leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:14

deruijter schreef:
Magrathea ik ben 16 en ik maak paarden zadelmak, rijdt ze in en breng ze uit op wedstrijd.
Ik denk dat ik meer paarden heb gereden in mijn leven dan de gemiddelde bokker.
En ik snap precies wat je bedoelt. Maar er is een groot verschil tussen manegemensen,
en goed rijden en daar ook betaald voor krijgen.

Da's leuk, maar je vindt ook dat er niemand een betere mening heeft dan jij in topics die niet over paarden gaan. Dus verschuil je daar nou niet achter.

Anoniem

Re: leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:19

Ik ben 46 jaar en op het gebied van paarden maak ik gebruik van mensen die vele jaren jonger zijn, puur omdat ik nog maar anderhalf jaar paardenervaring heb. Dussssss op het gebied van paarden zullen vele jongeren veeeel meer weten dan ik. Feit blijft dat ook deze jongeren blijven leren op allerlei gebied en er later een tijd komt waarin ze denken, ik dacht dat ik het toen wist, maar nu weet ik zoveel meer. Wat ik wel altijd heb is het stukje respect. Ik ben nog opgevoed met het gezegde dat je respect moet hebben voor grijze haren. Niets is voor mij minder waar, ik heb respect voor diegene die het verdiend. En die kan 16 zijn of 82, maar niet vanwege de grijze haren, het is een geluk als je gezond oud mag worden, velen halen het niet. Maar respect, dat moet je verdienen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:15

Daar spreek je een waar woord, Corrie. Ik heb waarschijnlijk veel respect voor TS als ruiter, maar als mens heb ik mijn bedenkingen. Om "eigen schuld, dikke bult" te roepen omdat Friso een fout heeft gemaakt, toont weinig medemenselijkheid.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:14

nynke, die woorden heb ik nooit gezegd, 'eigen schuld dikke bult.'
blue_eyes, ik heb ook nooit gezegd dat ik een 'betere' mening heb,
wel heb ik gezegd dat ik een 'eigen' mening heb.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:25

quote:Twiggy, nee dit zeg ik niet, ik zeg dat ik geen medelijden heb omdat hij zijn verantwoordelijkheid links heeft laten liggen en meervoudige fouten heeft gemaakt, ik zeg ook niet dat hij wel dood mag gaan.
Ik vind het super erg, maar ik heb geen medelijden met hem. En als jij bijv. seks hebt met iemand
zonder condoom en jij raakt zwanger, tja dan kan ik alleen maar zeggen eigen schuld, dikke bult..
Door rood rijden en in een ongeluk beland raken, eigen schuld dikke bult, en bovendien riskeer je niet alleen je eigen leven, maar je neemt ook andere met je mee. unquote.

Je hebt gelijk, maar dit komt op hetzelfde neer.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:05

Die andere 2 vergelijkingen worden alleen veroorzaakt door je eigen schuld,
wat friso is gebeurd is niet alleen gebeurd door zijn eigen schuld, maar er hebben andere factoren meegespeeld.
En ik vind het echt niet zo dat het in elke situatie maar eigen schuld dikke bult is.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:06

deruijter schreef:
Magrathea ik ben 16 en ik maak paarden zadelmak, rijdt ze in en breng ze uit op wedstrijd.
Ik denk dat ik meer paarden heb gereden in mijn leven dan de gemiddelde bokker.
En ik snap precies wat je bedoelt. Maar er is een groot verschil tussen manegemensen,
en goed rijden en daar ook betaald voor krijgen.

Joh, toen ik 16 was ik ook bijzonder blij met mezelf en mijn rijden.
Ik reed jonge paarden in en kreeg er nog geld voor ook! (meer dan met vakkenvullen in de AH voor 3 gulden 69 per uur :+ ).
Als ik nu nog steeds zo zou denken en me zou gedragen als toen had ik weinig vrienden gehad ;).

