Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:36

Ik heb dit topic stilletjes meegelezen. Vond het eigenlijk een prima topic waarin een fijne discussie was. Tot de post van Sammie waar mijn mond ook van open viel. En helaas gaat het topic nu een heel andere kant op, wat echt onwijs jammer is.
Ik denk ook dat jullie een verkeerde persoon gePB't hebben hierom. Moest je mij nu zoiets PB'en, dan had ik wijselijk mn mond gehouden en dit topic ontstipt. Maar ik denk dat iedereen op dit forum wel weet dat Sammie niet terugdeinst voor zoiets. En dan ken ik haar nog niet eens zo goed, ik leid het alleen maar af uit haar reacties...

Dat je privécommunicatie niet openbaar mag maken en er niet over wilt praten, oké, maar nu maken jullie het imo alleen maar erger door er zo vaag over te blijven. Een simpele ja of nee, wat maakt dat nou uit.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:36

Wordt het niet eens tijd dat de mods uit hun veilige slachtofferrol komen en gewoon zeggen waar het op staat? :roll:

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:38

De slotjes gaan in ieder geval veel duidelijker onderbouwd worden. Als je (nu) een slotje tegen komt waarvan je denkt "waarom is dit op slot"? PB de betreffende mod en vraag om verduidelijking. Op die manier kunnen we samen maken dat het wel duidelijk is.

MarlindeRooz

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:42

Dat is omgekeerde redenatie... De slotjes hoeven niet achteraf onderbouwd te worden. Ze moeten significant minder vaak ingezet worden. De richtlijnen rondom de slotjes moeten gewoon anders. Wat mij betreft mag de grens wel zijn dat het pas gesloten wordt wanneer het op de man gaat. Maar niet wanneer de voetbal een volleybal wordt. Dat balletje rolt namelijk ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:43

Ods schreef:
Dat kan je wel zo stellen Lalidan maar of het beleid wel of niet goed uitvoert is blijft een perceptie van degene die daar naar kijkt. In jouw ogen is hij wellicht verkeerd uitgevoerd, maar daar kan beheer anders over denken.

Vrijwillig is inderdaad niet vrijblijvend echter mag iedereen daar wel respectvol mee omgaan. Dat iemand mij het beleid slecht vind uitvoeren kan ook op een prettige manier overgebracht worden, daarin ben ik wel van mening dat er rekening gehouden kan worden met dat iemand vrijwillig zich inzet voor Bokt.

Als iemand vindt dat jij het beleid slecht uitvoert is dat nog geen reden dat beleid te misbruiken om diegene per pb op de vingers te tikken.
Natuurlijk zou het fijn zijn als kritiek prettig gebracht zou worden maar dat is nu eenmaal niet altijd zo (maar ik vond dat het in dit topic eigenlijk heel netjes bleef) en als je mod bent moet je daar imo mee om weten te gaan. Dat hoort er namelijk ook gewoon bij. En dat schort er hier op bokt nog wel eens aan.

Overigens krijg ik hier de indruk dat enkele mods gewoon niet tegen kritiek kunnen en daarom overal omheen draaien, of ze zijn het zelf misschien ook niet eens met het beleid. En dat lijkt me nou niet echt een ideale situatie binnen een team.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:43

Het topic draaide niet om of slotjes beter onderbouwd konden worden, maar of ze wel altijd nodig zijn en er bij offtopic gaan geen andere oplossing is, zeker als het door meerderen of TS nort als probleem wordt beschouwd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:45

Of de mods nu ja of nee zeggen, de discussie zal daarmee niet stoppen. Gevolg is dat dit topic op slot zal gaan wegens... off-topic en niet opbouwend ;-) Ze zijn klaar en duidelijk dat ze hier niet verder op zullen ingaan, dus dan lijkt het me nutteloos om er verder op in te gaan.

Maar de evolutie hier is wel héél jammer zo. Het is een gemiste kans om op een open en eerlijke manier in discussie te gaan over iets wat het voor iedereen aangenamer kon (kan?) maken.

Ik vond de posts van Sammie ook wel waardevol. Ik vermoed dat zij er ook zo in opgaat vanwege (on)uitgesproken frustraties. Misschien kan het wel goed zijn om vanuit het team een poging naar haar te doen om dit uit te spreken, ze heeft desnoods zeer lang óók veel tijd en energie in Bokt gestoken. Het is bijzonder jammer als dat zo moet eindigen, dat kan toch niemands bedoeling zijn...?

