Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:19

Je kan dan toch ook een positief element benoemen in plaats van hardop uit te spreken dat je het een draak van een jurk vindt? wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Is je eigen gevoel om altijd de waarheid te moeten zeggen nou zoveel belangrijker dat je rücksichtslos mensen kan kwetsen en beledigen? Dat zij de jurk aan heeft wil al zeggen dat ze hem mooi vindt. hem vervolgens affakkelen leidt dus direct tot kwetsing van de persoon in kwestie. Een wildvreemde die je vraagt of, of eigenlijk meer meedeelt dat, ze een leuke jurk aan heeft, vat ik min of meer op als een retorische vraag.

Dus ook al is de jurk niet mijn ding, dan kan je altijd nog zeggen dat je het model leuk vindt, het motief vrolijk, de ruches schattig, de lengte mooi, dat hij leuke knoopjes heeft, dat hij zo'n grappige opvallende rits heeft. Wat dan ook. Er zijn zoveel meer opties dan alleen maar liegen of beledigen...
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 22-12-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:20

Nayomie: punt blijft dat het een nare bijsmaak geeft, hoe je het ook wendt of keert.. Het is een dooddoener, zoals m'n vriend zegt:"maar is nee."

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:22

Tazzey schreef:
Nayomie schreef:
Waarom zou je je mening niet mogen geven? Als het gedaan wordt om het erom te doen, tja, dat is een ander verhaal. Maar je zou toch mogen zeggen dat het jou niet in de smaak valt maar dat je het leuk vindt voor een ander? Wat voor schade brengt dat er toe?

Omdat het soms gepast is om je waffel even te houden ;) Wat heeft het voor nut om zo perse jouw mening te moéten uiten?

Eens. Het is voor de ander niet leuk om te horen/lezen, waarom wil je de ander dan toch perse dat laten voelen?

Bhodi

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:23

Helemaal eens met bovenstaande.
Zal mooi wezen als je altijd maar je mening geeft :n

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:25

@_Sharonnn: Nee, dat is hoe jij het uitlegt. Je zegt zelf, ofwel je vriend: Maar is nee. Als je het omdraait, krijg je er een positievere zin uit. Er wordt door veel mensen vanuit gegaan dat na een maar iets negatiefs komt. Als je het omdraait, heb je een hele andere zin. Het ligt dus aan het feit wat jij achter de 'maar' zet. Hetgeen áchter de 'maar' geeft de meeste indruk namelijk. Daar ligt de nadruk op.

Ik denk overigens niet dat je iemand in de grond boort als je er ook nog een leuk compliment bij geeft. Maar dat zal wel aan mij liggen. :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:30

Nayomie schreef:
@_Sharonnn: Nee, dat is hoe jij het uitlegt. Je zegt zelf, ofwel je vriend: Maar is nee. Als je het omdraait, krijg je er een positievere zin uit. Er wordt door veel mensen vanuit gegaan dat na een maar iets negatiefs komt. Als je het omdraait, heb je een hele andere zin. Het ligt dus aan het feit wat jij achter de 'maar' zet. Hetgeen áchter de 'maar' geeft de meeste indruk namelijk.

Ik denk overigens niet dat je iemand in de grond boort als je er ook nog een leuk compliment bij geeft. Maar dat zal wel aan mij liggen. :+

Een negatieve mening zal in weinig gevallen positief op gevat worden..
"Hee je ziet er verschrikkelijk uit, maar joh dat truitje is wel geweldig!" :')

Maar maakt een tegenstelling in veel gevallen. Neem m'n bovenstaande zin, je geeft een negatieve mening, maar(heb je m weer!) probeert er wat positiefs van te maken, ik blijf overigens bij mijn punt wat betreft het positieve en negatieve in een mening.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:33

Nu geef je wel een extreem beeld die je dus nergens mee kunt vergelijken. Als je zegt: Ik vind de kleur van de pony niet leuk, maar wauw, wat heeft hij geweldige gangen! maakt het al een hele andere zin. Eerste zinsdeel wordt vaak tussen neus en lippen gezegd dus als je daar iets positiefs in zet, ja, dan snap ik best dat je daar negatief van wordt. ;)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:35

Het doet me denken aan een episode van the Big Bang Theory. "Normally I don't like women with greasy hair but it looks great on you."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:35

Tazzey schreef:
Dan vraagt iemand je mening. Daar heb ik het dus niet over ;) Ik heb het over momenten dat men ongevraagd hun mening spuit.

Voor mij is een topic openen hetzelfde. :) En daar zit dus waarschijnlijk het verschil in mening. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:36

Nayomie, op zich kun je het op die manier verwoorden, en in topics past dat ook wel. In de supermarkt zou het al wat anders zijn, en zou ik het zeker niet alleen maar positief vinden als iemand me anspreekt met 'het is totaal mijn smaak niet hoor maar...' Ik zou daar niet zoveel mee kunnen en het vooral onnodig vinden - waarom zou je zoiets willen zeggen?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:36

Ach, iedereen mag z'n mening toch geven. Ik vind het ook een beetje apart om je hele privéleven op internet te zetten, en vervolgens bokt te misbruiken. Ieder ander, met een wat voor reden ook, had op zijn falie gekregen waarschijnlijk.

