Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:33

Hanmar schreef:
Dus mijn vraag aan jullie: stel dat je in een discussietopic een mod hebt die echt de rol van gespreksleider op zich zou nemen. Hoe/wat kan die moderator dan het beste doen, om te zorgen dat de discussie in goede banen geleid wordt?

Het is duidelijk dat er niemand wil dat er inhoudelijk gemod wordt. Wat denk ik discussies zoals vaccineren en klimaatverandering heel erg zou helpen, is als mensen hun argumenten daadwerkelijk onderbouwen. En daar kan een "gespreksleider mod" denk ik wel bijsturen.

Er zit een heel groot verschil tussen "vaccineren is schadelijk" en "uit bron x en y blijkt dat vaccinatie schade kan ontstaan na/bij/omdat/door z". Een mod zou in zo'n geval (openlijk?) kunnen verzoeken een "vaccinaties zijn schadelijk" opmerking te voorzien van argumenten en bronnen. Een sticky zoals op medisch, maar dan voor wat een betrouwbare bron is zou ook heel zinvol kunnen zijn denk ik.

Los van aan welke kant je staat, niemand zal naar je argumenten luisteren wanneer we het blijven hebben over dorpsgekken (hoe begrijpelijk ook). Het valt mij altijd een beetje tegen dat sceptici gelijk weggezet worden met "ga research doen" (zowel anti- als pro-vaxxers doen dit!!) of vergelijkbare dooddoeners. Wanneer vragen gewoon beantwoord worden, en misinformatie ontkracht kan worden met betrouwbare bronnen (!) is de kans al wat groter dat mensen naar elkaar luisteren.

Door een sticky te maken over wat betrouwbaar is, en wat niet, neem je ook gelijk dat stukje 'fake news' mee. En ook modden op het missen van een onderbouwing/argumentatie kan daar een beetje aan bijdragen, zonder dat je hoeft te censureren. En dan bedoel ik niet "site x is onbetrouwbaar" maar "let bij het lezen van bronnen op: is deze site onafhankelijk? Wie financieert deze informatie?".

Een mod opmerking met het verzoek tot het toevoegen van een bron kan in alle discussies, heel algemeen. Van "alle migranten zijn crimineel" tot "klimaatverandering is een hoax van de chinese overheid" en "de poolkappen smelten sneller dan 80 jaar geleden". Als je dan idd als gespreksleider op wilt treden, zou ik die vraag om bronnen ook zeker openbaar in het topic doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:35

pmarena schreef:
Hanmar, ik zou zeggen dat je alles samen kan vatten op:
Vooral ingrijpen als mensen niet netjes benaderd worden en gelijke monniken - gelijke kappen :j

Dus wanneer mensen die wat nuance aan proberen te brengen meteen zeer voorbarig weggezet worden als antivaxxer, wanneer er de meest flauwe opmerkingen gemaakt worden die kant noch wal raken, wanneer mensen niet reageren op de post maar er een woordje uit pikken waar ze vervelend over gaan lopen doen, wanneer ze woorden verdraaien of links verkeerd interpreteren. Wanneer ze geen enkele ruimte bieden voor nuance en zaken ook eens van een andere kant bekijken.

Dat er dan iemand is die zegt: joh dit is niet fair, blijf bij de feiten en ga er niet zelf vanalles omheen lopen verzinnen.

En dat de mensen in de populaire groep zich aan dezelfde regels dienen te houden die ze voor anderen stellen. Ofwel hun uitspraken dus koppelen aan een bron, en hun uitspraken ook kritisch bekijken en niet zomaar klakkeloos uitspraken aan laten nemen door de harde kern zodra ze in hun straatje passen :)

Ik zou allerlei voorbeelden neer kunnen zetten maar dan raak je weer de nuance gebieden van de vaccinatie-onderwerpen aan en dat is niet wenselijk in dit topic denk ik.

Ik miste je al in het topic ;).

Wat je zegt vind best lastig, want wat jij "nuance aanbrengen" noemt is -in dit geval- wederom het delen van pseudowetenschappelijke, niet bewezen misinformatie. Voor mijn gevoel wordt wanneer het inhoudelijk niet gewonnen altijd een beetje de "iedereen is tegen me, doe toch niet zo gemeen" kaart gespeeld.

