Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:33

Het is mij ook al eens opgevallen bij foto's van mij, en eerlijk gezegd kan ik me er niet druk om maken. := Uitgelicht betekent dat je topic tig keer vaker bekeken wordt, en dus je foto's (als fotograaf zijnde) ook. Da's weer reclame voor jou als fotograaf. Het is toch een beetje geven en nemen. Als bokkers vervolgens het topic aanklikken door uitgelicht zien ze het logo wel dus ik zie het probleem niet zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:35

JorisDy: In deze specifieke foto niet.
Maar kijk eens naar alle foto's. Op elke foto staat tegenwoordig een logo. En dat wordt er afgeknipt of in dit geval afgegumd. Ik heb simpelweg niet de tijd om elke dag voor alle foto's een pb te sturen.
Daarom zoek ik ook even naar een manier wat wel werkbaar is.

Ik wil daarom ook gewoon met jullie in gesprek, daar sta ik ook gewoon voor open, kijk maar naar het eerdere topic over uitgelicht. Daar hebben we het met een hele groep heel kritisch over uitgelicht gehad en veel verbeterpunten doorgevoerd. Maar ik wil dat wel op een normale manier doen. Ik veroordeel niemand, snauw ook niemand af en verwacht dat eigenlijk ook van jullie. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:35

Bart, lees het door jou aangehaalde artikel eens goed door en bekijk dan of je het nog steeds geoorloofd vindt dat het 'geciteerde' deel bewerkt mag worden door het logo weg te halen.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:36

BartVB schreef:
Zonder hier een heel juridisch verhaal van te willen maken; wat hier verder vooral van toepassing is is het citaatrecht (maar ik ben geen jurist dus correct me if I'm wrong). Een medium (Bokt in dit geval) heeft het recht om een een foto te 'citeren' als 'aankondiging' (zie artikel 15a van de Auteurswet). We gebruiken een klein gedeelte uit een foto om een foto(-reeks) van een gebruiker onder de aandacht te brengen.

Citeren betekent niet dat je zomaar mag knoeien aan een foto! Of iets weglaten (een foto is iets anders dan een gedeelte van een tekst!)

Rennie89

Amanda mijn complimenten voor je mooie duidelijke uitleg en post! +:)+

AafkeB

lifaya schreef:
AafkeB schreef:
Je hebt de door mij gegeven link niet gelezen, lees maar even. Zelfs zonder logo mag er niet aan jou foto's gesleuteld worden zonder uitdrukkelijke toestemming (licentie)
Een logo is niets meer dan 'let op'... afblijven omdat sommige mensen denken dat je alles zo maar mag gebruiken.

excuus, inderdaad geen link gelezen maar gezien je "met logo" dikgedrukt had en niet sprak over met of zonder, nam ik aan dat je dus ook bedoelde dat foto's zonder logo niet beschermd waren :)

;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:37

Queelens schreef:
Minikatje: Ik denk dat als je fotograaf was dat je wel had begrepen dat het niet zo gewaardeerd word dat er aan foto's (en in dit geval de 'auteursrechten' geknoeid word. :)

ik ben ook fotograaf en ik denk eerlijk gezegd echt dat je alleen jezelf in je voet schiet door hier moeilijk over te doen, als je foto's op uitgelicht staan worden ze veel meer bekeken en ja dat levert bokt wat op maar jou ook en op de thumbnail zijn de meeste logo's toch niet meer leesbaar en schiet je er dus weinig mee op dat ze perce zouden moeten blijven staan :o? .
Ik denk trouwens dat logo's helemaal niet zoveel ter beveiliging doen en wel degelijk voornamelijk als sluikreclame dienen, tenminste de meeste logo's hier op bokt zijn echt makkelijk af te snijden en/of weg te poetsen dus als je ervan uit gaat dat mensen je logoloze thumbnail stelen zijn ze ook heus niet te beroert om het logo er ff af te knippen/poetsen >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:38

Maar aan de fotograven. Hebben jullie dan liever dat je foto's gewoon niet meer verschijnen in de uitgelicht?

Want dat is denk ik de consequentie, als het afknippen/gummen. Zo'n issue is.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:38

_San87_ schreef:
Bart, lees het door jou aangehaalde artikel eens goed door en bekijk dan of je het nog steeds geoorloofd vindt dat het 'geciteerde' deel bewerkt mag worden door het logo weg te halen.

