Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:14

Het is vrijdag tot 24.00 uur Knipoog En dan zien we het morgen wel als een ander bokker dan al niet een nieuw item geopend heeft Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:49

Zit hier sinds 00.01 uur, met ogen als schoteltjes, en nog niets... Tong uitsteken Clown

maarehm DD, nieuw item geopend... vertel Tong uitsteken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:45

Na overleg met het team is besloten dat Bokt niet de kwaliteit van de aangeboden producten zal gaan controleren. Dit is vooral omdat het voor ons onmogelijk is om van alle producten op de hoogte te zijn en alles te controleren. Op het moment dat we ervoor kiezen om in sommige gevallen in te grijpen, kan dat een schijnzekerheid bieden voor alle producten op EA, en dat willen we vermijden. De koper heeft een onderzoeksplicht en zal zelf moeten bepalen wat de kwaliteit is van de aangeboden producten. Foutieve advertenties (bijvoorbeeld een foto van een zadel waarbij niet is aangegeven dat het om voorbeeldfoto gaat) kunnen altijd gemeld worden via de TeM mogelijkheid. Off topic reacties zijn echter nog steeds niet toegestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 14:46

Dus zijn we terug bij af oftewel waar ik dit topic om begonnen ben.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:30

Dus iederen mag maar gaan liegen en bedriegen op EA

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:33

Ja, tot het gemeld wordt en een Mod ingrijpt als ze daar reden toe zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:34

schijnbaar dus wel.... en als je het als aspirantkoper meld in het topic wordt het gezien als off-topic en heeft de verkoper alle tijd en ruimte om een slachtoffer te vinden die dan enkele dagen later een topic opent op FZ dat ze zwaar bedonderd is, wat dan weer gezien kan worden als kritiek op het boktbeleid waardoor de bedonderde verkoper ook nog eens een OW kan krijgen....
Het spreekwoord dat de goeden onder de kwaden leiden wordt hier wel erg letterlijk....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:36

Over een vicieuze cirkel maar niet gesproken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:51

inderdaad

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:29

Ellende schreef:
Na overleg met het team is besloten dat Bokt niet de kwaliteit van de aangeboden producten zal gaan controleren.

Beste Ellende / modteam,

er zijn meerdere voorstellen gedaan die een manier bieden waarop bezwaar geuit kan worden zonder dat Bokt de kwaliteit van de spullen beoordeelt. Zijn deze voorstellen bekeken? Om welke redenen zijn deze voorstellen niet haalbaar?

Daarnaast stel je dat de koper een onderzoeksplicht heeft. Maar op het moment dat het modteam niet toestaat dat informatie die van belang kan zijn voor die koper geplaatst wordt, hinder je daarmee in feite die koper in zijn/haar onderzoeksplicht. Dat lijkt mij weer een stap verder te gaan. Ook is informatie over de kwaliteit van de geboden producten niet "off-topic", het heeft immers een hele duidelijke link met het topic! Ik vind daarom ook dat het standpunt nauwelijks een standpunt is, en ik ben dan ook benieuwd naar de mening van het modteam. Vinden jullie het wel of niet acceptabel dat mensen hun spullen aanbieden met onjuiste informatie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:12

Lijkt mij toch niet onmogelijk een topic te maken waar alle slechte verkopers in staan.En dat ze er alleen door een bokt bemiddelaar in mogen worden gezet.
Als ik nu iets wil kopen zou ik ieder zijn profile moeten gaan nakijken of er iets in staat.Dat vindt ik toch ook niet praktisch.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:23

Ik vind het jammer dat er niets gedaan is met de aangedragen eventuele oplossingen en (correcte) informatie gevende reacties worden dus verwijderd als off-topic zijnde? Laat laatstgenoemde dan tenminste zijn toegestaan als deze op een nette manier verwoord worden. Verward

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:09

Erg jammer dat hier niets mee gedaan wordt.
Er wordt aan de gebruikers van bokt gevraagd mee te denken over het beleid, de slogan is tegenwoordig een beter bokt begin bij jezelf maar wanneer men met meerdere uitstekende ideeen komt wordt hier niets mee gedaan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:23

Dat is ook helemaal waar Sronnie

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:56

Persoonlijk vind ik dat het voor bokt stuk makkelijker zou zijn als EA eraf wordt gehaald. Weet wel dat een aantal het leuk vinden, maar het is echt een berg werk voor de mods. Er zijn genoeg andere sites waar je spullen kan kopen en verkopen met betere zoekfuncties. Dan is bokt van de verantwoordelijkheid af en misschien zal het een berg ruzie schelen.

