'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:36

Je moet je niet eens druk maken over mensen die blijkbaar het verstand niet hebben om dyslectie te begrijpen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:37

ik doe dit dus wel... niet slim....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:40

alleen zou ik het ook wel prettig vinden als iemand als bv Melody21 wat begrip wil opbrengen voor mensen voor wie taalfouten echt storend zijn, en dat is dus geen aanstellen. Ik heb een beetje het gevoel dat het eenrichtingverkeer moet zijn.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:07

ik snap dat mensen het lastig vinden om texten vol spelfouten te lezen,maar het gebeurt vaak dat die mensen niet weten hoe storend dyslexie ook is voor het persoon met dyslexie zelf.
Maar als je echt geintereseert bent in de text, dan lees je hem wel...ook als er veel spelfouten in zitten.

Iets wat ik onbegrijpelijk vind is hoe mensen is het ene bericht msn taal schrijven, en in het volgende topic perfect ABN. Deze mensen kunnen dus wel normaal schrijven, maar doen er soms de moeite niet voor....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:10

nee, ik lees het dus niet meer omdat het voor mij niet te ontcijferen valt. En andersom kan ik dan net zo goed zeggen "als je echt wil kun je met een goede spelling checker er een hoop fouten uithalen. "

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:26

Nouja zeg Katja.
Ik had zojuist die link van openoffice aangeklikt, maar downloaden zou 3 uur duren Bloos!
Heb ik verdorie gewoon onder de adresbalk een spellingchecker zitten zeg.
Nooit eerder gezien. Bloos
Uitgetest en het werkt ook nog zeg. Hoe handig.
(4 fouten in deze tekst, rara waar zitten ze)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:33

Lielle schreef:
nee, ik lees het dus niet meer omdat het voor mij niet te ontcijferen valt. En andersom kan ik dan net zo goed zeggen "als je echt wil kun je met een goede spelling checker er een hoop fouten uithalen. "
Er worden ook, zoals ik al eerder heb aangegeven, massa's taalfouten gemaakt die niets met spelling of dyslexie te maken hebben. Fouten als "hun hebben het gedaan" zijn van een dyslect net zo storend als van een niet-dyslect.

Helaas beroepen vele Bokkers zich op hun dyslexie wanneer je hen op dergelijke taalfouten aanspreekt. Ik kan niet beoordelen of die mensen echt dyslexie hebben of niet (ik heb hooguit een vermoeden), maar ik weet wel dat dyslexie niet voor alle taalfouten een excuus is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:34

Weer wat geleerd. Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:41

Dat het woord iriteer, erger moest zijn, wist is niet. Weer wat nieuws geleerd en dat heeft idd weinig met dyslexie te maken.
Er iets van zeggen en commentaar krijgen is denk ik toch net even iets anders Oomens.
Je moet je voorstellen dat vele mensen het nodig vinden om ieder woordje te corrigeren.
Even snel een quote om verkeert te veranderen in verkeerd.
Dan heeft niets met het geven van antwoord te maken, maar om je aan te ergeren (zo beter? Haha! )
Als je dat tig keer moet aan horen (lezen), dan word je daar vanzelf moe van en reageer je ook negatief als mensen gaan zeuren over hun/hen, kon/kan.
Alweer iemand die iets te zeuren heeft over je schrijven. In dat geval wel terecht, maar toch he.

Waarom zegt de spellingchecker nu dat de woorden iriteer(dubbel r?) en denk verkeerd zijn?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:45

Het is idd irriteer met dubbel r. Waarom denk verkeerd zou zijn weet ik niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:48

Ja dat dacht ik al Katja.
Maar je hoort ierieteer, dus dan zou iriteer logischer zijn dan irriteer (irrieteer)

Waarom denk verkeerd is, weet ik ook niet hoor.
Ik zie er dus helemaal niets verkeerds aan eigenlijk.
(en ook nu geeft de spellingchecker aan dat het woord denk fout is Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:48

Zover ik weet heb ik geen dyslexie.
Maar dingen als bijv deur of duer zie ik meestal niet staan, ook al lees ik mijn tekst over, dan lees ik daar overheen. Soms geeft de spelling check aan dat iets fout is en dan zit ik een minuut te kijken wat het verschil is dat hij toont.
Ik heb me erg lang verbaasd over iemand die gestolen containers aan durfde te bieden in een plaatselijk krantje. Heb je toch lef Ja
Alleen stond er gesloten Haha! Bloos

Dt weet ik gewoon niet
Lielle heeft het al 100 keer verteld, maar dat blijft niet hangen.
Niet omdat ik niet wil, maar gewoon omdat het elke keer weer weg is.
Ook idd of iets probeert of probeerd is? Geen idee.

Lappen tekst aan een stuk geschreven kan ik nauwelijks lezen, vandaar dat ik die meestal oversla en ik zelf veel open regels in mijn teksten knal.

