Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:20

Eva_Maria schreef:
Er wordt idd veel commentaar gegeven als je een andere mening hebt.
Ook al is deze gegrond en goed werkend.

En dan vooral in de trant van wat je moet doen als je paard in protest gaat.
Ik ben gewoon van mening dat vele hier veel te lief zijn voor hun paard.
Het is geen hond weet je het blijft een dier dat de baas wil zijn over de ruiter.

Maar ja blijkbaar ben ik de enige die consequent is tegen mijn paard en niet door mijn paard over me heen laat lopen...

Zit jij wel in het juiste topic? Want jou bijdrage m.b.t. de discussie die hier loopt ontgaat mij volledig Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:21

Eva_Maria schreef:
Er wordt idd veel commentaar gegeven als je een andere mening hebt.
Ook al is deze gegrond en goed werkend.

En dan vooral in de trant van wat je moet doen als je paard in protest gaat.
Ik ben gewoon van mening dat vele hier veel te lief zijn voor hun paard.
Het is geen hond weet je het blijft een dier dat de baas wil zijn over de ruiter.

Maar ja blijkbaar ben ik de enige die consequent is tegen mijn paard en niet door mijn paard over me heen laat lopen...

En het punt hiervan is?
Het topic ging over mensen die commentaar hebben op overgewicht Verward

het zou echt fijn zijn als je iig de laatste bladzijden van het topic eens doorlas, jouw reactie voegt totaal niets toe.
Beetje jammer dat je zo lui bent.

Overigens, als jij bij je paard niet de tijd neemt, om zijn reactie goed te "lezen" kan het ook wel eens zijn dat je totaal verkeerd reageert, wat mij dan doet twijfelen of je wel zo consequent bent als je zegt te zijn.....
Eerst lezen, dan reageren!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:22

Yamcha schreef:
montoya schreef:
heb met lichtrijden geen probleem wil niet zeggen dat mijn conditie 0,0 is

Kun je die zin nog eens duidelijker formuleren?

Ik snap werkelijk NIETS van wat je nu probeert te zeggen

jij zegt als je rookt je paard er ook onder te lijden heeft je gaf als voorbeeld lichtrijden.
nou ik zeg dus dat mijn conditie niet helemaal pet is en dat lichtrijden wel lukt en ook wel een half uur . maar een half uur rennen heb ik geen conditie voor

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:24

Nee,
het gaat erom dat ik het gewoon jammer vind dat mensen altijd wel iets te zeggen hebben.
Over hoe je met je paard omgaat.
Over hoe je rijd.
Dat je je paard mishandeld als je hem een keer een tik heeft terwijl je paard zit te bokken of stijgeren.
Daarbij ben ik ook dun, gelukkig heb ik nooit opmerkingen gehad.
Natuurlijk hoor je veel op wedstrijden van ohh dit ging fout bij jou he of ohh dat deed hij niet goed.
Ik ben niet op mijn mondje gevallen dus meestal zeg ik dan gelijk iets terug.
Maar hier op bokt lijkt het wel of iedereen het niet eens is met je paard consequent behandelen en op de rustige manier hoe ik rijd.
Ik heb namelijk veel geduld.

Jammer hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:27

Martine123 schreef:
ik heb heel vaak het idee dat er puur slecht commentaar wordt gegeven omdat diegene overgewicht heeft, ook al kan het paard/pony het makkelijk aan en rijdt de ruiter netjes, dat ik mijn mening

Hoe wéét je dat?

Of dénk je alleen dat het paard/de pony het makkelijk aankan?
Heb je de tabellen gecontroleerd?
En is het paard in goede conditie? Of wellicht is het paard ook te zwaar?

Wie/wat vindt dat de ruiter netjes rijdt? Hoe weet je dat de ruiter het paard niet in de weg zit? Wat zijn de punten waar je dat aan ziet?

Puur slecht commentaar?
Moet ik dat begrijpen als: de ontvanger vindt het niet leuk?
Want dat is niet puur slecht, dat is de reactie van de ontvanger.

