingrijpen. Er kwam eerst nog een waarschuwing, stond nog steeds publiekelijk voor paal, voordat uiteindelijk het eens verwijderd werd.

En weet je hoe het komt dat je nu wat sterker in je schoenen staat? Hoe denk je?

Dat komt omdat hier iemand in een ver verleden zo een naadje opmerking tegen jou gemaakt heeft, en daar heb je mee leren dealen, je hebt gemerkt dat je er niet dood aan gaat en je hebt het verwerkt. Door dat verwerken heb je een beetje eelt gekweekt als het ware waardoor jij nu steviger in je schoenen staat.

Eigenlijk moet je die persoon dankbaar zijn.

Dat slaat werkelijk kant nog wal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:35

Peelie schreef:
danzzz schreef:
En weet je hoe het komt dat je nu wat sterker in je schoenen staat? Hoe denk je?

Dat komt omdat hier iemand in een ver verleden zo een naadje opmerking tegen jou gemaakt heeft, en daar heb je mee leren dealen, je hebt gemerkt dat je er niet dood aan gaat en je hebt het verwerkt. Door dat verwerken heb je een beetje eelt gekweekt als het ware waardoor jij nu steviger in je schoenen staat.

Eigenlijk moet je die persoon dankbaar zijn.

Dat slaat werkelijk kant nog wal.

Maar dan ook echt. -O- Mijn lieve hemel zeg. :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:38

ik zag een topic met als titel:'vegan tuig" dacht gelijk omg... zo noem je die mensen toch niet... dat mag zomaar....
ga je kijken en dan bedoelt ts harnachement
er werd al een keer of wat over gezegd dat anderen hetzelfde dachten en dus onnodig daarop te reageren.
volgens mijn bescheiden mening: lees het topic door eer je reageert op iets mn als het negatief is. Vaak was een ander je al voor en is de boodschap dan wel of niet over gekomen.
Wanneer de persoon het 'ja maar....' (= ik ben het niet met je eens) antwoord geeft, dan laat haar/hem in die waan. gelijk hebben of gelijk krijgen? wat is belangrijker?

als je galoperende hoeven hoort niet gelijk aan zebra's denken....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:39

KimD schreef:
GamblersCup schreef:
Je hebt daar echt gelijk in. Ik vind dat mod's eens beter onderscheid moeten gaan leren maken tussen een mening geven en pesten. Dat laatste moet aangepakt worden (dus niet een groene balk met "foei" erin, dit werkt natuurlijk niet), zoals het overal aangepakt hoort te worden en waar zelfs de politie druk mee is.

Alleen het probleem is dat veel zich ook afspeelt in PB, en daar trekken Mods per definitie hun handen vanaf.

Hoewel door een mod in dit topic anders beweerd wordt, mógen ze daar niet op modereren. Pb's met pesterijen kunnen altijd naar de politie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:42

GamblersCup schreef:
KimD schreef:

Hoewel door een mod in dit topic anders beweerd wordt, mógen ze daar niet op modereren. Pb's met pesterijen kunnen altijd naar de politie.

Hoe stel je je dat voor? Wat kan de politie daarmee doen? "Ja KimD pestte me online, ze noemde me zo lelijk als het achterste van een ezel."

Wat doet de politie dan hiermee? Vrij weinig lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:42

Je trekt het 'what doesn't kill you makes you stronger' wel heel erg ver door als je je aanvaller dankbaar moet zijn voor het feit dat hij je aangevallen heeft, want anders was je nu minder sterk...
Pesten is nooit goed te praten, maar je kunt de pester al helemaal niet de credits geven voor hoe het slachtoffer daarna zijn leven weer heeft opgepakt. Dat is echt de wereld op zijn kop. Je hebt echt geen pester nodig om in te zien dat het leven hard, koud en wreed kan zijn en daar weer van op te krabbelen. 'Gewoon' een geliefde verliezen of gebukt gaan onder een ernstige ziekte kunnen dat prima afhandelen, daar hebben mensen echt geen pester bij nodig.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:44

Nessie schreef:
@danzzz: Dat is ook wel zo uiteindelijk heeft het geholpen. Maar die jaren dat mensen me aankeken of uberhaupt in mijn richting wezen dat ik dacht er is vast wat in mijn gezicht ofzo, heb ik niet als heel fijn ervaren. Ook al ben ik er uiteindelijk wel sterker van geworden.

