Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 20:34

Chantjuh, dan meteen nog een vraagje aan je: ik lees op je website een klein stukje:
Citaat:
.::Heey mensjuhz! Welkom op mijn Cu2'tjuh::.
Zoals jullie hiah bovuh en onder kunnuh lezen heet ik duzzz Chantal...ffe een stukkiej ovah mezelluhf:
Ben donkah blond (dus niej sjow heel errug dom :p.
Heb groen/blauwuh ogen etc...etc...
ik ben volgens sommige mensuh nogal druk en gek,
maah dat vinnik zelluf wel meevalluh hoah...
Ben gewoon een beetjuh prettag gestoord Knipoog
Heb een vriend: Chris
Nah dat wazzut wel sjown beetjuh... ken nix meah bedenkuh
En als juh egt zo nodag nog iets wil weetuh mot je het maah vragen...

Waarom tik je zo dan? Ik bedoel, je hebt een goede opleiding, bent zeker niet dom, als zo'n stukje lees heb ik echt het idee dat ik met een 12/13 jarige te maken heb of met iemand met vrij weinig intelligentie. Ligt wellicht aan mijn vooroordeel wbt MSNtaal, maar stoort dat je dan in het geheel niet, dat mensen zo'n idee van je krijgen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:39

tja ik denk dat je daar zelf bij bent...
Bijna alle mensen op msn gebruiken de 'msn taal' maar niet iedereen doet het fout op toetsen.
Zo kan je ook ingaan op verschillende dialecten, die al eeuwen bestaan, waardoor op toetsen dingen niet helemaal gedaan worden als het moet.
Zo heb ik bij mij in de klas vaak genoeg gezien dat mensen liggen/leggen door de war halen, aangezien in het Haags bijna alles wordt neergelegd en gaat leggen Clown

maar ja ieder zijn mening natuurlijk Lachen
En ik ben het er wel voor 100% mee eens dat op een openbaar forum zoals bokt de msn-taaltjes niet toegestaan moeten worden omdat je al gauw er geen snars meer van snapt wat er nou eigenlijk geschreven staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:45

Laura schreef:
Chantjuh, dan meteen nog een vraagje aan je: ik lees op je website een klein stukje:

Waarom tik je zo dan? Ik bedoel, je hebt een goede opleiding, bent zeker niet dom, als zo'n stukje lees heb ik echt het idee dat ik met een 12/13 jarige te maken heb of met iemand met vrij weinig intelligentie. Ligt wellicht aan mijn vooroordeel wbt MSNtaal, maar stoort dat je dan in het geheel niet, dat mensen zo'n idee van je krijgen?

nee mij stoort dat niet Knipoog
Ik vind namelijk dat mensen niet een goede mening over een persoon kunnen vormen door alleen te kijken naar hoe iemand schrijft.
In het dagelijks leven praat ik natuurlijk niet alleen met Uh's en Ah's overal achteraan en bij het schrijven van een serieus stukje tekst of op een forum hou ik mezelf ook bijna altijd aan het ABN.

maar de CU2 is voor mij iets wat totaal niet serieus is, en ik vind het dan wel grappig staan... dat mensen dan daarop baseren dat ik erg jong en/of onwetend zou zijn, of het zelfs in verband brengen met een lagere opleiding vind ik persoonlijk dan niet zo boeiend... ieder hun mening.
Ik vind het belangrijker dat mensen waar ik 'in real life' mee omga weten hoe ik echt ben en mij zo op mijn waarde kunnen schatten Lachen

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:51

XchantjuhX schreef:
En ik ben het er wel voor 100% mee eens dat op een openbaar forum zoals bokt de msn-taaltjes niet toegestaan moeten worden omdat je al gauw er geen snars meer van snapt wat er nou eigenlijk geschreven staat.

Cu2 is toch ook een openbare site?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:56

wel een openbare site maar geen openbaar Forum
ik heb later in het vorige stukje ook verklaard:
Citaat:
maar de CU2 is voor mij iets wat totaal niet serieus is, en ik vind het dan wel grappig staan...

