Besloten subfora of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 07:28

Hierom wil ik bijlezen:

Ann schreef:
Misschien omdat ik af en toe die penny-topic's ook zat ben en het een verademing vind om "grote mensen berichten" te lezen, maar er niet post omdat er een afstand wordt gekweekt door te hammeren op die aanmeldingsdatum. Dus niet posten uit een soort van respect voor die BvT-ers?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 07:32

Maar het verschil wat wij willen in het BvT topic, is juist dat we wat persoonlijkere zaken kunnen bespreken.
En dat is nu juist waarom we een besloten forum willen.
Grote mensen berichten kun je verder overal op Bokt wel vinden, in de huiskamer lopen verschillende topics waar nauwelijks penny's in posten zoals de plussies en de 50 plussers. Daar heb je het BvT niet voor nodig dacht ik.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 07:58

Wees maar niet bang, Billy. Nu zo duidelijk is dat bokkers die niet bij het ons-kent-ons clubje horen zo ongewenst zijn, kom ik echt niet meer op het BvT forum Veel plezier met jullie eigen hoekje Bokt.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:14

Ann schreef:
Kun je jouw post wat meer onderbouwen, Fitzroy? Je hebt dus moeite met bepaalde bokkers en wilt daarom een eigen, besloten Boktforum? Is geen kritiek, gewoon een vraag.

Ik kan dat zeker onderbouwen. Ik heb helemaal geen moeite met bepaalde bokkers, maar wel met de manier waarop er gereageerd wordt. Er wordt respectloos, afgunstig en kinderachtig gereageerd imo op een wens van een groep mensen die Bokt hebben helpen groter maken en die elkaar van het begin af aan al kennen.
En juist dat maakt het verschil met BvT, toen het gewoon een gezellig forum was waarop iedereen zijn ding kwijt kon zonder dat hij gelijk met de grond gelijk gemaakt werd.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:19

Bokt groter maken is in mijn ogen vooral door het groeiende aantal gebruikers. Ik zie niet in wat de 2001' ers daar nou echt aan hebben bijgedragen. Er was bokt, men vond het en men klepte mee.

Ik ben het echter wel met je eens voor wat betreft de manier van reageren. Respectloos etc. DAt is absoluut waar en dat is ook iets waar ik me soms enorm aan kan ergeren. Alleen zie ik niet in waarom je dan in beslotenheid moet gaan. Ik denk persoonlijk ook niet dat het bokt goed zou doen op die manier te gaan werken. Dat vind ik met meer dingen overigens hoor. Kijk alleen eens naar de 'centraal ' topics. Je mag ook niets meer vragen want hoppa, daar ga je al naar 'centraal'. Zo heb ik ooit een vraag gesteld over de moeder van mijn merrie. Ging naar centraal, gevolg, nooit meer wat van gehoord want het sneeuwt onder.

Als ik er eigenlijk zo over nadenk is bokt sowieso erg achteruit gegaan. Maar ja, is daar Fokt ook niet uit ontstaan? .

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:27

En is dat groeiende aantal gebruikers niet te danken aan het feit dat Bokt een leuk forum was en dat de gebruikers van 2001 er een leuk forum van gemaakt hebben?
Het gaat mij er niet om om me op de borst te slaan, want dat slaat idd helemaal nergens op, maar wel om de Bokkers van Toen hun eigen stukje identiteit weer terug te geven.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:28

En nu ben ik aan het werk: discussieer vooral lekker verder maar op een volwassen manier en zonder afgunstig te worden

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:29

Fokt is trouwens ontstaan uit onvrede met het boktbeleid.
Dat had niks met respectloosheid van de gebruikers te maken.
Op Fokt hebben wel een hoop (onterecht) gebanden van bokt elkaar getroffen, maar dit terzijde.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 08:33

Grappig dat sommige BvT-ers zich ergeren aan het gebrek van respect van de BvN-ers, terwijl ze zelf komen met woorden als "bespioneren" en "rondsnuffelen" en mede daardoor de toon van deze discussie zetten, en het vervolgens gebruiken als voorbeeld waarom ze graag een besloten, respectvol forum willen

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:58

Ik snap niet dat ik meer respect zou moeten hebben voor iemand uit 2001. Ik zie niet in dat hij/zij bokt gemaakt heeft voor een ander. Ik vind het ook nogal hooghartig dat een aantal mensen zichzelf op dat voetstuk plaatsen.

Lennon

Re: Besloten subfora of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:48

Is BvT nog niet besloten genoeg dan?

