Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:34

Ik ben ook niet echt voor verwijderen. Eerder tegen. En ja, ik denk ook wel eens "wat stom dat ik dat poste, kon ik het maar weghalen". Maarja, ik denk ook wel eens "dom dat ik dat zei, kon ik dat maar terugnemen" in real life. Dan kom je erop terug en zeg je sorry, of leer je ermee leven. En als men dan iets minder post en meer nadenkt voor ze posten? Dat is juist goed als je het mij vraagt.

Ik zie de meerwaarde niet opwegen tegen de nadelen. Je gooit gaten in oude treads die men nog wel eens leest, zei het via Google. Privacy technisch is goed anonymiseren niet slechter dan verwijderen, en als er niet goed geanonymiseerd wordt is dát het probleem. Maar dan moet dát gefixed worden.

Tevens is "niks wordt verwijderd, enkel geanonymiseerd" ook niet een "niet van deze tijd" ding. Dat het op Facebook kan zegt niet dat enkel dat van deze tijd is en waar iedereen zich aan moet houden. Aub niet, hoe vaak daar de boel vertwist wordt juist door verwijderde comments...
Tweakers heeft bijv. dezelfde regel: je kan berichten wijzigen en je account laten anonymiseren, maar niet verwijderen. Als er echt verwijderd moet worden, kan dit als uitzondering bij beheer gevraagd worden met reden. Ook op andere sites zie ik dit nog wel. Enkel de grote commerciele social media niet. Maar...

Alles maar kunnen verwijderen werkt slecht gedrag juist in de hand. Men denkt minder na voordat ze wat posten "want je kan het toch weghalen". Hoe vaak mensen op Facebook, Twitter, TikTok, etc zich niet misdragen, dat dan weer verwijderen en scheinheilig gaan lopen doen. Zelfde met dingen als friends-only settings, die 9/10 toch uitlekken maar waar men wel opener post want ach, het staat afgesloten. Echt, zoals eerder gezegd, privacy is op die plekken 1 grote schijnveiligheid. Bedenk voordat je de normen van plekken als FB overneemt dat die echt geen moer geeft om net gedrag of drama, maar om engagement. Hoe lang kunnen ze je aandacht houden zodat je meer inkomsten voor ze genereerd. De rest maakt niet uit. En raad eens wat meer engagement trekt? Drama of een civiel gesprek? En daar zijn echt al grote problemen door ontstaan. Van enorm groeiende zelfdmoordaantallen onder tieners tot groei in seperatie en extremisme. Echt, laten we Bokt alsjeblieft géén voorbeeld nemen aan Facebook en dergelijke. En ik denk dat in een tijd waar we eindelijk weer wat meer om onze privacy gaan geven, niet een voorbeeld aan hun nemen juist passend is.

Zegt niet dat Boks niet mag moderniseren natuurlijk. Denk dat Gathering Of Tweakers (het forumdeel van Tweakers) een mooi voorbeeld is van een forum dat wel mee is gegaan met de tijd maar niet blind Big Tech volgt. Ze zijn nu zelfs de smileys aan het herbouwen om die met moderne stijl te kunnen herbruiken (ze gebruiken hetzelfde set smileys als Bokt, dus wellicht kan Bokt die overnemen als Tweakers klaar is ;) ). Zeker het overzicht van treads op het forum mag beter, blijf nu meestal via de homepage dingen bijhouden. Maar mijn punt is dat dat niet allemaal hoeft op de manier van Big Tech social media. Heck, dan zou je al snel ook geen forum meer zijn want dát is voor velen al ouderwets :+ .

Waar ik wel voor ben is om de wijzig knop gewoon altijd aan te hebben staan, met een history van de oude versies erbij zodat je kan zien wat er veranderd is. Dan kunnen dingen niet gemanipuleerd worden door in een discussie opeens het hele bericht aan te passen gezien de oude gewoon terug te zien is. En ja, dat is compleet het tegenovergestelde van wat men hier vraagt.

En heel eerlijk, als men niet snapt dat iets wat 10 jaar geleden gezegd is wellicht niet meer is hoe iemand vandaag denkt, en daar echt moeilijk om gaat doen. Tja, dan moeten mods die persoon aanpakken. Maar ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat inzichten met tijd veranderen...

