Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:44

Is het niet heel veel werk om alle bokkers elke keer een PB te sturen voor een aangeleverde thumb? En was als ze niet reageren? Dat schiet toch niet op...?

Ik snap het niet zo goed hoor, dat je topic uitgelicht wordt is alleen maar in je voordeel. In het topic zelf is uitgebreid te zien wie de foto's gemaakt heeft doordat op alle maximaal 15 foto's een logo te zien is. Allemaal gratis reclame! Is het dan zo'n probleem dat deze in de thumbnail niet (meer) te zien is? Voor mij zou het in ieder geval zeker geen probleem zijn en zou ik alleen maar enthousiast zijn dat mijn topic en fotografie uitgelicht wordt... -O-

Een goede optie lijkt mij inderdaad een vinkje met akkoord gaan dat je uitgelicht kan/wil worden. Of je logo nou wel of niet in de thumb staat (risico dat die er afgehaald wordt). Ben je het er niet mee eens, ontvang je ook (als fotograaf) geen gratis reclame en attentie :+
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 19-06-14 13:46, in het totaal 3 keer bewerkt

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:44

Sees schreef:
Ik vind de optie van Anneliesdj eigenlijk het beste. Al het andere lijkt me zo tijdrovend en arbeidsintensief...

dan van het knopje toestemming geven om in uitgelicht te staan?
geen slecht idee vind ik persoonlijk
want dat zou je kunnen linken aan het temmen voor uitgelicht
Laatst bijgewerkt door HeavensLove op 19-06-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:45

Op elke foto zit auteursrecht en copyright, een logo of © is daarom ook eigenlijk overbodig op foto's.
Het is vaker een klein beetje reclame.

Foto's zonder logo, en dan vermelden wie de fotograaf is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:45

AafkeB schreef:
Anoniem schreef:
Maar aan de fotograven. Hebben jullie dan liever dat je foto's gewoon niet meer verschijnen in de uitgelicht?

Want dat is denk ik de consequentie, als het afknippen/gummen. Zo'n issue is.

Weet je er staat van mij een foto in het Photoshop Magazine, netjes met waar de foto staat + mijn logo. En idd... ik zal nu wel 2x nadenken voordat ik hier foto's ga plaatsen. Met name foto's waarvan ik beslist niet wil dat er mee gerotzooid wordt...

Maar de copyrights blijven toch gewoon staan? Het gaat om het mini plaatje op de voorpagina. Mensen die het niet interesseert klikken niet. En de mensen die het wel interesseert klikken wel. En dan word je logo gezien toch?

Op dat mini plaatje, is het logo toch onleesbaar.

Een knop van "ik geef toestemming" lijkt mij het handigst.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:46

Daarom ook mijn idee om er een onderregel met de naam van de fotograaf onder te zetten. Er hoeft dan niet gePBt te worden, maar de fotograaf blijft bekend, ook zonder logo :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:47

Wat een gezeur, hoe moeilijk is het om iemand even persoonlijk aan te spreken wanneer je een probleem hebt met iemand, in dit geval de persoon achter uitgelicht, Amanda. Is dit nu echt topic waardig, of gaat het vooral om de sensatie, even het team extra te kakken te zetten, met in het achterhoofd nog de topics van enkele dagen terug? Een extra topic om even flink te keer te gaan tegen bokt?

Ik vind dit flink sneu voor Amanda, zo publiekelijk aan de schandpaal voor iets wat ze voor haar idee altijd juist gedaan heeft. Hoe moeilijk had het nou geweest om haar er even op te wijzen, gewoon prive, dan had ze het ook geweten, zonder dat ze bokt over zich heen zou krijgen.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:47

Leverage schreef:
Zijn er nog andere boksers met ideeën hoe dit aangepakt kan worden zodat beide partijen tevreden zijn? :) Vul maar aan met ideeën!

- Fotograaf/TS levert zelf een logo-vrije thumbnail aan bij de Mod voor Uitgelicht
- knop met 'toestemming om in uitgelicht te zetten'

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:48

anneliesdj schreef:
Ach mensen laten we niet vergeten dat modjes ook maar gewone mensen zijn zoals wij.

