Bokt... je moet je schamen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:55

Ik eis helemaal niks slimmerik. Ik heb alle begrip voor mensen die het niet aandurven. Wat ik jammer vind is dat het idd niet normaal is. Das toch geen eis? Ik mag toch blijven hopen dat NL wat socialer word en dat mensen misschien gaan nadenken?

En waar was jou berichtje voor een veilige opvangplek dan? Op google. Die je doorstuurt naar de instanties die je of wegsturen, of naar een slaapzaaltje sturen, waar je heeeeeeeeeel misschien een nachtje kunt ''slapen''.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:02

Maar je doet mensen die in de hulpverlening zitten en aan chrisisopvang doen tekort. Want dat zijn ook honderden gezinnen en huishoudens. Ook de mensen die zich geheel vrijwillig op andere manieren voor de medemens zorgen en inzetten.

De manier waarop jullie je sociaal gedragen is absoluut lovenswaardig en prima afgelopen maar niet te hopen dat het normaal gaat worden in Nederland. Zouden veel slachtoffers door kunnen komen.

Wat wèl een mogelijke goede kant van dit verhaal zou kunnen worden is, dat mensen die dit topic lezen zich eens te raden gaan of ze beschikbaar zijn en bereid zijn aan crisisopvang te doen. Hetzij voor mensen in nood of kinderen in nood.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:03

Nanne schreef:
Laat ik ook duidelijk zijn dat het een ieders eigen keuze is, maar er worden hier dingen geroepen die ik persoonlijk not done vind als iemand in nood is.
.

wat voor opmerkingen bedoel je dan?

want volgens mij zijn er geen onwaarheden verteld, of insinuaties gemaakt over de persoon?

en dat mensen geen slaapplek bieden en hier ook voor uit durven te komen, wil niet zeggen dat ze geen hulp (kunnen) bieden in andere vormen.. ik zelf stuur geen pb met aanbiedingen, ik zal zeker reageren als er bijvoorbeeld om iets specifieks wordt gevraagd (alleen dus geen slaapplaats).

maar het valt mij hier erg op dat als je ergens voor uit durft te komen..
bijvoorbeeld dat je je er niet prettig bij voelt om een vreemde in huis te nemen.
of (een gevoelige bij mij) je niet remt of uitwijkt voor dieren als je niet zeker bent dat je dat veilige kunt doen..

je gelijk als aso verguist wordt. Het is een blamegame die niet fair gespeeld wordt.. immers met een argument komt men niet als onderbouwing, je bent gewoon een aso

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:05

Ik weet dat het de orde van de dag is slimmerik... Hele gezinnen die eruit gezet worden. ''Mij zetten ze toch niet met mn kindjes op straat''? oh maar jawel hoor.
En daardoor zitten crisis opvangs etc. ook barstensvol, daarom word je ook weggestuurd. Er is simpelweg geen plek. En dat betekent helemaal niet dat het een stelletje lamzakken is. Integendeel. Het is heel fijn dat die crisis opvangs en huizen er zijn.
Dat ik niet zon hoge pet op heb van het gemeentehuis en de UWV is waar. Die hebben namelijk een wegstuurbeleid. En ga nou niet zeggen dat dat niet waar is.

Het laatste wat je zegt is iets dat ik heel hard met je mee hoop :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Bokt... je moet je schamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:16

PenP, ik zou het fijn vinden als je mensen met een andere mening in hun waarde laat! De keuzes die wij maken zijn onze eigen keuzes met onze eigen onderbouwing daarvan. Dat jij jou eigen keuzes maakt is goed, maar dring anderen er niet op aan en ga ook niet met de eer strijken! Je hebt een goede beslissing gemaakt, wat voor jou goed uitpakt.

Het feit dat mensen hun huis niet hebben aangeboden en zeggen, ga maar naar opvanghuizen of instanties kan ook een andere reden hebben als veiligheid. Ook kan er geen geld of geen ruimte zijn of is er heel wat anders. Beoordeel mensen niet op wat ze niet doen zonder de echte rede te geven.

