Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:24

chevax schreef:
Ik vind dat ik en met mij meerdere mods (zie ook uitgebreide post Fenn) hier antwoord hebben proberen geven op de vragen die in dit topic zijn gesteld en proberen uit te leggen dat niet alles altijd zo zwart-wit is. Niet alle antwoorden zijn bevredigend en dat snap ik. Maar in feite maakt het volgens mij niks uit wat ik of mijn collega-mods hier zeggen, want er lijkt bij sommigen geen wil om te luisteren te zijn. Ik ga nog eens duidelijk zeggen dat er niet buiten Bokt wordt gemodereerd, dat er geen gebruikers-met-knopjes zijn, dat er geen grote Atilla de Hun achter de schermen zit te kijken wie er vandaag eens lekker gepest kan worden. Wat wél gebeurt achter de schermen, is dat er een grote groep mensen dagelijks druk bezig is om op vrijwillige basis te zorgen dat Bokt (toch in ieder geval voor het overgrote deel van de gebruikers) een fijne plaats is waar je over vanalles en nog wat kunt praten. Als je dat niet gelooft, vind ik dat oprecht erg jammer, maar ik kan die gevoelens blijkbaar niet wegnemen.

Dat wil ik absoluut aannemen, maar waar komen die "verhalen en complot theorieen" dan vandaan? Ik zou het niet kunnen verzinnen, echt niet.

chevax

Re: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:30

Stef, ik ben net zo verbaasd over die verhalen als jij. Er komen soms complotten voorbij waarvan ik denk "als ik dat zou kunnen bedenken, werd ik best-seller-auteur of ga ik scripts voor the Bold & the Beautiful schrijven" ;-). Even zonder gekheid: ik weet niet waar sommige dingen vandaan komen. Het is vaak wel zo dat verhalen groter worden naarmate ze verder worden verteld. Ik kan me dus wel voorstellen dat er iets gebeurt waar een gebruiker het niet mee eens is, vindt dat iemand wordt beschermd en dit als waarheid de wereld in brengt. En als er mensen zijn die al ontvankelijk tegenover die theorieen staan, dan is 1 plus 1 al snel een heleboel.
Ik wil overigens niet zeggen dat er binnen het team nooit iets misgaat, want dat zou niet kloppen. Alleen de verhalen over de knopjes, het pesten en andere zaken ben ik de jaren dat ik nu mod ben, waarvan nu 1,5 jaar HM, nog nooit achter de schermen tegengekomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:31

stef schreef:
Dat wil ik absoluut aannemen, maar waar komen die "verhalen en complot theorieen" dan vandaan? Ik zou het niet kunnen verzinnen, echt niet.

We weten allemaal waar die vandaan komen, dat heeft het team zelf ook toegegeven. Daarom is het ook zo vreemd dat er nu niets meer over gezegd mag worden, want dat is toch dé reden dat zoveel gebruikers ontevreden zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:51

Diablo schreef:
want dat is toch dé reden dat zoveel gebruikers ontevreden zijn.

Hoeveel gebruikers zíjn er volgens jou ontevreden? Geef eens een schatting?

Bokt heeft ruim 150.000 leden. Laat daar nou eens 15% = 25.000 van actief zijn (en dat is denk ik een lage schatting, maar Bart kan daar best de statjes van leveren, vermoed ik zo)
Stél dat er 500 man/vrouw klagen (zie ik in al die topics hier op FZ zóveel verschillende namen? Neuh... :n ) dan is dat 2%. Hoezo, "zoveel gebruikers"?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:23

Ibbel schreef:
Diablo schreef:

Bokt heeft ruim 150.000 leden. Laat daar nou eens 15% = 25.000 van actief zijn (en dat is denk ik een lage schatting, maar Bart kan daar best de statjes van leveren, vermoed ik zo)
Stél dat er 500 man/vrouw klagen (zie ik in al die topics hier op FZ zóveel verschillende namen? Neuh... :n ) dan is dat 2%. Hoezo, "zoveel gebruikers"?