En een pb sturen en wachten op antwoord zou betekenen dat alles met 2/3 dagen vertraging pas in uitgelicht komt, denk dat dat ook niet de bedoeling is.
Wellicht is het dan makkelijker bij het aanmaken van een fototopic een knop te maken 'ik geef toestemming voor uitgelicht', ben je meteen klaar en hoeven er geen pb's over en weer te gaan.

_/-\o_ hier ben ik het mee eens !! Voor iedereen duidelijk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:49

De meesten ideeën hier werken al niet meer als het gaat om een fotomeeting of overzicht topic waarbij foto's van verschillende fotografen staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:50

_San87_ schreef:
Een copyrightvrije foto ga je niet krijgen, denk ik zo :)). Een foto zonder logo zou geen probleem moeten zijn, daarentegen.

Klein detail :+
Ik bedoelde het persoonlijke copyright als in logo uiteraard.

Thesserd: daarom ook de vraag om dat alleen te doen wanneer het logo binnen de uitsnede valt en verder niet. Denk dat dat een hele haalbare optie is.

De technische opties weet ik niet of het uitvoerbaar is, daar zal Bart even naar moeten kijken.
Aanvinken welke foto je in uitgelicht wil is wat mij betreft geen optie, omdat de selectie vaak samenhangt met de andere 4 foto's die er in komen. Wel is een vinkje: "niet gewenst om in uitgelicht te komen" wel een idee. Wat ik dan wel wil weten: hoeveel mensen zouden er gebruik van willen maken?

Liselot: een ondertitel is eigenlijk hetzelfde als het logo laten staan, dat wilden we juist niet. Dan zou ik liever met een pb werken voor een foto zonder logo en die plaatsen als de fotograaf akkoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:50

wijkhuijs schreef:
anneliesdj schreef:
Ach mensen laten we niet vergeten dat modjes ook maar gewone mensen zijn zoals wij.

En een pb sturen en wachten op antwoord zou betekenen dat alles met 2/3 dagen vertraging pas in uitgelicht komt, denk dat dat ook niet de bedoeling is.
Wellicht is het dan makkelijker bij het aanmaken van een fototopic een knop te maken 'ik geef toestemming voor uitgelicht', ben je meteen klaar en hoeven er geen pb's over en weer te gaan.

_/-\o_ hier ben ik het mee eens !! Voor iedereen duidelijk.

En ik ook. Veel minder gedoe en gerommel, gewoon die knop aanvinken en als je dat niet wil, dan uiteraard niet. Volgens mij is het ook het leuke van uitgelicht dat het een verassing is & blijft of je in uitgelicht komt, dus door eerst thumbs heen en weer te moeten sturen zorgt ook ervoor dat je verassing er gelijk af is. Plus, als jij degene bent die het topic heeft geopend ,maar niet degene bent die de foto's heeft gemaakt (denk aan foto's van fotomeetings!), moet je eerst over en weer gaan pb'en met de fotograaf, en dan moet je het vervolgens weer doorcommuniceren met amanda zodat het in uitgelicht kan komen. Dan lijkt zo'n vinkje me een stuk handiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:51

Amanda schreef:
_San87_ schreef:
Een copyrightvrije foto ga je niet krijgen, denk ik zo :)). Een foto zonder logo zou geen probleem moeten zijn, daarentegen.

Klein detail :+
Ik bedoelde het persoonlijke copyright als in logo uiteraard.

Thesserd: daarom ook de vraag om dat alleen te doen wanneer het logo binnen de uitsnede valt en verder niet. Denk dat dat een hele haalbare optie is.

De technische opties weet ik niet of het uitvoerbaar is, daar zal Bart even naar moeten kijken.
Aanvinken welke foto je in uitgelicht wil is wat mij betreft geen optie, omdat de selectie vaak samenhangt met de andere 4 foto's die er in komen. Wel is een vinkje: "niet gewenst om in uitgelicht te komen" wel een idee. Wat ik dan wel wil weten: hoeveel mensen zouden er gebruik van willen maken?

