[dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: [dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:52

Hmm oke!
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat! Cool

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:46

Fok! zegt dat ze geen democratie zijn, dat vind ik wel een beetje jammer.

Ik heb het al een paar keer gezegd, bokt is zo groot en vol regels dat ik zelfs regelmatig 1 en dezelfde mod erop betrap gelijkaardige topics/posts anders te behandelen, en dat stoort mij wel, want na een tijd weet je gewoon niet meer wat mag en wat niet... Vaak weet een mod niet evenveel af als de lezers die alle samenhangende topics gelezen hebben en kunnen die gebruikers dus handige info hebben.
Ik hoop dat, beperkte, inspraak en klaarheid vanuit het modteam toch belangrijk blijven. Bokt is voor mij nu eenmaal het forum waar je best wel eens je bek kunt opentrekken, als je fout zat, dan hoor je het wel Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:26

Geen democratie zijn lijkt me heel handig... Lachen Dan kunnen er tenminste knopen doorgehakt worden. Als je elke keer instemming moet hebben dan explodeert de hoeveelheid bureaucratie om dat allemaal in goede banen te leiden....

Citaat:
Vaak weet een mod niet evenveel af als de lezers die alle samenhangende topics gelezen hebben en kunnen die gebruikers dus handige info hebben.

Hoe zou je dit veranderd willen zien?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:31

poes schreef:

Bokt is ook geen democratie. Alleen durven ze daar op fok eerlijk voor uit te komen...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:26

[quote="WildWings

Nog meer ruimte voor interpretatie van het modteam ben ik zelf dan ook niet voor, regels moeten duidelijk zijn en als de ene mod iets anders interpreteert dan de ander wordt het straks met twee maten meten. Misschien dat ik daarom ook eerder voor een 'wetboek van bokt' ben, dan voor een set regels. Liever dat we alles door moeten lezen maar dat alles goed duidelijk is, dan dat de 1 iets straks wel kan maken en de ander niet omdat de ene mod een bep. regel anders opvat dan een andere mod.
[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens. Wanneer de regels niet duidelijk genoeg omschreven zijn moet je als moderator wel gaan werken volgens je eigen interpretatie. Aangezien iedereen andere normen en waarden heeft en anders denkt zullen beslissingen van de moderators dan onderling gaan verschillen.
Dat lijdt tot ongelijkheid van bokkers. Wat de ene bokker niet mag zal bij de ander wel worden toegestaan simpelweg omdat er door een andere moderator besloten is.

Dit lijdt alleen maar tot irritaties dus ik denk niet dat regels versoepeld of minder duidelijk moeten worden.

Verder zou ik het erg fijn vinden als nieuwe moderators in de toekomst democratisch verkozen kunnen worden.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:28

Het lijkt me inderdaad geen goed idee om een gigantisch wetboek van regels op te stellen. Ik vind het wel belangrijk dat de regels duidelijk zijn. Kort maar krachtig. Over het algemeen vind ik de regelgeving op bokt erg duidelijk. Ik vind wel dat er een beetje een scheiding moet worden gemaakt tussen de serieuze en minder serieuze fora. Verder vind ik dat er één regel moet worden afgeschaft namelijk de regel dat je geen vragen wat betreft school op bokt mag zetten. Natuurlijk begrijp ik dat je zelf je huiswerk moet maken etc. maar als je ergens niet uit komt oid dan vind ik dat je dat wel moet kunnen plaatsen. Verder ben ik het met de regelgeving eens en ik denk dat het belangrijk is om de regels kort en overzichtelijk neer te zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:01

Eefske: je mag wel vragen over school stellen, maar helaas zijn het bijna altijd echte huiswerkvragen - waarbij iemand niet de moeite doet om zelf een oplossing te zoeken. Als jij in je post laat zien dat je er mee bezig bent geweest en vraagt of iemand je wil helpen, blijft het topic volgens mij gewoon open.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:14

Misschien is dit topic geschikt om op onderstaande vetgedrukte tekst dieper in te gaan? Wanneer is klagen ongefundeerde kritiek en niet toegestaan? Lachen

Een korte samenvatting:
  • Toon wat respect en begrip voor elkaar, tel tot 10 voor je boos reageert.
  • Gebruik de TeM-knop als een topic uit de hand loopt of uit de hand dreigt te lopen.
  • Bespreek specifieke problemen met de moderatie via PB of email met het moderatorteam, niet op het forum.
  • Ongefundeerde kritiek wordt verwijderd, suggesties voor verbetering zijn welkom op FZ.
  • Klagen over beheer/mods/mids in topics valt onder ongefundeerde kritiek en moet dus via PB of mail.
  • Het moderatorteam wordt uitgebreid zodat we in kunnen grijpen voor topics rijp zijn voor een slotje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:25

