Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:19

goh waar kan een mens zich druk om maken zeg.. veelal zijn het afkortingen en gemakzucht..nou en ?? maakt dat nou uit..
ik zit al 22 jaar niet meer op school en ga me niet druk maken om d..dt..t enz.. heb wel wat beters te doen en iedereen begrijpt het toch..ik vind het wel grappig

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:24

IcePrincess schreef:
gekkesies schreef:
Pff, onwijs irritant inderdaad! :=
Net als mensen die het verschil tussen jou en jouw niet kennen trouwens.

Of de tegenwoordig nog irritantere versie "jouwn" ;(

Dat "jouwn" is echt mijn allerergste griezel punt.
Ik sla het er thuis ook systematisch uit :D

Ook erg in spreektaal: main ipv mijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:25

flugeltje schreef:
goh waar kan een mens zich druk om maken zeg.. veelal zijn het afkortingen en gemakzucht..nou en ?? maakt dat nou uit..
ik zit al 22 jaar niet meer op school en ga me niet druk maken om d..dt..t enz.. heb wel wat beters te doen en iedereen begrijpt het toch..ik vind het wel grappig

Toppie, daar zouden we er meer van moeten hebben. +:)+

:roll:

chevax

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:30

Nou Flugeltje, dat is het nu net, niet iedereen begrijpt het. D en dt, dat vind ik storend, maar maakt een tekst niet minder leesbaar. Maar als een tekst in MSN-taal is geschreven, vind ik dat absoluut niet leesbaar en vraag me dan ook af wat eht nut van zo'n post is? Dan vraag je er toch om dat mensen je post niet lezen? Hoe vaak zie je niet dat er een onbegrijpelijke openingspost staat, er wordt niet gereageerd en een dag later post een TS een tweede maal met "niemand?". Dat is er toch om vragen? Ik vind het heel jammer dat het schijnbaar op scholen ook niet meer uitmaakt of je nu correct Nederlands schrijft of niet. Persoonlijk zie ik dit als een verarming van de maatschappij.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:30

Ik kom even terug op het Vlaams. Tijdens het spel 10 voor taal waren het toch opvallend vaak de Vlamingen die hier met de winst naar huis gingen. Bepaalde woorden brengen idd wat verwarring, maar in de gramatica schijnen Vlamingen toch best heel goed te zijn.

En wat maakt het nou uit dat er andere woorden worden gebruikt? Kun je alleen maar van leren. Ik persoonlijk vind het gesproken Vlaams veel erger, die zachte g......brrrrr.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:36

Ik vind het een beetje gezeur allemaal. Taal moet natuurlijk wel leesbaar zijn op een forum, msn taal begin ik niet aan. Maar een d-tje of een t-tje omgedraaid? Val anderen daar niet zo mee lastig, brengt alleen maar onzekerheid.

Bij mijn man op school willen bepaalde docenten punten van het totaal cijfer aftrekken wanneer er op een toets taal fouten zijn gemaakt (ik bedoel geen Nederlandse toets maar bv. maatschappijleer en geschiedenis. Zo breng je die leerlingen nog wat meer stress...
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 03-04-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:39

chevax schreef:
Nou Flugeltje, dat is het nu net, niet iedereen begrijpt het. D en dt, dat vind ik storend, maar maakt een tekst niet minder leesbaar. Maar als een tekst in MSN-taal is geschreven, vind ik dat absoluut niet leesbaar en vraag me dan ook af wat eht nut van zo'n post is? Dan vraag je er toch om dat mensen je post niet lezen? Hoe vaak zie je niet dat er een onbegrijpelijke openingspost staat, er wordt niet gereageerd en een dag later post een TS een tweede maal met "niemand?". Dat is er toch om vragen? Ik vind het heel jammer dat het schijnbaar op scholen ook niet meer uitmaakt of je nu correct Nederlands schrijft of niet. Persoonlijk zie ik dit als een verarming van de maatschappij.

je moet het natuurlijk wel in beperking houden dan..hihi

ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.

en al die grammatica ed. van vroeger op school, zou ik lang niet alles meer van weten..