Dat niet iedereen zich meldt die het ergens niet mee eens heeft of kritiek lijkt me niet gelijk raar of dat je daar dan mee kunt concluderen dat het allemaal maar meevalt.
Als iemand iets schrijft en ben het er mee eens, zal ik hetzelfde niet nogmaals posten tenzij het een toevoeging is.
Daarnaast heb je een hoop 'dode' leden in de zin van, aangemeldt maar nog nooit gepost, nooit meer op bokt geweest of daadwerkelijk overleden en gebanden....
Het percentage dat de mond opentrekt is het puntje van de ijsberg, de rest is niet zichtbaar en zit onderwater, komt dan nog eens bij dat iedere ontevreden gebruiker er 1 is en niet een percentage van het geheel.

En bij ons zijn de gefrustreerde bellers ook maar een klein percentage van het totale klantenbestand, dan kan het bedrijf toch niet zeggen van "laat gaan, het grootste gedeelte hoor je niet dus zijn ze tevreden?"

Waar komen die complottheorieen vandaan? ervaringen uit eerste hand, leuk is alleen dat die dan weer niet besproken mogen worden.
Voorbeeld is toch wel de boktleaks, wat uiteraard afgedaan zal worden als toevallig een keer gebeurd....
En ik weet er zelfs 2 uit eerste hand, omdat ik daarbij min of meer betrokken was, waarbij betrokken een groot woord is. (moet er wel bij vertellen dat ze beide een aantal jaren terug liggen, maar goed)
Daarnaast worden die theoriën gevoed, door het meten met 2 maten.... nl het zonder aanleiding kunnen geven van een extra OW om zo iemand van bokt te wippen....

En dat komt mede door het huidige OW beleid; zelfde vergrijp kan verschillende sancties opleveren... beide dan wel een OW maar met verschillende uitwerkingen, bijv. permanente ban. En daar zou voor opgepast moeten worden.
Iemand die in een Ferrari rijdt krijgt niet op voorhand een bekeuring omdat zijn auto sneller kan dan de max toegestane snelheid, om maar even een voorbeeld te noemen... en dat is wat ik hier wel zie gebeuren.

@Stef: zeker is het vaak communicatie fouten, meestal van 2 kanten, niet duidelijk verteld, of toch niet hebben begrepen. Zo hadden we bij ons met het maken van een storingsformulier de regel dat wanneer er aanvullende vragen waren of onduidelijkheden dat de klant dan binnen een uur terug gebeld konden worden daarbij het verzoek om op locatie te blijven/zijn (indien mogelijk), veel klanten begrepen daaruit dat ze binnen een uur sowieso gebeld zouden worden.... dus is die regel eruit gehaald, scheelde al weer een hoop terugbellers en boze klanten aan de lijn, puur en alleen omdat het misverstanden in de wereld hielp, de klant kan nog steeds binnen een uur gebeld worden maar we vertellen het niet meer bij.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:50

Ibbel schreef:
Diablo schreef:

Ik denk dat alle bokkers die hebben gelezen wat er achter de schermen heeft plaatsgevonden toch wel wat vertrouwen zijn kwijtgeraakt...

Volgens mij is dat idd hooguit een kwart, want lang niet iedereen heeft dat meegekregen. Ik was blij met het rondetafeltopic, maar de hoop op verbetering van het beleid zodat dit soort incidenten niet meer plaats vinden neemt af. Hulp wordt afgewezen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:17

Ibbel schreef:
Hoezo, "zoveel gebruikers"?

Heb mij ook al eens verbaasd over die opmerking dat er 'zoveel' gebruikers negatief zijn,
ik vind het over het algemeen wel meevallen als je de probleem topic naast elkaar ligt en de topics die gewoon hartstikke leuk lopen denk ik dat de laatste met kop en schouders dr boven uit steken :)

stef schreef:

Verbaasd mij ook, ik heb ook echt geen idee hoe het mogelijk is dat deze verhalen steeds groter en extremer worden, vol onwaarheden en eigen invullingen. Ach mss is dat het antwoord wel, hoe maak je van een mug een olifant?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:22

Chiqa schreef:
Verbaasd mij ook, ik heb ook echt geen idee hoe het mogelijk is dat deze verhalen steeds groter en extremer worden, vol onwaarheden en eigen invullingen. Ach mss is dat het antwoord wel, hoe maak je van een mug een olifant?

