Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:45

Jammer genoeg kan dat van het topic waardoor de discussie begonnen is niet gezegd worden.
Hopelijk krijgt het arme kind nog voldoende antwoord op haar vraag.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:04

Ik vind dit ook wel een grappig topic. Ben geboren in Den Haag en woon nu alweer een aantal jaar in België. In het begin snapte ik ook niet alle woorden. Voor de Vlamingen heel normale woorden en correct Nederlands maar voor mij abacadabra. Snapten ze niet dat ik het niet snapte :D
Nu gebruik ik ook heel vaak Vlaamse woorden, dat is er ingeslopen, moet er soms weleens over nadenken wat nu Vlaams is of wat Nederlands is.
Mijn dochter zit hier in België op een paardenschool, zij gebruikt helemaal alle Vlaamse uitdrukkingen. Haar school ligt in Limburg en daar hebben ze weer net andere woorden dat hier in de Kempen.

Bestelde een hamburger en kreeg een frikandel, toen ik zei dat ze zich vergist hadden keken ze me heel vreemd aan wat dat ding was toch echt een hamburger :D

De meeste Vlamingen spreken overigens beter Nederlands dan heel veel Nederlanders. Ik heb in Nederland in een paar verschillende provincies gewoond en daar had ik soms meer moeite met de spreektaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:06

Ik had dat topic vanmiddag al even gelezen voor die uitspraken er waren en ik had als Belg zijnde ook wel even het idee "oei, da's best plat geschreven" maar het was volgens mij wel duidelijk uit de context waar het om ging.
Persoonlijk (bij het nalezen) vond ik de opmerking "je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands" of iets dergelijks best aanvallend. Dat is een uitspraak die erg vaak opduikt bij racistische groeperingen als een franstalig of anderstalig iemand iets vraagt in Vlaanderen. "Je zit in Vlaanderen, leer Nederlands". Best pittig getinte uitspraak als je het zo bekijkt nietwaar? En dat op een Nederlands forum. Wilders zou nog wel eens in zijn handjes durven klappen (en De Wever erbij).

Wil je spraakverwarring? Prima. "Wat mot je" kan je vertalen als "wat moet je" maar pas op, een mot is hier ook gekend als een vliegend insect en ook gekend als een mep. Oep a bakkes. Bakkes is in dit geval je gezicht, een bak in Nederland is een piste en in België is een bak... een doos of container. Een piste is voor Nederlanders volgens mij dan weet die ronde zandbak in een circus... In het Frans in elk geval wel. Faren zijn de grootlichten van een auto en in het Duits is Fahren dan weer rijden.
Nen toep is een joint, ne joint is iets van de loodgieterij denk ik en daar zijn vele studenten bij ons sterk in als ze buizen (niet slagen) voor hun examens. Vaak rond de kerstperiode, Pasen en natuurlijk in juni. Een pijp zetten is ook weer wat anders dan een buis plaatsen uiteraard en een pijpmuil... daar maak ik geen tekening bij :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:16

Tja, naar de vaantjes is op zijn Hollands stuk of kapot en een kapoen is een?? jawel een kalkoen. Nee niet zo'n stift voor in je hoefijzer maar zo'n vliegbeest wat meestal de Kerst niet overleeft.
Als je een Vlaams of Hollands woord niet snapt gewoon vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:17

Een kapoen is toch een gecastreerde haan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:18

Een kapoen is een gecastreerde haan :D

Gini

Jaaa, de bak, dat is ook zo een woord waar ik aan heb moeten wennen. 'In de bak rijden', heel raar. Al heb je aan de context genoeg om te weten waar het over gaat.
PS: de bak is in Vlaanderen ook een woord voor de gevangenis.

Shirley

Tegelijk, Ibbel :))

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:20

Varekaj schreef:
Ik had dat topic vanmiddag al even gelezen voor die uitspraken er waren en ik had als Belg zijnde ook wel even het idee "oei, da's best plat geschreven" maar het was volgens mij wel duidelijk uit de context waar het om ging.
Persoonlijk (bij het nalezen) vond ik de opmerking "je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands" of iets dergelijks best aanvallend. Dat is een uitspraak die erg vaak opduikt bij racistische groeperingen als een franstalig of anderstalig iemand iets vraagt in Vlaanderen. "Je zit in Vlaanderen, leer Nederlands". Best pittig getinte uitspraak als je het zo bekijkt nietwaar? En dat op een Nederlands forum. Wilders zou nog wel eens in zijn handjes durven klappen (en De Wever erbij).