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:45

Volgens mij gaat dit topic voor een deel over onleesbare topics (MSN-taal, totaal verkeerd gebruikte woorden, geen leestekens of geen alinea's) en voor een deel over spelfouten.

Spelfouten vind ik jammer maar maken inderdaad niet zoveel uit, ik maak er ook tientallen en het is niet altijd laksigheid. Maar je zin altijd eindigen met zes puntjes of na iedere tien woorden een enter maakt gewoon dat een tekst heel slecht leesbaar is. Termen als W8chten, egt, 'jah ik ga me poownie,lren stijgeren' en 'omg ik ga vnv ff zb springen' zorgen dat er voor sommigen geen touw aan vast te knopen is. Of, zoals ik al eerder zei, wanneer mits en tenzij omgedraaid worden waardoor je tekst een compleet tegenovergestelde betekenis krijgt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:00

Ik zal mezelf nog maar even quoten voordat er misverstanden ontstaan. Maar goed, een zeur ben ik blijkbaar toch al. ;)

Karin schreef:
Als mensen met de beste bedoelingen posten en je kunt zien dat ze zorg hebben besteed aan hun teksten, dan heb ik echt geen moeite met hier en daar een fout. Als de insteek echter is 'wat zeur je nou, je snapt toch wat er staat', dan hoeft de poster niet op mijn sympathie te rekenen.

Dit bijvoorbeeld kan ik niet serieus nemen:

flugeltje schreef:
ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.

en al die grammatica ed. van vroeger op school, zou ik lang niet alles meer van weten..

En blijkbaar is grammatica iets wat je op school gebruikt, buiten de schoolmuren mag je het vergeten. :)*
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-04-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:01

Ik kom even langs waaien. Ik zag de beginpost en dacht héhé, ik ben dus niet de enige. Dit heeft niks met spellingsfouten te maken vind ik, je weet dondersgoed of je 'me' of 'mijn' typt of ander soort 'spreektaal'. Als je 'mijn' al wilt afkorten is 'm'n' de juiste manier, ook als je 'me' zegt als je praat komt dat dom over vind ik. Spellingsfouten zijn zo gemaakt, dat kan in het vuur van je verhaal een keer gebeuren, heb ik ook geen problemen mee (zal zelfs niet beweren dat mij dat nooit overkomt). Maar spreek- en MSN taal en zéker ook het ontbreken van interpunctie zijn ronduit ergerlijk en maken teksten ook slecht leesbaar. Ik sla ze dan ook steevast over (gelukkig kom ik zelden in topics waar dat voor komt).
Als je wilt afkorten kan dat ook op de juiste manier... mijn wordt m'n, het wordt 't en haar kan d'r worden. Dan kort je af maar op een taalkundig juiste manier en dat maakt een tekst een stuk beter leesbaar.

Er zullen vast genoeg mensen zijn die zeggen 'wat maakt het uit'.
Het maakt zoveel uit dat mensen (jongeren?) dit blijkbaar niet alleen in hun vrije tijd op fora doen, maar dat het zo'n gewoonte geworden is dat ze het ook rustig in sollicitatiebrieven doen.
Ik ben in de positie dat ik sollicitatiebrieven voor stageaanvragen behandel en dat zijn er veel want veel mensen willen gráág stage lopen waar ik werk, de kans dát je gekozen wordt is dus sowieso al erg klein. Toch heb ik het niet zo moeilijk met selecteren, want elke brief met dit soort taalfouten c.q. spreektaal gaat er zonder pardon tussen uit en krijgt een afwijzing en dat zijn er dus verbazend veel. Vreemd als je na gaat dat meeste brieven óf via mail binnen komen óf in Word gemaakt zijn en een spellingscontrole dus zo gedaan is.

