Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:54

en wie bepaalt wat fatsoenlijk is en wat niet. Jij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:57

Ayasha schreef:

Dat dus.

Je hebt inderdaad wel gewoon de regels van bokt, maar er zit een grijs gebied in en ook ik zie net als jou; als je een topic opent, dan kun je commentaar verwachten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:58

Ayasha schreef:

Je gezond verstand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:59

Tazzey schreef:
Ayasha schreef:

Je gezond verstand.

Ik hoop dat je zelf beseft dat dit een non-antwoord is...
Wat jij fatsoenlijk vindt, hoef ik niet fatsoenlijk te vinden en andersom.
Dus hoe ga je die vraag oplossen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:00

Heeft voor een deel met gewoonterecht te maken, wat wordt als gewoon gezien en wat niet, een groot grijs gebied dus..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:00

Waarom is dat een non-antwoord? Je kunt zelf toch wel bedenken dat het niet gepast is om tijdens een huwelijksaanzoek je ongezouten en ongevraagde mening te geven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:00

Ayasha: de intentie van een topic kun jij niet bepalen, dat ligt bij degene die het topic start. Die bepaalt de vraag of het openingsbericht. Zeggen dat je daar een andere mening over hebt is zoiets als een mening hebben over de bustijden: het kan wel, alleen de bus gaat er niet anders van rijden. Als jij van mening bent dat de bus om 16:00 komt maar de werkelijke tijd is 16:15 dan klopt je mening niet. Als jij van mening bent dat een topic altijd wordt geopend met een vraag om jouw mening, terwijl in dit topic is uitgelegd dat dat zeker niet voor alle topics geldt en dat er ook andere intenties spelen, dan is dat een mening die niet klopt met de werkelijkheid.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:03

Dus als ik sommigen mag geloven, moeten we dus op een roze wolk leven, waar de bloemetjes alle kleuren hebben, zon altijd schijnt en de bijtjes in de rondte vliegen? Weet niet wat er dan van over zal blijven. :D
Wat vuurneon zegt, het feit dat je op internet iets plaatst, is ook het feit waarop je commentaar kunt verwachten. Vooral omdat ik met vrijwel grote zekerheid kan zeggen dat een groot deel van de bokkers (ter voorbeeld aangezien deze eerder benoemd is), absoluut dit niet als 'normaal' beschouwen. Ik ben het ermee eens dat je dan niet pastboem tot het feit hoeft te gaan, nergens voor nodig, maar een mening geven vind ik geen no-go.

Overigens, als iemand vraagt wat ze aan een bepaalde situatie kan doen en TS krijgt berichten dat ze stikjaloers is (waar TS niet om gevraagd heeft) hoor je hier werkelijk niemand over. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:04

Shadow0: Maar jij ook niet, dus kan jij niet bepalen of mijn mening al dan niet juist IS.
Bustijden vergelijken met het openen van een topic vind ik ook al zo'n rare vergelijking. Bustijden ZIJN gewoon zoals ze zijn.
Een topic wordt geopend met zoveel redenen. Ik zeg tenminste nog dat ik VERONDERSTEL dat men topics opent om reactie te krijgen - applaus-generatie - en dat een reactie gewoon vaak een mening in houdt. Ook "wat leuk" en "proficiat".
Anders zou er een mededelingenforum moeten komen op bokt; voor alle dingen die je wil melden maar waar je geen mening over wil.
hell er zijn al zoveel forums, een meer of minder zal het ook niet maken. Problem solved; wil je geen mening open je daar je topic. Is ineens de "fatoensvraag" opgelost. óf bart voorziet een optie om je topic meteen te sluiten nadat je het plaatst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:07

Ik zou dan denken als ts zijnde; commentaar waar ik niets mee kan, leg ik naast mij neer. Net als in het echte leven. Mijn schoonouders vonden het bv belachelijk dat wij gelijk een huis wouden kopen ipv huren. Om hun mening was ook niet gevraagd, maar dan denk ik 'ik doe er niets mee' dus ik leg het naast mij neer. Als iemand het nodig vindt om zijn mening te uiten, vind ik dat prima: wat ik er mee doe is een ander verhaal.

Bij YouTube kun je als je een video erop zet ook gewoon zelf kiezen of je reacties wil of niet. Dat werkt goed als je het alleen wilt laten zien :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:12

vuurneon schreef:
Ik zou dan denken als ts zijnde; commentaar waar ik niets mee kan, leg ik naast mij neer. Net als in het echte leven. Mijn schoonouders vonden het bv belachelijk dat wij gelijk een huis wouden kopen ipv huren. Om hun mening was ook niet gevraagd, maar dan denk ik 'ik doe er niets mee' dus ik leg het naast mij neer. Als iemand het nodig vindt om zijn mening te uiten, vind ik dat prima: wat ik er mee doe is een ander verhaal.

