Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 06:12

nynke55 schreef:
Maakt niet uit, niemand, irl of achter een scherm heeft het recht om mij achterlijk te noemen, net zomin als ik iemand achterlijk ga noemen. En of ik nu dit typ of mij verweer tegen iemand die mij achterlijk noemt, het kost evenveel energie.
Juist op een openbaar forum moet je op je woorden letten, aangezien het altijd achterhaalbaar is.

Ik heb zowel hier als irl recht op mijn mening en om die te mogen uiten.
En als ik dan toevallig vind dat jij achterlijk bent, mag ik dat gewoon uitspreken.

Dat het niet netjes is ben ik absoluut met je eens en dat die mening hier van achter een scherm niet echt een basis heeft moge duidelijk zijn, ik ken je tenslotte niet.
Dus als ik jou op die manier achterlijk zou noemen, zegt dat meer over mijn gedrag dan dat van jou.
En dat gedrag blijft nog heel lang zichtbaar op internet.

Iemand kan mij ook een zeikerd noemen vanwege bovenstaande, waar een ander vindt dat ik overdrijf en weer een ander dat ik gelijk heb.

Begrijp ik nu goed dat wanneer er in dat topic over transparante bans en de lengte van de verschillende bans, geen boktnamen van gebande bokkers waren genoemd, maar deze bijvoorbeeld bokker A, B, C etc. waren genoemd, er niks aan de hand was geweest?

chevax

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:54

En dan zit je toch al met een verschil van interpretatie: jij vindt dat je het gewoon moet kunnen uitspreken als je vindt dat iemand achterlijk is, een ander vindt het dan weer doodnormaal om zoiets nog eens extra te onderstrepen door een paar fijne scheldwoorden en weer een ander vindt het op basis daarvan nodig om met ziektes te gaan smijten. Dan zit je toch op een hellend vlak? Waar trek je de grens? Bij achterlijk, bij ziektes of bij schelden? Maar ja, de mensen die dat typen, vinden elk op zich dat ze niks fout doen en dat dat normaal is. En wat heeft het voor meerwaarde om te zeggen dat je iemand achterlijk vindt? Goed om een discussie op scherp te krijgen? Nou, fijne discussies dan als je dat nodig hebt om het op scherp te krijgen en "fijn" te discussiëren.

Er wordt hier veel geroepen over vrijheid van meningsuiting en dat dat een recht is. Maar aan rechten zitten ook plichten vast plus ook een verantwoordelijkheid om er mee om te kunnen gaan. Dat je víndt dat je alles mag zeggen, betekent niet dat je dat ook moet doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:34

Precies en die verantwoordelijkheid zou meer bij de gebruikers moeten liggen :)

Waar nodig kunnen mods bijsturen en als het echt te ver gaat ingrijpen.

Als iemand bijv. tegen mij zou zeggen dat ik gvd niet zo achterlijk moet doen, denk ik zo, zo dat gaat dan nogal.
Worden er ziektes bij gehaald, ga je bij mij over een grens.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:42

Maar er zit wel een verschil in of je iemand achterlijk noemt of dat iemand bv een achterlijke opmerking maakt. Bij het laatste zou k mij ook lang niet zo aangevallen voelen, als bij het eerste.
Daar doelen de mods ook op: speel op de bal, niet op de persoon.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:47

Oké, dan ga je bij jou over die grens. Bij mij is die grens er meteen als ik achterlijk word genoemd. Bij een ander is die grens er pas als er allerlei verwensingen over en weer gaan. Bij wiens grens mogen de mods dan ingrijpen? De grenzen liggen nogal persoonlijk. Dan vind ik het logisch dat er een lage grens wordt gehanteerd om zo min mogelijk mensen voor het hoofd te stoten dan dat we zeggen "weet je wat? Bokkers moeten niet zo flauw doen." Want waarom? Het is geen halszaak of jij iemand wel of niet achterlijk kunt noemen naar believen. Het maakt een discussie inderdaad pittiger, maar is dat de bedoeling? We discussiëren dus pas goed als we de meest basale omgangsvormen overboord kunnen gooien en elkaar naar eigen inzicht voor rotte vis uitmaken? Want daar gaat het dan wel op uitdraaien. En dan zijn jij, ik en anderen wrs mondig genoeg om op een nette manier te reageren en van repliek te dienen, er zijn ook mensen die meteen in hun schulp kruipen en niet meer durven reageren in een topic of het meteen vanaf het begin maar links laten liggen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:12

Top dat het topic nog open is en dat de modjes toch de moeite nemen om hier mee te praten. :)

Maar ik kreeg bij het bijlezen een beetje het gevoel dat sommige mensen het een modbashtopic willen maken en dat is niet bepaald de reden waarom ik het topic geopend heb.

