Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:12

Heino schreef:
NinaCharlie schreef:
Wat is jullie mening over op je paard zitten zonder cap voor een fotoshoot? Dus niet rijden, maar alleen 5 minuten erop zitten, op bekend terrein dan. (Sorry als dit al eerder ter sprake is geweest maar ik heb nu geen tijd om alles door te lezen) :)

Net zo stom...

Dat vínd jij net zo stom.
Als je elementen van de afweging niet kent is dat een vooroordeel.

RoodZonnetje

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:24

Logisch dat IK dat VIND, IK schrijf die tekst toch? :)
En IK VIND je hoofd niet willen beschermen stom ja, net zoals JIJ dat NIET VIND.
Leuk he, zoveel mensen, zoveel meningen. En waarheid ligt ongetwijfeld in het midden. Zullen we elkaars verschillende mening gewoon respecteren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:49

Heino schreef:
En IK VIND je hoofd niet willen beschermen stom ja, net zoals JIJ dat NIET VIND.

Je schrijft ´stom´ als feit en dat is het niet.

Je springt vervolgens naar een onjuiste conclusie op basis van aanname mbt wat jij denkt wat ik vind over beschermende kleding waarvan de helm slechts één aspect is.
Dat is m.i. een goede illustratie van het foute van de bemoeizucht over de cap zoals de ts dat opgooit; off topic ongefundeerde meningen opdringen.

Prima dat respecteren *\o/* Dat is nu net het hele punt! Het respecteren van een andere keuze.
Neem dus svp niet zomaar iets aan. Niet over wat jij denkt wat ik over de cap vind noch over de keuze van anderen.
Die hebben het recht op hun eigen keuze.
Respecteer die.
Doe wat je schrijft :)*

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:54

Beste Huertecilla
Lees je eigen mooie teksten eens na: minstens zo vaak als jij anderen beticht van rechtschendende waardeoordelen, oordeel je zelf net zo hard:
Jij weet blijkbaar niet
Het houdt namelijk in
Defacto is dat dan
is dat een vooroordeel.

En weet je? Dat is best normaal in een discussie. Ik zou het daarom fijn vinden dat je mensen met andere meningen dan jij niet pakt op hun woorden, maar met goede argumenten komt waarom het dragen van een cap niet dom is. En die heb ik nog niet gevonden in je posts!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:08

Ik vind het vooral voor ouderen heel belangrijk dat zij met hoofbeschermende artikelen gaan paardrijden.

Nu weet ik niet hoe oud onze Huertecilla al is, maar jongeren zijn vaak veel soepeler als de oudere paardrijdende garde. Ook lees je vaak van oudere,.... dingen waarvan je denkt... Zou die niet al erg vaak van het paard zijn gevallen op het achterhoofd ...zonder cap....?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:27

Huertecilla schreef:
Prima dat respecteren *\o/* Dat is nu net het hele punt! Het respecteren van een andere keuze.

Maar dat blijkt dus erg moeilijk, je blijft jezelf maar herhalen in dit topic en je blijft mensen met een andere mening er maar op wijzen dat ze fout zitten met hun MENING. Dat is het leuke van een mening, die is persoonlijk en kan dus verschillen van de jouwe. Als mensen benieuwd zijn naar jouw mening kunnen ze die lezen en ervoor kiezen er al dan niet op in te gaan. Als ze niet met je in discussie gaan/willen, heeft dat ongetwijfeld een goede reden :) Doordrammen heeft dan geen zin en leidt alleen maar af van de werkelijke discussie en is daarnaast erg storend en irritant.

Ik zou het interessanter vinden wanneer je inhoudelijk in was gegaan op mijn mening: "de risicoanalyse van veel mensen is niet realistisch, daarom mag je sommige mensen best wijzen op de potentiële gevaren van het niet dragen van een cap"

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:49

Je kan mensen nu wel gaan dwingen een cap op te moeten zetten, maar als ze dat niet doen dan doen ze dat niet en meer kan je dan niet doen. Zo is het nou eenmaal en dat zal je moeten respecteren. Of het nou dom/stom/achterlijk is maakt niet uit het is en blijft een keuze..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:57

HolyPope schreef:
Ik vind het vooral voor ouderen heel belangrijk dat zij met hoofbeschermende artikelen gaan paardrijden.

