Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Re: Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:01

Stuk Bbb is prima, maar je gaat anderen niet veranderen en al zeker niet mensen die het gewoon echt niet kunnen. Dus vind eigenlijk gewoon gezeur. En een stuk in bbb zal ook belerend over komen en op mensen vervelend over komen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:04

Denk je echt dat er mensen zijn die me ipv m'n of mijn niet kunnen? Het enkele foutje daargelaten natuurlijk. Dat mensen niet veranderen is niet waar want er zijn er genoeg die daar dus wel van leren.

Ik begrijp niet waarom het tijdens de msn tijd wel kon, en nu ineens niet meer. Dat vind ik wel verrassend, blijkbaar ben ik ook prehistorisch :D

Edit, moet wel m'n best doen om niet ontzettend vervelend over te komen, maar die eerste vraag was wel oprecht :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:07

Pantykous schreef:
Zou je het dan ook vervelend vinden als er een stukje in de BBB kwam met de vraag om hier wat bewuster van te zijn? Een fijn te lezen bokt is toch voor iedereen makkelijk?

In de boktregels staat daar al iets over volgens mij.

Kijk diegene die echt niet wil heb je er niet mee. Diegene die er moeite mee heeft brengt het meer frustratie.

Als het echt de spuigaten uitloopt TEMmen. Tenminste,...dat is mijn idee erover.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:08

Hun wouden er naar toe ipv wilden. Is er niet al een topic naar vernoemd? Het blauwe bokt boekje? Al vind ik het wel lastig wanneer iets heb beslist of heb besloten.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:08

Pantykous schreef:
Denk je echt dat er mensen zijn die me ipv m'n of mijn niet kunnen? Het enkele foutje daargelaten natuurlijk. Dat mensen niet veranderen is niet waar want er zijn er genoeg die daar dus wel van leren.

Ik begrijp niet waarom het tijdens de msn tijd wel kon, en nu ineens niet meer. Dat vind ik wel verrassend, blijkbaar ben ik ook prehistorisch :D

Edit, moet wel m'n best doen om niet ontzettend vervelend over te komen, maar die eerste vraag was wel oprecht :j

Omdat msn taal niets met grammatica te maken had. Maar gewoon willekeurig overal hoofdletters, extra letters en rare tekens plaatsen.
Me en mijn is grammatica en als je dus zoals mij al tig jaar worstelt om Nederlands tentamens te halen, dan kun je het inderdaad fout doen.

Op school word ik er al continue mee geconfronteerd, net als 100000de anderen en dat hoeft voor mij dan niet ook in mijn vrije tijd ook nog eens.

Er wordt zo veel gezeurd en gezeikt op elkaar, mensen letten te veel op de ander en niet op zichzelf en daar is dit ook een voorbeeld van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:12

Oke, zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor je nuttige bijdrage! Ik heb echt het idee dat dat gebruik van 'me' een redelijk nieuwe trend is, hiervoor is me dat nooit zo opgevallen.

Ik denk dat voor een hoop mensen de bokt regels net zoiets zijn als de algemene voorwaarden van veel sites. Misschien is het al wel voldoende om daar eens naar te wijzen in een BBB :j
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 02-04-15 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:13

Pantykous schreef:

Kennen :o sorry,..flauw...

Je hoort het soms al als mensen praten. Ze hebben het dan ook over me ipv mijn.
Dus ik denk inderdaad dat er mensen die niet weten hoe en wanneer me en wanneer niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:15

:D Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik nooit een fout maak. Zal 'm deze keer laten staan voordat ik weer op m'n kloten krijg ;)

Nou ja, duidelijk dus. Heeft zo'n topic toch nog nut, in ieder geval voor mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:18

Pantykous, ik denk omdat msn-taal nooit echt een taal was maar vooral de neiging om dingen hahagrappig te versieren. Net als veel kleurtjes of stukken groot-klein-dik-scheef.

'Me paard' is echter iets wat mensen ook echt zeggen, in de meeste regio's wordt de -n nauwelijks uitgesproken en zeker niet als je de niet-benadrukte vorm gebruikt. Het voelt dus deels heel logisch voor die mensen. Autocorrect pikt het ook niet op, 'me' is een prima Nederlands woord tenslotte.

Dat er niet veel aan gedaan wordt is ook omdat het maar 1 foutje is, en dat het heel erg uit balans voelt als we allemaal zeggen dat enkele foutjes per bericht geen probleem is, behalve als je de 'me paard'-fout maakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:18

Pantykous schreef:
:D Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik nooit een fout maak. Zal 'm deze keer laten staan voordat ik weer op m'n kloten krijg ;)

Nou ja, duidelijk dus. Heeft zo'n topic toch nog nut, in ieder geval voor mij.

Zat hem nog een keer te lezen. Bedoel je het verschil tussen me ipv mijn niet kennen.
Of dat ze het wel of niet op de juiste manier kunnen gebruiken?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:20

Ik BeDoEl OoK nIeT dit, maar meer het vervangen van even door ff, ook spreektaal.

