[Dienstmededeling] Preview van nieuwe layout voor Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 15:18

Het probleem met ineens uitgelogd lijken op de hoofdpagina zou opgelost moeten zijn :j

@Lauraennala: De horizontale scrollbar zou weg moeten zijn?
@furious: Als ik op 'inloggen' klik op de hoofpagina kom ik gewoon uit in een login scherm? Heb je dit probleem nog steeds?
@Karuna: De te kleine letters zijn als het goed is op te lossen door in te zoomen op de pagina. Dit heb ik getest met alle gangbare browsers en dat zou tot behoorlijk groot gewoon goed moeten werken. Wordt nog iets beter als we dadelijk ook de mobiele layout beter op orde hebben.
Verder bestaat de hoofdpagina inderdaad uit meerdere vlakken maar denk dat dat an sich vrij snel went?
Bij je naam staat idd een tekentje om een menu uit te klappen. Dat driehoekje is vrij klein maar klikken op je avatar of op je naam zou precies hetzelfde moeten doen?
De letters op het forum zelf (dus in de topics) is als het goed is niets veranderd?
Mag ik vragen welke browser je gebruikt? Een aantal problemen klinken erg apart. Een screenshot zou ook erg helpen met een beeld krijgen van wat er nou mis gaat.

@Tinkerloos: U vraag, wij draaien (af en toe :+). Er zit nu wat meer ruimte tussen 'Eigen berichten' en 'Actieve onderwerpen' onderaan de pagina.
@Anc; Eens, op dit moment weinig eenheid tussen header en forum. Op termijn gaan we dat wel wat meer in lijn brengen maar first things first :) Eerst zorgen dat we helemaal klaar zijn met de header voor we daarmee aan de slag gaan.
@Hele hoop mensen; Linkjes rechtsonder zouden weer onder elkaar moeten staan ipv meteen na de forumnaam.
@Andere mensen; Regels en hulp staan idd wat verder weg maar dat zijn op zich geen links die je dagelijks gebruikt of voor je lol gaat lezen. Het zijn vooral pagina's die je bewust opzoekt. Eerste plaats waar je dan kijkt is de header, bij de nieuwe header zie je erg snel dat die info daar niet te vinden is :+ Volgende plaats om te kijken is helemaal onderaan de pagina en daar heb je die info dan ook snel te pakken. Help is er sowieso alleen voor heel specifieke dingen eigenlijk. Het is de bedoeling dat je de help voor 99% van de dingen helemaal niet nodig hebt. Daar willen we iig steeds meer voor gaan zorgen.

@Lifaya; Firefox 3.6 is vrij antiek te noemen idd :+ Maar probleem met Firefox 3.6 zou (na reload) opgelost moeten zijn.
@Morthul; Als je met de muis naar de onderkant van een forumpagina gaat dan zie je daar op welke server je zit e.d.
@Solarpleure; Die meldingen waren het gevolg van wat aanpassingen die ik aan het doen was :+ Zouden weer weg moeten zijn.
@JuliaaahX; We zijn bezig om te zorgen dat de voorpagina beter werkt op mobiele telefoons. Zelfde met het forum :j
@JPitty; de help/regels links gaan we in eerste instantie zo proberen. Als we merken dat dat problemen geeft gaan we op zoek naar een oplossing. Terugplaatsen is natuurlijk een optie maar ik neig dan eerder naar b.v. een duidelijke link (of korte samenvatting) bij het maken van een nieuw topic.
Inloggen op de wiki is nog een puntje van aandacht... Is al wel een concept voor maar nog niet klaar voor prime-time :)

Peerke_

Re: [Dienstmededeling] Preview van nieuwe layout voor Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:25

Ik zal nog even lastig doen :+

Op de markt zie ik nog steeds een horizontale scrollbar.
Voorheen klapte het menu rechtsboven naar rechts uit, waarvoor je de scrollbar dus nodig had.
Als ik nu op de markt op het pijltje klik, gaat hij direct naar instellingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:31

Bart, ik heb zowel de gewone pc met ie en de ipad met safari geprobeert. En er zit toch verschil in. Ik heb bij beiden dezelfde pagina naast elkaar gelegd en de bovenste regel gelijk gelegd. Dan zit bij de oude layout de onderkant van mijn pagina een paar regels minder tekst op het scherm dan bij de nieuwe layout. En in de breedte scheelt het ook een woord ongeveer. Of nu alles iets dichter op elkaar staat of de achtergrond een iets andere tint heeft? Geen idee dus maar iets is er anders.

