Doneren ja of nee?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Doneren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:48

Dan moeten gebruikers van Bokt ook kunnen omgaan met flexibiliteit en het feit dat een regel de ene keer wel voor de een geld en niet voor de ander. Dat is vrees ik een utopie...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:09

Daar ligt ook een moeilijkheid- want wat is waar, en wat is niet waar?

Stel dat iemand een topic plaatst, heeft een vreselijke ziekte/aandoening en niet de financiële middelen voor hulpmiddel/bijzondere wensen/een andere mooie reden.

Heel Bokt leeft mee. Er wordt gul gegeven, ook wij als mods zien dat dit de mooiste kant van Bokt is.

Het doel wordt niet behaald, nee, het gaat er ver overheen. Door Bokkers! Hoe prachtig is dat!

En dan... blijkt ineens dat wij collectief in het ootje genomen zijn. We zijn allemaal opgelicht, en hoe.

Allereerst is dat verschrikkelijk voor ons allemaal als Bokkers, er zijn mensen met een goed hart die het geld al niet hebben en toch gegeven hebben.

Ten tweede is Bokt dan te klein, wan thoe kan dit?! Wij hebben dit dan toegestaan, en wij worden ook verantwoordelijk gehouden. Niet alleen door Bokkers.

Maar hoe bepaal je dat het ene probleem belangrijker is dan het andere? Hoe verantwoord je het als jij zegt dat je iemands probleem niet belangrijk genoeg vindt, maar die persoon 3 topics opnoemt die hij/zij minder belangrijk vindt?

En inderdaad- we willen ook niet dat donatietopics als paddenstoelen uit de grond schieten. We zijn een community, dat zeker, maar we zijn ook een informatief paardenforum. Vanzelfsprekend is er ruimte voor menselijkheid en ondersteuning, maar je moet ergens een lijn trekken.

We proberen hier zo soepel mogelijk mee om te gaan, waar dat kan, maar uiteindelijk moet je toch ergens zeggen 'jullie zijn prachtige mensen, maar helaas moeten we jullie aan de regels herinneren' dat blijft altijd moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:09

Ik was diegene die zei dat er 2 vrijwel gelijke topics lopen en dat was absoluut niet met de intentie om dat op vriendjespolitiek te gooien. Ik gaf alleen aan dat het voor mij nu wel al een reden is om niet te doneren omdat ik voor mezelf vind dat ik dan aan beide moet doneren, dat is mijn eigen gevoel.
Ik gaf er alleen mee aan dat als dat standaard zou worden als alle acties toegestaan zullen worden je waarschijnlijk wel gaat krijgen dat mensen minder snel doneren omdat er dan weer een actie is.. Nu zijn het 2 topics waarbij mensen het echt wel kunnen gebruiken maar als het helemaal toegestaan word krijg je gegarandeerd veel meer topics met help mijn paard is ziek, help mijn hond moet geopereerd worden, help ik ben gevallen en kan niet werken.. Ik denk dat je dat niet moet willen op een paarden forum, er zijn genoeg sites waarop het wel kan en met een link in het onderschrift vinden de mensen die daar wel aan willen doneren de juiste site ook wel.

Over deze situatie in verhouding tot het andere topic heb ik verder niks gezegd, ik gun het ze beide van harte en mij maakt het echt niet uit wie hoeveel krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:47

khirshanta schreef:
En dan... blijkt ineens dat wij collectief in het ootje genomen zijn. We zijn allemaal opgelicht, en hoe.

Op de vorige pagina heb ik een aantal topics opgesomd waarbij het risico op oplichting ook aanwezig is. Deze topics hebben wel bestaansrecht en je kan nu eenmaal als modteam niet alles controleren. Maar waarom dan wel op doneeracties? Vandaar dus men vraag: moet je als modteam in het algemeen de taak "oplichting en bedrog voorkomen" op je takenlijst willen zetten? Want als jullie zich daarvoor engageren, wat dan als het misloopt? Is bokt dan aansprakelijk?

Verder vind ik dat er ook wel een verschil is tussen donatietopics die bewust geopend worden met geen enkel ander doel dan geld ophalen en een topic waarin een verhaal gedeeld wordt waaruit een doneeractie voortvloeit.

