Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:42

elnienjo schreef:
superpony schreef:
Maar dat is heel persoonlijk. De 1 vindt een deken vermenselijken en de ander vindt dat pas met vlechtjes en strikjes.

Dan moet; hij staat lekker in zijn warme stalletje 's nachts ook niet meer een standaard opmerking worden.
En dan kan ik ook wel stoppen met uitmesten of de schuilstal en straat vegen, want het interesseert die paarden geen moer.

Het paard staat op dat warme stalletje om kort in z'n haar te blijven en schoon te zijn op het moment dat je komt rijden.

En daarom zou betere voorlichting zo goed zijn. Dat is namelijk geen reden.

Ze lopen hier 24/7 rond en ik kan dekens op leggen en ook gewoon rijden. Ook op die geen dekens op krijgen.
Op stal is geen daglicht, dus zouden ze sws al eerder een vacht aanmaken. En dat verschilt per paard. Ik heb moeder, zoon en dochter ( en 2 andere rassen ) maar die zijn zelfs alle 3 verschillend. Heeft ook met verleden, conditie en leeftijd te maken nu.

Het is ook hoe het voor een leek overkomt. Ik heb altijd vliegendekens op wanneer nodig en jaren terug was er een buurvrouw van een vreselijke varkensstal die me wel 10x vertelde hoe zielig ze dat vond. Heb maar even niet verteld wat ik zielig vind..........

Maar als mensen met paarden dingen al niet weten, kan de leek het ook niet weten. Wel zijn er mensen die het een fijn gezicht vinden om paardjes buiten te zien en hier staan; ow wat mooi. Wat een leuke paarden, wat een mooie plek voor ze etc.
Maar weet ook dat mensen denken dat een paard op stal hoort en geen idee hebben dat het ook anders kan.

Ik zie op fb ook dat het verhaal van D&R gedeeld wordt en ze met de grond gelijk gemaakt worden door fanatieke mensen die graag wedstrijden rijden. Maar als men nou eens gewoon open gaat staan om te begrijpen waar dingen vandaan komen en laat zien dat ze het zelf beter doen en zij ook tegen wantoestanden zijn geef je al een geluid af. Nu krijgen de mensen vanuit de sport veel steun, omdat ze bang zijn dat de sport verdwijnt.
Waar de sport niet moet verdwijnen, maar het welzijn belangrijker moet worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:34

superpony schreef:
Maar dat is heel persoonlijk. De 1 vindt een deken vermenselijken en de ander vindt dat pas met vlechtjes en strikjes.

Dan moet; hij staat lekker in zijn warme stalletje 's nachts ook niet meer een standaard opmerking worden.
En dan kan ik ook wel stoppen met uitmesten of de schuilstal en straat vegen, want het interesseert die paarden geen moer.

Het paard staat op dat warme stalletje om kort in z'n haar te blijven en schoon te zijn op het moment dat je komt rijden.

En daarom zou betere voorlichting zo goed zijn. Dat is namelijk geen reden.

Ze lopen hier 24/7 rond en ik kan dekens op leggen en ook gewoon rijden. Ook op die geen dekens op krijgen.
Op stal is geen daglicht, dus zouden ze sws al eerder een vacht aanmaken. En dat verschilt per paard. Ik heb moeder, zoon en dochter ( en 2 andere rassen ) maar die zijn zelfs alle 3 verschillend. Heeft ook met verleden, conditie en leeftijd te maken nu.

Het is ook hoe het voor een leek overkomt. Ik heb altijd vliegendekens op wanneer nodig en jaren terug was er een buurvrouw van een vreselijke varkensstal die me wel 10x vertelde hoe zielig ze dat vond. Heb maar even niet verteld wat ik zielig vind..........

Maar als mensen met paarden dingen al niet weten, kan de leek het ook niet weten. Wel zijn er mensen die het een fijn gezicht vinden om paardjes buiten te zien en hier staan; ow wat mooi. Wat een leuke paarden, wat een mooie plek voor ze etc.
Maar weet ook dat mensen denken dat een paard op stal hoort en geen idee hebben dat het ook anders kan.

