Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:52

Quote; "Neemt niet weg dat het wat mij betreft erg ver gaat - als je bewust iets onaardigs zegt, is dat zo'n ramp van formaat?" unquote

Een OW is toch ook niet een ramp van formaat?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:52

Probleem is ook...denk ik.....de leeftijds verschillen,,,,,,puberaal gedrag tegen volwassenen staan een gezonde discussie soms in de weg,en daar waar een veertig + er zegt ach laat maar ,gaat een puber uit zn dak

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:53

Ik begin me eigenlijk af te vragen op wat voor soort topics de meeste OW's/bans/slotjes volgen. Volgens mij zou dat ook nog inzicht kunnen geven in waar het fout gaat.
Ik heb zelf namelijk ook eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met het mod-team, de slotjes die ik heel af en toe tegen kom zijn in mijn ogen op zo'n moment terecht. En ik heb toch een aantal leuke discussie-topics gehad, waaronder het topic over de verkiezingen en het aan-de-teugel topic, die allebei de potentie hadden om gigantisch uit de hand te lopen.

Wat betreft het 'bokt is niet meer leerzaam op het gebied van paarden zo' verhaal, kan dat niet ook te maken hebben met de tijd die je op het forum doorbrengt? Ik moet zeggen dat ik bokt de eerste paar maanden op het gebied van paarden ook leerzamer vond dan nu, maar dat is met name omdat ik toen nog minder van paarden wist en alle meningen voor mij nog 'nieuw' waren. Nu ik een tijdje meedraai, kom je toch vaak dezelfde meningen tegen (nou ja, uit verschillende kampen dus, maar binnen zo'n kamp vaak hetzelfde) en dan wordt het vanzelf minder leerzaam. Geldt hiervoor niet gewoon ook dat op een gegeven moment alles wel is gezegd? Totdat er weer iemand met een echt afwijkende mening komt, en dan heb je weer een leuke discussie :). Of een topic met iets andere insteek, bijv. het aan de teugel-topic, waar je opeens praktijkvoorbeelden ziet waar je dan over kunt discussieren.
Volgens mij wordt een forum niet leerzamer van wedstrijdjes wie er het scherpst uit de hoek kan komen, en ik vind het dan ook helemaal niet kwalijk dat mensen soms even 2x nadenken voordat ze reageren. Sterker nog, goed juist! Als je het niet op een normale manier denkt te kunnen verwoorden , kun je het beter niet zeggen naar mijn mening.

Sofy

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:54

@ papagroom, dat ben ik inderdaad met je eens, ik vind ook dat als je reageert op iemand van puberleeftijd (of soms nog jonger) dat je daar dan in je reactie rekening mee zou moeten houden. Dat heeft ook met netjes discussieren te maken: als je in real life tegenover diezelfde puber zou staan, ga je er ook anders mee om dan met een mede-volwassene.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:54

nynke55 schreef:
Quote; "Neemt niet weg dat het wat mij betreft erg ver gaat - als je bewust iets onaardigs zegt, is dat zo'n ramp van formaat?" unquote

Dat was het vroeger niet, dat wordt het wel als een OW lange tijd blijft doorsudderen. Wat is de tijd nu voor een OW? Blijft een OW nu tegenwoordig niet 2 jaar achter je naam staan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-09-12 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:55

Cassidy schreef:
En moet dan echt ieders vuile was in het openbaar op bokt worden gegooid?

Wel als dat vrijwillig gebeurt.
Ik ben dan ook een voorstander van een topic:waar heb jij je laatste sturende PB/OW/BAN aan te danken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:55

Mooi verwoord Sofy, ben het helemaal met je eens.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:56

Met emotie die weg is bedoel ik dat iemand een persoonlijke sneer neerzet bijv ivm een oude vete. Iemand is op zo'n moment misschien wel best boos (al is het maar omdat de baas op het werk heeft zitten zeuren), en zet op zo'n moment een post neer die echt niet door de beugel kan, niet als iemand boos is, en ook niet als iemand weer "bij zinnen" is. In zo'n geval kan het zijn dat je dus alsnog een OW krijgt, terwijl je zelf helemaal niet meer bezig bent met dat moment. Blijft wel dat je dan iemand persoonlijk hebt aangevallen, en dat is niet meer of minder geworden.

Beetje als een ambtenaar in functie beledigen. Die boete krijg je, ook als je een dag later denkt "dat had ik misschien beter niet kunnen doen". Doel van de OW is ook niet om je te straffen, maar om je bewust te maken van je fouten, in de hoop dat we niet nogmaals een OW moeten geven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:58

Cassidy schreef:
nynke55 schreef:

Dat was het vroeger niet, dat wordt het wel als een OW lange tijd blijft doorsudderen. Wat is de tijd nu voor een OW?