Precies, en zo leer je hele negatieve ervaringen ombuigen naar positieve gevoelens. Om daar te komen heb je ervaring nodig, ervaring in teleurstellingen, verdrieten, onmacht uiteindelijk merk je dat je steeds beter en steviger in je vel komt te zitten, gewoonweg omdat je met die emoties om leert te gaan, het je niet meer zo raakt. Fijn, dat het jou heeft geleerd los te laten want makkelijk is dat niet. Sommige mensen doen daar hun hele leven over.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:54

danzzz schreef:
Nessie schreef:

Precies, en zo leer je hele negatieve ervaringen ombuigen naar positieve gevoelens. Om daar te komen heb je ervaring nodig, ervaring in teleurstellingen, verdrieten, onmacht uiteindelijk merk je dat je steeds beter en steviger in je vel komt te zitten, gewoonweg omdat je met die emoties om leert te gaan, het je niet meer zo raakt. Fijn, dat het jou heeft geleerd los te laten want makkelijk is dat niet. Sommige mensen doen daar hun hele leven over.

Ja tuurlijk, alles wat je meemaakt in je leven, al je ervaringen maken je tot wie je bent, dat is helemaal waar. Maar om pesters nou dánkbaar te zijn? Nee. Gepest worden, op wat voor manier dan ook, is echt heel ellendig. En daar kun je een pester imo nóóit dankbaar voor zijn. Jouw uitspraak doet mij vermoeden dat jij nooit aan het kortste eind getrokken hebt wbt pesten, en als dat zo is is dát dan weer juist iets waar je dankbaar voor mag zijn :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:59

Neej schreef:
danzzz schreef:

Ja tuurlijk, alles wat je meemaakt in je leven, al je ervaringen maken je tot wie je bent, dat is helemaal waar. Maar om pesters nou dánkbaar te zijn? Nee. Gepest worden, op wat voor manier dan ook, is echt heel ellendig. En daar kun je een pester imo nóóit dankbaar voor zijn. Jouw uitspraak doet mij vermoeden dat jij nooit aan het kortste eind getrokken hebt wbt pesten, en als dat zo is is dát dan weer juist iets waar je dankbaar voor mag zijn :)

Ik had het eerder al over conclusies trekken die je niet KAN trekken uit een post. Dit is ook zo een machtig voorbeeld. Je vermoedt precies wat, en waarom en hoe kom je daarbij?

JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf. Nessie begrijpt me wel, die heeft geleerd los te laten. Ook jij gaat dat ergens een keer leren, misschien zet dit je vanavond wel zo aan het denken, je weet het niet.

Iedere jan boereneikel begrijpt dat dankbaar zijn metaforisch bedoeld is, iedereen behalve mensen die nog niet los kunnen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:01

danzzz schreef:
Ik had het eerder al over conclusies trekken die je niet KAN trekken uit een post. Dit is ook zo een machtig voorbeeld. Je vermoedt precies wat, en waarom en hoe kom je daarbij?

JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf.

Is dit nu niet heel erg de pot verwijt de ketel?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:02

Ik heb dan wel geleerd los te laten maar ben die mensen absoluut niet dankbaar hoor. Ik kan me alleen vinden in dat je er van leert sterker te worden. Heeft me jaren gekost en veel verdriet gekost, wat niet nodig was geweest als diegene even had doorgescrold.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:03

xyzutu2 schreef:
danzzz schreef:

JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf.

Is dit nu niet heel erg de pot verwijt de ketel?

Weet ik niet, leg eens uit?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:05

Dani schreef:
Ik wil jullie verzoeken om nu te stoppen met het verwijzen naar specifieke topics of personen. Dat is niet de bedoeling op Forumzaken. Houd de discussie algemeen, niet over één persoon of topic. Dit is al eerder benoemd, zouden jullie er nu dus echt op willen letten?

