Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:40

Shadow0 schreef:
Misschien is zelfs kritisch al een negatief uitgangspunt, en zou 'constructief' veel meer het uitgangspunt moeten zijn.
Hier ben ik het echt zó niet mee eens. Juist kritisch blijven kijken, doen nog veel te weinig mensen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:52

Je hebt beiden nodig, mensen die het fileermes hanteren en de mensen die opbouwende kritiek geven.
Gelukkig wordt het fileermes wel veel minder gehanteerd dan vroeger maar soms is het echt wel nodig.

En misschien moet het weer vaker gebruikt worden....maar dat maak ik niet vaak mee.

onpaard

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:15

Ik houd wel van mensen die recht voor zn raap zijn. Dat geneuzel van deze tijd dat je overal rekening mee moet houden om niks verkeerd te zeggen vind ik verschrikkelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:21

onpaard schreef:
Ik houd wel van mensen die recht voor zn raap zijn. Dat geneuzel van deze tijd dat je overal rekening mee moet houden om niks verkeerd te zeggen vind ik verschrikkelijk.
Oprechte vraag: Kun je uit leggen waarom dit zo verschrikkelijk is?

In mijn optiek is het niet veel meer dan indien nodig rekening houden met elkaar en niet altijd alles uit moeten/willen spreken, maar ik gok dat jij dit anders ziet?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:54

Phoe........als we straks alleen nog maar "opbouwende kritiek "mogen geven dan zullen er veel van ons eerst nog even op cursus moeten.
Een "vind ik ook/ ben ik het mee eens "knop lijkt me prima, maar verder?

Kritiek kan hard zijn en onnodig vaak herhaald worden, maar ik denk nog steeds dat je daar ook als topic starter van bewust moet zijn.
Dat is de kracht en tevens ook het zwakste punt van social media, en niks nieuws.
Dat kinderen daar tegen beschermd moeten worden vind ik prima, dat er mods meelezen en ingrijpen.........prima, maar verder is dat als wel denkend mens toch echt je eigen verantwoording.

Ik kwam gister een reactie tegen hier waarin verondersteld werd dat je in een rijtechnisch topic niet meer zou mogen zetten dat iemand rijd met een leuk setje of leuke laarzen.......duh......en als dat nou de waarheid is?
De topic starter kan daar in mijn optiek twee dingen mee doen.
A) De opmerking negeren, er wordt immers om rijtechnisch commentaar "gevraagd".
B) Trots vertellen waar de aankopen gedaan zijn, heeft iemand anders er misschien ook wat aan.

Een topic openen??
Prima, maar realiseer je wel waar je mee bezig bent en dat je 9 van de 10 mensen die reageren misschien nog niet eens kent.
In het echte leven zet je ook niet je deur wagenwijd open zodat iedereen spontaan naar binnen kan stappen om zijn mening te geven over je huis, je gezin, je dieren , je geloofsovertuiging of wat dan ook.

Zelfs niet elke vriend(in ) of collega maak je deelgenoot in alles, gewoon omdat je wéét dat iemand daar heel anders over denkt of ongezouten op kan reageren, maar op social media gaan alle remmen opeens los?
Dat is veilig en vooral anoniem........
Anoniem misschien, maar veilig???
Welkom op Bokt en de rest van social media. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:26

Maar waarom moet alleen de TS zich realiseren waar die mee bezig is? Waarom kan je als topicreageerder ook niet eerst 50 tellen nadenken voordat je op verzenden klikt?
Er wordt altijd gewezen naar de TS en dat die weet waar die aan begint, maar nee, topicstarters hebben meestal geen glazen bol om het volledige verloop van een topic te voorzien. Dus in plaats van altijd naar dat ene persoontje te wijzen dat ocharm het aandurft op Bokt een topic te openen, zouden wij als reageerders ook in eigen boezem moeten kijken.

Want het effect van 'je weet waar je aan begint als je een topic op Bokt opent' merk je al. Men begint er gewoon niet meer aan. De fotofora lopen leeg (HAW zou ik zelfs heel dramatisch dood kunnen noemen) en de echte leuke en goede paardgerelateerde discussies ebben ook weg. Wat blijft over? Het "geneuzel" :D over welke koppels van Love Island nog steeds samen zijn en welke Rituals-kaars nu echt goed ruikt.