Met het risico dat ik nu een OW krijg: het wordt niet steeds groter en vol onwaarheden gemaakt. Feit is gewoon dat er achter de schermen een ban bekokstoofd werd, die niet terecht was en dat is openbaar gemaakt door betreffende gebruiker. De gebruikers hier hebben dat natuurlijk ook mee gekregen en ik vind dat toch wel iets dat ik me even achter de oren krab....zo gaan (of gingen) mods dus om met gebruikers die ze niet bevallen en willen lozen, wie zegt dat dat nu niet meer gebeurt? Da tis niet van een mug een olifant maken, dat is geschaad vertrouwen dat niet zo makkelijk weer terug komt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:29

Diablo schreef:
Chiqa schreef:

Met het risico dat ik nu een OW krijg: het wordt niet steeds groter en vol onwaarheden gemaakt. Feit is gewoon dat er achter de schermen een ban bekokstoofd werd, die niet terecht was en dat is openbaar gemaakt door betreffende gebruiker. De gebruikers hier hebben dat natuurlijk ook mee gekregen en ik vind dat toch wel iets dat ik me even achter de oren krab....zo gaan (of gingen) mods dus om met gebruikers die ze niet bevallen en willen lozen, wie zegt dat dat nu niet meer gebeurt? Da tis niet van een mug een olifant maken, dat is geschaad vertrouwen dat niet zo makkelijk weer terug komt.

Mee eens. Ik hoop dus ook dat het beleid aangepast wordt waardoor dit soort incidenten niet meer kunnen voorkomen. Alleen ik heb helaas al een aantal goede ideeën (mids die niet tijdens het proces mee kunnen lezen, maar pas achteraf het verhaal onder ogen krijgen o.a.) van tafel geschoven zien worden. Ik snap dat mensen daardoor kritischer richting het team zijn geworden vooral omdat er tot op heden nog niets verandert is (voor zover de users daarvan op de hoogte zijn) en dat er dus nog gewoon ruimte is voor dit soort incidenten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:47

Ik denk dat over het voorval waar naar wordt verwezen genoeg is gezegd en om nu weer deze discussie erbij te halen, is niet nodig. Geschaad vertrouwen? Tja, dat is helaas iets waar de mods ook wel eens mee te kampen hebben. En daar wil ik het eigenlijk bij laten.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:49

In navolging op de vraag of mods ook op andere fora moddereren heb ik de vraag voor de gebruikers of die de verschillende fora wel als 2 verschillende dingen zien? Ik krijg een beetje het idee dat PP en fokt als een verlengstuk van bokt gezien worden en wat daar besproken wordt, hier ook op dezelfde manier besproken moet kunnen worden. Aangezien dat 2 verschillende dingen zijn zou het fijn zijn als de gebruikers de verschillende regels van al deze fora respecteerde en niet de regels van 1 forum ook op het andere forum willen gebruiken. Van wat ik zo lees wordt op bokt nu eenmaal strenger en eerder ingegrepen als op andere fora en hebben gebruikers van beide fora moeite om die verschillende regels uit elkaar te houden.
Ik denk dat het al heel veel irritatie en ongenoegen zou besparen als je onthoud waar je bent en aan welke regels je je hebt te houden.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:04

chevax schreef:
Ik denk dat over het voorval waar naar wordt verwezen genoeg is gezegd en om nu weer deze discussie erbij te halen, is niet nodig. Geschaad vertrouwen? Tja, dat is helaas iets waar de mods ook wel eens mee te kampen hebben. En daar wil ik het eigenlijk bij laten.

Ik zat net een heel verhaal te typen en heb het weer weggehaald. Op deze wijze is geen discussie te voeren. En daar laat ik het maar bij.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:05

DeHP schreef:
In navolging op de vraag of mods ook op andere fora moddereren heb ik de vraag voor de gebruikers of die de verschillende fora wel als 2 verschillende dingen zien? Ik krijg een beetje het idee dat PP en fokt als een verlengstuk van bokt gezien worden en wat daar besproken wordt, hier ook op dezelfde manier besproken moet kunnen worden. Aangezien dat 2 verschillende dingen zijn zou het fijn zijn als de gebruikers de verschillende regels van al deze fora respecteerde en niet de regels van 1 forum ook op het andere forum willen gebruiken. Van wat ik zo lees wordt op bokt nu eenmaal strenger en eerder ingegrepen als op andere fora en hebben gebruikers van beide fora moeite om die verschillende regels uit elkaar te houden.
Ik denk dat het al heel veel irritatie en ongenoegen zou besparen als je onthoud waar je bent en aan welke regels je je hebt te houden.

