Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:15

karuna schreef:
Een verklaring kan ik denk ik wel geven. Er word vaak zo naar gereageert op mensen/topics. Soms met heel persoonlijke lage aanvallen dat je het vanzelf wel laat nog een topic te openen of een reactie te geven. Als je maar genoeg wordt aangevallen en afgesnauwd blijf je vanzelf wel weg. De sfeer op bokt is er helaas de laatste jaren niet fijner op geworden. En de snauwers blijven dan vanzelf over, de rest wordt stille meelezer of verdwijnt helemaal.

Klopt het zijn ook altijd dezelfde.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:23

Appeltje_1 schreef:
Ik kom nog even een mening geven in dit topic.

Ik zelf vind niet dat het echt rustiger is geworden. Als je kijkt naar de topics waar je "groepjes" hebt is het super gezellig!
Maar er zijn een paar mensen die dat op nieuwe (korte termijn) topics gewoon verpesten. Je bent lekker aan het kletsen. En dan zet 1 iemand een woordje iets verkeerd in de zin, bam heel je topic verpest. Omdat iedereen zo prikkelbaar is ofzo.
Overal moet je bij zeggen "grapje", "disclaimer dit, disclaimer dat", "geen commentaar nodig".
En ja, dat is wel nodig. Anders krijg je een hele aanval over je heen.

Dat niet kunnen verwijderen van berichten snap ik aan de ene kant wel. Dan vallen topics gewoon uit elkaar.
Maar. Ik vind dat je wel gewoon ten alle tijden (bij de meeste topics) gewoon je berichten moet kunnen aanpassen! Dan kun je zelf erbij zetten "2022 sta ik niet meer bij deze mening", dat soort dingen.
Nu moet je 5x je bericht opnieuw lezen en overwegen.

Nog een belangrijk punt. Veel volwassen bokkers kotsen zowat over bokkers onder de 18. Ik ben zelf nog onder de 18. En daarom heb ik ook mijn leeftijd uitstaan. Je wordt anders gewoon zo niet serieus genomen... En meestal accepteren ze je totaal niet als je wat jonger bent.

En dat is gewoon niet uitnodigend. Eerlijk gezegd.

Ja daar had ik toen ook nog last van inderdaad. Zeg je wat, heeft iedereen er bezwaar op, komt iemand aan "oh die meid is 16. Je moet haar niet serieus nemen"
Aan een kanr snap ik dat wel. Pubers denken nier altijd na over war ze zeggen. Voor jou appeltje, ik ben nu bijna 21, dus ben ook pas ner uit de puberteit gekropen :=
Maar dat is wel iets wat je juist niet tegen pubers moet gaan zeggen. Ik denk dat hier iedereen het er wel mee eens is dat de puberteit gewoon je meest onzekere tijd is, omdat je nier echt meer als kind wordt beschouwd, maar vaak ook niet serieus genomen wordt door volwassenen. Ze willen je mening gewoon niet horen. Ja wat moet je dan?
Pubers willen juist gehoord worden, dus zo'n opmerkingen doen dan echt veel pijn. Ik had daar heel veel last van. Ik kwam heel vaak mer opmerkingen, vooral irl en buiten bokt om dan, die gewoonweg de waarheid waren, klopten of eigenlijk super goed advies waren. Maar niemand nam me daar serieus in en laterna kwamen ze er dan achter dat ik toch gelijk had. En dat is iets war bij mij bijna dagelijks was. Man wat was dat frustrerend. Sinds ik 18 bent wordt er ineens naar me geluisterd. Amehoela :+

Appeltje_1

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:25

Precies! Het is niet alsof mensen super gemeen doen. Maar ze lappen je een beetje aan je laars. Je zegt bijv, ja zo kan je het beste dit en dat doen. En dan niet eens een reactie erop. Even later zegt iemand precies hetzelde, 10 jaar ouder. Oh ja, goed idee. :+

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:29

Appeltje_1 schreef:
Precies! Het is niet alsof mensen super gemeen doen. Maar ze lappen je een beetje aan je laars. Je zegt bijv, ja zo kan je het beste dit en dat doen. En dan niet eens een reactie erop. Even later zegt iemand precies hetzelde, 10 jaar ouder. Oh ja, goed idee. :+

Precies. Leeftijd hoeft niks te zeggen over iemands wijsheid.

