Ik sta op het punt om te vertrekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:11

Dit is niks nieuws hoor. Al zolang ik hier op bokt zit duikt er eens in de zoveel tijd zo'n topic als dit op. Ik heb er overigens geen last van :n Ook genoeg leuks hier.

Anoniem

Re: Ik sta op het punt om te vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:38

Ik had 12 pagina's met gestipte topics, er staan nu 5 topics in mijn stipjes en daar reageer ik in. En deze dan als ik 'm langs zie komen _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:07

Jolien87 schreef:
Ik mag toch hopen dat je mij nu niet ziet als iemand die 'alleen maar zeurt en zich aanstelt'. Tot nu toe heb ik me altijd aardig netjes weten te houden in discussies, maar het lijkt wel dweilen met de kraan open.

Ayasha: voor jou geldt hetzelfde. De reden dat ik dit topic open -als de zoveelste- omdat ik het moeilijk vind om het naast me neer te leggen. Ik geloof niet dat ik iemand ben die alsmaar loopt te klagen in topics, maar dat wordt momenteel wel erg lastig gemaakt. Ik heb het al een paar keer eerder genoemd in dit topic, maar nogmaals: het kan natuurlijk ook heel goed aan mezelf liggen. Misschien kan ik het zelf momenteel wat minder goed hebben. Of misschien gaat de sfeer inderdaad achteruit. Aan de reacties in dit topic te lezen zijn de meningen hierover nogal verdeeld. Het zal eraan liggen in welke topics je actief bent. Helaas voor mij vind ik juist de informatieve topics erg leuk omdat je elkaar daarin kan helpen en ook zelf om adviezen kunt vragen. Maar het risico op reltopics ligt daar natuurlijk een stuk hoger dan in de huiskamertopics.

Ik ben letterlijk overal op bokt te vinden, lees overal mee. Vind het meevallen. Soms vind ik ze zelfs te lief voor TS. Dan denk ik "had dat topic met die foto's 5 jaar geleden gepost en ze zouden gezocht hebben waar je woonde bij wijze van spreken.." :+
Maar goed, het is maar een forum, kan me dus ook maar heel beperkt schelen. Wellicht ligt het daar aan. :+ De klagers kennen bokt imo te veel waarde toe.

Iemand op bokt vindt je een idioot, ongezellig of noem maar iets dat je niet lief vindt. Ja, dus? Valt je wereld dan in elkaar?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:11

Ik vind dat het enorm per topic verschilt. :) Het blijft een forum en ik vind bokt eigenlijk best gezellig, zeker in vergelijking met een specifiek ander dierenforum.. Hier wordt je best in je waarde gelaten als je een andere mening hebt en ja mensen zijn wel eigenwijs, maar dat is ook een beetje typisch paarden of misschien wel dierenmensen denk ik :) Ik heb zeker niet het idee dat het de laatste tijd ongezelliger is geworden, maar ik denk toch dat je steeds net de verkeerde topics treft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:12

Ik reageer als persoon, dus niet namens het team, maar wel omdat ik dit ook wel vaker heb langs zien komen.

Het gaat vaak meestal in golven, soms kan er na een paar maanden ineens best wat verschil zitten. Ik denk dus niet dat de maatschappij ineens een stuk egoistischer is geworden, maar dat het meer een bepaalde gewoonte is die elkaar versterkt, mensen reageren op elkaars toon, ze nemen dingen van elkaar over, etc. Dan kan de stijl waarin geschreven wordt ineens een stuk harder en aanvallender worden. Dat zie ik trouwens gebeuren bij elke online community, en ook bij diverse offline groepen, verenigingen bijvoorbeeld, of teams op het werk. Als er een sfeer van irritatie ontstaat lijkt het soms haast net zo besmettelijk als een verkoudheid :)

Hoewel Bokt niet een vriendengroep is, worden er op Bokt wel veel vriendschappen gesloten. De meeste gebruikers komen hier om lief, leed, verhalen, foto's, informatie en ervaringen te delen. Ik heb al een tijdje in mijn onderschrift staan: 'de woorden zijn digitaal maar de gevoelens zijn echt' en ik denk dat dat echt zo is - de meeste mensen zoeken toch wel min of meer dezelfde zaken die ze ook in andere opzichten zoeken: gezellig samenzijn of interessante discussies. Ze vinden het haast net zo vervelend om online onaardig aangesproken te worden als in de winkel of de kroeg of... Ik kan het erg waarderen dat de meeste buschauffeurs en kassieres hier erg aardig en vrolijk zijn - niet omdat het mijn vrienden zijn maar het maakt wel de wereld een stuk leuker vind ik. Ik loop liever met een glimlach de winkel uit dan geirriteerd omdat de kassiere ontevreden het wisselgeld neersmijt. Voor mij hoort dat gewoon bij samenleven en beleefd en fijn met elkaar omgaan.