Kleinere letters van de voorpagina. Inzoomen als ik steeds iets moet lezen is een drama. Dat vergt zveel handelingen en bewegingen en je mist overzicht dat daardoor heel snel de lol in de site opzoeken weggaat. Dan blijf je in en uitzoomen. Misschien handig en snel op een touchscreen bij een normale pc is dat een drama.Daarnaast ben ik er dan nog niet. De erg scherpe achtergrond en de grote hoeveelheid tekst en de regels dicht op elkaar zelfs vergroot verbeteren de leesbaarheid niet.

Door de achtergrond en de scherpte van de kleur ga ik automatisch knijpen en krijg hoofdpijn. De regels dicht op elkaar maakt dat het bij mij gaat rennen. Dan vervagen de letters en woorden in een grijzige streepmassa binnen 5 minuten waar ik geen woord meer van kan ontcijferen, los van de lichamelijke klachten die ik krijg. Door een te grote hoeveelheid oogzenuw ontstekingen zie ik dubbel in 2 richtingen. Met het ene oog in horizontale richting met het andere in vertikale. Dat geeft bij een kleiner lettertype of dichter op elkaar of een fellere achtergrond heel snel vervaging waar vergroten ook niets tegen helpt. Dan kost het lezen zoveel moeite dat je het wel laat met een leessnelheid van 3 woorden per minuut of zo.

Los van de leesbaarheid oogt de nieuwe layout voorpagina veel te vol en onoverzichtelijk. Je moet de hele pagina bewust lezen wil je zien wat waar staat. Waardoor het niet uitnodigt er verder naar te kijken.

Edit zit ik nog steeds met de irritatie dat door de enorme hoeveelheid loze info boven de daarwerkelijke tekst van het forum je weinig echte leesruimte overhoud. Voordat de blauwe balk met tabbladen begint ben ik al een derde pagina verder. En houd er weinig efficiente leesruimte over.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:38

Ik vind het heel mooi geworden (mag ook wel, dit is toch al een aantal-jaren-project, dat ik me herinner...). Verandering op een site die al zo lang bestaat, is altijd wennen en dat hebben we op Bokt al zo vaak gezien. In het begin zijn er zoveel ontevreden mensen, ze raken er aan gewoon en even later willen ze niet anders meer. Nu ook: mensen die deze 'oude' frontpage willen behouden, daarvan vraag ik me af hoe ze reageerden toen deze frontpage zijn eigen intrede deed. Toen waren er ook veel negatieve reacties en dat zal nu niet anders zijn.

Ik heb wat gekeken naar de nieuwe versie en ik vind het sterk. Het meest positieve tot nu toe vind ik dat de eigen berichten op de voorpagina staan.

Dat het onoverzichtelijk is, vind ik zeker niet. Integendeel: alles staat er op (advertenties, eigen berichten, nieuws, nieuwe topics...) maar veel mooier gelijk gezet, in gelijke blokken. Het geheel oogt veel 'cleaner', hedendaagser. Ik vind niet dat het 'te vol' toont, ik vind het rustiger en volwassener ogen. Als dan de forums nog volgen later in dezelfde stijl, denk ik dat Bokt weer helemaal mee is met de tijd :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:50

Ik hoef deze frontpage niet te behouden, maar ik vind die nieuwe wel erg druk en slechter leesbaar. Al die dunne blauwe balkjes. Die foto/oranje stuk bij Londen stoort me ook maar dat gaat toch weer weg, wat komt daar in de plaats eigenlijk?
Die advertenties zouden er wat mij betreft ook wel af kunnen eigenlijk maar er zullen genoeg mensen zijn die het wel handig vinden.