De modjes doen ook maar wat hun vanuit het beheer opgedragen word en proberen die regels na te leven.

Ik persoonlijk snap gewoon niet wat er met het Bokt van vroeger gebeurd is. De sfeer is compleet weg. "Vroeger" heb ik ooit de vrijdagmiddag van mijn leven gehad in een topic wat door een typfout in de titel één van de leukste topics werd, nu hoef ik dat niet meer te doen want dan heb ik een waarschuwing aan m'n broek hangen.

De humor raakt er mijn inziens uit. En de felheid in de discussies ook. :j
Dat is gewoon ontzettend jammer.

Het valt mij ook op dat meeste gebruikers die zeggen dat er niet zo gezeurd moet worden vaak de nieuwere mensen zijn. Dan vraag ik mij af of die de sfeer van voorheen nog wel kennen.

Natuurlijk waren er een flink aantal persoonlijke vetes en daar mag van mij gerust wat aangedaan worden. Maar gaat het nu niet te ver?

Denk ook dat het aan de mens zelf ligt, we voelen ons sneller aangevallen denk ik. Maar ook heb ik een aantal keer gelezen dat als de mods jouw post op een bepaalde manier interpeteren je daar een waarschuwing voor krijgt.. Kijk, daar gaan we.. Het is internet. Wat voor de één ongelooflijk fel over kan komen, kan helemaal niet zo bedoelt zijn. Dat is nou net het probleem. Je hoort er geen toon bij en ziet er geen gezicht bij. Dus hoe kan je dan bepalen of het wel of niet slecht bedoelt is?

Wat ik persoonlijk ook vreselijk vind zijn de wannabemodjes die soms uit de grond lijken te schieten.. Lees je 10 keer achter elkaar in hetzelfde topic "Ik heb getemd" "Ja, ik heb ook getemd" "Ja ik was ook al aan het temmen want dit hoort hier niet" enzovoorts..
Daar mag van mij ook wel eens wat aangedaan worden.. Waarom moet er 100 keer herhaald worden dat een topic verkeerd staat of dat er getemd is? Eén keer lijkt mij voldoende, twee keer kan door het missen van een post. Maar 10 keer? Doe even normaal..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:21

Ik mis af & toe ook de sfeer van 'vroeger'. Tot midden in de nacht op Bokt zitten omdat er een leuke discussie liep en je maar niet kon afsluiten omdat je niets wilde missen. :+ In mijn ogen was de toon v/d reacties toen heel anders dan nu, maar of dat aan (nu) te streng modden ligt betwijfel ik. Als ik kijk naar de reacties van 'nu', reageren mensen in mijn ogen veel (vaak onnodig) aanvallender naar elkaar toe. De mentaliteit in zijn algemeenheid is heel anders geworden in de loop der jaren en ik vraag me af of meer ruimte door minder moderator ingrijpen een toegevoegde waarde gaat hebben voor de sfeer op Bokt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:24

Klopt, Bokt van vroeger was heel anders. Maar de vraag is of je dat nog kan veranderen. Bokt is zo groot geworden dat je het Boktje van 'vroegah' nooit meer terugkrijgt.
De modjes doen ook gewoon hun best om alles in goede banen te leiden en Bart ook.
Maar het is ook veel meer en moeilijker geworden dan vroeger toen Bokt nog een Boktje was.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:27

Dat het niet zo kan blijven of terug kan naar toen snap ik door het formaat van het forum ook nog wel.
Maar voorheen was het zo dat er op vrijdagmiddag altijd slappe topics waren, een beetje lol maken met z'n allen, elkaar in de maling nemen en vaak ging het nergens over..

Ook dat is weg want het mag niet meer.. Berichten worden verwijderd, aangepast of je krijgt waarschuwingen. Waarom is dat dan?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:29

Misschien omdat de algehele tendens anders is? Misschien omdat er sneller grof wordt gereageerd? Als de mods zijn veranderd, geldt dat evenredig voor de gebruikers.
Ook komen hier voorbeelden voorbij van jaren geleden; kan het ook niet zo zijn dat je zelf toen anders was/anders reageerde? Het is maar even hardop denken, hoor. Maar ik denk niet dat het zo is dat één kant wel verandert en de andere kant niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:33

Nanne schreef:
Ik persoonlijk snap gewoon niet wat er met het Bokt van vroeger gebeurd is. De sfeer is compleet weg. "Vroeger" heb ik ooit de vrijdagmiddag van mijn leven gehad in een topic wat door een typfout in de titel één van de leukste topics werd, nu hoef ik dat niet meer te doen want dan heb ik een waarschuwing aan m'n broek hangen.