Inmiddels heb ik ook de andere kant van het verhaal gelezen en begrepen dus dat is me duidelijk :j

Natasja, ik bedoelde het laatste: kunnen gebruiken. Dan nog loopt de zin niet helemaal lekker ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:23

Pantykous schreef:
Natasja, ik bedoelde het laatste: kunnen gebruiken. Dan nog loopt de zin niet helemaal lekker ;)

Vandaar mijn verwarring ;)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:24

ff is inderdaad spreektaal, maar vaak gebruikt om snel korte berichten te typen. Dat heeft in mijn ogen niets met grammatica te maken, maar dus wel met luiheid / snel willen zijn.

Dat is in mijn ogen nog steeds een groot verschil met me en mijn. Dat mensen me en mijn fout doen door dialecten, kan ik ook inkomen. Maar ff heeft volgens mij niets met een dialect te maken.

Maar vind het fijn dat je in je reacties inmiddels wat veranderd bent van houding.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:25

Blue_flower schreef:
ff is inderdaad spreektaal, maar vaak gebruikt om snel korte berichten te typen. Dat heeft in mijn ogen niets met grammatica te maken, maar dus wel met luiheid / snel willen zijn.

Dat is in mijn ogen nog steeds een groot verschil met me en mijn. Dat mensen me en mijn fout doen door dialecten, kan ik ook inkomen. Maar ff heeft volgens mij niets met een dialect te maken.

Maar vind het fijn dat je in je reacties inmiddels wat veranderd bent van houding.

Nee ik begrijp het. Ik dacht dat me in dezelfde lijn lag als ff: uit snelheid/luiheid. Daarom is het mooi dat jullie er zijn :D

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:33

Wordt het toch nog ergens gewaardeerd dat ik slecht ben in Nederlands :)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:58

Ik schaam me ook best wel voor m'n grammaticanazisme, mensen vinden het vaak irritant, maar ik kan er niks aan doen.

Overigens vind ik het helemaal niet erg als je er niks aan kan doen, maar fouten uit luiheid kan ik echt niet tegen.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:06

Soms ergeren de foutjes mij wel, ook al ben ik zelf dyslectisch. Alleen ik wijs mensen er niet op, behalve als ik ze regelmatig een fout zie maken, dan stuur ik een rustig pb'tje.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:08

Sizzle schreef:
Haha Daniquw, ja precies dat _O-

Shadow, ik moet mijzelf ook erg corrigeren daar hoor. Ik spreek namelijk in mijn dagelijks leven enkel Engels of Duits. Nederlands spreek ik slechts thuis met familie. Dan heb ik ook snel de neiging om mijn paard in de Dehnung te schicken :')

NatasjavE schreef:
In het dagelijks leven heb je daar minder last van als op bokt. :')

Dat ligt aan de bekrompenheid van je omgeving.
Mijn broer is er wel eens om ontslagen terwijl zijn prestatie niet in het geding geweest is. Zijn directe baas was juist heel blij met hem, maar toen de hogere baas dit feitje via via te horen kreeg heeft hij het contract niet verlengt omdat hij letterlijk zei: ik wil geen mensen in mijn bedrijf die te dom zijn om te schrijven.
en daar heeft die man gelijk in gehad, want je hebt ook nog zoiets als externe correspondentie. Hoe dom kom je over als bedrijf als manager Pietje een offerte de deur uit doet bomvol met schrijffouten....Grote kans dat die order naar een ander gaat want als ze niet eens kunnen schrijven, dan zal hun uitvoering ook niet foutloos zijn.

Zo werkt het gewoon :7

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:22

ariannexrich schreef:
Pffff waar zeiken mensen tenwoordig allemaal over? Al over 1 typfoutje. Man man man hun doen het toch ook niet expres :? Ik maak soms ook weleens een typfout en heb soms nog moeite met heb of hebt, nou en?

Laat iedereen in zijn waarde! :n
Hun doen? Mijn god, ik krijg hier een lichte hartaanval. ZIJ DOEN.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:27

farahdiba46 schreef:
en daar heeft die man gelijk in gehad, want je hebt ook nog zoiets als externe correspondentie. Hoe dom kom je over als bedrijf als manager Pietje een offerte de deur uit doet bomvol met schrijffouten....Grote kans dat die order naar een ander gaat want als ze niet eens kunnen schrijven, dan zal hun uitvoering ook niet foutloos zijn.

Zo werkt het gewoon :7

Waar slaat dat nou weer op. Als je functie niets te maken heeft met externe offertes dan kun je gewoon normaal functioneren. Sterker nog, hij had top verkoop cijfers.

Begin jij je eerste zin maar eens met een hoofdletter en niet met het woordje 'en'. Daar krijg je ook geen klanten mee :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:28

Ik vind het ook raar.
Maar ik doe meestal mn ipv mijn, mag dat wel? :P
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 02-04-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:29

Ik durf hier haast niet te typen omdat ik bang ben voor een typfout _O-

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:05

Cinnepin schreef:
Ik vind het ook raar.

Officiëel moet je dan m'n schrijven :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:08

En officieel zonder puntjes ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:25

Cinnepin schreef:
Ik vind het ook raar.

Dat stoort me niet, dat leest prima weg :j Gaat mij vooral om de leesbaarheid van de tekst.

SindyKaya schreef:
Ik durf hier haast niet te typen omdat ik bang ben voor een typfout _O-

Degene met de grootste bek maakt de meeste foutjes, zo ook deze zondaar :D Foutjes maken kan en mag hoor.