Ik heb meegemaakt wat veel mensen in 30 of 40 jaar meemaken, op mijn 20e. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. Welke 20 jarige heeft al 2 burnouts gehad :')

Pubers zijn niet dom. Want zo worden ze wel vaak behandeld. Je zit gwn in zo'n awkward periode waar je volwassen begint te worden en zelfstandig leert te zijn. Dat is heel wat anders dan adviezen kunnen geven of wel of geen gelijk hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:31

Er zijn een paar bokkers die hun mening doorduwen. De rest durft niks te zeggen. Ik ga tegen de menigte in en ontvang vaak berichtjes van bokkers die het volledig met mij eens zijn maar ze durven het niet in het topic zelf te zetten. Heel jammer. Ik vind je moet gewoon lekker doen wat je zelf wil en laat iedereen in zijn waarde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:31

Maar ligt dat dan daaraan?
Ik, ouwe taart, post ook wel eens wat zonder dat iemand er iets over zegt. En hetzelfde 10 post later door een andere bokker waar mensen ook op aanhaken.
Maar dat trek ik me dan niet aan.
Dat is dan niet gelezen denk ik dan en klaar.
En dan wil ik niet rot doen. Is het juist de puberteit dat je dan denkt;zie je wel ze negeren me expres?
Voor leeftijd moet je eerst in een profiel kijken. En dat word zo snel ook niet gedaan.
En zouden bokkers zo goed onthouden hoe oud je bent?
Ik in ieder geval niet.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:39

Evamarie schreef:
Er zijn een paar bokkers die hun mening doorduwen. De rest durft niks te zeggen. Ik ga tegen de menigte in en ontvang vaak berichtjes van bokkers die het volledig met mij eens zijn maar ze durven het niet in het topic zelf te zetten. Heel jammer. Ik vind je moet gewoon lekker doen wat je zelf wil en laat iedereen in zijn waarde.

klopt dat heb ik ook heel vaak. Ik ben zo iemand die niet met de menigte meegaat :+

DuoPenotti schreef:
Maar ligt dat dan daaraan?
Ik, ouwe taart, post ook wel eens wat zonder dat iemand er iets over zegt. En hetzelfde 10 post later door een andere bokker waar mensen ook op aanhaken.
Maar dat trek ik me dan niet aan.
Dat is dan niet gelezen denk ik dan en klaar.
En dan wil ik niet rot doen. Is het juist de puberteit dat je dan denkt;zie je wel ze negeren me expres?
Voor leeftijd moet je eerst in een profiel kijken. En dat word zo snel ook niet gedaan.
En zouden bokkers zo goed onthouden hoe oud je bent?
Ik in ieder geval niet.

Ik ben zelf nog niet bepaald oud, maar ik kan me wel indenken dat je daar in de puberjaren wel veeel gevoeliger voor bent. Nu ik ouder ben heb ik er zelf ook veel minder moeite mee. Maar sinds ik hier op bokt zit als volwassen persoon gebeurt het bij mij persoonlijk veel minder vaak. Dat moet ik wel toegeven

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:57

Ik vind de leeftijd helemaal niet zo boeiend van iemand. Ik heb wel vaak van die momenten van ooh daar heb je ze weer. En dan bedoel ik een bepaald type bokker, ongeacht de leeftijd.
Ja de sfeer is wel verhard, maar mensen kunnen ook zelf niet veel meer hebben lijkt wel. Elk bericht wat misschien iets zegt over de persoon is meteen een aanval en bokker is beledigd. Soms heb ik het idee dat bokt meer een klaagmuur is dan een forum wat uit grote diversiteit bestaat.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:38

De nare reacties komen voornamelijk van 40-50+ers. Ook net de groep die pubers inderdaad niet serieus nemen. Voor mij hangt het héél erg van de context af. Is het een topic over liefdesperikelen? Ja, dan ga ik daar niet heel veel tijd in steken. Is het een rijtopic van een meisje wat al sinds dr 6e eigen pony's heeft en er nu dus van overtuigd is dat ze perfect rijdt? Die scroll ik ook door! Maar gaat het over een sociale/culturele/maatschappelijke kwestie? Sorry, maar dan hebben 'pubers' vaak meer relevants te zeggen dan volwassenen en senioren!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:39

Ik denk dat het ook alles te maken heeft met een gezonde portie zelfreflectie aan alle kanten. :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:46

upendo schreef:
Ik denk dat het ook alles te maken heeft met een gezonde portie zelfreflectie aan alle kanten. :)

Helemaal gelijk. En grammatica, want, ik weet dat dit niet goed van mij is, maar als een bericht volstaat met 'me vriendje', 'men paardjess' of 'zen moeder heeft...' dan neem ik dat ook niet heel serieus :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:47

VuurVleugels schreef:
Noblesse_ schreef:
Waarom wordt er niet ingegaan op de vraag om gebruikers ZELF hun berichten te laten verwijderen/anonimiseren?
Ik wil niet steeds toestemming moeten vragen aan een mod voor ik iets kan verwijderen.