Ik zie op fb ook dat het verhaal van D&R gedeeld wordt en ze met de grond gelijk gemaakt worden door fanatieke mensen die graag wedstrijden rijden. Maar als men nou eens gewoon open gaat staan om te begrijpen waar dingen vandaan komen en laat zien dat ze het zelf beter doen en zij ook tegen wantoestanden zijn geef je al een geluid af. Nu krijgen de mensen vanuit de sport veel steun, omdat ze bang zijn dat de sport verdwijnt.
Waar de sport niet moet verdwijnen, maar het welzijn belangrijker moet worden.

Daarom heb ik die petitie gemaakt, om het laatste wat jij schrijft..maar merk ook al een enorme weerstand onder paardenmensen. Sommige oa waarvan ik weet dat als ze kritisch naar zichzelf kijken ze zullen schrikken. Nu wil ik geen moraalridder uithangen, maar denk wel dat er echt een omslag gemaakt moet worden in de manier van denken en wat we goedkeuren/ goedpraten als we willen dat de paardensport niet verboden wordt tzt.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:02

_Penotti schreef:
bettyvn schreef:
ik reageer even op de OP.
ik denk dat bokt genoeg doet. er typen hier genoeg moraal ridders rond die overal wat van vinden. SEO beetje handig aanpassen zodat wanneer critisie gaan googlen zien dat deze gesprekken leven in de paardensport. Dat wanneer zulke organisaties onderzoek doen zij kunnen zien niet alle paardenmensen slecht zijn. ik zie op bokt sowieso weinig paardonvriendelijke content en denk dat juist het voeren van deze discussies, aan welke kant je ook staat, laat zien dat je in ieder geval open staat voor de mening van een ander. dat is genoeg

En mensen die bijvoorbeeld vinden dat uurtje paddock niet genoeg is, of aangesnoerde neusriemen niet normaal vinden, vind jij moraalridders of hoe moet ik dat opvatten?

dat is overdreven wat je nu stelt. Ik denk dat er maar heel weinig stallen en paardenmensen zijn, zeker op hobbymatig/amateur niveau zijn die nog zo denken.
En ik zeg niet dat bokt te kritisch is oid. Wanneer een paard wat heeft dan zijn de eerste reacties altijd, wat eet hij, hoe veel komt hij buiten, en heb je de dierenarts al gebeld. en dat is goed!
maar je moet het met me eens zijn dat, boomzadels, hoefijzers en dekens niet per definitie dierenmishandeling zijn...
zo vind ik bokt niet altijd een representatief beeld geven van hoe paardensportent nederland er uit ziet, maar de EK/WK wedstrijden ook niet. de generalisatie zit vaak ergens tussen deze 2 partijen. neemt niet weg dat ik dus vind dat bokt voldoende doet om onze sport te redden van een slechte naam, aangezien paardonvriendelijke praktijken hard afgestraft word door mede forum gebruikers.

_Penotti

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:07

Dan begrijp ik het woord moraalridders nog steeds niet.

helaas staan er nog erg veel paarden veel op stal en met geluk in een padockje van 10 x 10 in de winter voor een uurtje.
Maar die melden zich niet, wat ik wel begrijp overigens, dan komen die moraalridders de kop afhakken :P :+

Zoals ik al vaker heb geschreven ben ik van het tussenliggende, betreft zadels, ijzers dekens enz. Kijk naar het paard, niet naar wat je zelf voor stroming aanhangt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:10

Ik zal zo'n petitie nooit tekenen, omdat dat koren op de molen is voor partijen die sporten met dieren proberen te verbieden.
Al die wokehypes brengen niets goeds, ook niet voor de paardensport.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 02:21

elnienjo schreef:
Ik zal zo'n petitie nooit tekenen, omdat dat koren op de molen is voor partijen die sporten met dieren proberen te verbieden.

Maar met een petitie tekeken gebeurt er nog niks. Je krijgt hooguit aandacht voor wantoestanden. Je kan niet ontkennen dat die er niet op grote schaal zijn.

Mensen veranderen niet genoeg en niet snel genoeg. Iedereen heeft genoeg tijd gehad om te investeren in welzijn. Die vrijheid kunnen mensen dus niet aan, dus moet er wat gebeuren.

Als je van paarden houdt, wil je echt tot er op diverse vlakken wat gebeurt. En als iemand niks verkeerd doet, zal het je echt niet snel raken. Ik maak me echt totaal niet druk of ik nog paarden mag houden of rijden op de manier die ik doe.

