Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:23

elnienjo schreef:
FiveSports schreef:
Voor iedereen die tegen sterker modereren op uitlatingen van racisme is.

Zijn jullie dat omdat jullie vinden dat het eigenlijk geen racisme is?
- Als dat zo is, wat vinden jullie dan wel racisme? Wanneer is iemand een racist?

Of vinden jullie dat er ook op een forum als deze plek moet zijn voor racistische uitspraken?

Ik vind het persoonlijk ook irritant dat mensen telkens de racismekaart trekken, maar heb geen enkele behoefte die mensen monddood te willen maken.
Blijkbaar streef jij (en enkele anderen) naar het alle neuzen naar één kant krijgen en dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ook niet als je wél het modereerbeleid aan jouw kant zou krijgen en iedereen die iets schrijft wat jou niet zint laat verbannen.
De wokehype die nu over Nederland raast vind ik tenenkrommend en een aanslag op onze westerse verworvenheden.

Je doet alsof racisme een mening kan zijn, terwijl het gewoon artikel 1 van de grondwet is. https://www.nederlandsegrondrechten.nl/ ... -artikel-1

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:26

FiveSports schreef:

- Als dat zo is, wat vinden jullie dan wel racisme? Wanneer is iemand een racist?

Of vinden jullie dat er ook op een forum als deze plek moet zijn voor racistische uitspraken?

FiveSports ik heb tenenkrommende uitspraken langs zien komen in dat topic, maar niet om weg te halen door de moderators. Ik ga de discussie uit dat topic niet hier nog eens dunnetjes overdoen.

De mensen balanceren hier slim en sniekie op het randje. Het is zoals Gini al schreef heel erg moeilijk. Gingen ze maar duidelijk over het randje en ja, duidelijk voel baar is dat het mensen zijn met gedachten waar ik in ieder geval totaal niet achter sta. Het is niet zo duidelijk allemaal. Was het dat maar en gingen ze maar flink over de rand.

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:43

Maar Pien, er is een heel groot grijs gebied tussen niks doen en berichten verwijderen. persoonlijk ben ik ook geen voorstander van verwijderen en durf ik de discussie met die mensen wel aan te gaan. Al moet ik toegeven dat ik regelmatig in dat topic heb gehad, dat ik het maar wegklikte, zoveel bagger en onwaarheden dat er verkondigt werd. Maar dan nog, is het mijn mening dat mensen zich beter in het openbaar als racist kunnen uiten, dan dat het stiekem gebeurt en je niet weet waar je aan toe bent met iemand. Alleen is dat nog steeds geen vrijbrief om strafbare beweringen te doen en dat betekent dat er wel op gemodereerd moet worden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:47

elnienjo schreef:
FiveSports schreef:

Ik vind het persoonlijk ook irritant dat mensen telkens de racismekaart trekken, maar heb geen enkele behoefte die mensen monddood te willen maken.
Blijkbaar streef jij (en enkele anderen) naar het alle neuzen naar één kant krijgen en dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ook niet als je wél het modereerbeleid aan jouw kant zou krijgen en iedereen die iets schrijft wat jou niet zint laat verbannen.
De wokehype die nu over Nederland raast vind ik tenenkrommend en een aanslag op onze westerse verworvenheden.

Maar zonder al je vooroordelen naar mij toe te werpen, kun je ook antwoorden op de vragen die er staan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:48

FiveSports schreef:

Ik ben niet tegen (daar heb je volgens mij al een eerste probleem: altijd dat hokjesdenken. You're with us or against us, nuance is weg.), maar ik leg de verantwoordelijkheid vooral bij de deelnemers aan de discussie.
Er moet op dit forum een plek zijn voor ieders mening en ja, als je een topic opent over het onderwerp 'racisme' dan kan het zijn dat die mening je al iets eerder doet kokhalzen dan een mening over een banaler onderwerp. Vandaar dat ikzelf nooit dergelijk topic zou openen. Maar als je een open vraag stelt, moet je niet bij voorbaat al een mening weggummen.
Gaat het echt te ver, dan kan je temmen en dan durf ik mijn hand in het vuur steken dat een moderator daar echt wel verder iets mee doet. Met andere woorden: het beleid moet voor mij strikter noch losser dan het nu is. Maar ook hier weer: neem dan als zwarte gebruiker ook jouw deel van de verantwoordelijkheid.