Ik stel deze vraag even omdat ik als bokker (en ook van toen gezien de registratiedatum) al een drempel voel om in het BvT-forum te posten... Waarom? Omdat ik altijd al meer gelezen dan gepost heb, en dus de mensen wel 'ken' van de dingen die ze posten, maar zij kennen mij niet omdat ik weinig reageer... En als die drempel er voor mij al is, is, ga ik er vanuit dat die er voor andere (latere) bokkers er zeker ook is.
Dus het opzet is toch al bereikt? Het BvT-gevoel moet op dat forum toch al voldoende aanwezig zijn omdat het alleen maar BvT-ers zijn die er posten?
Dat is een van de redenen waarom ik het niet nodig vind het (nog meer) besloten te gaan maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:51

Faas schreef:
russel schreef:
By the way Sjoert, kan jou avantar wel? Is dat niet te veel tegen de boktgedachte in?

Ik moet wel zeggen dat ik hem hilarisch vind

Ik vond het ook wel goed en nou heeft hij hem veranderd.....

Zijn we er al uit?

Waarom maken we bokt niet geheel besloten??Wordt hij ook niet groter. En dan splitsen we bokt in volwassen en penny en mag iedereen beslissen welke richting hij uit gaat.

Dan de mesthoop terug want ik wil wel graag weten waarom bokkers gebanned worden. Wil graag op de hoogte blijven van de beleidsgedachte en wil ook wel even meegiegelen. Internet is openbaar, iedereen is verantwoordelijk voor wat hij schrijft, op dat moment kan heel de wereld meelezen, maar als ik ergens anders kijk, heb ik het gemist en is het ineens topsecret.

Anders doen we BVT die toegang tot de mesthoop hebben

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:07

Ik snap ook die gedachte niet van, zoals bijv. Fitzroy het zegt: met de grond gelijk maken.
Ik post hier pas een paar maanden maar wel een paar maanden fanatiek, ik ken eigenlijk alle Bokkers die hier reageren en de BvT wel, in elk geval van naam, ik post ook echt mijn eigen mening die soms best controversieel is en ik heb echt nog nooit een reactie terug gehad die me de grond in trapte. Alleen reacties van mensen die dat anders zien, prima, het is een discussieforum.
En mocht het ooit gebeuren, dan lees ik erover heen en weet ik gelijk wat ik aan degene heb die zoiets post. Zulke Bokkers zullen er in alle jaargangen wel zitten. Ik heb gisteren omdat ik me verveelde wat oude topics herlezen en daarin zaten ook tamelijk Penny-achtige reacties en ook daar waar mensen het niet met elkaar eens. Misschien zijn deze mensen nu van Bokt af, ik herken de namen niet meer in elk geval, maar 2001 was ook geen heilige jaargang. Volgens mij wordt er dan toch iets te veel met een roze brilletje teruggekeken.

En sorry naar iedereen, mocht ik een grote blinde vlek hebben en mensen het gevoel geven ze in de grond te trappen, zo is geen van mijn reacties ooit bedoeld.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:12

Ik persoonlijk (ik als "bokker van toen" zijnde ) ben absoluut geen voorstander van besloten fora .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:17

ik ook niet. (ook al ben ik geen BVT) Want wat krijg je over 4 jaar als de bokkers uit 2003 hier zo'n 6 jaar zijn en nog steeds actief? Krijgen zij dan ook hun eigen BVT?

overigens sta ik wel achter het Breng-de-mesthoop-terug idee

Marjolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:53

ik vraag me af wat de BvN denken te gaan missen als de BvT een besloten forum hebben?
Het eerste jaar van bokt was het nog helemaal niet bekend in de paardenwereld. Nu heeft iedereen er wel eens van gehoord en wordt er veel meegelezen. Toen bokt klein was had je t gevoel nog helemaal niet dat je bekeken werd en kon je veel vrijer spreken. Dat gevoel ben ik als BvT een beetje kwijt en dat vind ik erg jammer. We zullen ons echt niet afsluiten van de BvN maar af en toe iets kunnen delen met mensen die je al zo lang kent en die je door dips hebt zien gaan en er weer bovenop hebt zien komen. wat hebben jullie daarop tegen
vind het nogal flauw dat iedereen is gelijk gezeur, je zou toch maar een tinker hebben waarmee je sgw rijdt en ondertussen ook een jurycursus volgt en ook een BvT zijn, dan heb je 4 subforums voor je. Terwijl een ander alleen maar een natural is en maar 1 sub heeft.
Wil trouwens ook wel weten waarom jullie zo graag mee willen lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:09

Ik denk dat met 'respect' bedoeld wordt dat gebruikers van de eerste jaren, toen Bokt kleiner was en er meer sociale controle was, respectvoller met elkaar omgingen. Dus dat de Bokkers uit de eerste jaargangen van/met elkaar geleerd hebben hoe de netiquette in elkaar steekt. Je hoeft absoluut geen extra respect te hebben voor eerdere Bokkers, maar gewoon het normale respect dat je ook voor andere Bokkers opbrengt. Doordat mensen die zich nu aanmelden minder sociale controle meemaken, wordt dat respect voor elkaar er wat minder stevig ingepompt dan 'vroegah'.

