Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:55

Jannepauli schreef:
Koper schreef:
Gewoon omdat ik wil dat mensen mijn posts met aandacht lezen.

Met deze zin geef je dus al aan dat een recensie c.q. kudo een waardebepaling wordt. Hoe meer kudo's, hoe beter. Je ego is gestreeld, je bent van importantie, dus wordt je post met aandacht gelezen.

Sorry maar ik vind het kleuter mentaliteit (niet persoonlijk bedoeld) . Het snoepje van de juf, het plakplaatje van de meester.

Tja, dat is ook maar wat je er zelf van maakt. Dus op tweakers zitten alleen maar mensen wiens ego graag gestreeld wordt? :+

Verder zou ik het hier invoeren, juíst omdat het om levende wezens gaat en niet om apparaten. Als je cokputer crasht door een verkeerd advies is dat jammer, met een paard crashen levert botbreuken op enzo :+

Jannepauli

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:20

Ik weet niet eens wat Tweakers is. Wil ik dat weten? Nee.

En verder vind ik je argument niet erg verstandig: moet het over het algemeen genomen schamele kennisnivo van bokt op dieren losgelaten worden en daar dan nog voor beloond worden ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:38

Magrathea schreef:
Jannepauli schreef:

Met deze zin geef je dus al aan dat een recensie c.q. kudo een waardebepaling wordt. Hoe meer kudo's, hoe beter. Je ego is gestreeld, je bent van importantie, dus wordt je post met aandacht gelezen.

Sorry maar ik vind het kleuter mentaliteit (niet persoonlijk bedoeld) . Het snoepje van de juf, het plakplaatje van de meester.

Tja, dat is ook maar wat je er zelf van maakt. Dus op tweakers zitten alleen maar mensen wiens ego graag gestreeld wordt? :+

Verder zou ik het hier invoeren, juíst omdat het om levende wezens gaat en niet om apparaten. Als je cokputer crasht door een verkeerd advies is dat jammer, met een paard crashen levert botbreuken op enzo :+

Een iOS is een iOS. Niet ieder paard is hetzelfde :+. Daarnaast, ik breek liever m'n been dan dat m'n dure computer crasht :o.

Nu ja, dat kudo's geven is natuurlijk alleen maar symptoombestrijding. Daarnaast kan ik wel raden wie de kudo's krijgen en dat zijn niet de mensen met de kennis :').

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:08

Daar ben ik ook bang voor, het is in de zoektocht naar werk al belangrijker wie je kent, dan wat je kent; maar dat zal met een dergelijk punten systeem vrees ik ook gebeuren. Niet wat je kent is belangrijk, maar wie je kent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:10

Ik denk dat dat wel meevalt. Je vriendjes punten geven is een maand leuk maar op den duur gaat het vervelen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat die pak 'm beet 100 punten die je daar misschien mee krijgt erg veel schelen op het totaal aantal bokkers.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:47

Heel, heel soms post ik hier nog, maar echt kennis delen doe ik nog maar zelden. Met 40 jaar ervaring in de paarden wil ik mezelf nog net geen "expert" noemen maar hoogstens "iemand met een behoorlijk stukje ervaring en een gezonde dosis boerenverstand". Toch heb ik zelf soms ook nog vragen hoor!
En nee, dan ga ik geen kudo's tellen. Dan ga ik vragen en lezen.

Helaas is op Bokt zoveel tegenstrijdigs te lezen dat het geheel al snel ongeloofwaardig wordt. De echte kennis is volgens mij grotendeels verdwenen of monddood gemaakt. Tegenwoordig haal ik mijn info liever ergens anders. Gek genoeg is dat nog steeds vaak bij mensen met wie ik vroeger vaak in de clinch lag, vooral op Bokt :D

Bokt is voor mij verworden tot een "man, man, man, lees dàt nou toch eens"-forum. Leuk leesvoer, dat wel, maar geen bron van kennis meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:23

Mijn punt is dat in mijn beleving, het algehele niveau van bokt gewoon ontzettend zakt, vraag me af of je dat met een kudo constructie omhoog gaat krijgen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:33

LadyMadonna schreef:
Mijn punt is dat in mijn beleving, het algehele niveau van bokt gewoon ontzettend zakt, vraag me af of je dat met een kudo constructie omhoog gaat krijgen

Als de mensen met kennis het fijn vinden om waardering daadwerkelijk op één of andere manier te zien (en imo vinden een hoop mensen het best wel prettig om terug te zien dat hun bijdrage iets heeft betekend voor iemand, als je baas of je collega zeggen dat je iets goed hebt gedaan, of zelfs alleen maar: dank je voor je hulp, is dat ook fijn, toch?), dan zou zo'n soort systeem best tot gevolg kunnen hebben dat mensen die nu niet of weinig meer posten dat weer meer gaan doen.

