Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:03

Nicole288 schreef:
Nav die twee topics is nog overleg bezig, over de vraag wanneer een topic KG is en wanneer niet. Niet ieder topic waar het woord kleur in genoemd wordt gaat over vererving, of is gebaat bij antwoorden die daar helemaal op in gaan. Vragen die echt over het ras op zich gaan, hoorden altijd al op de rassensubs thuis. We zijn nav de TeMs in gesprek over een duidelijke richtlijn hiervoor.

8)7

Nu begrijp ik er helemaal niks meer van. %)
Kleur heeft toch duidelijk met kleurengenetica te maken.
En kleurengenetica hoorde toch thuis op FA-AM of WN-FA ???

Dus als ik het nu goed begrijp, hoort een vraag over bvb. :

- een perlino zonder ras op FA-AM
- een perlino quarter op WN-FA
- mijn perlino Welsh Cob op WPC

En waar hoort dan een kleurvraag/discussie over een kruising tussen een vos Haflinger en mijn perlino Welsh Cob thuis (die combinatie is volgend jaar op komst)... op WPC of HAF of toch maar FA-AM :?

En dan maar zeggen dat de boel niet verspreid staat. O:) 8)7

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:12

YWC schreef:
Nicole288 schreef:
Nav die twee topics is nog overleg bezig, over de vraag wanneer een topic KG is en wanneer niet. Niet ieder topic waar het woord kleur in genoemd wordt gaat over vererving, of is gebaat bij antwoorden die daar helemaal op in gaan. Vragen die echt over het ras op zich gaan, hoorden altijd al op de rassensubs thuis. We zijn nav de TeMs in gesprek over een duidelijke richtlijn hiervoor.

8)7

Nu begrijp ik er helemaal niks meer van. %)
Kleur heeft toch duidelijk met kleurengenetica te maken.
En kleurengenetica hoorde toch thuis op FA-AM of WN-FA ???

Dus als ik het nu goed begrijp, hoort een vraag over bvb. :

- een perlino zonder ras op FA-AM
- een perlino quarter op WN-FA
- mijn perlino Welsh Cob op WPC

En waar hoort dan een kleurvraag/discussie over een kruising tussen een vos Haflinger en mijn perlino Welsh Cob thuis (die combinatie is volgend jaar op komst)... op WPC of HAF of toch maar FA-AM :?

En dan maar zeggen dat de boel niet verspreid staat. O:) 8)7

en:
- een perlino mini bij SMP
- een perlino ijslander bij gangenpaarden
etc etc

en dat terwijl de vraag 99 van de 100 keer beantwoord kan worden door iemand die niet in al deze subs zit.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:17

ik moet zeggen dat ik zelfs van deze discussie steeds minder ga begrijpen..
En inderdaad, zoals YWC hierboven zegt lijkt het me erg lastig worden in haar geval!

En hoe onduidelijker het wordt voor bokkers, hoe vaker het fout gaat en er ingegrepen moet worden door de mod's. En het zal het aantal reacties dat geplaatst zal worden verminderen omdat men zich er minder snel aan gaat wagen..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:34

Neem een simpele vraag als: welke kleuren kan een Welsh hebben. Dit is een rasgebonden vraag, er wordt nergens gevraagd hoe de kleuren vererfd worden. Op WPC zijn meer mensen die hier het antwoord op kunnen geven dan op F-AM. Dat is precies reden geweest om rassensubs te maken, vragen die rasspecifiek zijn kunnen op de betreffende sub, omdat daar de kenners van het ras bij elkaar zitten.

Op 'welke kleuren kan een Welsh hebben' is vast wel te antwoorden met een KG insteek, maar in dit geval zou dat veel verder gaan dan het antwoord dat de TS zoekt.
Stel dat de vraag zou zijn 'hoe kan mijn Welsh voskleurig zijn terwijl zijn ouders allebei zwart zijn', dan wordt de afweging anders, dit heeft niets te maken met het ras zelf, maar vererft bij alle rassen hetzelfde, daarbij is het een vraag waarbij de uitleg wel op de genetica in moet gaan.
KG staat voor kleurengenetica, vragen die wel over kleur gaan, maar geen uitleg vragen over de genetica erachter, hoeven dan niet naar F-AM.

LadyMadonna

Re: Aanvraag Kleurengenetica sub forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:38

Dus dan zijn alle vragen met5: Wat voor kleur is mijn paard, ook dubieus....
Want ja, valk, klaar....