Liselot: een ondertitel is eigenlijk hetzelfde als het logo laten staan, dat wilden we juist niet. Dan zou ik liever met een pb werken voor een foto zonder logo en die plaatsen als de fotograaf akkoord is.

Ik denk zo weinig dat de technische aanpassing te veel werk is...
Dan kunnen die mensen beter in hun topic als eerste zin "Foto's niet gebruiken voor uitgelicht" zetten. Is het ook gelijk duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:52

Thesserd schreef:
Is het niet heel veel werk om alle bokkers elke keer een PB te sturen voor een aangeleverde thumb? En was als ze niet reageren? Dat schiet toch niet op...?

Ik snap het niet zo goed hoor, dat je topic uitgelicht wordt is alleen maar in je voordeel. In het topic zelf is uitgebreid te zien wie de foto's gemaakt heeft doordat op alle maximaal 15 foto's een logo te zien is. Allemaal gratis reclame! Is het dan zo'n probleem dat deze in de thumbnail niet (meer) te zien is? Voor mij zou het in ieder geval zeker geen probleem zijn en zou ik alleen maar enthousiast zijn dat mijn topic en fotografie uitgelicht wordt... -O-

Een goede optie lijkt mij inderdaad een vinkje met akkoord gaan dat je uitgelicht kan/wil worden. Of je logo nou wel of niet in de thumb staat (risico dat die er afgehaald wordt). Ben je het er niet mee eens, ontvang je ook (als fotograaf) geen gratis reclame en attentie :+

Ik ben hier ook helemaal mee eens hoor, ik vind het ook super leuk als mijn foto's daar komen te staan. Daar ook absoluut niet van.

Het gaat mij om het principe dat het "gewoon even onbewust" wordt gedaan. En waar eindigt het als dit zo maar door blijft gaan? Daar gaat het mij om namelijk. :)

Bokt wil graag een voorbeeldfunctie zijn, zou dit daar dan ook niet onder vallen?

[edit] Dus ik ben erg blij met het antwoord van Amanda, ondanks dat ik van mening ben dat je zoiets vooraf hoort te weten. Ik hoop nu dus de foto's en logo's gewoon weer gerespecteerd worden en dat het niet meer voor komt. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-06-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

@Amanda dat is dan nog enigszins te doen inderdaad.

Vooralsnog snap ik niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt.

Rechten gaan soms te ver vind ik :+

@Magda Oke, nouja ik denk niet dat Bokt hier heel ver in zou gaan. Daar is Bokt groot, oud en wijs genoeg voor neem ik aan :+ Dat uitgelicht zouden ze ook gewoon niet meer kunnen doen, het hoeft niet. Het is alleen maar extra attentie! Geheel in de TS' voordeel. Daarom snap ik het probleem niet.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 19-06-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Telpeva schreef:
Wat een gezeur, hoe moeilijk is het om iemand even persoonlijk aan te spreken wanneer je een probleem hebt met iemand, in dit geval de persoon achter uitgelicht, Amanda. Is dit nu echt topic waardig, of gaat het vooral om de sensatie, even het team extra te kakken te zetten, met in het achterhoofd nog de topics van enkele dagen terug? Een extra topic om even flink te keer te gaan tegen bokt?

Ik vind dit flink sneu voor Amanda, zo publiekelijk aan de schandpaal voor iets wat ze voor haar idee altijd juist gedaan heeft. Hoe moeilijk had het nou geweest om haar er even op te wijzen, gewoon prive, dan had ze het ook geweten, zonder dat ze bokt over zich heen zou krijgen.

Ik weet niet wat jij allemaal gelezen hebt, maar ik vind dat hier toch netjes gereageerd wordt door het merendeel van de posters. Volgens mij is dit topic ook niet bedoeld om wie dan ook aan de schandpaal te nagelen. Hoewel, zoals ik al eerder aangaf, ik ook vind dat het beter middels PB aangekaart had kunnen worden.

