Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:02

Ik denk dat er voldoende kennis op bokt is, of laat ons zeggen dat er voldoende mogelijkheden geboden worden om kennis onderling te delen. Maar die mogelijkheden worden bij voorbaat al belachelijk gemaakt en de grond ingestampt.
Plaats maar eens een wetenschappelijk onderzoek op bokt, dan wordt er gelachen. Ze lezen alleen de titel en kirren al "achterhaald, dat wisten we toch al,...."
Post eens een bevinding waarin staat dat het zadel of het bit of.... toch niet zo goed is voor onze paarden als gedacht. Dan roept men om het hardst "wat is dit voor natural-bullshit."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:06

Ibbel schreef:
Kala schreef:
Kennis niet passend bij de visie van Bokt is er wel echt eentje van.

De visie van bokt is dat iedereen hier z'n ei mag leggen en dat er níet wordt gemodereerd op inhoudelijke kennis.

Als iemand dus beweert dat je zomereczeem met afgewerkte motorolie moet behandelen, en dat wordt geloofd en verspreid, dan doet het team daar niets tegen. Dat is een bewuste keuze, omdat wél modereren op kennis zou betekenen dat het team dus die kennis boven enige twijfel verheven in huis zou hebben. En dat pretendeert niemand.

Mensen die bijvoorbeeld hier in het verleden tegen te zwaard trokken op een persoonlijke wijze en dat bleven doen ondanks verzoeken om netjes te blijven, zijn inderdaad uiteindelijk geband. Niet vanwege hun inhoudelijke kennis, niet vanwege 'beleid' dat 'de pennies' gelijk hebben en beschermd moeten worden, maar vanwege het feit dat, hóe stom iemand ook is, hun op persoonlijke wijze affakkelen niet de bedoeling is.

Daarnaast waren en zijn het juist degenen met veel kennis die ook elkaar fors in de haren vlogen en vliegen, omdat 'boven enige twijfel verheven' in het bezit zijn van dé kennis op welk gebied dan ook, ook meteen dé reden is om elkaar persoonlijk aan te vallen. Iedereen heeft inderdaad zijn eigen kennis, en denkt nogal eens dat dat de enige juiste is.
En ook dan is uiteindelijk (en echt niet na de eerste uithaal) geband worden het resultaat, als je je gedrag niet wilt of kunt aanpassen.

Wat Ibbel hier zegt, klopt anders als een bus hoor... :j :j

Ik vind het dus eigenlijk prima zoals het nu gaat, want dit moet inderdaad een forum blijven waar iedereen zijn vragen kan stellen, zonder gelijk totaal de grond in te worden gebrand door de "zgn betweters" die denken alles te weten, want wees nu eerlijk; niemand heeft de wijsheid in pacht en ik heb al regelmatig van de zichzelf benoemde "ervaringsdeskundigen" de meest groot mogelijke onzin moeten lezen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:59

Voor mij is Bokt echt een afleiding en ontspanning geworden. Geen plaats meer waar je kennis deelt of kennis opdoet. Dat was het vroeger wel. Toen zaten er mensen met kennis van zaken die bijvoorbeeld verslag deden van de hengstenkeuring. Nu durven ze dat niet meer of zijn ze gewoon weg van Bokt.
Er zijn echt heel veel mensen met kennis vertrokken van Bokt en/of in de meeleeshoek verdwenen.
Ik post ook veel minder maar vind het nog te leuk om helemaal op te geven. Wel mis ik de kennisdeling van vroeger. Maar goed, Bokt is gewoon veranderd, niks aan te doen. Het is eigenlijk een slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Het is zo groot geworden dat de inhoud een beetje verdwenen is. Kwantiteit in plaats van kwaliteit. Maar dat houd je gewoon niet tegen.