Veel mensen hebben nu eenmaal heel snel het gevoel dat een ander ze de grond in probeert te boren, ook al doet die ander veel moeite om kritiek netjes en gefundeerd te brengen....
Denk ook dat er nog al wat mensen overgevoelige zieltjes hebben, en met geen enkele kritiek om kunnen gaan....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:29

Overgewicht is een lastig en complex probleem, vooral veroorzaakt door de idiote tijd waarin we leven... al dat aanbod, al dat gemakseten dat in je neus gewreven wordt, in combinatie met al die 'niet haalbare' idealen.
Waarom denk je dat er vroeger zo weinig mensen met overgewicht waren? Sign of the times....

We weten allemaal dat je gezonder bent met een gezond gewicht. En het blijkt niet voor iedereen even makkelijk om dat gewicht te behouden. Maar om mensen daar nu voor te veroordelen?

Neroo is een toffe meid, met een goed stel hersens en een prachtig dier onder haar kont.
Ook ik denk dat 'meer gewicht' leidt tot 'snellere slijtage'. Maar dat is iets wat ik denk, ik weet niets zeker... ik ben immers geen arts.
En omdat Neroo zich hier blijkbaar ook bewust van is, let ze er goed op met behulp van een prof. Petje af voor haar doortastendheid.

Ik weet niet in hoeverre de verzwarende 'ruiter-bevolking' een gezondheidsrisico inhoudt voor onze paarden, dat laat ik over aan de profs om te beslissen. En ik zou anderen willen adviseren datzelfde te doen.
Aan Neroo: ik weet niet of je je energie aan een forum moet besteden door telkens HAW topics te plaatsen en daar een poedersuiker aan over te houden. Deel het liever met de mensen die jou en je pony een warm hart toedragen....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:31

klopt helemaal Yamcha, sommige mensen kunnen erg heftig reageren op heel net verwoord commentaar. Maar in de meeste "dikke" topics word er gewoon pagina na pagina over doorgezeurt... en dat is gewoon belachelijk (net als in andere topics waarin dit gebeurd)

Nog even over die tabellen, het onderzoek waar dit op gebaseerd is (die ik tenminste heb gezien, misschien zijn er meerdere?) vind ik erg discutabel en daardoor geen reden om me krampachtig aan de tabelletjes te houden. Zoals ik al eerder heb gezegd zijn dit soort onderzoeken wel een mooie ingang voor beter en meer onderzoek en ze tonen wel aan dat gewicht erg belangrijk kan zijn. Maar ik gebruik geen richtlijnen uit een onderzoek waar ik vraagtekens bij zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:32

montoya schreef:
jij zegt als je rookt je paard er ook onder te lijden heeft je gaf als voorbeeld lichtrijden.
nou ik zeg dus dat mijn conditie niet helemaal pet is en dat lichtrijden wel lukt en ook wel een half uur . maar een half uur rennen heb ik geen conditie voor

Dan lees je niet goed.
Ik zeg helemaal niet dat mijn paard eronder te lijden heeft, dat ik rook, ik zeg dat een roker over het algemeen gezien een mindere conditie heeft, als een zelfde persoon die niet rookt, en evenveel sport Lachen

Dat jij een halfuur lang kunt lichtrijden is super, maar wss heb je nog altijd een mindere conditie dan iemand die evenveel sport als jij, ongeveer even oud, en ongeveer hetzelfde gewicht heeft, die niet rookt. Snap je me nu? Lachen

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:34

owhhhhhh hahaha sorry dan had ik het verkeerd begrepen . maar oke dat ben ik helemaal met je eens .

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:38

Nou ninx dat vind ik opzich wel goed gezegd, maar een pony die stevig is word al gauw als erg sterk beschouwt. Neem het gewicht van de pony en de ruiter, pak de juiste procenten erbij, is het dan nog zo eerlijk?

Ik vind dat hier op bokt mensen zitten die echt niet meer op een paard horen, en die dan commentaar en tegengas geven op dunne mensen die zitten te trekken... En de mensen met een normaal postuur die kunnen rijden dan? Die tellen niet meer mee dan?

Indd dik zijn is vaak gewoon de welvarendheid van dit land. Lekker en makkelijk eten. En helaas is afvallen heeeeel wat moeilijker, dan het opeten. Maar je hebt vaak zelf in de hand, en daarom vind dat je rekening moet houden met je paard. Dat je dik bent is al vervelend, maar om nou ook je paard er mee lastig te vallen.