Je komt op veel topics over alsof je het allemaal wel weet en anderen het volledig fout hebben.
In eerste instantie verbaasde me dat wat,maar toen keek in je profiel en zag ik je leeftijd.
Toen werd alles me duidelijk :+
Geloof mij en andere bejaarde bokkers nou maar; over een paar jaar lach je erom :D

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:08

Oke, over paar jaar zal ik om mezelf gaan lachen, net zoals jullie dat doen :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:42

Kijk, zo klink je al een stuk milder over Friso. En ik lach niet om je, hoor, integendeel. Ik vind het erg jammer als mensen zo hard reageren. Iedereen maakt tenslotte fouten.
Ik sprong gisteren boven op de rem, om geen fazant aan te rijden, dat was dom, voor hetzelfde geld was er iemand boven op me geknald. En als dat zo was, heeft de ander niet voldoende afstand gehouden, dus die had dan ook een fout gemaakt. Dat is gewoon menselijk.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:18

nee ik bedoel dat veel oudere mensen zeggen dat ze lachen om hunzelf als ze terugkijken, naar toen ze mijn leeftijd hadden, vandaar

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:22

Als ik naar mijn eerste berichten op bokt kijk-àls ik dat al aandurf!- dan denk ik [Janice van Friends voice] Oh. My. Gooood[/Janice van Friends voice] :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:29

Net als je het later niet meer over oudere mensen wil hebben, want dan hoor je daar zelf bij au

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:05

deruijter schreef:
nee ik bedoel dat veel oudere mensen zeggen dat ze lachen om hunzelf als ze terugkijken, naar toen ze mijn leeftijd hadden, vandaar

Da's waar. Vooral als ik terugdenk aan m'n felheid, gedrevenheid en overtuiging. Haha, in dat opzicht doe jij me erg aan mezelf denken. Niet negatief hoor, het heeft me vooral gemaakt wie ik ben. En dat geldt ook voor jou. Met het verstrijken van de jaren, de rugzak vol ervaringen en de beginnende rimpels kijk je anders tegen dingen aan, maar dat is een voortdurend proces. Als ik over 10 jaar terugkijk, kijk ik er ook weer anders tegenaan. Terwijl ik mezelf best verstandig vind.
Qua paardenkennis en ervaring zegt leeftijd me idd niet zoveel. Toen ik 30 jaar was begon ik met echt paardrijden. Ik kreeg les van een meisje/vrouw van 17! Man, wat heb ik van haar veel geleerd. Jammer genoeg is ze vorig jaar gestopt met lesgeven en na 9 jaar moest ik op zoek naar een nieuwe instructrice. En weer een jonge meid van 26. Ik kan nog zo oud worden, maar zoals zij kan rijden en paarden kan beleren leer ik het nooit. Leeftijd zegt niet alles, maar verklaart soms wel de manier van reageren. Ook jij zult milder en tactvoller worden. Het is zelfs mij gelukt!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:10

deruijter schreef:

Ah, oke. Als je nu terugdenkt aan de tijd dat je 10 jaar was, moet je dan ook al niet een beetje om jezelf lachen?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 00:15

Marion en nijnke, jullie hebben wel gelijk. Ik moet inderdaad lachen om wat ik deed toen ik 10 was. Maar ik was toen net zo gedreven en 'eigenwijs'. Als dat ik nu ben. Dus dan is dat toch een deel van je karakter?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:17

Er zijn nogal wat volwassenen die nooit uit hun pubertijd komen - getuigen sommige berichten op bokt. :+
Geniet maar lekker van wat je doet...
Mensen zijn zoveel leuker als je de positieve kanten en kwaliteiten ziet bij jezelf én anderen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:23

enzino schreef:
Ayasha schreef:
Ik dacht wel dat dat ging komen maar bon. Ik stel een vraag (aangeduid door "?" ) trek geen conclusie.

Ik nam aan dat het een rhetorische vraag was en we zien allemaal wel wat je wilt bereiken met die vraag. En die insteek vind ik niet erg volwassen overkomen.
Mijn reactie ging daar dus ook over.

en dat is nou het hele punt, je gaat ervan uit dat iemand zo wil reageren.
terwijl het helemaal niet zo bedoeld hoeft te zijn.
het gaat dan enkel om je eigen interpretatie, en niemand is feilloos daarin.