Als je dus graag aan het werk wilt en je denkt 'wat maakt het nou uit', zou ik toch even twee keer nadenken voor je je sollicitatiebrief de deur uit doet. Het maakt wel degelijk uit en in het bedrijfsleven wordt dergelijke geschreven spreektaal onherroepelijk als 'dom' bestempeld. Dit soort dingen heeft ook niks met opleidingsniveau te maken, iedereen leert op de lagere school al hoe het hoort en iedereen die z'n brieven op de PC maakt heeft hier een knopje voor, wanneer ze het zelf even niet zeker weten.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:06

nou ik maak er niet zo'n probleem van en ik kort het af zoals ik het wil.
belangrijke zaken doe ik best even moeite, maar gewoon in de wandelwegen niet.
en net of ik na 12 jaar nog weet hoe het moet !! hihihi
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 03-04-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:08

Karin schreef:
Ik zal mezelf nog maar even quoten voordat er misverstanden ontstaan. Maar goed, een zeur ben ik blijkbaar toch al. ;)

Karin schreef:
Als mensen met de beste bedoelingen posten en je kunt zien dat ze zorg hebben besteed aan hun teksten, dan heb ik echt geen moeite met hier en daar een fout. Als de insteek echter is 'wat zeur je nou, je snapt toch wat er staat', dan hoeft de poster niet op mijn sympathie te rekenen.

Dit bijvoorbeeld kan ik niet serieus nemen:

flugeltje schreef:

En blijkbaar is grammatica iets wat je op school gebruikt, buiten de schoolmuren mag je het vergeten. :)*

het is voor mij 12 jaar geleden en wil het niet opzettelijk vergeten, maar bepaalde dingen weet ik echt niet meer..
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 03-04-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:09

Hieruit maak ik op dat het je ook weinig interesseert:

flugeltje schreef:

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:10

ja precies

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:10

het is 12 jaar trouwens...zo oud ben ik nog niet hihi

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:22

flugeltje schreef:
ja precies

Als iemand moeite doet en toch wat fouten maakt, dan ben ik best bereid om moeite te doen om een post te begrijpen. Die persoon laat zien dat zijn/haar lezers er wel toe doen en dat hij/zij bereid is daarin te investeren.

Als jij in je vrije tijd op een forum laat blijken dat je 'wel wat beters te doen hebt' dan nadenken over wat je daar plaatst, dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen geen moeite doen om je berichten te begrijpen. Ik houd er namelijk niet van als mensen eerst tegen mij zeggen "jij interesseert mij niet", en vervolgens wel interesse en begrip terugverwachten.

Wat dat betreft is het onderschrift van Karin (in aangepaste vorm) volledig van toepassing:
(Poging tot gebruik van) Correct Nederlands is een daad van medemenselijkheid.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:26

Karin schreef:
flugeltje schreef:

Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Grammatica en spelling is niet iets vervelends, dat je moet leren omdat de leraren dat zo grappig vinden. Hoe wil je bijvoorbeeld een vreemde taal leren als je je eigen taal niet eens goed begrijpt? Ik kan je vertellen dat dat knap lastig is. Ik ben een groninger en spreek ook dialect van huis uit. In het gronings wordt ben en heb, anders gebruikt dan in het nederlands. Hier wil ik dus nog wel eens problemen bij ondervinden, maar dat weet ik van mezelf, dus ik doe mijn best om het mezelf goed aan te leren. Ik moet zeggen; dat lukt de laatste tijd best aardig ;) Ik ben ook geslaagd met een 9 op mijn examen voor nederlands, maar op de basisschool heb ik echt barslecht les gehad wat betreft spelling en grammatica. Hierdoor heb ik erg veel moeite om vreemde talen te leren. Engels gaat perfect, maar dat zie je ook dagelijks op tv. Daarnaast woon ik aan de duitse grens, dus ook duits gaat op gevoel, maar de naamvallen zijn een drama omdat ik in het nederlands de zinnen al nooit correct heb leren vervoegen. Frans en spaans is gewoon zwaar hopeloos. Dit gezegd te hebben, vind ik het erg goed dat leerlingen nu ook op schrijffouten in proefwerken van een ander vak worden afrekend. +:)+ Sowieso is het onderwijs best droevig aan het worden :=

