Taalmod, wie zou dat willen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Re: Taalmod, wie zou dat willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:05

Een topic als deze zou dan bijvoorbeeld goed verbeterd kunnen worden Knipoog

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:10

Shaar schreef:

Bloos! Zo zie je maar dat het echt nodig is Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:56

Shaar schreef:

Dat is een heel goed voorbeeld!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:46

Nou dit soort topics moeten, vind ik dan, gewoon dicht gegooid worden. Daar heb je als 'taalmoddie' je handen vol aan anders. De regel is toch duidelijkg een msn taal, en dat is het in bovenstaande topic dudelijk wel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:20

Waaaaahhhh! Dat topic! Ohoh! Een schetjuh? Wow! Duivel
*grinnikt* prachtige reacties ook, hoe onaardig sommige ook zijn.
Maar goed, een "gewone" mod is hier natuurlijk ook gewoon voor, dit is té erg.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:21

Ja maar de gewone mods hebben het al druk zat.

En gelijk een slotje erop gooien is zo definitief, waarom niet eerst een waarschuwing?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:25

Nou sorry, maar bij zó'n topic zeg ik van, gooi maar op slot. Sowieso is msntaal verboden op Bokt, en dit vind ik te erg voor woorden, het is gewoon niet leesbaar meer. Dat dit niet kan, kan je ook bedenken als je dit typt. Dus nee, dit gaat het "waarschuwingsniveau" te boven imo.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:26

Ik zou me direct aanmelden! Als je een mede-Bokker aanspreekt op zijn of haar taalgebruik wordt er heel vaak direct geroepen "ik kan er niks aan doen, ben dyslectisch" (ook niet erg leuk voor de mensen die dat écht zijn!). Of wordt er als argument aangevoerd "dat iemand nog zo jong is".

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:30

Ja of:
Ik typte zo snel dus lette er niet op
Je moet niet vallen over een paar foutjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:31

chevax schreef:
Of wordt er als argument aangevoerd "dat iemand nog zo jong is".

Tsja, op basisscholen wordt volgens mij inmiddels beter gespeld dan op middelbare scholen (breezahjeugd Knipoog )...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:32

Of "hoe moek dat dan allemaal onthouwe?" Nou, simpel, op dezelfde manier als je de "spellingsregels" van die Breezer-taal hebt onthouden! Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:33

Nouks schreef:
chevax schreef:
Of wordt er als argument aangevoerd "dat iemand nog zo jong is".

Tsja, op basisscholen wordt volgens mij inmiddels beter gespeld dan op middelbare scholen (breezahjeugd Knipoog )...

Ja, dat geloof ik zeker. Ik heb hier regelmatig stagiaires en laatst hadden we een meisje (18 jaar!) die nauwelijks haar eigen naam foutloos kon schrijven. Moedeloos word ik daarvan. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik wat taal betreft wel erg precies ben (wat overigens niet wil zeggen dat ik geen fouten maak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:35

Haha ja, ik ken (en beheers) toch zeker ook al die regeltjes? Alsof niet bijna iedereen dat zou kunnen leren ofzo...

@ de stagiaire: ik ken ze, ik ken ze... Daarom ben ik ook héél blij dat ik me doorgaans tussen HBO- en WO'ers bevind Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:36

Maar, vraagt deze "ouwe doos" zich dan af, wat leren ze dan op school?

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:42

Nouks schreef:
Haha ja, ik ken (en beheers) toch zeker ook al die regeltjes? Alsof niet bijna iedereen dat zou kunnen leren ofzo...

@ de stagiaire: ik ken ze, ik ken ze... Daarom ben ik ook héél blij dat ik me doorgaans tussen HBO- en WO'ers bevind Knipoog

Misschien wel wat off-topic maar wat is er mis met MBO-ers?
Ik ben 18 en volg een MBO opleiding maar weet toch echt wel hoe ik moet spellen Ja
En inprincinpe zou iedere basisscholier dat moeten kunnen, maar vaak is het een kwestie van niet willen Knipoog

chevax schreef:

Met name bij het beroepsonderwijs gaan ze er vanuit dat iedereen de spellingsregels kent en ook toepast, en daar ligt naar mijn idee het probleem.
Ik zelf heb niet zo zeer moeite met spellen maar een tijdje terug wel met zinsopbouw e.d., wanneer je vraagt om uitleg of bijles krijg je het antwoord dat je maar spellingscontrole moet gebruiken en moet kijken wat ''mooi'' staat.

