van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:39

Tonen is leiden.
Bij een discussie heb je een discussie begeleider/voorzitter nodig.
Ga je zelf aan de discussie deelnemen kan je geen van beide meer zijn.
Zoals onze overburen zeggen catch 22.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:42

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:
Het hoeft van mij echt niet in Jip en Janneke taal, maar TS kan net zo makkelijk schrijven:.

Dat ligt eraan. De TS kan dat denk ik niet, want het taalgebruik is een manier om jezelf te tonen. En als je jezelf graag wilt tonen als iemand die niet te dicht bij de lagere klassen en domme mensen staat, kun je je taal dus niet versimpelen.

Als je graag een open discussie wilt hebben met anderen heb je helemaal gelijk: dan kun je je mening best op een andere manier verwoorden. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet de intentie van dit topic. En dus gaat er geen begrijpelijker taalgebruik komen, want dat past niet bij het doel van het openen van het topic.

Helemaal mee eens. Maar toch wordt de plank daarmee juist helemaal misgeslagen. Mensen prikken daar doorheen.

Ik vind het juist van intelligentie getuigen als je een breed publiek met je topic aanspreekt en je je met de inhoud van je posts onderscheid. Als je je kan aanpassen aan/verplaatsen in een pennymeisje én volwassen wedstrijdruiter -ik noem maar wat- en je ego niet afhankelijk is van je taalgebruik.

Maargoed, krijg dat topicstarters als deze [MW] Fenotype-bijsluiter maar eens aan hun verstand gepeuterd..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:43

Ik vind het irritanter dat er zoveel bokkers niet kunnen spellen. Interpunctie is ook zeldzaam en breezertaal heb ik ronduit een hekel aan.
Oh en de oorzaak van dat alles is altijd dyslexie wat ze dan weer wel kunnen spellen.
De taal en kennis erover vind ik op het forum doorgaans van zo laag niveau dat ik zelf ga twijfelen of steigeren niet met ij geschreven moet worden....te erg.

Formeel taalgebruikt dwingt tot lezen. Het voordeel daarvan is dat niet iemand het topic komt vervuilen door de deur in te schoppen, niet goed te lezen en maar wat uit te braken.

Ik ga persoonlijk voor de middenmoot. Fatsoenlijk Nederlands, is dat teveel gevraagd?
Daarnaast vind ik het verfrissend dat er nog mensen 'u' gebruiken. Ik dacht persoonlijk dat het uitgestorven was en de mensheid bestond uit onbeschofte, laaggeschoolde holbewoners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:44

mltex schreef:
Ik ga persoonlijk voor de middenmoot. Fatsoenlijk Nederlands, is dat teveel gevraagd?

Precies, daar ga ik ook voor :)
Maar om mensen die geen u gebruiken nou holbewoners te noemen gaat me ook wel een beetje ver...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:44

tutoyeren heeft mijn inziens niets te maken met opleidings niveau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:46

c_alsemgeest schreef:
tutoyeren heeft mijn inziens niets te maken met opleidings niveau?

En als het al zo is, dan omgekeerd dan je zou denken.
Ik wordt op de universiteit door alle docenten aangemoedigd om hen met voornaam en je/jij aan te spreken, en een vriendin op het MBO moet verplicht Meneer en u zeggen :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:46

Blijheid schreef:
mltex schreef:

Precies, daar ga ik ook voor :)
Maar om mensen die geen u gebruiken nou holbewoners te noemen gaat me ook wel een beetje ver...

Nee hoor, dat zeg ik niet, dat maak jij ervan.

Anoniem

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:48

Oke, dan begrijp ik je verkeerd.
Omdat je zegt dat u zeggen uitgestorven is, en er enkel nog "onbeschofte, laaggeschoolde holbewoners" zijn (die dan blijkbaar tutoyeren, want mensen die u zeggen zijn uitgestorven) wek je bij mij in elk geval de indruk dat je mensen die tutoyeren als "onbeschofte, laaggeschoolde holbewoners" ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:49

mltex schreef:
Daarnaast vind ik het verfrissend dat er nog mensen 'u' gebruiken. Ik dacht persoonlijk dat het uitgestorven was en de mensheid bestond uit onbeschofte, laaggeschoolde holbewoners.

je zegt het niet letterlijk maar het is er wel uit af te leiden :D

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:52

Het gaat volgens mij niet om het gebruik van u opzich, maar om de combinatie van u met de toon van de rest van het bericht.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:53

Wat een onzin. Dat is wat jullie willen lezen.
Ik vind over het algemeen dat mensen 'te formeel' zijn. Wat kan doorslaan naar ronduit onbeschoft gedrag. Als dat de norm is.....
Ik vind het fijn als ik zie dat een kind 'u' tegen een oudere zegt. Getuigt van opvoeding en respect (vind ik).