Iemand schreef hierboven dat 2001 ook helemaal niet zo'n leuk groepje was en dat een groot deel van de oorspronkelijke gebruikers uit dat jaar uiteindelijk ook geband is (geweest). Dat het er zoveel mensen zijn geweest, waag ik te betwijfelen, maar een strenger banbeleid is inderdaad wel iets waardoor je de grenzen van het toelaatbare leert kennen en je beter leert gedragen dan wanneer alles kan en mag, en er door het beheer zelfs topics worden gestart met de vraag of je scheldpb's nou moet tolereren of niet. Als die scheldpb's al zo'n groot probleem zijn dat er een apart topic over gestart wordt, dan betekent dit dat er inmiddels een flinke groep vloekende en tierende Bokkers bestaat die niet op de vingers getikt wordt en werd als ze het goed spelen. Daardoor is de sfeer op Bokt toch wel verhard en dat is iets waar eerdere gebruikers toch misschien wat meer moeite mee zullen hebben dan latere, gewoon omdat de eerste groep uit de tijd van 'lief zijn of op de blaren zitten' stamt en ze nu in discussies steeds op de hoede moeten zijn voor escalatie en persoonlijke aanvallen.

Ik denk ook echt niet dat op een besloten jaargangforum alleen engeltjes komen te zitten, maar wel dat de niet meer zo jonge delinquentjes die daar door hun aanmeldingsdatum toevallig ook binnen mogen zich er beter zullen gedragen omdat iedereen ze daar kent, en die goeie ouwe TeM knop sneller gehanteerd zal worden omdat je daar opeens echt als groep voor de sfeer verantwoordelijk bent. Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat andere Bokkers die zich later aangemeld hebben ook last hebben van de wat hardere sfeer op Bokt, het dilemma is dat een bepaalde groep gebruikers de mogelijkheid heeft gekregen om daaraan te ontkomen, terwijl dat voor anderen technisch niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:15

@Marjolein, het zal toch zo iets zijn dat jullie het gevoel hebben iets kwijt te zijn wat zo leuk was, kwijt zonder toedoen van jullie zelf, maar doordat de overgrote groep die er bij zijn gekomen alles veranderd hebben.

Maar oppassen voor vergane glorie. Als ik door mijn jeugddorp toer, herken ik bijna niks meer, sommige oude wijken geven mij nog even het gevoel van vroeger terug, maar het is niet meer zo als toen en wordt het nooit meer. Mijn moeder woont er nog steeds en is meegegroeid die ervaart dat niet zo als ik. Die nostalgie herkent ze niet zoals ik, alhoewel er natuurlijk veel veranderd is, door nieuwkomers met andere achtergrond is ook de cultuur veranderd en niet beter geworden, maar dat typeert de maatschappij.

Zo ook met bokt, het is idd heel erg groot en idd herken ik alleen mensen aan hun boktnaam alszijnde oowwja oude garde.

Maar best zuur, want ik las alleen maar mee als gast in 2001 en in 2002 heb ik mij aangemeld, poste toen ook bijna nooit. Toen was bokt ook al niet zo vredelievend en dat weerhield mij van posten. Ik had het nodig om eerst de kat uit de boom te kijken. Ik voel me ook niet echt "'oude garde' maar ben wel volgens registratie van 2002. Ik moet zeggen dat ik best veel met latere bokkers heb, die ik dan zou missen in zo een forum. Maar heeeeel veeleee topic sla ik over als ik de eerste paar post al lees, zo ontzettend penny, maar dat geeft toch niet?

In de wat maatschappelijkere discussies kom je toch ook geen pennies tegen? Te rijtechnisch kan ik niet, ben een kneusje , maar veel jonkies die veel ervaring hebben en het ook durven toe te geven voor mij omaas ook leerzaam.

Een besloten groep, krijgt groepscultuur, er wordt ook niet meer vrij uit gesproken anders conformeer je je niet aan de ongeschreven regels. Vraag me af of dat wel zo leuk is. Af en toen een kreet of volslagen onzin argumentatie van vers bloed, houdt het juist smeuiig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:29

@xyzutu2, komt dat ook niet doordat iedereen tegenwoordig pc heeft? De laptops vliegen je om de oren, bijna elke supermarkt stunt er wel mee. Goedkope internet.

5 a 6 jaar geleden was dat nog niet zo toegankelijk. Toen koste internet nog veel met die KPN telefoontikken en had niet iedereen laptops en pc die internet konden draaien. Tegenwoordig ben je een looser als je geen pc hebt.