Zo algemeen lijkt de discussie niet, gezien mensen vaker tegen hetzelfde aanlopen bij dezelfde personen. Waarom dan niet gewoon man en paard noemen? Schept een hoop duidelijkheid misschien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:07

@ Danzz: Neej schrijft dat ze pesters niet dankbaar is en jij vertaalt dat in dat ze nog niet zover is dat ze los kan laten. Dat zijn volgens mij compleet verschillende zaken. Je kunt bijvoorbeeld iemand vergeven voor iets wat ze je aangedaan hebben maar dat betekent nog niet dat je ze dankbaar bent. Dan schrijf je toch ook niet 'jij bent blijkbaar in je persoonlijke ontwikkeling nog niet ver genoeg om dankbaarheid te voelen...'
Ik vind het zelf nogal aanmatigend om dat soort uitspraken te doen over mensen die je niet kent.

Ook als jij je pester wel dankbaar zou zijn dan betekent dat nog niet dat dat voor iedereen de gezonde keuze is - laat staan dat jouw keuze de gezondste is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-17 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:08

Nessie schreef:
Ik heb dan wel geleerd los te laten maar ben die mensen absoluut niet dankbaar hoor. Ik kan me alleen vinden in dat je er van leert sterker te worden. Heeft me jaren gekost en veel verdriet gekost, wat niet nodig was geweest als diegene even had doorgescrold.

Dankbaar was gechargeerd gezegd, met een reden overigens. Ik weet dat ik daar dan dit soort reacties op krijg. Er begint een strijd te ontstaan. Het is nu 3 tegen 1 and counting. Allemaal mensen die anders denken dan ik, en dan moet het 3 man sterk toch echt heel duidelijk gemaakt worden dat dit ECHT niet kan.

Ondertussen zeurend over boktbully's.

Ga het mij maar uitleggen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:08

LadyMadonna schreef:
Dani schreef:
Ik wil jullie verzoeken om nu te stoppen met het verwijzen naar specifieke topics of personen. Dat is niet de bedoeling op Forumzaken. Houd de discussie algemeen, niet over één persoon of topic. Dit is al eerder benoemd, zouden jullie er nu dus echt op willen letten?

Zo algemeen lijkt de discussie niet, gezien mensen vaker tegen hetzelfde aanlopen bij dezelfde personen. Waarom dan niet gewoon man en paard noemen? Schept een hoop duidelijkheid misschien...

Ik weet eerlijk gezegd niet of het met deze intentie is geopend.

Die personen werden als voorbeeld aangehaald, maar het gebeurt wel meer, ook met andere Bokkers. Zoals Celien al aangaf ook de complete fanclub van kinderen wil je je vingers niet aan branden. Ook daarover ontvang je makkelijk doodsbedreigingen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:16

Elisa2 schreef:
Er zitten wel wat mensen anoniem of onder schaduwaccount die echt niet sporen inderdaad, het lijken beroepsafzeikers..en volgens mij sneue lui die in het echte leven waarschijnlijk over zich heen laten lopen en die frustratie op die manier op andere proberen te botvieren.

Maar voor zoiets mag je geen schaduw account hebben toch? Die worden toch door mod's goed gekeurd voor het delen van persoonlijke problemen? Of bedoel je gewoon accounts die met mensen als doel worden aangemaakt om te trollen?

Verder ben ik niet zo thuis op bokt dat ik echt een mening over dit onderwerp kan geven op het moment. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:17

Kim, in dat geval ook man en paard benoemen.
Zodra men maar dénkt dat het mogelijk persoonlijk wordt, komt er een Hulk dat het niet besproken mag worden, waardoor het altijd vaag blijft....

Ik mocht in de meetoo discussie ook niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben en dat ik de hele actie zwaar overtrokken vind.... tja.... mag ik dan alleen maar ja en amen zeggen?

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:18

KimD schreef:

Die personen werden als voorbeeld aangehaald, maar het gebeurt wel meer, ook met andere Bokkers. Zoals Celien al aangaf ook de complete fanclub van kinderen wil je je vingers niet aan branden. Ook daarover ontvang je makkelijk doodsbedreigingen.