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:54

taart schreef:
Het gaat volgens mij niet om het gebruik van u opzich, maar om de combinatie van u met de toon van de rest van het bericht.

*D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:57

mltex schreef:
Ik vind over het algemeen dat mensen 'te formeel' zijn. Wat kan doorslaan naar ronduit onbeschoft gedrag. Als dat de norm is.....
Ik vind het fijn als ik zie dat een kind 'u' tegen een oudere zegt. Getuigt van opvoeding en respect (vind ik).

Als je even terug leest gaat het geheel niet om het 'u' zeggen in de posts...
En u tegen een oudere zeggen... imo spreek je op een forum als bokt altijd het gehele publiek aan, wie zegt mij dat degene achter het beeldscherm jonger of ouder is?

Daarbij lees ik vaak een bepaalde hoogdravendheid in de posts af.
En dat vind ik zonde, een dooddoener voor een goede inhoudelijke discussie.
Je laat door je woordkeuze en taalstructuur een zeer beperkt stukje bokt toe...
De kracht van het discussieren is het kunnen overbrengen van je argumenten. Door deze door moeilijke woorden af te bakenen van het bijna volledige publiek sla je de plank volledig mis.
Imo blijft het een openbaar forum, welke voor iedereen te lezen moet blijven.
De zelfde reden waarom het ergerlijke 'BrEeZáH' taaltje niet wordt toegestaan.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:59

taart schreef:
Het gaat volgens mij niet om het gebruik van u op zich, maar om de combinatie van u met de toon van de rest van het bericht.

Het vormen van meerdere of opper voorzitters vanwege verschil in opinie.
Alfa gedrag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:00

slokkie schreef:
taart schreef:
Het gaat volgens mij niet om het gebruik van u op zich, maar om de combinatie van u met de toon van de rest van het bericht.

Het vormen van meerdere of opper voorzitters vanwege verschil in opinie.
Alfa gedrag.

En alfa of 'haantjes' gedrag past imo niet helemaal op een openbaar forum :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:02

c_alsemgeest schreef:
mltex schreef:

Als je even terug leest gaat het geheel niet om het 'u' zeggen in de posts...
En u tegen een oudere zeggen... imo spreek je op een forum als bokt altijd het gehele publiek aan, wie zegt mij dat degene achter het beeldscherm jonger of ouder is?

Daarbij lees ik vaak een bepaalde hoogdravendheid in de posts af.
En dat vind ik zonde, een dooddoener voor een goede inhoudelijke discussie.
Je laat door je woordkeuze en taalstructuur een zeer beperkt stukje bokt toe...
De kracht van het discussieren is het kunnen overbrengen van je argumenten. Door deze door moeilijke woorden af te bakenen van het bijna volledige publiek sla je de plank volledig mis.
Imo blijft het een openbaar forum, welke voor iedereen te lezen moet blijven.
De zelfde reden waarom het ergerlijke 'BrEeZáH' taaltje niet wordt toegestaan.

Nee, en dat was ook niet mijn hoofdpunt in mijn post.
Maar ik vind dat wat jij bedoeld zeldzaam is. Mocht iemand op die manier mensen willen 'filteren' in zijn/haar topic kan ik me er wel wat bij voorstellen met de reden die ik gaf.
Als iemand een 'serieuze volwassen' discussie wil voeren en er komen mensen (lees vaak jongeren/kinderen) doorheen schreeuwen dat dat ongekend ergerlijk is. Als je dan op een relatief eenvoudige wijze 'die doelgroep' kan mijden geef ik die persoon groot gelijk ;)

