elnienjo schreef:superpony schreef:Maar dat is heel persoonlijk. De 1 vindt een deken vermenselijken en de ander vindt dat pas met vlechtjes en strikjes.
Dan moet; hij staat lekker in zijn warme stalletje 's nachts ook niet meer een standaard opmerking worden.
En dan kan ik ook wel stoppen met uitmesten of de schuilstal en straat vegen, want het interesseert die paarden geen moer.
Het paard staat op dat warme stalletje om kort in z'n haar te blijven en schoon te zijn op het moment dat je komt rijden.
En daarom zou betere voorlichting zo goed zijn. Dat is namelijk geen reden.
Ze lopen hier 24/7 rond en ik kan dekens op leggen en ook gewoon rijden. Ook op die geen dekens op krijgen.
Op stal is geen daglicht, dus zouden ze sws al eerder een vacht aanmaken. En dat verschilt per paard. Ik heb moeder, zoon en dochter ( en 2 andere rassen ) maar die zijn zelfs alle 3 verschillend. Heeft ook met verleden, conditie en leeftijd te maken nu.
Het is ook hoe het voor een leek overkomt. Ik heb altijd vliegendekens op wanneer nodig en jaren terug was er een buurvrouw van een vreselijke varkensstal die me wel 10x vertelde hoe zielig ze dat vond. Heb maar even niet verteld wat ik zielig vind..........
Maar als mensen met paarden dingen al niet weten, kan de leek het ook niet weten. Wel zijn er mensen die het een fijn gezicht vinden om paardjes buiten te zien en hier staan; ow wat mooi. Wat een leuke paarden, wat een mooie plek voor ze etc.
Maar weet ook dat mensen denken dat een paard op stal hoort en geen idee hebben dat het ook anders kan.
Ik zie op fb ook dat het verhaal van D&R gedeeld wordt en ze met de grond gelijk gemaakt worden door fanatieke mensen die graag wedstrijden rijden. Maar als men nou eens gewoon open gaat staan om te begrijpen waar dingen vandaan komen en laat zien dat ze het zelf beter doen en zij ook tegen wantoestanden zijn geef je al een geluid af. Nu krijgen de mensen vanuit de sport veel steun, omdat ze bang zijn dat de sport verdwijnt.
Waar de sport niet moet verdwijnen, maar het welzijn belangrijker moet worden.