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:44

Nicole288 schreef:
Neem een simpele vraag als: welke kleuren kan een Welsh hebben. Dit is een rasgebonden vraag, er wordt nergens gevraagd hoe de kleuren vererfd worden. Op WPC zijn meer mensen die hier het antwoord op kunnen geven dan op F-AM. Dat is precies reden geweest om rassensubs te maken, vragen die rasspecifiek zijn kunnen op de betreffende sub, omdat daar de kenners van het ras bij elkaar zitten.

Op 'welke kleuren kan een Welsh hebben' is vast wel te antwoorden met een KG insteek, maar in dit geval zou dat veel verder gaan dan het antwoord dat de TS zoekt.
Stel dat de vraag zou zijn 'hoe kan mijn Welsh voskleurig zijn terwijl zijn ouders allebei zwart zijn', dan wordt de afweging anders, dit heeft niets te maken met het ras zelf, maar vererft bij alle rassen hetzelfde, daarbij is het een vraag waarbij de uitleg wel op de genetica in moet gaan.
KG staat voor kleurengenetica, vragen die wel over kleur gaan, maar geen uitleg vragen over de genetica erachter, hoeven dan niet naar F-AM.

En wat doe je dan bvb. met de vragen : kunnen Friesen vos zijn ?

Stamboekkundig zou men zeggen : "neen, want er worden enkel zwarten ingeschreven"....

maar nochtans bestaan er raszuivere voskleurige Friesen, wat dan vanuit de kleurengenetica ook weer perfect kan uitgelegd worden...

Om terug te komen op je vb. m.b.t. de Welsh.
Een Welsh mag in principe niet bont zijn. "Excessive white" wordt ontmoedigd... Nochtans zijn er raszuivere ponies, die 'splash' voeren. Om dit in de ogen van de Welsh "bont"-patroon te bespreken, heb je weer kleurengenetica nodig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:51

Nicole288 schreef:

En wat is de reden om geen KWPN eigen club te maken??????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:52

Sarabande, misschien moet je daar een eigen topic over maken? Daar gaat het hier nl he-le-maal niet over

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:03

YWC: Je hebt mij ook niet horen zeggen dat er altijd een duidelijke grens is, daarom is er dus ook nog altijd overleg over. Mss is het iets waarvan we steeds per 'twijfel'topic moeten bekijken wat zwaarder weegt.

Als op de simpel gestelde vraag over de Welsh dit punt naar voren wordt gebracht krijg je of een discussie over het stamboek en wat wel en niet mag (WPC) of het gaat de KG kant op (F-AM) of nog een optie, het gebeurt allebei. Wat weegt dan zwaarder? Ik denk zelf de bedoeling die de TS heeft met het topic. Wil die weten hoe het zit met de stamboekregels over kleur en bijv de geschiedenis daarvan, dan heb je toch een topic over kleur dat het best past op WPC.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:06

Dus is er versplintering.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:07

Wat dan als een simpele vraag als 'welke kleur bij een Welsh' uitdraait op een discussie die gericht is op genetica? Hierdoor zou je een hoop bokkers missen die wel verstand hebben van de genetica maar niet van de Welsh.....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:11

stef: Nee, dan niet, want het topic 'draait' dan niet om KG.
Versplintering is het als topics met een duidelijke KG insteek op een sub blijven staan. 'Hoe kan het dat mijn vos een vos is', hoort wat mij betreft altijd bij KG, over welk ras het ook gaat.

kaisa: als het topic daar duidelijk op uit komt en TS zegt niet dat ze juist iets heel anders wil weten, dan zou het beter naar F-AM gaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:16

Overigens, voor de duidelijkheid: ook al zou er een subforum kleurengenetica zijn, dan nog zijn de topics waar het nu over gaat de twijfelgevallen en zullen er altijd topics zijn die beter thuishoren op een rassensub, omdat het geen genetica maar rasspecifieke vragen zijn. Dus deze versplintering zoals het hierboven genoemd wordt wordt niet opgelost door een extra subforum.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:21

Dan noem je het toch "Kleuren & genetica" o.i.d.? Daar kunnen dan ook vragen zoals 'welke kleur kan een welsh hebben' terecht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:22

stef schreef:
Sarabande, misschien moet je daar een eigen topic over maken? Daar gaat het hier nl he-le-maal niet over

Nee maar het is wel zo dat wij bij jullie ondergeschoven zitten, terwijl dat voor het grootste stamboek van de wereld toch merkwaardig is en ik er ook nooit antwoord op krijg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:24

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:28

Marlinda schreef:
Dan noem je het toch "Kleuren & genetica" o.i.d.? Daar kunnen dan ook vragen zoals 'welke kleur kan een welsh hebben' terecht.