Bij YouTube kun je als je een video erop zet ook gewoon zelf kiezen of je reacties wil of niet. Dat werkt goed als je het alleen wilt laten zien :)

Voila. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:20

Tineke, ik ken je niet en ik ken Maarten ook niet, maar ik vond het een prachtig aanzoek. Wat een leuke en originele vent heb je getroffen! Dat iemand zoveel moeite doet om je te verrassen: ik vond het geweldig. <3 Wat ontzettend lief en leuk! Hij heeft niet alleen jouw dag een topdag gemaakt, maar de mijne, als meelezer, stiekem ook een beetje. +:)+

En ach... het zou natuurlijk geen typisch Bokt-aanzoek zijn geweest als er niet wat azijnpissers waren die er wat op aan te merken hadden. :') Ergens is dat ook wel weer een beetje grappig. Ik hoop dat jij dat ook zo kunt zien. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:22

Nayomie schreef:
Dus als ik sommigen mag geloven, moeten we dus op een roze wolk leven, waar de bloemetjes alle kleuren hebben, zon altijd schijnt en de bijtjes in de rondte vliegen? Weet niet wat er dan van over zal blijven. :D

Nou ja, je kunt het in het belachelijke trekken, maar uiteindelijk is vriendelijkheid veel leuker om mee te maken dan niet-vriendelijkheid. En iedereen krijgt al genoeg te maken met moeilijkheden... die dingen gebeuren al. Daar hoef je dus op zich niet zelf aan bij te dragen. Waarom zou je je niet voornemen dat een beetje leuker te maken? Het is ook nog eens bijna kerst. {:)

Wegens gebrek aan zon in de buitenlucht wil ik best wat zon op het forum hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:29

Tazzey schreef:
Het gaat mij er, nogmaals, niet om dat je geen mening mag hebben. Het gaat mij erom dat er momenten zijn dat het niet gepast is die mening te uiten. Ik vond het voorbeeld wel mooi van een man die in een restaurant zijn vriendin ten huwelijk vraagt. Gaan jullie er dan ook op af om te zeggen dat je het niet vind kunnen/ het zelf anders ziet/ hoopt dat jouw vriend het anders doet?

Maar, ga je er in het restaurant wel op af om 'Gefeliciteerd!! Wat leuk!!' etc te zeggen, zelfs voordat de aanstaande bruid het heeft gehoord of de kans heeft gehad om te reageren? Toch gebeurd dat óók in dat topic, en dat word wel als normaal/geaccepteerd beschouwd.

Dus in mijn ogen kun je online/forum niet vergelijken met een situatie in een restaurant.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:32

Als dat naast mijn tafeltje gebeurd dan feliciteer ik wel ja, is dat zo gek dan? Stukje fatsoen denk ik zo.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:39

Tja, ik merk wel al een langere tijd dat sommige topic's op bokt alleen oeews en aaws accepteren als reacties.
Voorbeelden zat gezien waar ik toch wel een verschil zag in reacties waarbij de ene topicstarter "populair" was en de ander niet terwijl de onderwerpen amper verschilden.
Ik hou niet zo van dat soort gedoe en hou mij er lekker afzijdig van. Liever een stille nee knikker dan een horde volgende ja knikker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:40

Ayasha schreef:
Nee, via bokt zou ik ook niet geapprecieerd hebben, maar waarom zou je dat eigenlijk NIET mogen zeggen? :) Als je daarna gewoon een welgemeende proficiat kan zeggen, waarom dan in vredesnaam niet? Maarten wil toch niet met die bokkers trouwen? Zij hoeven het toch niet te appreciëren?

Zie mijn eerder antwoord:

Gini schreef:
Ach nee, je moet niet alleen positief zijn. Maar er is een verschil tussen reageren met

"wat leuk, gefeliciteerd! Ik moet wel toegeven dat het totaal niet mijn manier zou zijn, haha." en dan nog een leuke smiley erachteraan

en reageren met
"is dit serieus? Zooooo? Op deze manier? Totaal niet romantisch ofsow."
"Ze gooien heel hun privéleven te grabbel. Precies een soap waarnaar ik aan het kijken ben. Straks vertelt ze hem online nog dat ze zwanger is."