En ik denk dat dat ook gewoon is wat online net zo goed geldt. Als uitgangspunt nemen om vriendelijk te reageren is een stuk gezelliger (volgens mij voor iedereen) dan bij het minste of geringste kattig of neerbuigend te reageren.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:17

Ik zit nog maar een paar jaar op bokt, dus kan niet meespreken van hoe het 'vroeger' was.

Maar ben je zeker TS dat t geen kwestie van perceptie is? Zou het kunnen liggen aan het feit dat je voor al deze problemen/akkefietjes minder oog had als vrolijke penny?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:19

Ik vind het allemaal wel meevallen. Maar dat komt denk ik ook omdat ik gewoon een topic wegklik als ik zie dat er onnodig gezeurd word op TS. Dan heb ik daar al geen zin meer in. Dus eigenlijk negeer ik het gewoon en ga gewoon naar de gezellige topics.

Moet we zeggen dat ik niet snel een topic met rijfoto's oid aan zou maken. Gewoon omdat ik weet dat ik nog veel moet leren etc. Heb nog wel een filmpje waar ik heel trots op ben maar ik blijf liever trots dan dat ik word afgekraakt. Maar hier heb ik nou niet echt een probleem mee eigenlijk. Ik laat het wel aan mijn facebookvriendjes zien :')

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:20

Doanique schreef:
Ik had 12 pagina's met gestipte topics, er staan nu 5 topics in mijn stipjes en daar reageer ik in. En deze dan als ik 'm langs zie komen _O-

Ik heb er 28.. Oeps :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:25

Shadow0 schreef:
Als uitgangspunt nemen om vriendelijk te reageren is een stuk gezelliger (volgens mij voor iedereen) dan bij het minste of geringste kattig of neerbuigend te reageren.

_/-\o_
Hier sluit ik me volledig bij aan!
Ook al ben ik zelf een flinke kattenkop.... O:)
Zeuren dat een ander in jouw ogen stom, vervelend, venijnig of wat dan ook doet werkt zeker niet sfeerverhogend. Negeer het.... Breng zelf het positieve in.
Tja, op sommige dingen kun je nou eenmaal niet snel iets positiefs zeggen, soms moet de harde, lelijke waarheid gezegd worden. Ook daar moet ruimte voor zijn.
Er worden topics geopend met de gedachte (bedoeling?!) een rel te krijgen, ik vind dat de Mods in dat soort gevallen de bewuste TS er op moeten aanspreken voor de meute dat doet.
En dit topic, TS, wat wil je er mee bereiken?
Samen zeuren dat het allemaal maar stom is? Mensen die je smeken niet te gaan?
Verzin iets anders... doe iets geks! Wat je nu op FB voorbij ziet komen, dat iemand elke dag een aantal positieve dingen moet noemen en dan anderen nomineert om dat ook te doen, DAT vind ik nou iets leuks!
Misschien kun jij zoiets beginnen hier? (Als zo een topic mag???)

Susan_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:29

Ik lees vaak de reacties op een topic al niet meer!!! Ik ben 12 en kan me vaak erg ergeren aan TS schrijfsters die er al bij zetten we hoeven geen commentaar op mijn rijstijl(of op mijn zit ofzo) en dan krijgen ze een minuut later een reactie van: "je moet echt aan je zit gaan werken" zie het zo vaak!!:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:31

Susan_2002 schreef:
Ik lees vaak de reacties op een topic al niet meer!!! Ik ben 12 en kan me vaak erg ergeren aan TS schrijfsters die er al bij zetten we hoeven geen commentaar op mijn rijstijl(of op mijn zit ofzo) en dan krijgen ze een minuut later een reactie van: "je moet echt aan je zit gaan werken" zie het zo vaak!!:(

Maar dat is de schuld van TS zelf. Als zij geen commentaar wilt moet ze die foto's niet op bokt zetten, dat is algemeen bekend. Of alleen de foto's waar ze wel goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:35

Ik denk dat het voor een deel ook eigen instelling is. Je kan je er druk om maken, of besluiten dat niet meer te doen.
Ik bedoel, ja, er zijn topics die ongezellig zijn en 'harder' dan ik prettig vind. Zulke topics klik ik gewoon weer weg* maar op zich is het goed dat zulke topics er ook zijn. Mijn stijl van discussiëren/reageren is het niet, maar een ander kan een wat hardere discussie misschien juist wel waarderen, en beiden horen we op bokt thuis :)
De ene periode zijn er wat meer 'hardere' topics, de andere periode is het weer wat rustiger. Het gaat naar mijn gevoel al op en af zo lang als ik bok. Misschien is er nu wel weer even een periode van wat hardere discussies. Ikzelf merk het eigenlijk niet, ik kom de laatste tijd juist opvallend veel topics tegen waarin mensen elkaar helpen, spullen uitlenen, steunen :)

