Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:23

Yamcha schreef:
Espie schreef:
hallo
en ze zegt dan van dat je van hier niet kan zien hoe iemand rijd. dus kan je daar ook niet over oordelen. dus ook geen advies geven

Daar ben ik niet geheel mee eens, van een foto kun je vrij veel afleiden.

Ook als iemand roept dat haar paard op rechts zo vasthoudt, daar kan ik uit concluderen dat de ruiter dan ook een streng rechterhandje heeft..... dat is echt zo. Vaak begint het met een paard dat scheef is (ieder paard van nature) en wat moeilijker loskomt op een kant. De reactie van veel (onervaren) ruiters is dan juist op die kant vast blijven houden, dan krijg je dus een paard wat idd op rechts niet meer loslaat. Dan kun je de schuld aan het paard geven, dat die zo lastig is op rechts, maar de oplossing ligt bij de ruiter, áltijd. Het paard zal namelijk niet uit zichzelf zich los gaan maken, dat moet de ruiter doen.

dat zeg je wel maar een foto is ook maar een moment opname het zegt weinig over de ruiter want die kan een mooie foto neer zetten of een hele slechte. maar dat hij of zij toch normaal rijdt je kan meschien van de zit wat zegen of over de houding van de ruiter ik denk dat je er wel bij moet zijn om het plaatje kompleet te hebben.ja elk paard moet eerst recht zijn gereden. om er wat mee tedoen of je nou B of Z rijdt want een scheef paard is niet goed. want daar licht vaak wel de fout om dat het dier niet op eigen benen loopt. maar denk wel dat je dat beter aan je instructeur kan vraagen wat je fout doet dan hier op bokt.

Anoniem

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:25

Ik ga hier niet op in, deze redenering ken ik al. Ik heb uitgelgd dat je best dingen van een foto kunt afleiden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:42

Espie schreef:
hallo
en ze zegt dan van dat je van hier niet kan zien hoe iemand rijd. dus kan je daar ook niet over oordelen. dus ook geen advies geven

Daar ben ik niet geheel mee eens, van een foto kun je vrij veel afleiden.

Ook als iemand roept dat haar paard op rechts zo vasthoudt, daar kan ik uit concluderen dat de ruiter dan ook een streng rechterhandje heeft..... dat is echt zo. Vaak begint het met een paard dat scheef is (ieder paard van nature) en wat moeilijker loskomt op een kant. De reactie van veel (onervaren) ruiters is dan juist op die kant vast blijven houden, dan krijg je dus een paard wat idd op rechts niet meer loslaat. Dan kun je de schuld aan het paard geven, dat die zo lastig is op rechts, maar de oplossing ligt bij de ruiter, áltijd. Het paard zal namelijk niet uit zichzelf zich los gaan maken, dat moet de ruiter doen.[/quote]

dat zeg je wel maar een foto is ook maar een moment opname het zegt weinig over de ruiter want die kan een mooie foto neer zetten of een hele slechte. maar dat hij of zij toch normaal rijdt je kan meschien van de zit wat zegen of over de houding van de ruiter ik denk dat je er wel bij moet zijn om het plaatje kompleet te hebben.ja elk paard moet eerst recht zijn gereden. om er wat mee tedoen of je nou B of Z rijdt want een scheef paard is niet goed. want daar licht vaak wel de fout om dat het dier niet op eigen benen loopt. maar denk wel dat je dat beter aan je instructeur kan vraagen wat je fout doet dan hier op bokt.[/quote]

ik kan veel zien op een foto hoor!
Zeker als ik er vanuit ga dat de beste foto's eruit gevist worden en dan nog een trekkende achter in het zadel ploffende ruiter laten zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:16

Dat bedoel ik.
Maar goed, ik ga deze discussie niet aan met Eppie, want ze is er gewoon van overtuigd dat je dat niet kan zien vanaf een foto, en de argumenten dat een foto een momentopname is, en dat je het dan nog beter aan een instructeur kunt vragen dan op Bokt, vliegen je nu al weer om de oren...... pffff al die dooddoeners kennen we al, hoor. Zijn niet bepaald nieuw en zeker niet origineel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:20

@Yamcha Ze zijn dan misschien niet orgineel en nieuw, maar misschien wel waar. Wil daarmee ook niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoor, maar als een argument een dooddoener is wil dat nog niet zeggen dat het geen goed argument is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:44