Cu2 is geen forum waar je informatie oid met elkaar kunt delen... het is (net als de makers van CU2 zelf zeggen) een smoelenboek Haha!
iets waar je even een leuk stukje over jezelf neerkwakt met daarop wat foto'tjes etc.
Net als op msn vind ik dan dat je je niet echt aan de ABN hoeft te houden.
Bij mijn eerste zin (of naam Bloos ) kunnen mensen eigenlijk al ziet dat er in een msn-achtig taaltje geschreven wordt... vind je dat storend? lees het dan niet verder

zo denk ik erover Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:59

Zolang mensen fouten blijven maken in geschreven taal zal er ook altijd werk blijven voor eindredacteuren. Dat is voor mij wel een geruststellende gedachte. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:02

kijk dat is dan wel weer een positieve kant van de verloedering...
hoe meer verloedering des te meer werk voor Karin Haha!

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:04

Idd, dat Cu2 het zelf "smoelenboek" noemt, geeft al aan dat ze het zelf ook niet als een "serieuze" site zien.
Ik vind het overigens niet echt storend. Dat stukje dat Laura gequote heeft, kan ik ook wel lezen. Al vraag ik me wel af of het niet lastig is om "over te schakelen" van MSN-taal naar gewone spelling en andersom.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:07

ik heb er zelf geen moeite mee Slim
ik heb meer moeite om de soms ernstig irritante 'haagse' versprekingen niet te gebruiken als ik aan het praten ben Bloos

zo betrap ik mezelf vaak op het zeggen van:
me eigen, ik ga even leggen, dat ken toch niet etc etc Bloos

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:17

Ik ben het er absoluut mee eens.
Ik erger me er ook ontzettend aan, en dan spreekt hier een bijna 15-jarig tienermeisje… Scheve mond Nu is het wel zo dat ik altijd iedereen loop te verbeteren als het om de Nederlandse taal gaat. (Dat pikt ook niet iedereen, kan ik me ook wel voorstellen.) Maargoed, wij (ik in ieder geval) zijn/ben tegen breezah/msntaal op Bokt!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:25

Sorry Chantjuh, maar ik had dus ook echt het idee dat je 14 was ofzo.

Wat ik me nu afvraag, wordt dit 'taaltje' meer door vmbo/mbo-ers gebruikt dan bijvoorbeeld door vwo/wo-ers? Niet kwetsend bedoeld, maar dat idee heb ik wel.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:28

Inspiratie voor een poll?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:40

Feetje schreef:
Zelfs bij mij in de klas (2gym, en iedereen gaat wrsch. naar 3) worden soms echt zoooo'n domme fouten gemaakt.

Zo'n is enkelvoud en fouten is meervoud hoor Schijnheilig

Wat WO'ers en MBO'ers doen weet ik niet, maar VWO'ers gebruiken net zoveel MSN/Breezer/andere onzin taal als VMBO'ers hoor, dat maakt geen verschil. Op beide opleidingsniveaus zijn er mensen die het wel en niet gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:00

Laura schreef:

Vroeger (toen alles beter was Haha!) was er een duidelijk onderscheid tussen schrijftaal en spreektaal. Schrijftaal was toen en is nu nog steeds veel meer gebonden aan vorm (en inhoud denk ik er hoopvol bij).
Tegenwoordig wordt er veel spreektaal geschreven in de moderne communicatievormen. Dat komt vooral doordat die moderne media er zijn en er dus sneller een 'letter op papier' wordt gezet dan vroeger en zodoende worden er dus ook met dezelfde vaart fouten gemaakt. Tegelijkertijd wordt iedereen dus ook veel meer en veel vaker geconfronteerd met 'geschreven taal' dan vroeger, vroeger zag je dat slechts in echte brieven en dat soort dingen. Bargoens en jargon zijn van alle tijden, maar je zag het vroeger gewoon niet op schrift en nu wel.
Toch vind ik dat iedereen gewoon netjes de taal- en spellingsregels zou moeten hanteren en niet een of ander vaag taaltje wat hoort bij whatever subcultuur, het scheelt ook enorm in hoe de lezer tegen de tekst aankijkt.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 02:09

Feetje schreef:
En idd, je staat verstelt van de fouten wat gemaakt worden in dictees en weet ik wat.
Zelfs bij mij in de klas (2gym, en iedereen gaat wrsch. naar 3) worden soms echt zoooo'n domme fouten gemaakt.
Woorden die je in groep 3 ofzo leert gewoon helemaal fout schrijven.