En wat eerder al gezegd is, voor de serverruimte hoef je het niet te doen. Tekst valt echt mee wat dat inneemt, en dus ook wat dat kost. Foto's en videos is vooral waar de data zit. Eventueel enkel die weggooien, of in bepaalde categoriën, zou veel meer effect hebben en kan ik achter staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:34

Er wordt in dit forum gevraagd waarom sommige Bokkers verdwijnen. Als ik dan antwoord geef waarom ik dat zou doen, dan mag ik dat niet zeggen. Degenen die al blijvend weg zijn kunnen niets meer zeggen. Ik vind dus dat er geen vrijheid van meningsuiting is. In het politieke topic werd ook de vraag gesteld waarom er geen mensen van politiek rechts iets opzetten.Ze kijken wel uit denk ik.

Ayasha
Blogger

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:38

Cambionn: ze zijn wel een stuk soepeler geworden in het aanpassen van berichten. Ja, je moet een mod sturen. Maar als het puur gaat om aan passen doen ze echt niet meer zo moeilijk, het kan niet altijd binnen de vijf minuten gezien mods ook gewoon een leven hebben. Maar ik heb vrij recent een aantal berichten laten aanpassen omdat ik wat dwaas geweest was en daar werd echt niet moeilijk over gedaan. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:45

Ayasha schreef:
VuurVleugels schreef:
Dit is inderdaad een zeldzaamheid :D Maar in diezelfde zeldzaamheid ben ik het hier helemaal met je laatste alinea eens ook, woord voor woord.

:D
Zie, en zo kan het ook. :) Je kan prima hard tegen hard gaan in de meeste topics en toch respect hebben voor de persoon. Ik heb wel meer bokkers waar ik echt flink mee in discussie kan gaan. Maar als ik het met ze eens ben dan ga ik niet wringen om te wringen. En daar loopt het zo nu en dan mis heb ik het idee. Dat men denkt dat je na een paar felle discussies iets tegen de persoon hebt terwijl je gewoon over het algemeen anders tegen dingen aan kijkt.

Maar dat kan ik bij jou wel waarderen. Ik kan met jou ook wel in de clinch liggen, maar ik vat dat nooit persoonlijk op en jij naar mijn idee ook niet.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:46

Ayasha schreef:
Cambionn: ze zijn wel een stuk soepeler geworden in het aanpassen van berichten. Ja, je moet een mod sturen. Maar als het puur gaat om aan passen doen ze echt niet meer zo moeilijk, het kan niet altijd binnen de vijf minuten gezien mods ook gewoon een leven hebben. Maar ik heb vrij recent een aantal berichten laten aanpassen omdat ik wat dwaas geweest was en daar werd echt niet moeilijk over gedaan. :)
Dat is goed om te horen. Maar meestal gaat het bij mij om spelfouten (dyslextisch als wat + werk op verschillende toetsenborden waardoor ik nog wel eens het knopje ernaast tik), of kleine verduidelijkingen. Ik lees mijn berichten al extra door, maar gezien ik ook al niet zo goed ben ik mezelf kort verwoorden komt er nog wel eens wat tussen door. Je zal bij mij dan ook best vaak zien dat ik gewijzigd heb. Maar soms zie ik het een dag laten en dan zou ik echt willen dat ik die spelfout eruit kon halen. Maar daar ga ik nou weer geen mod voor lastig vallen :+ .

De log is vooral om te voorkomen dat mensen midden in een discussie hun bericht compleet aanpassen zodat reacties erop anders overkomen. Dit zie je nog wel op sites als Facebook en is waarom een redelijk aantal websites dus vorige versies tonen als je klikt op de tekst dat er gewijzigd is. Dat soort dingen werken nadenken voor je post en je beetje normaal gedragen júist in de hand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 11:50

VuurVleugels schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben het zeer zelden met vuurvleugels eens en ik ben zeker niet de meest taktvolle bokker om het zacht uit te drukken. Maar dat ben jij ook niet. :)
Je dan gedragen als de geslagen hond vind ik ook ietwat ..... tja. Hypocriet.

IMO is dat een beetje een trend die ik sowieso wel op merk. :) Er is een hele groep die heel goed kan uitdelen maar niet kan incasseren en die ook nog de hand boven het hoofd gehouden wordt ook. :) En die groep jaagt mensen weg met veel kennis.