Dat verhaal van die momentopname is gewoon niet waar. Je rijdt niet opeens slechter als er een foto wordt genomen. Als je altijd kapstokjes hebt, heb je dat op die foto ook. Trek je altijd je rug hol, zul je dat op ongeacht welke foto terugzien.
Ik kan heus wel zien als een paard schrikt, dat een ruiter dan even inkomt. Dat zijn ook niet de dingen waar ik commentaar op geef. Ik geef wel commentaar op die holle rug, op de stand van het bekken, over dat je te streng bent met je handen (dat zie je terug in de houding van de ruiter ook).
Je hebt ook niet op een foto toevallig even pianohandjes en anders nooit. En die dingen, in combinatie met de houding van het paard (paard is zo een goede spiegel) maakt dat je aardig commentaar kunt geven.
Als een ruiter netjes zit, en paard maakt een gekke bok, krijg je geen commentaar, want er is even geen overeenstemming tussen houding ruiter/houding paard. Dat is een heel goede reden om aan te nemen dat het in dit geval idd om een bokje gaat, dat toevallig op de foto kwam.
Maar een foto waarop de houding van de ruiter en die van het paard, volledig in overeenstemming zijn, is geen momentopname, maar een beeld van een patroon, en dus kun je daar prima commentaar op geven.

Dat over de momentopname. Dan het verhaal over de instructeur. Het is waar dat een instructeur goed kan helpen met specifieke problemen. Maar algemeen commentaar kan op Bokt prima gegeven worden. Maar je moet dat commentaar niet zien als les, dat is het niet. Het zijn tips waar je iets mee kunt doen, en zo moet je daar ook mee omgaan imo.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:47

Daarom ben ik altijd blij met meerdere foto's. Als je dan op alle foto's pianohandjes ziet, dan is dat dus geen momentopname en kan je daar zinnig commentaar op geven. Alleen als het toevallig op 1 foto is, dan ga ik daar geen commentaar op geven, dan is het (waarschijnlijk) een momentopname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:48

Een beroemde momentopname is een foto van Laurens van Lieren waarbij hij Ollright vrij doeltreffend op de rem trekt omdat die er vandoor ging. Die momentopname wordt door de anti-LRD fundamentalisten gebruikt als voorbeeld van een training en hoe zielig dat paard met de kin op zijn borst getrokken wordt. In werkelijkheid was het moment dus heel anders. Dus ja, je kan alle kanten op met momentopnamen

Te rade gaan bij een instructeur is een prima advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:50

@ Dribbel: Ik geef zelden commentaar op 1 foto, alleen als iets echt overduidelijk is.

Het is idd fijn om meer foto's als referentie te hebben :)

Lovely schreef:
Een beroemde momentopname is een foto van Laurens van Lieren waarbij hij Ollright vrij doeltreffend op de rem trekt omdat die er vandoor ging. Die momentopname wordt door de anti-LRD fundamentalisten gebruikt als voorbeeld van een training en hoe zielig dat paard met de kin op zijn borst getrokken wordt. In werkelijkheid was het moment dus heel anders. Dus ja, je kan alle kanten op met momentopnamen

Te rade gaan bij een instructeur is een prima advies.

Als je er een andere foto van hem met Ollright naast legt, kun je dat ook zien, dat dat een momentopname is.
Als ik 3 willekeurige foto's pak, en het paard loopt altijd zo, is het dus geen momentopname :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:59

Daar heb je gewoon gelijk in. Als iemand een keer de hand terug haalt omdat een paard wegspringt, dan zie je dat in een hele reeks 1 keer. Maar zie je van 10 foto’s 8 keer een terugwerkende binnenhand, dan kun je best zeggen dat die persoon daar aan moet werken. Zelf reageer ik trouwens niet snel op foto’s op bokt. Ik denk dat het niet veel toevoegt. Als ik zo de reacties eens lees wordt er zelfden wat mee gedaan. Ook al is het overduidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:02

Ik reageer soms, maar alleen als ik paard en ruiter interessant vind en er geen waslijst staat van dingen waar ik geen commentaar op mag geven :D

Wat jij zegt id idd precies wat ik bedoel :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:51

Onassa schreef:
DDW1190 schreef:
ik ken zat mensen die maar een pony hebben en als ze dan op een ander paard rijden totaal niks kunnen.. rij dan toch liever in de B ofzo

Ik heb inderdaad maar een pony.
Maar daarnaast heb ik ook een engels volbloed paard.
Laatsgenoemde was mijn eerste eigen paard, die pony kwam er later bij.
Paardje lief heeft me heel wat geleerd en heb heel wat zand weg mogen happen.