Verward Waar komt dat rood nou opeens vanzelf vandaan? Haha!

Vriendjes zijn?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 07:48

Laura schreef:
Nergens op gebaseerd? In ditzelfde topic is nog een mooi voorbeeld van Menino die zegt dat ze fouten maakt in haar toetsen doordat ze automatisch jah en neej schrijft. Mijn vriendinnen in het onderwijs komen in opstellen dagelijks 'w8en', 'me paard','dat is tog leuk' tegen. Ik baseer het dus wel degelijk ergens op Lachen

En ja, als ik 'me paard' zie erger ik me er groen en geel aan. Ik meld dat even in het topic of pb meestal met een mooie smiley erbij. En gelukkig zijn de mods inderdaad erg behulpzaam.

Ok, kan kloppen dat mensen meer spellingsfouten maken doordat ze minder bewust zijn met de spelling op internet. Maar dat is dan wel hun eigen verantwoordelijkheid. Dat er een fout met een d of een t, oid gemaakt word, maakt de tekst er niet minder leesbaar op, en dus toegankelijk en makkelijk te lezen voor iedereen! MSN/Breezer taal is gewoon onleesbaar/moeilijk leesbaar.

Bokt is een openbaar forum voor je plezier en voor je ontspanning. "Gezeur" over of daar bij dat woord nou een d of een t moet vind ik gewoon ONZIN! Dat doen mijn leraren op school wel, dat hoef ik niet hier ook nog eens. Het is mijn verantwoordelijkheid of ik op mijn spelling let op internet zodat ik ook op school betere punten haal, niet de verantwoordelijkheid van bokt! Wat wel de verantwoordelijkheid van bokt is is dat het leesbaar blijft voor iedereen, en dat dus msn/breezer taal geweerd moet worden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:21

Ik heb niet alle 9 pagina's doorgelezen maar wat ik gelezen heb ben ik het wel mee eens.
Ik ben zelf licht dislectisch, heb in mijn tijd met veel moeite de LHNO (huishoudschool dus) afgerond met een niet al te mooie cijferlijst maar ik heb het tenminste gehaald.
Ik ben zelf heel erg blij met de voorbeeld knop als ik iets plaats.
Mijn reacties komen ook altijd wat trager dan van andere Bokkers omdat ik alles toch nog 3x in het voorbeeld nalees.
Zo heb ik erg veel moeite met de dt's of alleen d of t, is iets 1 woord of zijn het er wel 2 (hierboven bijv. nalees, is dat er nou 1 of 2? ik denk nu dus weer 2....) en voor ik iets plaats ben ik vaak een half uur opnieuw aan het lezen of ik het wel goed heb gedaan omdat ik geen fout wil maken.

Dingen die mij uit mijn jeugd erg zijn bijgebleven zijn de woorden als leggen i.p.v. liggen en enigste i.p.v. enige.
Ik werd (kijk daar heb je er weer zo een Schijnheilig ) altijd direkt op mijn vingers getikt door mijn ouders als ik weer het woord leggen gebruikte, dan kreeg ik direkt te horen "een kip legt, jij niet!" en enigste, "denk je echt dat je zo leuk bent?" Haha! dat helpt wel, blijft goed hangen

Waar ik wel erg veel moeite mee heb is de msn en breezer taal, als ik in de titel van een topic dit al tegen kom of in een gebruikersnaam dan lees ik het topic vaak niet.
Als ik dit nl. te vaak lees neem ik sommige dingen heel snel over en aangezien ik mij er mateloos aan erger wil ik dat absoluut niet.

Dus, mensen die moeite hebben met spelling e.d. gebruik de voorbeeld knop, dan staat alles veel duidelijker op je scherm en je zal niet alle fouten eruit halen maar je komt een heel eind, mij lukt het ook (met hier en daar nog een klein foutje) en ik ben zo iemand die zich met regelmaat van de klok erg dom voelt Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:30

Botervlieg schreef:
:? Waar komt dat rood nou opeens vanzelf vandaan? Haha!

Vriendjes zijn?