De humor raakt er mijn inziens uit. En de felheid in de discussies ook. :j
Dat is gewoon ontzettend jammer.

Ik denk dat er ook veel verromantiseerd wordt. De mens heeft de neiging dingen van vroeger leuker te herinneren.
Toen was bokt voor jou waarschijnlijk ontzettend leuk en had het een andere invulling voor je dan nu?

Een topic wil nog steeds weleens heel melig worden hoor. En ik zie ook wel discussies voorbij komen waar best wel verschillende meningen worden vertegenwoordigd en dat gaat best goed.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:34

Verbeter de wereld (of in dit geval bokt) en begin bij jezelf. Iedereen klaagt wel dat bokt zo slecht is, maar de meerderheid is hier toch echt nog elke dag te vinden.
En Modjes maar afzeiken... Doe het zelf eens allemaal dan??
Bokt is ontzettend gegroeid sinds "vroeger", dus hetzelfde kan het gewoon niet blijven. Er zijn altijd spelbedervers in een goed gegronde discussie.

Maar 2 jaar voor een OW vind ik inderdaad veel te lang. 1 jaar is meer als voldoende.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:35

Heb je een concreet voorbeeld Nanne? Ik heb zelf namelijk het idee dat er nog regelmatig topics voorbij komen waarbij je echt onder de tafel kunt liggen van het lachen, en al niet meer bijkomt bij je volgende F5. Oke, die topics staan er niet dagelijks, maar ze komen wel voorbij.

Wat waren de topics "vroeger" dan waarbij iedereen lol had, maar niemand met de grond gelijk gemaakt werd? Af en toe zijn er echte rel topics, waarbij veel mensen lol hebben, maar waarbij van TS wel gehakt gemaakt wordt. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je lol hebt ten koste van een ander?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:40

Chevax, ik denk dat ook wel ja. Daarom haalde ik in mijn vorige post ook al aan dat men zich sneller aangevallen voelt en de berichten oppakt zoals het haar of hem uitkomt. :j

En natuurlijk, we worden allemaal ouder en veranderen. Ik ben nu ook niet meer dezelfde gebruiker als toen ik 16 was. Dat is duidelijk.

Het werkt uiteraard twee kanten op, maar als ik dan kijk hoe er nu gereageerd word op dingen waar vroeger geen OW of waarschuwing op komt vraag ik mij wel af waar dat dan vandaan komt.

Miracle_ ;

Jij snapt volgens mij niet waar het topic voor geopend is en het valt volgens mij nog wel mee met modjes afzeiken want het merendeel geeft juist aan te begrijpen dat hun ook alleen maar doen wat ze opgedragen word. ;)

F_Orumster,

Ik zal het waarschijnlijk wel romantiseren. Daar twijfel ik niet aan, maar het feit dat ik niet de enige ben met dit gevoel zal toch ook wel ergens voor staan?

Angela,

Toevallig van de week 's avonds.. Of de zichtbaarheid van je decolleté. In het topic werd zowel serieus als melig gereageerd en het ging er gewoon gezellig aan toe, de volgende dag blijken er berichten verwijderd te zijn en dan denk ik waarom? We deden niemand kwaad, maakten de TS niet belachelijk..

Lol over de rug van een ander hoeft van mij zeker niet nee. Dat zijn ook niet de topics die ik bedoel van "vroeger". ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:47

Ik ben wel anders gaan 'bokken'. Ik ben voorzichtiger met wat ik neerzet en echt prive info zet ik helemaal niet meer neer omdat ik daar nu duidelijk het gevaar van inzie. Maar ook foto's plaats ik niet meer in een topic, vanwege de altijd flauwe en afzeikreacties die erop komen.