Ik snap karuna trouwens wel, het leest veel minder fijn dan de huidige voorpagina. Hele lichte achtergrond, de letters ogen dunner en zijn moeilijker te lezen. Nu heb ik goede ogen dus daar niet zo'n last van, maar het kijkt inderdaad minder fijn. Voor de rest vind ik het er wel netjes uitzien allemaal, ook niet heel erg veel verandering eigenlijk vind ik. Natuurlijk is er veel anders maar ik vind het qua wennen wel meevallen, dat gaat wel gauw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:12

Tieneke waarom oogt de nieuwe lay out moderner? Ik vind het eerder jaren 80 stijl in deze kleuren en opbouw. Het oogt eerder amateuristisch en goedkoop en zeker niet hipper of frisser of moderner. Juist het blauw oogt voor mij modern en kwa opbouw zoals het nu is oogt voor mij proffesioneler alsof er meer over nagedacht is. En deze voorpagina is niet ideaal die we nu hebben maar de verandering kwa stijl en leesbaarheid is niet echt verandert alleen iets drukker geworden door de foto s toen. Maar in ieder geval in een oogopslag te zien wat er staat en waar wat staat. Bij de nieuwe layout moet je echt heel bewust Gaan lezen om uit te vinden wat waar staat.

En waarom moet iets altijd helemaal vernieuwd worden? Voor wie, wordt je dan serieuzer genomen? Zie het verschil in layout van het oude ilse naar nu. De nieuwe hippe ilse daar verzuipt de opgezochte info in alle vlakken en fotos alleen de basic ilse is nog een beetje te volgen. Als je daar eens naar kijkt zie je misschien wat ik bedoel in niet overzichtelijk voor mij. Deze overgang is voor mij van google zoals het nu is naar allemaal foto s en vlakken waar ergens je gevraagde informatie staat. Waar je dus echt naar moet gaan zoeken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:40

Nou, ik ken de Ilse niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Wat ik wel weet, en zeker op vlak van technologie, is dat stilstaan achteruit gaan is.

Deze layout is wel degelijk moderner qua stijl. Neem bv. de oude icoontjes die nu nog gebruikt worden, rechts bovenaan. Dat zijn overblijfselen uit de internetmiddeleeuwen. Hetzelfde met de omlijningen van de kaders. Ik ken verschillende fora die bezig zijn met een nieuwe frontpage, en overal stapt men af van de rechthoeken, met dun randje omlijnd. Dat was prima een paar jaar geleden, maar dat is niet meer hedendaags. Jij kan dat jaren 80 en passé vinden, en dat is je goed recht, maar niks is zo "in" als retro tegenwoordig!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:53

Tanxx bart voor de info.
Alleen vind ik dat er net als deze layout, je weer een ewone pb venster krijgt, zoals '0 nieuwe berichten'

Verder zit ik niet op een nieuwe layout te wachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:07

Tieneke dan verschillen we kennelijk kwa mening over wat modern is. Als men opeens paars als hip omschrijft moet je daar dan percee achteraan rennen? En waarom zou je iets veranderen als het goed werkt en er geen klachten komen over layout of leesbaarheid. Scheelt ook weer een hoop kosten en tijd. En wie bepaalt dat het icoontje uit de middeleeuwen komt, roept iedereen dat na, ik vind het er duidelijken strak uitzien. Maakt meteen duidelijk wat ermee bedoelt wordt. Wat is daar mis mee dan?

Edit zie de nieuwe boktmarkt. Een vernieuwing maar een verbetering nee niet bepaald. Een enkeling is er blij mee de meerderheid blijft weg of heeft het maar te slikken. Is dat wat iemand wil?

Zie het nieuwe 8 uur journaal. Dat is ook verhipt, heeft heel veel geld gekost en uiteindelijk vinden een paar jongeren de nieuwe versie helemaal cool en de rest van de kijkers haakt of af zonder het te melden of heeft geen andere keus het minder prettige maar te slikken omdat toch niets met adviezen of commentaar gedaan wordt. En kijkt uiteindelijk ook minder.

De hype van 3 d films, men vindt dat dat helemaal het einde is waardoor een normale 2 d film niet meer wordt vertoond in de bioscoop. Het levert nieuwe klanten op hoera, alleen vergeten ze dat een heleboel oude klanten wegblijven. Maar ja dat zijn toch maar oudere klanten. Klantbinding is niet meer belangrijk. Kennelijk ook veroudert. O nee dat ligt dan aan de crisis.

En ja deze tekst is misschien wat negatief maar ik snap echt helemaal niet waarom vernieuwing verplicht is en aan iedereen wordt opgedrongen onder het mom als je niet vernieuwd ben je heel erg ouderwets en uit de tijd en ga je failliet of welke negatief scenario er ook wordt gezegd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:17

Hier (België) worden normale 2D-films nog steeds vertoond hoor! Ik ken genoeg oudere mensen die graag naar 3D kijken. Ik ken ook jongeren die liever 2D hebben. Maar dat heeft meer met hoofdpijn/het niet kunnen waarnemen van 3D te maken, niet met dat ze het niet zouden mooi vinden of zo.