Schijnheilig Knipoog

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:44

Shiloh schreef:
Bokt is een openbaar forum voor je plezier en voor je ontspanning. "Gezeur" over of daar bij dat woord nou een d of een t moet vind ik gewoon ONZIN! Dat doen mijn leraren op school wel, dat hoef ik niet hier ook nog eens. Het is mijn verantwoordelijkheid of ik op mijn spelling let op internet zodat ik ook op school betere punten haal, niet de verantwoordelijkheid van bokt! Wat wel de verantwoordelijkheid van bokt is is dat het leesbaar blijft voor iedereen, en dat dus msn/breezer taal geweerd moet worden!

Maar als je ALTIJD oplet of je iets goed schrijft, wordt het vanzelf makkelijker. Als jij ook hier op je -d en -t let, zal het straks op school ook automatisch gaan.
Bovendien zijn er voor -d en -t makkelijke regels, kwestie van willen. Dyslectische mensen uitgezonderd.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:16

Marsje"]
Idd, dat Cu2 het zelf "smoelenboek" noemt, geeft al aan dat ze het zelf ook niet als een "serieuze" site zien.
[/quote]
Onze school gebruikte voor de verzameling pasfoto's voor de bieb ook de term 'smoelenboek'... Zo niet-serieus was dat 'boek' echter niet.

[quote="DaphneL"]
[quote="Feetje"]Zelfs bij mij in de klas (2gym, en iedereen gaat wrsch. naar 3) worden soms echt zoooo'n domme fouten gemaakt.
[/quote]Zo'n is enkelvoud en fouten is meervoud hoor Schijnheilig
[/quote]
Hoe moet het dan wel? Ik doe het nl ook altijd zo...

[quote="Misser schreef:
Bovendien zijn er voor -d en -t makkelijke regels, kwestie van willen. Dyslectische mensen uitgezonderd.

Niet mee eens... Tenzij ik ook dyslectisch ben. Ik heb VWO gedaan, in 1 keer gehaald met een 7 voor Nederlands. Ik heb een jaar bijles gehad in de Nederlandse grammatica, en NOG snap ik geen fluit van d, dt etc. Dat betreft met een t is, ik word zonder t en zo snap ik nou ondertussen wel, maar verder?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:30

Het 'fotoboek' bij de politie heet ook smoelenboek Schijnheilig Lijkt me toch wel serieus...
Ik ben het ook niet eens met Misser, tenzij jij onder willen verstaat dat iedereen die moeite heeft met d's en t's bij elke post een grammatica-handboek raadpleegt... Sommige mensen snappen dat gewoon niet, dat kan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:49

Ik ben het met Misser eens. Het is geen kwestie van niet snappen. Er zijn vaste regels, die je helpen uit te vinden welke letter er achter een ww komt.

Ik ben niet in de wieg gelegd voor juf, maar lees deze nog eens door Pervinco. Dan komt het misschien weer boven Knipoog
[AM] verkeerd gebruiken van het woordje mits

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:50

Ik ken het topic Lis... Dankzij dat topic ken ik inmiddels het onderscheid tussen mits en tenzij Knipoog Maar d en dt, nee, dat snap ik nog steeds niet, zelfs na dat topic niet... Ben trouwens na dat topic geloof ik ook gestopt met ik wordt...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:52

Ik heb voor mijn werk regelmatig smoelenboeken gemaakt. En die waren wel degelijk serieus.

Wat er op andere sites gebeurt, maakt me niet uit. Bokt moet gewoon leesbaar blijven voor iedereen.

Daarbij denk ik dat als je steeds bewust blijft van de fouten die je kunt maken, dat je daarbij nog wat leert ook nog. Zodoende blijft je spelling ook een beetje bij.

Ik leer er in ieder geval wel van. Ik probeer het altijd goed te doen, maar dat lukt niet altijd. En dat komt omdat ik zo'n spellingswonder ben *not*

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:01

Pervinco:

Zo'n gebruik je enkel voor enkelvoudige woorden bv. Ik heb zo'n domme fout gemaakt.
Zulke daarentegen gebruik je voor het meervoud bv. zulke fouten.
Zulk in het enkelvoud gebruik je voor veralgemenende stofnamen bv. zulk bier, zulk hout, zulke vis...

Knipoog