Wedstrijden zullen echt niet snel verboden worden. En stel dat dit wel zo is, wat dan? Is paardrijden dan opeens niet leuk meer? Is het zonder wedstrijden niet goed genoeg? Je kan genoeg trainen en leuke andere dingen doen.

We hebben het wel over werken met levende wezens. Het gaat er niet zozeer om wat de wensen van de mensen zijn. Ik wil paarden, ik wil erop rijden. Maar als ze daaronder moeten lijden, zit ik fout.

En ik snap het echt niet; Broodfok voor honden wordt aangepakt en is iedereen tegen. De vleesindustrie krijgt veel aandacht. Knaagdieren in winkels worden minder. Een goudvis in een kom is al even not done.......
Maar zodra de mens moet inleveren, mag het paard wel lijden.

En daarmee wil ik niet zeggen dat elk wedstrijd paard lijdt, want dat is niet zo. Maar als jij gewoon fatsoenlijk met je paarden omgaat, heb je gewoon niks te vrezen. Het gaat puur om de wantoestanden aan te pakken.

Ik word ook moe van mensen die altijd willen roepen dat wedstrijd paarden het beter hebben of zulke goede zorg krijgen. Dure spullen, vaak gewassen, staan te glimmen, therapie links en rechts, supplementen die in de mode zijn etc..........
Ik kan vertellen dat de helft of meer niet eens echt nodig is als je aan de basis behoefte voldoet en eerlijk traint en daar de tijd voor neemt.

Mijn merrie is 27, heeft artrose, gaat nog mee op buitenrit. Zorgen dat ze goed op adem is en temp. Dan gaat ze gewoon weer rondlopen en eten. Dag daarna niet stijf, niet kreupel.

andere paard ( 11jr ) elders; Uit stal gerukt, in trailer gestopt. Uurtje les gehad op L niv, ingepakt, in trailer gepropt. Thuis benen afgespoten, op stal, berg voer in de bak met uiteraard de supplementen, licht uit en klaar. Volgende dag; Vandaag een rustdag en alleen wat stappen, want hij is stijf.

En dan zegt iedereen; dat zijn dan slechts 2 voorbeelden. Nee, dat is wat je ontzettend vaak hoort en ziet.

Of de mensen die hun paard scheef rijden of overbelasten, omdat ze zelfstandig helemaal geen goed programma kunnen opbouwen.........Laten ze een osteopaat, fysio, chiro or whatever komen. Die behandeld het paard, geeft advies etc. Ik heb er vaker dan eens bij gestaan dat duidelijk werd aangegeven wat in training anders moest of aangepast.
Paard krijgt weekje rust en men gaat gewoon weer door. Over half jaar weer de osteo en dan zijn ze geweldig voor hun paard.

Mensen hebben veel teveel vrijheid. Men mag blij zijn dat je met die mooie dieren mag en kan werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 05:27

'Die vrijheid kunnen mensen dus niet aan'

En dat is precies waarom ik niet teken, volgens sommigen kan ik de vrijheid om normaal met elkaar om te gaan (dus niet discrimineren) niet aan, volgens anderen de vrijheid om de juiste keuzes te maken voor klimaat en bij weer anderen de keuze om goed voor mijn dieren te zorgen.

Vrijheid is het grootste goed wat je hebt, koester het ipv het weg te geven omdat je buren het anders doen dan jij.
Streven naar nog beter vind ik altijd een plicht als mens, maar dat kost inderdaad tijd en uitwassen zul je houden.
Ik vind het gemak waarmee mensen hun vrijheid tegenwoordig in alles op willen geven absurt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:21

Sunnda schreef:

En dat is precies waarom ik niet teken, volgens sommigen kan ik de vrijheid om normaal met elkaar om te gaan (dus niet discrimineren) niet aan, volgens anderen de vrijheid om de juiste keuzes te maken voor klimaat en bij weer anderen de keuze om goed voor mijn dieren te zorgen.