Nu weet ik niet hoe oud onze Huertecilla al is, maar jongeren zijn vaak veel soepeler als de oudere paardrijdende garde. Ook lees je vaak van oudere,.... dingen waarvan je denkt... Zou die niet al erg vaak van het paard zijn gevallen op het achterhoofd ...zonder cap....?

_O- Haha dat is ook een grappige insteek! Oh wacht.... ik ben ook al 46.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:05

Ik vind dat iedereen gerespecteerd moet worden in de keus van het dragen van een cap ja of nee. Zoals vele vele vele ellenlange topics zijn verschenen waar je na tientallen pagina's te lezen krijgt waarom diegene geen cap op heeft terwijl er duidelijk in is vermeld dat het rijden zonder cap eigen keus is, is het net zoals het oplopen van een hersenkneuzing en andere verwondingen als het een keer fout gaat de keus van de ts zelf. Dus dan moet de ts ook niet gaan miepen en zeuren dat zij verwondingen heeft opgelopen omdat zij zo nodig zonder cap moest rijden. Als mensen zo nodig niks beters te melden hebben dan zeggen dat degene geen cap op heeft, reageer dan lekker niet in het topic en laat de ander vrij in zijn doen en laten. Scheelt iedereen een hoop frustraties en herhalingen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:19

Purny: dat vind ik toch te makkelijk. Je bent nu eenmaal niet alleen op deze wereld. Als je dus zoveel risico wilt nemen, en je komt te vallen met letsel, dan maken je familieleden zich ongerust, je doet een beroep op andere mensen om je te helpen en te verzorgen en je laat de maatschappij voor je kosten opdraaien. Volgens mij weet jij wat een ligdag kost in een ziekenhuis..:-)
Het is misschien een beetje ver gezocht, maar niet in de gevallen die ik heb meegemaakt (tot fataal letsel aan toe, en nee, geen cap) op mijn afdeling. Daar was dit de bittere waarheid. Hoezo eigen keus?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:28

Ik bedoel er meer mee te zeggen dat als er in het topic staat dat het dragen van een cap eigen keus is en dus eigen risico. Je kunt wel elke dag tegen iemand zeggen dat diegene een cap op moet doen en dat diegene denkt bekijk het maar. Het gaat mij er meer om dat het heel irritant is en een stokpaardje van mensen dat het hele topic volstroomt met dat de ruiter een cap op zijn knar moet zetten. Zeker als het om een volwassen persoon gaat die toch denk ik wel de hersens heeft om na te denken over de gevolgen. Maar meestal vinden ze hun eigen paard zo braaf dat deze niet weg kan schieten.

Het ging mij er ook meer om dat meer als de helft van de reacties bestaat uit dat de ts een cap op moet zetten en dat zij duidelijk in de beginpost gezet heeft dat het dragen van geen cap eigen keus is. dus dat het topic een beetje onnodig gevuld word met reacties over caps.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:32

Hier is het gewoon op de rijvereniging verplicht en ook bij mij thuis heb ik voor mij en mijn stalgenootje 'bepaald' dat rijden met cap verplicht is.. gelukkig denken we er ook altijd allebei aan en zit het ding totaal niet in de weg. Bovendien vind ik het wel fijn dat ik altijd een klein afdakje heb! Als het regent merk ik dat nog niet zo erg in mijn gezicht, en in de zon heb ik wat schaduw! Ideaal dus...
Maar van de week heb ik een fotoshoot gehad (ook gewoon thuis) en daarbij heeft mijn paardje eerst volop gelopen en gerend en zijn we daarna zonder zadel in de hoek gaan staan voor nog wat foto's... toen mijn dame ongeveer stond te slapen (mede door de ongelooflijke warmte) ben ik er toch even zonder cap opgeklommen voor nog wat foto's. Ik weet van haar dat ze stilstaan heeeeerlijk vindt, maar als ik eenmaal aan het werk ga met haar kan ze behoorlijk pittig uit de hoek komen. Ik RIJD dus ALTIJD met cap, maar nu zo met de fotograaf er bij en mijn moeder er vlak naast heb ik dan dus toch eventjes besloten het zonder te doen

Als ik de foto's heb zal ik zeker een topic beginnen en zal ik er ZELF deze uitleg bij geven... dan hoop ik inderdaad niet dat heel bokt alleen kan vallen over het feit dat ik geen cap op heb maar ook naar de foto's wil kijken en kan genieten van het plezier dat we samen hadden.
Toch mogen we elkaar er best een beetje op wijzen, maar 1x lijkt me voldoende, keer als het al in de openingspost staat...
Volkomen zinloos om het dan nog een aantal keren te herhalen!