Natuurlijk kan men op PP veel meer vrijuit sptreken, waarom denk je dat de meeste mensen hun woorden zo enorm hier wegen? Jawel, om geen OW te krijgen. Maar bij sommige ligt de frustratie enorm hoog en die zijn dan soms wat te uitgesproken voor Bokt, dat heeft niks met verschil in regels tussen 2 fora te maken.
Verder zijn de meeste mensen die daar komen zeer langdurig Bokt gebruikers en weten vaak wel beter dan de newbe's hoe de regels in elkaar zitten.
Ik herken het verhaal wat je schrijft dan ook in het geheel niet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:05

chevax schreef:

:roll: Ja maar de gewone users hebben alleen de verantwoording voor hun eigen postgedrag. Dat vind ik niet echt te vergelijken. Dat voorval is juist heel belangrijk in deze kwestie. Denk dat ook dat hierdoor mensen juist kritisch zijn geworden.

Om terug te komen op de gefundeerde kritiek.. Ik vond de betreffende posts juist wel gefundeerd n.a.v. wat er achter de schermen heeft plaats gevonden. Ik ben het er niet mee eens, maar ik begrijp heel goed op welke gronden deze mening gebaseerd is. Daar zijn ook zeker wel argumenten voor. Als dat onduidelijk genoeg was hadden ze haar ook gewoon om een duidelijkere onderbouwing van haar posts kunnen vragen. Dat lijkt mij het meest logisch.

Wat achter de schermen is voorgevallen is hier daarom wel nog steeds belangrijk, want dat was juist de fundering van de kritiek. Of het nodig was om die kritiek nogmaals te uiten is natuurlijk weer een andere vraag.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:07

chevax schreef:

Het op deze manier defensief benaderen van dingen die naar de oppervlakte komen, zal alleen maar zorgen dat dit soort zaken door blijven etteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:09

Nikka schreef:
Natuurlijk kan men op PP veel meer vrijuit sptreken, waarom denk je dat de meeste mensen hun woorden zo enorm hier wegen? Jawel, om geen OW te krijgen. Maar bij sommige ligt de frustratie enorm hoog en die zijn dan soms wat te uitgesproken voor Bokt, dat heeft niks met verschil in regels tussen 2 fora te maken.
Verder zijn de meeste mensen die daar komen zeer langdurig Bokt gebruikers en weten vaak wel beter dan de newbe's hoe de regels in elkaar zitten.
Ik herken het verhaal wat je schrijft dan ook in het geheel niet.

maar toch.... ik weeg mijn woorden echt nooit, Ik schrijf wat ik denk, en het levert me nooit een OW op... Hoe komt dat dan? Waarom hoef ik niet te wegen en andere wel? Eigen instelling of wat?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:11

Nikka, hier is niets defensief aan. Er wordt gesproken over vertrouwen dat is geschaad, waarop ik zeg dat het vertrouwen van de moderators ook wordt geschaad. Niks meer en niks minder. Maar ik ga hier geen discussie voeren over dingen die al lang en breed zijn besproken en zie ook het nut niet van om andere fora hier te bespreken. Zoals je de afgelopen dagen hebt gemerkt, zijn er verschillende mods die hun best doen hier mee te praten. Maar om telkens terug te komen op dingen waarvan je weet dat je nooit het antwoord zult krijgen dat je wilt horen, is niet zinvol en draagt ook niets bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:15

Maar jongens kom op.... Uitpraten werkt :j "hier hebben we het niet over" werkt niet :n . Op die manier is het toch eenrichtingsverkeer?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:17

Stef, daar heb je gelijk in. Maar om telkens terug te komen op dingen die al uitgebreid zijn besproken met als doel dit weer nieuw leven in te blazen, dat werkt gewoon niet. Het team doet zijn best om hier mee te praten en te denken en ik vind dat er hier, maar ook in andere topics, zinvolle opmerkingen voorbij komen die het team moet bespreken. Maar verwijzigingen naar andere fora en dergelijke zaken horen nu niet bepaald bij die zinvolle opmerkingen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:19

