Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IcePrincess schreef:gekkesies schreef:Pff, onwijs irritant inderdaad!
Net als mensen die het verschil tussen jou en jouw niet kennen trouwens.
Of de tegenwoordig nog irritantere versie "jouwn"
flugeltje schreef:goh waar kan een mens zich druk om maken zeg.. veelal zijn het afkortingen en gemakzucht..nou en ?? maakt dat nou uit..
ik zit al 22 jaar niet meer op school en ga me niet druk maken om d..dt..t enz.. heb wel wat beters te doen en iedereen begrijpt het toch..ik vind het wel grappig
chevax schreef:Nou Flugeltje, dat is het nu net, niet iedereen begrijpt het. D en dt, dat vind ik storend, maar maakt een tekst niet minder leesbaar. Maar als een tekst in MSN-taal is geschreven, vind ik dat absoluut niet leesbaar en vraag me dan ook af wat eht nut van zo'n post is? Dan vraag je er toch om dat mensen je post niet lezen? Hoe vaak zie je niet dat er een onbegrijpelijke openingspost staat, er wordt niet gereageerd en een dag later post een TS een tweede maal met "niemand?". Dat is er toch om vragen? Ik vind het heel jammer dat het schijnbaar op scholen ook niet meer uitmaakt of je nu correct Nederlands schrijft of niet. Persoonlijk zie ik dit als een verarming van de maatschappij.
Karin schreef:Als mensen met de beste bedoelingen posten en je kunt zien dat ze zorg hebben besteed aan hun teksten, dan heb ik echt geen moeite met hier en daar een fout. Als de insteek echter is 'wat zeur je nou, je snapt toch wat er staat', dan hoeft de poster niet op mijn sympathie te rekenen.
flugeltje schreef:ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.
en al die grammatica ed. van vroeger op school, zou ik lang niet alles meer van weten..
Karin schreef:Ik zal mezelf nog maar even quoten voordat er misverstanden ontstaan. Maar goed, een zeur ben ik blijkbaar toch al.Karin schreef:Als mensen met de beste bedoelingen posten en je kunt zien dat ze zorg hebben besteed aan hun teksten, dan heb ik echt geen moeite met hier en daar een fout. Als de insteek echter is 'wat zeur je nou, je snapt toch wat er staat', dan hoeft de poster niet op mijn sympathie te rekenen.
Dit bijvoorbeeld kan ik niet serieus nemen:flugeltje schreef:ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.
en al die grammatica ed. van vroeger op school, zou ik lang niet alles meer van weten..
En blijkbaar is grammatica iets wat je op school gebruikt, buiten de schoolmuren mag je het vergeten.
flugeltje schreef:ja precies
Karin schreef:flugeltje schreef:ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.
En blijkbaar is grammatica iets wat je op school gebruikt, buiten de schoolmuren mag je het vergeten.
Karin schreef:flugeltje schreef:ik schrijf vaak..tis= het is, der= haar,ok=ook, zo praten wij hier ook namelijk, dus dat schrijf ik dan ook zo.
oomens schreef:flugeltje schreef:ja precies
Als iemand moeite doet en toch wat fouten maakt, dan ben ik best bereid om moeite te doen om een post te begrijpen. Die persoon laat zien dat zijn/haar lezers er wel toe doen en dat hij/zij bereid is daarin te investeren.
Als jij in je vrije tijd op een forum laat blijken dat je 'wel wat beters te doen hebt' dan nadenken over wat je daar plaatst, dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen geen moeite doen om je berichten te begrijpen. Ik houd er namelijk niet van als mensen eerst tegen mij zeggen "jij interesseert mij niet", en vervolgens wel interesse en begrip terugverwachten.
Wat dat betreft is het onderschrift van Karin (in aangepaste vorm) volledig van toepassing:
(Poging tot gebruik van) Correct Nederlands is een daad van medemenselijkheid.