Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:07

De echte Welsh-kenners op WPC weten dit niet? Die hebben er toch juist het meeste mee te maken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:09

Weet ik niet, het komt erg weinig voor, en voor de meeste is bont nu eenmaal bont

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:11

Tja, maar Stef, is het niet zo dat het wit niet achter de oren, en niet hoger dan de buik mag komen, want anders worden ze in het moederstamboek in GB niet in het stamboek maar in sectie X opgenomen? Dit zijn juist net de stamboekdingen die ze op zo;n subforum weten. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:14

Zou goed kunnen, zover heb ik me er nog niet in verdiept, maarja, zo is er natuurlijk voor alles wat te zeggen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:17

Er is soms voor allebei wat te zeggen, ik ben er eigenlijk gewoon voor om bij echte twijfelgevallen (topic loopt twee kanten op) de TS te vragen wat ze nu precies wil weten (belangrijkste is toch dat die het antwoord krijgt waar ze naar op zoek is) en op basis daarvan te kijken of het topic verplaatst wordt of niet.
Verder dingen met een echte stamboekinsteek op de sub laten en die met een echte KG insteek direct naar F-AM verplaatsen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:19

Maar hoe zit het dan met de vraag of waarom tinkers meestal bont zijn? is duidelijk een KG vraag, want hiervoor moet je op de genen in gaan (wel of geen drager bontgen, blabla), maar t topic staat nog steeds onder tinkers....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

Ik heb de daad eens bij het woord gevoegd en de TS van dat topic een PB gestuurd en de vraag voorgelegd of zij met haar topic de vraag 'hoe is het ras zo geworden' beantwoord wilde zien vanuit de geneticahoek of niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:35

Maar die vraag kán niet anders dan op genetica uitkomen aangezien je op de kleurvererving, in dit geval de bont vererving uitkomt.

Bedankt trouwens voor je inzet hier Nicole, dat je de discussie open houdt, dat was in de vorige aanvraag anders

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:03

Het kan er op uitkomen :j Wat als een TS het in de openingspost laat bij 'ik weet hoe bont werkt, maar met welk ras hebben ze nu gekruisd om het erin te krijgen'. Dan is het geen KG, maar een vraag over de geschiedenis van het ras. Dan heb je een topic over kleur, maar niet met een genetica insteek.
Dat is dan iets voor op de rassensub. (ja, je kunt het topic binnen een paar posts toch over KG laten gaan, maar dat is niet het oogpunt van de TS)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:40

stef schreef:
Maarja, dat haflinger vos tónen zegt niet dat ze het ook zijn... Er zijn er bijv genoeg die agouti dragen :j

Maar dat maakt ze nog niet zwart :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:18

Dat zeg ik ook niet, maar ik had dus wel een bruine uit een haf moeder en een zwarte (vrij van vos) vader... Dus dragen ze agouti en als je met andere rassen gaat kruisen, kan dat er zomaar ineens uitkomen waardoor je even staat van :?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:45

Ik heb een PB teruggehad van de TS van het Tinkertopic, het onderwerp kon idd beide kanten op, maar zij heeft het topic bewust bij TI geplaatst, omdat ze bezig was met info over de oorsprong van het ras.

In zo'n geval is een PB om te vragen wat TS precies met het topic wil dan wel een goed idee toch? Als het topic verplaatst was, dan was alleen de kleuren insteek behandeld en uiteindelijk is het de bedoeling dat een TS het antwoord vindt wat zij zelf zoekt.

Dit stukje is opgenomen in de charter van F-AM en zal ook in de charters van rassensubs komen te staan:

Vragen over kleurvereving horen op F-AM, daaronder vallen o.a. vragen over de kleur van een paard zelf, waar zijn kleur vandaan komt (bijv uit anders gekleurde ouders) en welke kleuren hij door kan geven aan nakomelingen.
Ook algemene vragen over kleurengenetica horen thuis op F-AM. Bij topics over kleurengenetica plaats je op F-AM een [KG]-tag voor de titel.