Een topic openen op Bokt zou echt niet 'betreden op eigen risico' mogen worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:39

Met je 2e alinea ben ik het volledig eens, vroeger waren dat echt dé topics met bakken aan informatie, die bakken zijn er nog steeds - als er al een topic is, maar nu met een heel andere lading.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:40

Lastig onderwerp dit.
In het echte leven heb ik het liefst dat iemand direct en ongenuanceerd mij feedback geeft. Dat vind ik fijn, lekker duidelijk. Anderen vinden dat blijkbaar niet zo fijn, dus het ‘ hoe zou jij het vinden als het zo tegen jou wordt gezegd’ gaat voor mij niet echt op. Ik zou het juist fijn vinden als het op die manier tegen mij wordt gezegd. Wel opbouwend natuurlijk.
Als ik lees wat hier op bokt als aanvallend of vervelend wordt ervaren, daar kan ik vaak niet zo goed bij.
Als iemand dat tegen mij zou zeggen in het echte leven, zou ik dat totaal niet als vervelend of aanvallend ervaren. Maar er zijn dus blijkbaar anderen die er anders over denken. En dat is goed om te weten want dan kun je daar rekening mee houden.

Op bokt en in het echte leven geef ik eigenlijk bijna alleen maar feedback als hierom gevraagd wordt. Als er bv in een topic staat dat tips mogen, of gevraagd wordt wat wij als lezer ervan denken.
Dan moet ik er alsnog altijd enorm over nadenken wat ik schrijf, want ik ben zelf ook het liefst direct en duidelijk maar wel opbouwend. Dat valt dus niet altijd goed.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:09

Omdat het nu eenmaal heel simpel is om van achter een pctje commentaar te geven!
Het is een vorm van ontspanning geworden, die steeds meer mensen maar moeilijk los kunnen laten.
En ik denk dat het ook een ideaal medium is om je eigen frustratie te uiten.
Baaldag op kantoor- ongezouten kritiek.
Lekkere werkdag- positieve kijk op de wereld.
En het kán gewoon!!
Je mág met jan en alleman meekijken in zijn of haar wereld......
Er wordt openlijk om reacties gevraagd.
Ook van jan en alleman.
Er zijn serieus nog steeds mensen die kicken op het aantal "vrienden "dat ze hebben op FB.

Dit hele topic is geen probleem van Bokt.
Het is een tijdsbeeld en geeft aan hoe wij als mens veranderd zijn.
Dat er nu mensen opstaan en aan de bel trekken geeft aan dat ze niet meer comfortabel zijn met de richting die we met z'n alle gekozen hebben, maar probeer de tij maar eens te keren.

Ik denk nog vaak aan de tijd dat de mobiele telefoon alleen voor een enkeling was, en de reacties van mensen op straat op de komst van het ding.
Voor geen goud kwam dat apparaat hun huis in......er was een antwoordmachine en anders moesten ze maar terug bellen als het zo belangrijk was.......
En nu??
Ik reis dagelijks met de trein en je wilt niet weten van hoeveel gesprekken ik deelgenoot wordt.
Niet omdat ik stiekem meeluister, maar omdat het ongegeneerd op volume standje 8 wordt verkondigd door de eigenaar van de telefoon.
Overspel, echtscheidingen, vervelende collega's, ernstig zieke..........
En als ik er wat van zeg( Beleeft!!) moet IK maar ergens anders gaan zitten of oordopjes in doen.
En ook dat is niet meer terug te draaien.
Is het dan maar oké??
Nee!!
Maar draai het maar eens terug.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:14

@gini goeie post, eens!