Ik denk idd Angela dat hetgeen jij nu zegt, niet echt werkt of alleszins niet voldoende is als je leest wat gebruikers hier ondervinden/vragen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:47

Angela schreef:
De slotjes gaan in ieder geval veel duidelijker onderbouwd worden. Als je (nu) een slotje tegen komt waarvan je denkt "waarom is dit op slot"? PB de betreffende mod en vraag om verduidelijking. Op die manier kunnen we samen maken dat het wel duidelijk is.

En waarom kan dat dan niet gewoon onder het topic gezet worden, zodat het meteen duidelijk is? Transparantie is iets moois... Beetje raar dat gebruikers zelf naar een uitleg moeten vragen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:49

Angela schreef:

Hmm, ik denk niet dat dit de bedoeling van het topic was... Ik mag toch hopen dat je altijd al (zelfs voor dit topic) extra uitleg kon krijgen als er een slotje niet duidelijk is? :=

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:52

MarlindeRooz schreef:
Dat is omgekeerde redenatie... De slotjes hoeven niet achteraf onderbouwd te worden. Ze moeten significant minder vaak ingezet worden. De richtlijnen rondom de slotjes moeten gewoon anders. Wat mij betreft mag de grens wel zijn dat het pas gesloten wordt wanneer het op de man gaat. Maar niet wanneer de voetbal een volleybal wordt. Dat balletje rolt namelijk ook.

Er is een uiteenzetting gegeven van de slotjes waarom deze gezet zijn. Welke slotjes vind je precies onterecht? Welke richtlijnen zou jij anders willen zien?

Offtopic vind ik zelf de lastigste. Het topic wordt geopend door TS, en voor haar is een voetbal wellicht geen volleybal. Het is TS's topic, en daar willen we rekening mee houden. Als TS van voetbal naar volleybal gaat, dan vind ik dat al een ander verhaal, maar als TS daar nou niet op zit te wachten?

@ LiesbethDW: We proberen het volledig weer te geven (of dat in ieder geval voortaan te doen). Als dat echter niet duidelijk genoeg is, omdat jullie minder info hebben dan wij, dan kunnen we er alleen maar van leren als we daarop gewezen worden. We zijn geen al-wetende mods. Laat ons zien waar het tekort schiet, en we kunnen het verbeteren. En hopelijk maakt dat dat het snel zo gaat zijn dat we wel voor iedereen duidelijk zijn.

Blijkbaar is die uitleg erg weinig gevraagd, anders was dit topic er niet en zou daar niet uit komen dat er dus slotjes duidelijker kunnen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:52

LiesbethDW schreef:
Angela schreef:

En waarom kan dat dan niet gewoon onder het topic gezet worden, zodat het meteen duidelijk is? Transparantie is iets moois... Beetje raar dat gebruikers zelf naar een uitleg moeten vragen.

Amen! Transparant is belangrijk zeker als er eens geluisterd werd naar de Bokkers in dit topic.

Tieneke schreef:
Of de mods nu ja of nee zeggen, de discussie zal daarmee niet stoppen. Gevolg is dat dit topic op slot zal gaan wegens... off-topic en niet opbouwend ;-) Ze zijn klaar en duidelijk dat ze hier niet verder op zullen ingaan, dus dan lijkt het me nutteloos om er verder op in te gaan.

Maar de evolutie hier is wel héél jammer zo. Het is een gemiste kans om op een open en eerlijke manier in discussie te gaan over iets wat het voor iedereen aangenamer kon (kan?) maken.

Ik vond de posts van Sammie ook wel waardevol. Ik vermoed dat zij er ook zo in opgaat vanwege (on)uitgesproken frustraties. Misschien kan het wel goed zijn om vanuit het team een poging naar haar te doen om dit uit te spreken, ze heeft desnoods zeer lang óók veel tijd en energie in Bokt gestoken. Het is bijzonder jammer als dat zo moet eindigen, dat kan toch niemands bedoeling zijn...?

Ik denk idd Angela dat hetgeen jij nu zegt, niet echt werkt of alleszins niet voldoende is als je leest wat gebruikers hier ondervinden/vragen.

