Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:19

Ik wil graag helpen,

is het niet een idee o in zo'n topic eerst vriendelijk te vragen aan de des betreffende om wat vriendelijker te reageren, wordt daar niet op gereageerd, di nogmaals te vragen via pb, en wordt er daarna nog niet op gereageerd dit te melden aan een moderator?

zouden wij dus allemaal dagelijks als het mogelijk is even door de YRT moeten scrollen, om even te controleren of alles nog wel vriendelijk verloopt!

let even niet op mijn spelfouten, ik zit op mn telefoon!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:19

Maar mocht het dan voorkomen dat er weer een zoveelste reltopic gaande is, dan kan met een linkje naar deze 'tem-tips' duidelijk worden gemaakt wat je moet doen als je het 'rellen' wil tegengaan.

Ik ben ook niet zo'n fanatieke temmer omdat ik het idee heb dat ik dan om iedere wissewasje aan het "klikken" ben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:21

Cajushe schreef:
Ik wil graag helpen,

is het niet een idee o in zo'n topic eerst vriendelijk te vragen aan de des betreffende om wat vriendelijker te reageren, wordt daar niet op gereageerd, di nogmaals te vragen via pb, en wordt er daarna nog niet op gereageerd dit te melden aan een moderator?

zouden wij dus allemaal dagelijks als het mogelijk is even door de YRT moeten scrollen, om even te controleren of alles nog wel vriendelijk verloopt!

let even niet op mijn spelfouten, ik zit op mn telefoon!

Ik zie dat je nog niet zo heel lang actief bent op bokt, maar je wil niet weten op wat voor manieren er al is geprobeerd om het bullebakgedrag tegen te gaan. Ook op een vriendelijke manier. Het probleem is dat veel bullebakken hun gedrag wel vinden meevallen onder het mom "daar moeten ze tegen kunnen".

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:25

Ja ik loop eigenlijk al 4 jaar mee op bokt, maar eerst onder een ander account haha, maar daar weet i geen wachtwoord of email meer van , dus nu sinds kort deze even aangemaakt haha.
Ik vindt het echt achterijk hoe sommige mensen reageren op jonge kinderen. Toen ik zef nog wat jonger was is er op mij ook vaak genoeg vervelend gereageerd. Nou heb ik mijn mondje wel bij me, maar het blijft gewoon vervelend. Vaak is het opnemen voor het kind al genoeg oor het des betreffende kind. Heb het laatste opgenomen voor een meisje, die werdt neegehaald, zij was ook pas 12. Ze stuurde me een priveberichtje met dat ze heel erg dankbaar was, heb nog wat bemoedigenden woorden toegesproken en dat deed haar erg goed. Er zal toch een ogelijke manier zijn om dit enigzins te verminderen, helemaal wegkrijgen is niet realistisch maar wel voor een groot deel.. nogmaals, niet letten op de spelfouten,sorry!

Cajushe

Re: Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:27

je zou bijna zef in de verleiding komen zon grote mond terug te geven, om ze op hun plek te zetten, maar eht zou zo jammer zijn om kwaad met kwaad te moeten bestrijden!!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:31

Zo, ik heb een hoop pagina's bijgelezen en moet zeggen dat er een hoop "oplossingen" worden aangedragen waar ik het echt wel mee eens kan zijn. Vooral Quartel is lekker bezig :D

Zoals ik het lees, zou het op Bokt een stuk gezelliger kunnen worden door het volgende:

Zodra je merkt dat er wordt gereld, getreiterd, gekleineerd of gewoon ronduit onbeschoft wordt gereageerd in een topic, sneller op de TEM knop klikken, zodat de MODS dit ook eerder merken en kunnen reageren. Niet in het topic vermelden dat je TEMT, maar gewoon doen.