Vrijheid is het grootste goed wat je hebt, koester het ipv het weg te geven omdat je buren het anders doen dan jij.
Streven naar nog beter vind ik altijd een plicht als mens, maar dat kost inderdaad tijd en uitwassen zul je houden.
Ik vind het gemak waarmee mensen hun vrijheid tegenwoordig in alles op willen geven absurt.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:23

vrijheid is een groot goed, maar als we de kennis en kunde niet hebben, de tijd en het geduld niet hebben/nemen om te leren, grijpen we vaak te gemakkelijk naar "hulpmiddelen" en gaan syptoombestrijden , want.............ik moet presteren

gaan we stappen overslaan die zich later altijd weer tegen je keren, of de uitwassen zijn zo groot dat ze onherstelbaar zijn

niet kijken naar die gene die met een goudenlepel in de mond zijn geboren en materiaal kunnen kopen tot het weer stopt en dan weer een nieuwe aanschaffen, dat zijn niet de voorbeelden die we nodig hebben en imo vaak ook oneerlijke sport en concurrentie ( wel goed voor de handel en andere aanverwante )

blijf kijken naar je eigen mogelijkheden en middelen, doe ik het voor de sport, is het hobby of is het status, welk kaartje hang je er aan

die bewustwording moet eerst opgang gebracht worden, waar beginnen we dan, thuis, op school, maar zeker als het om paarden gaat moet het in de eerste les al beginnen door de instructie

een ieder kijkt door zijn/haar eigen bril, heeft zijn/haar eigen belangen en dan is het heel lastig om het paard uit de commercie te halen dan wel het er tegen te beschermen

maar elke positieve verandering is er een
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-20 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:32

Het is belangrijk om ergens te beginnen, in de sport heb je degene die het goede voorbeeld dienen te geven.

Dat is ook het doel van de petitie, het gaat om misstanden aanpakken..een gedrags en mentaliteitsverandering bij de mens op gang brengen. Ik denk echt dat het beter vanuit paardenmensen zelf kan komen dan vanuit D&R die niet weten waar ze nu eigenlijk echt over praten.

Er wordt ook geen vrijheid afgenomen, maar een paar duidelijke veranderingen voorgesteld die imo de sport alleen maar ten goede komen. Dus ik snap de weerstand niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:33

MCE schreef:
vrijheid is een groot goed, maar als we de kennis en kunde niet hebben, de tijd en het geduld niet hebben/nemen om te leren, grijpen we vaak te gemakkelijk naar "hulpmiddelen" en gaan syptoombestrijden , want.............ik moet presteren

gaan we stappen overslaan die zich later altijd weer tegen je keren, of de uitwassen zijn zo groot dat ze onherstelbaar zijn

niet kijken naar die gene die met een goudenlepel in de mond zijn geboren en materiaal kunnen kopen tot het weer stopt en dan weer een nieuwe aanschaffen, dat zijn niet de voorbeelden die we nodig hebben en imo vaak ook oneerlijke sport en concurrentie

blijf kijken naar je eigen mogelijkheden en middelen

die bewustwording moet eerst opgang gebracht worden, waar beginnen we dan, thuis, op school, maar zeker als het om paarden gaat moet het in de eerste les al beginnen door de instructie

Precies en het zou helemaal niet erg zijn als een aantal van die hulpmiddelen zouden verdwijnen. Want in de verkeerde handen zijn het vaak martelwerktuigen en de "goede" handen..die hebben zo'n ding niet nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:36

elnienjo schreef:

Als er niks veranderd in de sport dan blijf je ze de mogelijkheden bieden om wantoestanden te blijven filmen en het grote publiek op te ruien. Zeker met de social media tegenwoordig een gevaarlijke zaak als je het mij vraagt.

Mijn mening is dat je ten alle tijden ethisch moet kunnen verantwoorden wat je doet, ik kan dat niet meer bij sommige zaken die ik zie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:42

Ik begrijp in deze de weerstand ook niet.
Wie vind het oké dat de neusriem strak getrokken word?

Bij dier en recht teken ik ook niet, daar zit een club achter die geen goede bedoelingen heeft.
Bij Elisa krijg ik dat gevoel niet :D
Die wil juist de sport behouden en dat kan prima als we de extreme dingen in regels gaan vangen zodat mensen die dat doen er niets meer aan hebben. En zo een domino effect gaat hebben voor een eerlijkere sport. Waar gelukkig de meeste vanzelf al aan doen dus van strengere regels niet eens iets gaan merken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:50

Klopt, ik teken bij D&R ook niets..ook omdat ze zoveel verdraaien en roepen dat ik het gemeen vind de manier waar op ze iets proberen te bereiken.