Maar dit dwaald behoorlijk af van wat bokt wel of niet had moeten doen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:19

Wauw Ladybird, wat is jou probleem? Noem even wat voorbeelden van waar ik een ander zn keus niet in zn waarde laat? Ik heb nu al 15 keer gezegd dat ik snap waarom mensen het niet aan zouden durven, en dat ik alleen maar hoop dat mensen eens gaan nadenken over de maatschappij hier in zn algemeen. Ik voer een volwassen normale discussie met slimmerik, begrijp haar punten en zei die van mij. Wat zint jou daaraan niet?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:21

overigens weet ik niet meer wie het zei over slapen bij het leger des heils..

maar naast het leger des heils hebben de meeste grote gemeenten ook nog een nachtopvang..

verschil met leger des heils is dat de nachtopvang (de vaste dus, niet die in de winter geopend worden) slaapkamertjes heben... je betaalt daar gemiddeld zo'n 5 - 7.5 euro en je mag daar alleen komen als je clean bent en geen alcohol gedronken hebt.. je slaapt dus al rustiger en daarbij zijn er zowel daar als bij het leger des heils gewoon douches beschikbaar (in nood ga je bij een stationsdouche of zwembad douchen een bikini koop je voor een paar euro)

het voordeel van de nachtopvang is weer dat deze niet open is voor gezinnen met kinderen of moeders met kinderen, of kinderen alleen.. waardoor de kans dat het dus overvol is door crisisopvang van gezinnen klein is. het is meestal wel vol en het is wie het eerst komt eerst maalt..

het is dus niet helemaal waar dat als je in de zomer op straat komt te staan, je eigenlijk ook gelijk wel werkeloos raakt vanwege slaapgebrek en stank.. swinters wordt dat wel een ander verhaal..

voor ik weer iedereen over mij heen krijg dat ik vind dat mensen op straat kunnen leven, dat zeg ik nergens.. maar het beeld dat men bij de opvang heeft klopt niet helemaal..

heb zelf meerdere malen acties gedaan voor opvang/leger des heils en blijf van mijn lijf.. en bij allen op meerdere tijdstippen binnen geweest.. Het is niet optimaal, maar in geval van nood is het altijd beter als niets..

neemt niet weg, dat familie, vrienden, kennissen, vreemde weldoeners, anti kraak etc allemaal betere opties zijn.. maar soms kan het niet anders.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:25

Dat verschilt heel erg per regio Elena. In drenthe zal je eerder kans maken op zoiets dan vollop in de randstad in den haag. Wat dat betreft heb je veel eerder gewoon pech in de randstad dan buitenaf. Al zijn er in Amsterdam bijvoorbeeld wel weer veeeel meer onafhankelijke opvang plekken (met een wachttijd van 2 weken, ik heb ze ook aan de telefoon gehad.)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:27

Petje af voor die mensen die aan de medemens denken!
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 29-07-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:29

lol Drenthe i wishhhhhhh ik zit nog eenzamer ;)

in mijn geval ging het toen om Leeuwarden waar4 ik die acties deed.
(schoenen verzameld, dassen, kleding en buitenspeelgoed (gewoon speelgoed genoeg, maar niet voor buiten) etc etc)..

vooral zomers blijkt overigens dat veel langdurig daklozen juist naar het noorden en oosten te trekken.. het is daar toch iets rustiger en de opvang lijkt er inderdaad wat beter te zijn dan in de randstad.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:00

