Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NiNa_14

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:05

dyslexie is iets waar je totaal NIKS aan kan doen
msn-taal is een gewoon te waar je vanaf kan komen
vind dat geen goede vergelijking

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:17

Ik bedoel niet dat dyslexie en MSN-taal hetzelfde zijn. Maar als je van anderen verwacht dat ze hun oordeel niet zo snel klaar hebben, dan moet je zelf ook niet aankomen met zulke opmerkingen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:18

Ik vind dat Shadow0 gelijk heeft over de werkwoordsspelling, er wordt tegenwoordig niet zo veel meer opgelet.
In de brugklas waren er leerlingen die het voor de eerste keer hadden, ik had het al in groep 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:23

NiNa_14 zegt precies wat ik bedoel...
MSN-taal is domheid (luiheid?), dyslexie is een handicap.
Iedereen krijgt op de basisschool Nederlands maar MSN-taal is, voor zover ik weet, geen verplichte lesstof binnen het basisonderwijs. Het gebruik van MSN-taal is een eigen keus en wordt slechts op enkele plaatsen gewaardeerd.
Op Bokt wordt het niet gewaardeerd en er staat ook in de regels dat het niet gewaardeerd wordt. Is het dan domheid als iemand MSN-taal gebruikt? Ja!
Is een dyslect die taalfouten maakt dom? Nee!
Daar zit het hele verschil. Een dyslect kiest er niet voor om fouten te maken (ze werken waarschijnlijk harder aan het voorkomen van fouten dan jij en ik), maar iemand die MSN-taal gebruikt maakt ze bewust en doet er ook moeite voor om op een bepaalde manier te schrijven.

*edit* typo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:25

Marreke: dus iedereen die de regels overtreedt is dom?

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:27

Shadow0 schreef:
Waarom? Is het niet hoe dan ook erg veroordelend om bepaalde mensen domheid te verwijten? Waarom mag je de mensen met dyslexie niet dom noemen en mensen die in MSN-taal typen wel?

Ho Shadow.....

Nu ga je wel even over de scheef.....
Ik heb enkel MSN en SMS taal mensen dom genoemd, niet mensen die dislexie hebben.
Groot verschil.
Mensen die hier MSN en SMS taal gebruiken zijn domweg lui, en mischien ook wel dom omdat ze geen beter taalgebruik willen gebruiken.
Mensen met dislexie willen wel beter, maar kunnen het niet.
Ik ben ook van mening dat jij die mensen een exuus moet aanbieden, want jij gaf aan dat ze wel beter kunnen met een woordenboek, wat dus niet zo is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:38

Bas232 schreef:
Ik heb enkel MSN en SMS taal mensen dom genoemd, niet mensen die dislexie hebben.
Groot verschil. Mensen die hier MSN en SMS taal gebruiken zijn domweg lui, en mischien ook wel dom omdat ze geen beter taalgebruik willen gebruiken.

Nogmaals: waarom is daar zo'n groot verschil tussen? Waarom zou je uberhaupt mensen dom noemen?
Waarom zouden 'toevallig' alle mensen met dyslexie wel moeite willen doen, en alle mensen die MSN-taal typen niet?
En in welke categorie valt iemand met dyslexie die MSN-taal typt?

Dat lijkt een flauw woordspelletje, maar zo bedoel ik het niet. Wat ik bedoel:
de wereld is niet zwart of wit.

Je weet niet of iets voor alle mensen met dyslexie geldt. Of voor alle mensen zonder dyslexie. Lees al mijn uitspraken nog maar terug, en hou dan in je achterhoofd dat ik het over een grote groep heb maar zeker niet over alle*. Er zijn altijd uitzonderingen, in allerlei opzichten. (Maar... omdat er 1 uitzondering is die echt niet kan leren hoe je hoofdletters en punten kunt gebruiken, betekent niet dat niemand dat kan leren.)

Citaat:
Ik ben ook van mening dat jij die mensen een exuus moet aanbieden, want jij gaf aan dat ze wel beter kunnen met een woordenboek, wat dus niet zo is.

Een topic van 10 pagina's en dit is het enige wat je ervan hebt begrepen? Dat is jammer. Maar mensen met dyslexie die zich gekwetst voelen (maar verder niet deelnemen aan dit topic) mogen mij een pb-tje sturen, dan probeer ik ze even prive uit te leggen wat ik bedoelde.

* En mocht ik het per ongeluk toch zo geschreven heb, dan neem ik dat terug. Ik bedoelde 'een grote groep'. Niet de uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:41

Shadow0 schreef:

Nee, beter lezen... Ik zeg alleen dat ik MSN-taal dom vind. Dyslecten die hun best doen om een leesbaar bericht te schrijven heb ik juist enorme bewondering voor.