Ik wil juist de sport behouden en daarom de misstanden aanpakken en een ander uitgangspunt creereren zodat het te verantwoorden blijft naar de buitenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:01

Elisa2 schreef:
MCE schreef:

niet kijken naar die gene die met een goudenlepel in de mond zijn geboren en materiaal kunnen kopen tot het weer stopt en dan weer een nieuwe aanschaffen, dat zijn niet de voorbeelden die we nodig hebben en imo vaak ook oneerlijke sport en concurrentie

blijf kijken naar je eigen mogelijkheden en middelen

Precies en het zou helemaal niet erg zijn als een aantal van die hulpmiddelen zouden verdwijnen. Want in de verkeerde handen zijn het vaak martelwerktuigen en de "goede" handen..die hebben zo'n ding niet nodig.

dat is zeker hetgeen ik uitdraag, eerst de basis en dan verder, dat duurt misschien in aanloop iets langer maar per saldo is het de winst, en kun je fijn door rijden en loop je - menselijkerwijs gesproken, extrene invloeden kun je niet berekenen - in geen enkele klasse vast doordat je ook geen stappen hebt overgeslagen

en wie de hulpmiddelen nodig heeft...... geeft ( in de meeste gevallen) een brevet van onvermogen af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:30

kunnen er verplichte theorielessen ingebouwd worden in het lesprogramma eens per maand b.v.

ikzelf geef mijn ruiters vaak ter ondersteuning van de les 'n kopie uit een boek oid.
probeer altijd uit te leggen waarom we iets zo doen maar als je het leest is het wat duidelijker

b.v. de handhouding waarom je dat beter vanaf het begin goed kunt leren, evenals het goed doorrijden van de hoeken, welke voordelen daarmee te behalen zijn

dit zijn acties die we zelf kunnen doen, maar moet je als instructie wel de wil hebben om daar tijd en energie in te stoppen het levert onszelf ook weer aandacht te hebben voor het eigen rijden op houd je scherp

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:51

MCE schreef:
dat is zeker hetgeen ik uitdraag, eerst de basis en dan verder, dat duurt misschien in aanloop iets langer maar per saldo is het de winst, en kun je fijn door rijden en loop je - menselijkerwijs gesproken, extrene invloeden kun je niet berekenen - in geen enkele klasse vast doordat je ook geen stappen hebt overgeslagen

en wie de hulpmiddelen nodig heeft...... geeft ( in de meeste gevallen) een brevet van onvermogen af

Voor de één is het foute hulpmiddel de stang en trens. Voor de volgende is uberhaupt een bit een fout hulpmiddel. Het is een glijdende schaal. Eentje die ik niet wens te faciliteren in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:54

elnienjo schreef:
MCE schreef:

Voor de één is het foute hulpmiddel de stang en trens. Voor de volgende is uberhaupt een bit een fout hulpmiddel. Het is een glijdende schaal. Eentje die ik niet wens te faciliteren in elk geval.

dat is ook zo, zoals alles in onkundige handen een marteltuig is of kan worden

doe daar ook niet aan mee

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:55

MCE schreef:

kunnen er verplichte theorielessen ingebouwd worden in het lesprogramma eens per maand b.v.

ikzelf geef mijn ruiters vaak ter ondersteuning van de les 'n kopie uit een boek oid.
probeer altijd uit te leggen waarom we iets zo doen maar als je het leest is het wat duidelijker

b.v. de handhouding waarom je dat beter vanaf het begin goed kunt leren, evenals het goed doorrijden van de hoeken, welke voordelen daarmee te behalen zijn

dit zijn acties die we zelf kunnen doen, maar moet je als instructie wel de wil hebben om daar tijd en energie in te stoppen het levert onszelf ook weer aandacht te hebben voor het eigen rijden op houd je scherp

goed bezig!! alleen denk ik niet dat het lekenpubliek daar iets van snapt. hoe de handhouding is, of hoe het paard door een hoek gestuurd moet worden.

De vooringenomen mening van dit soort radicale actiegroepen is niet te veranderen vrees ik. Je kan het nog zo goed proberen te doen, er blijven toch altijd mensen tegen, en die schreeuwen het hardst.