Ze willen niet dat topics onleesbaar worden door verwijderde reacties... :roll: Alsof, met de invoer van die regel, ineens ALLE topics een gigantische gatenkaas worden!

Als ik op facebook een gat tegenkom (een reactie op een inmiddels verwijderd bericht) denk ik 'jammer' als het me had geïnteresseerd en scroll ik door. Slaap er geen seconde minder van.

Even hierop inhakend wordt er wel in een lopend actief huiskamer topic gerommeld nog geen zes pagina's later. Daar kwam ik per toeval achter en kan het nog bewijzen ook door middel van screenshots maar daar wordt niet op gereageerd door moderators.

Ik snap dan ook niet dat dit bij de ene bokker wel heel makkelijk gaat en bij de andere niet. Je leest het vaker dat bokkers graag iets verwijderd willen hebben uit oudere topics maar dit wordt afgewezen terwijl die topics in zijn geheel zouden kunnen verdwijnen en niemand die ze zou missen. Maar in een actief topic wordt wel gerommeld waardoor er gaten vallen en een onsamenhangend verhaal?!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:58

Maar is toch net zo krom als dat ik het te bont had gemaakt, op mn kloten krijg, alles aanpas en dan alsnog een ban krijg omdat onderandere mijn avatar aanstootgevend was?…….een aubergine……en dat er nogsteeds een bokker rond bokt met dit plaatje als avatar…….en dat mag blijkbaar wel……
Nou ga ik niet namen en shamen maar het is toch wel erg met 2 maten meten.
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:03

Jilletje schreef:
Maar is toch net zo krom als dat ik het te bont had gemaakt, op mn kloten krijg, alles aanpas en dan alsnog een ban krijg omdat onderandere mijn avatar aanstootgevend was?…….een aubergine……en dat er nogsteeds een bokker rond bokt met dit plaatje als avatar…….en dat mag blijkbaar wel……
[ Afbeelding ]

Jouw hele profiel was gevuld met aanstootgevend materiaal. Volgens mij is dat ook meermaals door anderen aangegeven. Daarnaast is dit volgens mij geen topic om te uiten welk “onrecht” Bokt individuen heeft aangedaan?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:07

Is de sfeer echt wel zo verhard? Ik zat laatst voor de gein oude topics te lezen, en daar werd me toch een partij afgezeikt! Dat ik echt denk volgens mij hebben mensen door Facebook en insta wel iets beter geleerd dat je een beetje aardig moet zijn op internet wat mensen in 2003 nog niet door hadden.
Edit: anekdotisch bewijsje. Ik heb het gevoel dat iedereen in deze tijd elkaar beter kende ook persoonlijk, maar in dit topic wordt er nogal over gevallen dat een meisje dat slechte punten heeft gereden niet meer reageert. Laat ze lekker zelf weten of ze reageert!

[PP] Shanna en Taco a.s. zondag hun debuut...
Laatst bijgewerkt door Nynkex01 op 08-01-22 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:07

upendo schreef:

_/-\o_

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:08

Het gaat me er om dat het om kromme regels gaat, wat in imo mensen wegjaagd

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:09

996981 schreef:
Jilletje schreef:
[ Afbeelding ]

Jouw hele profiel was gevuld met aanstootgevend materiaal. Volgens mij is dat ook meermaals door anderen aangegeven. Daarnaast is dit volgens mij geen topic om te uiten welk “onrecht” Bokt individuen heeft aangedaan?

Op het gevaar af zelf de indruk van censuur te geven: dames, doe dit liever niet hier. De hoofdvraag van dit topic luidt "is Bokt minder actief dan vroeger, en zo ja, hoe komt dat." Hele discussies of er wel of niet met twee maten wordt gemeten en wat er allemaal in iemands profiel stond zijn off-topic.

Jilletje schreef:
Het gaat me er om dat het om kromme regels gaat, wat in imo mensen wegjaagd

Oké, maar als je je punt gemaakt hebt, laat het dan ook gemaakt zijn.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 08-01-22 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:09

996981 schreef:
Marjo schreef:

Daarbij, ervaring leert dat eerlijkheid en oprechte informatie over jezelf op negatieve manier tegen je gebruikt kan worden. Dat heb ik uit eerste hand ervaren hier op Bokt, maar ook achter de schermen. En dat is níet tof.