Vragen over welke kleuren typisch zijn voor een bepaald ras of welke kleuren zijn toegestaan bij een ras kun je in de daarvoor bestemde rassensub stellen.

Dan hadden we het nog gehad over een centraal topic over KG, daar is maar weinig positieve respons op gekomen, moet ik daar uit opmaken dat er niet echt behoefte aan is dat dit er komt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:52

Nouja, t is beter dan niks, maar ik vraag me af of het werkt qua overzichtelijkheid etc.

Maar het tinker topic gaat overigens wel degelijk over de genetische vererving van bont...

Ariebren schreef:
En ik ben ook een schimmel.

Mijn haren zijn allemaal grijs geworden.
Ook weer een stukje vererving.
Alle familie leden van mijn moeders kant zijn grijs geworden, inclusief moeders en ik.

Het verschil tussen schimmel en wit is:

Schimmel is een pigment verlies in de haren, genetisch bepaald.
Duurt 2 tot meerdere jaren bij paarden voordat het effect helemaal doorgezet is.
Bij mensen komt de schimmel kleur wat later, bij mij vanaf mijn veertigste begonnen de eerste grijze haren door te komen.

Wit is een echte kleur.

Je ziet ook duidelijk verschil tussen wit en grijs in de haren.
snowdon schreef:
Dat zijn totaal andere genen, _Yvonne.
Een bonte kan nl ook schimmel, dus helemaal wit bijvoorbeeld, worden.
_Yvonne_ schreef:
Ik vind het juist apart dat een tinker die bont is met zoveel wit geboren kan worden. Want als je kijkt naar schimmels die worden nooit wit geboren, maar vos of bruin en die kleuren later pas bij. Hoe kan dat met een bonte dan dat ze de witte kleur wel al mee hebben bij de geboorte? Weet iemand daar iets over?
momo_lover schreef:
_Lot -> alle kleuren die we nu normaal vinden zijn ooit (heel lang geleden ontstaan door mutaties) nog steeds komen er nieuwe kleuren door mutatie.

Bont komt ook van een mutatie heel veel jaren geleden. Mensen vinden ze mooi en beschermen ze daarom lopen ze ook in het wild maar van nature heb je dan de wildkleur van de prezwalski
_Lot schreef:
Bedankt voor alle info.
Maar, die bron van google is flut, bont is GEEN mutatie.
Ariebren schreef:
Een beetje googelen op bont gaf in het kort deze informatie.

Bont ontstaat door een mutatie in de genen.

Alleen onstaat dat in de natuur dan heeft zo'n bont dier weinig kans van overleven.

Wij als mensen zullen zo'n bont dier beschermd houden, dus die mutatie zal zich verder gaan vermeerderen.

Misschien is dat bij de mustang ook gebeurd, om te voorkomen dat de indianen hun paarden kwijt raakten aan de veroveraars van Amerika.
dapperdier schreef:
Vrijwel elk ras zal een bontfactor kennen, het is aan de fokkerij of daar iets mee wordt gedaan. Friezen waren ook niet altijd alleen maar zwart! Ik zie de laatste tijd heel veel effen en bijzondere kleurtjes tinkers. Heel mooi om te zien en soms ook goede paarden. Maar imo hoort het RAS bont te zijn zoals de Roma ze bedoeld hebben ( moeilijker om te stelen en makkelijker om te herkennen.)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:02

Dat is wat bokkers er in posten, moet dat dan bepalen waar een topic staat, boven de wens van de TS?
Dat is wat ik bedoel te zeggen met je kunt ieder topic over KG laten gaan, ligt eraan wat je er in post. Maar het belangrijkste bij het plaatsen van een topic is toch dat de TS vindt wat zij zoekt aan info?