Ik zeg niet dat het beleid hieromtrent van de ene dag op de andere helemaal moet veranderen zonder nadenken en we zien wel hoe het loopt. Maar ik zou dit wel achter de schermen bespreken:
1. wat is hier in het verleden al over gezegd, wat was de exacte aanleiding voor deze regel
2. hoe houdt die regel zich nog nu in 2019
3. zijn er nuances die aangebracht kunnen worden in de regel (bv. doneren via gekende en veilige wegen)

Die nuances brengen jullie als modteam nu trouwens ook al hoor, bewust dan wel onbewust. Want anders zou het bijna niet leefbaar zijn.
Want als je echt zeer letterlijk, tot op het neurotische, iedere regel zou naleven, dan zou er nu een bericht uit moeten naar jetm omwille van haar reactie in het topic [ED] Instructrice in Utrecht gezocht!. De Boktregel stelt namelijk 'Reclame maken voor jouw product of dienst is alleen toegestaan op de Bokt Markt en door het kopen van een banner'
Maar natuurlijk gaat geen enkele mod dit bericht verwijderen en een pb'tje naar jetm sturen. Waarom niet? Omdat jullie aanvoelen, door een beetje flexibiliteit en menselijkheid, dat die reactie hier best wel past en er geen man overboord is, dat het niet 100% reclame is zoals in de regel bedoeld wordt. En ga nu alsjeblieft niet alsnog dat bericht verwijderen, want dan houdt mijn argument geen steek meer. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:05

Niks meer aan toe te voegen Gini, prachtig bericht.

Ook chapeau voor het team omdat ze zo'n lief kaartje hebben gestuurd aan Q. Echt heel lief.

Toch nog een edit:

Ik denk dat iedereen wel snapt dat donatietopics niet thuishoren op bokt. Klaar. Daar gaat het ook niet om.

Maar als het in zo'n topic als van Q en Angelique boven komt drijven vind ik het echt heel anders en niet te vergelijken.

En vervelend dat andere mensen zich dan tekort gedaan voelen of bang zijn voor vriendjespolitiek. Zo werkt de wereld gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:14

Ik denk dat de mods voor het topic van Quera al hartstikke buigzaam de grenzen hebben opgerekt. Oké, de communicatie viel begrijpelijkerwijs even totaal verkeerd, maar het resultaat van het topic mag er zijn. En dat is wel mede te danken aan een soepele houding van de mods, die even op hun handen zijn gaan zitten tijdens de feestdagen. Misschien is een klein beetje waardering daarvoor ook wel op z'n plaats?

En dit was ontroerend mooi. Fijn dat er een keer een uitzondering gemaakt kon worden. Maar laten we van Bokt nou geen plek met donatietopics maken. Want ik niemand heeft zin in pubers die geld willen om hun terminale cavia mee te nemen op wereldreis, verhalen over ernstig zieke kinderen en dieren die achteraf verzonnen blijken, ingezameld geld dat niet op de juiste plek terecht blijkt te komen, dubieuze paardenopvanginitiatieven en dames die dierenartskosten voor hun zielige paard niet kunnen betalen en waarvan later blijkt dat ze er maar dieren bij blijven kopen. Er komt zoveel gebedel en gezeik achteraf van....da's echt niet lollig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:18

Ik zeg het nog een keer, want ik heb het gevoel dat er overheen wordt gelezen:

wat zou er mis zijn aan een centraal topic waarin iedereen die een gofundme of whatever is gestart de link naar z'n fundraiser kan plaatsen plus eventueel een link naar een bijbehorend topic waar het hoe en waarom in staat?

Geen reacties toestaan in het centrale topic (à la 'veulen van het jaar verkiezing'), en voor mijn part worden de fundraisers van 1 (of 3, of 6) maand oud gewoon verwijderd.

Wie geld te veel heeft en wil schenken, kan daar terecht. Wie het niet wil bekijken hoeft het niet te zien.
En dan kunnen alle 'ik heb een probleem topics' verder gewoon schoon blijven, als de TSen van die topics de links in het onderschrift zetten zoals nu ook het geval is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:40

Maar Ibbel voorkom je daarmee dat mensen alsnog in het bijbehorende topic gaan zeggen ‘ik heb gedoneerd’?
Want het issue was niet dat de actie bestaat en in het onderschrift staat maar oa dat er actief in het topic gemeld werd dat er donaties waren gedaan.

Zelf heb ik me er overigens niet aan gestoord dat het gemeld werd. Ik vraag me alleen af op je met de oplossing van Ibbel voorkomt dat mensen alsnog (minimaal) over de actie praten in een topic dat er aan gelinkt is.

Wat mij betreft heeft zo’n topic dan ook geen toegevoegde waarde op het zetten van een link in je onderschrift.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:44

Ibbel schreef:
Ik zeg het nog een keer, want ik heb het gevoel dat er overheen wordt gelezen:

wat zou er mis zijn aan een centraal topic waarin iedereen die een gofundme of whatever is gestart de link naar z'n fundraiser kan plaatsen plus eventueel een link naar een bijbehorend topic waar het hoe en waarom in staat?

