Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:00

stef schreef:
Soms komt het lomper over, vaak is het gewoon lomp en weet de poster dat ook dondersgoed

Uiteraard zijn "lompe" reacties zonder enige onderbouwing idd not done, ik denk dat iedereen daar wel mee eens is. Maar dat heeft dus niets te maken met de inhoud van het bericht. Een lomp positief bericht (ik zou met Totilas dekken want dat is zo een stoere hengst) is even zinloos als een lomp negatief bericht (wat een lelijke merrie, daar zou ik niet mee fokken).

MariekeA

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:36

Nou, ik heb dus braaf het hele topic gelezen…

Ik zou nooit iemand zeggen dat hij niet mag fokken.
Ik zou hem/haar wel afraden te fokken met een paard/pony dat niet gezond is, duidelijke exterieurafwijkingen heeft, of niet gekeurd is door het betreffende stamboek.
Predicaten zijn een pre.
Ook kruisingen tussen rassen die qua doel en exterieur ver van elkaar af liggen, zou ik afraden.

Bovendien is “fokken voor eigen gebruik” toch een moeilijk punt, zoals hier al 10-tallen keren verdedigd is.
Kijk op de KITP en de Boktmarkt. Regelmatig staan er veulens voor eigen gebruik gefokt, die toch de verkoop ingaan ivm geldproblemen, scheidingen, verkeerde geslacht, verkeerde kleur, verkeerde bouw, verkeerde mogelijkheden.

Denk wel dat een correcte toon belangrijk is (hoewel dat subjectief is, zeker in tekst). Denk wel ook dat sommige mensen wel erg lange tenen hebben als het hun paard betreft.

Sammyoo schreef:
Hierdoor wordt 'exterieur en hengstenkeuze' een forum voor de elite, uitsluitend voor hen die een predikaatrijke merrie hebben.

Er staan genoeg geschikte dekmerries op internet te koop, met predicaten en al. Kosten echt niet zo veel; zeker nu niet.
Dus als je dan zo nodig dekken wil, doe dat dan verantwoord, zodat het veulen ook een goede kans op goed leven heeft.

Magiccc schreef:
bij rassen als fjorden en haflingers wordt er ook sneller over vermeerderen gepraat dan bij een kwpn'er heb ik het idee.

Niet als die ook binnen hun eigen ras gedekt worden. Maar het is in de mode om die met de meest vreemde rassen te kruisen.

stef schreef:
Als ik nu een topic open voor welke kleur ik mijn huis het beste kan schilderen, krijg ik dan ook advies over wat voor auto ik moet kopen?

Nee, maar wellicht wel over welke verf geschikt is...

Sammyoo schreef:
Fokken met een ongezond paard zou ik niet als 'weloverwogen' omschrijven.

Daar denkt TS van het keuze-topic wellicht anders over. Vandaar dat er dan gereageerd wordt dat het niet verstandig is.

keona schreef:
ik vind ook dat je best mag zeggen dat jij een paard niet gebruikt,maar je kunt de ts dan wel zo goed mogelijk adviseren mocht ze toch een veulen willen fokken.en daar kun je dan als kenner haar mee helpen ook al zou jij er niet mee fokken.

Helpen om een veulen ter wereld te helpen, waar ik qua gezondheid of mogelijke bouw niet achtersta??? Dat is welliswaar in belang van TS, maar niet van het toekomstig veulen.

Sammie schreef:
Typisch.. omdat 1 persoon uit een papierloze of een kruising een Z paard fokt zal dat bij iedereen lukken. Vreemd.. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Helemaal mee eens.
En het feit dat veel kruisingen het werk uiteindelijk wel doen (op welk niveau dan ook) wil nog niet zeggen dat ze het niet makkelijker hadden kunnen hebben, als ze functioneler in elkaar zouden zitten.
Niet elke kruising is fout gebouwd, maar ik zie wel aanzienlijke meer exterieur problemen bij kruisingen, dan bij paarden binnen een ras of stamboek.
Gewoon omdat het risico op exterieur afwijkingen binnen een ras of stamboek kleiner is omdat ze fenotypisch dichter bij elkaar liggen.

fro schreef:
De meeste kwpners hebben tegenwoordig meestal ook geen leuke karakters. Moeten we dan ook maar mee stoppen om daarmee te fokken? Beetje kort door de bocht. Ook een veulen met geen overbeet in de lijn kan overbeet krijgen of een bokvoetje. Fokken met een goede lijn/merrie verminderd de kans maar dan nog!