Aan de ene kant zeg je dat je niet aan mods moet vragen "de waarheid" te gaan bepalen want dat vraagt nogal veel tijd, aan de andere kant suggereer je nu wel dat heel inhoudelijk moeten gaan modereren. Voor m'n gevoel zeg je eigenlijk - geef misinformatie ("nuance") meer de ruimte, dat krijgt het nu niet, en daar mag een mod voor gaan zorgen. Ik sta hier heel anders in - misinformatie mag benoemd worden als zijnde misinformatie. Ik zou zeggen, kom gewoon weer lekker in het topic discussieren :)

Ik denk dus dat inhoudelijk modereren als "gespreksleider" geen goed idee is. Zoals Hanmar aangeeft zie ik ook niet dat er nu dingen oneerlijk of gekleurd worden gemodereerd. Actief inhoudelijk sturen op een discussie lijkt mee heel erg onwenselijk en ook heel moeilijk om echt onafhankelijk te houden. Ik zie dan ook niet hoe dit uitgevoerd zou kunnen worden. Daarnaast wordt er best inhoudelijk gediscussieerd, fatsoenlijk om bronnen gevraagd en wanneer bronnen als onbetrouwbaar worden gezien, wordt ook goed uitgelegd waarom.

Een sticky over advies aannemen, betrouwbare bronnen over gevoelige onderwerpen vind ik trouwen wél een goed idee. Dat werkt een beetje als de eerder genoemde "disclaimer".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:49

Eelmo schreef:
Wanneer vragen gewoon beantwoord worden, en misinformatie ontkracht kan worden met betrouwbare bronnen (!) is de kans al wat groter dat mensen naar elkaar luisteren.
.

Lastig.
Wat de 1 een betrouwbare bron vindt, vindt de ander op dubieuze wijze verkregen data door gesponsord onderzoek.

Agree to disagree is verstandiger wellicht ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:01

tmr001 schreef:
Wat je zegt vind best lastig, want wat jij "nuance aanbrengen" noemt is -in dit geval- wederom het delen van pseudowetenschappelijke, niet bewezen misinformatie.

Nou TMR, jij geeft een perfect voorbeeld van aannames en wegzetten in een hoekje +:)+
Dit soort uitspraken daar zou een goede gespreksleider dan bovenop "moeten" zitten vind ik, om een fatsoenlijke discussie mogelijk te maken :)

Dit is namelijk NIET waar ik het over heb, maar jij hebt je oordeel al weer klaar en vindt mij waarschijnlijk ook een anti-vaxxer :P Terwijl ik het dikke prima vind dat er vaccinaties zijn en daar ook absoluut het nut wel van inzie. Alleen: ik snap OOK heel goed dat mensen er niet voor kunnen kiezen omdat er toch veel meer nuance is dan de vaccinatiepushers willen inzien.

Met nuance aanbrengen heb ik het dus puur over wanneer er allerlei onzin wordt verkondigd.
En / of wanneer mensen geschoffeerd worden.

Dan toch maar een voorbeeld: als er zo'n topic loopt en de harde kern van vaccinatiepushers is heel gezellig aan het konkelen en er worden bvb. dingen gezegd als: die antivaxx gekkies zouden allemaal zelf eens polio moeten krijgen 8)7

En de hele harde kern doet gezellig mee hoe belachelijk idioot dom dat wel niet is want ze weten allemaal hoe vreselijk de gevolgen van polio zijn. Er wordt ene beeld geschetst dat iedereen dan terecht komt in ijzeren longen, rolstoelen enzo.

Als je dit in een topic leest en wel weer heul kort door de bocht vindt en onnodig de andere keuze van medelanders belachelijk maakt, dan wil je toch graag reageren...net als in topics met andere onderwerpen waarbij je denkt dat je iets toe te voegen hebt :)

Dus dan plaats je een link naar de website van het RIVM waarin duidelijk vermeld staat dat meer dan 90% van de polio besmettingen vaak zelfs ongemerkt verloopt en dat de rest van de mensen meestal alleen maar wat griepverschijnselen krijgen die vanzelf weer over gaan. Ofwel dat het meestal gewoon een "zomergriepje" is en dat dat "kiezen voor polio" in plaats van een prik toch wel iets genuanceerder ligt dan hoe het nu gebracht wordt en waar alle ja knikkers klakkeloos in mee gaan :=

Je voegt voor de volledigheid nog toe dat het uiteraard heel erg klöte is als je wel tot dat kleine percentage behoort dat in een rolstoel oid terechtkomt. Maar dat je het dus wel fair vindt als mensen zich bij de feiten houden betreffende hoe erg de ziektes precies zijn.

