Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ariebren schreef:En ik ben ook een schimmel.
Mijn haren zijn allemaal grijs geworden.
Ook weer een stukje vererving.
Alle familie leden van mijn moeders kant zijn grijs geworden, inclusief moeders en ik.
Het verschil tussen schimmel en wit is:
Schimmel is een pigment verlies in de haren, genetisch bepaald.
Duurt 2 tot meerdere jaren bij paarden voordat het effect helemaal doorgezet is.
Bij mensen komt de schimmel kleur wat later, bij mij vanaf mijn veertigste begonnen de eerste grijze haren door te komen.
Wit is een echte kleur.
Je ziet ook duidelijk verschil tussen wit en grijs in de haren.
snowdon schreef:Dat zijn totaal andere genen, _Yvonne.
Een bonte kan nl ook schimmel, dus helemaal wit bijvoorbeeld, worden.
_Yvonne_ schreef:Ik vind het juist apart dat een tinker die bont is met zoveel wit geboren kan worden. Want als je kijkt naar schimmels die worden nooit wit geboren, maar vos of bruin en die kleuren later pas bij. Hoe kan dat met een bonte dan dat ze de witte kleur wel al mee hebben bij de geboorte? Weet iemand daar iets over?
momo_lover schreef:_Lot -> alle kleuren die we nu normaal vinden zijn ooit (heel lang geleden ontstaan door mutaties) nog steeds komen er nieuwe kleuren door mutatie.
Bont komt ook van een mutatie heel veel jaren geleden. Mensen vinden ze mooi en beschermen ze daarom lopen ze ook in het wild maar van nature heb je dan de wildkleur van de prezwalski
_Lot schreef:Bedankt voor alle info.
Maar, die bron van google is flut, bont is GEEN mutatie.
Ariebren schreef:Een beetje googelen op bont gaf in het kort deze informatie.
Bont ontstaat door een mutatie in de genen.
Alleen onstaat dat in de natuur dan heeft zo'n bont dier weinig kans van overleven.
Wij als mensen zullen zo'n bont dier beschermd houden, dus die mutatie zal zich verder gaan vermeerderen.
Misschien is dat bij de mustang ook gebeurd, om te voorkomen dat de indianen hun paarden kwijt raakten aan de veroveraars van Amerika.
dapperdier schreef:Vrijwel elk ras zal een bontfactor kennen, het is aan de fokkerij of daar iets mee wordt gedaan. Friezen waren ook niet altijd alleen maar zwart! Ik zie de laatste tijd heel veel effen en bijzondere kleurtjes tinkers. Heel mooi om te zien en soms ook goede paarden. Maar imo hoort het RAS bont te zijn zoals de Roma ze bedoeld hebben ( moeilijker om te stelen en makkelijker om te herkennen.)