Ik heb heel veel respect voor alle mensen die hulp hebben aangeboden, petje af, niet iedereen zou het je hebben nagedaan. Maar ik heb evenveel begrip voor mensen die zeggen, nee, dat zou ik niet hebben gedaan. Want als vijftienjarig meisje zou ik me er bijvoorbeeld niet prettig bij voelen mocht mijn moeder een onbekend persoon in huis halen waar wij niets vanaf weten, hoe bewonderingswaardig het ook is. Maar ik ben persoonlijk niet van mening dat je elk individu zomaar een kans kan geven, zo werkt de maatschappij (jammer genoeg) niet, er zijn genoeg mensen die misbruik maken van de vriendelijkheid van een ander, voorbeelden genoeg. Wel ben ik van mening dat je een medemens hulp moet aanbieden naargelang jouw eigen kunnen, financieel evenals mentaal. Dat kan een luisterend oor of het aanbieden van een plaats om te overnachten.
ik heb zelf genoeg gezien dat de overheid heel vaak mensen in nood gewoon laten zitten en dan sta je daar, als er dan hulp wordt aangeboden vanuit een paardenforum naar een totaal onbekende geeft mij dat terug een beetje hoop naar een samenleving waarin we wel iedereen een kans kunnen geven.
kwestie van de moderators, ja ze waren wat bot misschien, maar zij hebben gehandeld naar hun kunnen en denkbeeld, dat daar misschien wat meer medeleven in had mogen zitten, ja misschien wel. Maar het is hun taak om dit forum te beschermen dus het topic sluiten begrijp ik wel, wat betreft de pm's, ik heb ze niet gelezen dus ik oordeel daar ook niet over.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:08

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, omdat mijn standpunt inmiddels wel duidelijk is.

Maar ik wil hier toch nog even op in gaan, (al zeg ik voor de zoveelste keer hetzelfde)
Ik heb ook begrip voor mensen die een onbekende niet in huis halen. Dat begrijp ik dondersgoed. Dat PenP dat wel gedaan heeft, vind ik super!

Maar hulp hoeft niet enkel te bestaan uit iemand opvangen in huis. Er zijn nog 1000den tips gegeven die misschien wel net zo nuttig zijn als opvangen. OF en HOE iemand kan helpen is aan iedere persoon voor zich en heeft niks te maken met waarom dit topic geopend heb.

Waar het mij om ging, en waarom ik dit topic vol verontwaardiging geopend heb, is dat ik het belachelijk vind dat zo'n topic zo op slot wordt gegooid en iemand zo van hulp, tips en enorm netwerk aan meedenken zielen wordt afgekapt. Zo ga je gewoon niet met medemensen om.

De voor en tegen argumenten daarvoor heb ik in het hele topic nu tig keer gelezen. Maar mijn mening daarover is nog steeds niet veranderd. Ik vind dat bokt meer... veel meer, had kunnen doen, dan bruut een topic op slot gooien en een simpel informatief mailtje met de reden waarom en verder niks naar de bokker in kwestie had kunnen sturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:12

Shiloh zou in dit geval [voor jou] een tevreden oplossing kunnen zijn geweest als de mod’s het hadden gesloten en met de pb een lijst met tips van waar ze in dit geval terecht had gekund (politie, leger des heils etc.) hadden gestuurd?

<ongeacht de discussie of dat iets is dat de mods uberhaubt zouden moeten doen>

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:20

100000000000000000000% eens met shiloh.
Wel wil ik even nog toevoegen dat het topic pas op slot is gegaan nadat de bokker bij mij was. Ik heb mijn vermoedens dat er gedurende de dag een oogje toegeknepen is. Ik weet niet of dit waar is maar ik hoop het van harte. Bokt zelf gaat hier natuurlijk geen uitspraken over doen maar ik heb zo mn redenen dat te denken. En als ik gelijk heb: wil ik daarvoor bij deze ook echt bedanken :)

Nog steeds had het anders gekund. Er had een hele andere pb naar kevertje verstuurd kunnen worden, er had zelfs achteraf nog een dialoog kunnen komen. Maargoed ik meen dat er niet lang geleden nog een hele intense discussie is geweest op FZ over bokt en zijn menselijkheid, waar zelfs bart in verwikkeld was.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:00

Sammie schreef:
Shiloh zou in dit geval [voor jou] een tevreden oplossing kunnen zijn geweest als de mod’s het hadden gesloten en met de pb een lijst met tips van waar ze in dit geval terecht had gekund (politie, leger des heils etc.) hadden gestuurd?