Oef die zie ik niet zo zitten!

Heb een tijdje meegeleesd en werd twee kanten in getrokken, en vind wat hierboven word gezegd wel een mooi onderscheidt maken, en vormt mede daardoor mijn mening; het topic van beide bokkers liep al en is de doneer actie door andere opgezet dit stukje maakt het voor mijn dat ik het door de vingers zou zien ook omdat bij beide topics niet specifiek op de actie door word gedraafd.

ik vind daarin wel dat hier onderscheidt in gemaakt mag worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:48

Ik zie op zich al geen meerwaarde om te melden dat je gedoneerd hebt?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:52

dat klopt maar zo hebben meer reacties in een topic geen meerwaarde.

en ook ik snap daarin de druk ook wel ( ik zelf heb daar geen boodschap aan hoor ) maar als een bokker in beide topics zit kan ik de druk wel begrijpen.
maar daarin zouden er dus regels opgesteld kunnen worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:05

dromertje2 schreef:
Ik zie op zich al geen meerwaarde om te melden dat je gedoneerd hebt?

Nee maar ja, dat is het echte leven, soms vind je iets interessant en soms niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:52

Klopt Gini- daar wilde ik nog op reageren inderdaad

Gini schreef:
...
Ik bedoel: het is een nobel streven om oplichting en bedrog proberen te voorkomen, maar praktisch onmogelijk.
Want bedrog kan op veel verschillende manieren gebeuren:
- op de Boktmarkt (ik koop iets, maak het bedrag over en pakket komt niet aan)
- op het subforum Fotomeetings (er wordt een fotomeeting georganiseerd, ik huur een vrachtwagentje en op de dag zelf wordt het hele ding afgelast maar kan ik mijn vervoer niet meer kosteloos annuleren)
- het Secret Santa topic (ik verstuur een cadeaupakket, maar krijg er geen)
- het Hööks besteltopic (ik doe mee met de bestelling, maar betaal uiteindelijk niet OF ik krijg mijn bestelling niet juist aan)
- in het dieettopic wordt een bepaald dieet aangeraden, iedereen springt erop, koopt boeken en DVD's en speciale pannen, praat erover in het topic en uiteindelijk blijkt het een scam te zijn
- dit topic [VN] Springen voor het goede doel op Jumping Zwolle en dan blijkt de manege de ruiters op te lichten en steken ze het geld in een luxe vakantie op de Malediven
...

Om maar aan te geven dat bedrog en oplichting in zoveel vormen voor kan komen. Moet je als Boktteam de opdracht op je nemen om dat te willen voorkomen? Want 1 lijn trekken kan je eigenlijk niet. Bovenstaande topics zijn namelijk allemaal bestaande topics waar dus mogelijk oplichting kan voorkomen en die mogen wel gewoon bestaan, logisch ook. Dus eigenlijk viseer je als Boktteam de doneeracties.

Het klopt dat er daarin ook gefraudeerd kan worden, al zij het op (veel) kleinere schaal. Natuurlijk kan iemand een pakket niet ontvangen, en dan is het de vraag: ligt het bij verzender, of het transportbedrijf?

Dat willen we evengoed niet, en daar wordt ook zeer nauwlettend op gecontroleerd en actie ondenomen om dit te voorkomen. Helemaal lukt helaas niet.

Een vrachtwagentje huren dat je niet kostenloos kunt afzeggen, voor een fotomeeting zou ik niet onder oplichting scharen zoals bij donaties. Degene die de meeting organiseert wordt er niet beter van dat je het verhuurbedrijf een bedrag moet betalen.

Gini schreef:
...
Een beleid dat in het verleden waarschijnlijk met gegronde reden is opgesteld, maar wat anno 2019 misschien wel herbekeken kan worden? Als vrijwillige Boktmoderator zou ik namelijk niet de verantwoordelijkheid willen dragen van mogelijke oplichting van de Boktleden. Dat het dan als het ware jouw schuld zou zijn dat iemand zijn geld slecht terecht gekomen is omdat jij als moderator te soepel bent geweest en niet op tijd een groene opmerking geplaatst hebt.

Het vervelende is dat gebleken is dat wij, dat Bokt, wel verantwoordelijk gesteld worden. Niet alleen door Bokkers.

Als vrijwillig groentje vóel ik me juist wel ook daarvoor verantwoordelijk. Als ik iets toesta waardoor een Bokker schade oploopt, vind ik dat niet leuk en wil ik kijken hoe dat voorkomen kan worden. Ik denk dat het hele team er wel ongeveer zo over denkt. Dat is op kleine schaal al meer dan vervelend, maar als een groot deel van jullie (en wij ook) zo bedrogen worden, dat kan gewoon niet -vind ik.

