Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
khirshanta schreef:En dan... blijkt ineens dat wij collectief in het ootje genomen zijn. We zijn allemaal opgelicht, en hoe.
Ibbel schreef:Ik zeg het nog een keer, want ik heb het gevoel dat er overheen wordt gelezen:
wat zou er mis zijn aan een centraal topic waarin iedereen die een gofundme of whatever is gestart de link naar z'n fundraiser kan plaatsen plus eventueel een link naar een bijbehorend topic waar het hoe en waarom in staat?
Gini schreef:...
Ik bedoel: het is een nobel streven om oplichting en bedrog proberen te voorkomen, maar praktisch onmogelijk.
Want bedrog kan op veel verschillende manieren gebeuren:
- op de Boktmarkt (ik koop iets, maak het bedrag over en pakket komt niet aan)
- op het subforum Fotomeetings (er wordt een fotomeeting georganiseerd, ik huur een vrachtwagentje en op de dag zelf wordt het hele ding afgelast maar kan ik mijn vervoer niet meer kosteloos annuleren)
- het Secret Santa topic (ik verstuur een cadeaupakket, maar krijg er geen)
- het Hööks besteltopic (ik doe mee met de bestelling, maar betaal uiteindelijk niet OF ik krijg mijn bestelling niet juist aan)
- in het dieettopic wordt een bepaald dieet aangeraden, iedereen springt erop, koopt boeken en DVD's en speciale pannen, praat erover in het topic en uiteindelijk blijkt het een scam te zijn
- dit topic [VN] Springen voor het goede doel op Jumping Zwolle en dan blijkt de manege de ruiters op te lichten en steken ze het geld in een luxe vakantie op de Malediven
...
Om maar aan te geven dat bedrog en oplichting in zoveel vormen voor kan komen. Moet je als Boktteam de opdracht op je nemen om dat te willen voorkomen? Want 1 lijn trekken kan je eigenlijk niet. Bovenstaande topics zijn namelijk allemaal bestaande topics waar dus mogelijk oplichting kan voorkomen en die mogen wel gewoon bestaan, logisch ook. Dus eigenlijk viseer je als Boktteam de doneeracties.
Gini schreef:...
Een beleid dat in het verleden waarschijnlijk met gegronde reden is opgesteld, maar wat anno 2019 misschien wel herbekeken kan worden? Als vrijwillige Boktmoderator zou ik namelijk niet de verantwoordelijkheid willen dragen van mogelijke oplichting van de Boktleden. Dat het dan als het ware jouw schuld zou zijn dat iemand zijn geld slecht terecht gekomen is omdat jij als moderator te soepel bent geweest en niet op tijd een groene opmerking geplaatst hebt.
lieveli schreef:...
Maar als het in zo'n topic als van Q en Angelique boven komt drijven vind ik het echt heel anders en niet te vergelijken. ...
khirshanta schreef:Het vervelende is dat gebleken is dat wij, dat Bokt, wel verantwoordelijk gesteld worden. Niet alleen door Bokkers.
khirshanta schreef:Als vrijwillig groentje vóel ik me juist wel ook daarvoor verantwoordelijk. Als ik iets toesta waardoor een Bokker schade oploopt, vind ik dat niet leuk en wil ik kijken hoe dat voorkomen kan worden. Ik denk dat het hele team er wel ongeveer zo over denkt. Dat is op kleine schaal al meer dan vervelend, maar als een groot deel van jullie (en wij ook) zo bedrogen worden, dat kan gewoon niet -vind ik.
khirshanta schreef:Mensen kunnen en mogen zo'n actie echter zeker delen (via PB, mits geen massa-spam of onderschrift).