( https://www.rivm.nl/polio )

Nou dan ben je meteen een anti-vaxxer die gekielhaald moet worden, de ziekte bagatelliseerd, je moet zelf maar eens polio krijgen en weet ik wat. En er wordt nog jaren belachelijk gedaan over "polio als zomergriepje" terwijl er alleen maar feiten van de eigen bron benoemd werden :=

Dat soort dingen dus.

Nuance aanbrengen wordt al bestreden in dergelijke topics, er wordt heel hatelijk gereageerd als je een andere kant wilt belichten of wat begrip wilt tonen voor andermans minder standaard beslissingen.

En dat is precies de reden dat ik niet meer mee doe aan zulke topics, het is toch kansloos om een gezonde discussie daar te krijgen omdat men alleen maar andersdenkenden op de brandstapel van "gestoorde antivaxx gekkies" wil gooien. Nou daar bedankt ik voor hoor, daar is mijn tijd me te kostbaar voor :)

[edit] tiepvaut, heb te weinig tijd hiervoor en haastige spoed.... :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-12-19 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:01

pmarena schreef:
Die situatie heb je nu ook al, dat er veel mensen zijn die geen zin meer hebben om te proberen enige nuance aan te brengen in bvb. vaccinatie-topics, omdat die harde kern er altijd bovenop springt om iedereen te schofferen die wat grijs aan wil brengen.

Zij hebben een bepaalde mening en een bepaald beeld van mensen die hun mening niet delen, en zitten rotsvast daarin. Daar is geen discussie mee mogelijk...het lijkt die lokale dorpsgek wel ;)

Dat zie je al aan opmerkingen als "er is geen bal" en dat iedereen die maar een beetje nuance aan probeert te brengen of die ook maar een beetje begrip durft te tonen voor mensen die een andere keuze maken, meteen weggezet wordt als "anti-vaxxer". Ongeacht de mening of vaccinatiestatus, dat doet er allemaal niet toe, iedereen die geen overduidelijke vaccinatiepusher is moet op de brandstapel.

Wat dat betreft kun je dergelijke onderwerpen sowieso net zo goed afschaffen want er zal op deze manier toch nooit een gezonde discussie gevoerd kunnen worden zolang dit soort types de vrije teugel houden om alles belachelijk te maken dat niet in hun straatje past.

Het idee van een mod als gespreksleider, die er heel dicht bovenop zit en er voor waakt dat mensen fatsoenlijk reageren zou dan een hele goede kunnen zijn :j Alleen niet haalbaar denk ik.

En wat je dan dus krijgt, is deze situatie: in het vaccinatie topic LIJKT het dat ik de enige op heel bokt ben die “niet pro vaccineren” is. De realiteit is dat, door de agressieve sfeer in dat topic, mensen òf snel wegwezen, òf überhaupt zich niet willen mengen in de discussie daar. Ik krijg steeds meer p.b’s van bokkers ( sowieso dagelijks) die geen zin hebben om voor hun mening of twijfels uit te komen, vanwege het wespennest. Overigens ben ik het er zeer mee oneens dat controversiële onderwerpen dan maar afgeschaft moeten worden op bokt. INTEGENDEEL!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:11

Pocca_Locca schreef:
Dat is een beetje een “ autistische” manier van mijn woorden interpreteren.

Dat is een beetje een 'onaardige' manier om de term autistisch te gebruiken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:14

Oké ik snap nu dat likes of dislikes niet geschikt zijn voor op bokt. Is een specifiek discussiesubforum of topicaanwijzing een idee (bijv [DIS]) waarbij specifieke regels gelden? Zoals dat je je statement ook goed moet onderbouwen, en ook echt op elkaar moet reageren?

@pocca: het is gewoon een feit dat antivaxxers in de minderheid zijn. Jij doet alsof dat niet zo is, althans zo komt het op mij over. En die agressieve sfeer in het topic... ooit aan gedacht dat dat toch ook een beetje aan jezelf ligt? Aan jouw manier van ‘discussieren’? Dan raakt de rest gefrustreerd en krijg je agressievere opmerkingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:16

tmr001 schreef:
Wat je zegt vind best lastig, want wat jij "nuance aanbrengen" noemt is -in dit geval- wederom het delen van pseudowetenschappelijke, niet bewezen misinformatie.