Indien er niet snel genoeg op de TEM wordt gereageerd en de opmerkingen in een topic echt te ver gaan, een MOD die op dat moment online is hierop attenderen en een tijdelijk gast-slotje laten plaatsen

Na een MOD opmerking plaatst deze ook een bericht in de OP, zodat nieuwe posters deze kunnen lezen en weten dat er op een verkeerde manier wordt gereageerd in het topic. Zij weten dan ook meteen dat het not done is om op dezelfde manier te reageren.

De "reller" dient te worden aangesproken door de MOD via PB. Gebeurt dit te vaak of volgt er geen (positieve) reactie, dan mag er wat mij betreft een sanctie volgen. Wat deze zou moeten zijn kunnen de beheerders en MODS van Bokt wellicht het beste bepalen, maar een ban van een paar uur om af te koelen, lijkt mij een goeie :+

Wellicht kan er een topic worden aangemaakt waarin een bericht kan worden geplaatst door Bokkers, dat ze op een rel-topic of afbrand-topic zijn gestuit. Naar aanleiding hiervan kunnen meer mensen in het betreffende topic temmen.

Goed om te lezen dat er nog altijd meer fatsoenlijke mensen op Bokt zitten dan die met een grote mond en een sadistisch genoegen in het jennen en uitdagen van anderen. Laten we er samen voor zorgen dat het hier leuk blijft. Natuurlijk is een pittige discussie nog altijd meer dan prima, niet iedereen hoeft een mening te delen en hier kunnen we allemaal van leren, maar dan wel respectvol blijven :j
Vooral voor de jongeren is het een perfect platform, met duizenden jaren "paarden-ervaring" verzameld. En cyberpesten? Kom op, we weten inmiddels toch allemaal wel beter.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:34

Hele nette, heldere en duidelijke samenvatting! :D
Ik ga mijn best doen om er werk van te maken! (het temmen etc.)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:56

SaskiaKa :') ....i know......sorry :D
Ik vind het alleen zo jammer als er zo veel spanning heerst op een plek waar je juist voor je ontspanning komt.........remember ....i am from mars.

Dus als er dan ergens een gaatje is voor een oplossing word ik misschien wel iets te overactief :')
Daarnaast heb ik ook een beetje last van het hebben van veel te veel tijd :\

Maar je bent inderdaad wel een top samenvatster :j
Wat zou dan een mooi plekje zijn om te verzamelen als er ergens iets niet lekker loopt?
Ik denk als alle bokkers dat mee zouden kunnen lezen dat je daar ook weer het een en ander aan gezemel van kan verwachten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:03

Heb hier een paar jaar terug ook een topic over gehad, dus het is niks nieuws helaas....

Ik heb wel het idee dat bokt steeds meer jonger publiek trekt, misschien dat het daarom meer opvalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:04

Ik denk dat jongeren nu steeds meer op het internet kunnen, vooral als je de reacties leest van: "Toen ik 12 was, zat ik niet op forums etc."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:42

Zo viel toch even van mijn stoel. In een HK topic, best wel heftig, kwam een jonge bokker langs met een hele zinnige vraag. Heeft van diversen een goed antwoord gegeven. Alleen was er een niet helemaal blij met de woordkeuze in een antwoord.
Waarop terecht werd aangehaald dat sommige woorden voor een 12 jarige toch echt te moeilijk zijn.
en je soms Jip en Janneke moet gebruiken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:02

Súper topic, dit topic, en ik ga zeker meewerken.
Probeer nu al wel vaak om de sfeer in een topic bij te buigen als het weer eens overkritisch of soms gewoon bot is. Soms met succes, soms ook gewoon kansloos..

Ga me dus in ieder geval híer aansluiten..

En zou het een idee zijn dat, zoals er in het verleden een lieveheersbeestje een symbool was voor tegen zinloos geweld zijn, de mensen die zich hier in willen spannen voor een respectvolle manier van met elkaar omgaan ( of je nu 10 of 100 bent) dit uitdragen door een icoontje onder hun naam?
Bijvoorbeeld inderdaad een lieveheersbeestje ( tegen zinloos verbaal geweld :) ).

