Ninx schreef:Overgewicht is een lastig en complex probleem, vooral veroorzaakt door de idiote tijd waarin we leven... al dat aanbod, al dat gemakseten dat in je neus gewreven wordt, in combinatie met al die 'niet haalbare' idealen.
Waarom denk je dat er vroeger zo weinig mensen met overgewicht waren? Sign of the times....
We weten allemaal dat je gezonder bent met een gezond gewicht. En het blijkt niet voor iedereen even makkelijk om dat gewicht te behouden. Maar om mensen daar nu voor te veroordelen?
Gebeurt dat dan hier op Bokt? Ja, tuurlijk, er zijn er een paar, die dat doen, maar het overgrote deel heeft het welzijn van het paard in het hoofd.
Het wordt altijd zo persoonlijk opgevat, en zo is het heel vaak niet bedoeld. Mensen worden niet persé veroordeeld, maar dat ze op een paard gaan zitten die hen niet op een verantwoorde manier kan dragen. En dat dáár commentaar op komt, vind ik niet meer dan terecht.
Ninx schreef:Neroo is een toffe meid, met een goed stel hersens en een prachtig dier onder haar kont.
Ook ik denk dat 'meer gewicht' leidt tot 'snellere slijtage'. Maar dat is iets wat ik denk, ik weet niets zeker... ik ben immers geen arts.
En omdat Neroo zich hier blijkbaar ook bewust van is, let ze er goed op met behulp van een prof. Petje af voor haar doortastendheid.
Ja, en weet je wat? Al die dingen doen niet meer ter zake, als zij voor de zoveelste keer besluit om op een relatief kleine pony te gaan zitten, die gewoon te klein voor haar is. Dan kan ze zo leuk zijn, en lief, en aardig, maar ze heeft een verantwoording naar haar paard, en die neemt ze niet.
Ze zou er ook eens over kunnen denken naar een andere ostheopaat te gaan.... of een fysio.... maar nee, deze osteopaat heeft gezegd dat het kan, en daar houdt ze zich aan vast.
Meer gewicht leidt zéker tot snellere slijtage. Zware mensen hebben relatief veel meer last van artrose, en ook nog eens verder gevorderd. Versleten knieën en rugklachten komen veel meer voor bij mensen met overgewicht. En het werkt niet alleen zo bij mensen.
Paarden die te zwaar zijn, hebben veel eerder artrose, als hun lichtere soortgenoten. Bij het ontdekken van de (dan nog) lichte artrose, wordt door artsen veelal aangeraden het dier te laten afvallen. De klachten zijn dan minder, en de artrose is af te remmen, en met een combinatie van gerichte training, afvallen en glocusamine zelfs te stabiliseren.
Ninx schreef:Ik weet niet in hoeverre de verzwarende 'ruiter-bevolking' een gezondheidsrisico inhoudt voor onze paarden, dat laat ik over aan de profs om te beslissen. En ik zou anderen willen adviseren datzelfde te doen.
Aan Neroo: ik weet niet of je je energie aan een forum moet besteden door telkens HAW topics te plaatsen en daar een poedersuiker aan over te houden. Deel het liever met de mensen die jou en je pony een warm hart toedragen....
Sorry.... ik neem je advies niet aan. Ik blijf het zeggen, in de hoop dat er iemand luistert. En ik doe het voor de paarden. Dat de ruiters dat niet even leuk vinden, jammer dan. Het is niet persoonlijk, wel eerlijk