M.a.w.: alleen double bind peer reviewed science is de absolute waarheid, de rest dient ge-edit te worden?
Vooralsnog niet perse goed nieuws.... echt deugdelijk onderzoek is onbetaalbaar, en dus dient er onderaan de streep wel iets terugverdiend te worden.

Maar gelukkig zijn er steeds meer onderzoeken welke gesteund worden vanuit de particuliere sector, omdat men het natuurlijk een beetje zat wordt dat 'de markt' bepaalt wat 'waar' is, en wat 'werkt' en wat dus 'verkocht' mag worden tegen de hoogste prijs.

Dus ja, onderzoek! Graag, hoe meer hoe beter.
Maar dan ook graag met een ander oogmerk dan winst.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:23

Ninx schreef:
tmr001 schreef:

M.a.w.: alleen double bind peer reviewed science is de absolute waarheid, de rest dient ge-edit te worden?
Vooralsnog niet perse goed nieuws.... echt deugdelijk onderzoek is onbetaalbaar, en dus dient er onderaan de streep wel iets terugverdiend te worden.

Maar gelukkig zijn er steeds meer onderzoeken welke gesteund worden vanuit de particuliere sector, omdat men het natuurlijk een beetje zat wordt dat 'de markt' bepaalt wat 'waar' is, en wat 'werkt' en wat dus 'verkocht' mag worden tegen de hoogste prijs.

Dus ja, onderzoek! Graag, hoe meer hoe beter.
Maar dan ook graag met een ander oogmerk dan winst.

AMEN _/-\o_

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:30

Ninx schreef:
Eelmo schreef:
Wanneer vragen gewoon beantwoord worden, en misinformatie ontkracht kan worden met betrouwbare bronnen (!) is de kans al wat groter dat mensen naar elkaar luisteren.
.

Lastig.
Wat de 1 een betrouwbare bron vindt, vindt de ander op dubieuze wijze verkregen data door gesponsord onderzoek.

Agree to disagree is verstandiger wellicht ;-)

Dan kan er altijd nog een onderbouwde (!) discussie gevoerd worden over waarom die bron al of niet betrouwbaar is. Bij wetenschappelijke artikelen staat (meestal?) vermeld wie de onderzoeksbeurzen verstrekt hebben, dus weet je wie sponsort (Natuurmonumenten, NWO, you name it). Bij andere bronnen is dat moeilijker. Sommige sites/artikelen zijn heel duidelijk biased, voor anderen moet je wat verder een rabbit hole in. Daarom is een sticky waarin staat waar je op moet letten bij het zoeken van informatie online, echt geen slecht idee.

Neemt niet weg dat als iemand roept "vaccineren is schadelijk" of "klimaatverandering is fake news" weerleggen met "haha wat een gekkies" 0,0 nut heeft. Over argumenten kan discussie gevoerd worden, over verschillende waarheden niet.

Een topicaanwijzing kan denk ik idd een heel goed idee zijn :j Daar kun je regels aan verbinden (op de bal spelen en argumenten/bronnen aanleveren voor claims) en dan is het voor mods duidelijk waar er een extra oogje in het zeil gehouden moet worden.

Overigens word ik ook een beetje moe van "onderzoek draait om winst". Een universiteit verdiend meer aan studenten die afstuderen dan aan onderzoek. Het is echt niet makkelijk om funding te krijgen voor studies. Universitair onderzoek is objectief: een wetenschapper stelt een vraag, bedenkt een hypothese op basis van eerder gedaan onderzoek en toetst die hypothese. Consultancy heeft mogelijk een winstoogmerk, maar een universitaire studie is objectief. Daarnaast kennen we tegenwoordig de zogenaamde "nationale wetenschapsagenda" en wordt er dus idd onderzoek gedaan naar dingen die blijkbaar een maatschappelijk belang hebben. Maar dat is een tikje offtopic :)

Dinopino

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:36

Een goede discussie kan alleen dan plaatsvinden indien men respect voor elkaars waarheid heeft en zich inleeft in die persoon. Persoonlijke aanvallen en algemeenheden schieten daarbij niet op. En wanneer je weet dat je toch nooit van mening zal veranderen wat is dan het nut van een discussie. Dan zit degene op allerlei manieren zijn waarheden te herhalen. Zinnen als "luister je wel" en ik wil antwoord zijn niet echt discussie bevorderend. Het begint sowieso met respect voor elkaar en dat is wat totaal ontbreekt in het vaccinatietopic.

Ik heb aangegeven dat ik het niet zwart wit vind, waarop karl66 zei het is zwart wit. Zo einde discussie. Want ieder denkt zijn waarheid de hebben. Opschrijven wat je al weet wordt je zelf niet wijzer van.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:37

sorry tweemaal verzonden:-)

Magrathea

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 12:48

Zo'n sticky vind ikbest een goed idee en ik zou ook graag helpen om die te maken :j

Ik denk trouwens dat er in zijn algemeenheid vaker naar stickys gelinkt mag worden, als je topics vindt via Actieve Onderwerpen dan kom je die dingen anders weinig tegen.

Een TeM optie waarbij men temt op "in deze post wordt niet voldaan aan de regels van onderbouwde discussie" oid en dat die regels heel basic zijn, zoals "onderbouw met bronnen in tekst, en zorg dst je bronnen zelf ook onderbouwd zijn "

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:50

Ik merk overigens wel dat een stuk lelijkheid (van beide kanten overigens) voortkomt uit het gebrek aan fatsoenlijke discussieren. Dat was ook waar ik op probeerde te doelen met mijn term “dorpsgek” (wat duidelijk niet goed binnen kwam waarvoor excuus want ik wilde daar zeker niet de antivaxx club in zijn algemeenheid mee bedoelen of welke groep dan ook).

Er wordt door sommigen “gediscussieert” door er een “bron” (al dan niet fatsoenlijk) in te kieperen, zonder enige uitleg of bijschrift, met alleen “kijk hier maar naar dan snap je het”. Waarna men vervolgens al dan niet een bladzijde bezig is om te achterhalen wat iemand nou wil zeggen met die bron. Mensen stellen vervolgens wedervragen of argumenten, die compleet genegeerd worden waarna er een nieuwe “bron” zonder enige context in gegooid wordt. Er is dan geen discussie meer, mensen raken geirriteerd en gaan proberen een reactie uit te lokken op een niet-nette manier.

Bij mij roept dat het beeld op van een persoon die loopt te roeptoeren en flyers uitdeelt en die bij een poging tot gesprek je opzij duwt en aan het woordt blijft brullen, niet reagerend op wat je zegt. Aldus mijn term dorpsgek :o .

Ik denk dat als een gespreksleider daar een stokje voor kan steken en in de gaten houdt dat er daadwerkelijk ook ingegaan wordt op elkaars argumenten, en daarnaast zorgt dat de frustraties (en daarmee het lelijk doen) tegen gegaan wordt, dat voor heel veel problemen kan schelen.
Wellicht hoeft dat niet eens een moderator te zijn, maar gewoon iemand die het leuk vind om een bepaald topic te volgen zonder daar inhoudelijk aan deel te nemen?

Magrathea schreef:
Zo'n sticky vind ikbest een goed idee en ik zou ook graag helpen om die te maken :j

Ik denk trouwens dat er in zijn algemeenheid vaker naar stickys gelinkt mag worden, als je topics vindt via Actieve Onderwerpen dan kom je die dingen anders weinig tegen.

Een TeM optie waarbij men temt op "in deze post wordt niet voldaan aan de regels van onderbouwde discussie" oid en dat die regels heel basic zijn, zoals "onderbouw met bronnen in tekst, en zorg dst je bronnen zelf ook onderbouwd zijn "

Dat zou mooi zijn, mits daar wel genoeg op gemonitord wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:53

Ik weet het even niet goed onder woorden te brengen, maar wat ik me ook afvraag is hoe Bokt hier naar kijkt:

Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?

Want dit is juist de doodsteek voor elke gezonde discussie. Die harde kern in de vaccinatietopics steekt niet onder stoelen of banken dat ze geen enkel respect op kunnen brengen voor mensen die besluiten (deels) niet te vaccineren. Of nouja, mensen... zo worden kritische prikkers al niet eens gezien lijkt het, het worden dan gewoon moordenaars genoemd en meer van die fraaie bewoordingen -O-

Op die basis kan je toch niet een onderwerp laten kapen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:54

IMANDRA schreef:
Oké ik snap nu dat likes of dislikes niet geschikt zijn voor op bokt. Is een specifiek discussiesubforum of topicaanwijzing een idee (bijv [DIS]) waarbij specifieke regels gelden? Zoals dat je je statement ook goed moet onderbouwen, en ook echt op elkaar moet reageren?

@pocca: het is gewoon een feit dat antivaxxers in de minderheid zijn. Jij doet alsof dat niet zo is, althans zo komt het op mij over. En die agressieve sfeer in het topic... ooit aan gedacht dat dat toch ook een beetje aan jezelf ligt? Aan jouw manier van ‘discussieren’? Dan raakt de rest gefrustreerd en krijg je agressievere opmerkingen.

Ik heb nog een poosje zitten nadenken over het idee van verplichte onderbouwing. Dat gaat ook niet werken, dan gaan mensen hun mening in de vorm van een vraag stellen. Dan zeggen mensen niet meer dat je prima van een flat kan springen en het overleven. Dan zeggen ze dat ze gehoord hebben dat je dat prima kan overleven en of andere mensen die verhalen ook gehoord hebben? De onderbouwing is dan "Ik heb gehoord dat." En daar valt niet echt een speld tussen te krijgen. Dan presenteer je jezelf als een twijfelaar, die de nuance zoekt. Terwijl je natuurlijk gewoon je eigen boodschap aan het promoten bent.

Pmarena, dit topic gaat niet over vaccineren, als je die discussie wil voeren, dan moet je in het andere topic zijn. Als je dat niet wil,prima dat is jouw keuze. Maar dan is het nog steeds niet de bedoeling om die discussie hier te voeren.

Dinopino, als jij een onwaarheid verkondigt, dan is dat een onwaarheid. Daar is weinig grijs aan. Als jij zegt dat iemand prima van die flat af kan springen, omdat de risico's best wel meevallen, dan is dat onwaar en dat is gewoon zwart-wit.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:55

Magrathea schreef:

Zoiets is een heel mooi streven, alleen hoe zou je dan voor je zien dat we dat af gaan dwingen? Ik vind het nogal heftig om te stellen dat iedere post waar geen bronvermelding bij staat of waarbij niet op alle voorgangers gereageerd wordt, verwijderd zou moeten worden. En dat is helaas wel waar het dan op uit zou draaien.

Als moderators hebben we niet eindeloos veel tools in handen. We kunnen mensen verzoeken hun gedrag aan te passen, en dat doen we ook zeer regelmatig, maar het is aan de gebruiker om daar al dan niet gehoor aan te geven - en dat gebeurt zeer regelmatig níet. Da's het goed recht van die gebruiker in kwestie, maar als je wilt dat je een subforum hebt met uitsluitend onderbouwde discussies, dan is vanaf dat punt de enige andere optie om al die posts te verwijderen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:56

Geloof niet dat er in het vaccinatietopic enige vorm van discussie plaatsvond. Afbranden en sneren ja. Maar discussie tussen jullie onderling of jullie eigen mening bekrachtigen met elkaar ja dat las ik. Maar discussie heb ik daar eigenlijk niet ontdekt.

Maar goed dat had ik al geschreven in dat topic was respect voor andersdenkende ver te zoeken.

Karl66 wat jij een onwaarheid vind hoeft geen onwaarheid te zijn. Dat is jouw mening. En wat heb ik met van een flat afspringen te maken. Wat voegt die zin toe.? En ik weet nu onderhand wel hoe je over me denkt en wil je dit in dit topic ook weer voeren. Waarom?
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 31-12-19 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:04

Dinopino schreef:
Geloof niet dat er in het vaccinatietopic enige vorm van discussie plaatsvond. Afbranden en sneren ja. Maar discussie tussen jullie onderling of jullie eigen mening bekrachtigen met elkaar ja dat las ik. Maar discussie heb ik daar eigenlijk niet ontdekt.

Maar goed dat had ik al geschreven in dat topic was respect voor andersdenkende ver te zoeken.

Ik wil niet ontkennen dat er waardeloos gereageerd werd daar maar anderszijds heb ik ook erg weinig fatsoenlijke bronnen gezien van de tegenpartij waarop te discussiëren viel. Daarbij was ontkrachten vrij duidelijk waarna de andere kant een "jullie willen niet naar me luisteren" gevoel kreeg. Ik weet niet of daar veel aan te doen is. (Dan heb ik het over de hele discussie, niet specifiek over jou)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:12

Er wordt hier echt een heel raar beeld geschetst van de discussie in het vaccinatie topic. Het beeld dat hier geschetst wordt is dat een paar mensen een heel inhoudelijk en afgewogen verhaal wordt geplaatst door mensen, die tegen vaccineren zijn en dat de voorstanders van vaccineren alleen maar een beetje lopen te schelden en niet inhoudelijk reageren. Terwijl in de praktijk de tegenstanders met stellingen komen, die niet onderbouwen en als er om onderbouwing gevraagd worden, duiken. En dat is heel frustrerend discussiëren en die wrevel komt er soms uit. Maar dan nog zijn het de voorstanders die die stellingen debunken, die hun mening wel onderbouwen en dan niet met gemeenplaatsen, maar specifiek op het punt waar het over gaat.

Ik vind het best wel storend dat dit topic gebruikt wordt om dat foutieve beeld te schetsen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:13

Karl66 schreef:
Er zijn twee problemen met likes/dislikes. Als eerste is het ook een populariteitspoll, dat betekent dat populaire bokkers gemakkelijker likes krijgen vanwege hun populariteit, maar dat betekent niet automatisch dat hun mening de waarheid is. En ten tweede geven mensen geen like of dislike op basis van een goed en gedegen onderzoek van de informatie. Mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor marketing en reclame en zullen bijvoorbeeld een populistische mening gemakkelijk veel likes geven. Onafhankelijk van de vraag of die mening de waarheid is.
Helemaal mee eens. Zo'n systeem zou leiden tot een verplatting van interessante discussies. Meer oneliners, minder onderbouwing. Waarbij diegenen die naar mijn idee dit soort discussies daadwerkelijk de moeite waard maken om te volgen, mensen die vanuit hun professie of achtergrond specialistische kennis en ervaring uit de praktijk in kunnen brengen, en interessante en relevante bronnen kunnen aandragen, en daar ook tijd en moeite in steken, het al snel voor gezien zullen houden.

Ik denk dat Bokt zoals het nu is, nog niet zo beroerd functioneert als discussieforum. Perfect is het niet, op moderating gebied valt hier en daar nog wel wat te verbeteren, maar je kunt van een team vrijwilligers ook niet verwachten dat ze overal bovenop zitten en altijd in staat zijn op het juiste moment en met de juiste toon in te grijpen en bij te sturen.
Bokt is thank god geen echoput of populistisch riool, maar een platform waar een hele waaier van meningen en uitingen te vinden is, paardgerelateerd en algemeen, en met voldoende zelfreinigend vermogen om overall beschouwd een heel aanvaardbaar niveau te handhaven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:16

Dinopino schreef:
Geloof niet dat er in het vaccinatietopic enige vorm van discussie plaatsvond.

Geen echte discussie, maar er zijn een paar gebruikers geweest die VEEL tijd hebben gestoken in het nalopen van andermans claims, het op een rijtje zetten van de argumenten en met bronnen erbij.
Dat dat geen invloed had op het verloop van de discussie is waarom ik zeg: 'er is geen bal.' Als het iemand anders om de inhoud te doen was, was er mogelijkheid genoeg om die inhoud aan te grijpen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:19

Shadow0 schreef:
Dinopino schreef:
Geloof niet dat er in het vaccinatietopic enige vorm van discussie plaatsvond.

Geen echte discussie, maar er zijn een paar gebruikers geweest die VEEL tijd hebben gestoken in het nalopen van andermans claims, het op een rijtje zetten van de argumenten en met bronnen erbij.
Dat dat geen invloed had op het verloop van de discussie is waarom ik zeg: 'er is geen bal.' Als het iemand anders om de inhoud te doen was, was er mogelijkheid genoeg om die inhoud aan te grijpen.

Dan begreep ik je verkeerd, want dit ben ik wel met je eens. Wat ik bedoelde met "op de bal spelem" is op de inhoud blijven en niet op de persoon. Want ook in deze (gebrek aan) discussie zat daar een verschil tussen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:32

pmarena schreef:
Ik weet het even niet goed onder woorden te brengen, maar wat ik me ook afvraag is hoe Bokt hier naar kijkt:

Is het wenselijk dat er mensen zijn die zich mengen in een discussie, terwijl ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden?

Want dit is juist de doodsteek voor elke gezonde discussie. Die harde kern in de vaccinatietopics steekt niet onder stoelen of banken dat ze geen enkel respect op kunnen brengen voor mensen die besluiten (deels) niet te vaccineren. Of nouja, mensen... zo worden kritische prikkers al niet eens gezien lijkt het, het worden dan gewoon moordenaars genoemd en meer van die fraaie bewoordingen -O-

Op die basis kan je toch niet een onderwerp laten kapen?