Ik vind dat sommige mensen hun plezier boven dan van hun paard stellen, en dan maar gooien op osteopaten die zeggen dat er niks is, of veeartsen of weet ik wie die zeggen dat het allemaal makkelijk kan. Om die mensen maar niet te beledigen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:40

sabine1985 schreef:
ach ja dat hou je toch.

omgekeerd is het ook zo hoor.
ik ben erg dun en ik kan zoveel eten wat ik wil, maar ik kom geen grammetje aan.

krijg dan ook regelmatig kritiek over mijn gewicht, en ja ook over mijn zit omdat ik zo dun ben.
dan zou ik me niet zwaar kunnen maken ofzo en dus MOET ik wel een enorme bekkentrekker zijn Stoom uit je oren

eigenlijk is het dus nooit goed

Inderdaad, dat kreeg ik eerder ook wel eens, van ja maar jij bent zoo dun, jaa nou ik wil ook wel wat aankomen, maar dat lukt niet eigenlijk, dat is net zo vervelend als waneer iemand tegen je zegt van jaa maar jij bent zoo dik, veel mensen beseffen dat niet volgens mij,, Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:41

op zich heb je gelijk _zsazsa_ maar toch wil ik (weer) even inhaken op de DA's en osteopaten. Als deze zeggen dat het wel kan terwijl bokt vind van niet, is het ineens een slechte DA/osteopaat en zegt het om de persoon niet te beledigen. Komt het niet in jullie op dat die mensen misschien het wel echt vinden kunnen? Af en toe lijkt het alsof de professionals alleen maar goed zijn als ze beamen wat er gezegd word. Komt dit niet overeen? Dan zal het wel een slechte DA zijn!
Misschien dat de dikke mensen die op hun DA/osteopaat afgaan misschien gewoon vertrouwen in deze mensen hebben? En het dus niet als smoesje gebruiken maar echt als reden om toch te blijven rijden?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:41

Ik ben het helemaal met de tekstschrijver eens, waarom? Omdat ik zelf een keer foto's op horses@work heb gezet, en ik ben écht niet dik, maar de pony waarop ik reed had een doorgezakte rug wegens ouderdom . Toen kreeg ik een reactie waarin létterlijk stond: 'heeft die pony zo'n rug door je gewicht of is hij zo geboren?'
En ik denk dat er véél meer bokkers zijn die dat soort reacties krijgen Ja

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:44

Een echte goeie osteopaat en DA, zeggen echt wel tegen een eigenaar dat dit niet meer kan. En zo wel geheel op eigen risico. Mijn veearts was vorige nog bij ons, en toen heb ik hem aan de hand van een ander topic gevraagd hoe hij denkt over mensen met overgewicht op een paard. Hij kwam eerst met de procenten, maar gaf wel eerlijk toe dat hij wel eens tegen mensen heeft gezegd dat dit zo niet meer kan. En dat ze of eerst gewicht moesten verliezen of een ander paard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:46

Ninx schreef:
Overgewicht is een lastig en complex probleem, vooral veroorzaakt door de idiote tijd waarin we leven... al dat aanbod, al dat gemakseten dat in je neus gewreven wordt, in combinatie met al die 'niet haalbare' idealen.
Waarom denk je dat er vroeger zo weinig mensen met overgewicht waren? Sign of the times....

We weten allemaal dat je gezonder bent met een gezond gewicht. En het blijkt niet voor iedereen even makkelijk om dat gewicht te behouden. Maar om mensen daar nu voor te veroordelen?

Gebeurt dat dan hier op Bokt? Ja, tuurlijk, er zijn er een paar, die dat doen, maar het overgrote deel heeft het welzijn van het paard in het hoofd.
Het wordt altijd zo persoonlijk opgevat, en zo is het heel vaak niet bedoeld. Mensen worden niet persé veroordeeld, maar dat ze op een paard gaan zitten die hen niet op een verantwoorde manier kan dragen. En dat dáár commentaar op komt, vind ik niet meer dan terecht.
Ninx schreef:
Neroo is een toffe meid, met een goed stel hersens en een prachtig dier onder haar kont.
Ook ik denk dat 'meer gewicht' leidt tot 'snellere slijtage'. Maar dat is iets wat ik denk, ik weet niets zeker... ik ben immers geen arts.
En omdat Neroo zich hier blijkbaar ook bewust van is, let ze er goed op met behulp van een prof. Petje af voor haar doortastendheid.

