Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:42

Ik ben bekend met het imago van bokt bij de professionals, maar ik moet zeggen toen mijn paard getroffen werd door hoefbevangenheid in augustus 2007 hebben de ervaringsdeskundigen hier in het topic over hoefbevangenheid mij en mijn paard er doorheen gesleurd. :(:)

Op internet was genoeg informatie over de ziekte etc, maar ik had behoefte aan ervaringsdeskundigen die mij konden helpen met de dagelijkse praktijk zaken waar je tegen oploopt met een zwaar ziek paard. De veearts en hoefsmid wisten veel over de behandeling etc, maar ik liep in de praktijk tegen zoveel meer zaken op. Verder verschillen de meningen van diverse hoefsmeden en veeartsen ook behoorlijk over dit onderwerp. En weet je soms echt niet wie je nog moet geloven.

Maar de ervaringsdeskundigen op bokt snapten ook de machteloosheid, het verdriet om je paard zo te zien, het zwaard van Damocles wat boven je paard hangt, het niet naar je paard durven 's morgens, in de angst dat ze niet kon opstaan en het voorbij was.

Ik was toen heeeeeeeeeel erg blij met alle steun in het topic; hoefbevangenheid. En nu ondersteun ik met mijn kennis en ervaring andere eigenaren wiens paard getroffen wordt door hoefbevangenheid.
En Image is er door heen gekomen mede dankzij het meedenken en voelen op bokt.
dit is ons verhaal http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Zo kan bokt ook zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:38

Yamcha schreef:
@ Caira: Kim en jij zijn idd tegenpolen, en ik kan het met allebei gruwelijk oneens zijn, en ook heel erg eens zijn, maar ik kan met allebei prima discussiëren.
Jullie kunnen nuanceren en beseffen dat veel dingen neit zwart of wit zijn. En het is altijd prettig er vanuit te gaan dat je discussiepartner best eens gelijk kan hebben :)

kijk in het echte leven is niks zwart/wit...... is alles genuanceerd. In het echte leven heb je te maken met variabelen...... en met paarden heb je te maken met veul variabelen :) Ik hbe gewoon veel ervaring met veel verschillende variabelen, maar nog lang niet met alle :) Er zijn zeker mensen die wel ervaring hebben met de variabelen waar ik geen ervaring mee heb, en ik voor een vind het een beetje dom om daar dan niet je voordeel mee te doen en ervan te leren. Voor mij maakt het niet uit wat voor een stroming of manier of wat dan ook iemand verder op of aan zn paard/ponie zit........ al hangt die eronder ipv erop te zitten, als ik ervan kan leren dan doe ik dat :)

in sommige dingen kan ik wel volhardend zijn en niet buigbaar, dat klopt maar daarom kan je nog wel atijd je discussiegenoot respecteren omdat het voor diegene blijkbaar goed werkt, helemaal prima ook al zou het mijn keuze niet zijn want het zou voor mij niet werken...... bewtekend niet dat de ander het fout doet, doch slechts anders.

ik heb altijd commentaar op het feit dat ik graag een slof om voor mij vreemde of janoge paarden hang, schade en schande wijs geworden joh! :D Vroeger vond ik ook slof en sporen zielig........ nu niet meer :D nu vind ik mezelf zielig als ik tegen een muur aangeparkeerd word en ik vind mezelf dom als ik het had kunnen voorkomen door gewoon mijn veiligheidsmarge in te bouwen :)

het leuke aan bokt vind ik dat er gelukkig een hele boel mensen zijn die gewoon heel goed kunnen discusseren, soms loopt het echt behoorlijk hoog op.... maar ik ben altijd blij als mensen gewoon in een volgend topic vol verse energie en moed het helemaal met elkaar eens kunnen zijn zonder een grudge over een vorig topic waar je het oneens was.