Elk beleid, ook dit, wordt, zeker wanneer daarover een discussie ontstaat, besproken en soms ook herzien. Dat is niet altijd even duidelijk, omdat we dat achter de schermen doen.

lieveli schreef:
...
Maar als het in zo'n topic als van Q en Angelique boven komt drijven vind ik het echt heel anders en niet te vergelijken. ...

Daarom proberen we daar ook zoals nu zo soepel mogelijk mee om te gaan- in de vorm van timing in dit geval.

Het is alleen in het (niet verre) verleden gebleken dat wij allemaal soms in een verhaal geloven, ons hart naar iemand uitgaat, en dat we bestolen en belogen worden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 01:42

Maar als je denkt dat onbegrip van de kant van 'zwart' voortkomt uit de onzichtbaarheid van wat 'groen' doet, dan ligt wederom de bal bij jullie. Je kunt ook vertellen waar je mee bezig bent als team. Geef updates (uitkomsten komen dan later wel) en vraag input - bij voorkeur in het daarvoor geopende topic en niet via het BBB (linkje daarin kan altijd).

Of het nou gaat om inzamelacties, fotomeetingen of schaduwaccounts - garantie heb je nooit en de kans dat je bedonderd wordt is er altijd. Ligt de grens van het toelaatbare bij emoties of bij keiharde euro's...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:26

Bokt zou bij een Donatie topic kunnen zetten: doneren op eigen risico, wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele oplichting of fouten.

Of kan dat niet? is Bokt altijd verantwoordelijk?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:31

Ik denk dat de plaatser verantwoordelijk is voor de inhoud, maar dat Bokt geen platform wil bieden voor financiële oplichting. Emotionele oplichting mag tot op zekere hoogte wel, al is men natuurlijk ook niet heel blij als er ziektes of gestolen paarden verzonnen blijken te zijn. Dan geef je iemand een ban en ben je klaar als team, met geld wordt dat lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:53

Ik denk dat het niet om de verantwoordelijkheid gaat, maar om de berg gez##k die die ervan krijgt. Want als het niet gaat zoals het moet of het oplichterij blijkt, gaan mensen er toch over posten en bakkeleien. En dan zijn het de modjes die dat allemaal weer in goede banen moeten zien te leiden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:09

Daar zijn ze voor, dus dat vind ik eigenlijk geen reden. Als ze bang zijn voor gezeur en gedoe -wat je ook krijgt bij emotionele oplichting- dan kan je de tent wel sluiten. Op het moment dat er een valide platform buiten Bokt is voor donaties maar waar je wel naar mag verwijzen, dan kun je bij oplichting gewoon aangifte doen lijkt me. Of dat effect heeft is een andere discussie ;-)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:31

Die platformen zijn er, en die zijn (denk ik) veel beter geschikt voor donaties etc. Mensen kunnen en mogen zo'n actie echter zeker delen (via PB, mits geen massa-spam of onderschrift).

Bokt is een paardenforum, maar daar is zeker plaats voor menselijkheid en elkaar ondersteunen.

Op de eerste plaats blijft echter de reden dat we door schade en schande wijzer zijn geworden. Ook recentelijk helaas, en dat is iets dat ik, dat wij, niet acceptabel vinden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:43

Als Bokt een paardenforum is, waarom lopen de niet-paardgerelateerde forumgedeeltes dan zo goed? Het is begonnen als paard-en-dan-de-rest maar inmiddels is het eerst-de-rest-en-dan-paarden. Je moet niet claimen wat je niet waar kunt maken én het is geen inhoudelijk argument om veilige inzamelacties niet alsnog toe te staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:54

khirshanta schreef:
Het vervelende is dat gebleken is dat wij, dat Bokt, wel verantwoordelijk gesteld worden. Niet alleen door Bokkers.

Bedoel je dan echt juridisch? Kan Bokt daadwerkelijk aansprakelijk zijn en aangeklaagd worden wanneer een doneeractie onder valse voorwendselen gedaan is?

khirshanta schreef:
Als vrijwillig groentje vóel ik me juist wel ook daarvoor verantwoordelijk. Als ik iets toesta waardoor een Bokker schade oploopt, vind ik dat niet leuk en wil ik kijken hoe dat voorkomen kan worden. Ik denk dat het hele team er wel ongeveer zo over denkt. Dat is op kleine schaal al meer dan vervelend, maar als een groot deel van jullie (en wij ook) zo bedrogen worden, dat kan gewoon niet -vind ik.