Betekend dus wel dat elke 12 jarige stiekum achter de pc van pappaas kruipt en mee bokt. Best wel stoer want je bent onherkenbaar vanwege je scherm en stoere avantar, kun je lekker wreed mee kletsen en brutaal zijn, heerlijk voor pubers om zich zo uit te leven. We doen net of we volwassen zijn. Daar staat ook nog bij dat bokkers die normaal gesproken niet durven spreken, nu ineens een grote mond durven hebben, normaal gesproken met iedereen ruzie krijgen nu zich achter de pc schuilen en uitloggen als het te heet onder de voeten wordt. Ze worden wel degelijk aangesproken op hun woorden en irl was er al knokken geweest. Ook weer zo typerend in deze maatschappij, dat zinloze geweld, ook iets van de laatste 8 jaar ??

Dit tendens kom je onherroepelijk tegen in bokt. Het enige wat je kan doen is opvoeden op het scherm en meteen korte metten maken met lieden die op die manier zieken, gaan ze wel weg en blijven bij een ander forum wel hangen.

Laten we eerlijk zijn, met het lijstje vrienden kun je zien wie on-line is en dan kan je elkaar in topics tegenkomen, maar zo veel zullen ze niet on-line zijn als men het mist.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:36

Ik zie nog steeds het probleem niet van een besloten forum. Achterdocht is niet nodig, BVT voelen zich echt niet beter dan andere bokkers, dat is complete onzin.

Je moet het meer zien als een apart kamertje waarin je je met een aantal bekenden kunt terug trekken om wat persoonlijker dingen te bespreken. Voor de andere zaken ga je naar de andere kamers. Echt heel persoonlijke getinte zaken zet je natuurlijk never nooit op internet, ook niet op een besloten forum. Dat regel je met familie en vrienden, lijkt me niet meer dan logisch.

That's all.... Dus ik zie totaal geen argumenten waarom je tegen zou moeten zijn.

Argumenten als "roddelen over BVN", "Elitair clubje" e.d. slaan helemaal nergens op. Het uiten van dit soort argumenten is voor BVT helemaal een bevestiging van hun gevoel.

Dat Manzano mij niet kent, maakt mij verder niet uit hoor. Zo goed ken ik haar ook niet... Ben vanaf het begin van bokt aanwezig, maar post de laatste jaren nauwelijks, lees nog wel heel veel. Het niet vaak meer posten heeft te maken met het onpersoonlijke gevoel wat ik nu op het grote bokt heb.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:42

En wat vinden de BvT-ers/BvN-ers dan van het idee van xyzutu2 in het evaluatietopic op het BvT forum?

Sorry, ik kon het niet laten om daar toch bij te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:42

He, waar discussieren we over?

Even een stukje gekopieerd uit het bokt bulletin:

BvT:
Het Bokkers van Toen-forum is goed ontvangen. Er is tussentijdse evaluatie geweest met de bezoekers van dit forum en met deze inbreng gaan we verder aan de slag. Veel BvT-ers geven er de voorkeur aan dat BvT een besloten forum gaat worden. Er wordt nu gebrainstormd over de toelatingseisen.

Dussuh, .....

Clinnn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:43

sflj schreef:
Onzin!
Richt dan gewoon een kompleet nieuw messageboard op voor de (die) mensen die elkaar daar willen 'spreken' en verder niemand toelaten.

Bokt = Bokt en is openbaar, voor iedereen toegankelijk, groeit als een gek en de openheid van alles spreekt me daarom juist zo aan. Juist omdat je de meningen, ervaringen enz. van oude,- én nieuwe/jonge gebruikers kunt lezen.
Als daar 'groepjes' of 'achterkamertjes' in gemaakt worden is het niet meer wat het was en voor mij meteen een stuk onaantrekkelijker.

Ik zie bokt als het openbare leven zelf, zeg maar. Of een kroeg. Ik zou ook niet naar een kroeg gaan waar weer een aparte ruimte is voor 'vaste / oude klanten'

Is JH ook niet besloten?

Alle *hoe je het ook noemt* zoals HAW,ITP,CB, etc. lijken mij toch groepjes en achterkamertjes.

IK vind een besloten forum van BvT oké. Ja ik ben ook wel van bokt in het begin maar ik voel met geen BvT. Ik was toen 10 jaar .

Ik kan me wel plaatsen bij de mening van Mieke.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:44

@Russel:
Dit stukje is nieuw voor mij

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:48

even voor alle duidelijkheid, er is absoluut nog geen besluit genomen over het al of niet besloten zijn! De formulering in het bulletin is ongelukkig gekozen.