2 Jaar :j

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:59

nynke55 schreef:

Nee, maar ik vind het wel bijzonder dat 'onaardige' opmerkingen actief gemodereerd worden. Zonde van de energie en het geeft alleen maar meer frustraties. Wat mij betreft moet je gewoon kunnen zeggen dat je iets "echt achterlijk" vind of weet ik waarvoor mensen al berispt worden, dat is in het dagelijks leven toch ook aan de orde van de dag? Ik kan me lastig voorstellen dat de ontvanger van zo'n opmerking daar weken mee zit en dat degene die 'm maakt daar een levenslange vete op nahoudt. Frustraties sudderen alleen maar onderhuids door als er niks negatiefs mag worden geuit.

Kijk naar de politiek, als Wilders Rutte (of andersom, of Pechtold Wilders, of Roemer Rutte, etc) in een nationaal debat op de man beledigd vindt niemand dat raar? Hier zouden ze daar zeker voor op de vingers voor worden getikt, bij herhaling wellicht geband worden, maar we verwachten van die mensen wel dat ze het land besturen.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 18-09-12 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Dat was het vroeger niet, dat wordt het wel als een OW lange tijd blijft doorsudderen. Wat is de tijd nu voor een OW?[/quote]

Ow 1 niets, OW 2,3, en 4 is weekban en OW 5 voor onbepaalde tijd

Cassidy

Idd twee jaar blijft een OW doorsudderen. Vind ik niet grappig meer. Zorgt ook voor een hoop minder berichten van mijn kant...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:00

nynke55 schreef:
Dat was het vroeger niet, dat wordt het wel als een OW lange tijd blijft doorsudderen. Wat is de tijd nu voor een OW?

Ow 1 niets, OW 2,3, en 4 is weekban en OW 5 voor onbepaalde tijd[/quote]

Dat is wanneer je een ban krijgt. Maar als je een OW krijgt, dan houd je die twee jaar. Bega je in die 2 jaar nóg iets waar je een OW voor krijgt, dan word je dus van bokt getrapt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:02

Een ambtenaar in functie is naar mijn mening anders dan een mede-bokker of zomaar iemand op straat.
Mensen lopen wel eens op een ander te foeteren, dat is zowel de scheldende partij als degene die het naar z'n hoofd krijgt morgen en waarschijnlijk eerder al weer vergeten.

Moet dan een derde persoon er een dag later weer over beginnen?

Het hangt wel een beetje van de inhoud van de sneer af en tussen 'domme trien' en allerlei ziektes naar je hoofd krijgen zit natuurlijk een enorm grijs gebied.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:04

Nou sorry hoor, dat iemand het niet me eens is kan ik prima mee leven, maar ik wil toch echt niet achterlijk genoemd worden, dan schiet ik toch ook wel even uit mijn slof. De opmerkingen die Wilders over Rutte maakte werden ook niet getolereerd door de meerderheid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:07

2 jaar is een lange tijd, maar het is ook zo dat een OW minder snel gegeven wordt als "vroeger". Nu gaan er eerst meerdere waarschuwingen aan vooraf, waar je voorheen meteen een OW kon verwachten.

Als iemand het voor elkaar krijgt om meerdere OW's te krijgen voor postgedrag, dan heeft die gebruiker het echt wel keer op keer bont gemaakt, en wel vaker als 5 keer.

@ Daphne__: nee, als je binnen 2 jaar tijd 5 keer een OW krijgt, dan krijg je een "permanente" ban.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:08

LBLGypsyCobs schreef:
Een ambtenaar in functie is naar mijn mening anders dan een mede-bokker of zomaar iemand op straat.
Mensen lopen wel eens op een ander te foeteren, dat is zowel de scheldende partij als degene die het naar z'n hoofd krijgt morgen en waarschijnlijk eerder al weer vergeten.

Moet dan een derde persoon er een dag later weer over beginnen?

Het hangt wel een beetje van de inhoud van de sneer af en tussen 'domme trien' en allerlei ziektes naar je hoofd krijgen zit natuurlijk een enorm grijs gebied.

Er wordt natuurlijk ook naar de context gekeken. Als het in het topic zelf alweer is bijgelegd, dan is er geen reden tot aanspreken. Is het een oude vete, en zoeken de gebruikers elkaar telkens weer op, dan is het een ander verhaal.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:09

2 jaar is wel lang ja... Dat ben ik helemaal met jullie eens... :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:15

nynke55 schreef:
Nou sorry hoor, dat iemand het niet me eens is kan ik prima mee leven, maar ik wil toch echt niet achterlijk genoemd worden, dan schiet ik toch ook wel even uit mijn slof. De opmerkingen die Wilders over Rutte maakte werden ook niet getolereerd door de meerderheid.