Maar goed, ik gun ze alle geluk van de wereld hoor, dat terzijde. Maar er moeten wel grenzen getrokken worden als je het mij vraagt. Vind het zeer bizar dat dit allemaal kan op bokt.....

Maar, oke, je hebt gelijk, het gunnen en liefhebben wordt er niet echt beter van.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:36

Dat ben ik dus niet met je eens. In sommige gevallen open je een topic zonder dat je uit bent op een discussie of mening van een ander.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:38

Diablo schreef:
Ayasha schreef:
Ik vond het al lang duren eer het afgunst 'argument' kwam. :D
Weet je, als die vrouw in de supermarkt vraagt 'wat vind je van mijn jurk' of 'mooie jurk heb ik he?!' Lieg je dan gewoon en zeg je 'ja geweldig!'?

Als mijn mening gevraagd wordt, geef ik die. Maar als er ergens een huwelijksaanzoek gedaan wordt, ga ik inderdaad niet verkondigen dat ik zo niet ten huwelijk gevraagd zou willen worden. Waarom zou je dat moeten zeggen?

Afgunst zal het niet zijn want ik ben ruim een jaar getrouwd en mijn man heeft een in mijn ogen, perfect aanzoek gedaan. _O-
Nee, via bokt zou ik ook niet geapprecieerd hebben, maar waarom zou je dat eigenlijk NIET mogen zeggen? :) Als je daarna gewoon een welgemeende proficiat kan zeggen, waarom dan in vredesnaam niet? Maarten wil toch niet met die bokkers trouwen? Zij hoeven het toch niet te appreciëren?

Tazzey: Je opent een topic om iets mee te delen "kijk ik heb dit leuk gedaan" of "ik heb dit leuk gekocht" of "kijk eens wat voor leuks ik heb". Dus voor mij hetzelfde als "kijk eens wat een mooie jurk ik heb mevrouw."
Jouw voorbeeld is meer vergelijkbaar met iemand die in een HK topic meld "kijk eens wat een leuke jurk" in haar "groepje" en waar jij dan ls buitenstaander op gaat reageren van "juk wat een lelijke jurk." terwijl je daar nog nooit gepost hebt.

Edit; dit gewoon ter verklaring hoe ik het zie. Je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn maar ik hoop wel dat het er voor zorgt dat je snapt wat ik bedoel.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-12-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:40

Iets wat niet nodig is en iets wat een echte not-done is, is in mijn ogen iets anders. Het heeft geen toegevoegde waarde (wellicht voor de ontvanger wel, ligt aan de situatie. Als hij/zij er wat van kan opsteken, ja dan heeft het zeker een waarde) maar je doet er geen kwaad mee, als het positieve maar de overhand neemt. Iemand bewust een schuldgevoel aanpraten is denk ik vrij weinig personen hun intentie. Dan kom je weer terug op verwoording.

En wat betreft wat je er aan hebt? Niks, misschien. Maar er worden tig privédingen gedeeld met anderen waar velen ook niks aan hebben.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 22-12-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:40

Nayomie schreef:
Nu geef je wel een extreem beeld die je dus nergens mee kunt vergelijken. Als je zegt: Ik vind de kleur van de pony niet leuk, maar wauw, wat heeft hij geweldige gangen! maakt het al een hele andere zin. Eerste zinsdeel wordt vaak tussen neus en lippen gezegd dus als je daar iets positiefs in zet, ja, dan snap ik best dat je daar negatief van wordt. ;)

En je zal bijna nooit een positieve twist aan een negatieve mening kunnen geven.. Tenminste het kan zo op gevat worden en dat is het punt, in het geval van kbk:"ik zou het niet zo doen, maar leuk dat je verloofd bent."
Dooddoener toch?

Edit reactie op je nieuwe post, dat is het, het heeft géén toegevoegde waarde, zeg dan gewoon niks..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:43

In orthopedagogie leren ze je de "sandwich methode". geen ide of dat de echte naam is maar zo noemde de leerkrachten het.
Je begint met iets positiefs:
"wat een leuke kleur heeft die jurk"
zegt het negatieve "ik zou hem voor mezelf niet aanschaffen" en eindigt met iets positief:
"maar jou staat die kleur goed."
Het schijnt dat mensen commentaar dan makkelijker "aanvaarden".

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:44

_sharonnn schreef:
Nayomie schreef:

En je zal bijna nooit een positieve twist aan een negatieve mening kunnen geven.. Tenminste het kan zo op gevat worden en dat is het punt, in het geval van kbk:"ik zou het niet zo doen, maar leuk dat je verloofd bent."
Dooddoener toch?