En lees dit eens door:

http://www.meindertvandijkfotografie.nl ... ightregels

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:39

Zijn er nog andere boksers met ideeën hoe dit aangepakt kan worden zodat beide partijen tevreden zijn? :) Vul maar aan met ideeën!

Citaat:
- Fotograaf/TS levert zelf een logo-vrije thumbnail aan bij de Mod voor Uitgelicht
Laatst bijgewerkt door Leverage op 19-06-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:39

BartVB schreef:
Overigens mag je natuurlijk altijd een PB sturen naar de mensen die werken aan Uitgelicht om te vragen jouw foto's niet te gebruiken. We proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Ik hoop dat ik zo het een en ander aan vragen het kunnen beantwoorden? Als er nog onduidelijkheden zijn dan horen we dit graag.

je kunt toch ook gewoon als fotograaf dan vragen om een andere banner te gebruiken (mss zelf 1 insturen) waarbij het logo niet is weggeshopt
maar ik denk dat er nu wel sowieso rekening mee gaat gehouden worden :) en fotografen zullen nu meer kijken naar de banner en de 'originele' foto uit het topic; en ik vind het wel fatsoenlijk om eerst een PB te sturen en erna pas een topic te openen desnoods
je gaat trouwens ook niet iets eerst openbaar maken en dan pas privé :) beetje doordachtig te werk gaan,
ik vind het een terecht topic en een terechte discussie, maar ik had liever gezien dat er eerst contact opgenomen was geweest met Amanda en dan pas het topic openen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Amanda schreef:
JorisDy: In deze specifieke foto niet.
Maar kijk eens naar alle foto's. Op elke foto staat tegenwoordig een logo. En dat wordt er afgeknipt of in dit geval afgegumd. Ik heb simpelweg niet de tijd om elke dag voor alle foto's een pb te sturen.
Daarom zoek ik ook even naar een manier wat wel werkbaar is.

Ik wil daarom ook gewoon met jullie in gesprek, daar sta ik ook gewoon voor open, kijk maar naar het eerdere topic over uitgelicht. Daar hebben we het met een hele groep heel kritisch over uitgelicht gehad en veel verbeterpunten doorgevoerd. Maar ik wil dat wel op een normale manier doen. Ik veroordeel niemand, snauw ook niemand af en verwacht dat eigenlijk ook van jullie. :)

Fijn dat je het zo netjes op wilt lossen, die ervaring heb ik vaker met je gehad, heel prettig :).

Ik denk dat het probleem vooral is dat het nut van het weghalen van het logo niet gesnapt wordt. Het logo was niet storend aanwezig in het door jou 'geciteerde' deel van de foto :). Je moet weten, citeren mag, maar je mag niet naar believen aanpassingen gaan doorvoeren aan het geciteerde deel. Niet alleen is het niet netjes om zomaar foto's van een ander te gaan bewerken, het is ook niet toegestaan wettelijk :). Maar goed, dat weet je nu.

Ik denk dat de oplossing vrij makkelijk is, mocht er na het uitsnijden nog logo zichtbaar zijn, gewoon plaatsen met logo (mits volledig), staat het logo er half op, stuur even een PB'tje of het logo eruit geshopt mag worden, of kies een andere foto :).

GamblersCup

Amanda, dit gezeur met auteursrechten is al jaren een heet onderwerp bij bokt. Dit is niet nieuw. En als je dan het baantje zoals dat van jou toebedeeld krijgt, is het belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Je zit verdorie logo's van foto's van fotografen weg te shoppen!!! Dan weet je toch dat je zeker moet zijn of dat wel mag of niet! Eigenlijk, dat het logisch is dat het NIET ongevraagd mag, hou je niet van de domme. Of bokt in dit geval, dan hadden ze je beter in moeten werken aangezien dit een thema is wat al jaren speelt. Ja, ook achter de schermen. JUIST achter de schermen.
En dan geef je zelf nog een quote waar duidelijk in staat dat het om citeren gaat, niet om het knoeien/veranderen van het materiaal. Dat KAN niet anders geïnterpreteerd worden, en dat weet bokt wel. Maar wil bokt eigenlijk niet weten ;-)

Gewoon toestemming vragen en klaar, probleem opgelost en op een legale manier een mooie voorpagina hebben!

HeavensLove

Leverage schreef:
Zijn er nog andere boksers met ideeën hoe dit aangepakt kan worden zodat beide partijen tevreden zijn? :) Vul maar aan met ideeën!