Ik heb wel eens iemand achter me aan gehad die het structureel overal mee oneens was omdat IK het zei...... ja das dom en zonde van mn energie :) als ik zei dat bokt blauw was, dan was dat pertinent niet zo......... ja daahaag, ga ik niet eens aan beginnen aan die handel :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:56

Yamcha schreef:
Dat vind ik echt het toppunt van eigenwijsheid: kritiek op Anky hebben terwijl je zelf in de basis rijdt......

Ik doe het haar nog altijd niet na, en die jury's zijn echt niet en masse achterlijk.

Edward Gal: ben persoonlijk geen fan, verre van zelfs. Maar de man rijdt wel Grand Prix en hij wint ook nog regelmatig, ik doe het hem niet na, hoor.

Ik denk dat daar kritiek op hebben nog niet perse een probleem is. Maar vaak is het niet onderbouwd.
En zo is het geen probleem dat een B ruiter commentaar heeft op een Z ruiter, maar vaak is dat ook niet onderbouwd. En dan merk je dat de mensen met commentaar gewoon niet weten waar ze over praten. De B ruiter die het zielig vind dat er een stang in hangt, maar zelf een paard niet eens nageeflijk op een trensje krijgt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:04

Ik vind bokt ook vooral leuk tijdverdrijf en een manier om met mensen die ik ken te communiceren. En ach, een pittige discussie ben ik ook niet heel erg bang voor. Maar erg serieus nemen doe ik het forum en de dingen die erop staan meestal niet. Toch zijn er ook wel leuke topics en leuke wedstrijdverslagen. Je moet alleen soms goed zoeken :))

Wat mij op bokt ook opvalt is de grote groep fanatieke "naturals", die kom ik in het dagelijks leven eigenlijk nooit tegen.

Er zijn inderdaad een aantal vrij hardnekkige "boktmythes", dat roep ik al jaren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:28

_sparta_ schreef:
Yamcha schreef:
Dat vind ik echt het toppunt van eigenwijsheid: kritiek op Anky hebben terwijl je zelf in de basis rijdt......

Ik doe het haar nog altijd niet na, en die jury's zijn echt niet en masse achterlijk.

Edward Gal: ben persoonlijk geen fan, verre van zelfs. Maar de man rijdt wel Grand Prix en hij wint ook nog regelmatig, ik doe het hem niet na, hoor.

Ik denk dat daar kritiek op hebben nog niet perse een probleem is. Maar vaak is het niet onderbouwd.
En zo is het geen probleem dat een B ruiter commentaar heeft op een Z ruiter, maar vaak is dat ook niet onderbouwd. En dan merk je dat de mensen met commentaar gewoon niet weten waar ze over praten. De B ruiter die het zielig vind dat er een stang in hangt, maar zelf een paard niet eens nageeflijk op een trensje krijgt.

De nuance ligt denk ik meer in het feit dat er al snel gezegd wordt:

Edward heeft kapstokken (heeft ie ook, maar goed, iedere gek zijn gebrek :P) en kan niet zitten (niet mee eens, probeer zelf eens een paard uit te zitten met zoveel schwung ;) )

Ga je dan in het profiel van de kritiekgever kijken, zie je diezelfde kapstokken _O- en nog -tig andere fouten waarvan ik denk: kijk eens lekker naar jezelf joh.
Het is gewoon heel makkelijk om iemand af te zeiken vanaf de zijlijn, en dan op van die makkelijke punten zoals scheef zitten, een keer een te harde hand (die misschien niet voor niets is, weet jij wat de ruiter op dat moment VOELT?) of een momentopname op de foto.

