Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:52

Hier ook iemand die hoofdpijn krijgt van een cap. Heb twee trappen tegen het hoofd gehad van een paard waardoor ik een chronische whiplash heb en precies geraakt ben op het voorhoofd waar de rand van de cap zit. betekent behoorlijk wat kopzeer maar neem daardoor geen risico door het ding niet op te zetten. Want misschien heb ik wel pech en nog meer kopzeer of helemaal niet meer..............

Ninia

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:59

Grappig toch. Mijn zoon rijdt kartwedstrijden op hoog niveau. Daar is het dragen van een helm geen enkele discussie! Kinderen, pubers, volwassenen, allemaal mét helm in de kart. En niet alleen helm, maar ook neckbrace en bodyprotector. Het is daar de normaalste zaak van de wereld. En dat wordt ze al van jongs af aan aangeleerd. Daar is de discipline veel groter.
En door mijn werk op een intensive care afdeling, zie ik genoeg ellende om te weten hoe belangrijk een cap is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:06

Joolien schreef:
Tja als mensen levensmoe zijn moeten ze dat lekker zelf weten, gelukkig zijn er genoeg mensen op bokt die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en mensen zonder hoofddeksel daaraan helpen herinneren :D

Moet je mensen die je ziet roken dan ook maar steeds vertellen dat ze levensmoe zijn? ;)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:14

sflj schreef:
Joolien schreef:
Tja als mensen levensmoe zijn moeten ze dat lekker zelf weten, gelukkig zijn er genoeg mensen op bokt die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en mensen zonder hoofddeksel daaraan helpen herinneren :D

Moet je mensen die je ziet roken dan ook maar steeds vertellen dat ze levensmoe zijn? ;)

Dat wordt hen al verteld. Op elk pakje sigaretten, met foto's, campagnes, regelgeving...enz.
Toch vergelijk je nu appels en peren, want roken is een verslaving; zonder cap rijden is geen verslaving, maar gewoon dom.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:17

Ja en ik kan je vertellen dat ik het erg onzinning vind. Ben zelf een roker en daar staat soms op: begin er niet aan. Beetje te laat want als je het pakje al hebt gekocht dan ben je er duidelijk al aan begonnen -:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:52

Ninia schreef:
Grappig toch. Mijn zoon rijdt kartwedstrijden op hoog niveau. Daar is het dragen van een helm geen enkele discussie!

Het hoort ook helemaal geen discussie te zijn.
Mbt eeb cap mag iedereen dat zelf beslissen en de rest is gensverschrijdende bemoeizucht.

Dit topic is een triest voorbeeld van het niet kunnen accepteren van de cappers dat anderen een ander resultaat uit hun persoonlijke risisco-analyse krijgen.
Dit topic gaat namelijk niet over wel/geen cap en toch blijven capper maar eindeloos hameren op de zin ervan.
Daar gaat het niet over. Het gaat het continue off topic bemoeien met waar men geen énkel recht heeft.

Motorvoertuigen vervuilen. dat schaadt de gezondheid van een ieder op aarde. Je hebt meer recht om bestuurder van een motorvoertuig aan te spreken op het schaden van jouw gezondheid dan het zeuren over het niet dragen van een cap in de openbare ruimte of op eigen terrein. Cappers; jullie hebben het recht niet om de beslissingsvrijheid van anderen in te perken.
Nognognogmaals; allemaal consequent de rode knop gebruiken wanneer een capper off topic gaat daaroven!!!

Oh, en ik vind het _-:( dat ik verboden ben om een goede valhelm met gezichtsbescherming op te zetten bij wedstrijden. Wederom bemoeizucht met mijn recht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:55

Mag ik eventjes aanhalen dat constant herhalen niet mag op bokt.
Feitelijk doe jij nu juist hetzelfde, door constant te blijven herhalen om de de rode knop te gebruiken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:58

Ninia schreef:
zonder cap rijden is geen verslaving, maar gewoon dom.

Nee, jij víndt het dom.
Het is in mijn ogen een uiting van rechtenschendende vermeende hogere moraal om over een niet verplichte, dus vrije beslissing, een dergelijk waardeoordeel over degenen die anders besluiten dan jij te ventileren.