*tenzij het echt over de grens gaat, richting cyberpesten, dan tem ik of PB ik een mod

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:39

Doanique schreef:
Maar dat is de schuld van TS zelf. Als zij geen commentaar wilt moet ze die foto's niet op bokt zetten, dat is algemeen bekend. Of alleen de foto's waar ze wel goed zit.

Toch zit ook daar wel een beetje een middenweg in natuurlijk. We zijn volgens mij allemaal als beginners begonnen, en ik vond het maar wat leuk dat de jury mijn B1-manegeponyproefje voorzag van positief commentaar, ipv alles op te sommen wat nog beter moest en kon. Het zou ook wel weer jammer zijn als je dat niet kunt delen.
(En soms is de vraag om ergens niet over te beginnen legitiem. Er zijn gebruikers met een medische beperking waardoor ze bv hun hakken niet uit kunnen drukken. Nou geloof ik dat een dergelijke uitleg meestal gerespecteerd wordt, maar het is erg jammer als dat elke keer dat je foto's plaatst weer tot een verhitte discussie leidt.)

En als er ergens naar je mening echt niets positiefs over te zeggen is gewoon geen reactie ook nog een mogelijkheid.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:43

De sfeer is imo wel veranderd dan toen ik op bokt kwam, meer haat en nijd lijkt t wel! Heb daar zelf behoorlijk wat last van gehad in vroege topics en daardoor denk ik nu wel 10x na voordat ik weer eens een topic open.... Open er nog wel degelijk maar zet er zelf dan ook bij dat bepaalde opmerkingen geven geen nut hebben omdat het nu eenmaal zo is als het is en ik daar geen verandering kan brengen!

Momenteel komt dat laatste meer omdat de paarden die ik nu rijdt niet van mij zijn en ik ze rijdt op de manier die me hier geleerd word!
Ik probeer dus WEL een onderbouwing te geven WAAROM bepaalde dingen zo zijn als ze zijn en moet zeggen dat dit de ene keer wel en de andere keer niet opgenomen word!

Vroeger vond ik het heerlijk om mee te kletsen (en dat doe ik nu ook nog in enkele topics en dan voornamelijk HK's) en om zelf foto topics te posten maar die drang is er nu wel af! Al moet ik wel bekennen dat bijv op mijn laatst geopende topic leuke reacties komen dus er zijn nog wel mensen die wel normen en waarden hebben en ook gewoon netjes reageren en gezellig zijn!

Ook ik heb de enquete ingevuld en gezegd dat ik de sfeer soms ver te zoeken vind! Ben nu meer een meelezer dan een poster en zelfs als ik een nieuw topic spot, deze open en de OP gelezen/gezien heb weet ik vaak al dat er op bepaalde dingen opmerkingen komen en dat die niet door iedereen netjes en vriendelijk geformuleerd worden! Lees ik verder en ja hoor, 2 posts verder heb ik de 1e al gespot! Tja dan houdt de lol voor mij al op en klik ik dat topic dicht! Opboxen tegen de negatieve posts van sommige bokkers kan ik niet eens en daar ga ik me dan ook niet aan wagen, die laat ik dan maar gaan ook al vind ik het echt sneu voor de TS want die bedoelt het alleen maar goed!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:45

Ayasha schreef:
Ik ben letterlijk overal op bokt te vinden, lees overal mee. Vind het meevallen. Soms vind ik ze zelfs te lief voor TS. Dan denk ik "had dat topic met die foto's 5 jaar geleden gepost en ze zouden gezocht hebben waar je woonde bij wijze van spreken.." :+
Maar goed, het is maar een forum, kan me dus ook maar heel beperkt schelen. Wellicht ligt het daar aan. :+ De klagers kennen bokt imo te veel waarde toe.

Iemand op bokt vindt je een idioot, ongezellig of noem maar iets dat je niet lief vindt. Ja, dus? Valt je wereld dan in elkaar?

Ja dat vind ik dus ook!! Wat kan het nou schelen als een vreemde op internet jou raar oid vindt.
je moet (nouja je moet het zelf weten) je niet zo veel waarde hechten aan internet. Ik vind het altijd wel grappig hoe hysterisch sommige dames reageren als je gewoon plaatst wat je denkt . Als ik zeg wat ik denk in de supermarkt is het precies hetzelfde. De helft lacht (stiekum) en de andere helft is op de veel te korte teentjes getrapt :').

