Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BartVB schreef:Zonder hier een heel juridisch verhaal van te willen maken; wat hier verder vooral van toepassing is is het citaatrecht (maar ik ben geen jurist dus correct me if I'm wrong). Een medium (Bokt in dit geval) heeft het recht om een een foto te 'citeren' als 'aankondiging' (zie artikel 15a van de Auteurswet). We gebruiken een klein gedeelte uit een foto om een foto(-reeks) van een gebruiker onder de aandacht te brengen.
lifaya schreef:AafkeB schreef:Je hebt de door mij gegeven link niet gelezen, lees maar even. Zelfs zonder logo mag er niet aan jou foto's gesleuteld worden zonder uitdrukkelijke toestemming (licentie)
Een logo is niets meer dan 'let op'... afblijven omdat sommige mensen denken dat je alles zo maar mag gebruiken.
excuus, inderdaad geen link gelezen maar gezien je "met logo" dikgedrukt had en niet sprak over met of zonder, nam ik aan dat je dus ook bedoelde dat foto's zonder logo niet beschermd waren
Queelens schreef:Minikatje: Ik denk dat als je fotograaf was dat je wel had begrepen dat het niet zo gewaardeerd word dat er aan foto's (en in dit geval de 'auteursrechten' geknoeid word.
_San87_ schreef:Bart, lees het door jou aangehaalde artikel eens goed door en bekijk dan of je het nog steeds geoorloofd vindt dat het 'geciteerde' deel bewerkt mag worden door het logo weg te halen.
BartVB schreef:Overigens mag je natuurlijk altijd een PB sturen naar de mensen die werken aan Uitgelicht om te vragen jouw foto's niet te gebruiken. We proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Ik hoop dat ik zo het een en ander aan vragen het kunnen beantwoorden? Als er nog onduidelijkheden zijn dan horen we dit graag.
Amanda schreef:JorisDy: In deze specifieke foto niet.
Maar kijk eens naar alle foto's. Op elke foto staat tegenwoordig een logo. En dat wordt er afgeknipt of in dit geval afgegumd. Ik heb simpelweg niet de tijd om elke dag voor alle foto's een pb te sturen.
Daarom zoek ik ook even naar een manier wat wel werkbaar is.
Ik wil daarom ook gewoon met jullie in gesprek, daar sta ik ook gewoon voor open, kijk maar naar het eerdere topic over uitgelicht. Daar hebben we het met een hele groep heel kritisch over uitgelicht gehad en veel verbeterpunten doorgevoerd. Maar ik wil dat wel op een normale manier doen. Ik veroordeel niemand, snauw ook niemand af en verwacht dat eigenlijk ook van jullie.
lifaya schreef:Amanda mijn complimenten voor je mooie duidelijke uitleg en post!
Anoniem schreef:Maar aan de fotograven. Hebben jullie dan liever dat je foto's gewoon niet meer verschijnen in de uitgelicht?
Want dat is denk ik de consequentie, als het afknippen/gummen. Zo'n issue is.
anneliesdj schreef:Ach mensen laten we niet vergeten dat modjes ook maar gewone mensen zijn zoals wij.
En een pb sturen en wachten op antwoord zou betekenen dat alles met 2/3 dagen vertraging pas in uitgelicht komt, denk dat dat ook niet de bedoeling is.
Wellicht is het dan makkelijker bij het aanmaken van een fototopic een knop te maken 'ik geef toestemming voor uitgelicht', ben je meteen klaar en hoeven er geen pb's over en weer te gaan.
Nyckle schreef:Het is mij ook al eens opgevallen bij foto's van mij, en eerlijk gezegd kan ik me er niet druk om maken.Uitgelicht betekent dat je topic tig keer vaker bekeken wordt, en dus je foto's (als fotograaf zijnde) ook. Da's weer reclame voor jou als fotograaf. Het is toch een beetje geven en nemen. Als bokkers vervolgens het topic aanklikken door uitgelicht zien ze het logo wel dus ik zie het probleem niet zo.
Leverage schreef:Zijn er nog andere boksers met ideeën hoe dit aangepakt kan worden zodat beide partijen tevreden zijn?Vul maar aan met ideeën!
Citaat:- Fotograaf/TS levert zelf een logo-vrije thumbnail aan bij de Mod voor Uitgelicht
Amanda schreef:lifaya schreef:Amanda mijn complimenten voor je mooie duidelijke uitleg en post!
Graag gedaan hoor. Uitgelicht is onderhand een soort kindje. Ik doe het met veel plezier en de reacties erop zijn altijd erg leuk om te lezen.
Ook verbeterpunten en kritiek vind ik erg interessant en alleen maar goed, want daar wordt het alleen maar beter van.
Daarom wil ik ook kijken hoe we dit een volgende keer anders kunnen doen.
Leverage had zelf nog een goede optie: de fotograaf een pb sturen voor een copyrightvrije foto. Lijkt mij een hele goede optie voor de foto's waarbij het copyright in de uitsnede valt. En dan de foto's waarvan het buiten de uitsnede valt houden zoals het is.
Maar ik hoor graag jullie mening daarover.
Ik kom er weer niet tussen
Amanda schreef:lifaya schreef:Amanda mijn complimenten voor je mooie duidelijke uitleg en post!
Graag gedaan hoor. Uitgelicht is onderhand een soort kindje. Ik doe het met veel plezier en de reacties erop zijn altijd erg leuk om te lezen.
Ook verbeterpunten en kritiek vind ik erg interessant en alleen maar goed, want daar wordt het alleen maar beter van.
Daarom wil ik ook kijken hoe we dit een volgende keer anders kunnen doen.
Leverage had zelf nog een goede optie: de fotograaf een pb sturen voor een copyrightvrije foto. Lijkt mij een hele goede optie voor de foto's waarbij het copyright in de uitsnede valt. En dan de foto's waarvan het buiten de uitsnede valt houden zoals het is.
Maar ik hoor graag jullie mening daarover.
Ik kom er weer niet tussen