Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:29

Ik had een totaal geflipte Haflo Arabier Marieke. Was een goede pony maar zeker geen eenvoudig recreatie dier.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:35

Dat is een goei moraal, Alet, maar net voor ik dit account had las ik al mee en kwam een thread tegen van iemand die een ....................... ik wl niemand beledigen, beauty lies in the eye of the beholder, maar een zogenaamde tuiger dekhengst ter dekking aan bood en er ook nog geld voor durfde te vragen. Topicstarter werd ook nog iets van kwaad toen menigeen postte dat het dier kwa fok niks had in te brengen. Ze haden nog gelijk ook. Verder best leuk dier maar dan als ruin voor recreatie maar zeker niet als vaderdier in de fokkerij. TS werd daar behoorlijk fatsoenlijk op gewezen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:37

Arabierenkruisingen zijn vaak heter dan volbloeds inderdaad.. Hoor dat heel vaak :)

Daarnaast; niet alle Arabieren zijn iele poppetjes en niet alle Haflingers zijn lompe werkers. Kan denk ik zeker een mooie combinatie zijn, mits er inderdaad goed gelet wordt op types die elkaar aanvullen :) Daarnaast ben ik dus van mening dat kruisen met een Arabier lang niet altijd succesvol is voor het karakter. Zijn gerust ook zat kruisingen die heel lief zijn, maar je hoort toch echt heel vaak dat ze erg pittig zijn en daar moet je maar net weg mee weten :)

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:41

Volbloedkruisgne dus de F1 zijn ook heter dan de ouders.
Haflo araber zoals men het noemde eind jaren 70 is al jaren een beproefde kruisng. Maar dit betekent niet dat je alles lukraak bij elkaar moet gooien.
Pittig is helemaal niet erg zo lang eenpaard eerlijk is.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:45

Tja Willemke, je hebt er altijd dwarsbongels bij natuurlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:46

Willemke2 schreef:
Pittig is helemaal niet erg zo lang eenpaard eerlijk is.

Pittig is niet erg,...deze was geflipt.
Was 140 en sprong over 160,...dat dan wel.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:49

Alet schreef:
Tja Willemke, je hebt er altijd dwarsbongels bij natuurlijk.

LOL

Ik zit weer te denken aan diegene die een nothing hill hengst aanbood als dekhengst en ook nog vroeg wat hij waard was per kwakje :+

Natasja. dat is idd geflipt }:0

Ik was al bij met een draver van 1.72 die over 1.30 vloog.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:57

Willemke2 schreef:
[
Natasja. dat is idd geflipt }:0
.

Stond in de kring bekend als Ducky met de Turbomotor.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:07

Op zich kan ik daar wel om lachen !:D

Maar mag je hier andere topics noemen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:08

Dacht het niet.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:18

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:21

Ooh jeetje , heel het topic zo goed als doorgelezen .
Ik ben niet tegen fokken , ook niet omdat een veulen zo leuk is . Maar hier op bokt zie ik vaak vragen en uiteindelijk blijkt dan dat er niet wel overwogen gekozen is . En krijg je dus vermeerderen .
En dat is nog done in deze tijden .
Er lopen als zo veel leuke paarden rond die een baas zoeken . Er gaan er al zoveel naar de slager .
Waarom dan nu fokken , waarom niet even wachten .

Ik heb ook een kruising gefokt en er waren mensen die me voor gek verklaarde . Merrie was ook al gedekt voor bokt überhaupt op de hoogte was . En mijn veulen is Mega gelukt , super bewegen . Maar springen kan ze niet . Lekker boeiend want we hebben tegenwoordig toch aparte groepen binnen het kwpn dus waarom niet een FrieGel .
Maar met de markt nu zou ik zelfs geen 100% Gelders veulen willen fokken hoewel ik zwaar verleifd ben op Chabliss wat zal hij met mijn merrie een mooi kindje krijgen .
Maar ik heb nu de. Middelen niet om er nog een paard bij te houden . En voor de verkoop hoef ik het niet te doen.
En ik denk dat bokt daar ook voor waarschuwt . Ook al komt het vaak lomp over en wordt er aangeraden alleen met prdikaten te fokken . Hoewel die predikaten niet altijd spannend zijn , wel weten gezond vader en moeder dier en dieren die bij elkaar passen qua karakter en exterieur . En verbeteren .

Verder kan bokt alleen maar adviseren en dat kan ook netjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:23

Dat is ook niet de taak van se mods of beheer. Doen ze dat wrl, dan mogen ze niet meer modden in het topic. In de praktijk zul je weinig ehk mods hengstenafvies geven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 02:11

Ik ben het eens met de opmerkingen die Sammyoo maakt in dit topic.
Ik ervaar de zure reacties die soms gegeven worden op dezelfde manier.