En daarom zou ik jullie juist willen ontslaan van de verantwoordelijkheid. :D Want jullie zijn geen politie en toch worden jullie "gedwongen" een onderscheid te maken tussen "misdrijven" (ik kan even niet op een lichter woord komen hiervoor).
Want zoals je zelf zei, tilt het modteam niet zwaar aan een fotomeeting die afgelast wordt waardoor ik met een kost zit. Terwijl ik mezelf misschien meer gedupeerd voel door de 80 euro die ik nu nutteloos aan het vrachtwagentje moet betalen, dan door die 10 euro die ik gedoneerd heb aan een zieke persoon die niet bestaat.
Nu begrijp ik dat je niet per individu kunt kijken en dat jullie rekening houden met het grotere plaatje. 10 gedupeerden met elk 10 euro is kwalijker dan 1 gedupeerde voor 100 euro, maar ook hier weer de vraag: moeten jullie deze rol van politie opnemen? Zijn jullie aansprakelijk? Bokt is als het ware toch enkel het marketingplatform, maar niet de organisator?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:34

Gini, het is echt niet zo dat het modteam 'gevoelloos' is voor bijv. een afgelaste fotomeeting waardoor mensen teleurgesteld zijn en misschien wel kosten hebben moeten maken. Het probleem is alleen dat je nooit exact kunt achterhalen hoe of wat. Je kunt als modteam niet als een Commissaris Rex alle PB's, whatsapp-berichten, telefoontjes, persoonlijke gesprekken etc. na gaan trekken en dan een schuldige aanwijzen. Imo. moeten we dat ook niet willen.

Door de jaren heen is er al best wat voorgevallen met inzamelingsacties. Dat is een reden geweest dat we een grens getrokken hebben. Een kaartenaktie, een fruitmand etc. mag wel, maar bijv. geldbedragen inzamelen voor 1 persoon willen we niet meer op het forum hebben.
Dat wil helaas niet zeggen dat nooit iemand gedupeerd kan raken. Het is ook niet tof als je met iemand meeleeft en een kaart stuurt en het blijkt niet nodig te zijn geweest. Maar de schade is dan redelijk te overzien (los van het gevoel, uiteraard). Bij een inzamelingsaktie waarbij bijv. 100 bokkers een tientje doneren gaat het meteen om iets heel erg groots en heb je veel gedupeerden voor een groot bedrag. Nog los van alle commotie en de evt. heksenjacht die ontstaat.

Dat is dus de achterliggende gedachte waarom we acties in de vorm van een kaartje, bloemstuk etc. wel toestaan maar die grens leggen bij het inzamelen van grotere geldbedragen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:33

khirshanta schreef:
Mensen kunnen en mogen zo'n actie echter zeker delen (via PB, mits geen massa-spam of onderschrift).

Maar ff he, ik ben in de loop der jaren een paar keer gepbt voor zo'n doneeractie terwijl ik niets te maken had met het topic, de bokker waarvoor en/of waardoor de actie was opgezet, of degene die me dan de pb stuurde.
Heel eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten. :o
Prima dat men anderen uitnodigt maar hou het dan bij degenen die betrokken zijn en verder een linkje in het onderschrift.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:22

Als er heel willekeurig PB's verstuurd worden dan kan ik me heel goed voorstellen dat dat ongewenst is, dat valt ook onder de noemer 'spam' en dat is niet toegestaan. Daar mag je ook altijd melding van maken bij het modteam.

Het wordt wat anders als je met een groepje iets wilt organiseren, of je wilt even polsen bij mensen die een bepaalde band hebben met een topic of met de topicstarter of ze misschien mee willen doen met iets. Dan is het geen willekeurige spam meer, maar je maakt een keuze op basis van binding met een onderwerp of met een persoon. Als verstuurder van zo'n PB moet je er dan ook rekening mee houden dat niet iedereen dolenthousiast zal zijn. En daar hoort ook weleens een 'nee, geen interesse' bij. 't Is net het echte leven :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:08

Maar wat valt onder een bepaalde band?
Is in een random topic een reactie op degene waarvoor de inzameling gedaan wordt al voldoende, gequote worden door diegene, of echt meer reacties in het eigen topic van diegene ofzo?
In mijn geval is het wsl het eerste geweest, hoewel er ook een keer een geval was van random mensen pben had ik het idee aangezien ik toen door twee verschillende mensen ben benaderd. :+
Maar zal de volgende keer melding doen ervan, niet dat het direct aangepakt hoeft te worden maar dan kan er wel een oogje in het zeil gehouden worden. :)