Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:38

Ik zie het niet. En is ook niet waar deze discussie over gaat denk ik :)

Het punt wat ik wil maken is dat vrijheid van meningsuiting niet moet afhangen van wat de meerderheid vindt en dat lijkt hier op bokt wel regelmatig het geval. Vrijheid van meningsuiting, maar er mag maar een mening vrijelijk geuit worden :+

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:40

Het is denk ik meer dat de discussie gestopt moest worden terwijl het wel een discussieforum is.

Nou moet ik zeggen dat als je je punt probeert te maken en de "tegenpartij" er niets mee doet je ook moet weten wanneer je weer moet stoppen. Maar imo zouden er gewoon in dat topic dingen naast elkaar moeten kunnen lopen. Dus gelijkgestemden die praten over hoe het de oeigoeren vergaat en degene die er zouden kopen.
En dat is imo nu het hekele punt. De 1 "moet" zwijgen en de ander mag zijn leuke prullaria showen.

Het topic loopt voor geen meter maar komt dan weer omhoog met de nieuwste aanwinst en ik krijg daar een beetje het "dikke vinger" idee bij zeg maar.

Het zijn gewoon werkkampen waar het word gemaakt en we staan erbij en kijken er naar... en ik weet dat je op moet passen met bepaalde vergelijkingen en wil dat dan ook niet 1 op 1 doen. Maar krijg er wel hetzelfde gevoel van.
Ik vind dat je niet mag weg kijken hier van en dat je het dus ook zeker niet moet stimuleren of een podium moet geven en dat gebeurd nu wel.

En nee ik ben niet roomser dan de paus, ik zal vast en zeker ook dingen in huis hebben of hebben gekocht wat niet pluis is. Maar dan het niet wetende dat het zo is.

En nee we kunnen het helaas niet stoppen. Maar het misschien wel minder stimuleren.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:41

Als je het liever niet wil zien dan snap ik dat je niet goed kijkt uiteraard.Dat is ook ieders recht .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:43

Ok office, doe mij een lol en ga niet mijn woorden verdraaien. Ik zie het niet. Dat is wat anders dan niet willen zien.

Melzazu: de spijker op de kop wat mij betreft. Dat de ene kant moet zwijgen, maar de andere kant troep mag showen en werkkampen supporten schrijnt nogal voor mij idd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:21

Precies Mellow, niemand is 100% goed bezig maar sites als temu/wish/shein zijn zo overduidelijk troep sites met schijt aan mens en milieu… Dat je daar aan mee wilt betalen snap ik ook niet :n Niets zo gemakkelijk om ergens níet te kopen lijkt me…

Roomser dan de paus is niemand maar het punt is dat het hele gesprek niet gevoerd mag worden. Kwalijke zaak voor een forum als bokt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 06:10

Met die laatste zin sla je de spijker op de kop, Mars. Snap niet dat daar zo ingewikkeld over wordt gedaan. Dit zou in zo'n topic gewoon gezegd moeten mogen worden (en dáár gaat dit topic over, dat het dus niet mag). Net zoals je mag zeggen dat je schijt hebt aan mensenrechten en milieu. Het siert je niet, naar mijn bescheiden mening, maar je mag het vrijuit zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:06

Ik vind het heel gek dat er gezegd blijft worden dat “dingen niet gezegd mogen worden” terwijl ze er wel staan.. die berichten zijn niet weggehaald

Ze mogen niet meer gezegd worden waar jij dat wil, dat is wezenlijk iets anders dan monddood, censuur, niet gezegd mogen worden etc

Voer dat gesprek dan in een ander topic, maak een nieuw topic aan, maar dat gebeurt ook niet..

Het enige wat wel nog zou kunnen is dat dat hele topic naar de HK gaat, net zoals het kindertopic.. maar dat is dan waarschijnlijk nog niet goed genoeg ..
verder leidt dit gesprek eigenlijk nergens meer heen

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:26

rien10 schreef:
BaileyMix schreef:
Ik hoor in ieder geval graag van de mods hoe zij nou bepalen welke illegale onderwerpen wel en niet besproken mogen worden of waar nou wel of niet op gemodereerd wordt :j Want dat is me redelijk onduidelijk.

Dat bepalen de mods niet, de mods passen de regels toe.

je beseft je dat de mods hun werk vrijwillig doen? voor zover ik weet tenminste. maar zelfs als dat niet het geval is: ze zijn aan jou geen enkele verantwoording verschuldigd. En dit soort vragen komen op mij altijd wat pesterig over. Zo van:ik. en het er niet mee eens, dus ga ik onmogelijke vragen stellen om mijn ontevredenheid te uiten en daarmee de tijd van anderen op te eisen. Jij hebt pas een belang erbij als je dadwerkwlijk iets plaatst. Op dat moment melden ze zich wel en weet je dus dat dat niet mag. Een opsomming dient geen enkel doel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:46

Cer schreef:
Ik vind het heel gek dat er gezegd blijft worden dat “dingen niet gezegd mogen worden” terwijl ze er wel staan.. die berichten zijn niet weggehaald