<ongeacht de discussie of dat iets is dat de mods uberhaubt zouden moeten doen>

Nee, want 1 mod weet niet zoveel als heel veel bokkers bij elkaar. Wat ik een nette oplossing had gevonden, is haar tijdelijke toegang te geven met de eis dat de 25 posts er alsnog komen en als dat binnen x tijd niet het geval is, dat dan de toegang weer ingetrokken wordt. Eventueel met een telefoontje oid om wat navraag te kunnen doen. Ze had al aangegeven al langer mee te lezen. Dat had je makkelijk kunnen verifieren door inderdaad bijvoorbeeld te vragen naar topics die gespeeld hebben en dat soort dingen. Maar ook dit heb ik al meerdere keren gezegd... dus dat was echt het laatste voor mij. Mijn standpunt is duidelijk en die veranderd niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:03

Ik heb de indruk dat veel mensen denken dat er legio andere oplossingen voorhanden zijn voor iemand die op straat staat. Ik ben vroeger maatschappelijk werker geweest en ik kan helaas niet anders dan het verhaal van PenP2014 bevestigen. Je hebt als maatschappelijk werker niet een set met sleutels van slaapplekken of huizen in je bureaulade liggen helaas. Je kunt vaak niet veel meer doen dan rondbellen tot je ergens een plek vindt om te overnachten, Crisiscentra, nachtopvang...ze zitten doorgaans allemaal vol.
Voor veel opvangmogelijkheden komt TS niet in aanmerking. Als je bijvoorbeeld enkel op zoek bent naar onderdak en geen acute bijkomende psychosociale of psychiatrische problematiek hebt, nemen veel crisiscentra je niet op. Ook Blijf van mijn Lijfhuizen zijn geen optie, want er is geen sprake van geweld of dreiging met geweld. Andere adressen zitten vaak langdurig vol en hebben een wachtlijst. Vaak laten ze andere mensen voorgaan omdat hun situatie ernstiger is. Denk aan mensen met kinderen, mensen met medische problemen, ouderen, slachtoffers van vrouwenhandel etc.
Ik weet dat ik soms een halve dag zat de bellen. Heel het land door. Soms had ik geluk en vond ik een plekje waar iemand een poosje kon blijven. Soms was het enige dat ik iemand aan het eind van de dag nog aan kon raden om ruim voor openingstijd voor de poort van de daklozenopvang te gaan staan. Hopend dat er plek was. Soms lukte het me om er een plekje te reserveren voor iemand, maar lang niet altijd. En dan slaap je dus wel tussen mensen met hele heftige problemen, zoals verslaving, psychiatrie etc. Dat brengt onder meer lawaai en onderlinge agressie met zich mee en was vaak heel beangstigend voor mensen die daar niet gewend aan waren. En niet handig als je de volgende dag weer fris en monter op je werk moet verschijnen.
Ik heb wel eens heel lang gezocht voor een heel kwetsbare, licht verstandelijk beperkte vrouw. Ze was dakloos geworden en ten einde raad bij een vieze kerel in huis gaan wonen die haar de meest walgelijke dingen liet doen om 'de huur te betalen'. Stad en land afgebeld, nergens plek. En zo'n vrouw wil je ook niet tussen de daklozen laten slapen in de nachtopvang, want daar maken ze gehakt van haar. Uiteindelijk viaviavia uitgekomen bij een klooster aan de andere kant van Nederland, waar wat nonnen zich over haar ontfermd hebben tot er plek was bij een instelling waar ze haar verder konden helpen.
Hier, in het oosten van het land, lossen mensen acute woningnood nog wel eens op door een stacaravan of chalet te huren. We hebben hier diverse uithuilparken in de buurt (parken die bevolkt worden door gescheiden mannen :D ). Maar in vakantietijd is dat vaak ook geen optie, want in deze periode kunnen de eigenaren e.e.a. voor veel gunstigere prijzen verhuren. Bovendien moet je een bedrag op je rekening hebben staan om een voorschot op de huur te kunnen betalen.
Kortom: zo makkelijk is het dus allemaal niet. En dan moet je bedenken dat ik hele lijsten met adressen had en als professional veel makkelijker dingen gedaan kreeg bij instanties dan iemand die zelf belt.