Ik hoop dat dat verschil op zijn minst toch wel duidelijk is.

Het is niet dat je nooooooit iets negatiefs mag zeggen, maar he, netjes en respectvol blijven mag toch wel. En als je negatieve mening echt echt echt niets toevoegt, ja, dan kan je ook proberen om die in te slikken. Moet niet, mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:43

Tazzey schreef:
Als dat naast mijn tafeltje gebeurd dan feliciteer ik wel ja, is dat zo gek dan? Stukje fatsoen denk ik zo.

Ja, naderhand. Toch niet voor het aanzoek beantwoord is? Hier was het topic al op pagina 8 aan reacties en felicitaties voor Tineke überhaupt reageerde :+

In het restaurant zou dat vergelijkbaar zijn met door het aanzoek heen kletsen om maar snel te feliciteren :+
Onvergelijkbaar dus :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:44

Het gaat erom dat je de gepastheid van een mening naar analogie kunt doortrekken naar het aanzoek in het restaurant. Daar gaat het mij in dit topic ook over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:45

Ik blijf het gek vinden dat mensen bokt zo wanhopig met de echte wereld willen vergelijken... Ik vind het ook erg moeilijk om die vergelijkingen te volgen vaak. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:46

Tazzey schreef:
Het gaat erom dat je de gepastheid van een mening naar analogie kunt doortrekken naar het aanzoek in het restaurant. Daar gaat het mij in dit topic ook over.

Ja, dat snap ik.
En ik zeg dus dat ik die analogie en vergelijking met een restaurant niet kan volgen, omdat online echt heel anders is dan restaurant :)

edit; Wat Ayasha zegt dus :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:47

Dus omdat Bokt een digitale bijeenkomst is hoef je je niet meer te gedragen? Omdat er een toetsenbord en scherm tussen jou en de ander zit mag je alle fatsoensregels overboord kiepen? Rare beredenering, die volg ik niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:49

Tazzey schreef:
Dus omdat Bokt een digitale bijeenkomst is hoef je je niet meer te gedragen? Omdat er een toetsenbord en scherm tussen jou en de ander zit mag je alle fatsoensregels overboord kiepen? Rare beredenering, die volg ik niet helemaal.

Nee, dat bedoel ik zéker niet.
Het is gewoon een andere situatie. In een restaurant zou het niet gepast zijn om al 'AAA, gefeliciteerd!' te roepen na de vraag van de bruidegom en nog voor het antwoord van de bruid. Online feliciteert iedereen Maarten al voor Tineke antwoord gegeven heeft, zie het topic :) Ze praten als het waren door het aanzoek heen, maar het is wel gepast.

Dus ja, natuurlijk zijn er online ook fatsoensnormen, maar die zijn gewoon anders dan offline. Daarom vind ik dat je dat niet zomaar kunt vergelijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:51

Ik zal het anders proberen uit te leggen;

Als jij in een restaurant zit, zet je geen stoel in het midden van de kamer, ga je daar niet op staan en zeg je niet tegen iedereen die daar zit dat je een nieuwe hoed hebt/je haar hebt laten knippen/een paard gekocht hebt/nieuwe laarzen hebt. :)
Dat doe je op bokt wel: Je communiceert met vreemden die niet vreemd zijn -en dit is een heel tricky stukje om duidelijk te maken.-
Ik ken jou niet, als wij langs elkaar op café zitten zullen we elkaar hoogstens beleefd toeknikken maar meer niet.
Op bokt echter communiceren we met elkaar "alsof we elkaar kennen".... :)

Een heel ander voorbeeld:
De kritiek op topruiters. Ik wil wel eens zien hoe veel kritiekgevers Anky of Adelinde of Edward gaan vertellen dat ze het niet goed doen. :) Op bokt gebeurt dat wel. :)

Er zijn fatsoensnormen, ook op bokt, zie ook de regels, je valt iemand niet persoonlijk aan (al leek het er in dit topic wel even aardig op maar goed. :D) maar de fatsoensnormen zijn wel anders, omdat de situatie anders is. Het is een beetje "een andere cultuur". Wat in china normaal is vinden wij hier heel gek: dat maakt de chinezen nog geen onfatsoenlijke mensen. :)
Bokt en de "gewone samenleving" zijn imo twee verschillende culturen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-12-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:52

@Blijheid, goed maar zou jij in een restaurant na het aanzoek naar het stel toelopen om te zeggen dat het echt totaal niet romantisch is en dat jij het niet zo zou willen?