En andere woorden in de plaats verzinnen kan ik ook erg goed.
Soms omdat ik het expres wil omzeilen omdat ik niet weet hoe je schrijft.
Maar ook sinds mijn ME omdat ik gewoon niet op het andere woord kan komen Lachen
Mijn vriend is erg goed in cryptische omschrijvingen oplossen Haha!

Ik kan me wel goed voorstellen dat voor mensen die de taal goed machtig zijn dit irritant leest Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:53

runningkawa schreef:
Ik heb me erg lang verbaasd over iemand die gestolen containers aan durfde te bieden in een plaatselijk krantje. Heb je toch lef Ja
Alleen stond er gesloten Haha! Bloos
Herkenbaar Ja

Wat ik zelf gebruik om te weten of het met een d of met dt is (kan alle regels niet onthouden) is ipv het woord waar het om gaat het werkwoord lopen te gebruiken dan hoor je vanzelf of er een t achter moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:54

Ga ik die eens proberen.
Ze hebben het mij eens uitgelegt met het woord smurfen.
Maar die blauwe gast past bij mij overal Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:57

Bij jou staat er ook regelmatig een boom op het aanrecht en mest je de stal uit met een caravan. Clown
Ikzelf heb soms niet eens meer door dat ik weer eens loop te brabbelen. Dat komt omdat mijn vriend tegenwoordig ook chinees verstaat Tong uitsteken

Hoe werkt dat dan Katja, met lopen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:59

holly schreef:
Dat het woord iriteer, erger moest zijn, wist is niet. Weer wat nieuws geleerd en dat heeft idd weinig met dyslexie te maken.
Er iets van zeggen en commentaar krijgen is denk ik toch net even iets anders Oomens.
Je moet je voorstellen dat vele mensen het nodig vinden om ieder woordje te corrigeren.
Even snel een quote om verkeert te veranderen in verkeerd.
Dan heeft niets met het geven van antwoord te maken, maar om je aan te ergeren (zo beter? Haha! )
Als je dat tig keer moet aan horen (lezen), dan word je daar vanzelf moe van en reageer je ook negatief als mensen gaan zeuren over hun/hen, kon/kan.
Alweer iemand die iets te zeuren heeft over je schrijven. In dat geval wel terecht, maar toch he.

Waarom zegt de spellingchecker nu dat de woorden iriteer(dubbel r?) en denk verkeerd zijn?

Welke spellingchecker gebruik je? De fout van irriteer gaf je zelf al aan, want dat is inderdaad met dubbel r (dus 3 r'en in totaal), maar wat er verkeerd is aan denk zou ik zo ook niet weten.

Meestal zeg ik niets van spelfouten, behalve als het er zoveel zijn dat de hele post onleesbaar wordt of wanneer er overduidelijk msn-taal wordt gebruikt. Soms is er maar één spelfout, maar op een plaats waar deze de hele betekenis verandert, en dan zal ik er ook wel eens op reageren.

Verder worden fouten in het bloopertopic natuurlijk altijd verbeterd, maar daar zitten allemaal taalpuristen en is iedere correctie sowieso on-topic.

In het geval van irriteren/zich ergeren, plaatste ik mijn opmerking omdat ik wilde aangeven dat niet alle taalfouten alleen door dyslexie veroorzaakt worden.

In de meeste gevallen zeg ik gewoon niets van een spelfout, omdat ik weet dat mensen het niet altijd op prijs stellen om op hun fouten gewezen te worden. Verder kost het ook te veel tijd, omdat er in bijna iedere post wel enkele fouten zitten. Zoals Lielle al aangaf, is het heel vervelend als je niet dyslectisch bent en wel bijna iedere fout ziet. Je kunt de fouten dan wel negeren, maar het lukt mij helaas niet om ze níet te zien.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:00

Sniesjuhh schreef:
Mijn moeder zegt altijd, dyslexie bestaat niet. Het is gewoon een teken dat je te weinig leest en zo dus te weinig woordkennis hebt. Eigenlijk kan ik me hier best in vinden, zeker als ik naar mezelf kijk. Heb er vaak ook moeite mee, maar als ik dan even nadenk kom ik toch tot de conclusie dat ik in heel mijn leve misschien nog maar tussen de 5 en de 10 boeken heb gelezen!!! Rolleyes

dan wil ik eens bijzonder hartig woordje met jou moeder spreken
en dan helemaal over de regel die ik dik gedrukt heb
want dat slaat helemaal nergens op, gewoon geleuter van iemand
die er geen ene reet van snapt!!!!!!!!!!!!

** zo dan ga ik nu verder lezen, wat voor onzin er nog meer boven komt**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:03

Bij mij is het dan vaak, ja dat ding op wielen waar mest in moet Lachen
Dus ik noem dan vaak de omschrijving op ipv het ding.
Of toen de uitlaat van de auto kapot was, dat ding waar rook uit komt onder de auto Haha!
Ook wel ineens een ander woord zoals waar is de schop als ik de riek bedoel, maar dat heb ik dan weer wat minder. Maar ik kan dan serieus, ook niet met lang denken, op het goede woord komen Lachen

Maar zo vergeet ik ooit echt hele dingen.
Ik zei een keer tegen iemand op bokt " ik ga helemaal met pietje mee, goede tip, die ga ik onthouden"
Krijg ik van pietje een PB, "die tip heb jij me ooit gegeven."
En daar weet ik dan niets meer van en klinkt zelfs de tip mij als helemaal nieuw in de oren.