Dan maken we ook visueel een statement.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:18

Ik zie dat mensen hier iets positiefs willen doen. Maar persoonlijk vind ik dat alles wel erg van 1 kant wordt bekeken.

Ik reageer uit principe niet op topics van kinderen/pubers. Klik ze ook zo snel mogelijk weg. En ja, dat klinkt hard maar daar heb ik dan ook zo m'n redenen voor. Er zijn veel dingen waar ik me aan irriteer die bij die specifieke groep mensen hoort. Gedrag dat mijn inziens ook niet op bokt thuis hoort.
Nutteloos openen van topics, omhoog schoppen van topics, niet passende reacties, oneliners, msn-taal (geen hoofdletters, leestekens), bijdehand gedrag.

Natuurlijk vind ik niet dat je moet cyberpesten (maar ik geloof dat het op bokt meer azijnpissen is). Maar ik heb tegenwoordig wel het idee dat er een groter groep 16-'ers wegkomt met gedrag wat hier niet thuis hoort.
Denk dat wanneer je mensen op bovenstaande gedrag gaat aanspreekt en het ook afstraft, er veel minder ergernis ontstaat over deze groep.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:49

Veulen84.....
Ik denk niet dat je het zo moet zien.
Wij hebben het hier over jongeren en volwassenen.
Want net zo goed als de volwassenen soms de sfeer verzieken kunnen jongeren dat ook.

Dus het gaat over het algemeen gebruik van bokt.

Als jij ziet dat zo een groep uit de hand gaat lopen dan tem je gewoon.....de mods regelen de rest vanzelf. En als het nodig is vraag je een mod online om er voor even een slotje op te zetten. tot zo ver hadden we het hier al afgesproken.
Nu moeten we nog een geschikte manier zien te vinden om met elkaar te temmen zodat het bij de mods iets eerder op valt. Zo lang die er nog niet is kan je altijd mij een pb sturen of ik ook wil temmen en ik denk ook meer mensen uit dit topic. Verder hopen we op een kleine verandering die aan bokkers laat zien dat grof gedrag gewoon niet meer welkom is. Een keertje de waarheid zeggen is natuurlijk helemaal prima maar ook dat is iets wat ook op een leukere manier kan. oneliners en bijdehand gedrag of schrijf fouten vind ik persoonlijk niet iets om me druk over te maken. Elkaar vernederen uitlokken of 19 pagina`s door zeiken over dat je te zwaar bent wel want dat is ook pas nog gebeurd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:26

Dan moeten alleen de mods wel wat doen en ik heb de ervating dat ik temde op berichten (ts werd helemaal onderuit gehaald) en de mod deed niets. Was niets verkeerds aan, toen nog wat berichtjes op en neer. Maar nee, terwijl er toch sprake was van cyberbullying, er wordt echt maar sporadisch door mods in gegerepen wanneer het de mods uitkomt en het in hun straatje past. Corrupt en hypocriet gebeuren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:36

Maartje1990 schreef:
Dan moeten alleen de mods wel wat doen en ik heb de ervating dat ik temde op berichten (ts werd helemaal onderuit gehaald) en de mod deed niets. Was niets verkeerds aan, toen nog wat berichtjes op en neer. Maar nee, terwijl er toch sprake was van cyberbullying, er wordt echt maar sporadisch door mods in gegerepen wanneer het de mods uitkomt en het in hun straatje past. Corrupt en hypocriet gebeuren.