Ik denk dat je zeker andere mensen tot 'last' bent als je geen cap draagt en daardoor letsel oploopt. Het zijn kleine hulpmiddelen die de sport iets veiliger kunnen maken, maar dan nog kan het voor komen dat je ernstig letsel oploopt bij een val, ook als je een cap draagt... Dat zou eigenlijk betekenen dat niemand een hobby of een sport kan beoefenen, want je bent toch altijd wel wat gevaarlijk bezig...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:38

Quote: [Het zijn kleine hulpmiddelen die de sport iets veiliger kunnen maken, maar dan nog kan het voor komen dat je ernstig letsel oploopt bij een val, ook als je een cap draagt... Dat zou eigenlijk betekenen dat niemand een hobby of een sport kan beoefenen, want je bent toch altijd wel wat gevaarlijk bezig...]

My Chimaga, het is precies zoals je zegt. Het leven is nu eenmaal niet zonder risico's, we kunnen altijd vallen, een ongeluk krijgen, ziek worden. Maar een cap heeft zijn nut aantoonbaar bewezen. Je verkleint de kans op hersenletsel. Dus als je je sport of andere activiteiten in het leven iets veiliger kunt maken, waarom zou je het dan niet doen?

Het is gewoon een cultuur onder een bepaalde groep ruiters om geen cap te dragen: lastig, niet mooi, stom, onhandig. Daarop mag iemand best reageren. Ik zeg nog maar eens: in de kartsport van mijn zoon is een helm nooit een issue. Iedereen draagt hem, jong, oud, ervaren of beginnend coureur. Als je je helm niet op zou hebben, word je gediskwalificeerd, zelfs al rijd je op het voorterrein.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:42

Ja maar moet je daar het hele topic voor volzetten? Zelfs al is er tientallen keren aangegeven door de ts dat het dragen van geen cap eigen keus is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:50

Het gaat over het respecteren van elkaars mening, maar us dat in deze niet lastig?
Want de ene groep zegt: mijn hoofd, mijn keuze, en de ander zegt: niks mee te maken, cap op.
Dit staat zo haaks op elkaar....

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:05

Precis nina, Ik ben persoonlijk dan ook voorstander van het dragen van een cap.
Bovendien zijn er nu zoveel verschillende soorten dat er vast voor iedereen wel iets tussen zit waar ze zich 'toonbaar' mee kunnen voelen. Het is nu eenmaal niet het mooiste van de sport. Maar zeker niet onmisbaar!
Toch snap ik inderdaad wel wat er met dit topic bedoeld wordt. Het gaat hier niet zo zeer over of je wel of niet een cap moet dragen, maar of heel bokt er over moet vallen als je het even niet doen.
(maar idd, er is een bepaalde 'anti-cap-cultuur' ja... zonde)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:07

stef schreef:
Het gaat over het respecteren van elkaars mening, maar us dat in deze niet lastig?

Nee hoor, vind ik niet lastig :) Als een volwassene die de risico's kent ervoor kiest geen cap te dragen, prima, eigen verantwoordelijkheid. Maar als een 12-jarige met argumenten komt als "ja maar mijn paard doet nooit stout" dan heb ik wel de neiging om daarop in te haken ja. Stukje verantwoordelijkheid dat ik plaatsvervangend voor de ouders van dat kind voel. Maar daar ga ik geen pagina's lang over discussiëren, maar dat dat door iemand aangehaald wordt vind ik terecht :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:15

Klopt, leeftijd heeft er zeker mee te maken...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:46

stef schreef:
Want de ene groep zegt: mijn hoofd, mijn keuze, en de ander zegt: niks mee te maken, cap op.
Dit staat zo haaks op elkaar....