KWPN'ers geen leuk karakter?? Hoe bedoel je een vooroordeel.
Goed, er is een deel dat echt voor de topsport wordt gefokt (Die zijn wat sensibel en daar moet je mee om kunnen gaan), maar er gaat ook nog steeds een heel deel naar de recreatie. Ik heb 3 KWPN Gelderse paarden en alle drie zijn prima van karakter en zo ken ik er nog honderden.

Wij hebben een Fries op stal met een enorme overbeet. Het dier kan geen wortels ed eten en heeft grote moeite zich op gewicht te houden, want als het gras wat kort is, kan hij er ook niet meer bij. Zo’n dier zal altijd problemen hebben op gebied van spijsvertering als je er niet constant aan werkt. Dan ga je toch niet fokken met een ouderdier waarvan je weet dat hij/zij dat bovengemiddeld doorgeeft?!

Magiccc schreef:
die friezen zijn een beetje uitgefokt (dat krijg je als je alleen met een goedgekeurde elite gaat fokken, is dus een praktijkvoorbeeld dat het fout kan gaan en dus helemaal niet zo slim is.)

Ook weer niet waar. Het probleem bij Friezen is niet voortgekomen uit fokken met de Elite. Het probleem is voortgekomen uit een gebrek aan bloedspreiding en daarom maar fokken met alles wat los en vast zit (dus ook de ongezonde) om de genenbank weer te spekken!

stef schreef:
Nouja, florerend stamboek met een veel te kleine genenpoel welliswaar...

Klopt, daarom zijn ze bij het KWPN Gelders Paard nu ook aan het experimenteren met paarden uit de andere fokrichtingen die in combinatie met een Gelderse merrie nakomelingen kunnen geven die wel in het Type staan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:00

MariekeA, je zegt dat dat met die friezen niet komt door fokken met de elite, maar door een gebrek aan bloedspreiding. dat komt toch op hetzelfde neer of heb ik het nou mis? :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:01

Nee, dat heb je mis.
Er werd gedekt met alles wat er was. Ook met de onderlaag. Er waren gewoon niet meer merries en dus ook niet meer genen aanwezig.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:04

Ow oke ik snap het :o

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:08

Het laatste is waar. Alles wat zwart was en iets van sokken had ging onder de hengst. Een Fries paard werd een soort van statussymbool. Papier of geen papier en het bracht nog bakken vol geld op ook. Toekomstige dekhengsten die te kort schoten kwa maat werden er in gemeten. En wat merries betreft...... ukkies van amper 1.52. Ik heb het nu even over eind jaren 70/begin jaren 80. Men had geen keus.

Nu, ruim dertig jaar verder...... wát een verbeteringen en wat een geweldige paarden zijn er inmiddels voortgekomen. Plus dat, als je alles goed volgt ook kunt weten dat de bloedspreiding alsmaar breder wordt!
Menig stamboek kan een goed voorbeeld nemen aan het KFPS.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:11

Helaas zitten er nu al erg veel afwijkingen in. Krijg die er nog maar eens uit in een gesloten fokkerij. Mara dat is wel heeeeeeeeeeeeeeul erg offtopic :D

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:13

Magiccc schreef:
MariekeA, je zegt dat dat met die friezen niet komt door fokken met de elite, maar door een gebrek aan bloedspreiding. dat komt toch op hetzelfde neer of heb ik het nou mis? :)

ik weet niet wat jij verstaat onder elite, maar het predikaat elite bestaat niet binnen het KFPS.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:14

Ze bedoelde, neem ik aan, de betere paarden.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:16

Ja die bedoelde ik mariekeA.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:17

MariekeA schreef:
Helaas zitten er nu al erg veel afwijkingen in. Krijg die er nog maar eens uit in een gesloten fokkerij. Mara dat is wel heeeeeeeeeeeeeeul erg offtopic :D

Ach ja afwijkingen die in andere rassen ook wel eens voorkomen. Alleen doen die stamboeken er zo geheimzinnig over. En hoezo nu al..... de Fries is een oud en het enige inheemse ras van ons land. Verer is er eerder sprake van een afname van afwijkingen dan van een toename.

Wat verstaan jullie dan onder de betere paarden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:21

Magiccc schreef:
Ow oke ik snap het :o

Dacht dat ik dat ook al eens gemeld had in dit topic maar goed.