Ik vraag me in deze eigenlijk vooral af hoe moeilijk het is te bedenken dat het niet correct is logo's van andermans foto's af te shoppen, om wat voor reden dan ook :+. No offence, Amanda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:53

Ik neem aan dat Bokt een pagina met algemene voorwaarden heeft?
Om dit probleem op te lossen kan je daar ook een artikel in verwerken dat wanneer een Bokker foto's op Bokt.nl plaatst deze meteen toestemming geeft voor uitgelicht en daarmee voor aangepaste foto's (waaronder o.a. Het verwijderen van een logo kan worden geschaard).

chimello

Wat is het probleem?
Je logo is eventjes weg op een fractie van een foto, maar je krijgt tig meer views op je topic waardoor mensen je logo toch op de grote, goede foto's zien. Gratis publiciteit, als het ware.
Ik zou als bokt zijnde de regels niet aanpassen hiervoor. Het is een gratis forum dus als je bang bent dat ook maar een stukje foto bewerkt wordt kun je hier beter niets plaatsen, want foto's komen toch hoe dan ook ergens wel bewerkt terecht. Ik vind dat deze mensen dan gewoon niet uitgelicht hoeven te worden :+
En principe, kom zeg. Wat doen sommige mensen hier weer moeilijk.

xSogno

Ja zo'n vinkje is leuk maar als TS kun je daar wel toestemming willen geven maar wat nu als TS iemand anders is dan de fotograaf (wat meer dan eens voorkomt)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:55

Waarom eerst een reltopic openen en dan pas een pb naar de desbetreffende moderator? Had dat dan gelijk gedaan. Ik begrijp dat je het niet leuk vind dat het logo weggehaald is maar moet daar dan een topic van 10 pagina's over ontstaan? Of is het tegenwoordig een kick om een reltopic te openen op bokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Rowdine schreef:
Om dit probleem op te lossen kan je daar ook een artikel in verwerken dat wanneer een Bokker foto's op Bokt.nl plaatst deze meteen toestemming geeft voor uitgelicht en daarmee voor aangepaste foto's (waaronder o.a. Het verwijderen van een logo kan worden geschaard).

Daar dek je je juridisch niet mee in als website zijnde, de algemene voorwaarden zijn dan in strijd met de geldende wet, en de wet gaat altijd boven de algemene voorwaarden.

Thesserd

@chimello precies :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:57

anneliesdj schreef:

Heel goed idee! :j
Als je daarmee dan toestemming geeft voor uitgelicht, weet je dat er een kleine aanpassing aan je foto kan worden gedaan. Maar ik vind wel dat er iets beter nagedacht moet worden over het weghalen van logo's. :j
Snij je hem uit, en past het dan niet helemaal? Neem dan even contact op met de TS. Ik lees dat het topic al eventjes klaar staat, dus dan heb je even speling om te overleggen. Maar staat een logo zoals in het geval van TS ergens in het midden, waar het niet stoort, laat het dan lekker staan.. :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:57

Telpeva schreef:

Nou dat valt allemaal wel een beetje mee en uiteindelijk wordt er nu gewoon nagedacht over hoe dit in de toekomst te voorkomen is. Lijkt me alleen maar nuttig :j

Amanda, bedankt voor je uitleg.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:58

Rowdine schreef:

Da's helemaal makkelijk inderdaad :j !!

(ben het eigenlijk wel met Telpelva eens)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:58

kleiduiker schreef:
Waarom eerst een reltopic openen en dan pas een pb naar de desbetreffende moderator? Had dat dan gelijk gedaan. Ik begrijp dat je het niet leuk vind dat het logo weggehaald is maar moet daar dan een topic van 10 pagina's over ontstaan? Of is het tegenwoordig een kick om een reltopic te openen op bokt.

Joh, heb ik om een discussie topic gevraagd? :') Ik ben van mening dat door dit topic het voor beide partijen opgelost kan worden. Tussen alle discussies door worden er namelijk nog andere ideeën geopperd, die alleen ik met een PB naar de TS niet had kunnen bedenken.