Anky is nu vergane glorie want ze wint niet meer, misschien is Totilas ook niet meer wat hij geweest is omdat hij nu dekt en "dus" van karakter veranderd (hij scoorde eens een keer NIET boven de 90% oei! wat een wereldramp :P) en er worden ook al gelijk voorbarige conclusies getrokken op het moment dat er een wissel plaatsvindt met paarden (Vivace de Jeu gaat van Adelinde Cornelissen naar Edward Gal en "dan zal er wel wat aan de hand zijn")
Altijd gelijk die grote kwek overal tussen..... bemoeials zijn sommigen hier en ik vraag me af hoe oud die mensen zijn, want sommigen lijken wel een oud wijf :D

Nergens wordt zoveel geluld als in de paardenwereld, eens, maar ik kan er wel moe van worden. Ik heb -tig foto's van mezelf die nét op een moment zijn genomen waar ik even doorkom met mijn hand of been, zou ik die hier plaatsen dan ben ik binnen de kortste keren de beul van bokt, echt :D Bekende ruiters hebben die keuze niet en dus worden die foto's gewoon openbaar gemaakt als ze genomen zijn, daarom liggen ze zo onder vuur en daarom heeft iedereen er wel een mening over. Niet altijd terecht.
En nogmaals, 95% van de penny's (ja, dan maar even beetje banketstaaf gezegd) heeft geen idéé waarom een prof op dat moment doet wat hij doet! Je zit er niet op, je voelt het niet aan en dus heb je feitelijk ook niet te oordelen.

Maar ja, tis zo lekker en vooral lekker makkelijk.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:40

Doordat iemand zelf kapstokken en een stoelzit heeft en daar elke les opmerkingen over krijgt, kan ik best begrijpen dat die persoon dan wel zoiets heeft, de ruiters in de topsport doen het niet eens beter. Terwijl je die wel als het ultieme voorbeeld wilt zien.
En een opmerking daar dan over is zelfs terecht, want hij heeft ze gewoon en het is geen gezicht op dat niveau, laten we eerlijk zijn. En of je het zelf dan wel of niet beter kunt staat daar dan toch wel buiten.

Persoonlijk vind ik de dressuursport de laatste jaren helemaal niet verbeterd. Dat wil niet zeggen dat ik het zelf beter zou kunnen. Maar in mijn lessen wordt er toch gehamerd over het van achter naar voor rijden en een paard op de achterhand hebben, dan komt voor vanzelf wel goed.
En dan lees je doodleuk in de paard en sport dat een profruiter dat andersom doet.
En dan ben ik penny, maar denk ik, dat is te zien. Want te vaak zien we in de topsport paarden op de voorhand lopen. Een piaffe waar een paard de rug wegdrukt en de kont het hoogste punt is.
En ondanks dat ik nooit verder ben gekomen dan het Z, heb ik toch nog altijd het idee dat het zo niet hoort. Dat dat geen ultieme verzameling oefening is op die manier.

Mag je dat dan wel of niet zeggen op bokt? Ben je dan meteen verwaand, of zijn er ook mensen die gewoon kritisch durven kijken en niet alles verafgoden wat top heet?
Ik heb namelijk ook het idee dat als mensen onderbouwd hun mening geven, dat ze nog meteen een penny zijn. Want je mag niets zeggen van iemand die hoger rijdt.
Van mij mag iedereen wat zeggen, maar laat wel blijken waarom je dat vind.

capopjekop

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:44

Ik vind het ook apart dat als je zelf met kapstokken rijd, je er (mits onderbouwd) niks van mag zeggen. Vergelijk het met voetbal. Er zijn zat trainers die zelf niet kunnen voetballen, maar het spelletje wel heel goed snappen. Mogen die de spelers dan ook niet aanspreken, omdat ze zelf niet kunnen voetballen? Ik vind dat dat wel kan, mits natuurlijk opbouwend en onderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:55

_spart_ en op zulke momenten maak je dus de keuze voor jezelf om toch je eigen ideaalbeeld na te blijven streven zoals je dat ooit is geleerd en niet als een kip zonder kop de meute achterna te blaten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:58

Ik heb zelf geen kapstokken, maar ik zou willen dat ik zo zou kunnen rijden, laten we het dan maar zo stellen :P

Het is altijd makkelijker om kritiek te geven dan te loven, zeg ik altijd. En dat heeft niks met verafgoden te maken :) In tegenstelling wat mijn avatar misschien mag zeggen :D verafgod ik Edward niet hoor ;) Ik ben een ontzettende fan van hem en zijn rijden, al heel erg lang, volg hem al vanaf het begin, maar er zijn zéker dingen aan hem waarvan ik denk: nou...... da's minder.