@ ts, kwam net helaas een ontzettend slecht onderbouwde stelling van jou tegen die ik niet erg volwassen over vond komen.
een eigen mening is prima, maar die moet je niet willen opdringen. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:26

Blue_Eyes schreef:
Zoekfunctie, anyone? Hier zijn al meer topics over geweest.

Zal wel aan de leeftijd liggen :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:26

deruijter schreef:
Marion en nijnke, jullie hebben wel gelijk. Ik moet inderdaad lachen om wat ik deed toen ik 10 was. Maar ik was toen net zo gedreven en 'eigenwijs'. Als dat ik nu ben. Dus dan is dat toch een deel van je karakter?

Tuurlijk is het dat. Alleen nu werkt het soms tegen je, omdat je 'ergens bovenop springt'. Gaandeweg leer je dat tact een heel belangrijke eigenschap is. In combinatie met je kunnen, zelfreflectie, gedrevenheid en zelfverzekerdheid kom je een heel eind. Mss ben je wel een veel sterkere persoonlijkheid dan dat veel mensen gewend zijn van vrouwen van jouw leeftijd. Accepteer dat je nu nog vaak behandeld en bekeken wordt als 'die 16 jarige'. Jij weet beter, en straks ben je ervan af.
Ietsje ouder zijn heeft echt ook voordelen hoor. Hoop dus niet dat jij me als een ouwe muts beschouwt, want dat ben ik ECHT niet!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:28

deruijter schreef:

Ja dat denk ik ook wel, en je kunt niet zeggen of het goede of slechte eigenschappen zijn, dat hangt helemaal van de situatie af. Soms is het beter om wat minder gedreven en eigenwijs te zijn en een andere keer is het wel nodig of brengt het je net een stapje verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:52

deruijter schreef:

Stukje karakter, maar kan ook zeker aangeleerd zijn en wat je ook deels weer kan afleren...
Het is ook maar net hoe je omgeving er mee om gaat.
Je kan gestimuleerd worden of juist niet.
(ook "er tegen in gaan" kan onbedoeld gestimuleerd worden)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:27

Misschien helpt dit: Redenering en conclusie
Iemand van 16 kan meestal goed redeneren, dat is niet het probleem. Maar uit één en dezelfde redenering kunnen verschillende conclusies getrokken worden. Een mens wordt bij het trekken van 'n conclusie altijd beïnvloed door tal van factoren, zijn/haar achtergrond, waarvan 'eigen ervaring' wellicht de belangrijkste is. Dat heeft voor en nadelen.
Ik vermoed dat het probleem onstaat zodra in een discussie, "ik vind" of "dat is mijn mening" gezegd wordt. Dan is de conclusie getrokken. Dan gaat het niet meer om de kwaliteit van de redenering (iets wat vele zestien-jarigen goed genoeg kunnen), maar om hetgeen er uit die redenering wordt gehaald. Dat verschilt dus o.a. door ervaring. Als jong mens kijkt men wel vaker onbevangen tegen dingen aan. Soms wordt dat aangeduid als :"Een frisse kijk op de zaak.". Dat kan heel verhelderend werken. Maar soms is het te kort door de bocht.
Meer ervaring en vaak het inzicht dat ze zich eerder vergist hebbben, maakt veel mensen voorzichtiger in het vormen van een oordeel. Ook dat heeft z'n voordeel. Mildheid, meer overzicht, etc. Maar soms mist zo'n oordeel helderheid en consequentheid.

Ik begrijp dat een verwijzing naar de leeftijd als neerbuigend ervaren wordt, maar het is wellicht eerder bedoeld als het 'aha-gevoel', "nu begrijp ik waarom er zo wordt gereageerd." Begrip dus, omdat men er zelf ook is geweest, geen minachting. Het is dan ook geen afbreuk van de intelligentie van 'de 16jarige' want die blijkt, mijns inziens, eerder uit de gevoerde redenering. De conclusie echter wordt sterk beïnvloed door de achtergronden van een mens en die verschilt zoals de leeftijd verschilt.