Monchou

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:10

Ik vind het ook heel jammer. Als ik graag advies wil in het ''aan de teugel'' topic krijg ik eerst 10 reacties van meiden die denken waar ze het over hebben, terwijl ik liever advies heb van de echte kenners, waarvan ik weet dat ze er zitten en aan wiens posts ik ook echt wat heb.

Omdat ik zelf wat dat betreft niet genoeg kennis heb, post ik ook niet in topics over rijden, behalve om complimenten te geven of als het niveau zo laag ligt dat ik kleine puntjes kan aanhalen.
Heel jammer inderdaad.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:07

Tien blz's gelezen en moest weer even terug naar de OP: wat was de vraagstelling ook alweer :o ?
Ooit heb ik een topic geopend met een vraag, zou niet meer weten waarover, waarin ik onderaan iets aangaf als: "Bokkers zonder kennis / ervaring hiermee, gelieve niet te reageren." Liever een topic zonder antwoorden, dan inhoudsloze antwoorden. Helaas...... vele posts lang ging het over deze zin, variërend van "Dan moet je geen topic openen", "Wil je soms alleen maar lezen wat in je straatje past" tot "Vrijheid van meningsuiting?" aan toe. En vervolgens uiteraard weer een hoop reacties "Ik heb A en daar ben ik tevreden over" - zonder onderbouwing waarom A beter is dan B, C of D. Het is goed filteren gebleken bij wie de kennis zit en hoe er aan te komen. Maar dat terzijde.

Op bijvoorbeeld AR, waar ik mod van ben geweest, had ik ook snel in de gaten dat er veel eerste of tweede uur bokkers met veel ervaring en veel kennis weg zijn. Niet vanwege een ban of onrespectvolle reacties, maar vanwege de talloze dubbele topics, ergeren aan het niet terugzoeken in oude topics en de zich steeds herhalende discussies hierover, het zat zijn. Een aantal hebben ook aangegeven: "Alles is zo'n beetje al eens aan de orde geweest en besproken, dus wanneer ze de zoekfunctie gebruiken kunnen ze de antwoorden vinden. Ik blijf niet op Bokt als een soort repeteerwekker herhalen wat ik al eerder uitgelegd heb." Bokt-moe dus.... om de kennis te bewaren en gemakkelijk terug te vinden, heb ik zoveel mogelijk topics categorisch geprobeerd op te slaan in de FAQ (en nog steeds; wanneer ik goede informatieve "bewaar-topics" vind, plaats ik er een tem op met het verzoek ze toe te voegen) en centrale topics te maken voor de vragen die herhaaldelijk terugkomen. Ook de vraag "Is mijn sulky zo goed afgesteld? + foto" moet gesteld kunnen blijven worden.
Een enkele keer, meestal aan de hand van een actualiteit zoals gewijzigde KNHS - regels, komen de eerste / tweede uur - bokkers weer terug, discussiëren een paar blz's mee en gaan weer onder hun steen.

Bokt is in beweging, er zal altijd verjonging plaatsvinden en de oudere garde (niet qua leeftijd, wel qua Bokt-tijd) die nu geregeld adviezen geeft, zal vroeg of laat ook weer om dezelfde reden opstappen of zich verplaatsen naar een HK gedeelte met gelijkgestemden.
Aan het team de taak zoveel mogelijk op te pakken en in de FAQ of Wiki onder te brengen voor de volgende generatie.

Ergerpuntje van mezelf: mensen die pony of paard en alle materialen kopen, tegen rij- (men)kunstige problemen aanlopen (mogelijke antwoorden: "Heb je les / Wat zegt je instructeur ervan?"), maar les nemen te duur vinden..... alsof ze een auto kopen, wegenbelasting en verzekering betalen om vervolgens te zeggen dat ze niet weten hoe te schakelen, de autorijlessen te duur vinden en of een forum hen niet kan leren hoe wegwijs te worden met de auto? Of nog erger, al een deuk gereden hebben en nu het vertrouwen in de auto kwijt zijn.