En al helemaal als het onderwerp gevoelig ligt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:06

mltex schreef:
Nee, en dat was ook niet mijn hoofdpunt in mijn post.
Maar ik vind dat wat jij bedoeld zeldzaam is. Mocht iemand op die manier mensen willen 'filteren' in zijn/haar topic kan ik me er wel wat bij voorstellen met de reden die ik gaf.
Als iemand een 'serieuze volwasse' discussie wil voeren en er komen mensen (lees vaak jongeren/kinderen) doorheen schreeuwen dat dat ongekend ergerlijk is. Als je dan op een relatief eenvoudige wijze 'die doelgroep' kan mijden geef ik die persoon groot gelijk ;)

Het komische is alleen dat we in dit topic nog geen jengelende jongeren c.q. holbewoners zijn tegen gekomen die dit gedrag als vervelend hebben opgemerkt ;)
Alleen mensen die het treurig vinden dat bepaald postgedrag aan het doel van discussieren voorbij holt :D
Maar echt zeldzaam is het imo niet... het zijn toch allemaal frequent aanwezige posters die in bepaalde fora vaak van zich later horen :)
Het gaat ook meestal om fora met rijtechnische onderwerpen, welke naar mijn mening voor iedereen 'open' moeten zijn.
Wil je afbakenen... kies dan voor een besloten HK topic.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:08

Citaat:

Nouja, je hebt al snel wel een soort van hiërarchie, ook op een forum, maar probeer je dan te onderscheiden dmv de inhoud van je posts, ipv met de vorm.. Dan hou je een open discussie..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:09

Dan nog zijn dat uitzonderingen en zie ik het probleem niet. Liever een té formeel forum, dan een scheld elkaar maar suf forum. Dat is mijn mening. Jij stoort je aan anderen dan waar ik me aan stoor prima toch?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:11

c_alsemgeest schreef:

En daar is een discussie.
Ik vind dat het een onderdeel van de maatschappij is en daarom niet in de directe onderdrukt moet.
Wat voelt U daarbij?

:D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:11

mltex schreef:
De taal en kennis erover vind ik op het forum doorgaans van zo laag niveau dat ik zelf ga twijfelen of steigeren niet met ij geschreven moet worden....te erg.

Dit heb ik ook.Mijn taalkennis begint te verloederen door Bokt en trouwens ook door andere internetfora waar het al net zo erg is.
Hoewel ik ook een forum ken waar grove fouten in de topictitel verbeterd worden door de moderators.

Niks mis mee om de lat wat hoger te leggen. Ik zie liever dat we (ook ik zelf) ons moeten aanpassen naar boven dan dat iedereen zich aanpast aan die paar mensen/jonge meisjes die niet fatsoenlijk kunnen lezen of schrijven. Leren is altijd goed. In de echte wereld wordt je tenslotte ook op je taalgebruik afgerekend.

Helaas maken de "formele" schrijvers hier op Bokt regelmatig ernstige fouten in zinsopbouw en woordgebruik waardoor ze de plank weer helemaal mis slaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:16

Waves schreef:
mltex schreef:

Hoewel ik ook een forum ken waar grove fouten in de topictitel verbeterd worden door de moderators.

Dat gebeurt ook op bokt, als je er op temt :) Ik heb het in elk geval al een aantal keer gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:18

mltex schreef:
Dan nog zijn dat uitzonderingen en zie ik het probleem niet. Liever een té formeel forum, dan een scheld elkaar maar suf forum. Dat is mijn mening. Jij stoort je aan anderen dan waar ik me aan stoor prima toch?

Ik heb liever allebei niet :)

Ik ga voor een forum, waar correct Nederlands geschreven wordt, mensen lezen voor ze reageren, mensen elkaars meningen respecteren en toch pittig discussieren. Lijkt me heel prettig :j
En dat is helemaal niet formeel, dat is gewoon fatsoenlijk en beleefd. Zoals het hoort, zeg maar :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:29

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat voor type topic/pst/pm het omdraait.

Ik heb wel eens een advertentie geplaatst waarin ik stalling zoek en afgesloten met Mvg.
Ik ga er dan vanuit dat het niet voor kinderen bedoeld is, maar voor staleigenaren en dan komt het wel netjes over.

Ook heb ik wel eens pb's gestuurd waarin ik met mvg zal afsluiten, omdat het bijvoorbeeld om een aangeboden dienst draaide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:34

Moet je het wel voluit schrijven AngelsDitch ;) Anders is het niet correct.

Of doe je dat ook?

Edit: geloof dat M.v.g. wel mag, trouwens.