Bijvoorbeeld:
1. Een racistische uitspraak beantwoorden door een vergelijking met het gedachtegoed van Hitler te maken, dan weet je dat je de discussie ook niet aan het helpen bent.
2. Paginalang met verschillende mensen hameren op 1 bepaalde uitspraak om toch maar een bepaalde Bokker onder het kopje 'racist' te kunnen krijgen vind ik een wansmakelijke praktijk.
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-09-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:49

Wacht nog steeds met smart op het vernieuwde forum, hoewel het zo lang duurt dat ik er niet echt meer in geloof dat het echt gaat komen, met een like en dislike functie bij elk bericht, heb hoop dat dat een zelfregulerende kan hebben omdat mensen dan kunnen laten zien dat een post onprettig (of prettig natuurlijk) is zonder er iets over te hoeven zeggen. Zonder dus vervelende discussies aan te hoeven gaan, geloof erg in spreken (schrijven) is zilver zwijgen is goud

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:49

Princesj schreef:
oomens schreef:
Precies op dezelfde manier is er ook geen enkele reden waarom je als forum strenger zou moeten zijn dan wat wettelijk bepaald is.
Dat is allemaal een kwestie van beleidskeuzes van het beheer, en die keuzes mogen ze gelukkig maken.
Realiseer je nu even simpel wat je hier zegt. Stel dat wij dit zouden doen, dan zouden diverse topic voor 95% leeg zijn of überhaupt niet toegestaan. Wij moderators moeten opereren op een heel smal lijntje in dit soort topics, namelijk de lijn tussen vrijheid van meningsuiting en racisme/discriminatie.

Dan proberen wij als team de balans te maken, dan krijg je 3 opties:
1. Vrijheid van meningsuiting (mag blijven)
2. Mensen een mening opleggen (mag niet blijven)
3. Mensen voor iets uitmaken (mag niet blijven)

Kortom, alles valt of staat ook met hoe gebruikers de discussie voeren, want alleen vanuit dat punt is het mogelijk een gedegen beslissing te maken.

Dan hebben we nog een extra toevoeging, want wij moderators zijn ook nog eens mensen. Mensen met elk een eigen achtergrond, opvoeding, leefomgeving, normen een waarden waardoor wij zijn gevormd. Wij zijn geen robots, geen Google adds die kunnen opereren op bepaalde woorden.

Elke post door een soort stemronde halen kan natuurlijk ook niet. Tegen de tijd dat iedereen heeft gestemd is een dergelijk topic al zeker 10 pagina's verder, zij het niet meer.

Het belangrijkste is onderling respect voor elkaar tonen. Uiteraard mag je aan iemand vragen waarom hij/zij deze mening heeft of iemand proberen te overtuigen van jouw mening. Zolang dit met respect gebeurt is er een hoop mogelijk, deuren sluiten pas als mensen stoppen met communiceren.

Volgens mij begrijp ik je bericht niet goed. Waarom zouden al die topics dan leeg zijn?

Zolang je als forum alleen datgene aanpakt waarmee je daadwerkelijk gedonder krijgt omdat het strafbaar is (en ook daadwerkelijk bestraft wordt), zouden er dan niet juist méér berichten mogen blijven staan dan nu het geval is?

Ofwel, wordt er nu niet strenger gemodereerd dan strikt noodzakelijk is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:50

Karl, ik denk dat het heel erg moeilijk wordt om daar op te modereren maar wat wel kan is het volgende en dat valt onder artikel 5:

Citaat:
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.

Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:

Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn

De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen.

Daar kan wel op gemodereerd worden. Maar het onder rascisme gaan schuiven word gewoon een hele lastige voor het team. Artikel5 dat is een hele andere kwestie en het verbaast mij dat die kaart niet allang getrokken is bij bepaalde persoon/ personen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:52

Ik denk dat bij dat artikel een aantal mensen vergeten dat dit twee kanten op kan werken.. ?
Die zouden kunnen denken "zo, mooi, de 'trollen' worden aangepakt" maar vergeten dat ze soms zelf ook zo zitten te drammen.. En als daar dan ook iets van gezegd zou worden, wordt er wellicht in hun ogen oneerlijk gemoddert.. ? Want ik denk dat het verzoek om iets te modderen ook kan stoelen op het gelijk krijgen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:54

Jennifuur schreef:
elnienjo schreef:
FiveSports schreef:

Je doet alsof racisme een mening kan zijn, terwijl het gewoon artikel 1 van de grondwet is. https://www.nederlandsegrondrechten.nl/ ... -artikel-1

Let op, dit artikel gaat over discriminatie en ja dat is een heel dun lijntje naar racisme. En dat dunne lijntje proberen wij te bewaken. Maar hierover staat ook geschreven in het stuk:

Interessant in dit verband zijn ook de opmerkingen van emeritus-hoogleraar Internationaal recht Theo van Boven in Trouw naar aanleiding van de eerste zaak Wilders in 2010:
Waar extreme uitingen van racisme en vreemdelingenhaat structureel en bij voortduring aan de orde zijn, zoals geciteerd in de tenlastelegging tegen Wilders, is justitieel optreden geboden. Dan is het bij uitstek een rechterlijke taak om tot een oordeel te komen hoe dergelijke uitingen zich verhouden tot de vrijheid van meningsuiting.