Over of het terecht is dat er een topic op slot is gegaan, wil ik geen uitspraken doen. Voor beiden is wat te zeggen. Maar het argument "er zijn legio andere oplossingen voorhanden voor iemand die dakloos is" klopt mijns inziens niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:03

Ik kan mij eigenlijk niet aan de indruk onttrekken dat het topic op slot is gegaan wegens het ontbreken van de 25 berichten en bepaald niet om 'bokkers tegen zichzelf te beschermen'.

Wat ook belachelijk zou zijn geweest, want het is niet aan bokt om haar lezers tegen zichtzelf te beschermen. PenP is duidelijk heel goed in staat zélf te beslissen of ze iemand wel of niet hulp verleent.

Ook ik vind het een walgelijke actie van bokt om zomaar het topic op slot te gooien. Er had prima een tussenoplossing gezocht kunnen worden. Een béétje flexibiliteit had in dit schrijnende geval toch wel gemoeten imo.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:06

Dank safina _/-\o_

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:30

Weet je wat ik zo jammer vind? Dat het team niet gewoon even zegt, Dat hadden we inderdaad anders kunnen aanpakken. Of, na het verhaal van Pen, wat vervelend dat het zo is opgevat sorry.

En de mensen die het allemaal niet begrijpen? Sja, lekker veilig vanaf je PC typen.. Zonder ooit zó in paniek te zijn geweest. Ik ben zelf maatschappelijkwerker en ik zie heel vaak dat mensen volledig in paniek dingen doen, die zo voorheen nooit gedaan zouden hebben. Mén wat oordelen mensen zo makkelijk tegenwoordig! En elkaar helpen, hoo maar! Lekker aan jezelf denken, als dat maar goed is. bah wat een egoïsme.

Denk je echt dat je zo makkelijk kan aankloppen bij een instantie? Kom gezellig een dagje met mij mee lopen, met zwerfjongeren, ja je leest het goed jongeren. Onder de 20 ja. Kom één dagje, dan piep je ineens wel anders hoor :)

Dat deze vrouw in haar volle paniek moest denken aan Bokt, betekende dat zij Bokt haar paniek toestand toevertrouwde. En nee, Bokt is geen hulp instantie maar Bokt is toch zo'n fijn forum waar mensen met elkaar verbonden staan? laat TS dan haar topic even afmaken tot de gemoederen wat gezakt zijn, laat haar zien dat Bokt te vertrouwen is.. Zoveel mensen wilde haar helpen, of met een slaapplek of met tips over instanties.. Ik wilde haar ook helpen en kón haar ook helpen.. Maar he, het topic was al op slot.

Want sja, de regeltjes he.. Daar moet Bokt zich tot aan houden.. Want zij willen veiligheid waarborgen van de Bokkers. Hoorde TS daar niet bij? Haar veiligheid stond onderin het prioriteiten lijstje denk ik?

Gelukkig laten sommige Bokkers iets heel moois zien, namelijk mee helpen, mee denken en proberen de paniek wat te sussen.. Want ja, ook woorden kunnen heel veel doen in zo'n situatie. Het team daarintegen sluit een topic, stuurt een pbtje en daarna is het wat hun betreft afgehandeld. Als er vervolgens iets van gezegd wordt ( dit topic) blijven zij zich zelf verantwoorden dat het nu eenmaal de richtlijnen zijn van Bokt.

zal ik jullie nu eens een geheimpje vertellen? Ik ga binnen mijn beroep zo vaak de richtlijnen uit. Namelijk als maatschappelijk werker heb je je discretionaire ruimte een ruimte tussen de regels en empathie in.. Dat je zelf je regels mag aanscherpen in een bijzondere situatie. Dat je je boekje te buiten mag gaan, omdat je iemand wilt helpen. Want je kan niet altijd naar je regeltjes wijzen en zeggen we hebben niets fout gedaan, we deden alles volgens het boekje.