Citaat:
- Fotograaf/TS levert zelf een logo-vrije thumbnail aan bij de Mod voor Uitgelicht

dat idee had ik dus ook zelf ^^

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:40

lifaya schreef:

Graag gedaan hoor. Uitgelicht is onderhand een soort kindje. Ik doe het met veel plezier en de reacties erop zijn altijd erg leuk om te lezen. :j
Ook verbeterpunten en kritiek vind ik erg interessant en alleen maar goed, want daar wordt het alleen maar beter van.
Daarom wil ik ook kijken hoe we dit een volgende keer anders kunnen doen.

Leverage had zelf nog een goede optie: de fotograaf een pb sturen voor een copyrightvrije foto. Lijkt mij een hele goede optie voor de foto's waarbij het copyright in de uitsnede valt. En dan de foto's waarvan het buiten de uitsnede valt houden zoals het is.

Maar ik hoor graag jullie mening daarover.

Ik kom er weer niet tussen :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:40

Dan maar geen uitgelicht meer? Of één keer in de week zodat iedereen aangeschreven kan worden? Of alleen foto's waar geen logo op staat?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:41

Anoniem schreef:
Maar aan de fotograven. Hebben jullie dan liever dat je foto's gewoon niet meer verschijnen in de uitgelicht?

Want dat is denk ik de consequentie, als het afknippen/gummen. Zo'n issue is.

Weet je er staat van mij een foto in het Photoshop Magazine, netjes met waar de foto staat + mijn logo. En idd... ik zal nu wel 2x nadenken voordat ik hier foto's ga plaatsen. Met name foto's waarvan ik beslist niet wil dat er mee gerotzooid wordt...

AaronYve

anneliesdj schreef:
Ach mensen laten we niet vergeten dat modjes ook maar gewone mensen zijn zoals wij.

En een pb sturen en wachten op antwoord zou betekenen dat alles met 2/3 dagen vertraging pas in uitgelicht komt, denk dat dat ook niet de bedoeling is.
Wellicht is het dan makkelijker bij het aanmaken van een fototopic een knop te maken 'ik geef toestemming voor uitgelicht', ben je meteen klaar en hoeven er geen pb's over en weer te gaan.

Dit lijkt mij eigenlijk nog de beste oplossing

HeavensLove

Nyckle schreef:
Het is mij ook al eens opgevallen bij foto's van mij, en eerlijk gezegd kan ik me er niet druk om maken. := Uitgelicht betekent dat je topic tig keer vaker bekeken wordt, en dus je foto's (als fotograaf zijnde) ook. Da's weer reclame voor jou als fotograaf. Het is toch een beetje geven en nemen. Als bokkers vervolgens het topic aanklikken door uitgelicht zien ze het logo wel dus ik zie het probleem niet zo.

idem!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:42

Leverage schreef:

Citaat:

Juist deze zie ik ook als een goede optie mocht er moeilijk worden gedaan over logo in beeld :j
Ergens boven mij wordt ook een goede optie genoemd, het aanvinken van toestaan voor uitgelicht :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 19-06-14 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Amanda schreef:
lifaya schreef:

Graag gedaan hoor. Uitgelicht is onderhand een soort kindje. Ik doe het met veel plezier en de reacties erop zijn altijd erg leuk om te lezen. :j
Ook verbeterpunten en kritiek vind ik erg interessant en alleen maar goed, want daar wordt het alleen maar beter van.

Leverage had zelf nog een goede optie: de fotograaf een pb sturen voor een copyrightvrije foto. Lijkt mij een hele goede optie voor de foto's waarbij het copyright in de uitsnede valt. En dan de foto's waarvan het buiten de uitsnede valt houden zoals het is.

Ik vind dat geen gek idee eigenlijk!

Liselot

Amanda schreef:
lifaya schreef:

een logo vrije foto bedoel je :D

Is het geen optie om een onderregel te maken waar de naam van de fotograaf op staat als het logo er dan toch af moet?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:43

Si :j ! Plus je kan als fotograaf een beetje sturen in welke foto er in uitgelicht komt te staan :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:43

Een copyrightvrije foto ga je niet krijgen, denk ik zo :)). Een foto zonder logo zou geen probleem moeten zijn, daarentegen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:44

Ik vind de optie van Anneliesdj eigenlijk het beste. Al het andere lijkt me zo tijdrovend en arbeidsintensief...