Wij als moderators kunnen geen rechter spelen, daar hebben de meeste niet voor geleerd.

Ook modereren wij nu nog voornamelijk onzichtbaar, hier zijn we wel over in overleg. Zou het gebruikers helpen om te zien wanneer wij ingrijpen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:59

Sowieso. Dan graag ook de banlijst (die was een aantal jaar terug ineens stilletjes verdwenen) weer terug zichtbaar maken, dan kan iedereen zien wie wel en wie niet aangepakt worden, waar je kennelijk nog mee kunt wegkomen, en waarmee niet.
Zo'n publieke schandpaal maakt eea een stuk transparanter ook.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:59

Dat laatste, dat dat zichtbaarder zou zijn vind ik wel wenselijk eigenlijk. Op een ander forum worden onwenselijke posts weggejorist, je zou ze hier weg kunnen bokken, ipv verwijderen zonder iets te zeggen of te laten staan en dat er achter de coulissen iemand wel daarop aangesproken wordt, *weggebokt*, ik zie dat wel zitten

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:00

oomens schreef:
Sowieso. Dan graag ook de banlijst (die was een aantal jaar terug ineens stilletjes verdwenen) weer terug zichtbaar maken, dan kan iedereen zien wie wel en wie niet aangepakt worden, waar je kennelijk nog mee kunt wegkomen, en waarmee niet.
Zo'n publieke schandpaal maakt eea een stuk transparanter ook.

Vind ik een goed plan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:01

@Gini, alleen werd er niet gehamerd op het feit dat de bokker racistisch was. Sterker nog, dat werd er expliciet bij gezegd. Maar dat de opmerking racistisch was, inclusief een onderbouwing waarom die uitlating niet kon. Alleen werd er op dat moment hemel en aarde bewogen om maar niet toe te hoeven geven dat die uitlating echt niet kon.

@Pien, maar als iets racistisch is, dan kan je toch gewoon zeggen dat Is een racistische uitspraak en die hoort hier niet thuis. Op het moment dat iemand zegt dat een bevolkingsgroep van nature geneigd is om op te lichten, dan is dat door het woordje 'van nature' een racistische opmerking. Dat wil niet zeggen dat de schrijver van dat bericht een racist is. Het kan een slip van de pen zijn, het kan het verkeerd gebruik van het begrip 'van nature' maar dat wil toch niet zeggen dat je er niks mee hoeft te doen en dat de meerderheid van de mensen leest wat er staat, een racistische opmerking.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:01

Voor mij is het niet nodig om het kind met ezelsoren in de hoek te zetten zodat iedereen kan zien hoe stout die is geweest. Maar als daar universeel nood aan is, dan zal ik me plooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:05

Karl66 schreef:
@Gini, alleen werd er niet gehamerd op het feit dat de bokker racistisch was. Sterker nog, dat werd er expliciet bij gezegd. Maar dat de opmerking racistisch was, inclusief een onderbouwing waarom die uitlating niet kon. Alleen werd er op dat moment hemel en aarde bewogen om maar niet toe te hoeven geven dat die uitlating echt niet kon.

Het waren hypothetische voorbeelden van hoe we allemaal ons steentje bijdragen aan een discussie. Een discussie eindigt niet met een winnaar. Als het doel van een discussie is om de tegenpartij exact te laten zeggen en toegeven wat jij wilt, dan is dat geen open discussie.
Laatst bijgewerkt door Gini op 18-09-20 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:07

Gini schreef:
Voor mij is het niet nodig om het kind met ezelsoren in de hoek te zetten zodat iedereen kan zien hoe stout die is geweest. Maar als daar universeel nood aan is, dan zal ik me plooien.

_O- geweldig Gini.

Karl, inderdaad een nare opmerking en rascistisch. Voor mij niet om te verwijderen. Wel dat anderen de persoon er op aanspreken. Eventueel bij herhaling een groene douw. Ik moet nu gaan werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:07

luxx schreef:
Wacht nog steeds met smart op het vernieuwde forum, hoewel het zo lang duurt dat ik er niet echt meer in geloof dat het echt gaat komen, met een like en dislike functie bij elk bericht, heb hoop dat dat een zelfregulerende kan hebben omdat mensen dan kunnen laten zien dat een post onprettig (of prettig natuurlijk) is zonder er iets over te hoeven zeggen. Zonder dus vervelende discussies aan te hoeven gaan, geloof erg in spreken (schrijven) is zilver zwijgen is goud

Zelfregulering gebeurt nu al (zat mensen die bv geen rijfoto's posten).
Ga je inderdaad over op de mogelijkheid tot like/dislike bij elke post, dan verdwijnen een hoop afwijkende meningen, die daarmee ook geen tegengas meer krijgen of juist ondersteuning. We zien al hoe dat werkt bij fb en twitter, willen we echt naar een politiek correct, eenheidsworst medium toe?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:11

Ik begrijp niet waarom racistische of discriminerende opmerkingen wel mogen, maar een tegenreactie niet :D

Van mij mag alles blijven staan, maar laat bokkers dan wel reageren.