Verder is het jammer dat hierboven dus adviezen schijnen gegeven te zijn en er niets mee wordt gedaan. Althans, niet zichtbaar. En dat is voor mij ook een groot bezwaar tegen bokt op het moment. Je geeft adviezen, daarna zwijgt het modderteam in alle talen. Je hebt geen flauw benul wat er mee gedaan wordt en je krijgt er een ontevreden gevoel door en daardoor groot risico of frustratie tussen de bokkers en modderaars.

Ik heb dit al eerder gemeld aan mods, maar totaal geen reactie gehad.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:32

Haha! Knipoog Hoezo was mijn bericht duidelijk, hier wordt niet gereageerd en ik hoor ook nog steeds niets Clown

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:26

EA is een van de oudste onderdelen van Bokt en de regels hebben in de afgelopen jaren al een flinke evolutie doorgemaakt. EA heeft dus niet zomaar de regels die het vandaag de dag heeft Lachen

De meeste bezwaren tegen de voorstellen zijn eigenlijk al in dit topic genoemd. Het moderatorteam heeft maar beperkte tijd, op dit moment zelfs veel te weinig tijd. Wordt aan gewerkt, gaat ook beter worden in de toekomst maar we zitten ons op het moment niet exact te vervelen Lachen Een ander (erg) groot probleem is dat het totaal niet duidelijk is wat nou 'goed' en wat 'slecht' is. Wat de een rommel vindt, vindt de ander goed genoeg. Als wel duidelijk is dat iets totaal niet klopt dan kan er gewoon geTeMd worden en zal de advertentie verwijderd worden door het modteam. Een ander punt is dat het hier om een soort van symptoombestrijding gaat, als mensen op Bokt een zadel kopen dat gewoon crap is dan kopen ze dat ook buiten Bokt om, het zou dus veel beter zijn om de bron (gebrek aan goede informatie) aan te pakken. Verder zijn er ook een aantal juridische haken en ogen, wie zijn wij om te melden dat iets rommel of gevaarlijk is? In den beginne was het zo dat EA topics gewoon open waren, je kon vrijuit discussiëren over de aangeboden waar. Dat is op zich een leuk idee maar leverde in de praktijk veel meer problemen op dan het oploste. Helaas zijn er redelijk wat mensen die er een sport van maken om zoveel mogelijk kritiek te hebben op zoveel mogelijk advertenties. Verder ook legio reacties als 'Leuk artikel, ik heb het zelf niet nodig maar zoveel zou ik er noooooit voor betalen' Scheve mond Niet echt boeiende informatie en het wordt zelfs erg vervelend als dan de verkoper in de verdediging schiet (wat in 98% van de gevallen gebeurt Haha!).

Als ik het topic zo lees dan gaat het voornamelijk om twee problemen:
  • Oplichting (merk spullen die geen merkspullen zijn b.v.)
  • Brakke zadels

Probleem 1 is in de meeste gevallen gewoon op te lossen door op de TeM knop te duwen met wat info met waaruit blijkt dat het om oplichting gaat (of lijkt te gaan). Probleem 2 is IMO vooral een kwestie van de gebruikers opvoeden en zorgen dat er erg goede informatie komt mbt het aanschaffen van bijvoorbeeld een zadel maar ook een paard, een trailer, etc. Dat is iets dat voor een deel via het forum kan en we zijn aan het kijken of we dat in de toekomst meer kunnen stroomlijnen en een (stuk) beter zichtbaar kunnen maken.

Andere problemen zoals artikelen die veel te duur verkocht worden zijn vervelend maar IMO vooral een les voor de koper. Vindt dat echt een verantwoordelijkheid voor de koper, deze moet maar een beetje moeite doen om een goede prijs te krijgen Lachen

Ik zou heel graag willen dat kopers op Bokt zeker(der) zouden kunnen zijn dat wat ze kopen via Bokt goed is maar op dit moment hebben we domweg de capaciteit niet om dit groots (of redelijk groot) aan te pakken met b.v. een 'controle commissie'-achtige constructie. Misschien dat dit ooit gaat komen (want in de basis is het een erg interessant idee) maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het niet 'even' op te zetten is. De todo lijst voor Bokt is al pagina's lang en er zijn nu eenmaal redelijk wat dingen die eerst opgelost moeten worden. Misschien later dus.

Ik hoop dat het zo iig iets duidelijker is?