Misschien dat jij dat zo voelt maar ik kan je vertellen dat dat niet altijd zo zal zijn.
Ik ga er van uit dat jij ook hier komt omdat je je ergert aan hoe sommige topics lopen.
Waarom ben je dan niet naar een andere mod gegaan voor overleg toen er voor jouw gevoel niks gedaan leek te worden?? Als je dingen niet zelf bespreekbaar maakt komt er ook geen oplossing voor je ergernis.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:39

Ik heb ook niet het gevoel dat mods gemakzuchtig zijn als het op de sfeer op het forum aankomt. :n

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:52

Ik weet niet of het een optie kan zijn dat er bijvoorbeeld een soort onderschrift (net zoals nu ''april fooled'') onder een naam kan staan van de jeugdigen, ik zie zelf vaak wel of het geschreven is door een volwassene of jeugdige, of ik kijk in het profiel van diegene. En dan is het niet eens zozeer voor de jeugd dat zij zo aangemerkt worden maar meer ter bescherming. Ook heb ik al eens een idee geopperd een soort filmpje te maken bij aanmelding van bokt om te laten zien hoe bokt werkt, (weet niet of dat mogelijk is). Bokt is sinds het begin mega groot geworden. En zelfs ik als lange gebruiker zie soms door de bomen het bos niet meer, laat staan nieuwe gebruikers. Tevens vind ik dat je altijd bij jezelf na moet gaan of je erachter staat wat je typt en of je zelf zo behandeld zou willen worden.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:00

Wat ík nu grappig vind, is te lezen als iemand wat minder handig uit de hoek komt (brutaal of onbeleefd, meestal niet zo bedoeld.)
De reacties op een kind:
"Op die leeftijd al zo brutaal"
En de reacties op een volwassene:
"Op die leeftijd nóg zo brutaal!"

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:40

quartel schreef:
Maartje1990 schreef:

Misschien dat jij dat zo voelt maar ik kan je vertellen dat dat niet altijd zo zal zijn.
Ik ga er van uit dat jij ook hier komt omdat je je ergert aan hoe sommige topics lopen.
Waarom ben je dan niet naar een andere mod gegaan voor overleg toen er voor jouw gevoel niks gedaan leek te worden?? Als je dingen niet zelf bespreekbaar maakt komt er ook geen oplossing voor je ergernis.

Nou, er werd wel iets gedaan, want ik had meerdere malen in het topic gezegd dat het wel wat minder kon met al die kritiek, bokkers bleven doorgaan. Toen kwam die Mod met een mooie groene Hulk toen ik moest ophouden met die discussie over dat bokkers vriendelijker moesten reageren. Toen brak echt m'n klomp....

Waarom ik niets gedaan heb? Omdat het team een hypocriet stelletje is en ik betwijfel ten zeerste of een andere mod over het hoofd van een ander zou zijn gegaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:22

@maartje1990: we zijn hier bezig met het bedenken van oplossingen om de sfeer te verbeteren en ik vind het vrij storend dat je hier op deze manier het team vrijwilligers afkraakt. Ik ben het zeker niet altijd eens met de interpretatie van de regels of de manier waarop ze het aanpakken, maar de manier waarop jij je hier uit, bereik je sowieso niks mee. De mods zijn allemaal vrijwilligers die zich inzetten voor ons en we hebben ze nodig om dit probleem aan te pakken. In gesprek gaan is dan de juiste manier, elkaar afkraken is precies wat we hier niet meer willen! Dus kom aub met constructieve oplossingen ipv dit soort berichten.

SaskiaKa geeft een hele mooie samenvatting! We kunnen nooit alles voorkomen, maar als meer mensen temmen en pb'en kunnen we het zeker wel verbeteren denk ik.

Ik denk persoonlijk dat een extra regel toevoegen aan het maken van een bericht weinig zin zal hebben en vooral meer werk op zal leveren. De meeste van dit soort mensen is best doelbewust bezig en /of kan het weinig schelen dat het bericht niet nuttig is. Ik denk dat het een beetje te positief is om te denken dat de mensen het gewoon niet beseffen wat ze doen en dat een extra zinnetje dit gaat voorkomen. Als iemand zich er al door tegen laat houden, heb je nog altijd die 20 anderen die al lopen te rellen. Mensne trekken zich al niks aan van rode waarschuwingen bij oude topics, lezen regels uberhaupt niet door en ook na modopmerkingen gaan genoeg mensen doodleuk door. Ik denk persoonlijk dat alleen een toename van 'sociale controle' dit probleem kan oplossen.