Ik heb daar als veehouder ook vaak last van, je kan het toch nooit goed doen, en mensen matigen zich een mening aan wat niet is gebaseerd op verstand maar op emotie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:01

juval schreef:
MCE schreef:

goed bezig!! alleen denk ik niet dat het lekenpubliek daar iets van snapt. hoe de handhouding is, of hoe het paard door een hoek gestuurd moet worden.

De vooringenomen mening van dit soort radicale actiegroepen is niet te veranderen vrees ik. Je kan het nog zo goed proberen te doen, er blijven toch altijd mensen tegen, en die schreeuwen het hardst.

Ik heb daar als veehouder ook vaak last van, je kan het toch nooit goed doen, en mensen matigen zich een mening aan wat niet is gebaseerd op verstand maar op emotie.

helemaal gelijk, toch blijf ik uitdragen wat ik als prettige heb ervaren - dat zal u met uw bedrijf ook hebben - het moet mij een goed gevoel/voldoening geven waar ik mee bezig ben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:18

Sunnda schreef:

Dat vind ik een beetje kort door de bocht.

De mens heeft veel vrijheid en ze kunnen er niet mee omgaan. Er waren niet zoveel regels nodig geweest, als men zelf verantwoording kan nemen.

In de paarden wereld is ontzettend veel mis en dan gaat het niet meer om de mens. Het gaat erom dat je dieren leed toebrengt.

Waarom denkt een mens altijd dat ze meer zijn dan dieren? Omdat we konden ontwikkelen en de wereld beheersen?
Je mag een mens niks afpakken, maar dieren wel opsluiten in kleine hokjes, van alles omhangen en toetakelen. En als dat je buren zijn, mag je niks zeggen als je dat ziet?

Iedereen weet dat ie een gordel om moet als je gaat autorijden. Doe je dat niet, kan je een boete krijgen.
Het zou normaal moeten zijn dat je netjes met je dieren omgaat en weet dat er anders boete's en straffen kunnen volgen. Lang niet iedereen, maar veel meer mensen dan nu, zullen dan nadenken over waar ze mee bezig zijn.

Nu kletst iedereen mee met de trainers met voorbeeld functies, de kudde op stal etc. Maar als de nieuwe standaard wordt dat het niet normaal is, zullen mensen het ook normaal gaan vinden om dieren niet meer hele dagen op te sluiten, toe te takelen etc. Maar ze kunnen die beslissing niet zelf nemen. Dat blijkt al vele jaren en is anno 2020 niet beter geworden, ondanks alle beschikbare kennis en info.

Je kan alleen wat te vrezen hebben als je het niet goed doet, dus ik maak me echt niet druk. En als ik controle krijg en ze hebben ergens commentaar op, dan kan ik me daarop aanpassen, dingen weer verbeteren etc.

Maar stug vasthouden aan wat was en dat men alles zelf wil beslissen, kan niet meer. Dat is door velen verknald. De slechte verpesten het altijd voor de goeie.

Wel opvallend, dat overal regels zijn en zodra het paardrijden afgepakt kan worden, mensen gaan steigeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:19

superpony schreef:
Sunnda schreef:

Dat vind ik een beetje kort door de bocht.

De mens heeft veel vrijheid en ze kunnen er niet mee omgaan. Er waren niet zoveel regels nodig geweest, als men zelf verantwoording kan nemen.

In de paarden wereld is ontzettend veel mis en dan gaat het niet meer om de mens. Het gaat erom dat je dieren leed toebrengt.

Waarom denkt een mens altijd dat ze meer zijn dan dieren? Omdat we konden ontwikkelen en de wereld beheersen?
Je mag een mens niks afpakken, maar dieren wel opsluiten in kleine hokjes, van alles omhangen en toetakelen. En als dat je buren zijn, mag je niks zeggen als je dat ziet?

Iedereen weet dat ie een gordel om moet als je gaat autorijden. Doe je dat niet, kan je een boete krijgen.
Het zou normaal moeten zijn dat je netjes met je dieren omgaat en weet dat er anders boete's en straffen kunnen volgen. Lang niet iedereen, maar veel meer mensen dan nu, zullen dan nadenken over waar ze mee bezig zijn.