Gister moesten we met een groepje brieven schrijven n.a.v. een project en kwam daar ook grove fouten tegen, waaronder dat er een komma wordt gebruikt en er vervolgens verder wordt geschreven met ''maar''
Laatst bijgewerkt door Nijn op 17-01-07 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:45

chevax schreef:

Tsja, niet zo veel. Zelf heb ik nog niet zo lang geleden mijn Havo-diploma gehaald. De meeste docenten die heden ten dage lesgeven op middelbare scholen, hechten voornamelijk waarde aan "vakkennis" voor het vak waarin ze les staan te geven. Bij Nederlands werd er bij ons nauwelijks aandacht besteed aan spelling en grammatica; debatten en begrijpend lezen waren veel belangrijker. Ondanks dat mijn docent Nederlands ruim over de vijftig jaar oud was, moest ik hem geregeld verbeteren... ik vrees dat het zelfs bij hem een beetje aan het versloffen was.

Bij schrijftoetsen ("schrijf een betoog vóór legalisering van softdrugs" en dergelijke) was het zelfs zo, dat het puur ging om je onderbouwing en de mate waarin je betoog "compleet" was. Spelfouten? Och, alleen als het ervan stikte, kon het eens voorkomen dat je er een (half) puntje aftrek voor kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:48

sronnie schreef:

Ik ben 18 en volg een MBO opleiding maar weet toch echt wel hoe ik moet spellen Ja
En inprincinpe zou iedere basisscholier dat moeten kunnen, maar vaak is het een kwestie van niet willen Knipoog

Je ziet mij nergens beweren dat er iets mis is met MBO'ers. Behalve dat er natuurlijk ook MBO'ers zijn die prima kunnen spellen en absolúút niet dom zijn, moeten deze mensen er ook gewoon zijn. Maar ík ben blij dat ik op mijn werk vrijwel alleen te maken heb met mensen die in ieder geval duidelijk een mening kunnen onderbouwen en een correct mailtje kunnen sturen.

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:50

Nouks schreef:
sronnie schreef:

Je ziet mij nergens beweren dat er iets mis is met MBO'ers. Behalve dat er natuurlijk ook MBO'ers zijn die prima kunnen spellen en absolúút niet dom zijn, moeten deze mensen er ook gewoon zijn. Maar ík ben blij dat ik op mijn werk vrijwel alleen te maken heb met mensen die in ieder geval duidelijk een mening kunnen onderbouwen en een correct mailtje kunnen sturen.

Misschien was mijn eerste zin ook wat kort door de bocht maar zoals ik dat las kwam dat zo over.
Verder twijfel ik er aan of de mensen met een hogere opleiding zo veel beter een mailtje kunnen sturen, zeker na de cijfers die nu bekend zijn van de taaltoets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:52

Hier gelukkig wel. De berichtgeving gaat voornamelijk over alarmerende cijfers op de Pabo, hier geen mensen met Pabo te vinden hoor.

Ik doe overigens redactioneel werk. Lijkt me dan sowieso wel belangrijk dat je een beetje fatsoenlijke mailtjes kunt sturen enzo. Knipoog

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:30

Ik werd gewezen op dit topic...Zou echt iets voor mij zijn met mijn Nederlandse taalknobbel, hihihihi!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:31

Mmm ik moet zeggen dat ik met mijn schrijfopdrachten zwaar wordt afgestraft op spel- en grammatica fouten. Doe een universitaire studie, best taalkundig, misschien dat het daar mee te maken heeft.
Op de middelbare weet ik zo niet meer, weet wel dat ik mijn profiel weinig voor vond stellen, maar dat is weer een ander verhaal Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:49

Henzz schreef:
Ik werd gewezen op dit topic...Zou echt iets voor mij zijn met mijn Nederlandse taalknobbel, hihihihi!

Lijstje maken dan maar?

Potentiele taalmods:
1. Henzz

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:50

Zou mij ook wel leuk lijken Knipoog
Aan onleesbare topics heb je ook niks Clown

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:53

Shaar schreef: