Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:43

Het lijkt zo normaal dat zonder cap rijden op HAW dat mensen niet eens weten dat als een verzorgster van je paard afklettert zonder cap JIJ als eigenaar aansprakelijk bent voor de kosten die dat mee kan brengen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:46

Maar foto's van verzorgsters op je paard staan juist op itp. En als eigenaar ben je ten alle tijden verantwoordelijk. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel gaat helpen om het verplicht te stellen. Dan lijkt het me eerder slimmer om een faq aan te maken met de risico's waar jij als eigenaar mee te maken hebt als er iemand op je paard rijdt. Zodat daar naar toe verwezen kan worden. Maar goed dat lijkt mij persoonlijk.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:46

Ik vind het wel een goed idee. Lachen
Al vind ik het toch ieder zijn eigen keus, als jij je paardje zo vertrouwd dat het zonder kan, moet je het zelf weten.
Ik heb het ook wel eens gedaan, en t is goed gegaan.
Normaal zou ik eigelijk niet zo snel zonder cap rijden, het geeft mij een onveilig gevoel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:47

Teksten worden minder gelezen wat dat betreft. Foto's kijken wordt wel weer meer gedaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:50

Revanches schreef:
geen cap, dan ook geen topic.

Hollandser kan niet. Betutteling en bemoeizucht...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:53

Natuurlijk is een cap dragen een eigen keuze. Maar het is wel een simpel iets wat je toch erg belangrijk is voor je eigen veiligheid. Het is niet voor niets dat het verplicht is om op veel manege's te dragen.

Ik vind het dus wel een goed idee om de foto's zonder cap/hoedje te weren. Want hoe vaak ik dergelijke topics al uit heb zien lopen in een discussie is niet op één hand te tellen. Dat is gewoon niet leuk meer om te kijken. Daarbij is bokt denk ik ook wel een forum dat als er zo mee om gegaan wordt meerdere mensen er over gaan nadenken over de veiligheid met het paardrijden Lachen

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:57

aan de ene kant vind ik het een goed idee, want daardoor gaan mensen misschien wel vaker een cap dragen.
maar, dan kan het ook het geval zijn dat mensen alleen voor de foto's een cap op doen en daarna niet meer.. dan heeft het niet veel zin.
het is eigen risico, maar de discussies moeten daar wel over stoppen vind ik.. of we moeten nu afsrpeken dat je ook zonder cap mag, dan ook geen discussies meer over het dragen van een cap. Als er wel discussies komen gewoon deze regel gaan toepassen.
ik mijn mening is ja, wel doen. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:58

als ik een foto op bokt zet dan doe ik dat omdat ik iets leuks wil delen en zit ik niet te wachten op bemoeizuchtig commentaar over iets wat niet verplicht én mijn eigen keus is.
Van mij mogen mensen die dát doen verschrikkelijk afgebrand worden omdat ik dat simpelweg erg onfatsoenlijk vind. Ik zou dus liever zien dat bokt fatsoensnormen naleeft en a sociaal gedrag niet tolereert / bestraft.
In mijn ogen heeft bokt geen voorbeeldfunctie en ik al helemaal niet.
Dit forum is volgens mij bedoeld om meningen en evt dus foto's te delen. instructie haal ik wel elders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:05

Trouwens, moet je dan met grondwerk laarzen met stalen neuzen aan?
Dat is ook voor de veiligheid en dergelijke.

En sorry hoor, (ik ben dan weliswaar minderjarig) ik ga echt geen cap dragen omdat bokt dat zou willen. Als je zelf maar weet wat je doet, dat is het belangrijkst.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:05

slimmerik schreef:
Het lijkt zo normaal dat zonder cap rijden op HAW dat mensen niet eens weten dat als een verzorgster van je paard afklettert zonder cap JIJ als eigenaar aansprakelijk bent voor de kosten die dat mee kan brengen.

Een cap heeft daar niks mee te maken. Jij bent altijd verantwoordelijk voor jouw paard. Of heeft de bijrijder een bodyprotector, airbag, veiligheidslijn, zwemvest en oordoppen, als er schade wordt geleden is de eigenaar aansprakelijk.
Net zo aansprakelijk als wanneer de bijrijder in blote kont te paard zit. De eigenaar bepaalt de voorwaarden.
In dit topic is dát dus geen argument.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:25

sflj schreef:
slimmerik schreef:

Een cap heeft daar niks mee te maken. Jij bent altijd verantwoordelijk voor jouw paard. Of heeft de bijrijder een bodyprotector, airbag, veiligheidslijn, zwemvest en oordoppen, als er schade wordt geleden is de eigenaar aansprakelijk.
Net zo aansprakelijk als wanneer de bijrijder in blote kont te paard zit. De eigenaar bepaalt de voorwaarden.
In dit topic is dát dus geen argument.

Dit klopt helemaal.