Zo moet ik om sommige reacties ook hard lachen en de meeste memsen moet je maar met een flinke kruiwagen zout nemen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 13-08-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:45

Probeer gewoon vriendelijk te zijn en er iets positiefs van te maken. Negeer de topics waarin niet jouw stijl van discussiëren wordt toegepast, als je niet van die harde discussies houdt, negeer deze dan gewoon en ga naar andere topics waar de manier van reageren jou wel aanstaat.

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:47

Poiuytrewq schreef:
Ayasha schreef:

Ja dat vind ik dus ook!! Wat kan het nou schelen als een vreemde op internet jou raar oid vindt.
je moet (nouja je moet het zelf weten) je niet zo veel waarde hechten aan internet. Ik vind het altijd wel grappig hoe hysterisch sommige dames reageren als je gewoon plaatst wat je denkt . Als ik zeg wat ik denk in de supermarkt is het precies hetzelfde. De helft lacht (stiekum) en de andere helft is op de veel te korte teentjes getrapt :').

Zo moet ik om sommige reacties ook hard lachen en de meeste memsen moet je maar met een flinke kruiwagen zout nemen

Inderdaad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:47

Shadow0 schreef:
Doanique schreef:

Toch zit ook daar wel een beetje een middenweg in natuurlijk. We zijn volgens mij allemaal als beginners begonnen, en ik vond het maar wat leuk dat de jury mijn B1-manegeponyproefje voorzag van positief commentaar, ipv alles op te sommen wat nog beter moest en kon. Het zou ook wel weer jammer zijn als je dat niet kunt delen.
(En soms is de vraag om ergens niet over te beginnen legitiem. Er zijn gebruikers met een medische beperking waardoor ze bv hun hakken niet uit kunnen drukken. Nou geloof ik dat een dergelijke uitleg meestal gerespecteerd wordt, maar het is erg jammer als dat elke keer dat je foto's plaatst weer tot een verhitte discussie leidt.)

En als er ergens naar je mening echt niets positiefs over te zeggen is gewoon geen reactie ook nog een mogelijkheid.

Op zich mee eens :) Maar bij de regels van HAW staat bijvoorbeeld ook;
Citaat:
Het is niet de bedoeling om vooraf kenbaar te maken dat je op bepaalde dingen geen commentaar wenst te ontvangen (bijv. "graag geen commentaar op de slof'"). Door een topic op HAW te openen geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties. Wel kun je uitleggen waarom je gebruik maakt van bijvoorbeeld de slof, hiermee kun je veel reacties voor zijn.

en bij RIJ-ITP staat
Citaat:
Het is op RIJ-ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houd er rekening mee dat iemand bewust een topic op RIJ-ITP zet en niet op RT-HAW wat daarvoor bedoeld is.

Als je foto's plaatst weet je dus dan je (rijtechnisch) commentaar kunt krijgen. Ik ben helemaal voor opbouwende en positieve reacties, begrijp me niet verkeerd :) Maar ik denk juist dat als je als TS ook een prettige toon aan slaat de reacties een stuk prettiger zijn dan wanneer je al begint met een nors "ik wil geen commentaar'. Je maakt samen de muziek, als TS en reageerders, dus houd ook beiden een toon aan zoals je die terug wil hebben :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:51

Poiuytrewq schreef:
Als ik zeg wat ik denk in de supermarkt is het precies hetzelfde. De helft lacht (stiekum) en de andere helft is op de veel te korte teentjes getrapt :').

Maar vind je het echt prettiger winkelen als mensen opmerkingen maken die onvriendelijk overkomen ipv vriendelijk? Vind je het echt niet plezieriger als de kassiere je vriendelijk gedag zegt ipv onvriendelijk de zaken afhandelt?

Ik kan dergelijke zaken bv best met een korrel zout nemen en ik neem ze ook niet persoonlijk - maar een vriendelijke behandeling van mensen die aardig en plezierig in de omgang zijn maakt mijn dag echt wel een stuk leuker :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:52

Ik negeer het... maar het maakt wel dat ik een veel minder fanatieke bokker ben dan ik een aantal jaar geleden was. Het kinderachtige gedrag, jaloezie, foute of zelfs schadelijke informatie en de modjes die met twee maten meten maakt bokt voor mij een stuk minder interessant om op rond te surfen. Vroegah :+ kwam ik overal op bokt en praatte en discussieerde ik mee... nu beperkt ik mij vooral tot enkele topics of fora om het voor mij gezellig te houden :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:53

Oh nou ja daar heb ik helemaal geen last van eigenlijk. Nu ben ik ook vooral te vinden in de Algemene delen van Bokt. Ik heb dan ook geen paard (meer) en de hele paardenwereld interesseert me ook gewoon niet zo veel meer.