Misschien dat het mij ook extra opvalt omdat ik zelf ook bewust met een merrie gefokt heb, die de ballotagecommissie hier op bokt absoluut niet zou doorkomen. De merrie is namelijk zelf al een kruising + niet helemaal gezond.
En dan heb ik haar ook nog eens (zeer bewust) door een (ongekeurde) hengst laten dekken van een compleet ander ras.
Het resultaat loopt momenteel nog naast mijn merrie en ik ben er ontzettend blij mee. Ik had hem zelf niet beter kunnen dromen.
Stel nu dat ik vorig jaar hier een topic op bokt had gemaakt, waarin ik om dekadvies vroeg?
Welke reacties had ik dan kunnen verwachten?
Ik denk dat ik het wel ongeveer kan bedenken...
Ik heb mezelf dan maar de ergernis bespaard om überhaupt zo'n topic te beginnen.

En inderdaad als je als merrie-eigenaar een topic opent op bokt met een vraag over hengstenkeuze, dan is daar doorgaans al een heel traject aan vooraf gegaan. Zelf heb ik bijvoorbeeld 10 jaar (!!!) met het idee gespeeld mijn merrie te laten dekken, voor ik effectief beslist heb om het te doen. En de redenen om uiteindelijk tot die beslissing te komen zijn voor mij heel persoonlijk.
Dan zit ik inderdaad niet te wachten om de mening van iemand die even 2 lijnen tekst leest en dan de pretentie heeft om ongevraagd te gaan roepen dat ik compleet onverantwoord bezig zou zijn.
Als je op Exterieur en Hengstenkeuze een topic opent, dan verwacht je mensen te treffen die kunnen benoemen wat de sterke en zwakke punten van de merrie zijn. En die ervaring hebben met het uitkiezen van een hengst. En je hoopt op mensen die willen meedenken en nieuwe ideeën en invalshoeken willen aanbrengen.
En dat geldt niet alleen voor de mensen met de predikatenmerries, maar net zo goed voor degenen die bewust een kruising of papierloos paard fokken!
Het denkproces, de twijfels en overwegingen, de inspanningen om te zoeken en te gaan bekijken, de kosten etc... Die zijn voor iedereen hetzelfde hoor. Waarom kan daar dan niet even respectvol mee omgegaan worden?

De vooroordelen die hier soms bestaan zijn namelijk ronduit kwetsend!
Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat ikzelf met evenveel zorg een hengst heb uitgekozen als ieder van die 'fokkers' die zo negatief reageren. Ik heb er uiteindelijk notabene mijn papierloze kreupele merrie 3 maanden voor naar het buitenland gestuurd. :=
Ik heb zelf mijn plan getrokken en mij laten adviseren door mensen uit mijn omgeving en experts mbt het ras dat ik zocht. En het resultaat mag er zeker wezen hoor. Meer nog, er werd al meermaals gevraagd hem te mogen kopen. (Jammer voor de geïnteresseerden maar hij blijft bij mij. ) Voor zover 'de marktwaarde' van een papierloze kruising. :+
Maar ergens is het ook wel jammer, dat het voor iemand als mezelf onmogelijk is om een topic op bokt te openen hierover.
Wie weet wat voor leuke ideeën er dan nog naar boven hadden kunnen komen? Maar in de sfeer die er nu heerst op dit subforum zou het niet verder gekomen zijn dan wat geneuzel over onverkoopbare veulens, mislukte kruisingen en erfelijke gebreken etc...
Toch wel jammer, niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:27

En is het veulen over 4 jaar ook gezond of heeft het over 4 jaar misschien dezelfde kwaal als de merrie?
Ik heb geen idee wat je merrie heeft en je hoeft het niet te vertellen maar het gaat mij erom dat men er over nadenkt wat een merrie kan vererven. En dat is meestal meer dan men denkt.

Ik vind het zeer onnadenkend om waarschuwen voor erfelijke gebreken geneuzel te noemen. HKO, bokhoeven, overbeet , om maar een paar voorbeelden te noemen zijn erfelijk. Op z'n minst moet je zwaar rekening houden dat het veulen het ook kan krijgen.

Op bokt hebben we de bek vol over dierwelzijn. Je moet je paard 24/7 op de wei hebben, je hoeft maar iets in je voerregiem verkeerd te doen of je krijgt bokt over je heen want o, o, o.

Maar fokken met een hko merrie, dat moet maar kunnen.

Nou ik zeg waar is het dierwelzijn dan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:52

Luckystory, fokken met een merrie die kwa gezondheid heel wat te wensen laat is i.m.o onnadenkend, en dierenmishandeling.

Als je zo nodig babies wilt koop lekker een tamagotci maar laat echte dieren er buiten. Fokken is een voorrecht, geen recht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:03

En dit is dus imo precies zo'n reactie... Bedankt voor het voorbeeld.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:05

stef schreef:
En dit is dus imo precies zo'n reactie... Bedankt voor het voorbeeld.

En dit noem jij zuur? Ik zeg gewoon de waarheid, en dat is al zuur? Kunnen mensen nergens meer tegen? Ik beledig Luckystory niet, ik geef alleen mijn mening. Ja, ik vind het dierenmishandeling als jij een veulen fokt met een merrie die in gezondheid niet helemaal goed is. Want een veulen dragen en grootbrengen vergt heel wat van zo'n dier, maar dat vergeten we maar even.