Ik vind jou uitspraak nogal denigrerend overkomen, net alsof mensen die toevallig op een poown rijden minder goed zouden rijden als iemand die op een écht paard rijdt.

Ik stap nog steeds op heel veel verschillende paarden zonder veel vrees en het gekke is dat het dan meestal gewoon hartstikke goed gaat.
Maar even zo vrolijk cross ik met mijn 46 jaar effe daarna met mijn poown lekker door het bos of rijd er een endurance wedstrijd mee.

het gaat ook om de mensen die ik ken!
heb nergens genoemd dat het om jou ging!
ik bedoel er ook meer mee te zeggen dat je veel meer van paarden en pony's leert als je meerdere paarden/pony's hebt gehad dan dat je ooit op een pony rijd waarmee je een keer Z bent geweest, dat zegt mij namelijk niks!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:19

Het klopt dat je, als je 10 foto's hebt en er 9 met een verrot uitziend plaatje zijn, er structureel iets mis is met het plaatje :P
Maar ga ik het even op mezelf projecteren... Ik heb wel 20 foto's van mezelf in galop op 1 been (het paard, niet ik :D) Kwestie van in het bezit zijn van iemand die de ultieme kunst bezit van het afdrukken op juist dát moment _O- Die foto's vind ik dus allemaal enorm bagger want het is een werkelijk stom actie-momentje. Ik zal dat soort foto's nooit op bokt plaatsen (maar dat deed ik toch al niet, ha ha). Maar dat wil niet zeggen dat het rijtechnisch niet klopt! Alleen tóch is de foto stom/lelijk/niet mooi/achterlijk/niet om aan te zien/niet waard om ook maar langer dan 1 sec naar de kijken.

Zulke plaatjes gooi ik in de hoek "leuk om te lachen" Maar blij ben ik er niet mee, ik zie toch liever foto's waarbij ik gewoon netjes met een uitgebalanceerde knol onder me te zien ben :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:22

Dit is dus weer echt Bokt.
De antwoorden op de stelling, zijn weer ver te zoeken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:23

maar dat wil toch iedereen barmat :D

omdat iedereen al antwoord al heeft gegeven denk ik!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:24

Johanna59 schreef:

wat is jouw mening dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:26

Johanna59 schreef:

En mensen die zó reageren, vind ik dus weer typisch bokt >;)

Geef het goede voorbeeld en ga er zelf eens op in zou ik zeggen. In plaats van weer - zoals al eerder gezegd werd - lekker vanaf de zijkant te gaan lopen zeuren en mutsen dat het "typisch bokt" is *zucht*

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:00

Bandida schreef:
Jizzie schreef:
Een van de dingen waar ik me super aan irriteer is dat de meeste bokkers niet in de echte paardenwereld rond lopen. Rijden l1 en gaan een Z ruiter gigantisch zitten afkraken, een klein voorbeeldje. Man o man grootste gedeelte hier heeft nog nooit op een echt paard gezeten. Eentje die echt vies vuil te keer kan gaan met temprament. Die dus zo nu en dan opvoeding nodig heeft, en moet dat met sporen? nou en.Moet dat met een slof? nou en. Iemand met verstand en een hart voor paarden weet hoe je zoiets gebruikt en het paard zal er beter van worden.

Best grappig dat er na zo'n uitspraken over referentiekader gesproken wordt, want dit is toch wel echt een uiting van gebrek aan referentiekader. Beetje mensen neerbuigend behandelen die géén moeilijke paarden hebben? En dat moeilijk paard, jawel een 'echt' paard, dan gelijk stellen aan een opgefokte slecht opgevoede 'sportgerichte' kwpn-er neem ik zo maar aan?
Er is echt wel méééééér paardenwereld als dat hoor.
Maar blijf vooral rustig op jullie ivoren toren zitten, dan is hier beneden meer plaats om eens een ruig sprintje door het groen te trekken.