Zijn die bedreigingen via pb echt actueel en komt dat echt zo nu en dan voor? Vind dat wel vrij heftig en ziek eigenlijk.. :oo

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:27

Deoiridh schreef:
KimD schreef:

Zijn die bedreigingen via pb echt actueel en komt dat echt zo nu en dan voor? Vind dat wel vrij heftig en ziek eigenlijk.. :oo

Komt zeker echt voor. Zeker in bovengenoemde situatie. Van de hele kinder fanclub heb ik toen PB's gehad waar je U tegen zei. Maar mij interesseert dat eerlijk gezegd niet, daar lig ik niet wakker van. :+ Ik kan me wel voorstellen dat het als heftig wordt ervaren door andere mensen.

Overigens ook in dit geval PB's van de fanclub en niet van TS zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:32

GamblersCup schreef:
Nessie:
Je hebt daar echt gelijk in. Ik vind dat mods eens beter onderscheid moeten gaan leren maken tussen een mening geven en pesten. Dat laatste moet aangepakt worden (dus niet een groene balk met "foei" erin, dit werkt natuurlijk niet), zoals het overal aangepakt hoort te worden en waar zelfs de politie druk mee is.

...ooit kreeg ik schrijfopdrachten van een juffrouw ;) Elsschot die op de melodie van Handels 'Halleluja' ;) ons bij gelegenheid toezong:
"Spe - ciefiek graag...!" _/-\o_

We zijn hier op FZ, dus wat moeten de mods precies beter doen?
Waar trek jij die grens, tussen mening geven en pesten?

En hoezo 'werkt een groene mededeling niet'?
Om niet te zeggen 'wat is er natuurlijk aan'?

Ik zag ook nog ergens langs komen 'dat mods niet op een pb mogen reageren', ik heb andere dingen gelezen.
Een pb is persoonlijk, dus de mods zien het ding niet - maar gesteld dat de inhoud 'niet pluis' is, mag en kan je een pb voorleggen aan de mods.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:36

danzzz schreef:
Nessie schreef:

Dankbaar was gechargeerd gezegd, met een reden overigens. Ik weet dat ik daar dan dit soort reacties op krijg. Er begint een strijd te ontstaan. Het is nu 3 tegen 1 and counting. Allemaal mensen die anders denken dan ik, en dan moet het 3 man sterk toch echt heel duidelijk gemaakt worden dat dit ECHT niet kan.

Ondertussen zeurend over boktbully's.

Ga het mij maar uitleggen

Drie mensen hebben kritiek op je mening- dat noem ik geen pesten.

Maar ik sta je juist bij! Wees dankbaar dat die mensen je kritiek geven. Daar leer je van- wordt je hard van.

Gechargeerd is je uitspraak zeker, en al begrijpt iedereen 'what doesn't kill you makes you stronger'- maar soms is dat- net als jouw uitspraak van dezelfde strekking, gezwam in de ruimte.

Het wil niet zeggen dat iemand maar blij moet zijn met wat hem of haar is overkomen, of met hoe het aangepak is door moderators.

Wat mij betreft mogen de daadwerkelijke pesters direct een levenslange ban krijgen.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 05-12-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:37

KimD schreef:
GamblersCup schreef:

Hoe stel je je dat voor? Wat kan de politie daarmee doen? "Ja KimD pestte me online, ze noemde me zo lelijk als het achterste van een ezel."

Wat doet de politie dan hiermee? Vrij weinig lijkt me?

Het ligt er een beetje aan wat je zegt per pb, maar ik weet van 1 geval wat voor de rechter is verschenen vanwege smaad/slechte naam geven. Ging per pb hoe slecht die en die wel niet was enzo...
en de rechter heeft de niet bokker (die getipt was door meerdere bokkers) in het gelijk gesteld, het verweer van "ja maar was per pb dus prive en zo" werd door de rechter als nog kwalijker gezien dan het openbaar te verkondigen.
Dus ja je kan aangifte doen van bijv. bedreiging, smaad/laster en ook pesten.