Maar wat geef jij er nou om als iemand die je alleen via dit blauwe scherm kent, je achterlijk noemt?
Dat zegt toch meer over die persoon dan over jou en waarom zou je daar je energie aan verspillen?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:27

Nynke... Je wilt niet weten welke woorden ik allemaal naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen..... Ach, gelukkig kan ik er wel om lachen.. Dat mensen zich daar druk om maken, en nog moeite gaan doen om mij zo'n lange idiote PB te sturen.. :') :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:28

Maakt niet uit, niemand, irl of achter een scherm heeft het recht om mij achterlijk te noemen, net zomin als ik iemand achterlijk ga noemen. En of ik nu dit typ of mij verweer tegen iemand die mij achterlijk noemt, het kost evenveel energie.
Juist op een openbaar forum moet je op je woorden letten, aangezien het altijd achterhaalbaar is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:29

ShauniBef schreef:
Nynke... Je wilt niet weten welke woorden ik allemaal naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen..... Ach, gelukkig kan ik er wel om lachen.. Dat mensen zich daar druk om maken, en nog moeite gaan doen om mij zo'n lange idiote PB te sturen.. :') :=

Wil ik idd niet weten. :D
Maar als dat hier zou gebeuren, kwam ik hier echt niet meer terug!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:31

nynke55 schreef:
Maar als dat hier zou gebeuren, kwam ik hier echt niet meer terug!

Jawel! Het is hier gezellig, en ook nog ontzettend leerzaam :) ! Ik kwam hier als ''puppy'' (niet dat ik nu niet meer ben :') ) maar heb heel veel geleerd van Bokt! En daar ben ik heel blij mee. :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 00:34

Haha, daar heb je gelijk in! Maar er word hier ook niet zonder consequenties op iemand gescholden. In het openbaar tenminste. Mocht iemand de behoefte hebben om mij in PB's uit te schelden, daar zou ik me dan niks van aantrekken, die kan ik zelf verwijderen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 01:41

delerium schreef:
Joolien schreef:
Delerium, volgens mij is dat gedaan in het vorige topic, maar toen het vuur onder de modvoeten te heet werd is die dicht gegooid...

Er zijn zéker goede posts geweest in dat topic, ben ik het absoluut mee eens. Het is op slot gegaan omdat het gewoon te veel gevraagd bleek om fatsoenlijk te blijven en het eens niet over anderen te hebben. Er werd een vraag gesteld, er werd over gediscussieerd, en toen is er van de mogelijkheid misbruik gemaakt om bij voorbaat al situaties te bespreken. Er volgde een modopmerking, er hebben mensen een PB gehad, er is een antwoord op het vraagstuk gekomen, en vervolgens is er fijntjes weer doorgezaagd over andere gebruikers, toen is er nog een modopmerking gekomen, hielp niet, weer PB's, OW's, en dan houdt het gewoonweg op.
Dat heeft NIETS te maken met heet onder de voeten, dat heeft te maken met "dit kan niets meer brengen dan nog meer PB's en OW's en hier wordt helemaal niemand beter van".

Grappig hoe je zo verschillend naar zoiets kunt kijken. Dat topic zou als schoolvoorbeeld kunnen dienen voor een bedrijfstraining. Wat gebeurde er namelijk in dat topic: eerst was er een vrij goede discussie die af en toe off topic ging maar echt heel redelijk verliep. Er werden ook goede suggesties gedaan. Toen opeens zomaar uit het niets kwam er een hulk, werden er posts verwijderd en pb's verstuurd. Was er iets aan de hand dan? Welnee er werd aan de hand van het profiel van een gebande gebruiker besproken dat bij verschillende bokkers de banlengte anders werd weergegeven. Helemaal niet persoonlijk dus. Maar omdat onder andere jij de hele kern van die discussie gemist had werd er volledig onnodig ingegrepen. Moderator Nuage was nog wel zo vriendelijk om achteraf het gegum en de pb's toe te lichten (het kwam er op neer dat niet zozeer de inhoud van de berichten fout was maar het was TE GROOT weergegeven). Maar het kwaad was al geschied, mensen werden wat geërgerd, er kwamen nog wat standaard stoorzenders olie op het vuur gooien en uiteindelijk kregen we ook nog een catfight tussen twee heren. En precies zoals ik al voorspeld had volgens de wet van Parkinson, het werk dijde lekker uit om de tijd van de alom aanwezige mods maximaal te vullen en dus volgde er meer pb's, OW's, meer geruzie etc. En nu dus nog meer topics, die weer gemodereerd moeten worden, al dan niet op slot moeten, en misschien weer meer PB's en OW's.

En nee dit is geen aanval op jou of de mods in het algemeen, dit is uitsluitend de constatering dat er heel veel werk wordt verzet door de mods, maar dat je je moet afvragen wat nou precies het nut of rendement van al dat werk is. Wordt Bokt er echt beter of leuker van? Ik denk dat ik het voor de tweede keer in acht jaar met Arabesk eens ben en dat zegt wel wat (en daar is geen sturende pb, hulk of modwaarschuwing aan te pas gekomen }> )