Aan de andere kant vind ik hem een hele inspirerende ruiter :j ONDANKS zijn mindere punten. Dat je de halve garderobe van Indoor Brabant aan zijn tenen mee kunt nemen tijdens de Kür vind ik echt niet zo storend, bovendien vind ik zijn zit dankzij het nieuwe zadel een hoop verbeterd. Sommigen hebben nu eenmaal meer moeite met zitten dan de ander. Mij kun je op een elastieken bal zetten en ik vind het heerlijk, een vlak dravend paard vind ik daarintegen een ramp - zoals ik al zei: iedere gek zijn gebrek :D

Kritiek hebben mag je zeker, ook al heb je zelf niet op hetzelfde niveau gereden. Maar er is een verschil tussen kritiek geven en afzeiken. En de afzeikcultuur viert hier gewoon te vaak hoogtij.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:00

capopjekop schreef:
Ik vind het ook apart dat als je zelf met kapstokken rijd, je er (mits onderbouwd) niks van mag zeggen. Vergelijk het met voetbal. Er zijn zat trainers die zelf niet kunnen voetballen, maar het spelletje wel heel goed snappen. Mogen die de spelers dan ook niet aanspreken, omdat ze zelf niet kunnen voetballen? Ik vind dat dat wel kan, mits natuurlijk opbouwend en onderbouwd.

Als dat niet zo zou zijn dan zou Sjef Janssen al helemaal zijn mond moeten houden, dus dat ben ik wel met je eens.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:01

Lovely schreef:
_spart_ en op zulke momenten maak je dus de keuze voor jezelf om toch je eigen ideaalbeeld na te blijven streven zoals je dat ooit is geleerd en niet als een kip zonder kop de meute achterna te blaten.

Helemaal mee eens!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:02

Ik vind de openingspost wel een beetje overdreven...Of ik ben gewoon niet vaak genoeg op bokt... :Y)

Kijk, bijv. slofteugelgebruik...Ja, wordt inderdaad veel over gezeurd, maar ik zie ook maar zelden foto's waar de slofteugel fijn gebruikt wordt....

Het is wel jammer dat Bokt zo'n imago heeft. Bokt heeft mij in veel zaken al wel goed geholpen moet ik zeggen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:03

Barmat, op het trainersseminar werd verteld dat ze bij Gal op stal alleen maar ontspannen meezitten en verder zo min mogelijk doen met hun zit en daar was ik een beetje verbaasd over, maar het verklaart wel een hoop.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:10

Lovely schreef:
Barmat, op het trainersseminar werd verteld dat ze bij Gal op stal alleen maar ontspannen meezitten en verder zo min mogelijk doen met hun zit en daar was ik een beetje verbaasd over, maar het verklaart wel een hoop.

Dat wel ja :P

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar moet zeggen dat ik ook wel verbaasd ben dit te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:17

Het is maar een voorbeeldje natuurlijk, maar de een valt over zijn tenen en een ander valt weer iets anders op en aangezien we allemaal met dezelfde hobby bezig zijn, is het natuurlijk niet zo gek dat er kritiek op komt. Iedereen kijkt naar de groten en pakt het eigen referentiekader erbij. Combineer dat met het vaak mislukte halthouden van Salinero en het verkeerd aanspringen van Totilas en de kreet 'als ik dat doe in de B, L, M of Z....' is geboren. Het is toch niet zo raar dat men er zo naar kijkt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:27

Mijn mening is dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, daarbij ieder mens is anders en ieder dier is anders!
Je kunt wel je oordeel geven, maar het blijft een "eigen" mening!
En je hebt ook nog zoiets als smaak....en over smaak valt niet te twisten!