Bokt is een forum voor mensen, er komen erg veel persoonlijke gebeurtenissen op. Mensen zoeken steun of hulp in elkaar, al is het maar met woorden. Dat is één van de mooiste dingen hier en wanneer dat is ontnomen door een paar regeltjes en dat blijkbaar niet in goede aarde valt, mag er best vanuit het team een woordje komen waarbij niet gewezen wordt vanuit de regels. maar een bepaald inleven vermogen, wat je zou moeten hebben op zo'n groot forum.

Nogmaals, oordeel allemaal lekker makkelijk vanuit je warme huisje met een koud colaatje. gelukkig zijn er mensen die verder kijken en ook in het dagelijkse leven gebruik maken van hun discretionaire ruimte, waarin ze hun eigen normen en waarden een beetje aanpassen op een ander om iemand te helpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:38

Ik was me net in het betreffende topic aan het verdiepen toen het op slot gegooid werd. Ik heb er een pb aan de betreffende mod aan gewaagd maar geen enkele reactie erop gehad.

En inderdaad kan ik me best indenken dat het topic op slot gaat om eerder genoemde redenen, maar de manier waarop had ook anders gekund. Een beetje menselijkheid was wel op zijn
plaats geweest hier.
Er waren in dat topic genoeg bokkers die de mod via pb had kunnen informeren zodat het topic op een andere manier vervolgd had kunnen worden. En er zijn volgens mij ook echt wel manieren om contact op te nemen met die TS om uit te zoeken hoe of wat.

Ik vind dit topic geen standaard fout geplaatst gevalletje en zeker als mod zou je dat toch moeten kunnen onderscheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:43

Ik vind dat het al een hele tijd wat uit de hand loopt op Bokt in de niet paard gerelateerde topics. Bokt is een paardenforum. Maar ik lees telkens minder paard gerelateerde topics. Bokt is geen opvangcentrum (al vind ik het een schrijnend geval van de dakloze TS).

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:06

Ik heb beide topics meegelezen en ik ben me echt kapot geschrokken van de harde reacties van een heel groot deel van de posters... Nee ik kan ts niet helpen of tips geven. Waarom niet? Omdat ik niet in Nederland woon. Waarom woon ik niet in Nederland? Vanwege deze instelling... Nederland is zo verstrikt geraakt in regeltjes dat mensen blijkbaar niet meer naar een ander (durven) kijken.

Tuurlijk zijn er altijd gevallen van mensen die misbruik willen maken, maar het was voor mij al heel snel duidelijk dat dit niet het geval was en ik wilde dat ik iets voor haar had kunnen betekenen.
De reacties als: ' Het is een volwassen vrouw, ze moet dingen vooruit bedenken en regelen' gaan echt niet altijd op! Blijkbaar zijn veel van de negatieve posters (sorry dat ik het zo omschrijf maar kan niets anders bedenken) nooit in een situatie terecht gekomen waar ze zelf geen enkele controle over hadden of in volledige paniek waren.

De wereld is zo hard geworden voor de medemens en slechts een handjevol mensen heeft empathie met iemand in acute problemen. Ik vind het gewoon schandalig dat er steeds maar op de regeltjes wordt gehamerd ipv op hulp.

Als je geen enkele affiniteit hebt met een forum als Bokt, ga je daar ook niet posten. En omdat er zo vreselijk veel leden zijn door het hele land en daarbuiten, heb je inderdaad kans dat iemand je een tip kan geven waar je wat aan hebt.

Hier zijn ook zat mensen die op straat leven die een universitaire opleiding hebben gedaan. Maar moeten we die dan ook maar voorbij lopen omdat ze toevallig door DE MAATSCHAPPIJ op straat terecht zijn gekomen? Kom nou toch!