Jij weet blijkbaar niet dat je niet weet wat je niet weet Ninia. Dat is in míjn ogen een serieuze beperking op jouw recht op meningsuitig.
Het houdt namelijk in dat jouw mening een vage basis heeft. Bepaald geen fundament voor een waardeoordeel. Kun je nagaan wanneer dan waardeoordeel een beslissingvrijheid van een ander betreft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:02

chanel1985 schreef:
Mag ik eventjes aanhalen dat constant herhalen niet mag op bokt.
Feitelijk doe jij nu juist hetzelfde, door constant te blijven herhalen om de de rode knop te gebruiken

Goed punt.
Welliswaar is mijn punt on topic en het geneuzel over het nut van caps niet, maar je hebt gelijk.
Gebruik gerust de rode knop :)*
Defacto is dat dan censuur van iemand tegen bemoeizucht. Dan wordt ook dit weer een door cappers overheerst topic. Standaard gang van Bokt-zaken....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:46

Eens met de TS. Dat eeuwige geneuzel over het dragen van een cap ben ik ondertussen redelijk zat. Dat maak ik namelijk zelf wel uit, en het is al helemaal onzin om geen foto's meer te mogen plaatsen zonder cap omdat dat een slecht voorbeeld zou geven voor kinderen en jongeren. Dan mogen wat mij betreft ook alle topics over seks, drugs, kotsende vriendjes, geflipte tieners en vreemde relatieproblematieken gesloten worden, om maar eens een voorbeeld te noemen. Plaats die dan ook maar ergens anders op internet, want dat kan.
Met andere woorden: ik denk dat jullie de voorbeeldfunctie van bokt enorm overschatten. En daarbij komt dat ik niet verantwoordelijk ben voor wat een kind van een ander uitvoert met een paard. Dat zijn nog altijd de ouders.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:48

Pff met die dure woorden heb je echt geen sterkere/betere mening hoor Huertecilla. Het zou eens fijn zijn dat je zo schrijft dat iedereen je begrijpt. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:38

Over voorbeeld functies gesproken... Ik zie zojuist al onze nl springruiters losrijden zonder cap. Ik zou zeggen: boycot de olympische spelen!!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:55

Huertecilla schreef:
Ninia schreef:

Nee, jij víndt het dom.
Het is in mijn ogen een uiting van rechtenschendende vermeende hogere moraal om over een niet verplichte, dus vrije beslissing, een dergelijk waardeoordeel over degenen die anders besluiten dan jij te ventileren.

Jij weet blijkbaar niet dat je niet weet wat je niet weet Ninia. Dat is in míjn ogen een serieuze beperking op jouw recht op meningsuitig.
Het houdt namelijk in dat jouw mening een vage basis heeft. Bepaald geen fundament voor een waardeoordeel. Kun je nagaan wanneer dan waardeoordeel een beslissingvrijheid van een ander betreft.

Beste Huertecilla
Niemand weet wat hij niet weet. Dat is redelijk menselijk en een onderdeel van een levenlang leerproces, tenminste, als je er maar bewust van bent, dat je dingen niet weet. Toevallig heeft mijn mening geen vage basis. Sterker nog, ik weet (!) wat er kan gebeuren als je serieus hersenletsel oploopt. Een cap verkleint dit risico aantoonbaar. Paardensport is een van de gevaarlijkste sporten. Ga maar eens kijken op een spoedeisende hulp afdeling. Misschien vind jij het slim als je er bewust voor kiest om risico te lopen, bijvoorbeeld door je gordel niet omdoen in de auto, fietsen zonder rem, blind de straat over steken. Ik vind dat niet slim, en dus dom.
Zeker, het is een vrije beslissing om wel of geen cap te dragen, maar ik voel me net zo vrij om anderen te wijzen op het risico dat zij nemen.
En net zo vrij als mijn recht op vrije meningsuiting, én waardeoordeel inderdaad gezien mijn argumenten (= kennis en ervaring)
En daar zijn geen dure woorden voor nodig hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:58

Hier ook weer. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar zegt niet dat je maar te pas of te onpas je mening móet geven ;)

Wat ik eigenlijk wel grappig vind is dat ik zelf over het algemeen met cap rij (áls ik rij ;) )

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:00

Ik vind dit ook eigen verantwoordelijkheid.
Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft weet dat het met een cap over het algemeen veiliger is , maar kiest er zelf voor die extra [***] niet te nemen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:11

ik rij bijna altijd met cap maar ik geef toe, ik rij soms zonder als het heel erg warm is en voor de foto *-:) zet ik hem ook af
maar het word soms overdreven veel aangehaald in het zelfde topic
ook al staat er in de OP dat het eigen risico is en TS er geen commentaar op hoeft

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:14

dat is ook waar!
maar als je een leuk jaaroverzicht hebt en er zitten een paar fotos zonder cap tussen
is dat dan een reden om geen topic te openen ?
EDIT nu praat ik tegen mezelf :Y)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 01:55

Huertecilla schreef:
Ninia schreef:

Nee, jij víndt het dom.