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:56

Shadow0 schreef:

Dat zegt ze niet. Ze zegt alleen dat de mensen die GOED weten dat ze hier geen msn taal mogen gebruiken, en die het vervolgens toch doen dom zijn.

Maar je moet niet iedereen die de regels overtreedt dom gaan noemen, want er zijn ook genoeg regels waar je je niet de hele tijd van bewust bent. De geen-breezer-taal-regel is er daar absoluut geen van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:59

amsolusa schreef:
Dat zegt ze niet. Ze zegt alleen dat de mensen die GOED weten dat ze hier geen msn taal mogen gebruiken, en die het vervolgens toch doen dom zijn.

Maar je moet niet iedereen die de regels overtreedt dom gaan noemen, want er zijn ook genoeg regels waar je je niet de hele tijd van bewust bent. De geen-breezer-taal-regel is er daar absoluut geen van.

Er zijn heel veel nieuwe leden die MSN/Breezahtaal typen die niet weten dat het niet mag. Dom? Of niet dom?

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:03

Shadow0 schreef:
amsolusa schreef:

Er zijn heel veel nieuwe leden die MSN/Breezahtaal typen die niet weten dat het niet mag. Dom? Of niet dom?

Dom, in enorm veel topic's worden andere breezers erop gewezen. Daar leren de nieuwkomers ook van; Zoiezo als een nieuwkomer breezer typt ( zie je aan het aantal posts) zijn er veel mensen met reacties als: 'breezertaal is hier niet toegstaan'. Daarbij staat het ook in de regels, waarvan het slim is om die als nieuwkomer een keer door te lezen.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:29

Shadow0 schreef:
amsolusa schreef:

Sorry, het is breezertaal......weer een staaltje van taal verkloten, schrijf het dan wel goed ja! Clown

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:46

Ik snap niet zo goed waarom in dit topic mensen met dyslexie over één kam worden geschoren met mensen die willens en wetens MSN- en breezertaal gebruiken.
Als ik dyslexie zou hebben zou ik mij erg aangevallen voelen.
Overal in de regels staat, dat dat soort taal niet is toegestaan en ik vind, dat je als gebruiker die regels wel doorgenomen moet hebben.
Als jij een bekeuring krijgt omdat je te hard rijdt, kun je toch ook niet zeggen dat je die regel niet kende..
En sommige mensen reageren heel bot wanneer ze op die regels gewezen worden en ja, ga je dan gewoon door, dan vind ik dat ronduit dom.
Maar van iemand die dyslexie heeft kun je nu eenmaal niet verwachten dat hij of zij foutloos de Nederlandse taal beheerst, omdat diegeen nu juist in zijn of haar ogen wél foutloos typt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:58

ja hoor, dus iedereen die MSNtaal typed, is dom? Lompe beredenering Scheve mond Ik ken mensen die best behoorlijk slim zijn (noem VWO maar ns dom Knipoog) maar perfect in MSN taal kunnen typen.

Ik vind; mensen die MSNtala typen, zijn lui! Maar heus niet per definitie dom...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 01:12

Ook al zit je op het VWO, als jij willens en wetens tegen de regels in MSN taal blijft typen, dan vind ik dat heel dom ja.
En moet je er trots op zijn dat je perfect MSN taal kunt typen?
Ik geloof dat ik liever ABN foutloos kan typen, daar zou ik veel trotser op zijn, daar heb ik ook meer aan.
Want ik geloof niet dat de officiële documenten al opgemaakt worden in MSN taal Knipoog
Zou ik ondanks mijn dyslexie mijn uiterste best doen om foutloos te typen, dan zou ik heel gekwetst raken van de uitspraken van sommigen hier, die denken dat iemand met dyslexie te lui is om foutloos te leren typen..

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:14

Bas232 schreef:
amsolusa schreef:

Sorry, het is breezertaal......weer een staaltje van taal verkloten, schrijf het dan wel goed ja! Clown

I'm so sorry Vork

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:18

Machie schreef:
ja hoor, dus iedereen die MSNtaal typed, is dom? Lompe beredenering Scheve mond Ik ken mensen die best behoorlijk slim zijn (noem VWO maar ns dom Knipoog) maar perfect in MSN taal kunnen typen.