Ann schreef:
Misschien is dit topic geschikt om op onderstaande vetgedrukte tekst dieper in te gaan? Wanneer is klagen ongefundeerde kritiek en niet toegestaan? Lachen

Ik heb het idee dat dat inderdaad wel handig is Lachen

('t Is trouwens erg lastig om een dialoog van de grond te krijgen als 1 van de 2 partijen niet meepraat Knipoog )

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:17

Ik ga even een moddie pben voor wat inbreng van de kant v/h beheer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:28

ik heb wel een voorbeeld... maar dat zal me niet in dank af worden genomen.
Bij twijfel blijkt dat een reactie wordt verwijderd en de bokker een niet zo aardige waarschuwing krijgt itt tot de regels die zeggen tel tot 10 blabla Lachen

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:08

Regels die ik belangrijk vind:
- Dat er goed gelet word op msn/breezertaal
- En ook ruzies etc., maar daar word nu ook al goed op gelet door de mods.
- Verder vind ik eigenlijk dat de algemene regels goed zijn.

Ik vind dat de regel op het handelsforum veranderd moest worden.
Je mag geen advertentie zetten voor een bedrijf, als het bedrijf niet van jou is.
Maar wat is nou het geval, ik heb een sponsor die vraagt of ik reclame wil maken op bokt en door die regel is dat niet mogelijk en heb zelfs al een Waarschuwing gehad.
Dat vind ik een beetje kidnerachtig eigenlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:59

Ik vraag me af waarom BVT er nog is nu de BVTers die het gewone bokt beneden hun niveau vonden, nu ook BVT beneden hun niveau vinden vervolgens een eigen forum begonnen zijn waarvoor een ballotage commissie bestaat.
Ik vond het idee van een besloten club binnen een bestaand forum al geen goed idee, zeker niet na de reacties van de bvters in het topic op FZ.

Het is internet en als je zo graag privedingen kwijt wil maar niet wilt dat die door anderen gelezen worden dan moet je maar iemand opbellen of msnnen.
Het excuus dat de penny's zo lastig zijn zie ik als gebrek aan verdraagzaamheid.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:36

Citaat:
Klagen over beheer/mods/mids in topics valt onder ongefundeerde kritiek en moet dus via PB of mail.

Waarom valt dit altijd onder ongefundeerde kritiek, naar m.i. kan dit soms ook een bijdrage leveren aan het reilen en zeilen van een topic.
Het lijkt mij ook niet handig voor een mod om van veel verschillende mensen constant pb's te ontvangen over hetzelfde onderwerp?

Het komt nu een beetje op mij over dat je gewoon geen openbaar kritiek mag geven omdat het een mod is, en bij gewone gebruiker je je gang mag gaan Bloos

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:16

Ik denk dat het aardig onmogelijk is om alles dicht te timmeren.... bovendien - wie leest de regels nu eigenlijk? Gezien het aantal slotjes op topics en dubbelposts, denk ik dat dit werkelijk miniem zal zijn eerlijk gezegd.

Wellicht meer mods aanstellen? Risico bestaat wel dat het dan een wat meer ongeorganiseerde puinzooi wordt, maar daar kan ik niet over oordelen, ik heb nog nooit het genoegen mogen hebben om achter de schermpjes mee te kijken Knipoog (Ja, dit is een hint, zou dolgraag eens mod willen zijn, al was het maar om een beter beeld te krijgen van bokt an sich en het hele mod gebeuren er bij Lachen )

In ieder geval zou ik willen zeggen"

KISS - Keep It Simple, Stupid Haha!

Ofwel - probeer mensen niet te verdrinken in regels en strakke lijnen.

Er ligt een mooie taak in ieder geval Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:09

sarabande schreef:
Ik vraag me af waarom BVT er nog is nu de BVTers die het gewone bokt beneden hun niveau vonden, nu ook BVT beneden hun niveau vinden vervolgens een eigen forum begonnen zijn waarvoor een ballotage commissie bestaat.
Ik vond het idee van een besloten club binnen een bestaand forum al geen goed idee, zeker niet na de reacties van de bvters in het topic op FZ.

Het is internet en als je zo graag privedingen kwijt wil maar niet wilt dat die door anderen gelezen worden dan moet je maar iemand opbellen of msnnen.
Het excuus dat de penny's zo lastig zijn zie ik als gebrek aan verdraagzaamheid.