Dom onsamenhangend elitair gelul. Het is een FEIT dat zonder cap rijden dom is. Daarmee wordt geen waardeoordeel geveld over de persoon maar over de handeling en kan daarom niet beperkend werken.
Overigens ventileer je geen waardeoordeel maar vel je hem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 03:00

Ania schreef:
Dom onsamenhangend elitair gelul.

Daar zal menig ouder blij mee zijn; met een dergelijk voorbeeld :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 03:21

xTammyy schreef:
Ik vind dit ook eigen verantwoordelijkheid.
Iedereen die een beetje verstand van paarden heeft weet dat het met een cap over het algemeen veiliger is , maar kiest er zelf voor die extra veiligheid niet te nemen.

Wel eens van het Peltzman-effect gehoord?

Verder geeft ´over het algemeen´ aan dat het niet altijd zo hoeft te zijn en je kan niet aan een foto alle parameters afleiden.
Je kan denken te vinden dat het jouw verstandiger lijkt om veiligheidskleding; cap, bp etc, te dragen doch het is twee stappen verder om daar off topic over te beginnen.

Ik draag soms een complete moto-x uitrusting met een ATB afdalingshelm. Toch is de risico-resultante op dergelijke ritten hóger dan op de routine-rit met hoed. De veiligheidskleding leidt tot risico-gedrag.

Ik krijg hier NOOIT de vraag van de topic-titel. Wél of ik bang ben om te vallen als ik een ´cap´ of full helm draag. Ik antwoord dan ´ja´.
Wanneer ik hier de vraag uit de titel zou krijgen, zou mijn antwoord zijn; ´nee, want ik wil niet vallen´.
Een sleutelbeen or paar ribben breken is namelijk niet leuk en een dijbeen breken kan je dood zijn. Beter bewust voorzichter omdat ik geen helm op heb. Op ritten door de bergen waar hulp niet of moeilijk kan komen rij ik daarom bewust zonder helm.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 06:01

Ik draag altijd een cap met rijden. Geen discussie over mogelijk. Bodyprotector heb ik liggen, voor een enkele keer cross of als ik naar het bos ga. Dat is niet echt vaak maar ondanks dat een goede bodyprotector aangeschaft.

Wat is jullie mening over op je paard zitten zonder cap voor een fotoshoot? Dus niet rijden, maar alleen 5 minuten erop zitten, op bekend terrein dan. (Sorry als dit al eerder ter sprake is geweest maar ik heb nu geen tijd om alles door te lezen) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:41

NinaCharlie dat vind ik wel kunnen maar ook dan kunnen er natuurlijk ongelukken gebeuren.
Maar ook dat is weer ieders eigen verantwoordelijkheid.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:15

Huertecilla schreef:
Ania schreef:
Dom onsamenhangend elitair gelul.

Daar zal menig ouder blij mee zijn; met een dergelijk voorbeeld :roll:

Waar heb je het over? :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:39

Annickkii schreef:
Maar ook dat is weer ieders eigen verantwoordelijkheid.

:)*

Er zit wel een in mijn ogen vreemd aspect aan. Waarom zou je voor een foto-sessie geen helm opzetten wanneer je die normaal wel draagt?
Maar goed, dat is niet het onderwerp. Het onderwerp is van onderwerp gaan over niet dragen van een helm.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:06

NinaCharlie schreef:
Wat is jullie mening over op je paard zitten zonder cap voor een fotoshoot? Dus niet rijden, maar alleen 5 minuten erop zitten, op bekend terrein dan. (Sorry als dit al eerder ter sprake is geweest maar ik heb nu geen tijd om alles door te lezen) :)

Net zo stom... Er heeft onlangs nog een bokker d'r been gebroken toen ze 'even voor de fotoshoot' op haar paard kroop. Nu viel ze op haar been, had net zo goed haar hoofd kunnen zijn :) Hoewel ik wel kan begrijpen dat mensen 'voor het plaatje' hun cap afdoen op zo'n moment. Zou het zelf ook doen, denk ik.