Van Bokt wiki:
Aan het einde van de 19e eeuw, begin van de 20ste eeuw kreeg de Fries het weer zwaar: veel boeren hadden geen geld meer voor het aanhouden van Friezen alleen voor de koets en voor het zware werk op de boerderij waren de Friezen niet sterk genoeg. Boeren deden de paarden dus weg voor zwaardere tuigpaarden, of kruisten de Friezen met deze rassen. In 1879 is het Friese Paarden Stamboek opgericht, het eerste stamboek van Nederland, maar dit stamboek kon niet voorkomen dat er in 1913 nog maar drie goedgekeurde Friese dekhengsten voor de fokkerij beschikbaar waren en bovendien geen zicht op nieuwe aanwas. Een groep van honderd Friezen die het ras voor de ondergang wilde behoeden kwam toen samen in het Oranjehotel in Leeuwarden en begonnen met een deskundig aankoop- en opfokbeleid. Dit fokbeleid was succesvol: op dit moment floreert het Friese ras als nooit tevoren.

Ze zijn dus echt van ver gekomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:24

Willemke2 schreef:
MariekeA schreef:

Ach ja afwijkingen die in andere rassen ook wel eens voorkomen. Alleen doen die stamboeken er zo geheimzinnig over. En hoezo nu al..... de Fries is een oud en het enige inheemse ras van ons land. Verer is er eerder sprake van een afname van afwijkingen dan van een toename.

Je hebt ook nog Gelderse en Groningerpaarden en het Nederlandse trekpaard.

De betere paarden. Hetgeen wat er de hogere predikaten verdient binnen de fokrichting/het stamboek. Dat zijn de potentiele paarden(niet noddzakelijkgewijs voor de sport)

Het KWPN probeert actief de afwijkingen op te sporen. Die doen er echt niet geheimzinnig over. Ze moedigen het onderzoek op dood geboren veulen aan op dat je weet wat er aan de hand is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:29

MariekeA, ik zie dat je inderdaad het hele forum hebt doorgelezen: je herhaalt standpunten die al eerder zijn genoemd.

Het is jammer dat men uit blijft gaan van extremen en vooroordelen, kennelijk is dat nodig om eigen standpunten kracht bij te zetten. Echter, op die wijze is discussieren niet mogelijk. Ik denk namelijk dat niemand in dit topic ervoor is om moedwillig veulentjes met gebreken te fokken.

Mijn punt heb ik duidelijk gemaakt. Helaas is al veel eerder in dit topic door een moderator geschreven dat dergelijke reacties niet off-topic zijn. Dat vind ik jammer, maar het zij zo. Het forum zal daarom door veel bokkers overgeslagen worden. Ik heb in ieder geval gelezen dat ik niet de enige ben die zich ergert aan de zure reacties in het EHK forum. Bokkers die ik hoog heb zitten delen deze mening.

Ik hoop dat ik met dit topic heb bereikt dat een aantal bokkers beter nadenken voordat zij hun ongezouten mening op typen en daarmee een ander kwetsen. Houdt er rekening mee dat niet iedereen dezelfde wensen heeft. Lees eens verschillende topics door en zie hoe dolgelukkig heel veel mensen zijn met hun exterieurmatig niet zo perfecte paard. En als je het dan ooit echt nodig vindt om eens een negatief dekadvies te geven, doe het dan netjes en goed onderbouwd, zonder vooroordelen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:32

Willemke2 schreef:

De frequentie van sommige dingen liggen bij het Friese paard wel wat hoger (zomerexceem, aan de nageboorte blijven staan, knieen op slot etc.). Laten we elkaar geen mietje noemen.

Als er nu een afname is: mooi!

Betere paarden in de context waar hij nu gebruikt werd, zijn de paarden die binnen hun eigen stamboek hoger gewaardeerd worden kwa prestaties op keuringen en sport.

Betere paarden in zijn algemeen is afhankelijk van de context.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:33

Sammyoo schreef:
MariekeA, ik zie dat je inderdaad het hele forum hebt doorgelezen: je herhaalt standpunten die al eerder zijn genoemd.

Tsja, dat gebeurt wel eens als je verschillende mensen om een mening vraagt.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:35

Zoveel mensen,zoveel wensen. Vraag je om iemand zijn mening in een topic mag deze gegeven worden. Wel zou het leuk zijn als iedereen dat met een beetje respect doet.
Dat we een paardenoverschot hebben is ook een feit. Dus teveel van alle soorten paarden (Fries,Tinker,KWPN,Shet) mij lijkt het toch echt wel een voorwaarde dat de ouders toch echt gezond moeten zijn. Een papier is leuk maar daar rijd je niet op. Wil je eigenlijk geen andere mening horen/lezen dan die van jezelf lijkt het mij raadzaam niet te posten!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:37

Marieke, je geeft aan dat je het zou afraden om rassen die ver uit elkaar luggen met elkaar te kruisen. Hoe bedoel je dat?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:40

stef schreef:
Marieke, je geeft aan dat je het zou afraden om rassen die ver uit elkaar luggen met elkaar te kruisen. Hoe bedoel je dat?