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie dit in het echte leven ervaren. Ik ben ook graag eerlijk maar dit wordt vaker écht niet gewaardeerd. Het heeft me zelfs bijna een keer een project gekost (werk als freelancer). Sta je dan met al je relevante projectervaring. Dan is het ook ook gewoon mond houden en je werk doen, hoe lastig dit soms ook is omdat je weet dat het véél beter kan. Op stal ga ik ook niet iedereen lopen aanspreken waarvan ik vind dat hij of zij anders moet rijden, ik kan hoogstens mijn eigen ervaringen delen. Ik vind dat ook niet mijn taak om anderen aan te spreken op omgang met paarden. Hoe ervaren jullie dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:54

Dat hangt een beetje van de situatie af. Indien je afhankelijk bent van de inkomsten (zoals je job.) ligt dat nog anders dan wanneer je semi-vrijwillig iets doet.
Op mijn werk vroeger wilde ik al wel eens vaker tanden bijten. Maar indien ik gevraagd werd of word om een paard te rijden/corrigeren dan is het een genuanceerde versie van "my way or the highway". Ik sta open voor opmerkingen natuurlijk. En ik wil met liefde bespreken en onderbouwen. Máár ik doe geen dingen waar ik niet achter kan staan. Als men dingen van mij verwacht die ik voor mezelf niet kan onderbouwen of die compleet tegen mijn principes in gaan en die ik niet kan beredeneren als zijnde mogelijk positief. Dan scheiden onze wegen. :) Indien je me vraagt ga ik er van uit dat je mij vraagt omdat je achter mijn manier van rijden en werken staat. Niet omdat je me een nieuwe manier wil aan meten. Indien het duidelijk is dat mijn manier van werken jou toch niet past. Dan is het voor alle partijen beter dat we er mee op houden. :) Maar ik zeg er ook meteen bij dat ik van paarden nooit mijn beroep zou kunnen maken. :) Je kan daarin gewoon minder extreem zijn als je huis er van af hangt denk ik. En dat wil ik niet. :)

Indien er echt mishandeling plaats vind (dan denk ik aan extreem schoppen, slaan met de zweep of dusdanig hard en uit frustratie in de mond rukken.) kan ik mijn mond niet houden. :) Ik probeer dan in eerste instantie het wel op zo'n manier te doen dat ik de persoon in kwestie eerst tot kalmte breng. Het heeft totaal geen zin om iemand die "buiten zichzelf" is aan te vallen. Dat maakt de situatie enkel erger. Maar ik zal wel altijd zeggen dat ik het niet vind kunnen en waarom niet. In welke bewoording hangt dus geheel af van de situatie en de persoon. Ik vind niet dat je daar je ogen voor mag sluiten. Ik hoop oprecht dat als de dag komt dat ik iets doe dat compleet oneerlijk is naar mijn dier. Dat er ook iemand is die me even doet kalmeren ipv het gewoon te laten gebeuren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:23

Ailill schreef:
onpaard schreef:
Oprechte vraag: Kun je uit leggen waarom dit zo verschrikkelijk is?

In mijn optiek is het niet veel meer dan indien nodig rekening houden met elkaar en niet altijd alles uit moeten/willen spreken, maar ik gok dat jij dit anders ziet?

Wat ik er verschrikkelijk aan vind is dat veel mensen er in doorslaan, er kan steeds minder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:25

tmr001 schreef:
@gini goeie post, eens!

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie dit in het echte leven ervaren. Ik ben ook graag eerlijk maar dit wordt vaker écht niet gewaardeerd. Het heeft me zelfs bijna een keer een project gekost (werk als freelancer). Sta je dan met al je relevante projectervaring. Dan is het ook ook gewoon mond houden en je werk doen, hoe lastig dit soms ook is omdat je weet dat het véél beter kan. Op stal ga ik ook niet iedereen lopen aanspreken waarvan ik vind dat hij of zij anders moet rijden, ik kan hoogstens mijn eigen ervaringen delen. Ik vind dat ook niet mijn taak om anderen aan te spreken op omgang met paarden. Hoe ervaren jullie dat?

Ik doe me niet anders voor, voor niemand.
Op mijn werk kreeg ik altijd, met functioneringsgesprek, te horen van mijn leidinggevende dat ik te direct was maar aangezien ik een nog groter achterbaks iemand moet tegenkomen vond ik dat niet erg.
Heb ook graag dat mensen dat bij mij doen, weet ik waar ik aan toe ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:37

Voor mij mag je kritisch zijn, als de TS een topic opent waarbij om raad en advies gevraagd wordt. Is het topic bedoeld om gewoon over je paard te kletsen, of omdat je je paard wil laten zien, dan wordt er geen advies gevraagd en vind ik het vervelend als ik dan mensen kritiek zie geven. Ik heb net een fotoshoot gehad met mijn paard, maar zal er geen topic over openen, gewoon omdat ik niet op meningen zit te wachten.

Daarnaast vertekenen foto's enorm. Ik draag bv bijna altijd heel losse kleding als ik bij de paarden ben en lijk daarmee wel 10kg zwaarder als dat ik echt ben. Kreeg ook al te horen dat ik te dik ben voor mijn paard. Was het zo zat, dat ik mezelf in aanpassende kleding gestoken heb, daarvan een foto gepost had en plots was ik niet meer te dik. Trouwens, als het over de belasting van mijn paard gaat, vraag ik geen advies op bokt, maar wel aan mijn dierenarts en aan de osteopaat die mijn paard en mij kennen. Zij kennen mij irl en kunnen beter oordelen over ons als combi.

Ander vb van hoe foto's vertekenen. In mijn topic was er een hele discussie dat mijn paard scheef bekapt zou zijn en dus niet recht op de voeten stond. Mijn paard stond op een bodem die niet effen was, je kon de hoefstand dus niet interpreteren. Dit werd niet aangenomen en men bleef maar discuteren. Bij de volgende bekapbeurd, had ik net een nieuwe hoefsmid. Voor de zekerheid heb ik hem gevraagd om na te kijken of het paard ongelijk stond. Bleek dat mijn paard gewoon gelijk op zijn voeten stond.

Daarnaast heb ik ook een hekel aan discussies over de opvoeding van een paard. Ieder doet dit op zijn manier en ik vind niet dat je kritiek hoort te hebben op de weg die iemand met zijn/haar paard bewandeld. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. En ik vind dat je respect moet hebben voor het pad dat een TS bewandeld, ipv je eigen manier van trainen op te dringen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:46

Ik ben in het echte leven eerlijk en vrij direct maar waak ervoor iemand te kwetsen. Dat is op bokt ook zo.

Wat mij vaak opvalt hier is dat er dingen die niet gevraagd worden, niks met dat topic te maken hebben erbij gesleept worden om daar goed op te gaan hakken dan. Dan sta je als ts gewoon met de rug tegen de muur. Enige dat je dan kan doen is weggaan uit je eigen topic,

Ik herinner me een hier op fz, er werd door het team een mening gevraagd. Die geef ik. Had ik beter niet kunnen doen :r . -O- Ben volledig afgemaakt en dat werd en wordt later gewoon in andere topics of reacties erbij gesleept. Dus laat ik het een volgende keer wel een mening te geven als die gevraagd wordt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:03

Laatste jaren meerdere ITP/HAW topics aangemaakt.
Zoland de TS ook respectvol terug reageerd op tips (ik noem het dus tips geen kritiek) lijkt er niets aan de hand.
Soms is het inderdaad echter niet de TS die de tips niet kunnen waarderen, waardoor TS zijn topic vol komt te staan met een welles/nietes spel. Misschien moet men ook eens in het achterhoofd houden dat er tips gegeven worden zodat je je eventueel kan verbeteren en dus nog trotser kan worden op je resultaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:08

Maar het is toch nog steeds de TS zijn of haar keuze om met jouw tips aan de slag te gaan?

Ik heb in het verleden ook wel eens tips gekregen die met het paard in kwestie gewoon niet werkbaar waren. :) Het feit is dat je de combinatie niet kent en dan geef je tips met een groot stuk informatie die je mist. Ik vind het dan altijd wel een beetje jammer als men aan die welles nietes begint ipv gewoon te zeggen "oké, ik ken jouw paard niet."
Het is zeker niet altijd onwil. :)

Nu heb ik eigenlijk al lang geen "problemen" meer gehad in mijn rij topics. Ik kan ook altijd wel onderbouwen waarom die specifieke tip die ik niet kan aan nemen niet haalbaar is. :) Maar ergens moet dat wel een beetje van twee kanten komen. :) Als ik dan een bepaalt topic nu op Rij-Itp zie dan zucht ik elke keer wel een beetje. :) Ik zit al zolang dat topic open is te twijfelen om een topic van mijn "jonge" paard te openen. :') En elke keer als ik daar lees denk ik "heb je hier zin in meid?" :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:14