Over het overnemen van zulke fouten: Ik herinner me nog iets dat gebeurde toen ik in groep 8 zat. Tijdens het overblijven oid, speelden we in een speeltijd tegenover de school. Een vriendin van mij viel van het klimrek, dus ik ging naar de lerarenkamer om hulp te halen. Ik stap daar binnen en zeg vrolijk: Meneer, **** is van die klimrek gefikkerd! :7 Wat doet de leraar? Hij gaat niet naar buiten, maar blijft mij met open mond aankijken en zegt: Wat zeg JIJ nou? :oo Dus ik antwoordde met een rood hoofd dat ik uiteraard bedoelde dat ze van HET klimrek GEVALLEN was. :+ Ik wist best dat ik het fout zei, maar bijna iedereen zei "die klimrek". Maar daarna heb ik nooit weer zoiets gedaan. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:32

Ik schrijf ook me, der enzo.. ie achter vanalles zoals koekie. Zo zeg ik het ook dus ik typ het automatisch ook zo op Bokt bijv.. In belangrijke brieven en dingen voor school enzo niet hoor, maar als ik tegen een 'belangrijker' persoon zou praten zou ik ook wat netter praten. Tja, weet niet. Kan me er niet zo aan ergeren. Ik schijn ook erg plat Zaans/ Amsterdams te praten af en toe. Tja, kom dr ook vandaan. :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:34

Karin schreef:
flugeltje schreef:

Dat is net zoiets als zeggen dat verkeersregels alleen gelden tijdens je rijlessen.
Taal heeft allerlei regeltjes omdat mensen anders dingen verkeerd kunnen begrijpen, met soms levensgevaarlijke gevolgen.
Je zult maar net die arts treffen die opschrijft: "Medicijn X toedienen mits bloeddruk daalt onder...", en eigenlijk "tenzij" bedoelt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:37

oomens schreef:
flugeltje schreef:
ja precies

Als iemand moeite doet en toch wat fouten maakt, dan ben ik best bereid om moeite te doen om een post te begrijpen. Die persoon laat zien dat zijn/haar lezers er wel toe doen en dat hij/zij bereid is daarin te investeren.

Als jij in je vrije tijd op een forum laat blijken dat je 'wel wat beters te doen hebt' dan nadenken over wat je daar plaatst, dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen geen moeite doen om je berichten te begrijpen. Ik houd er namelijk niet van als mensen eerst tegen mij zeggen "jij interesseert mij niet", en vervolgens wel interesse en begrip terugverwachten.

Wat dat betreft is het onderschrift van Karin (in aangepaste vorm) volledig van toepassing:
(Poging tot gebruik van) Correct Nederlands is een daad van medemenselijkheid.

Ja, helemaal geen moeite is een groot woord, maar dat met die D,DT en T, dat weet ik gewoon niet meer hoe dat moet en de rest van de woorden ( een stuk of 4) zijn gewoon insluipertjes.
Maar het is niet zo dat ik opzettelijk "krom" nederlands schrijf.

Je begrijpt toch heel goed wat ik hier schrijf ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:38

En dan die modewoorden.. zoals "onwijs irritant"

... vooral raar als vrouwen van boven de 40 dat zeggen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:38

Tja, iemand als Flugeltje zou ik als werknemer niet aannemen, laat staan op gesprek laten komen..
Als iemand zo denkt over een beetje correct nederlands typen, hoe zit het dan met de motivatie?
Je zal zo iemand maar op kantoor hebben zitten.

Dingen als 'me' en 'der' is geen geval van niet meer weten, maar gewoon lui.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:41

Jannepauli schreef:
En dan die modewoorden.. zoals "onwijs irritant"

Dat klinkt zo "Hollands".
Ze bedoelen gewoon kei-irritant.
;)

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:42

Ik erger mij ook enorm aan de msn taal en die onbegrijpelijke spelfouten.
Hoe moet dat nou als je ooit een goede sollicitatiebrief in elkaar moet zetten....????

Maar mensen wacht maar af.... er komt een tijd dat dit onze Nederlandse taal wordt en dan.......? Dan zijn wij oubollig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:45

Dat ben ik al _O- Buro, kom op, wat is dat nou voor woord? >;) Het blijft Bureau :D