Hanmar schreef:Dus mijn vraag aan jullie: stel dat je in een discussietopic een mod hebt die echt de rol van gespreksleider op zich zou nemen. Hoe/wat kan die moderator dan het beste doen, om te zorgen dat de discussie in goede banen geleid wordt?
Het is duidelijk dat er niemand wil dat er inhoudelijk gemod wordt. Wat denk ik discussies zoals vaccineren en klimaatverandering heel erg zou helpen, is als mensen hun argumenten daadwerkelijk onderbouwen. En daar kan een "gespreksleider mod" denk ik wel bijsturen.
Er zit een heel groot verschil tussen "vaccineren is schadelijk" en "uit bron x en y blijkt dat vaccinatie schade kan ontstaan na/bij/omdat/door z". Een mod zou in zo'n geval (openlijk?) kunnen verzoeken een "vaccinaties zijn schadelijk" opmerking te voorzien van argumenten en bronnen. Een sticky zoals op medisch, maar dan voor wat een betrouwbare bron is zou ook heel zinvol kunnen zijn denk ik.
Los van aan welke kant je staat, niemand zal naar je argumenten luisteren wanneer we het blijven hebben over dorpsgekken (hoe begrijpelijk ook). Het valt mij altijd een beetje tegen dat sceptici gelijk weggezet worden met "ga research doen" (zowel anti- als pro-vaxxers doen dit!!) of vergelijkbare dooddoeners. Wanneer vragen gewoon beantwoord worden, en misinformatie ontkracht kan worden met betrouwbare bronnen (!) is de kans al wat groter dat mensen naar elkaar luisteren.
Door een sticky te maken over wat betrouwbaar is, en wat niet, neem je ook gelijk dat stukje 'fake news' mee. En ook modden op het missen van een onderbouwing/argumentatie kan daar een beetje aan bijdragen, zonder dat je hoeft te censureren. En dan bedoel ik niet "site x is onbetrouwbaar" maar "let bij het lezen van bronnen op: is deze site onafhankelijk? Wie financieert deze informatie?".
Een mod opmerking met het verzoek tot het toevoegen van een bron kan in alle discussies, heel algemeen. Van "alle migranten zijn crimineel" tot "klimaatverandering is een hoax van de chinese overheid" en "de poolkappen smelten sneller dan 80 jaar geleden". Als je dan idd als gespreksleider op wilt treden, zou ik die vraag om bronnen ook zeker openbaar in het topic doen.