Ik zie ook wel topics voorbij komen waarvan ik denk :? Maar dan reageer ik gewoon niet.
Ik ben bokker vanaf het begin en het is altijd wel een beetje zo geweest hoor.
Vroeger, als je niks te doen had, ging je lezen op de Mesthoop :j Daar werden topics naar toe verplaatst nadat ze gesloten waren. Kon je de hele rel nog een keer lezen. Wat je daar tegenkwam :oo :+
Maar bijzonder goed vermaak zo op zijn tijd.

Het is niet iets van deze tijd dat mensen brutaler worden oid. De forums e.d. worden gewoon allemaal steeds drukker. Je kan het niet altijd met elkaar eens zijn en dan ontstaat er weleens ruzie en dus een flinke rel. Niks mis mee eigenlijk hoor, net zo als in de gewone wereld ;)
Dat de uitspraken hier af en toe wat harder zijn komt IMO gewoon omdat mensen veilig van achter hun toetsenbord gewoon meer durven te zeggen dan IRL. Daarnaast is geschreven tekst nogal gevoelig voor verkeerde of verschillende interpretatie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:58

TS, ik vraag me alleen een beetje af wat je met dit topic wil bereiken?

Nogmaals, ik vind het echt enorm meevallen en ik draai toch ook al wat jaartjes mee op Bokt ;). Ik heb heus wel pittige discussies gevoerd die echt niet altijd leuk waren maar nu niet erger dan vroeger volgens mij. Het is denk ik maar net hoe je er zelf mee om gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:59

Blijheid schreef:
Op zich mee eens :) Maar bij de regels van HAW staat bijvoorbeeld ook;
Citaat:
Het is niet de bedoeling om vooraf kenbaar te maken dat je op bepaalde dingen geen commentaar wenst te ontvangen (bijv. "graag geen commentaar op de slof'"). Door een topic op HAW te openen geef je automatisch aan dat je openstaat voor reacties. Wel kun je uitleggen waarom je gebruik maakt van bijvoorbeeld de slof, hiermee kun je veel reacties voor zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in hoor :j Maar toch denk ik dat het wel een middenweg blijft in hoe je dat kunt doen. Als iemand echt aangeeft voor bepaalde dingen niet open te staan is dat voor mij bv vooral een reden om er eigenlijk uberhaupt niets mee te doen. Ik kan dan wel een heel verhaal schrijven, maar de ander wil het toch niet horen. En dan denk ik dat het een stuk beter werkt om iemands topic snel naar beneden te laten zakken door geen reacties op dat soort topics, en te reageren bij andere mensen die wel een leuk topic openen en open staan voor opmerkingen.

Nu is het bv vaak zo dat juist zo'n topic dat niet voldoet veel reacties krijgt, daardoor bovenin staat, door meer mensen gezien wordt, meer reacties krijgt, terwijl die persoon daar helemaal niet voor open staat. Juist als mensen op HAW alleen maar topics en reacties zien waarbij het wel leuk loopt (goeie openingspost, constructieve opmerking van de gebruikers) nemen mensen dat over, want dat is dan de manier om reacties te krijgen.

Citaat:
Als je foto's plaatst weet je dus dan je (rijtechnisch) commentaar kunt krijgen. Ik ben helemaal voor opbouwende en positieve reacties, begrijp me niet verkeerd :) Maar ik denk juist dat als je als TS ook een prettige toon aan slaat de reacties een stuk prettiger zijn dan wanneer je al begint met een nors "ik wil geen commentaar'. Je maakt samen de muziek, als TS en reageerders, dus houd ook beiden een toon aan zoals je die terug wil hebben :)

Da's helemaal waar hoor :) Dat maakt ook heel veel uit :j

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:02

Ik vind het wel meevallen eigenlijk, zo nu en dan kom ik er een tegen maar dan lees ik gewoon niet verder en ga naar het volgende topic. Het is volgens mij wel wat meer in de zomervakantie is mij opgevallen maar ach, er zijn nog genoeg leuke topics :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:27

@shadow het was maar een voorbeeld.
Als iemand onbeleefd oid is zeg ik dat gewoon. Of als iemand voordringt of zo.
Het heeft imo niet te maken met onvriendelijk over komen, dat maken anderen er weer van. Van die koude kaklui (die lopen hier genoeg) meestal of onzekere mensen