Waves schreef:
Dus voor advies en rijtechnisch commentaar ga ik wel naar mijn instructrice of pak ik een boek.
Maar ik vind het héérlijk om mee te kijken als andermans veulentjes geboren worden, als iemand zijn kleuter op een paard zet en daar foto´s van laat zien, als iemand zelf een handige hooibak heeft geknutseld :D Bokt is super voor overjarige penny's :+

+:)+
En inderdaad, de rest vraag je aan iemand die er meer van weet en je paard in't echt kent, en je leest af en toe eens wat anders als gesprekken in blauwe kadertjes als je echt info wil.

Mag ik even opmerken dat die eerste quote abosluut neit van mij is :O daar heb ik wel op gereageerd, maar zoiets komt niet uit mijn mond :) ik heb geen tijd om ivoren torentjes te bouwen want ik zit liever op mijn pony in het bos ;)

Geen gebrek aan referentiekader voor mij, maar ik zou het fijn vinden als je even de juiste quote, want dit zou nooit uit mijn mond komen, dank u wel!!!!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:21

Barmat schreef:
Johanna59 schreef:

En mensen die zó reageren, vind ik dus weer typisch bokt >;)

Geef het goede voorbeeld en ga er zelf eens op in zou ik zeggen. In plaats van weer - zoals al eerder gezegd werd - lekker vanaf de zijkant te gaan lopen zeuren en mutsen dat het "typisch bokt" is *zucht*

Dan heb je waarschijnlijk niet alles gelezen.
Heb er wel degelijk antwoord op gegeven.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:21

ik ga helemaal mee in je antwoord!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:44

johanna heeft wel gelijk dat het zelfs hier volledig off topic gaat...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:57

Maar soms leidt een discussie tot een nieuwe discussie en is dat dan verboden?

Om dan maar even ontopic te gaan - dát is het imago van bokt: strak in het keurslijf gegoten en vooral niet van je grens afwijken, want oh wee als je ook maar een cm van je grens dreigt te gaan, krijg je (virtuele) klappen en moet je in het gareel. Het voeren van een discussie mag enkel en alleen beperkt worden tot het onderwerp en niets anders. Dat een discussie eventueel tot nieuwe dingen zou kunnen leiden is te spontaan en moet worden afgestraft.

En dat is onzin! Hoe vaak zit je niet met vrienden of familie ergens over te praten om na een half uur de bekende zin te zeggen: "Ehhhh... hoe kwamen we hier ook alweer op?" Dat komt omdat je, naarmate een discussie loopt, je tot nieuwe inzichten komt, andere dingen er bij komen en het één de ander niet uitsluit. Discussiëren binnen de beperkte kaders die bokt aangeeft is niet altijd mogelijk!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:11

Helemaal mee eens, maar als het echt helemaal van het onderwerp afwijkt, dan denk ik dat je daar beter een nieuw topic voor kunt openen. Zo blijft het voor andere mensen die het topic voor het eerst lezen ook overzichtelijk. Wel ben ik van mening dat het op bokt soms te strak is. Je hoeft maar een klein beetje offtopic te gaan en het is al niet goed meer.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:07

dat is waar, maar dat komt ook grotendeels dat iedereen makkelijker wat durft te zeggen omdat je toch maar veilig achter de pc of laptop zit!

verder kom ik wel altijd dezelfde mensen met kritiek tegen, en word er weinig goeds gezegd, bijvoorbeeld goh wat heb je een goede houden of wat dan ook.. er word te vaak naar het negatieve gekeken vind ik!
het is vaak wie de grootste mond heeft, en goed uit zijn woorden kan komen dat diegene ook maar gelijk heeft..

en het is trouwens niet erg om fouten te maken, want je bent niet perfect geboren om paard te rijden anders reden we allemaal in de topsport, maar daar ligt voor de meesten denk ik ook niet de prioriteit..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:13

Ach je hebt putjesscheppers, stratenmakers, accountants, bankiers en grote concerndirecteuren
en allemaal werken we voor ons geld omdat huisje boompje beestje ed te bekostigen,
om een prettig leven te leiden en te genieten van al om ons heen.

Zo zie ik het ook met ruiters en paarden.....respect, niet iedereen heeft de wijsheid in pacht maar mi hoeft dat ook niet,
iedereen heeft het beste voor met zijn haar paard en geniet van de omgang met paarden.
Of je nu recreant of topruiter bent....

Ik vind dat er veel te veel gemuggezift wordt op Bokt over futteliteiten, kijk eerst naar jezelf ;-)