Dit is inderdaad een zeldzaamheid :D Maar in diezelfde zeldzaamheid ben ik het hier helemaal met je laatste alinea eens ook, woord voor woord.

Om het dan nog zeldzamer te maken: ook ik ben het met ayasha eens.

Wat een unicum *\o/* Dat dit topic maar voor alle eeuwigheid bewaard mag blijven.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-09-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:50

Avalanche schreef:
Maar dat kan ik bij jou wel waarderen. Ik kan met jou ook wel in de clinch liggen, maar ik vat dat nooit persoonlijk op en jij naar mijn idee ook niet.

Nee, en daar ontstaan bij mij veel misverstanden en daar ben ik me ook wel bewust van hoor. :) Ik kan heel hard en fel zijn maar zodra de discussie over is, is dat ook echt over voor mij. Ik ben me recent beginnen realiseren dat niet iedereen zo werkt maar er is een aanpassingsperiode zeg maar. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 11:52

anjali schreef:
Er wordt in dit forum gevraagd waarom sommige Bokkers verdwijnen. Als ik dan antwoord geef waarom ik dat zou doen, dan mag ik dat niet zeggen. Degenen die al blijvend weg zijn kunnen niets meer zeggen. Ik vind dus dat er geen vrijheid van meningsuiting is.

Volgens mij ga je er nu een klein beetje aan voorbij dat die mensen daar zelf voor kozen. Ze hebben zelf afstand gedaan van hun inspraak en meningsuiting op bokt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:52

DuoPenotti schreef:
Betreft de serverruimte
Veel mensen weten niet eens dat ze hun geüploade foto's kunnen verwijderen. https://www.bokt.nl/user/gallery
En als men het wel weet is het ook bijna niet te doen.

Nou, dat vind ik dus wel een dingetje. Als je in je account kijkt is er nergens een knop of link naar eigen foto's of galerij. Althans, ik kan hem niet vinden.
Het verwijderen van foto's moet dus idd via die link, die ik ooit via een Mod heb gekregen. Dat bericht bewaar ik dus ook in mijn inbox alsof die van goud is. En vervolgens moet je de foto's 1 voor 1 verwijderen en kan je niet terug naar de gallerij. Dan moet je eerst weer via die link. Het is op zijn zachtst uitgedrukt zeer gebruiksonvriendelijk.
Het zou al schelen als je een hele reeks kan selecteren en verwijderen en dan direct weer terug kan naar de galerij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:54

DuoPenotti schreef:
Betreft de serverruimte
Veel mensen weten niet eens dat ze hun geüploade foto's kunnen verwijderen. https://www.bokt.nl/user/gallery
En als men het wel weet is het ook bijna niet te doen.

En hoe zit dat met de oude niet gebruikte accounts, hoeveel staat daar nog van op de foto server?

Oh, dit wist ik ook echt niet! Handig, thanks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:55

anjali schreef:
Er wordt in dit forum gevraagd waarom sommige Bokkers verdwijnen. Als ik dan antwoord geef waarom ik dat zou doen, dan mag ik dat niet zeggen. Degenen die al blijvend weg zijn kunnen niets meer zeggen. Ik vind dus dat er geen vrijheid van meningsuiting is. In het politieke topic werd ook de vraag gesteld waarom er geen mensen van politiek rechts iets opzetten.Ze kijken wel uit denk ik.

Anjali waar mag jij dat niet zeggen? Ik heb blijkbaar iets gemist. :?
Ik begrijp je opmerking niet. Ik heb gelezen dat mensen je horen en er hun mening tegenover stellen. Ik lees nergens dat je mond wordt gesnoerd.
Zou je voor mij quotes willen geven waar dit speelt? Ik kan ergens over heen gelezen hebben natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:12

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Anjali waar mag jij dat niet zeggen? Ik heb blijkbaar iets gemist. :?
Ik begrijp je opmerking niet. Ik heb gelezen dat mensen je horen en er hun mening tegenover stellen. Ik lees nergens dat je mond wordt gesnoerd.
Zou je voor mij quotes willen geven waar dit speelt? Ik kan ergens over heen gelezen hebben natuurlijk.