Inderdaad. Ik vind het echt onzin dat die optie bestaat.

Ik heb ook ooit gehad dat berichten van bokt mij in mn ‘echte’ leven achtervolgde. Er heeft dus iemand ook heel gericht in mijn berichten zitten lezen toen. Dat heeft me er wel op gewezen dat je echt voorzichtig moet zijn met wat je hier zegt. Overigens is dit wel bijna 10 jaar geleden, maar toch.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:12

Ik geloof niet dat er minder mensen zijn omdat Bokt zuurder of chagrijniger is geworden, maar simpelweg omdat fora gewoon niet meer populair zijn, je zet eerder iets op sociale media dan op Bokt. En het is ook niet meer van deze tijd dat je berichten nooit zelf kunt verwijderen op Bokt, mensen zijn veel voorzichtiger geworden nu ze weten dat een bericht never nooit meer offline kan worden gehaald.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:13

Anoeska27 schreef:
Ik merk niet alleen hier maar in het algemeen in de maatschappij een verharding. Mensen worden om niets compleet belachelijk gemaakt en dat zorgt ervoor dat ik steeds minder reageer. Die willekeur in het modereren zie ik ook, er zijn bepaalde bokkers die werkelijk overal mee wegkomen en op cyberpesten wordt ook totaal niet ingegrepen. Zelfs niet als het een mod is die met de grond gelijk gemaakt wordt. Op tems wordt soms pas na zo'n lange tijd gereageerd dat het eigenlijk al geen zin meer heeft.

Dit gevoel heb ik ook wel.
En dat een tem heel lang duurt ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:16

Ik vind het ook een goed idee dat je via een profiel niet zou kunnen zoeken in gebruikers berichten, dan blijven oude topics bestaan maar zijn al je berichten samen niet zo makkelijk te vinden. Ik lees ook best vaak in topics iets van dat mensen eerder in berichten van iemand lazen dat... Dat vind ik soms wel naar als het iets is uit een oud topic of iets wat niet zoveel te maken heeft met een nieuw topic.

Ik post ook minder persoonlijk omdat alles zo makkelijk bteruggevonden kan worden, maar ik merk ook dat ik dat jammer vind. Heb weleens gevraagd voor iets of ik een anoniem topic mocht maken voor iets wat voor mij als erg privé voelde waardoor ik het ook niet helemaal naar mods wou sturen, maar het was niet toegestaan. Misschien zou je veel meer diversiteit in topics en onderwerpen kunnen krijgen als er meer privacy zou zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-01-22 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:18

upendo schreef:

Dit is de meest waardevolle en kansrijke reactie van allemaal _/-\o_

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:24

KimD schreef:
xDenies schreef:

Maar dat is niks nieuws, jaren geleden opende ik een topic en werd ook met de grond gelijk gemaakt. Verder zelfs nog. Ik heb het topic zelf ontstipt maar uiteindelijk werden er zelfs op Facebook posts over mij gemaakt. Als je een beetje 'bekend' hier bent dan valt het (wellicht) mee, maar sommige mensen kunnen echt heel ver gaan. Dat gebeurt elders natuurlijk ook, maar inderdaad; op facebook kan je een bericht sluiten of verwijderen, hier is dat onmogelijk en een groot gemis.

Ik zit niet in alle fora maar in foto fora zie je eigenlijk dezelfde mensen die altijd een hoop reacties krijgen. Dan is het inderdaad heel leuk om een topic te openen. Is een ieder ook gegund hoor. Maar als je een topic opent en je krijgt na genoeg geen reacties, dan houdt het ook op toch?

Verder klaag ik niet, doe lekker mijn ding op bokt, neus wat rond en dat is verder prima :)

Dat maakt niks uit. Tieneke (van KBK Kim) is ook weggepest en zo kan ik er nog een aantal noemen.

----

Denk dat het ook een stuk rustiger is omdat je nu niks meer mag zeggen, je mond wordt direct gesnoerd en je hebt een mod in je PB box. Stevig discussiëren is niet meer aan de orde, ook al gebeurt het netjes.

Ik vind het ook jammer dat er niet meer stevig gediscussieerd kan worden. Ik denk niet dat het perse aan jou ligt KimD. Ik had afgelopen jaar meer mods in mijn PB box dan in de 10 jaar ervoor en ik doe niks anders dan eerder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 01:01

Evamarie schreef:

Dat is ook zo. Je kunt een subfora beginnen met de pb's die je krijgt van menssn die het helemaal eens zijn met wat je zegt, maar niet durven reageren omdat de harde kern alweer aanwezig is. Triest eigenlijk