Vandaar dat ik ook met taal foefjes die me aangerijkt (of met ei?) worden ik dat ook niet altijd meer weet daarna.
En dan lijkt het net of je dat expres vergeten bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:04

holly schreef:
Hoe werkt dat dan Katja, met lopen?
Als ik een werkwoord heb wat op een d eindigt dan zet ik er lopen voor in de plaats en hoor ik wat het wordt.
Laatste stuk van de vorige zin is in mijn hoofd dus: dan hoor ik wat het loopt. Dan weet ik dus dat het dt wordt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:07

Nando_ schreef:
Ik heb ook dyslexie..
Maar diegene die het echt hebben vinden dat dus ook echt niet leuk!
Ik kan me er soms ook heel erg aan ergeren..
En ik snap best hoe je je dan voelt Ja
Ik heb met dictee ook altijd een 4,5,6
ik druf mij schrift soms ook niet te laten zien omdat ik me schaam Clown
Maar bij ons in de klas hebben twee kinderen dyslexie en die worden altijd geholpen..
En ik heb dyslexie en ik moet gewoon alle toets maar gewoon die en die andere niet..
Daar erger ik maar rot aan Boos!

heb jij het dan zwart op wit dat je dyslexie heb?
Zoja dan heb jij gewoon recht op div. dingen
Zoniet dan heb je idd nergens "recht" op.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:09

oomens schreef:
De fout van irriteer gaf je zelf al aan, want dat is inderdaad met dubbel r
Jaja, er word gewoon na gedacht tijdens het schrijven hoor Haha!

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, tenminste dat denk ik, dat je elk spelfoutje ziet zitten als je heel goed bent in talen.
Wat ik me dan weer niet kan voorstellen, is dat je ook de neiging hebt om fouten te gaan verbeteren.
Dat is zowat een dagtaak. Daar kan toch geen lol aan te beleven zijn?

Ik schrijf nu sinds een paar minuten met een spellingchecker en ik word er nu al half koekie van.
Steeds dat ge-verbeter.

Ah ik denk het te begrijpen Katja.
Dus als iets aan het eind van de zin met een d eindigt, dan stop je er een t achter?
Zou eindigt met een d zijn geweest, dan had het eindigdt geweest?

(gewoon abc-check van IE en alweer is denk fout)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:15

patsur schreef:
holly schreef:
Zo makkelijk is het toch allemaal niet Patsur.
Mijn vriend schrijft wel eens een g als het een ch hoort te zijn.
Dit gebeurt omdat je dan schrijft zoals je het hoort.
Ik zou zien dat dit fout is, maar helaas kan niet iedereen dat.

Ik doelde niet op mensen met dyslexie, maar de laxheid van mensen die het niet hebben om gewoon even na te denken.

Ik heb geen dyslectie maar ik weet ook niet altijd of ik iets met d, t of dt moet schijven en als ik het echt niet weet zoek ik er wel een ander woord voor of gebruik een andere zin.
En niet iedereen die geen dyslectie heeft is even goed in Nederlands..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:17

holly schreef:
Ah ik denk het te begrijpen Katja.
Dus als iets aan het eind van de zin met een d eindigt, dan stop je er een t achter?
Zou eindigt met een d zijn geweest, dan had het eindigdt geweest?

(gewoon abc-check van IE en alweer is denk fout)
Je moet denk dat even toevoegen aan je woordenlijst dan ben je van dat gezeur af.

Weet niet of ik jou nu begrijp. De plaats van het woord heeft niets met d of dt te maken. Als ik een werkwoord met een d op het einde heb (dus worden, rijden enz) weet ik niet of het d of dt gaat worden. Dan plaats ik tijdelijk lopen ervoor op de plaats en hoor ik (het stemmetje in m'n hoofd) loopt of loopt. Als het loopt is zet ik dus wordt of rijdt neer als ik loop hoor dan krijg je word en rijd.

Nora94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:19

stap naar je docent toe ,, het is niet erg er zijn meer dus kom op Ach gut

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:27

En een werkwoord is hetgeen wat na ik, hij, jij komt?
Even een testje hoor, of ik het goed begrijp.

Jij houdt iemand vast.
Als je oud wordt.
Als je schrijft.

Nu even de spellingchecker er overheen.....
0 fout, zegt hij.

Dus als het goed is, zou ik het nu begrepen moeten hebben.
(morgen ben ik het weer kwijt maar allee)
(en hoe doe je dat nou met heette, dus dubbel t)

edit: de spellingchecker checkt geen d of dt zie ik nu, ook heel handig. Not Gestoord