Dat klopt. Maar er wordt wel vrij duidelijk gezegd dat er dingen niet welkom zijn. “Wegpesten”, “sfeer verzieken”, “voor een leuk topic kunnen we alleen maar naar de huiskamer”…

Maar je hebt gelijk hoor, ik denk niet dat erop gemodereerd moet worden. Tenzij de reacties niet volgens de regels zijn. Denk oneliners of op de persoon en niet op de bal. Als je niet wil discussieren moet je de topics niet openen op een discussieforum, al helemaal niet over maarschappelijk beladen onderwerpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:47

office schreef:
Nou toen ik opmerkte dat salinero een lelijke drukking had van het stangbit ben ik zelfs getemd door sommige bokkers. Erg boos waren sommige en waarom ?omdat ik iets opmerkte wat hun niet beviel en niet opgevallen was ?
Dat vond ik dus echt wel een hele rare twist ik bedoel als paarden liefhebbers onder elkaar is Anky blijkbaar heilig ofzo ?

https://www.instagram.com/p/Cl1gU-YIytl/

Jij bent dt soort opmerkingen gaan posten onder een foto die de dood van een paard (door ouderdom ook nog) aankondigt? En bent dan verbaasd dat mensen daar niet mee kunnen lachen? Ongeacht of het er wel of niet is, dat is echt niet de plaats en tijd ervoor en ronduit onbeschoft. Ik zou je daar ook temmen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:27

Avalanche schreef:
Ik zie het niet. En is ook niet waar deze discussie over gaat denk ik :)

Het punt wat ik wil maken is dat vrijheid van meningsuiting niet moet afhangen van wat de meerderheid vindt en dat lijkt hier op bokt wel regelmatig het geval. Vrijheid van meningsuiting, maar er mag maar een mening vrijelijk geuit worden :+

Wat ik al eerder zei, vrijheid van meningsuiting is een grondrecht en gaat dus over de verhouding tussen jou als burger en de overheid. Die hele term heeft gewoon helemaal niks met Bokt te maken. Bokt mag namelijk prima zelf bepalen wat je mag zeggen op hun forum en waar je dat mag zeggen.

Maar stel dat je gelijk hebt, en stel dat de vrijheid van meningsuiting wel zou gelden. Dan nog is een recht als de vrijheid van meningsuiting niet oneindig. Jouw recht wordt altijd begrensd door de rechten van anderen. In dit geval opent iemand een topic op LN, wat niet een discussieforum zoals NM is om aankopen te showen. Daar wil jij een discussietopic van maken, waarmee je hun het recht ontzegt om een show je aankopen topic te hebben. Daarmee beperk je de rechten van die andere gebruikers. En dat doe je dan ook nog zonder dat dit per se nodig is, want je kan gewoon een discussietopic over dit onderwerp openen op een deel van Bokt dat wel als discussieforum bedoeld is, namelijk NM.

Wat mij in deze discussie opvalt is dat een groep bokkers vindt dat ze meer rechten hebben dan andere bokkers, omdat ze vinden dat ze moreel in hun recht staan, niet juridisch, want dat staan ze niet. Maar het idee dat jij moreel superieur bent geeft je geen extra rechten. Sterker nog, dat is een verschrikkelijk griezelig idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:30

Goed verwoord, helemaal mee eens Karl.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:41

Idd helemaal eens!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:43

Karl66 schreef:
Wat mij in deze discussie opvalt is dat een groep bokkers vindt dat ze meer rechten hebben dan andere bokkers, omdat ze vinden dat ze moreel in hun recht staan, niet juridisch, want dat staan ze niet. Maar het idee dat jij moreel superieur bent geeft je geen extra rechten. Sterker nog, dat is een verschrikkelijk griezelig idee.

Eens. Maar dan kom je toch vanzelf uit op een bepaald gedrag van moraalridders, mensen die hun mening en zienswijze graag opdringen aan anderen??

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:08

Heel goed gezegd Karl

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:11

Karl66 schreef:

Mee eens

Dat, en het gesprek mag wel gevoerd worden…
Ik vind dat “het gesprek mag niet gevoerd worden” een beetje richting liegen gaan eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Cer op 24-09-23 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:13

Mars schreef:
Precies Mellow, niemand is 100% goed bezig maar sites als temu/wish/shein zijn zo overduidelijk troep sites met schijt aan mens en milieu… Dat je daar aan mee wilt betalen snap ik ook niet :n Niets zo gemakkelijk om ergens níet te kopen lijkt me…

Roomser dan de paus is niemand maar het punt is dat het hele gesprek niet gevoerd mag worden. Kwalijke zaak voor een forum als bokt.

Dat dus en persoonlijk kan ik gewoon echt niet begrijpen dat iemand daar nog koopt als je weet onder welke omstandigheden eea geproduceerd wordt. Dus ook een soort ongeloof en 'heeft deze persoon wel gelezen wat hier geschreven wordt?'.

En je mag best de vergelijking maken met de concentratiekampen hier in WO2, want iets anders is het niet.