Wat betreft regels en sancties...ik heb zelf al lang niet meer in de regels gekeken, maar kan cyberpesten niet wat harder worden aangepakt? Het is overal een probleem, dus ook op bokt. Het lijkt mij dat er best een extra harde sanctie kan komen daarvoor, vooral eentje die sneller is. Iemand die loopt te etteren, moet alleen maar lachen om een waarschuwende pb. Dan komt er nog eentje... Ach laten we dan maar eens braver zijn, totdat de boel weer rustig is en men doodleuk door kan gaan. Kan er geen extra regel komen dat je bij cyberpesten gewoon een halve dag een ban krijgt om af te koelen? Na de eerste waarschuwing gewoon meteen uitvoeren?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:54

Maartje1990......ik kan je aanraden er met de desbetreffende mod over in gesprek te gaan.
Maar dan moet je ook wel een beetje open staan voor een mening die wellicht anders is dan de jouwe.
Alle mods over 1 kam scheren is volgens mij het zelfde als alle jeugd over 1 kam scheren.
Ik denk dat jij het ook niet leuk zou vinden als je in een groep van irritante jongeren gezien wordt.
Daarnaast vind ik het niet netjes het wel hier te willen bespreken en niet op de plek waar het thuis hoort.
Dit topic is er voor om oplossingen te vinden voor problemen, als je daar niet over mee wilt denken kan je misschien beter stoppen met mee lezen en posten want op deze manier draag je niks bij.

Over dat topic.......jij was daar dus in je eentje bezig de sfeer om te draaien.
Dat lukt gewoonweg niet altijd als je de enige bent die dat probeert.
Daar heb je meer mensen voor nodig die dan met je mee gaan temmen of die jou gelijk geven en dat ook uiten op een nette manier. Als je hier even eerst goed leest zal je zien dat dat ook een doel is waar aan gewerkt wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:35

Zo een afkoel-ban vind ik best nog een mooie optie voor echte relberichten. Want een bokker die echt gaat rellen in een topic heeft het topic waarschijnlijk al verpest en op slot gekregen, nog voordat hij zijn tweede OW opent.
Door die bokker meteen buitenspel te zetten door hem het reageren te ontnemen, blijft het topic open en wordt de lont uit het kruitvat getrokken zodat het ook na die tijdelijke ban niet meer interessant is om als eenling op een discussie in te hakken die al lang verder is geëvolueerd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:38

quartel schreef:
Veulen84.....
Ik denk niet dat je het zo moet zien.
Wij hebben het hier over jongeren en volwassenen.
Want net zo goed als de volwassenen soms de sfeer verzieken kunnen jongeren dat ook.

Dus het gaat over het algemeen gebruik van bokt.

Tja, en deze dingen staan in de algemene regels van bokt en hinderen meer dan mensen denken. Ze wekken de onbewuste indruk dat veel kinderen het niet serieus nemen en krijgen sneller zo'n reactie. De goede leiden dan wel erg onder de kwade.

Dus ja ik zie graag strengere en een consequentere aanpak van dit gedag.
Ik zeg niet dat je de rest niet moet aanpakken. Maar de trigger moet ook.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:39

Gini schreef:
Zo een afkoel-ban vind ik best nog een mooie optie voor echte relberichten. Want een bokker die echt gaat rellen in een topic heeft het topic waarschijnlijk al verpest en op slot gekregen, nog voordat hij zijn tweede OW opent.
Door die bokker meteen buitenspel te zetten door hem het reageren te ontnemen, blijft het topic open en wordt de lont uit het kruitvat getrokken zodat het ook na die tijdelijke ban niet meer interessant is om als eenling op een discussie in te hakken die al lang verder is geëvolueerd.

Precies wat ik bedoelde, maar jij legt het nog even wat duidelijker uit. Ben benieuwd of het mogelijk is!