Ja, en weet je wat? Al die dingen doen niet meer ter zake, als zij voor de zoveelste keer besluit om op een relatief kleine pony te gaan zitten, die gewoon te klein voor haar is. Dan kan ze zo leuk zijn, en lief, en aardig, maar ze heeft een verantwoording naar haar paard, en die neemt ze niet.
Ze zou er ook eens over kunnen denken naar een andere ostheopaat te gaan.... of een fysio.... maar nee, deze osteopaat heeft gezegd dat het kan, en daar houdt ze zich aan vast.

Meer gewicht leidt zéker tot snellere slijtage. Zware mensen hebben relatief veel meer last van artrose, en ook nog eens verder gevorderd. Versleten knieën en rugklachten komen veel meer voor bij mensen met overgewicht. En het werkt niet alleen zo bij mensen.
Paarden die te zwaar zijn, hebben veel eerder artrose, als hun lichtere soortgenoten. Bij het ontdekken van de (dan nog) lichte artrose, wordt door artsen veelal aangeraden het dier te laten afvallen. De klachten zijn dan minder, en de artrose is af te remmen, en met een combinatie van gerichte training, afvallen en glocusamine zelfs te stabiliseren.
Ninx schreef:
Ik weet niet in hoeverre de verzwarende 'ruiter-bevolking' een gezondheidsrisico inhoudt voor onze paarden, dat laat ik over aan de profs om te beslissen. En ik zou anderen willen adviseren datzelfde te doen.
Aan Neroo: ik weet niet of je je energie aan een forum moet besteden door telkens HAW topics te plaatsen en daar een poedersuiker aan over te houden. Deel het liever met de mensen die jou en je pony een warm hart toedragen....

Sorry.... ik neem je advies niet aan. Ik blijf het zeggen, in de hoop dat er iemand luistert. En ik doe het voor de paarden. Dat de ruiters dat niet even leuk vinden, jammer dan. Het is niet persoonlijk, wel eerlijk Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:54

Yamcha schreef:
Denk ook dat er nog al wat mensen overgevoelige zieltjes hebben, en met geen enkele kritiek om kunnen gaan....

Dat weet ik wel zeker...

Ninx schreef:

Het gaat hier niet over de oorzaak van overgewicht, wel over de gevolgen voor het paard en goed paardrijden.

Ninx schreef:
En het blijkt niet voor iedereen even makkelijk om dat gewicht te behouden. Maar om mensen daar nu voor te veroordelen?

Lees nou eens terug! Niemand veroordeeld hier dikke mensen. Het gaat er om (en nu ga ik mijzelf herhalen) dat je de verantwoordelijkheid hebt als ruiter te zorgen voor een goede conditie zodat je je paard niet in de weg zit.

Ninx schreef:
Neroo is een toffe meid

Het gaat er ook niet om of iemand nu tof of aardig is.

Ninx schreef:

Je hoeft geen prof te zijn om te kunnen stellen dat je als ruiter een goede conditie nodig hebt om je paard niet in de weg te zitten. Lees anders eens het boek van lammert Haanstra 'Training van Ruiter en Paard'. daarin staat heel goed het belang van een goede conditie en de invloed van overgewicht beschreven. Is Lammert Haanstra 'prof' genoeg voor jou?

En verder zou ik adviseren: neem dan het zekere voor het onzekere: zorg voor een goede conditie dan weet je zeker dat je je paard niet in de weg zit (wie had het hier ook al weer over logisch nadenken?), ipv je kop in het zand te steken tot er wel een onderzoek boven komt dat expliciet zegt dat je niet met 100KG op een paard van 1.40 moet gaan zitten... (want dan zal het onderzoek wel weer niet betrouwbaar/discutabel zijn etc...zo blijven we aan de gang)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:54

Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:57

klopt, maar ik ken een aantal mensen hier op bokt, die klein (of ja wat is klein) zijn en de 100 passeren... maar zeggen dat ze nog geen 80 wegen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:58

jasmijn78 schreef:
En verder zou ik adviseren: neem dan het zekere voor het onzekere: zorg voor een goede conditie dan weet je zeker dat je je paard niet in de weg zit (wie had het hier ook al weer over logisch nadenken?), ipv je kop in het zand te steken tot er wel een onderzoek boven komt dat expliciet zegt dat je niet met 100KG op een paard van 1.40 moet gaan zitten... (want dan zal het onderzoek wel weer niet betrouwbaar/discutabel zijn etc...zo blijven we aan de gang)

zekere voor het onzekere: helemaal mee eens.
Ik voel me eerlijk gezegd nu wel een beetje aangevallen aangezien ik het had over een niet betrouwbaar onderzoek. Dit heb ik volledig objectief bekeken (zoals je een onderzoek hoort te bekijken) en als het wel betrouwbaar was geweest had ik de richtlijnen onmiddelijk overgenomen. Ik ben erg kritisch naar onderzoeken en dat is niet je kop in het zand steken. (sorry als ik dit naar mij bedoeld was maar ik zou niet weten naar wie anders)

Anoniem

Zwerte schreef:
Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...

Bloos!

dat durf ik niet eens meer, weet je dat wel?
Weet je hoe beledigd mensen dan reageren? Waar ik het lef vandaan haal, en dat zij er ook mogen zijn, en meer van dat soort nonsens.
Ik stelde maar een vraag.... Bloos

lesilla

_Zsazsa_ schreef:
klopt, maar ik ken een aantal mensen hier op bokt, die klein (of ja wat is klein) zijn en de 100 passeren... maar zeggen dat ze nog geen 80 wegen...

En jij staat naast ze wanneer ze op de weegschaal staan?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:00

nee maar ik ben ook niet blind. en ik als je mensen neemt van 80 kilo, die zien er niet zo uit.. of je moet lichtgewicht botten hebben dat kan natuurlijk ook.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:00

Yamcha schreef:
Zwerte schreef:

Bloos!

dat durf ik niet eens meer, weet je dat wel?
Weet je hoe beledigd mensen dan reageren? Waar ik het lef vandaan haal, en dat zij er ook mogen zijn, en meer van dat soort nonsens.
Ik stelde maar een vraag.... Bloos

klopt daar heb je ook een punt. Blijkbaar mag je dat niet vragen (ik ben daar een uitzondering in blijkbaar, ik vind het prima als mensen dat willen weten) Maar dan nog kan je lang niet altijd aan iemand zien hoe zwaar ze zijn. Dus de conclusie "je bent te zwaar voor je paard" kan je niet eens maken. Je kan wel concluderen dat iemand vanwege zn omvang waarschijnlijk zn paard in de weg zit. Maar zonder de cijfertjes van de weegschaal kan je niet beoordelen of iemand werkelijk te zwaar is!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:01

katiavl schreef:
_Zsazsa_ schreef:

En jij staat naast ze wanneer ze op de weegschaal staan?

Oh en toevallig ken ik er 1tje persoonlijk ja waarvan ze zegt dat ze 80 weegt maar eigenlijk de 100 ruim passeert Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:01

Zwerte schreef:
jasmijn78 schreef:

zekere voor het onzekere: helemaal mee eens.
Ik voel me eerlijk gezegd nu wel een beetje aangevallen aangezien ik het had over een niet betrouwbaar onderzoek. Dit heb ik volledig objectief bekeken (zoals je een onderzoek hoort te bekijken) en als het wel betrouwbaar was geweest had ik de richtlijnen onmiddelijk overgenomen. Ik ben erg kritisch naar onderzoeken en dat is niet je kop in het zand steken. (sorry als ik dit naar mij bedoeld was maar ik zou niet weten naar wie anders)

Lieve Zwerte, je kent toch ook wel de hópen mensen op Bokt die het niet met de uitkomst van een onderzoek eens zijn, omdat ze dan niet meer op hun paard zouden kunnen zitten?
Ik denk dat Jasmijn dat bedoelt. Het punt is, dat als er uit een onderzoek iets komt, wat mensen niet zo goed uitkomt, dat ze het onderzoek dan plotseling discutabel vinden....