Wil je spraakverwarring? Prima. "Wat mot je" kan je vertalen als "wat moet je" maar pas op, een mot is hier ook gekend als een vliegend insect en ook gekend als een mep. Oep a bakkes. Bakkes is in dit geval je gezicht, een bak in Nederland is een piste en in België is een bak... een doos of container. Een piste is voor Nederlanders volgens mij dan weet die ronde zandbak in een circus... In het Frans in elk geval wel. Faren zijn de grootlichten van een auto en in het Duits is Fahren dan weer rijden.
Nen toep is een joint, ne joint is iets van de loodgieterij denk ik en daar zijn vele studenten bij ons sterk in als ze buizen (niet slagen) voor hun examens. Vaak rond de kerstperiode, Pasen en natuurlijk in juni. Een pijp zetten is ook weer wat anders dan een buis plaatsen uiteraard en een pijpmuil... daar maak ik geen tekening bij :))

_O- _O- _O-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:22

Gini schreef:
de bak is in Vlaanderen ook een woord voor de gevangenis.

Hier ook, volgens mij in heel Nederland? :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:22

Varekaj schreef:
"je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands"

wil je even quoten waar je dat ziet staan dan? De enige reactie die een beetje in de buurt komt is deze:

Polly schreef:
petraaken schreef:
Een Camion is een vrachtwagen en ik vermoed dat deze persoon dus een Vlaamse (zou zelfs durven zeggen west-vlaming) is. In het Vlaams en vooral in West-Vlaanderen zitten er veel franse woorden in de taal en de dialecten.

maar bokt.nl is toch een nederlands forum?

niet eens een reactie op TS maar op een andere gebruiker die vermeld dat er veel franse woorden in het vlaams zitten waarop ik reageer met de reactie dat het een NL forum is, met het idee erachter dat ik geen woord frans spreek en dit woord dus ook niet ken.

Wel vind ik dat e.e.a. vreselijk uit z'n verband getrokken word met in het begin van het topic zelfs de 'mededeling' dat er in het betreffende topic gediscrimineerd word.
Laatst bijgewerkt door Polly op 04-01-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:23

Shirley schreef:
Een kapoen is een gecastreerde haan :D

Excuses, je hebt gelijk een kapoen is een haan zonder ballen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:24

Bak, bajes, cachot - yep, allemaal de gevangenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:24

Gini schreef:
Jaaa, de bak, dat is ook zo een woord waar ik aan heb moeten wennen. 'In de bak rijden', heel raar. Al heb je aan de context genoeg om te weten waar het over gaat.
PS: de bak is in Vlaanderen ook een woord voor de gevangenis.

Ja en aan de bak is een andere term voor werken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:27

Polly schreef:
maar bokt.nl is toch een nederlands forum?

niet eens een reactie op TS maar op een andere gebruiker die vermeld dat er veel franse woorden in het vlaams zitten waarop ik reageer met de reactie dat het een NL forum is, met het idee erachter dat ik geen woord frans spreek en dit woord dus ook niet ken.

Wel vind ik dat e.e.a. vreselijk uit z'n verband getrokken word met in het begin van het topic zelfs de 'mededeling' dat er in het betreffende topic gediscrimineerd word.[/quote]

Het punt is net dat die woorden met een Franse oorsprong bij ons gewoon 'algemeen Nederlands' zijn. Tuurlijk kan niet elke Nederlander die woorden begrijpen (en vice versa), maar een camion is in België geen dialect.

En dan komen zo'n opmerkingen wel een beetje hard over, maar misverstanden worden nu eenmaal gemaakt.

Ik denk dat ik voor velen spreek dat ik bokt des te gezelliger vind net omdat er Nederlanders en Belgen op actief zijn :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:32

ik zeg toch nergens dat ik het niet gezellig vind? Ik vroeg gewoon om verduidelijking, dat dat door anderen meteen als negatief word opgevat, ik heb het nu wel vaak genoeg uitgelegd denk ik dat het niet negatief bedoeld was. En als het niet vaak genoeg was dan is het jammer, ben er nu wel een beetje klaar mee.

Ik heb niks tegen de vlaamse bokkers, ik heb ook eerst in het topic om verduidelijking gevraagd en later gereageerd op een andere user, toen een berg oliebol per PB over me heen gekregen en uiteindelijk word er in dit topic verteld dat er gediscrimineerd word. Wat een poppenkast! :')

Oh ja, en alle mensen die het blijkbaar wel eens zijn maar het niet in dit topic durven te vermelden, thnx voor de PB's B-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:33

Allemaal Nederlanders zeker?

Edit: sorry, beetje fel, maar ik kon het niet laten. Maar ik denk dat jij het wel kan hebben Polly, niet? :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:39

Polly schreef:
ik zeg toch nergens dat ik het niet gezellig vind? Ik vroeg gewoon om verduidelijking, dat dat door anderen meteen als negatief word opgevat, ik heb het nu wel vaak genoeg uitgelegd denk ik dat het niet negatief bedoeld was. En als het niet vaak genoeg was dan is het jammer, ben er nu wel een beetje klaar mee.