Maar toch zijn er nog steeds topic waar ik dubbel om lig. Laatst was er een bakkabouter topic, er was een Sloppenkram topic en er was ook een topic waarin iemand uitlegde hoe paardrijden moest maar dan op een heel grappige, foute manier met foto's. Was echt om je te bescheuren. :')

Edit: Waar ik toch wel het meest om heb moeten lachen was het 50 jaar Bokt topic over Wheelingkawa enzo. :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:06

Quote:
Angela,

Toevallig van de week 's avonds.. Of de zichtbaarheid van je decolleté. In het topic werd zowel serieus als melig gereageerd en het ging er gewoon gezellig aan toe, de volgende dag blijken er berichten verwijderd te zijn en dan denk ik waarom? We deden niemand kwaad, maakten de TS niet belachelijk..

Ik heb even een paar pagina's teruggelezen van dit topic, waar ik gezellig aan meedeed, maar de berichten waarvan ik dacht dat ze verwijdert zouden worden, staan er nog steeds en die vind ik voor jonge lezers nou niet echt kunnen. Zo streng zijn de modjes dus ook weer niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:32

Is het anders een optie om een deel van bokt in te richten voor de zgn. 'harde kern' ?
Wel voor iedereen toegankelijk zodat je niet achter iemands rug om kan praten, maar waar er ruimte is voor een pittige discussie en waar milder gemod wordt.

Ik probeer ook maar mee te denken :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:37

Dan krijg je toch juist het meten met twee maten? En wanneer is iemand harde kern? Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, en brainstormen is goed, maar zo merk je dus meteen dat het niet zo makkelijk uit te voeren is in de praktijk. "Vroeger", toen we nog geen internet hadden, was alles toch een stuk simpeler... :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:38

Op die manier (harde kern plek) zou je een bokt binnen bokt krijgen. Je zou dan immers weer onderscheid moeten maken tussen de verschillende onderdelen binnen bokt. Er is immers een natural harde kern, een western harde kern, een tinkers harde kern, een Z dressuurruiters harde kern enz.

En een pittige discussie kan nu ook, als het maar op de bal is, en niet op de persoon. Ik ben zelf behoorlijk overtuigd natural geweest, en heb me daar ook hard voor gemaakt in discussies. Nog steeds ben ik overtuigd van zelf bekappen, en haal dat ook regelmatig aan. Toch ben ik (ook toen ik nog geen mod was) nooit tegen een OW aan gelopen. Je kunt echt veel zeggen, en behoorlijk kritisch zijn. Het is maar net hoe je je commentaar geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:48

chevax schreef:
Er wordt hier veel geroepen over vrijheid van meningsuiting en dat dat een recht is. Maar aan rechten zitten ook plichten vast plus ook een verantwoordelijkheid om er mee om te kunnen gaan. Dat je víndt dat je alles mag zeggen, betekent niet dat je dat ook moet doen.

Even een kleine nuance, maar jij hebt helemaal niks te beslissen over de vrijheid van meningsuiting van mensen. Het is een van de rechten die jij hebt als persoon op deze wereld en meer niet.

Er is ooit een apart forum binnen bokt geweest waar Bokkers van Toen met elkaar konden kletsen. Dat is weer opgeheven omdat de mensen die er niet bij mochten horen dat niet konden bolwerken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:53

Op zich zou het wel een leuk experiment zijn: een topic openen met een discutabele stelling, waar niet in gemod wordt, kijken hoe zelfregulerend dit werkt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:54

nynke55 schreef:
Op zich zou het wel een leuk experiment zijn: een topic openen met een discutabele stelling, waar niet in gemod wordt, kijken hoe zelfregulerend dit werkt.

Dit vind ik geen eens een raar idee eigenlijk. :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:55

Nanne schreef:
nynke55 schreef:

Nee, het is de bedoeling dat je het compleet met mijn achterlijke idee oneens bent een dat in felle bewoordingen even duidelijk maakt.... :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:58

Nanne schreef:
nynke55 schreef:

Dat is op bv PP de dagelijkse gang van zaken,maar moet wel zeggen dat de gemiddelde leeftijd daar een heel stuk hoger is,verstand komt met de jaren,en dat geld ook voor incaseringsvermogen.......mijn mening is dan ook,wie uitdeelt moet ook kunnen ontvangen....pas dan werkt zelf regulering.....
Laatst bijgewerkt door papagroom op 18-09-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:58

Jezusmina Nynke55.. Heb je lijm gesnoven ofzo?
Wat een achterlijk idee! Zoiets gaat nooit werken omdat de gemiddelde Bokker het IQ van een doodgeslagen fruitvliegje heeft!
Hoe verzin je zoiets achterlijks?!?!

Zoiets? :')