Of een Groene Hulk plaatsen, vind ik ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:12

Electra63 schreef:
Ik begrijp niet waarom racistische of discriminerende opmerkingen wel mogen, maar een tegenreactie niet :D

Van mij mag alles blijven staan, maar laat bokkers dan wel reageren.

Of een Groene Hulk plaatsen, vind ik ook prima.

mijn idee ook

of reageren op een tegenvraag, om een beter beeld te krijgen/kunnen vormen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:28

Gini schreef:
FiveSports schreef:

Ik ben niet tegen (daar heb je volgens mij al een eerste probleem: altijd dat hokjesdenken. You're with us or against us, nuance is weg.), maar ik leg de verantwoordelijkheid vooral bij de deelnemers aan de discussie.
Er moet op dit forum een plek zijn voor ieders mening en ja, als je een topic opent over het onderwerp 'racisme' dan kan het zijn dat die mening je al iets eerder doet kokhalzen dan een mening over een banaler onderwerp. Vandaar dat ikzelf nooit dergelijk topic zou openen. Maar als je een open vraag stelt, moet je niet bij voorbaat al een mening weggummen.
Gaat het echt te ver, dan kan je temmen en dan durf ik mijn hand in het vuur steken dat een moderator daar echt wel verder iets mee doet. Met andere woorden: het beleid moet voor mij strikter noch losser dan het nu is. Maar ook hier weer: neem dan als zwarte gebruiker ook jouw deel van de verantwoordelijkheid.

Bijvoorbeeld:
1. Een racistische uitspraak beantwoorden door een vergelijking met het gedachtegoed van Hitler te maken, dan weet je dat je de discussie ook niet aan het helpen bent.
2. Paginalang met verschillende mensen hameren op 1 bepaalde uitspraak om toch maar een bepaalde Bokker onder het kopje 'racist' te kunnen krijgen vind ik een wansmakelijke praktijk.

Ik vind ook niet dat je voor of tegen moet zijn, je kunt het namelijk ook gewoon prima vinden zoals het nu is. Dat geef jij aan toch?

Ik vind het vooral lastig nu dat er in twee topics een discussie is waarbij de antwoorden op de vragen die ik stel (die hier ook gequote staan) niet beantwoord worden en ik denk dat dat cruciaal is omdat we het anders over appels en peren hebben.

Er zijn duidelijk één of meerdere mensen die wel tegen zijn, begrijp niet waarom het moelijk is om die vragen te beantwoorden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:35

FiveSports schreef:
Maar zonder al je vooroordelen naar mij toe te werpen, kun je ook antwoorden op de vragen die er staan?

Wij hebben duidelijk een andere mening over wat wel of niet racistisch is.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het ook een heel natuurlijke eigenschap is om de voorkeur te geven aan mensen waarin je jezelf herkent. Dat is niet racistisch, dat gebeurt op grote en kleine schaal onder de gehele wereldbevolking. En dat betekent geenszins dat je andere mensen als minderwaardig beschouwt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:40

elnienjo schreef:
FiveSports schreef:

Wij hebben duidelijk een andere mening over wat wel of niet racistisch is.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het ook een heel natuurlijke eigenschap is om de voorkeur te geven aan mensen waarin je jezelf herkent. Dat is niet racistisch, dat gebeurt op grote en kleine schaal onder de gehele wereldbevolking. En dat betekent geenszins dat je andere mensen als minderwaardig beschouwt.

Je geeft nog steeds geen antwoord...

Citaat:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:46

Wat een rare vragen; je kan niet op voorhand bepalen waar precies de grens tussen wel en niet racisme ligt. Of om in de woorden van Justice Potter te spreken: "I know it when i see it".

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:55

enzino schreef:
Wat een rare vragen; je kan niet op voorhand bepalen waar precies de grens tussen wel en niet racisme ligt. Of om in de woorden van Justice Potter te spreken: "I know it when i see it".

Wauw, dus je kunt wel van vanalles zeggen dat het niet racistisch is maar geen voorbeeld noemen van iets wat jij wel racistisch vindt?