Vernieuwing is niet verplicht, maar als je eigenaar van iets bent, is het je recht om dat te vernieuwen. Bokkers zijn geen eigenaars, Bart is dat wel. Opgedrongen? Je bent niet verplicht op Bokt te komen, als een website mij niet aanstaat, kom ik er gewoon niet. Als je hier wel wilt rondsurfen, heb je idd "maar te slikken" wat er met de site gebeurt. Maar goed ook, want als iedereen inspraak had, zou dat een spreekwoordelijke ramp zijn.

Ik heb niemand iets horen zeggen over 'failliet' of enig ander negatief scenario, dan jou. Ik begrijp niet goed wat de crisis te maken heeft met een nieuwe frontpage op Bokt...

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:17

Bluh, net deed de beta het niet meer, moest ik terug naar de oude layout. Wat een horror :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:27

Tieneke ik bedoel ook andere vernieuwingen zoals bv het journaal, dat is kijken en de veranderingen maar voor lief nemen of niet meer kijken. 2 d films is in nederland een redelijke uitzondering geworden helaas. Men in black, ice age beiden worden in 2 bioscopen in nederland in 2 d getoond voor de rest alleen 3 d. Je zult er maar flink beroerd van worden. Mijn vader vindt het helemaal het einde met 78 tewijl ik in mijn omgeving heel veel jongere mensen ken die nietbmeer gaan omdat ze er beroerd van worden of zich ergeren aan de onnodige special effects die het misschien leuk doen in 3 d maar niets toevoegen aan een film,

En er zijn voldoende bedrijven die failliet dreigen te gaan omdat er te weinig mensen komen of een product niet meer afnemen en dat komt dan door de crisis. Terwijl als ze eerlijk kijken het is omdat de "vernieuwing" een verslechtering was en geen verbetering en het daarom niet meer loopt.

En ja iedereen mag vernieuwen ik vraag me alleen af waarom er zo n vernieuwingsdrang is? Angst om er niet meer bij te horen? Iedereen doet het? Het is echt functioneler? Medicijnen die goed werken worden toch ook niet vernieuwd omdat het hip is. Een bustrens is ook al jaren dezelfde vorm net als een liverpoolstang. Hooguit ander materiaal omdat het beter is voor het paard maar dat was het dan ook wel.

En ja als een layout zo gaat veranderen dat het niet meer goed leesbaar is dan blijf ik vanzelf wel weg. Helaas dat dan een van de weinige mogelijkheden om eens anderen dan de directe omgeving te spreken wegvalt maar als het niet gaat gaat het niet. :n

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:43

Hier op markt nog horizontale scrol bar.
En sta nog op uitgelogd op wiki maar kan wel op eigen berichten klikken. ga ik dan weer naar markt oid. sta ik weer ingelogd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:02

Bart ben je net overgegaan naar de nieuwe versie voor iedereen? Tijdens het plaatsen werd mijn letter kleiner en ik heb nu de nieuwe erg onhandige versie klopt dat?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:03

ik heb opeens ook een 'nieuwe' versie

xVerax

Hoe lang staat de Layout al aan? :')
valt me net pas op

Sababber

pas net toch? ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:05

Zo te zien wel, net nieuw topic @ FZ

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:05

Zo ook hier komt de nieuwe versie opeens binnen vallen. Schrok me dood, haha. Dit word flink wennen ik vind het persoonlijk erg commercieel.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:07

Ik vind dat het erg mooi is geworden, Bart! :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:08

Ik vind het ook mooi geworden :j Super Bart!

Mandyy

Ziet er mooi uit, wel even wennen. :j

xVerax

Ik vind het ook wel leuk, maar ik denk dat het mooier wordt als de voorpagina wordt aangepast, bijv. hoe Peerke het mooi verschoven had, dat zat wat minder rommelig in elkaar :o

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:09

Het ziet er fantastisch uit! :D
Wel nog eventjes wennen, maar mooi hoor.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:09

en kun je nou nog wel zien als je een nieuw bericht hebt o fmoet je dan zelf dat de hele tijd in de gaten houden?