Je wil niet weten hoeveel onuitgesproken frustraties er zijn... en hoeveel tijd en energie Sammie in Bokt heeft gestoken toen ze nog mijn NR collega was, net als het gehele NR team (wat volledig is opgestapt trouwens...)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:53

Fenrir, als er een situatie zich voordoet waarin je van mening bent dat een Mod het beleid misbruikt, in welke vorm dan ook, dan het verzoek daarover gelijk een PBtje te sturen, of naar de betreffende Mod of anders een HM. Mod kan onwetend zijn en daar hulp bij nodig hebben en Modhandelingen uit macht misbruik heb ik nog niet meegemaakt maar stuur de HM's gerust een PB als dit zich voordoet.

Tieneke, de posts van Sammie zijn ook erg waardevol en dat zijn de andere berichten in dit topic ook beslist :j Daar zijn we als Mod-team ook ontzettend blij mee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:54

Die verduidelijking moet er trouwens dan wel onder het topic gegeven worden en niet alleen naar de gebruiker die daarom vraagt. Dat zal nu wellicht wel zo gegaan zijn (dat sluit ik in ieder geval niet uit), maar het moet voor iedereen duidelijk zijn. Als een gebruiker dus vraagt om verduidelijking per PB, dan moet de slotpost duidelijker worden :j

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:55

Anoli schreef:
Je wil niet weten hoeveel onuitgesproken frustraties er zijn... en hoeveel tijd en energie Sammie in Bokt heeft gestoken toen ze nog mijn NR collega was, net als het gehele NR team (wat volledig is opgestapt trouwens...)

(... of eruit is gegooid)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:56

Angela schreef:
Die verduidelijking moet er trouwens dan wel onder het topic gegeven worden en niet alleen naar de gebruiker die daarom vraagt. Dat zal nu wellicht wel zo gegaan zijn (dat sluit ik in ieder geval niet uit), maar het moet voor iedereen duidelijk zijn. Als een gebruiker dus vraagt om verduidelijking per PB, dan moet de slotpost duidelijker worden :j

Ok dat is 1 (mogelijke) verbetering, maar wat te doen met het minderen van de slotjes zoals hier het topic voor is geopend?

Timo schreef:
Anoli schreef:

(... of eruit is gegooid)

Sorry, hoe kon ik dat vergeten :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:00

Dat is aan jullie, om te bepalen hoe je op een handige en efficiënte manier TS laten bepalen of er een slotje op moet. Misschien TS eerst een pb sturen of een systeem waarin een mod leden zelf een slotje kan laten plaatsen.
Zo geef je leden bokt terug.

Ik heb geen idee wat er technisch mogelijk is. Maar een vinkje bij het plaatsen met "er mag door mods in gegrepen worden wanneer er oftopic wordt gegaan" moet toch te realiseren zijn. Zo geef je de leden het idee dat ze weer zelf bokt maken. In plaats van dat het "stuk gemod" wordt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:03

Ods schreef:
Fenrir, als er een situatie zich voordoet waarin je van mening bent dat een Mod het beleid misbruikt, in welke vorm dan ook, dan het verzoek daarover gelijk een PBtje te sturen, of naar de betreffende Mod of anders een HM. Mod kan onwetend zijn en daar hulp bij nodig hebben en Modhandelingen uit macht misbruik heb ik nog niet meegemaakt maar stuur de HM's gerust een PB als dit zich voordoet.

Tieneke, de posts van Sammie zijn ook erg waardevol en dat zijn de andere berichten in dit topic ook beslist :j Daar zijn we als Mod-team ook ontzettend blij mee!

Maar Ods, waarom heeft Sammie dan een of meerdere pbs ontvangen? Als de posts waardevol zijn hoeft dat toch helemaal niet.

Ik denk dat er veel meer open communicatie nodig is. Om te beginnen vanuit het team, daar begint het. Tourlijk zouden wij als gebruikers altijd om meer info moeten kunnen vragen, maar ik denk dat die extra informatie dan ook in de hulk vermeld moet worden. Zodat niet meerdere gebruikers met dezelfde vraag blijven zitten/komen. En niet er vanuit gaan dat gebruikers maar moeten pb'en, maar zelf zo transparant mogelijk zijn.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:06

En wie wordt er dan als TS gezien bij topics op de nieuwsforums? Daar worden slotjes geplaatst vanwege off topic gaan terwijl de meeste gebruikers het gewoon on topic vinden.
Wie bepaalt daar wat off topic is en of er een slotje op moet? De paar gebruiker die oo de temknop drukken?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:06

MarlindeRooz schreef:
Dat is aan jullie, om te bepalen hoe je op een handige en efficiënte manier TS laten bepalen of er een slotje op moet. Misschien TS eerst een pb sturen of een systeem waarin een mod leden zelf een slotje kan laten plaatsen.
Zo geef je leden bokt terug.