Ik heb niks tegen de vlaamse bokkers, ik heb ook eerst in het topic om verduidelijking gevraagd en later gereageerd op een andere user, toen een berg oliebol per PB over me heen gekregen en uiteindelijk word er in dit topic verteld dat er gediscrimineerd word. Wat een poppenkast! :')

Oh ja, en alle mensen die het blijkbaar wel eens zijn maar het niet in dit topic durven te vermelden, thnx voor de PB's B-)

Ehm ik impliceerde nergens dat jij het niet gezellig vindt hoor. Ik wou mijn post vooral zo on-aanvallend mogelijk maken (want jee waar gaat het anders heen)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:41

Bhriseis schreef:
Polly schreef:

Ehm ik impliceerde nergens dat jij het niet gezellig vindt hoor. Ik wou mijn post vooral zo on-aanvallend mogelijk maken (want jee waar gaat het anders heen)

was niet speciaal naar jou, sorry

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:46

*oef*
Want nogmaals: fouten worden nu eenmaal gemaakt; hoe iemand iets bedoelt is niet altijd hoe het gelezen wordt

Wat gezegd is is gezegd, daar hoeven we niet meer bij te blijven stilstaan; uiteindelijk is dit topic nog grappig geworden ;)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:48

Polly schreef:
Varekaj schreef:
"je zit op een Nederlands forum, leer Nederlands"

wil je even quoten waar je dat ziet staan dan?

Loiz schreef:
Misschien even de nederlandse woorden gebruiken? is immers een nederlands forum.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:08

Polly schreef:
Wel vind ik dat e.e.a. vreselijk uit z'n verband getrokken word met in het begin van het topic zelfs de 'mededeling' dat er in het betreffende topic gediscrimineerd word.

Waar zie jij dat er een mededeling staat dat er gediscrimineerd wordt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:18

Citaat:
van al die tijd dat ik als "Vlaamse" op bokt zit, heb ik nog nooit gezien dat er zo aanvallend wordt gereageerd op "vreemde" woorden en vind dit erg kort door de bocht, om niet te zeggen discriminerend.

Misschien ligt het in onze aard om ons makkelijk aan te passen aan een taal, want oh ja, in NL gebruiken ze ook veel woorden en uitdrukkingen die bij ons niet of amper in gebruik zijn. Nooit eerder heb ik daar een punt van gemaakt, altijd gevraagd wat er juist bedoeld werd en uiteindelijk zelfs over genomen.
En wat getreft het dialect typen of woorden niet voluit typen, ik denk niet dat het alleen vlamingen zijn die daar een hand van weg hebben. "vroegeugh" ed heb ik nooit eerder dan hier op bokt gezien.

Ik hoop oprecht dat dit een losstaand feit was, want het zou zonde zijn dat de sfeer op bokt verziekt wordt. dit is toch een forum om te kunnen ervaringen, lief en leed met onze allerliefste viervoeters te kunnen delen, niet? Wel voor mij gaat dit verder dan louter een taal.

Hier wordt de term discriminerend gebruikt. Wat overigens een woord van Franse origine is, en van oorsprong alleen maar 'onderscheidend' betekent :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:32

@Polly, misschien heb je gewoon de pech gehad dat jouw opmerking na de andere kwam. De eerste opmerking in het andere topic (niet jouw reactie) over de woorden kwam niet vriendelijk over, en dan worden alle volgende reacties die daarop lijken onder 1 noemer geschaard. Dat gebeurt over en weer: jij vat de opmerkingen in dit topic op een vergelijkbare manier op, (een term als 'discriminerend' springt er voor jou erg uit bv), terwijl er ook een heleboel gezegd wordt dat volstrekt niet aanvallend of negatief is, maar alleen maar aangeeft hoe mensen iets ervaren.
Ook voor jou geldt dat je dat opbouwend kunt opvatten of negatief. Er werd aan de Vlamingen gevraagd om rekening te houden met hoe het gebruik van in Nederland onbekende termen overkomt op de rest van het forum: in dat geval kun je je ook voor jezelf afvragen hoe jouw opmerking overkomt op de Vlaamse bokkers (en diverse bokkers hebben dat aangegeven, net zoals jullie hebben aangegeven hoe Franse woorden overkomen). Wat dat betreft zijn beide topics eigenlijk best wel vergelijkbaar.

Edit: eerste zin wat verduidelijkt. Ik bedoelde niet 'je hebt pech gehad' op de botte manier.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:02

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val.
Het is toch niet zo erg om eens te vragen wat een woord dat je niet kent betekent? Zelfs al is dit een Nederlands forum. Ik heb een vrij plat Gents dialect en moet er vaak hard op letten om begrijpelijk te schrijven. Maar soms kruipt er eens een woordje tussen die je over het hoofd ziet, of waarvan je denkt, dat kennen ze toch wel?
Ik snap sommige Nederlandse woorden ook niet :) Zo lang de essentie van het topic duidelijk is, mag dit toch geen probleem zijn?

Wees gewoon allemaal iets verdraagzamer en probeer er de lol van in te zien?

Ik heb vaak genoeg plat gelegen van het lachen toen mijn Nederlandse schoonbroer bij ons kwam inwonen!
Bv. toen hij :? stond te kijken toen mijn moeder zei: Pak maar ne propere handdoek uit bovenste schof.