Ik zeg ook niet dat er met de tips aan de slag gegaan moet. Maar dat de "kritiek" beter eens opgevat kunnen worden als tips. Dan kan de TS uiteraard helemaal zelf bepalen wat ze ermee doet.
"bedankt voor de tips ik ga kijken wat ik ermee kan" geeft al een heel ander gevoel dan "wat een gezeik weer kijk wat ik allemaal kan". :P

Citaat:
Ik vind het dan altijd wel een beetje jammer als men aan die welles nietes begint ipv gewoon te zeggen "oké, ik ken jouw paard niet."
Het is zeker niet altijd onwil.

Hier dus helemaal mee eens.
Als TS aangeeft de tips al eens geprobeerd te hebben of dat het simpelweg niet past bij dat betreffende paard, accepteer dit dan weer als tipgever en wens ze succes oid. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:22

Ayasha schreef:
Als ik dan een bepaalt topic nu op Rij-Itp zie dan zucht ik elke keer wel een beetje. :) Ik zit al zolang dat topic open is te twijfelen om een topic van mijn "jonge" paard te openen. :') En elke keer als ik daar lees denk ik "heb je hier zin in meid?"

Dit vind ik zo herkenbaar.

Ik heb heuse medische problemen gehad met mijn paard waar ik graag wat tips gehad had. MAAR ik heb geen topic geopend, daar ik bang was dat ik er dan een probleem bij zou krijgen en daar had ik dus helemaal geen zin in. Dus ik heb het anders opgelost en via pb met Bokkers en ons HK topic weten op te lossen. Veilige omgeving, dierenarts Bokker die zich in positieve zin er opeens mee ging bemoeien, dus ik blij dat ik geen topic had geopend. Want aan de adviezen die ik kreeg (maar enkelen maar wel to the point) had ik echt wat aan en heb ik ook opgevolgd met positief resultaat.

Altijd als ik een tip of advies geef, denk ik→ volg het vooral niet op als het jou niet past. Want je kunt niet naar dat specifieke paard kijken want we kennen dat paard of die situatie helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-09-19 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:22

mirjamalvaro schreef:
Zoland de TS ook respectvol terug reageerd op tips (ik noem het dus tips geen kritiek) lijkt er niets aan de hand.
Soms is het inderdaad echter niet de TS die de tips niet kunnen waarderen, waardoor TS zijn topic vol komt te staan met een welles/nietes spel. Misschien moet men ook eens in het achterhoofd houden dat er tips gegeven worden zodat je je eventueel kan verbeteren en dus nog trotser kan worden op je resultaten.

Inderdaad, jij zegt het wat netter dan ik :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:44

mirjamalvaro schreef:

Dit is zeker waar, maar ik moet zeggen dat wanneer sommige tips gewoon niet gaan werken voor jou/je paard je vaak gelijk een stempel krijgt 'want je volgt de adviezen niet op' of 'je doet er niks mee'
en dat vind ik wel jammer. Ik heb nu geen paarden meer maar ik weet nog wel dat ik toen ik jonger was weleens heel desperate een topic opende maar daar echt niks met de adviezen of tips kon. Dat is heel jammer, maar vaak niet veel aan te doen en als TS krijg je dan wel de volle lading omdat je geen topic mag openen als je geen adviezen aanneemt. :P

Ik nam ze wel aan op dat moment, maar er echt iets mee kunnen? Nee.

Nu is sowieso beleefd op de tips reageren als een ding. Ik zie soms een gefrustreerde TS die niet gewoon netjes op de goedbedoelde tips reageert en dat vind ik wel heel stom.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:16

Mirjam: je gebruikt het woord "respect" en ik denk dat dat de sleutel is hoe we op bokt maar zeker ook in dagelijks leven met elkaar omgaan, of liever gezegd hoe we met elkaar om zouden moeten gaan.