Laat maar . Ik ben zelfs bedreigd en heb geen zin om vervelende dingen terug te zoeken. Ik heb nu genoeg informatie in elk geval voor de volgende verkiezingen en ik denk erover om tot na die verkiezingen alleen nog mee te lezen op bokt en er zelf helemaal niets meer op te plaatsen. Ook niet over neutrale onderwerpen . Als ik zou moeten betalen voor Bokt dan zou ik het opzeggen want gezellig is het soms niet. Ja voor jou wel want jij valt beter in de groep. En mijn meningen aanpassen of anderen naar de mond praten dat ga ik niet doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:17

Ik heb niet de indruk dat dit met een mening te maken heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:17

Ik snap wel wat Anjali bedoelt, zie dit ook regelmatig in bepaalde topics voorbij komen.

En ook ik heb hier weleens mijn vingers aan gebrand in het verleden waardoor ik bepaalde onderwerpen mijdt.

*edit* ze bedoeld (als ik het correct interpreteer) wat meerderen hier al aanhalen dat als je mening afwijkt van wat kennelijk een soort norm is hier van een bepaald groepje Bokkers dat je nog net niet afgemaakt wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:20

Anjali ben je per pb bedreigd of via een topic? Zo ja waar?
Dit vind ik buiten gewoon onbevredigend, je antwoord en ook heel verdrietig dat jij je zo voelt.

Ik weet dat ik ooit getemd hebt op een reactie van een bokker die buiten gewoon naar jou de mond snoerde middels een directe aanval. Die post is ook verwijderd. Ondanks dat ik zelden tem ging die veels te ver en vond ik echt afschuwelijk. Het mod team ook.

Maar verder kan ik me alleen inhoudelijke posts herinneren, die het niet eens waren met jouw mening. Sommige erg fel, dat wel.
Ik zie daar niets verkeerds in ook al kan het een tandje minder, denk ik dan en vaak reageer ik daarop.
Maar bedreiging dat mag niet en dat hoef je absoluut niet te pikken. Is zelfs strafbaar!! Dat zou van mij naar de mods mogen, zelfs als het via pb gaat waar in principe niet op gemodereerd wordt. Dat is gewoon strafbaar en kun je zelfs aangifte van doen en dan moet Bokt openheid van zaken geven aan de politie als ze er iets mee doen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-09-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:21

Elisa2 schreef:
Ik snap wel wat Anjali bedoelt, zie dit ook regelmatig in bepaalde topics voorbij komen.

En ook ik heb hier weleens mijn vingers aan gebrand in het verleden waardoor ik bepaalde onderwerpen mijdt.

*edit* ze bedoeld (als ik het correct interpreteer) wat meerderen hier al aanhalen dat als je mening afwijkt van wat kennelijk een soort norm is hier van een bepaald groepje Bokkers dat je nog net niet afgemaakt wordt.

Dat is precies wat ik bedoelde ja.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:22

rien10 schreef:
Yep, was in de Corona periode. En dat kwam -gezien de situatie bij ons toen- wel binnen.

Echt?

Ik had hier ook een laten we zeggen iets andere mening. Maar heb gelukkig nooit vervelende pb's ontvangen.

Ik denk maar zo,als mensen dat doen dan zijn ze te scheiterig om dat in het openbaar te doen. Ik zou me daar echt niet druk om maken ook. Maar het is wel heel vervelend dat mensen dat zo doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:24

Ik heb ook nare berichten gekregen. Zowel in PB als hier in het openbaar. In het openbaar heb ik gewoon teruggescholden. Mag niet, heb ik toch gedaan.
In PB het ik het aan de mods gestuurd. En in het openbaar gezegd, dat als die persoon het nog een keer zou doen, ik de PB openbaar zou neerzetten. Mag ook niet, dan word ik geband, hetgeen prima geweest zou zijn, want van zo'n club wil ik niet lid zijn. En ik vertik het om slachtoffer te spelen of te zijn. Hup, terugketsen die hap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:25

rien10 schreef:
Ik heb ook nare berichten gekregen. Zowel in PB als hier in het openbaar. In het openbaar heb ik gewoon teruggescholden. Mag niet, heb ik toch gedaan.
In PB het ik het aan de mods gestuurd. En in het openbaar gezegd, dat als die persoon het nog een keer zou doen, ik de PB openbaar zou neerzetten. Mag ook niet, dan word ik geband, hetgeen prima geweest zou zijn, want van zo'n club wil ik niet lid zijn. En ik vertik het om slachtoffer te spelen of te zijn. Hup, terugketsen die hap.