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:32

Helemaal duidelijk Bart, alleen zit ik nog met 2 vragen:

-Wordt er nu dan aan gewerkt om meer Mods aan te stellen, want ik kom vaker tegen dat jullie eigenlijk een tekort hebben.
- Is er dan geen mogelijkheid dat vrijuit discussiëren weer toegestaan is? Mits het relevante informatie bevat + geen onnodige reacties zoals jij al aangaf?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:37

Yup, er komen meer mods.
Definieer relevante informatie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:46

Ik vind dat de toestand waar de spullen zich in begeven inderdaad discuseerbaar.Maar niet het feit dat er bokkers zijn die mensen laten betalen en vervolgens niks leveren.Dat vind ik pure oplichting.In zo'n geval vind ik ook best dat er een naam op een lijst kan.
Is ook best wel makkelijk na te trekken.heeft de bokker de zending opgestuurd dan is er namelijk een bewijsje van het postkantoor.Is dat bewijsje er niet dan kan je er van uit gaan dat de verkoper fout zit.

Ik denk dat dit probleem ook niet dagelijks voorkomt, dus het lijkt me voor een mod best bij te houden.

Persoonlijk zou ik iets duurdere spullen altijd op gaan halen, dan kan er ook nooit geen discusie ontstaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 02:07

Het is, denk ik, zo dat men niet verwacht bedonderd te worden door een bokker.... dat de vermelde prijs boven de normale verkoopprijs ligt verwacht dus niemand, tenminste ik niet en dat heeft niets met onderzoeksplicht te maken maar ook met het feit of men het ook uberhaupt kan onderzoeken, en als je het onderzocht hebt en het blijkt anders.... kun MAAR vooral MAG je niets met je bevindingen.
En dat geld dus ook voor brakke zadels, zoals ze genoemd worden... Als ik reseller zou zijn van ZM kan ik gouden zaken doen.... geen wakkere bokker kan wat, 1 X 'klikken' is voldoende voor een groen post en ik ben alle wakkeren kwijt....

Relevante informatie = daadwerkelijke nieuwprijs, merkherkenning, kwaliteits herkenning, gebruikssporen herkenning, leeftijdsherkenning, actuele nieuwprijs.. en kan nog even doorgaan... maak daar een melding van en het wordt verwijderd....

En niet omdat ik denk dat een eerder vermelde oplossing DE oplossing zou kunnen zijn of is... hoor oftewel lees ik er niets over terug.... absolute modontlasting wat dat aangaat, en alleen op verzoek van een aspirantkoper die twijfelt of twijfels heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 03:18

Heb onderstaande post nog eens doorgelezen en ben van mening dat ik in mijn laatste reactie niet erg duidelijk ben geweest van daar nog een reactie...

BartVB schreef:
EA is een van de oudste onderdelen van Bokt en de regels hebben in de afgelopen jaren al een flinke evolutie doorgemaakt. EA heeft dus niet zomaar de regels die het vandaag de dag heeft Lachen

Maar door de groei blijkt dat die regels strak achterhaalt zijn... en alvast een antwoord: dat er maar weinig mensen klagen wil niet zeggen dat er geen klachten zijn... het grootste gedeelte van een ijsberg zit immers onderwater, een klein stukje is maar zichtbaar... Ook de onzinkbaar gedachte Titanic is ten onder gegaan!!

BartVB schreef:
De meeste bezwaren tegen de voorstellen zijn eigenlijk al in dit topic genoemd. Het moderatorteam heeft maar beperkte tijd, op dit moment zelfs veel te weinig tijd.

Ik vind dit eigenlijk HET bewijs dat er echt niet gelezen wordt wat er geschreven wordt... maar er wordt een slag naar iets gegeven in de hoop dat het de kant of de wal raakt... men mist dus beide

BartVB schreef:
Wordt aan gewerkt, gaat ook beter worden in de toekomst maar we zitten ons op het moment niet exact te vervelen Lachen Een ander (erg) groot probleem is dat het totaal niet duidelijk is wat nou 'goed' en wat 'slecht' is.

Kant en wal worden wederom gemist... Je hebt pas een probleem als er een oplossing is.. zonder oplossing is er geen probleem. Wat de meest passende oplossing is, is een ander verhaal... echter als je de keuze hebt uit meerdere oplossingen laat zien dat het probleem juist klein is, maar het maken van een keuze een drempel is.
Maar een antwoord op je verkapte vraag.... daar heb je deskundigen voor nodig, maar ook mensen die vragen hebben.. niet ieder topic geeft vragen, echter heb je antwoorden nodig op iedere vraag.. en daar wordt op geantwoord door een groen balkje dat het offtopic is, als het antwoord er eerder is dan de vraag gesteld kan worden.