Nou, dan krijg je misschien zoiets
Afbeelding
:D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:41

stef schreef:

Een Shetlander met een KWPN-er kruisen? Of minder extreem een Welsh C met een Groninger?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:48

stef schreef:

Rassen die kwa exterieur en functie niet overeenkomen.
Een extreem vb: Een Engels volbloed (gemaakt om te racen) en een Belg (om te trekken).
De lichamen van die paarden zijn gebouwd om een bepaalde taak uit te voeren.
Met een bijbehorend karakter.
Deze rassen liggen kwa functie en bouw zo ver uit elkaar, dat ik ze niet zou kruisen.
Het verschil in geno- en fenotype is zo groot, dat het risico op een minder functioneel dier veel groter is.

Sammyoo, zulke foto's plaatsen heeft geen enkele zin. Uitzonderingen zijn er altijd. Als je gaat googlen vind je ook genoeg mislukte kruisingen.
Bovendien is dit een veulen en geen volgroeid dier. Ik ken hele mooie veulens die "minder mooi" waren als volwassen dier en andersom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:49

Geen idee wat Marieke ermee bedoeld, kan zij het beste beantwoorden denk ik :) ah, daar was het antwoord ;)

Marieke, haflinger en Arabier liggen aardig uit elkaar denk ik zo (en dan heb ik het iver haflinger oud type).
Toch heb ik een ontzettend leuke haflo staan...

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:51

Magiccc schreef:
Ja die bedoelde ik mariekeA.

nou, dat kun je zelf toch wel zeggen............... en wie gaat nou fokkenmet het laagste segment |(

Marieke, ik heb ooit een kruising tussen een Groninger en een Engelse volbloed meegemaakt. Toegegeven, was niet al te leijk. Karakter ging ook wel. Maar fysiek een en al drama. Het arme dier kon er zelf niets aan doen maar was een misbaksel.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:20

stef schreef:
Marieke, haflinger en Arabier liggen aardig uit elkaar denk ik zo (en dan heb ik het iver haflinger oud type).
Toch heb ik een ontzettend leuke haflo staan...

Ik zeg niet dat er alleen maar misbaksels uitkomen.
En of ze funtioneel zijn, is ook afhankelijk van je doel.
(Sommige rassen zijn binnen hun eigen fokkerij al twijfelachtig, maar dat terzijde)
Ik denk echter dat men in het begin van de Haflo-fokkerij ook wel eens bedenkelijk heeft staan kijken naar wat er ter wereld kwam.

Je zult het toch met me eens zijn, dat de bouw/karakter van een nakomeling die uit 2 ouders komt die al generaties lang genetisch en fenotypisch gelijkend zijn, beter voorspelbaar is, dan een nakomeling uit twee totaal verschillende ouders in feno- en genotype.
De kans op misbaksels omdat er iets heel anders uit komt dan je had verwacht, is dus ook groter. Het is nou eenmaal niet zo, dat van elke eigenschap het gemiddeld van de ouders overgaat op de nakomeling. Dat risico zou ik niet willen nemen. Zeker niet in de huidige markt en met het oog op de kwaliteit van leven van het dier.

Willemke2, ik zie er hier ook behoorlijk wat.

Ik kom best vaak op hengstkeuze-topics en in mijn ervaring wordt er voornamelijk een negatief hengstadvies gegeven als de merrie gewoon echt niet goed in elkaar zit volgens de rasstandaard van het betreffend paard, niet gezond is, of de eigenaar rare kruisingen wil maken.
Dat is wat mij betreft dus ook terecht.
Ondanks dat ik wel vind, dat de toon correct kan zijn en een onderbouwing op zijn plaats is. Een zakelijke toon, hoeft daarbij nog niet zuur te zijn.

Ik heb tot nog toe nog geen voorbeeld gezien van een topic, waar een gezonde merrie werd aangeboden, die volgens de rasstandaard in elkaar zit, waar geen onrealitische kruising gemaakt moest worden voor eigen gebruik, waar mensen negatief of zelfs bot op reageerden.

Wellicht dat ze er zijn, maar dat wil ik dan wel eens zien.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:23

Moraal van dit verhaal: doe allemaal eens wat liever tegen elkaar.
Geef iemand gerichte adviezen, misschien ook de adviezen die ze liever niet willen horen.
En doe dat op zo'n manier dat de ander het graag van je aan wil nemen.

Advies kan een cadeautje zijn, maar dan moet je het wel leuk inpakken ;)