Maar ook als dat niet gebeurt, op één of andere manier aangeven dat een post hout snijdt/nuttig is lijkt mij in ieder geval zinvol voor complete beginners die kaf echt niet van koren kunnen onderscheiden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:44

Ik denk ook niet dat punt systemen bij gaat dragen aan de toch al dalende kennis dat gepost wordt.
Zoals al vaker gezegd, de mensen met kennis hebben vaak toch al geen zin om iets te plaatsen omdat je post gewoon ondergesneeuwd raakt onder alle onzin die daarna gepost wordt.
Er zijn idd enkele sub fora zoals fokkerij, waar het voor alle penny's niet interessant is om rond te hangen, en waar dus wel serieus gereageerd wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:18

Eens met palousa-boy.
Bokt wordt steeds minder interessant voor een grote groep gebruikers. Ik kom ook nauwelijks buiten m'n hk topics (die niet eens paard gerelateerd zijn).

Vraag me af hoe het team hierin staat? Moet bokt een "penny forum" worden of een serieus forum?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:43

door een systeem te ontwikkelen waaruit de waardering van een post blijkt, zorg je dat mensen meer aandacht gaan besteden aan het geven van een antwoord. Daardoor kan een discussie beter gevoerd worden omdat je niet meer weg komt met dat is gewoon zo. Je moet argumenten aan gaan dragen. Hierdoor zal de kennis weer toenemen.

In plaats van de nu veel geplaatste oneliners krijg je dan waarschijnlijk boeiende onderbouwde discussies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:37

Of niet. Op de frontpage van FOK! heb je ook een puntensysteem. De achterlijke/niet serieuze comments krijgen net zo goed pluspunten. Daar ga je dan met je kudo's :').

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:41

Ik vrees een beetje dat de kudo's als likes gaan werken, iedereen om het meest kudo's om het meest populair te lijken... Ik weet het niet hoor... Misschien eens een "proefperiode"?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:19

Waarom vroeg ik me af als je kennis zoekt ga je niet naar de proffs om hulp? of tips als je zo naar nivo streeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:30

Dat is het issue niet. Bokt is een forum, en op fora deel je kennis en ervaring. Daar zijn fora nou eenmaal voor bedoeld. Er zullen zat mensen zijn (en misschien wel veel meer dan vroeger ook) die bokt niet (meer) raadplegen en ook hun ervaringen niet meer delen.

Wat in de loop der jaren ook steeds verder weg is komen te staan is dat bokt oorspronkelijk een paardenforum was. Dat is het allang niet meer, maar beleidsmatig is dat nooit helemaal goed uitgekristalliseerd. Vandaar nog steeds de 25 nuttige posts-regels, om niet-paardenmensen te weren. Maar als het geen 'echt' paardenforum meer is, dan is dat een beetje tegenstrijdig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:03

Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit dat de kennis verdwijnt of welke stroming/discipline men beoefend :o ieder zo zijn/haar ding!

Ik zit zelf op Bokt voor de gezelligheid en reageer dan bijna ook alleen in de huiskamertopics :) en ja af en toe lees ik een fijne tip!

De kennis haal je niet vanachter je toetsenbord, maar uit de praktijk...al zit men er achterstevoren op, prima toch!
Ik kan mezelf er niet druk om maken...als ze er niks van bakken, dan moeten ze maar goed les nemen denk ik dan :P ik ga ze echt geen advies geven...

En wat is (veel) kennis? ik weet best wat van paarden/rijtechnisch/medisch/materiaal ed, maar ook mijn kennis is maar beperkt!
Daarbij de echte kennis & kunde filter je er zo uit, maar meerendeel hier op Bokt neem ik niet serieus
of lees ik niet eens, al ik raad wil ga ik wel raad vragen bij mensen met echt kennis van zaken in real life!

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:52

Er zijn zoveel mensen met zoveel verschillende meningen dat ik het ook lastig vind soms .. dan denk ik naar wie moet ik luisteren.. in eerste instantie naar mijn gevoel maar wat als mijn gevoel het niet goed heeft?

Sommige denken alles te weten terwijl ze geen idee hebben wat ze aan het doen zijn..
waardoor de 'echte' kenners links gelaten worden..