Ik vind; mensen die MSNtala typen, zijn lui! Maar heus niet per definitie dom...

ik zeg niet dat mensen die msn-taal typen dom zijn.
ik zeg dat mensen die msn-taal OP BOKT typen dom zijn; ( mits ze al eens gecorrigeerd zijn). Daarbij staat het gewoon in de boktregels.

ik heb ook VWO gedaan, en typte ook wel msn-taal.... Op Msn.. want daar is het voor bedoeld.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:57

"perfect in MSNtaal typen". Zijn we daar nu niet deels bij de kern van het probleem? Ik snap niet goed waarom deze discussie nu zo uit de hand loopt over "wel dom" of "niet dom" etc. Het is toch een verarming van je moederstaal als er zinnen worden geschreven die nergens op slaan qua grammatica en derhalve ook moeilijk leesbaar zijn? Waarom mag je het niet dom noemen als mensen dat willens en wetens doen? Als ik een dergelijke zin onder ogen krijg (hOOOii, hOe gaat ut met de paardjuhhhhs?) en de rest van een verhaal is ook zo getypt, dan lees ik dat echt niet, hoor. Waarom zou je niet mogen zeggen dat dat dom is? Het komt toch niet echt bijster intelligent over. En stel je nu voor dat je zelf al problemen hebt met spelling en grammatica en je gebruikt ook nog van die MSN-taal, dan maak je het jezelf toch extra moeilijk? Want dan zie volgens mij door de bomen het bos niet meer.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:59

Een toevoeging: iets wat iemand doet dom vinden, wil niet per definitie zeggen dat je de persoon ook dom vindt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:57

jawel hoor, hier boven word imo gezegt dat je dom bent als je MSNtaal gebruikt. Ik vind het belachelijk dat iedereen elkaar maar zomaar dom gaat noemen.

Verder moet iedereen lekker zelf weten hoe hij of zij typed. Als ik het te moeilijk vind om te lezen doe ik dat niet. Maar ik ga me er niet aan storen.

Mag MSNtaal trouwens wel in onderschriften?

btw, ik ben ook tegen MSNtaal en voor leesbaar Nederlands Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:01

Ooit eens een scharrel gehad die zo sms-te (en dat deed ie minstens 15 keer per dag Gestoord ) helemaal groen en geel werd ik ervan!

Nu is die jongen ook echt dom, volgens mij heeft ie mavo niet eens afgemaakt Bloos wat ik daar ooit in gezien heb Verward

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:26

Ik erger me aan veel spelfouten! Dan/als is ook zo'n leuke!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:27

Machie schreef:
Ik ken mensen die best behoorlijk slim zijn (noem VWO maar ns dom Knipoog)

Zep schreef:
Nu is die jongen ook echt dom, volgens mij heeft ie mavo niet eens afgemaakt Bloos

Jeetje, mensen toch! Bloos! Als je VWO doet ben je slim, als je MAVO doet ben je dom? Dat noem ik kortzichtig...

Het zegt iets over of je makkelijk of moeilijk leert. Tuurlijk heeft dat ook met intelligentie maken maar ook met motivatie en inzet. Ik ken hele slimme mensen die MAVO gedaan hebben, mensen die slimmer zijn (of lijken) dan mensen die een VWO opleiding hebben afgerond.... Enige voorzichtigheid met dit soort uitspraken lijkt me gepast.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:30

amsolusa schreef:
Zoiezo als een nieuwkomer breezer typt ( zie je aan het aantal posts) zijn er veel mensen met reacties als:

Jij hebt dit topic niet helemaal doorgelezen, anders had je geweten dat je dat niet zo schrijft Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:45

Ir111 schreef:
Machie schreef:
Ik ken mensen die best behoorlijk slim zijn (noem VWO maar ns dom Knipoog)

Zep schreef:
Nu is die jongen ook echt dom, volgens mij heeft ie mavo niet eens afgemaakt Bloos

Jeetje, mensen toch! Bloos! Als je VWO doet ben je slim, als je MAVO doet ben je dom? Dat noem ik kortzichtig...

Het zegt iets over of je makkelijk of moeilijk leert. Tuurlijk heeft dat ook met intelligentie maken maar ook met motivatie en inzet. Ik ken hele slimme mensen die MAVO gedaan hebben, mensen die slimmer zijn (of lijken) dan mensen die een VWO opleiding hebben afgerond.... Enige voorzichtigheid met dit soort uitspraken lijkt me gepast.

maar als je zo slim bent maar toch de mavo hebt gedaan benje duidelijk te lui om meer je best te doen (ik ben n aardig voorbeeld daarvan Knipoog) En ik heb in dit topic geleerd dat als je lui bent, je ook dom bent Lachen

En tsja... zelfs je middelbare opleiding niet afmaken... ik vind dat ook aardig dom...