Als dat me een moraalridder maakt, tja dan ben ik dat maar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:22

Tiggs schreef:
Mars schreef:

Dat dus en persoonlijk kan ik gewoon echt niet begrijpen dat iemand daar nog koopt als je weet onder welke omstandigheden eea geproduceerd wordt. Dus ook een soort ongeloof en 'heeft deze persoon wel gelezen wat hier geschreven wordt?'.

En je mag best de vergelijking maken met de concentratiekampen hier in WO2, want iets anders is het niet.

Maar het is niet jouw plek om daarover te oordelen. Het mag gewoon. En ja ik zou er ook gewoon kopen moest ik het bestaan ervan geweten hebben voor dit topic.

En voor de 100ste maal in dit topic ondertussen: het gesprek MAG gevoerd worden. Zoek er alleen de juiste plaats voor uit en dat is niet in een FAN topic. Heeft niets met moraalridder zijn te maken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:43

Tiggs schreef:
Mars schreef:

Dat is een mening die je mag hebben, dat is een mening waar je discussietopic over mag openen, dat is een mening die je in dat discussietopic mag bespreken. Maar die mening geeft je nog steeds niet het recht om een show je aankopen-topic te wijzigen in een discussietopic, enkel omdat jij erover wilt discussiëren. Dat is namelijk niet aan jou om te bepalen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:07

Ik denk dat ik daar anders in sta. Van sommige dingen moet je niet wegkijken met het idee ‘als zij er maar plezier mee hebben’.

Kindermishandeling, dierenmishandeling en uitbuiting vallen daar voor mij in ieder geval onder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:15

Ja en dat jij je moreel superieur voelt, geeft je nog steeds niet het recht om andere bokkers lastig te vallen. Tegelijk mag je nog steeds een topic op NM openen en daar een discussie over dit onderwerp beginnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:19

Tiggs schreef:
Mars schreef:

Je zegt "Persoonlijk" en dat is wat het is. Hoe wrang een situatie ook kan zijn, jij persoonlijk vind er wat van en een ander vind wat anders. En dat mag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:24

Karl66 schreef:
Ja en dat jij je moreel superieur voelt, geeft je nog steeds niet het recht om andere bokkers lastig te vallen. Tegelijk mag je nog steeds een topic op NM openen en daar een discussie over dit onderwerp beginnen.

Als ik me goed herinner had de TS nog nooit gehoord dat die spullen door gevangenen /dwangarbeiders worden gemaakt. Dus op zich mag dat best aangeroerd worden, lijkt me. Als zij vervolgens duidelijk maakt dat het haar niet boeit heeft het idd niet veel zin om daarop door te gaan. Als het je hoog zit kun je idd beter zelf een topic daarover openen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:25

Karl66 schreef:
Tiggs schreef:

Dat is een mening die je mag hebben, dat is een mening waar je discussietopic over mag openen, dat is een mening die je in dat discussietopic mag bespreken. Maar die mening geeft je nog steeds niet het recht om een show je aankopen-topic te wijzigen in een discussietopic, enkel omdat jij erover wilt discussiëren. Dat is namelijk niet aan jou om te bepalen.

Wel een klein beetje, want Bokt is een discussieforum. Er worden hier zoveel ongewenste discussies gevoerd. Op rijtopics waarvan TS expliciet aangeeft geen commentaar te geven worden er bergen commentaar gegeven, in medische topics blijven mensen maar zeuren tot aan het soms opzoeken van mensen aan toe. Waarom mag het dan daar wel, en in het Show je aankopen topic niet? Trek dan wel een lijn. Overigens snap ik het voorbeeld van drammen wel weer heel goed - je mag je mening geven en je plasje doen, maar je hoeft die mening niet eindeloos te blijven herhalen.

Karl66 schreef:

Euh, meer rechten? Wat is dat nou alweer voor onzin? Welk expliciet recht oefenen de Moraalridders dan méér uit dan anderen? Discussieren op een discussieforum? Waarvoor dat forum zeg maar bedoeld is?

Verder eens met Tiggs. Gezien de goede vindbaarheid van bokt op Google en mensen die niet zozeer aankopen willen showen maar wel meelezen vind ik het érg ongezond om meningen te willen weren, gewoon omdat jij er geen zin in hebt in je "ik sla graag kinderen in elkaar topic", om maar even iets te noemen. Ook omdat er onderwerpen worden besproken met maatschappelijke impact die veel emoties oproepen.

mysa schreef:
Als ik me goed herinner had de TS nog nooit gehoord dat die spullen door gevangenen /dwangarbeiders worden gemaakt. Dus op zich mag dat best aangeroerd worden, lijkt me. Als zij vervolgens duidelijk maakt dat het haar niet boeit heeft het idd niet veel zin om daarop door te gaan. Als het je hoog zit kun je idd beter zelf een topic daarover openen.

Amen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:34

Amen.? . maar dat andere topic, is dat er al? Of blijft er gezegd worden dat men monddood gemaakt wordt ?