Ik ga natuurlijk niet aandringen dat er een centraal topic moet komen, dan zou wel duidelijk moeten worden dat dit door de KG liefhebbers op prijs wordt gesteld.
Een centraal topic betekent overigens niet dat er verder geen losse topics meer mogen, je eigen vragen kun je dan nog altijd in een eigen topic kwijt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:08

Het topic gaat toch over KG? Daar gaat het toch om? Het komt op bokt zovaak voor dat de antwoorden anders zijn dan de insteek van TS, daarom moeten er nu niet allemaal fratsen verzonnen worden waardoor topics niet verplaatst hoeven te worden. Waarom wordt het zo ingewikkeld gemaakt? Eerst was het Kleuren = FA-AM en nu wordt er ineens moeilijk gedaan over de insteek van TS en weet ik veel wat voor extra werk nog meer...
Nee, ik ben het echt helemaal kwijt nu

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:10

Nee Stef, kleuren = F-AM is het nooit geweest. Wij hebben altijd in ons achterhoofd met topics wat een TS wil en waar een TS haar vraag het best beantwoord kan worden. En soms is dat op een rassensub, dat is altijd nog geweest.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:21

Voorbeeld: Een fokker heeft een hele lijn met allemaal effen paarden, na jaren zie je hem ineens op de keuring met een bonte merrie uit die lijn.
Je bent benieuwd hoe dat zo gekomen is en vraagt: met welke hengst heb je gedekt om dat bont erin te krijgen?
Is dit een KG vraag die beantwoord moet worden met hoe bont vererft? Of vraag je gewoon naar de naam van de hengst?

Niet iedere vraag over een kleur vraagt om een genetica uitleg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:24

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het tinkertopic wel degelijk over genetica gaat

maar goed, ik lijk de enige te zijn die nog enige inzet toont, en dat vind ik heel erg jammer. Ik wil nog steeds erg graag een sub, maar niet als ik die kar alleen moet trekken, dus 100 man die gestemt hebben dat jullie ook een sub willen, waar zijn jullie nu?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:30

conclusie: Kleur genetica past perfect als Sub onder Fokkerij en afstamming

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:31

Ik lees normaal alleen mee ,fok met welshjes maar zoek niet op het welsh forum voor de kleuren .

Veel kleuren worden daar niet eens goed geregistreerd.

Erg geinteresseerd in kleuren en de genetica van eigenlijk alle rassen maar ga dus idd niet alle fora's afzoeken .

Dus 1 fora zou voor mij zeker meer informatie geven..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:38

Ook als er een KG sub zou zijn gekomen had niet ieder topic over kleur daar naartoe hoeven te gaan. Dan nog had deze TS haar antwoord daar niet beter kunnen vinden dan op de rassensub.

Het komt niet vaak voor dat over topics getwijfeld hoeft te worden.
Maar wat is er verkeerd aan om te stellen dat sommige vragen niet beantwoord worden door KG en dat een topic dan ook niet verplaatst hoeft te worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:41

Daar is niks verkeerd aan, maar het tinkertopic gaat wél over KG en wordt niet verplaatst, dat is mijn punt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:45

Dan verschillen we alleen van mening over wat bepaald waar een topic over gaat?
Er wordt gepost over KG, maar TS wilde voornamelijk iets anders weten. Ik vind 'het topic gaat over' bepaald worden door de gedachte erachter van de TS en niet (een gedeelte van) de posts die er in geplaatst worden.
Als je dan in een RIJ-ITP topic KG posts zou plaatsen, zou het naar F-AM moeten, want het topic gaat over KG (ik neem het maar extreem he ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:51

Bij een Rij-ITP zou de KG discussie gesplitst kunnen worden vanwege offtopic gaan

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:56

als iets rasspecifiek is (wat niet vaak voor zal komen, ondanks dat het gezegt wordt), zou je toch [welsh] of [tinker] in de titel kunnen zetten. ook al staat het niet bij de rassen zelf, als raskenners geinteresseert zijn in kleuren, kijken ze toch wel bij KG