Helemaal mee eens. Ik vraag me af of er aan de hand van de recente gebeurtenissen op BvT nu ook anders gedacht wordt door het beheer over besloten fora op Bokt. Of vinden jullie de opzet (nog steeds) goed geslaagd?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:11

Even een stukje wat ik net ook in het BBB-topic erbij gezet heb over 'ongefundeerde kritiek'

Wat we de afgelopen jaren veel gezien hebben is het volgende. Een gebruiker krijgt een Officiële Waarschuwing of ban. Vervolgens is die gebruiker het daar niet mee eens, en belangrijker, zijn haar vrienden het daar niet mee eens. Er wordt dan een topic geopend op Forumzaken (of mensen chatten onderling in een huiskamertopic) waar we te horen krijgen dat we een stel machtsgeile *vul hier je eigen favoriete scheldwoord in* zijn. Dit terwijl mensen niet weten waar iemand voor geband is, wat er voor de ban allemaal gebeurd is en er vaak geen enkele constructieve suggestie in voorkomt. Dat willen we met deze regel tegengaan. Alle moderators zijn vrijwilligers die dit voor hun lol doen, niet om bokkers te pesten.

Wat vinden wij onder ongefundeerde kritiek vallen:
- Ordinair gescheld op het moderatorteam. "Die klotemoderators hebben mijn vriendin geband!" willen we gewoon liever niet horen, en ook alle ziektes en nazi-vergelijkingen zijn we zat.
- Klachten over individuele sancties. Een ban of OW is een zaak tussen het moderatorteam en een gebruiker. De rest van het forum heeft daar weinig mee te maken, ook omdat ze niet kunnen weten waarom de sanctie is gegeven. Op het moment dat gebruiker X en gebruiker Y ruzie hebben, kunnen wij bijvoorbeeld een contactverbod opleggen. Als dat verbod dan gebroken wordt kan een gebruiker een OW (en eventueel ban krijgen) voor een post waar je zonder de voorgeschiedenis te kennen geen kwaad in zou zien. Wij kunnen (en willen) niet elke sanctie uitgebreid aan alle gebruikers uitleggen. Een gebruiker heeft altijd de mogelijkheid zijn sanctie aan te vechten bij de bemiddelaars. Dit gebeurt regelmatig en op het moment dat de bemiddelaars aangeven dat een OW niet terecht is, wordt ie teruggedraaid.

En wat mag er (natuurlijk!!) wel:

- Klagen over het boktbeleid mag: als jij er op tegen ben dat iemand die een schaduwaccount aanmaakt tijdens een korte ban een ban voor onbepaalde tijd krijgt: open een topic op forumzaken en stel dat beleid ter discussie, geef ons een suggestie hoe het anders kan en we zullen er zeker naar kijken.
- Als je een klacht heb over een bepaalde moderator, meldt dat dan via de pb/mail aan Bart. Moderators zijn ook geen heiligen, maar gewoon mensen. Het zou kunnen dat een mod inderdaad buiten zijn boekje gaat, te grof is in een pb of wat ook. Als wij dat te horen krijgen zullen we diegene daar echt op aanspreken en diegene bijsturen of als dat nodig is 'ontmodden'.

Moderators democratisch kiezen zie ik niet gebeuren, maar we proberen waar mogelijk gebruikers te betrekken bij het forum. Onder andere door de BBB's en ook bijvoorbeeld door dit topic.

En voor de rest:

Een subforum waar het wel is toegestaan om ruzies uit te vechten hebben we in het verleden al wel eens overwogen, maar dat is er niet doorgekomen. Vooral omdat we eigenlijk niet verwachten dat dit wat oplost. Als mensen echt ruzie hebben kunnen ze dat ook via msn / mail / pb / IRL op lossen, we zien daarom de meerwaarde van zo'n forum niet. Behalve dat er misschien voor ramptoeristen behoorlijk wat te smullen valt Knipoog . We vinden het niet bij de sfeer passen die we op Bokt graag zien om op één onderdeel wel geruzie + gescheld toe te staan.

De beslotenheid van topics/forums wordt ook achter de schermen besproken, maar dat is een lastig onderwerp. Ik verwacht niet dat we daar op korte termijn iets aan zullen veranderen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:28

Oké, helemaal duidelijk! Haha! Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Ellende. Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:41

Duidelijk. Even aan aanvulling

Ellende schreef:
En wat mag er (natuurlijk!!) wel:

- Klagen over het boktbeleid mag: als jij er op tegen ben dat iemand die een schaduwaccount aanmaakt tijdens een korte ban een ban voor onbepaalde tijd krijgt: open een topic op forumzaken en stel dat beleid ter discussie, geef ons een suggestie hoe het anders kan en we zullen er zeker naar kijken.
- Als je een klacht heb over een bepaalde moderator, meldt dat dan via de pb/mail aan Bart. Moderators zijn ook geen heiligen, maar gewoon mensen. Het zou kunnen dat een mod inderdaad buiten zijn boekje gaat, te grof is in een pb of wat ook. Als wij dat te horen krijgen zullen we diegene daar echt op aanspreken en diegene bijsturen of als dat nodig is 'ontmodden'.

Mits op normale manier!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:58

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:02

poes schreef:

...weet je hoeveel users Fok heeft?