Dan val ik onder uitzonderingen ben ik bang. Zoals ik het zeg, dat ligt aan jou verwoording. Hoe jij dat omschrijft, klinkt erg ongeïnteresseerd. Als je zegt 'Ik zou het niet op deze manier doen, maar ieders zijn eigen smaak toch? Ik vind het super tof dat je dit durft en knap dat je dit doet!' geef je er een compleet andere twist in toch? Misschien ben ik te optimistisch om te bedenken dat je een negatieve reactie niet kan ombuigen naar iets positiefs.

Precies waar ik op doel, Ayasha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:44

Ayasha schreef:
Voor mij is een topic openen hetzelfde. :) En daar zit dus waarschijnlijk het verschil in mening. ;)

Nee, dat is niet helemaal juist. Er is aangegeven dat lang niet iedereen een topic opent met de vraag om een mening. (En al helemaal niet aan iedereen op Bokt - je moet er toch niet aan denken dat je op elk topic op Bokt zou moeten reageren...)
Topics worden geopend met verschillende intenties. Dat is niet zozeer een mening maar een feit.

Wel kan iedereen zich natuurlijk eens vergissen in de intentie van een topic.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:46

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Nee, dat is niet helemaal juist. Er is aangegeven dat lang niet iedereen een topic opent met de vraag om een mening. (En al helemaal niet aan iedereen op Bokt - je moet er toch niet aan denken dat je op elk topic op Bokt zou moeten reageren...)
Topics worden geopend met verschillende intenties. Dat is niet zozeer een mening maar een feit.

Wel kan iedereen zich natuurlijk eens vergissen in de intentie van een topic.

Nee, maar ik ben wel van mening, dat als je ergens op reageert en je een mening erbij geeft er ook een nuttig iets erbij geeft zoals informatie of een leuk compliment waar de TS mee verder kan. Anders reageer je omdat je kunt reageren. Dát heeft 0,0 aan nuttigheid in een topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:47

Shadow0: Jij vindt dat niet helemaal juist.
Hoe kan jij nu beslissen of mijn gevoel over een topic mis IS. :?
Voor mij zijn topics vergelijkbaar zoals ik het aanhaal. Voor jou niet, dat is prima, maar deze vergelijkingen zijn geen exacte wetenschap dus ga me niet vertellen dat mijn mening niet correct IS. ;) Dat je hem niet correct vindt is prima, verschil moet er zijn.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:48

_sharonnn schreef:
Nayomie schreef:

Dooddoener toch?

Dan val ik onder uitzonderingen ben ik bang. Zoals ik het zeg, dat ligt aan jou verwoording. Hoe jij dat omschrijft, klinkt erg ongeïnteresseerd. Als je zegt 'Ik zou het niet op deze manier doen, maar ieders zijn eigen smaak toch? Ik vind het super tof dat je dit durft en knap dat je dit doet!' geef je er een compleet andere twist in toch? Misschien ben ik te optimistisch om te bedenken dat je een negatieve reactie niet kan ombuigen naar iets positiefs.

Precies waar ik op doel, Ayasha.

Je kan het negatieve ook voor je houden?
Mensen willen niet altijd je ongezouten mening.. En daar gaat het hier om..

Edit de namen in de quotes staan verkeerd, mijn excuses :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:51

Tazzey schreef:
Het gaat mij er, nogmaals, niet om dat je geen mening mag hebben. Het gaat mij erom dat er momenten zijn dat het niet gepast is die mening te uiten. Ik vond het voorbeeld wel mooi van een man die in een restaurant zijn vriendin ten huwelijk vraagt. Gaan jullie er dan ook op af om te zeggen dat je het niet vind kunnen/ het zelf anders ziet/ hoopt dat jouw vriend het anders doet?

Dat ligt er denk ik aan hoe die man in het restaurant dat doet. Als hij dat "subtiel" doet op zijn knietjes bij zijn partner aan de tafel, dan is dat iets tussen zijn partner en hem. Als hij bij wijze van een kudde cheerleaders meeneemt, het halve restaurant (onbekenden) opzweept om met hem mee te doen en dus een boel aandacht vestigt op hem en zijn partner en daarmee "inbreuk" maakt op mijn rustige avondje uit, tja.

Bij een topic op Bokt bestaat nog het kruisje bovenin (lekker wegklikken), maar irl zo'n aanzoek mee moeten maken (aangezien je onderwerp van het décor bent geworden), daar kom je niet zomaar weg. Neemt niet weg dat het voor partner en aanzoeker een leuk moment is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:51

Ja maar je kan het positieve ook voor je houden... Je kan ook het hele forum op doeken... Dan wordt er zeker niets meer verkeerd gezegd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:52

Wanneer in je mening dan ongezouten volgens jou? Als het niemand schaadt, waar zou het probleem dan zitten? Het is maar net waar je een probleem van maakt in dat geval.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:53

Rocamor, zelfs in dat geval vind ik het ongepast om je mening te uiten.

Ayasha, je begrijpt het volgens mij echt verkeerd. Vrijheid van meningsuiting houdt in dat je te allen tijde je mening mag uiten, of dat je moet doen is een kwestie van fatsoen.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 22-12-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt