Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Ik had dat topic vanmiddag al even gelezen voor die uitspraken er waren en ik had als Belg zijnde ook wel even het idee "oei, da's best plat geschreven" maar het was volgens mij wel duidelijk uit de context waar het om ging.
Persoonlijk (bij het nalezen) vond ik de opmerking "je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands" of iets dergelijks best aanvallend. Dat is een uitspraak die erg vaak opduikt bij racistische groeperingen als een franstalig of anderstalig iemand iets vraagt in Vlaanderen. "Je zit in Vlaanderen, leer Nederlands". Best pittig getinte uitspraak als je het zo bekijkt nietwaar? En dat op een Nederlands forum. Wilders zou nog wel eens in zijn handjes durven klappen (en De Wever erbij).
Wil je spraakverwarring? Prima. "Wat mot je" kan je vertalen als "wat moet je" maar pas op, een mot is hier ook gekend als een vliegend insect en ook gekend als een mep. Oep a bakkes. Bakkes is in dit geval je gezicht, een bak in Nederland is een piste en in België is een bak... een doos of container. Een piste is voor Nederlanders volgens mij dan weet die ronde zandbak in een circus... In het Frans in elk geval wel. Faren zijn de grootlichten van een auto en in het Duits is Fahren dan weer rijden.
Nen toep is een joint, ne joint is iets van de loodgieterij denk ik en daar zijn vele studenten bij ons sterk in als ze buizen (niet slagen) voor hun examens. Vaak rond de kerstperiode, Pasen en natuurlijk in juni. Een pijp zetten is ook weer wat anders dan een buis plaatsen uiteraard en een pijpmuil... daar maak ik geen tekening bij
Varekaj schreef:"je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands"
Polly schreef:petraaken schreef:Een Camion is een vrachtwagen en ik vermoed dat deze persoon dus een Vlaamse (zou zelfs durven zeggen west-vlaming) is. In het Vlaams en vooral in West-Vlaanderen zitten er veel franse woorden in de taal en de dialecten.
maar bokt.nl is toch een nederlands forum?
Polly schreef:maar bokt.nl is toch een nederlands forum?
Polly schreef:ik zeg toch nergens dat ik het niet gezellig vind? Ik vroeg gewoon om verduidelijking, dat dat door anderen meteen als negatief word opgevat, ik heb het nu wel vaak genoeg uitgelegd denk ik dat het niet negatief bedoeld was. En als het niet vaak genoeg was dan is het jammer, ben er nu wel een beetje klaar mee.
Ik heb niks tegen de vlaamse bokkers, ik heb ook eerst in het topic om verduidelijking gevraagd en later gereageerd op een andere user, toen een berg oliebol per PB over me heen gekregen en uiteindelijk word er in dit topic verteld dat er gediscrimineerd word. Wat een poppenkast!![]()
Oh ja, en alle mensen die het blijkbaar wel eens zijn maar het niet in dit topic durven te vermelden, thnx voor de PB's
Bhriseis schreef:Polly schreef:ik zeg toch nergens dat ik het niet gezellig vind? Ik vroeg gewoon om verduidelijking, dat dat door anderen meteen als negatief word opgevat, ik heb het nu wel vaak genoeg uitgelegd denk ik dat het niet negatief bedoeld was. En als het niet vaak genoeg was dan is het jammer, ben er nu wel een beetje klaar mee.
Ik heb niks tegen de vlaamse bokkers, ik heb ook eerst in het topic om verduidelijking gevraagd en later gereageerd op een andere user, toen een berg oliebol per PB over me heen gekregen en uiteindelijk word er in dit topic verteld dat er gediscrimineerd word. Wat een poppenkast!![]()
Oh ja, en alle mensen die het blijkbaar wel eens zijn maar het niet in dit topic durven te vermelden, thnx voor de PB's
Ehm ik impliceerde nergens dat jij het niet gezellig vindt hoor. Ik wou mijn post vooral zo on-aanvallend mogelijk maken (want jee waar gaat het anders heen)
Citaat:van al die tijd dat ik als "Vlaamse" op bokt zit, heb ik nog nooit gezien dat er zo aanvallend wordt gereageerd op "vreemde" woorden en vind dit erg kort door de bocht, om niet te zeggen discriminerend.
Misschien ligt het in onze aard om ons makkelijk aan te passen aan een taal, want oh ja, in NL gebruiken ze ook veel woorden en uitdrukkingen die bij ons niet of amper in gebruik zijn. Nooit eerder heb ik daar een punt van gemaakt, altijd gevraagd wat er juist bedoeld werd en uiteindelijk zelfs over genomen.
En wat getreft het dialect typen of woorden niet voluit typen, ik denk niet dat het alleen vlamingen zijn die daar een hand van weg hebben. "vroegeugh" ed heb ik nooit eerder dan hier op bokt gezien.
Ik hoop oprecht dat dit een losstaand feit was, want het zou zonde zijn dat de sfeer op bokt verziekt wordt. dit is toch een forum om te kunnen ervaringen, lief en leed met onze allerliefste viervoeters te kunnen delen, niet? Wel voor mij gaat dit verder dan louter een taal.