BartVB schreef:
Wat de een rommel vindt, vindt de ander goed genoeg. Als wel duidelijk is dat iets totaal niet klopt dan kan er gewoon geTeMd worden en zal de advertentie verwijderd worden door het modteam.

Naief zijn en onkunde worden gestimuleerd door gokkers en goudzoekers de kans te geven, en die kans op succes voor de gokkers en goudzoekers wordt alleen maar groter en groter....

BartVB schreef:
Een ander punt is dat het hier om een soort van symptoombestrijding gaat, als mensen op Bokt een zadel kopen dat gewoon crap is dan kopen ze dat ook buiten Bokt om, het zou dus veel beter zijn om de bron (gebrek aan goede informatie) aan te pakken.

Je gaat in details... het is een voorbeeld, niets meer en niets minder. Om te bedonderen heb je 2 partijen nodig.. die persoon die bedonderd en die persoon die zich laat bedonderen... maar dan moet het wel in alle fair-heid gaan... en daar schot het aan... Ik zie een topic, en de titel spreekt mij aan, ik kijk en zie dat men geheel boven de prijs aanbied... ik reageer dat het aangebodene te duur is, reactie wordt verwijderd... Verward Dan veranderd het eerste in: Die persoon die MAG bedonderen en die persoon die niet gewaarschuwd mag worden

BartVB schreef:
Verder zijn er ook een aantal juridische haken en ogen, wie zijn wij om te melden dat iets rommel of gevaarlijk is?

Wie is wij????
Is 'wij' alle bokkers? Maar een wedervraag is Wie zijn Wij als we toestaan dat een van ons verongelukt doordat een van ons iets gekocht heeft wat rommel of zelfs gevaarlijk is? Wie is dan aansprakelijk?
MAAR het gaat niet om een uitspraak van het is rommel of gevaarlijk... het gaat om de optie om te vermelden of iets geschikt of minder geschikt is, of de informatie juist of injuist is, of mischien in het midden ligt, of de vermelde nieuwprijs juist is/was, enzovoort

BartVB schreef:
In den beginne was het zo dat EA topics gewoon open waren, je kon vrijuit discussiëren over de aangeboden waar. Dat is op zich een leuk idee maar leverde in de praktijk veel meer problemen op dan het oploste. Helaas zijn er redelijk wat mensen die er een sport van maken om zoveel mogelijk kritiek te hebben op zoveel mogelijk advertenties.

Die zijn vervangen door de huidige 'beroeps' klikkers en oplichters

BartVB schreef:
Verder ook legio reacties als 'Leuk artikel, ik heb het zelf niet nodig maar zoveel zou ik er noooooit voor betalen' Scheve mond Niet echt boeiende informatie en het wordt zelfs erg vervelend als dan de verkoper in de verdediging schiet (wat in 98% van de gevallen gebeurt Haha!).

hmm, kom vrij vaak op EA maar dat is me niet geheel bekend... hooguit een discussie over de datum/tijd tot men kon bieden...

BartVB schreef:
Als ik het topic zo lees dan gaat het voornamelijk om twee problemen:
  • Oplichting (merk spullen die geen merkspullen zijn b.v.)
  • Brakke zadels

Probleem 1 is in de meeste gevallen gewoon op te lossen door op de TeM knop te duwen met wat info met waaruit blijkt dat het om oplichting gaat (of lijkt te gaan).

precies... huppathee klik maar, en dan maar gokken dat de verkoper geen ander slachtoffer heeft gevonden.... maar dan kom je weer op het volgende probleem... (jaja probleem betekent oplossing) of er is al een transactie gaande.... OF je eerdere genoemde kritiek.... is het juridisch haalbaar dat een mod roept in het groen dat het oplichting is????????

BartVB schreef:
Probleem 2 is IMO vooral een kwestie van de gebruikers opvoeden en zorgen dat er erg goede informatie komt mbt het aanschaffen van bijvoorbeeld een zadel maar ook een paard, een trailer, etc. Dat is iets dat voor een deel via het forum kan en we zijn aan het kijken of we dat in de toekomst meer kunnen stroomlijnen en een (stuk) beter zichtbaar kunnen maken.

Je kunt pas een antwoord geven als er een vraag wordt gesteld... als iemand een antwoor heeft gevonden op de nog niet gestelde vraag... kun je weinig, echter kun je wel preventief zijn en zorgen dat de geboden antwoorden (dus de aangeboden waar op EA) correct zijn

BartVB schreef:
Andere problemen zoals artikelen die veel te duur verkocht worden zijn vervelend maar IMO vooral een les voor de koper. Vindt dat echt een verantwoordelijkheid voor de koper, deze moet maar een beetje moeite doen om een goede prijs te krijgen Lachen

En daar komt het vertrouwen om de hoek kijken.. je oogst wat je zaait...