Ik heb alle respect voor PenP2014 en Shiloh en ik hoop van harte dat Kevertje weer helemaal op haar pootjes terecht komt. Als het niet zover weg was mocht ze hier komen, zonder probleem.

Heb een hart mensen.....

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:19

Emerald schreef:
Ik heb beide topics meegelezen en ik ben me echt kapot geschrokken van de harde reacties van een heel groot deel van de posters... Nee ik kan ts niet helpen of tips geven. Waarom niet? Omdat ik niet in Nederland woon. Waarom woon ik niet in Nederland? Vanwege deze instelling... Nederland is zo verstrikt geraakt in regeltjes dat mensen blijkbaar niet meer naar een ander (durven) kijken.

Tuurlijk zijn er altijd gevallen van mensen die misbruik willen maken, maar het was voor mij al heel snel duidelijk dat dit niet het geval was en ik wilde dat ik iets voor haar had kunnen betekenen.
De reacties als: ' Het is een volwassen vrouw, ze moet dingen vooruit bedenken en regelen' gaan echt niet altijd op! Blijkbaar zijn veel van de negatieve posters (sorry dat ik het zo omschrijf maar kan niets anders bedenken) nooit in een situatie terecht gekomen waar ze zelf geen enkele controle over hadden of in volledige paniek waren.

De wereld is zo hard geworden voor de medemens en slechts een handjevol mensen heeft empathie met iemand in acute problemen. Ik vind het gewoon schandalig dat er steeds maar op de regeltjes wordt gehamerd ipv op hulp.

Als je geen enkele affiniteit hebt met een forum als Bokt, ga je daar ook niet posten. En omdat er zo vreselijk veel leden zijn door het hele land en daarbuiten, heb je inderdaad kans dat iemand je een tip kan geven waar je wat aan hebt.

Hier zijn ook zat mensen die op straat leven die een universitaire opleiding hebben gedaan. Maar moeten we die dan ook maar voorbij lopen omdat ze toevallig door DE MAATSCHAPPIJ op straat terecht zijn gekomen? Kom nou toch!

Ik heb alle respect voor PenP2014 en Shiloh en ik hoop van harte dat Kevertje weer helemaal op haar pootjes terecht komt. Als het niet zover weg was mocht ze hier komen, zonder probleem.

Heb een hart mensen.....

Dit is goed gezegt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:24

Nessah schreef:
Weet je wat ik zo jammer vind? Dat het team niet gewoon even zegt, Dat hadden we inderdaad anders kunnen aanpakken. Of, na het verhaal van Pen, wat vervelend dat het zo is opgevat sorry.

En de mensen die het allemaal niet begrijpen? Sja, lekker veilig vanaf je PC typen.. Zonder ooit zó in paniek te zijn geweest. Ik ben zelf maatschappelijkwerker en ik zie heel vaak dat mensen volledig in paniek dingen doen, die zo voorheen nooit gedaan zouden hebben. Mén wat oordelen mensen zo makkelijk tegenwoordig! En elkaar helpen, hoo maar! Lekker aan jezelf denken, als dat maar goed is. bah wat een egoïsme.

Denk je echt dat je zo makkelijk kan aankloppen bij een instantie? Kom gezellig een dagje met mij mee lopen, met zwerfjongeren, ja je leest het goed jongeren. Onder de 20 ja. Kom één dagje, dan piep je ineens wel anders hoor :)

Dat deze vrouw in haar volle paniek moest denken aan Bokt, betekende dat zij Bokt haar paniek toestand toevertrouwde. En nee, Bokt is geen hulp instantie maar Bokt is toch zo'n fijn forum waar mensen met elkaar verbonden staan? laat TS dan haar topic even afmaken tot de gemoederen wat gezakt zijn, laat haar zien dat Bokt te vertrouwen is.. Zoveel mensen wilde haar helpen, of met een slaapplek of met tips over instanties.. Ik wilde haar ook helpen en kón haar ook helpen.. Maar he, het topic was al op slot.