Hou je altijd het respectvol naar elkaar zijn , in je achterhoofd, dan is kritiek geen kritiek maar tips waar je wat mee kunt.

Ga je in respect met elkaar om, dwz zoals je zelf wou willen worden behandeld of benaderd zo doe je dat ook naar anderen.., dan was onze hele maatschappij een fiks stuk vriendelijker.
Nou, surf na bokt even naar nu.nl en ja hoor, daar gaan we weer:
https://www.nu.nl/binnenland/6000159/ag ... rmeer.html
|(

Tja en dat respectloos gedrag maakt het mede dat er minder topics lopen, bokt gebruikers hun profiel leeghalen en zelfs van bokt worden weggehoond of eruit gewerkt.
En er zijn reeds een fiks aantal bokkers met veel kennis verdwenen hierdoor.
Zette jaren terug zo een topic met eigen foto's op bokt, leerzaam en bewust vissend naar tips en reactie.
Fijne discussie's en in respect mag het best wat pittig zijn, leer je over en weer van.
maar nu ??, reargeer vrijwel nergens meer, en plaats bewust geen prive dingen meer.
Wat jij hebt gedaan bv met je verslag op bokt over jou kanjer zou ik echt niet meer doen op internet, maar wel met stalgenoten of mensen om mij heen.

Maar iets heel simpels is bijvoorbeeld al verschrikkelijk lastig geworden : geen richting aangeven is respectloos, want dat doe je immers voor anderen om je heen.
En zo kun je dat gaan invullen voor talloos gedrag.

Wat werkt is positief erin blijven staan, en vandaar uit reargeren of soms bewust helemaal niet reargeren.

Lastig onderwerp, hier lopen al aantal topics over , is bokt bokt niet meer bv.
En ondertussen veranderd er niet veel op bokt als pappen en smeren met zalf _/-\o_ of steeds een kant op borstelen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:19

Maar de maatschappij verandert ook.
Vroeger had je respect voor elkaar maar dat is ook verdwenen.
De maatschappij wordt ook steeds harder en ze denken dat ze alles maar kunnen maken en dat is een trend die je hier ook ziet.

Vriendelijkheid is soms ver te zoeken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:50

Het heeft volgens mij niks met respect te maken,maar alles met hoe mensen zich over zichzelf voelen. De meeste, zoniet alle mensen lopen met rotgevoel over het een of ander, en waarschijnlijk meerdere dingen rond. Misery loves company is een oud gezegde wat daarover gaat. We leren om onszelf te vergelijken met anderen, dus wanneer iemand zich niet goed voelt over zichzelf en hij ziet dat iemand anders zich wel goed voelt dan voelt die persoon zich nog rotter. Wanneer je dan die ander zich nog rotter kunt laten voelen dan jij ben jij beter dan diegene en voel jij je beter over jezelf. Voor eventjes. Uiteindelijk realiseer je je weer dat je niet echt beter bent, dat je iemand anders zich rot hebt laten voelen, en dan voel je je weer nog rotter over jezelf en is het cirkeltje weer rond. Dat leren we heel jong en we doen het bijna allemaal op enig moment, sommige meer dan anderen. Ik heb het idee dat we vooral met dit fenomeen te maken hebben, mensen doen dat gewoon op straat tegen elkaar, maar op de netten is natuurlijk helemaal feest dat je dat relatief anoniem kunt doen, lekker om je heen slaan...

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:09

Ik denk dat alle kritiek op welke wijze ook, wordt opgepakt binnen de kaders van de ontvanger. Oftewel, het maakt niet uit hoe rechtstreeks of juist genuanceerd je iets zegt, als er een pijnpunt zit bij de ontvanger, dan is een felle uithaal (terecht of niet terecht) vaak het resultaat. Iemand die dat pijnpunt niet heeft/deelt, snapt dan ook niet waarom er zo fel op gereageerd wordt. En aangezien we elkaar allemaal niet persoonlijk kennen is wrijving volgens mij onvermijdelijk. -O-
En laten we wel zijn, kritiek is niet altijd even makkelijk te ontvangen. ;)
Ikzelf kan overigens prima tegen kritiek, maar er zijn 2 dagen in de maand waar ik me er niet aan zou wagen := :D