Ik heb geen idee wat er technisch mogelijk is. Maar een vinkje bij het plaatsen met "er mag door mods in gegrepen worden wanneer er oftopic wordt gegaan" moet toch te realiseren zijn. Zo geef je de leden het idee dat ze weer zelf bokt maken. In plaats van dat het "stuk gemod" wordt.

Kweetniet. Ik vind het offtopic stuk afsplitsen naar een nieuw topic eigenlijk logischer. Meestal is off-topic een probleem omdat de reacties niet meer goed te volgen zijn. Gaat een post nou op het originele onderwerp door, of op de zijlijn. Met splitsen kun je beide threads in leven houden. Dan heb zowel de gebruikers die met het originele onderwerp verder willen gelukkig, maar ook de afwijkers.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:07

Ik vind het in ieder geval wel iets om te bespreken of offtopic door TS bepaald mag worden, mits dat offtopic nog wel op de betreffende sub past. Dus als het onderwerp van een hoefijzer naar een hoefschoen veranderd, prima, past in de sub. Als het van een hoefijzer veranderd in een nieuwe lens voor je fotocamera, dan niet. Of het topic moet (wellicht na een splits ivm het eerste oorspronkelijke, leerzame onderwerp) naar de HK, dan kan het natuurlijk altijd.

We proberen transparant te zijn de slotpost, ik hoop dat jullie zien dat dat vanaf nu beter is als voorheen. Als dat niet is, laat het ons weten, want we kunnen niet transparant zijn als we niet weten dat de info in de slotpost niet toereikend is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:07

Voor we een route kunnen bepalen voor het minderen van slotjes, dus zo nodig beleid er op herzien, moeten we eerst inzicht vormen op waar het 'fout' is gegaan. Waar dus de klachten vandaan komen.
Dat is de fase waar we nu in zitten, ik verwijs terug naar de post van Hanmar over de slotjes van de laatste 30 dagen. Dat is natuurlijk maar een top van een ijsberg, maar het bood al interessante inzichten. Daar gaan we nu mee verder. :j om te beginnen zijn alle mods attent gemaakt door jullie op de noodzaak van een duidelijke slotpost. Dat is een directe ingang voor verbetering. Maar het gaat verder dan dat en daar zijn we nu over in overleg.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:09

Waarom nu weer die duidelijke slotpost belangrijk maken? Het lijkt mij belangrijker om te voorkomen dat een topic gesloten wordt.

Leo

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:11

Dat is een eerste kleine tussenstap die direct toegepast kan worden. Voor daadwerkelijk minder langetermijn slotjes moeten we eerst kritisch kijken naar waar het beleid anders kan.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:11

We zijn het nu in elk geval aan het bespreken en zien waar de mogelijkheden liggen en is het nodig om naar mogelijkheden te grijpen? Want stel dat zoiets ingebouwd kan worden gaat het dan wel ingezet worden als we van mening zijn dat we hierin wat losser/anders kunnen gaan Modereren? Mijn streven zou zijn zonder teveel middelen te werk te gaan, knopjes en mogelijkheden zijn leuk maar maken het wel een poppenkast rond je invulscherm, zo simpel mogelijk liefst. Maargoed, dat is heel persoonlijk mijn mening. Het is wel heel goed om met het Modteam daar naar te gaan kijken en denken hoe we hierin stappen kunnen maken.

Santigo_ ik kan daar helaas niets over zeggen en wil echt zo transparant mogelijk zijn, echt! Dat mag je van mij aannemen, maar ik dien mij ook te houden aan de Boktregels, die afspraak heb ik nou eenmaal gemaakt. Bedoel dit ook helemaal niet flauw oid maar fraaier kan ik het ook niet maken.

Ben het roerend eens dat het streven moet zijn dat Modacties geen vragen zou moeten oproepen. En dan heb ik het niet over of je het als gebruiker ermee eens bent of niet, dan is daar natuurlijk ruimte voor en zal de betreffende Mod er uitleg over dienen te geven. Maar een belangrijk besproken punt vanuit dit topic is echt dat we Modacties duidelijk dienen te beschrijven/vermelden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:12

harbourlight schreef:
Waarom nu weer die duidelijke slotpost belangrijk maken? Het lijkt mij belangrijker om te voorkomen dat een topic gesloten wordt.

_O_