Want sja, de regeltjes he.. Daar moet Bokt zich tot aan houden.. Want zij willen veiligheid waarborgen van de Bokkers. Hoorde TS daar niet bij? Haar veiligheid stond onderin het prioriteiten lijstje denk ik?

Gelukkig laten sommige Bokkers iets heel moois zien, namelijk mee helpen, mee denken en proberen de paniek wat te sussen.. Want ja, ook woorden kunnen heel veel doen in zo'n situatie. Het team daarintegen sluit een topic, stuurt een pbtje en daarna is het wat hun betreft afgehandeld. Als er vervolgens iets van gezegd wordt ( dit topic) blijven zij zich zelf verantwoorden dat het nu eenmaal de richtlijnen zijn van Bokt.

zal ik jullie nu eens een geheimpje vertellen? Ik ga binnen mijn beroep zo vaak de richtlijnen uit. Namelijk als maatschappelijk werker heb je je discretionaire ruimte een ruimte tussen de regels en empathie in.. Dat je zelf je regels mag aanscherpen in een bijzondere situatie. Dat je je boekje te buiten mag gaan, omdat je iemand wilt helpen. Want je kan niet altijd naar je regeltjes wijzen en zeggen we hebben niets fout gedaan, we deden alles volgens het boekje.

Bokt is een forum voor mensen, er komen erg veel persoonlijke gebeurtenissen op. Mensen zoeken steun of hulp in elkaar, al is het maar met woorden. Dat is één van de mooiste dingen hier en wanneer dat is ontnomen door een paar regeltjes en dat blijkbaar niet in goede aarde valt, mag er best vanuit het team een woordje komen waarbij niet gewezen wordt vanuit de regels. maar een bepaald inleven vermogen, wat je zou moeten hebben op zo'n groot forum.

Nogmaals, oordeel allemaal lekker makkelijk vanuit je warme huisje met een koud colaatje. gelukkig zijn er mensen die verder kijken en ook in het dagelijkse leven gebruik maken van hun discretionaire ruimte, waarin ze hun eigen normen en waarden een beetje aanpassen op een ander om iemand te helpen.

Mooi geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:27

Sammie schreef:
Ik hoop dat het nooit zal gebeuren, maar als er iemand ooit gaat klagen over ‘help mij’ topics of deze persoon vraagt om hulp, maar blijkt een vies mannetje/ vrouwtje/ etc te zijn, is het commentaar óók niet van de lucht (incl daar zijn instanties voor) dus dan hengel ik dit topic voor diegenen gewoon omhoog :)

1. Ik had niet de indruk dat het topic op slot ging om lezers hier te beschermen tegen mogelijke vieze mannetjes en vrouwtjes. Het ging op slot omdat TS nog geen 25 berichten had gepost. Een poosje terug was er iemand, die kennelijk wel 25 berichten had gepost, op zoek naar "een gezin" voor zichzelf. Dat topic ging niet op slot. Dat mocht blijkbaar wel.
2. Als je mensen écht wilt beschermen tegen vieze mannetjes/vrouwtjes, sluit dan niet een topic onder het motto "nog geen 25 posts". Dat draagt toch nergens aan bij? Wie leert daar nou wat van? En wat voorkom je daar dan mee?
3. Als het een taak zou zijn van moderators om mensen op dit forum te beschermen tegen potentiële vieze mannetjes en vrouwtjes, waar trekken jullie dan de grens? Als ik morgen tegen een andere bokker roep dat ik met haar/hem af wil spreken, gaat mijn topic dan ook op slot? Ik kan zomaar een vies vrouwtje zijn tenslotte. :o En hoe zinvol is dat? Want als sluw 'vies vrouwtje' benader ik mijn slachtoffers natuurlijk gewoon via een PB en niet in het openbaar. :D ;)

Ik betwijfel trouwens of mensen behoefte aan hebben aan moderators die topics sluiten uit bescherming. Ikzelf in ieder geval niet. Ik acht mezelf wijs en verstandig genoeg om zelf te beslissen of ik mensen wil ontmoeten of niet. Ik hoef niet betutteld te worden door een moderator.