Vraag is echter wel of de eigenaar ook altijd en volledig een schadevergoedingsverplichting heeft.
Lees het volledige verhaal bij TAO FAQ!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:49

HAW is al verzopen en ten onder gegaan aan de nieuw ingevoerde regels en beleid. Denk nou niet bepaald dat een evt. cap-beleid hier geplaatst is. Ik maak lekker zelf uit of ik met/zonder cap rij. Daar heb ik de cyber-buitenstaanders niet voor nodig om dit voor mij te bepalen. Zal toch lekker worden...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:22

Er zijn toch vele mensen die op hoog niveau dressuur rijden en die geen cap op hebben. In hun proeven rijden ze met een hoedje en dat heeft ook niet echt super veel bescherming denk ik.
Je maakt toch zelf uit of je met of zonder cap rijdt. Natuurlijk is het met cap veel veiliger en je moet niet promoten om zonder cap te rijden, maar het lijkt wel fo je zo de wereld wil verbetern door de foto's zonder cap in haw te bannen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:30

Dat je geen cap draagt is dan misschien een eigen keus maar of die foto's geplaatst moeten worden op bokt is heel wat anders. Bokt hoeft je niet te verplichten een cap te dragen maar moet imo je wel verplichten alleen foto's mèt cap te plaatsen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:37

Vind ik totale onzin! ieder's eigen keuze. Denk dat je dan veel mensen krijgt die zoiet hebben van: nou als het zo moet dan kom ik niet meer op bokt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:17

slimmerik schreef:
Dat je geen cap draagt is dan misschien een eigen keus maar of die foto's geplaatst moeten worden op bokt is heel wat anders. Bokt hoeft je niet te verplichten een cap te dragen maar moet imo je wel verplichten alleen foto's mèt cap te plaatsen.

Bokt is toch geen moraalpolitie. En als ze dat wel willen zijn dan mogen ze ook foto´s verbieden van verkeerd slof- en spoorgebruik of foto´s van mensen die met andere schoenen rijden dan jodphurs of laarzen om maar wat te noemen.
Maar dan is het geen forum meer voor alle paardenliefhebbers maar een beperkt forum voor mensen die rijden en paarden houden op de manier zoals Bokt dat wil. Zoals paardnatuurlijk.nl bijvoorbeeld. Kan je doen maar dan verlies je wel een heleboel gebruikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:35

Dr zitten voor en nadelen aan deze regeling.
Voordeel is natuurlijk dat er minder reltopics ontstaan, het komt ontzettend vaak voor dat een topic zonder cap vaak uitdraait op een grote rel.

Maar aan de andere kant: tsja, wat wil je hiermee bereiken? Ik denk dat een zogenaamde voorbeeldfunctie echt niet gaat bijdragen aan het motiveren voor het gebruik van een cap. Ook denk ik dat veel boktgebruikers zullen wegblijven uit HAW. Bovendien, waar ligt de grens? Moet straks dan ook het gebruik van een bodyprotector verplicht worden?

Al met al vind ik het een volstrekt onnodige regel. Cap is én blijft eigen keuze. Maar om het nu verplicht te stellen op bokt.nl..Gaat echt niet bijdragen aan het motiveren van een cap...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:43

Maar wie zijn er dan schuldig aan de rellen die in topics ontstaan waar geen cap gedragen wordt?
In mijn ogen is iets wat niet bij wet verplicht is dus ieders eigen keuze en niemand heeft het recht daar wat van te zeggen. (laat staan dat er een rel door ontstaat! Knipoog )
Ik vind het hoogst onfatsoenlijk en dus daarom zou degene met het commentaar aangepakt moeten worden en niet degene die van zijn/ haar recht gebruikt maakt, een foto plaatst en tenslotte wordt afgebrand. Beetje omgekeerde wereld, lijkt mij.

Ik ben voor een 'kritiek op caploos -verbod!' Haha!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:18

slimmerik schreef:

Wat een onzin dit zeg Gestoord

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:26

Abrahams schreef:
slimmerik schreef:

Wat een onzin dit zeg Gestoord

vind jij Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:29

Maya schreef:
Moderatoropmerking:
Ook al vind je het geen zinvolle of nuttige regel : Het zou wel fijn als er met respect over en weer gereageerd kan worden Lachen

Lachen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:33

Ik vind het een slecht idee.. aan wie is het nou om iemand te verbieden zijn/haar rijfoto's te plaatsen omdat hij/zij geen cap op heeft! Waar gaat dit heen??
Wat is het JOU nou een zorg als iemand anders géén cap opheeft??? Lekker boeiend. Iedereen is zich er volgensmij genoeg van bewust wat het uitmaakt of je een cap opzet of niet dus ik vind dat echt iemands eigen keuze..

Het is toch geen manege ofzo dit..

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:37

ik draag niet altijd een cap thuis, meestal wel hoor maar op mijn c pony van 20 die zo mak is als een lammetje draag ik een petje. ik vind dat iedereen het zelf maar moet weten, niet zo'n goed idee sorry.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:24

Hier een lijstje waar we op verder kunnen gaan:

-bandages (onderzoeken zijn bewezen schadelijk, dus verbieden dan maar?)
-Hulpteugels
- laarzen(dus gymen met chaps uit den boze.)
- nette bak, niet te zwaar en vooral niet nat (slecht voro pezen)
- geen muziek
- met longeren schoenen met neuzen.
- met VD halster en zweep, stel jevoor dat paard je aanvalt! (daar is het natuurlijk ook VRIJHEIDS dressuur voor Lachen!)
- niet zonder zadel
- niet op halster
- al helemaal niet zonder hoofdstel!
- goed springmateriaal

moet ik doorgaan?..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:38

Erg off topic...dit topic gaat over de cap. Het enige wat ook door de verzekering verplicht wordt.