Nu kletst iedereen mee met de trainers met voorbeeld functies, de kudde op stal etc. Maar als de nieuwe standaard wordt dat het niet normaal is, zullen mensen het ook normaal gaan vinden om dieren niet meer hele dagen op te sluiten, toe te takelen etc. Maar ze kunnen die beslissing niet zelf nemen. Dat blijkt al vele jaren en is anno 2020 niet beter geworden, ondanks alle beschikbare kennis en info.

Je kan alleen wat te vrezen hebben als je het niet goed doet, dus ik maak me echt niet druk. En als ik controle krijg en ze hebben ergens commentaar op, dan kan ik me daarop aanpassen, dingen weer verbeteren etc.

Maar stug vasthouden aan wat was en dat men alles zelf wil beslissen, kan niet meer. Dat is door velen verknald. De slechte verpesten het altijd voor de goeie.

Wel opvallend, dat overal regels zijn en zodra het paardrijden afgepakt kan worden, mensen gaan steigeren.

Door wie zou jij graag in jouw vrijheid beperkt worden? Door dezelfde overheid die zich laat ringeloren door de grote industrie? Begrijp je wat je zegt als je vraagt "Neem mijn vrijheid van mij af"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:14

@Loretta, je overdrijft echt.

Ik voel me op geen enkele manier in mijn vrijheid beperkt, nergens. Zelfs nu met corona, merk ik er weinig van en doen we ons ding gewoon.

Oke, nu dan een mondkapje, tja.......Ik vind het niks, maar ik word er ook niet diep ongelukkig van.

Het is als met autorijden. Wat wil je dan? Dat iedereen zomaar de weg op mag? Alle regels verwijderen?
Ik reed vroeger ook veel te hard en zal ook wel andere dingen gedaan hebben. Nu rij ik door, maar hou me wel aan regels en gedraag me niet asociaal in het verkeer. Drukken, snijden, jagen.........het is allemaal gewoon niet nodig en pure frustratie.
Als niemand dat zou doen, hoef je ook niet te bekeuren.

Bij paarden net zo. Vaak is het onkunde van de ruiter en komen er ook frustraties. Als je dat maar toelaat, wordt het alleen erger. Dat zie je ook echt de laatste jaren. Ik ben ooit gestopt met dressuur en springen, maar vind het nu nog erger dan toen (+/-25jr geleden)

Als ik wat vrijheid moet inleveren voor dieren welzijn doe ik dat wel. Ik ben dol op mn paarden, honden, katten en varkens. Maar als er een verbod komt, kopen we gewoon geen nieuwe meer. Het was dan heel mooi, had ze nooit willen missen, maar als mensen zo door blijven gaan, is dat misschien de enige manier.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:57

superpony schreef:
@Loretta, je overdrijft echt.

Ik voel me op geen enkele manier in mijn vrijheid beperkt, nergens. Zelfs nu met corona, merk ik er weinig van en doen we ons ding gewoon.

Oke, nu dan een mondkapje, tja.......Ik vind het niks, maar ik word er ook niet diep ongelukkig van.

Het is als met autorijden. Wat wil je dan? Dat iedereen zomaar de weg op mag? Alle regels verwijderen?
Ik reed vroeger ook veel te hard en zal ook wel andere dingen gedaan hebben. Nu rij ik door, maar hou me wel aan regels en gedraag me niet asociaal in het verkeer. Drukken, snijden, jagen.........het is allemaal gewoon niet nodig en pure frustratie.
Als niemand dat zou doen, hoef je ook niet te bekeuren.

Bij paarden net zo. Vaak is het onkunde van de ruiter en komen er ook frustraties. Als je dat maar toelaat, wordt het alleen erger. Dat zie je ook echt de laatste jaren. Ik ben ooit gestopt met dressuur en springen, maar vind het nu nog erger dan toen (+/-25jr geleden)

Als ik wat vrijheid moet inleveren voor dieren welzijn doe ik dat wel. Ik ben dol op mn paarden, honden, katten en varkens. Maar als er een verbod komt, kopen we gewoon geen nieuwe meer. Het was dan heel mooi, had ze nooit willen missen, maar als mensen zo door blijven gaan, is dat misschien de enige manier.

Moet ik dan denken aan een soort verplicht ruiterbewijs met onder andere een onderdeel paardenwelzijn?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:33

rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.

Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?

Nou wat Bokt in ieder geval kan doen is kappen met dit soort valse dilemma onzin accepteren. 8)7