De bedoeling van een topic is dat de TS het antwoord krijgt waarnaar hij zoekt, op WPC is de kans op goede antwoorden op de stamboekinsteek veel groter, dus heeft de TS zelf er meer aan dat het topic op WPC staat.

We kunnen wel instellen dat alles waar het woord kleur in voor komt op F-AM zou moeten, maar worden de vragen dan ook het beste beantwoord? Ik denk het niet. Vragen over kleuren die een andere insteek hebben dan genetica, meer toegespitst zijn op ras/stamboek dan op genetica, krijgen hun beste kans op de rassensub.

Stef: Dat tinkertopic is er zo een die verschillende kanten op gaat, TS vraagt zich af of bont een mutatie is of dat het er vanuit een kruising met een ander ras in is gekomen. Dan gaat de ene helft van de reacties in op waar tinkers in het begin mee gekruisd zijn en het 'gebruiksvoordeel' van bont, de andere helft op wat bont nu is, wel/geen mutatie.
Als het topic nu naar F-AM zou komen, wat zou jouw reactie in het topic dan zijn? Dat geeft mss ook al wat zicht op het voordeel voor TS om het topic te verplaatsen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:33

maar: Mag een welsh bont zijn? Antwoord: nee.
Máár: Er zijn wel raszuivere pony's die splash (wat?, splash, een witpatroon dus) dragen, of extreem sabino...

Afbeelding
100% welsh ...

Wat een gaaf paard trouwens, maar dat is offtopic ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:38

stef schreef:
Euh sarabande: Jij zit niet bij ons ondergeschoven, wij zitten bij FA-AM ondergeschoven.... Niet de boel omdraaien :)

Sja hoe je het ook noemt we zijn er niet gelukkig mee :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:42

Das voor ons duidelijk, nu het team nog ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:45

Raszuiver wel, maar niet met een (vol?) papier? Daar zal een discussie dan toch meer om bedoeld zijn, dus wat wel en niet mag en waarom (en in die zin nuttiger zijn dan uitleg hoe Splash in dat paard is kunnen komen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:45

ja hoor, gewoon vol papier :j

Welsh erkent nl alleen Tobiano's niet, maarja, voor leken is alles wat gevlekt is bont

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:55

Dat een topic als: Welke kleur heeft mijn/jou haflinger? op HAF hoort, snap ik. En eigenlijk is dat antwoord heel kort en bondig: Vos, want dat zijn alle haflingers :Y) en dus zou iedereen die in het topic plaatst hetzelfde antwoord zou moeten geven. (wat het sowieso al een totaal overbodig topic maakt :D ) Maar er zijn altijd mensen die roepen dat ze een palominohaf hebben. (wat onmogelijk is :Y) ) Hoe leg je uit dat dat onmogelijk is, zonder het over genetica te hebben en dus zonder genetica-kenners? (die komen vanwege de zeer beperkte kleur bij haflingers niet op dat forum) En hoe leg je uit waarom sommige haflingers grijs zijn of gekleurd behang hebben, zonder genetica en dus kenners?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:57

Als een TS vraagt welke kleuren een Welsh mag hebben, denk je dan eerder dat ze bedoelt wat de regels van het stamboek daarover zijn, of hoe het zit met de genetica achter de kleuren die wel en niet mogen?

Je zou op bijna alle vragen over kleur wel kunnen uitkomen op een KG antwoord, maar is de gedachte achter de vraag van een TS meer gericht op iets anders, dan heeft het topic geen KG insteek en dan heeft het meer aan reacties van kenners van het ras.

Lyonesse: een topic over een palomino-Haf mag linea recta naar F-AM :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:59

Maarja, dat haflinger vos tónen zegt niet dat ze het ook zijn... Er zijn er bijv genoeg die agouti dragen :j

Nicole: De meeste niet kleurenkenners zouden op de vraag: Mag een welsh bont zijn, nee antwoorden. Terwijl wel kleurenkenners die dus kennis van splash hebben, dit direct kunnen weerleggen. Staat het topic bij WPC, wordt het niet gezien, en komt er dus niet het juiste antwoord