dat kan je wel zeggen, maar als persoon die dat aan moet horen heeft daar niks aan want je kan er zelf voor kiezen. Of iemand nou vind of niet dat je een cap op moet, het is en blijft een eigen keus wat mensen ook zullen denken en vinden

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:20

Ik rij zonder cap omdat ik denk dat ik weinig risico loop.
Ik zou niet blij zijn met iemand die mij zegt er een te moeten dragen! Wie is hij / zij dan wel om daarover te kunnen oordelen? Je vraagt / zegt een ander toch ook niet dat hij of zij altijd met een condoom moet seksen?! Ook al is hij/zij al tig jaren getrouwd? (om maar een voorbeeld te noemen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:24

Batlow, maar het punt is dus dat er een groep users is die van mening is dat zij mogen vinden (want, vrijheid van meningsuiting ) dat een ander een cap op z'n hoofd moet zetten.
Nu kunnen ze dat wel vinden, maar die persoon bepaald idd nog altijd zelf.
Dus... Waar hebben we het eigenlijk over?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:21

HolyPope schreef:

Weer zo´n reactie die jeugdigen meer kwaad doet dan een foto van een ruiter zonder helm.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:31

ik rijd ook zonder cap! tja het is nu eenmaal zo! en ik vind ook dat eigenlijk zeker de jongeren met cap op moeten rijden!
hoorde laatst een opmerking : ik ga liever mooi dood !
moest ik wel even om lachen, vond em goed gevonden! maar kijk eens naar fietsers die keihard door bos crossen zonder helm!
ok eigenlijk vind ik het beter dat je een cap opdoet, maar ik vind het puur mijn eigen verantwoordelijkheid en als ik ooit foto's zou plaatsen hier op HAW zou ik dus ook idd om rijtechnisch advies vragen niet hoe dat mijn haar zit!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:44

sflj schreef:
Ik rij zonder cap omdat ik denk dat ik weinig risico loop.

Kijk, jij kan een risicoafweging maken.
Jij kent de componenten en weet hoe ze af te wegen.
Daar komt dan een situationeel afhankelijke waarde uit op basis waarvan jij beschermende kleding wel/niet gebruikt.

De meeste Bokt(st)ers komen niet verder dan cap is veilig, geen cap is niet veilig.
Het eenvoudige voorbeeld dat met cap springen onveiliger is dan zonder cap niet springen is een brug te ver.

Vervolgens vinden de ´cappers´ van zichzelf dat ze verstandiger zijn dan jij en dus het recht hebben jouw hun mening op te dringen zonder geboden te zijn aan wat voor norm ook want zij hebben de hogere moraal.

Dat jij met jouw kwartpaard in je spiernakend minder risico loopt dan de modale Bokt(st)er met cap/bp+klapzak op het geflipte ´sport´paard telt niet.
Men stelt dat jij nóg minder risico zou lopen met cap en gaat dan vervolgens voorbij aan de eigen risico-resultante.

Cap = veiliger is een hersenloos mantra geworden wat mijns inziens risicoverhógend is. Zie het Peltzman-effect.

Arno8 heeft een goede hierover; dat je beter goed oplettend door rood kan rijden dan hersenloos door groen.

Ik zeg; ongelijke monniken, ongelijke cappen :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:59

Iedereen moet het zelf weten maar draag je geen cap en je valt kom dan niet klagen bij mij dat je hoofd zeer doet of erger.
Want daar ga ik dan echt niet naar luisteren.

Vandaag reed ik terug van de paarden zag ik een meisje zonder zadel en zonder cap een buitenrit maken.
Er was ook niemand bij op bv de fiets....
Liefst zou ik me auto dan langs de kant zetten en vertellen dat ze gevaarlijk bezig is.
Grote kans dat je grote mond krijgt of iets dergelijks.
Dus gewoon doorrijden.

Iedereen moet het voor zichzelf weten.
Paarden zijn vluchtdieren en ik denk altijd maar veiligheid voor alles.
Ook al is je paard bomproef en je bent bv eens in gedachten en je paard springt toch opzij of gaat er vandoor....
Cap vangt toch een gedeelte van de klap op.