Ik vind dit soms jammer want je kan een hele hoop van elkaar leren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:47

Op sommige fora is het inderdaad wel leuk als je ziet dat bepaalde users een bepaald aantal sterren als waardering heeft ofzo, dat geeft toch een soort vertrouwen dat je iemand getroffen hebt die weet waar die over praat of althans wiens advies (veel) mensen geholpen heeft :)

En het zou inderdaad wel kunnen stimuleren denk ik, als je ergens wat vanaf weet, dat je dan toch iets van waardering daarvoor krijgt :)

Maar ik denk dat het toch wel lastig is om zoiets goed op poten te zetten.
Want inderdaad: iemand kan erg kundig zijn op een bepaald gebied, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat diegene de waarheid in pacht heeft of dat dat de enige juiste aanpak is.

En dan heb je nog het "probleem" dat mensen die ergens heel veel vanaf weten, daar vaak toch ook iets commercieels mee doen waardoor je weer de suggestie wekt dat het diegene misschien meer om "reclame" gaat dan om het helpen van de TS. Ik vind dat altijd lastig.

Maar het zou wel leuk zijn als je gericht iemand aan kon spreken waarvan "onder ons" bekend is dat die bvb. heel veel weet over bvb. ontworming, weidebeheer, luchtzuigen, bitten... noem maar op.

Want zo zijn er toch best wel wat bokkers die een bepaalde expertise hebben en op zich is dat hartstikke waardevol :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 22:45

Reactie vanuit het team?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:52

Ben bang dat ze niet zo veel te melden hebben ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:01

Ik denk dat er zat te melden kan zijn, maar als ik zo het topic doorlees ben ik benieuwd waar je precies een reactie op wil hebben?

Let wel ik ben wel een teamlid, maar ik behoor niet tot het team dat hier vanuit het team een reactie op zal geven. Dus vanuit mijn Bokkersbeleving waar zou je precies reactie op willen want ik zie verschillende dingen die de revue passeren. Het invoeren van Kudo's? Het idee dat het 'algemene niveau' is gedaald? Het gevoel dat er nu meer penny's rondlopen die onbeschaamd hun mening geven? Het gevoel dat de oldbies alles wel al een keer voorbij hebben zien komen en daarom minder reageren? Het idee dat er zoveel verschillende splitsingen zijn in het behandelen van een probleem of situatie dat je als newbie door de verschillende antwoorden het bos niet meer ziet? Of iets anders?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 11:37

Forumzaken is oa bedoelt om mee te denken met de gang van zaken op bokt, naaf mijn weten...

Ik zou graag van het team weten waar ze heen willen met bokt. Moet bokt een forum blijven waar je kennis kan opdoen en delen? Of moet het een pennyforum worden? Welke koers wil men varen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:39

Maar wat kan het team er aan doen dat bepaalde bokkers met kennis niet meer (willen) reageren?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:42

Ik snap je eerste opmerking niet zo goed. Ik wil nergens suggereren dat je niet mee mag denken, maar ik zie een vraag over een reactie van het team. En ik zie zoveel vragen en suggesties voorbij komen dat ik mij afvroeg waar er precies een reactie op moest komen. Waarmee ik trouwens ook niet wil suggereren dat er geen reactie hoeft te komen als dat niet duidelijk zou zijn. Je loopt alleen wel kans dat het een algemeen antwoord is waarmee je misschien ontevreden zou zijn. De laatste paar reacties/pagina's gingen over kuddo's, maar dat is eigenlijk niet waar het topic mee begon.

MyWishMax schreef:
Maar wat kan het team er aan doen dat bepaalde Bokkers met kennis niet meer (willen) reageren?

Op zich is hier wel iets voor te bedenken natuurlijk :D Je zou dan eerst moeten analyseren waarom dat zo is, maar eerst of de situatie voldoende groot is, dan kijken of dat iets te maken heeft met het reilen en zeilen van en op Bokt. En dan kijken of je die oorzaken weg kunt halen.

Overigens wil ik hier maar gelijk aangegeven dat ik de situatie helemaal niet herken en dat ik eerder denk dat het alleen op bepaalde fora gebeurd. Dus je zou dan ook moeten kijken of het op bepaalde fora wel voorkomt en op andere niet. En dan zou je gelijk kunnen kijken waarom dat zo is. (Vooropgesteld dát het zo is natuurlijk).

Allemaal puur hypothetisch.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:25

MyWishMax schreef:
Maar wat kan het team er aan doen dat bepaalde bokkers met kennis niet meer (willen) reageren?

Bokt aantrekkelijker maken.
Bokt staat naar de buitenwereld toch bekend als dat pennyforum, of dat zeur forum.... Als dat is wat het beheer wil, prima hoor, maar dan ga ik me écht tot de hk beperken.