En fokken is een voorrecht, dus als je dan zonodig wilt fokken, zoek een gezond dier uit, en niet een dier wat toevallig in je stal staat maar niet helemaal goed is.

Bij mij staat dierwelzijn voorop, niet of ik mensen nu zogenaamd kwets met de waarheid, kom op zeg, wat een tere zieltjes...

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:11

@Zinzi_Jewel ik denk dat jij de situatie heel mooi verwoord, daar is over nagedacht:)
@Luckystory het is natuurlijk heel vervelend dat je, je heel gekwets voelt. En als jij een mooi paardje voor jezelf hebt gefokt is dat heel mooi. Maar bedoelen mensen het echt zo vervelend? Of proberen ze mensen ook te waarschuwen dat het veulen geen salami materiaal wordt? Geen idee wat jouw merrie mankeert (kreupel) feit is wel dat sommigen dingen erfelijk zijn met en zonder papier.
@xx_Horsiex misschien ken jij het hele verhaal van Luckystory (merrie etc) zo niet vind ik dat je nogal een bruut antwoord geeft. Dat je het er niet mee eens bent prima (ik vind persoonlijk dat er op dit moment meer dan genoeg paarden zijn met en zonder papier) maar een beetje aardig tegen je medebokker zou wel fijn zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:14

vickers schreef:
@Zinzi_Jewel ik denk dat jij de situatie heel mooi verwoord, daar is over nagedacht:)
@Luckystory het is natuurlijk heel vervelend dat je, je heel gekwets voelt. En als jij een mooi paardje voor jezelf hebt gefokt is dat heel mooi. Maar bedoelen mensen het echt zo vervelend? Of proberen ze mensen ook te waarschuwen dat het veulen geen salami materiaal wordt? Geen idee wat jouw merrie mankeert (kreupel) feit is wel dat sommigen dingen erfelijk zijn met en zonder papier.
@xx_Horsiex misschien ken jij het hele verhaal van Luckystory (merrie etc) zo niet vind ik dat je nogal een bruut antwoord geeft. Dat je het er niet mee eens bent prima (ik vind persoonlijk dat er op dit moment meer dan genoeg paarden zijn met en zonder papier) maar een beetje aardig tegen je medebokker zou wel fijn zijn.

Ik ken de merrie niet, en het gaat mij ook niet om Luckystory of haar merrie, maar in het algemeen fokken met een niet gezonde merrie. Ik heb nergens gezegd dat het mij om Luckystory of haar merrie.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:17

Dat zeg je ook niet je plaatst het alleen onder haar post, deel je mening qua fokbeleid maar vind dat er soms niet al te netjes tegen elkaar gedaan wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:19

Dat is ook zeker zo Vickers, en ja ik ben ook fel, want ik vind dat dierenwelzijn niet mag lijden onder de tere zieltjes van mensen. Mensen willen nog wel eens vergeten hoe zwaar een dracht voor een merrie kan zijn, en als ze dat al niet helemaal gezond moet ondergaan kan er bij mij niet in...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:20

Nu ik vind het ook niet erg slim van d'r en erg voorbarig om te roepen dat het een geweldig veulen is (en later ook een geweldig paard) is omdat x mensen hem al wilde kopen. Dat is bij veulens niet zo moeilijk weetje, die zijn altijd leuk en schattig. Misschien leuk kleurtje erbij. Eerst maar eens kijken hoe het uitgroeit.. Ken er zat die later zo lelijk als de nacht zijn geworden. En wie weet is het ook gewoon wel een goed gelukte combi.

Ik heb echter enkel de opmerking gezien dat de merrie niet gezond is, er staat niks bij over wat de merrie zou hebben. Als het iets erfelijks is vind ik het niet slim. En dat is zacht uitgedrukt. Als je er dan toch tien jaar over nadenkt, had dat ook wel onderdeel van de zoektocht kunnen zijn.

Zal het maar weer aanhalen… Dat 1 persoon er tien jaar over na denkt, wil niet zeggen dat iedereen er tien jaar over na denkt. Ik zie (of zag liever gezegd) om mij toch meer ‘impuls’dekkingen dan dat mensen hele lijnen uit gaan pluizen. De meeste gaan niet verder dan ’t moet die kleur hebben of zien bij een ander een veulen en bij zichzelf een merrie en dat willen ze ook (hoorden ergens een prijs van een paar duizend euro en denken makkelijk te kunnen cashen. Waar die prijs opgebaseerd is snappen ze niet). Of verwachten dat ze een kopie van de hengst krijgen. Hulde aan de mensen die wel verder kijken dan dat. Maar de basisvoorwaarde voor elke dekking is toch wel een gezonde merrie en hengst!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:20

Niet zozeer zuur, wel onnodig.
Vooral het: neem een tamagotchi deel.
Daarnaast: sinds wanneer is fokken een voorrecht? Dat jij dat vind, zegt niet dat het zo is.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:22

@ xx_Horsiex dat ben ik helemaal met je eens. (moet zelf niet eens aan een dracht denken en ik ben gezond:)