Punt 1: TEMmen als jij meent dat men te persoonlijk wordt en te ver gaat in de gekozen bewoordingen.
Punt 2: Standpunten/meningen zijn níet per definitie gelijkwaardig. Respect voor andersdenkenden betreft dan ook niet het standpunt, maar de persoon. De man dus, niet de bal. Je discussieert vanuit wederzijds respect als persoon, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je elkaars standpunt respecteert. Je kunt keihard op de bal spelen zonder de man te raken.
Moeilijk, dat wel, zeker als de gemoederen hoog oplopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:33

Karl66 schreef:
Pmarena, dit topic gaat niet over vaccineren, als je die discussie wil voeren, dan moet je in het andere topic zijn. Als je dat niet wil,prima dat is jouw keuze. Maar dan is het nog steeds niet de bedoeling om die discussie hier te voeren.

Ik voer die discussie niet hier Karl.

Ik plaats een voorbeeld van hoe er vervelend gereageerd wordt in dergelijke topics, en ik stel een vraag aan een mod. Ik heb op geen enkele manier behoefte aan een (toch altijd snel ontsporende) discussie over vaccinaties :)

On-topic: Een fijne gespreksleider zou dat wellicht ook aan je duidelijk kunnen maken, dan had ik deze post niet hoeven plaatsen :) Dit soort geneuzel met welles-nietes gevolgen is zó vermoeiend altijd....ook dat is volgens mij een reden dat mensen geen zin meer hebben om een bijdrage te plaatsen in bepaalde topics.

Een gespreksleider zou daar veel verschil kunnen maken zodat mensen zelf niet van het echte onderwerp af hoeven en niet door ladingen tijdverslindende stroop heen hoeven te worstelen in een topic :)

Hanmar schreef:
Zoiets is een heel mooi streven, alleen hoe zou je dan voor je zien dat we dat af gaan dwingen? Ik vind het nogal heftig om te stellen dat iedere post waar geen bronvermelding bij staat of waarbij niet op alle voorgangers gereageerd wordt, verwijderd zou moeten worden. En dat is helaas wel waar het dan op uit zou draaien.

Als moderators hebben we niet eindeloos veel tools in handen. We kunnen mensen verzoeken hun gedrag aan te passen, en dat doen we ook zeer regelmatig, maar het is aan de gebruiker om daar al dan niet gehoor aan te geven - en dat gebeurt zeer regelmatig níet. Da's het goed recht van die gebruiker in kwestie, maar als je wilt dat je een subforum hebt met uitsluitend onderbouwde discussies, dan is vanaf dat punt de enige andere optie om al die posts te verwijderen...

Hanmar: dat is lastig inderdaad. Ik zou ook niet inzetten op afdwingen van antwoord op alle vragen geven, want sommige vragen kan je beter negeren in de categorie aansturen op rottigheid / geneuzel om niks "dus jij zou van dat flatgebouw afspringen??" en van het echte onderwerp afdwalen :=

Maar die bronvermeldingen vind ik wel een goede. Dat er echt even aandacht gevraagd wordt van joh ook deze bewering daar wil ik dan wel graag een onderbouwing van zien :j En anders wegvouwen / als spoiler plaatsen ofzo...

Maar het wordt wellicht allemaal wel heel arbeidsintensief :(:)

Overigens het valt me op dat de meeste mensen het hier hebben over hoe het vaccinatietopic zoals het daar de laatste tijd blijkbaar toe ging. Ik heb het al een hele poos geleden opgegeven met dit onderwerp en heb het dus over langer geleden.

Maar het verloop van dergelijke topics is steeds hetzelfde... en en reageren door de gang van zaken steeds minder mensen met een andere visie dan de harde kern die sowieso overal overheen walst want deze Bokkers willen überhaupt geen begrip opbrengen voor een andere kijk op vaccinaties.

Daarom is het ook nutteloos om een bijdrage te plaatsen. Nuance is niet gewenst en wat roeptoeteren wat zo nu en dan nog iemand doet daar wordt natuurlijk ook overheen gewalst.

Askja: ik stelde de vraag eigenlijk niet aan jou maar aan Bokt als in de mods ;)