Precies,dat vind ik dus ook. Dan maar een ban. Ik vind jou ook altijd zo respectvol rien en fijne bokker. Ongelooflijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:27

In de Covid periode gebeurde er hele nare dingen, daar heb ik ook een naar bijsmaakje aan overgehouden en ben ook wel sommige mensen met andere ogen gaan bekijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:27

Elisa2 schreef:

Imo heeft het er vooral mee te maken dat mensen nogal persoonlijk veroordeeld werden om keuzes die alleen hun eigen lichaam aangingen. En dat ze dat niet leuk vinden, snap ik wel.

Een afwijkende mening is een ding, een ander veroordelen heel iets anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:28

pien_2010 schreef:
Anjali ben je per pb bedreigd of via een topic? Zo ja waar?
Dit vind ik buiten gewoon onbevredigend, je antwoord en ook heel verdrietig dat jij je zo voelt.

Ik weet dat ik ooit getemd hebt op een reactie van een bokker die buiten gewoon naar jou de mond snoerde middels een directe aanval. Die post is ook verwijderd. Ondanks dat ik zelden tem ging die veels te ver en vond ik echt afschuwelijk. Het mod team ook.

Maar verder kan ik me alleen inhoudelijke posts herinneren, die het niet eens waren met jouw mening. Sommige erg fel, dat wel.
Ik zie daar niets verkeerds in ook al kan het een tandje minder, denk ik dan en vaak reageer ik daarop.
Maar bedreiging dat mag niet en dat hoef je absoluut niet te pikken. Is zelfs strafbaar!! Dat zou van mij naar de mods mogen, zelfs als het via pb gaat waar in principe niet op gemodereerd wordt. Dat is gewoon strafbaar en kun je zelfs aangifte van doen en dan moet Bokt openheid van zaken geven aan de politie als ze er iets mee doen.

Bedreigingen via internet kunnen ze niets mee. Ik ben trouwens niet iemand die mijn eigen "groep" zou aangeven of zwart maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:30

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:

Imo heeft het er vooral mee te maken dat mensen nogal persoonlijk veroordeeld werden om keuzes die alleen hun eigen lichaam aangingen. En dat ze dat niet leuk vinden, snap ik wel.

Een afwijkende mening is een ding, een ander veroordelen heel iets anders.

Maar AVa dat praat bedreigingen niet goed of nare posts die niet gaan over de inhoud maar op de persoon.
Ik vind het juist goed dat Anjali post,want zij staat voor mij voor een grote groep mensen die ook zo denken. Daar leer ik van .
Duidelijk is dat ik het inhoudelijk niet eens ben en dat weet Anjali ook. Toch gaat dat over en weer respectvol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:30

Mwah, ook om keuzes wbt hun paard behandelen.

Ik hoef denk ik alleen maar het woord alternatief te laten vallen en dan weet iedereen wel wat ik bedoel.

En daar worden mensen dan ook op veroordeeld, of persoonlijk aangevallen. Eigenlijk alles ipv dat er gewoon naar hun beweegredenen gevraagd wordt en netjes wordt gezegd dat zij het er niet mee eens zijn plus onderbouwing en het dan weer loslaten. (zoals het imo zou moeten gaan)

Voor mij zit het vooral in het niet respectvol discussieren, het is logisch dat we het niet allemaal met elkaar eens zijn. Dat is ook juist leerzaam soms..maar de manier waarop het gebracht wordt. Daar gaat het vaak mis en dan komt er inderdaad ook weleens kliekjesvorming waar het alleen maar erger door wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:32

Niet reageren is ook een keuze he. Dat is altijd een mogelijkheid. Ik ben het vaak niet eens met het blijven doorbehandelen van een dier. Even een fictieve situatie: hond van 14 jaar opereren aan kanker. Ik zou het dier laten inslapen.
Als iemand dat toch doet, en het hele relaas op Bokt zet, reageer ik gewoon niet. Ik heb helemaal niets toe te voegen aan dat gesprek.