Dat heb ik dus ook Stef, en ik ben toch al heel lang lid van Bokt. Ik begrijp al die complottheorieen ook niet. En eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom er hier zo over gevochten wordt, als het allemaal zo erg is, dan zou ik dus geen zin meer hebben om op bokt te komen. Fora zat op het internet. En nee dit is niet bedoeld om mensen weg te jagen, maar ik snap het dus echt niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:24

Ik probeer 2 kanten te begrijpen en er zoveel mogelijk neutraal tussenin te gaan zitten. Chevax: Kennelijk zijn er nog steeds veel vraagtekens over bepaalde zaken waarvan men graag opheldering wil, maar die keer op keer niet krijgt. Daarom blijven steeds dezelfde verhalen boven drijven. Als die zaken nu eens uitgesproken zouden worden, ben je er wellicht vanaf ?

Edit: suffe typo

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:27

chevax schreef:

en daar sla een spijker goed op z'n kop....
Mods behoren ieder geval te bekijken als geval op zich, en niet of de persoon altijd aardig en beleefd is geweest egen het team... en dat gevoel heb ik wel... dat bepaalde personen 'gestalked' worden om zo de bevestiging te vinden voor de eigen gedachtegang die men al heeft over of van die persoon.
en daar komt dan gelijk het 'verhaal' meten met 2 maten vandaan.

Het ergelijke daaraan is dat er mensen zijn die dit weten en kennen, en daar (mis)gebruik van maken.

Het temsysteem zou op de schop moeten, en alleen nog beperkt moeten worden tot verkeerd geplaatst etc, forum technisch, en offtopic/ vete instandhouden /ruzie alleen als monitoring gebruiken omdat heel vaak offtopic/vete etc wel oplost/ophoudt. Vaak zijn ruzies niets meer dan miscommunicatie, langs elkaar heen praten en daarop gefrustreerd reageren.
Want door het temsysteem op ruzies/vetes kun je ook scheve gezichten krijgen, omdat men niet weet wie er temt en waarop, kunnen de verkeerde mensen de 'schuld' krijgen, waardoor een ruzie/vete juist in stand gehouden wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:29

stef schreef:
Maar jongens kom op.... Uitpraten werkt :j "hier hebben we het niet over" werkt niet :n .

Dat geldt alleen als iedereen bereid is er van uit te gaan dat de ander de waarheid spreekt. Zolang er een diepgeworteld wantrouwen is dat wat het team doet niet deugt, krijg je per definitie nooit het antwoord dat je wilt horen.

Het enige dat de klagers willen horen is: "ja, er wordt met twee maten gemeten en we doen waar we zin in hebben."
Dat antwoord zal niet gegeven worden, omdat dat niet waar is. De klagers willen niet aannemen dat het niet waar is.
Er is ook geen enkele wijze waarop het team kan aantonen dat het niet waar is, op een manier die de klagers accepteren.

Dan ben je wel uitgepraat, dacht ik zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:31

Is op zich een idee, daarnaast zou je ook kunnen kijken wie er temt (als mod)
Is de tem afkomstig van een neutraal iemand die niet actief is in het topic? Of is de tem afkomstig van iemand die zich (terecht of onterecht) aangevallen voelt (in geval van inhoudelijke tems)

Ibbel: Snap ik, maar het moet toch ergens vandaan komen? Of zie jij het als een gevalletje bokt pesten? (ofzoiets)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:45

Ik heb het topic van pucknew gelezen en inderdaad viel het mij toen op dat ik al meerdere keren gehoord had dat iemand een OW kreeg voor kritiek op het team.
Maar wat de echte reden is van die OW's of bans weet ik niet en daar hou ik mij ook niet mee bezig. Het enige wat ik weet is dat ik nog nooit een OW heb gehad en dat is voor mij wat telt.

Kijk bokt is zoals de politiek. Het moet voor iedereen goed zijn, maar iedereen moet toegevingen doen.
Je kan hier nog pagina's lang over discussiëren, maar de zaken zijn zoals ze zijn en voor vele bokkers is het goed zoals het is.

Ik stel voor dat al die personen die zich zo hard storen aan het bokt - moderator gedrag gewoon naar een ander forum gaan.
Dit is niet aanvallend bedoelt, maar volgens mij gaat er hiervoor nooit een betere oplossing zijn.