BartVB schreef:
Ik zou heel graag willen dat kopers op Bokt zeker(der) zouden kunnen zijn dat wat ze kopen via Bokt goed is maar op dit moment hebben we domweg de capaciteit niet om dit groots (of redelijk groot) aan te pakken met b.v. een 'controle commissie'-achtige constructie. Misschien dat dit ooit gaat komen (want in de basis is het een erg interessant idee) maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het niet 'even' op te zetten is. De todo lijst voor Bokt is al pagina's lang en er zijn nu eenmaal redelijk wat dingen die eerst opgelost moeten worden. Misschien later dus.

Ik hoop dat het zo iig iets duidelijker is?

Voor mij niet... vwb duidelijkheid.. eens in de zoveeltijd komt er een topic over EA en he antwoord daarop is eigenlijk altijd hetzelfde: "l*l maar raak voor een knaak"
Er zijn oplossingen aangedragen, die eigenlijk niets kosten qua tijd qua ik-weet-niet-wat... het zijn mischien niet DE oplossingen, maar zouden kunnen bijdragen tot...
MAAR dan zul je wel het topic moeten lezen, qua tijd kost dat mischien een 15 minuten, beetje overleg erbij, topicje op FZ zetten zou je binnen 60 minuten een eind kunnen komen.... Gaat dat op z'n snufferd ben je een stukje wijzer, werkt het heb je een oplossing....
Er is een verschil tussen willen en kunnen, maar ook tussen interesse tonen en hebben.......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:32

BartVB schreef:
Verder ook legio reacties als 'Leuk artikel, ik heb het zelf niet nodig maar zoveel zou ik er noooooit voor betalen' Scheve mond Niet echt boeiende informatie en het wordt zelfs erg vervelend als dan de verkoper in de verdediging schiet (wat in 98% van de gevallen gebeurt Haha!).

Waarom zou je hier niet stellen dat dat gewoon een les voor de verkoper is? Als je daar als verkoper niet tegen kunt, dan moet je niet verkopen.

Ik vind het een zeer wonderlijk uitgangspunt als je stelt dat het niet alleen mogelijk is, maar ook in orde als verkopers hun spullen voor te veel geld aanbieden. Met zo'n basisinstelling denk ik niet dat je kunt verwachten dat de gebruikers nog de noodzaak zien om zich redelijk op te stellen.

Citaat:
Ik zou heel graag willen dat kopers op Bokt zeker(der) zouden kunnen zijn dat wat ze kopen via Bokt goed is maar op dit moment hebben we domweg de capaciteit niet om dit groots (of redelijk groot) aan te pakken met b.v. een 'controle commissie'-achtige constructie.

Maar je kunt het ook minder groots aanpakken. Dat is ook minder zeker, maar geeft al wel een begin dat Bokt NIET de plek is om lekker goedkoop te adverteren, en te kunnen uitvinden wat de gek d'r voor geeft.

Je zou ook kunnen zeggen: als adverteerders kritiekloos spullen willen aanbieden, kopen ze maar een banner. Als je via EA speelt, zit daar de mogelijkheid aan vast dat er tegengas geboden wordt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:34

Persoonlijk vind ik niet dat je bokt ooit aansprakelijk kan stellen voor het aangeboden spul hier op bokt, maar ook niet voor de koper en betrouwbaarheid van beide. Dat doet Marktplaats tenslotte ook niet, die loopt niet bij iedereen langs om te kijken of een zadel wel of niet brak is, en of de vraagprijs correct is. Iedereen kan van de meest simpele dingen wel ergens op internet een nieuwprijs achterhalen, dus zou zelf in staat moeten zijn wat dan de prijs moet zijn van een aangeboden product op bokt of andere verkoop site.
Ook vind ik het tever gaan als er kwaliteitslabels gehangen gaan worden aan kopers en verkopers. Het kan zelfs schijnzekerheid veroorzaken.

Mijn meninb blijft, gooi EA van bokt af. Of zorg voor een goede qoute boven elke invoerscherm op EA dat de verkoper en koper ZELF verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het geboden product, de transactie en afhandeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:19

Op deze manier is er idd geen lol aan, dus gooi EA er maar af.
Kan iedereen gewoon op Marktplaats adverteren en hebben de verkopers ook geen gezeur met irritante vragenstellers die proberen anderen te behoeden voor een miskoop.
Zo heeft het iig geen enkele Bokt-meerwaarde Huilen