Ik respecteer iedereen, of ze nu NH zijn, dressuur, western of recreatie rijden, iedereen heeft gewoon
het beste voor met zijn of haar paard en iedereen beleefd het plezier van de paardensport op zijn of haar eigen manier.

Er zijn hier op Bokt mi zeker mensen met kennis zaken (echte paardenmensen), maar ook veel mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben (mensen met paarden)!
Door de jaren heen heen leer je kaf van het koren scheiden ;-)

Waar ik mij wel vaak aan stoor de laatste tijd is, dat als een TS advies of commentaar vraagt,
en ik bv een tip of goedbedoeld advies geef (vanuit eigen ervaring) dat het advies weggewimpeld, genegeerd of bestreden wordt >;)
Of de smoezendoos gaat open en ze stellen zich vaak defensief op, dan denk ik vraag dan niets :roll:
Ik wens ze dan ook veel succes en ben er dan ook heel snel klaar mee....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:46

Lovely schreef:
Het is maar een voorbeeldje natuurlijk, maar de een valt over zijn tenen en een ander valt weer iets anders op en aangezien we allemaal met dezelfde hobby bezig zijn, is het natuurlijk niet zo gek dat er kritiek op komt. Iedereen kijkt naar de groten en pakt het eigen referentiekader erbij. Combineer dat met het vaak mislukte halthouden van Salinero en het verkeerd aanspringen van Totilas en de kreet 'als ik dat doe in de B, L, M of Z....' is geboren. Het is toch niet zo raar dat men er zo naar kijkt?

Zeker niet :n ! Ik denk (even gedachtespinsel) dat dit voornamelijk te maken heeft met het feit dat het vaker gemakkelijk er uit ziet. Makkerlijker dan je denkt. En halthouden is natuurlijk basis. Net als goed aanspringen in de galop :) als je DAT al niet kunt, hoe wil je dan verder gaan? Maar uiteindelijk is het wel zo, dat die hele stomme basisdingen bij lange na niet zo hard worden afgestraft als een fout uitgevoerde piaffe-passage.
Maar dat zien velen niet.

Ik praat het niet goed, want ik roep vaak zat tegen de TV in een vlaag van overmoedigheid: Sjeeeeesus, dat kan IK nog beter!!! Maar dan besef je dat als je op zo'n niveau rijd, en als die boog zó gespannen staat, je juist in die banketstaaf onderdelen fouten gaat maken, gek genoeg.

Zou niet mogen mischien, maar het gebeurt. En inderdaad, dan staan er hordes met mensen te oordelen over die punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:01

Daar heb je gelijk in, maar er is nog iets. Dat iets is bijvoorbeeld die niet-correcte piaffe die toch beloond wordt. Het is kennelijk wat de jury's willen zien, maar het is niet zoals een piaffe bedoeld is. Is dit vanwege voorschrijdend inzicht of gewoon omdat spectaculair of naam boven correct gaat? Of neem nou die zilveren medaille van Isabella Werth, ook zo'n voorbeeld van hoe 15 miljoen jury's het zien en die 5 ter plaatse weer heel anders.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:03

hallo
ik ben een moeder van zo dochter die de hele dag op het paard zit. zij heeft wel eens op een forum mee gekletst maar heeft daar gewoon de tijd niet voor.en zij vindt het altijd jammer dat je inderdaad op moet letten wat je schrijft. en ze zegt dan van dat je van hier niet kan zien hoe iemand rijd. dus kan je daar ook niet over oordelen. dus ook geen advies geven
ik val hier zomaar binnen sorry :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:16

_sparta_ schreef:
Yamcha schreef:

Dat bedoel ik :j
Tuurlijk is het op dat niveau ook niet perfect allemaal, kan ook niet, het blijven mensen hè. Maar 't is wel gewoon waar dat Sali net even wat pittiger is dan het Haffie van de buren, en dat Anky en Edward, en Isabelle en Ymke gewoon ontzettend veel talent en gevoel hebben, en er zijn tijden dat ik naar Ymke kijk en gewoon ontzettend aan het genieten ben.......
Lovely schreef:
Daar heb je gelijk in, maar er is nog iets. Dat iets is bijvoorbeeld die niet-correcte piaffe die toch beloond wordt. Het is kennelijk wat de jury's willen zien, maar het is niet zoals een piaffe bedoeld is. Is dit vanwege voorschrijdend inzicht of gewoon omdat spectaculair of naam boven correct gaat? Of neem nou die zilveren medaille van Isabella Werth, ook zo'n voorbeeld van hoe 15 miljoen jury's het zien en die 5 ter plaatse weer heel anders.

Zeker waar, maar ik denk dan toch wel dat die jury's daar er gewoon iets meer verstand van hebben dan wij op Bokt.

Voortschrijdend inzicht...... da's ook zoiets. In die jaren dat ik nu in de paardenwereld rondloop, ben ik van veel dingen waarvan ik dacht dat ze heel fout waren, het goede gaan zien, ben ik dingen anders gaan zien, dingen leren begrijpen die ik toen niet begreep...... open staan om te leren, altijd. En het is nog altijd zo dat een meiske van 12 soms dingen kan zeggen die me wakker schudden, dat hou je, moet je voor open blijven staan. Ik ben het vaak grondig met Arabesk oneens, om maar iets te noemen, maar ik heb wel respect voor haar als discussiepartner, en heb ook daardoor dingen bijgeleerd..... bijvoorbeeld veel natuurlijker voeren.......

KiWiKo schreef:
kijk in het echte leven is niks zwart/wit...... is alles genuanceerd. In het echte leven heb je te maken met variabelen...... en met paarden heb je te maken met veul variabelen Ik hbe gewoon veel ervaring met veel verschillende variabelen, maar nog lang niet met alle Er zijn zeker mensen die wel ervaring hebben met de variabelen waar ik geen ervaring mee heb, en ik voor een vind het een beetje dom om daar dan niet je voordeel mee te doen en ervan te leren. Voor mij maakt het niet uit wat voor een stroming of manier of wat dan ook iemand verder op of aan zn paard/ponie zit........ al hangt die eronder ipv erop te zitten, als ik ervan kan leren dan doe ik dat

in sommige dingen kan ik wel volhardend zijn en niet buigbaar, dat klopt maar daarom kan je nog wel atijd je discussiegenoot respecteren omdat het voor diegene blijkbaar goed werkt, helemaal prima ook al zou het mijn keuze niet zijn want het zou voor mij niet werken...... bewtekend niet dat de ander het fout doet, doch slechts anders.

ik heb altijd commentaar op het feit dat ik graag een slof om voor mij vreemde of janoge paarden hang, schade en schande wijs geworden joh! Vroeger vond ik ook slof en sporen zielig........ nu niet meer nu vind ik mezelf zielig als ik tegen een muur aangeparkeerd word en ik vind mezelf dom als ik het had kunnen voorkomen door gewoon mijn veiligheidsmarge in te bouwen

het leuke aan bokt vind ik dat er gelukkig een hele boel mensen zijn die gewoon heel goed kunnen discusseren, soms loopt het echt behoorlijk hoog op.... maar ik ben altijd blij als mensen gewoon in een volgend topic vol verse energie en moed het helemaal met elkaar eens kunnen zijn zonder een grudge over een vorig topic waar je het oneens was.

Ik heb wel eens iemand achter me aan gehad die het structureel overal mee oneens was omdat IK het zei...... ja das dom en zonde van mn energie als ik zei dat bokt blauw was, dan was dat pertinent niet zo......... ja daahaag, ga ik niet eens aan beginnen aan die handel :)

Dat laatste heb ik echt moeten leren, door schade en schande wijs geworden denk ik dan maar :D

Kan me echt helemaal in jouw post vinden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:21

Espie schreef:
hallo
en ze zegt dan van dat je van hier niet kan zien hoe iemand rijd. dus kan je daar ook niet over oordelen. dus ook geen advies geven

Daar ben ik niet geheel mee eens, van een foto kun je vrij veel afleiden.

Ook als iemand roept dat haar paard op rechts zo vasthoudt, daar kan ik uit concluderen dat de ruiter dan ook een streng rechterhandje heeft..... dat is echt zo. Vaak begint het met een paard dat scheef is (ieder paard van nature) en wat moeilijker loskomt op een kant. De reactie van veel (onervaren) ruiters is dan juist op die kant vast blijven houden, dan krijg je dus een paard wat idd op rechts niet meer loslaat. Dan kun je de schuld aan het paard geven, dat die zo lastig is op rechts, maar de oplossing ligt bij de ruiter, áltijd. Het paard zal namelijk niet uit zichzelf zich los gaan maken, dat moet de ruiter doen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:24

Lovely schreef:

Yep, soms doet een naam ook heel veel. Heb ook lange tijd gedacht dat Anky die status had. Dat ze, als ze al binnen kwam rijden, de winst al half op haar naam had staan en er bij wijze van spreken alleen nog maar op hoefde te blijven zitten om te winnen. Of dit echt zo was? Ik ben er vandaag de dag nog steeds niet echt uit want ik was en ben nog steeds Anky-moe :)) Dus ik kan niet helemaal objectief kijken denk ik.

Ben wel heel bang voor ditzelfde met het Totilas effect. Dat mensen op een gegeven moment dit dier gaan uitkotsen, zo van: Hebbie hem weer. Of dat er steeds meer verwacht gaat worden, zoals er nu al gezegd wordt: Oh jee, hij scoort niet boven de 90% zal het wel goed met hem gaan? Ik ben oprecht bang dat er straks in London een score van minimaal 95% van hem verwacht gaat worden! Dat is natuurlijk niet meer gezond, dan streef je naar iets wat imo niet meer normaal is, het is geen machine!

Die zilveren plak is idd een goed iets wat je aanhaalt - imo geheel onterecht geweest. Ieder ander was met zo'n proef finaal afgebrand destijds, maar Isabelle "kreeg" het toch voor elkaar, ook door het rijden van een verder niet bijster spectaculaire proef. Dan ga ik mij ook achter de oren krabben hoor!
(edit: ik vraag me trouwens nu even af over welke proef we het hebben.... :D)

Het is en blijft super moeilijk om met name de dressuursport objectief te blijven bekijken, de eisen worden steeds hoger en er komen steeds meer kapiteins op het schip, zowel langs de lijn als bij de FEI. En iedereen heeft er wel iets over te zeggen of te mekkeren. Niet altijd ten goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:29

De staak-proef in Hong Kong :D.

Jij ook al Anky-moe? Volgens mij was ik er al klaar mee in '95, '96. Na twee keer Bonfire's Symphonie had ik het wel gezien met de trukendoos.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:34

Ah ja, die staak proef idd, dan hebben we het over dezelfde. Ik was het er niet mee eens dat het met zilver beloond werd. Geen laatste plek, maar zeker geen zilver. Staken hoort niet beloond te worden met zilver, daarvoor waren er betere combinaties, het staken werkte door in de gehele proef, het sprankelende was er af, en dat was jammer. Niets ten nadele van Isabelle, want ze kan super rijden, maar dit was (imo) iets wat niet kon. Maar goed, dan komt er een ander oordeel en dan krab ik me een keer achter de oren, en denk ik: ik ben geen jury en daar zal dan wel een reden voor zijn. Anky vond ik ook geen goud-waardig.

En ja, Anky moe.... al heel lang :D Vond het even leuk, maar het houdt een keertje op... of eigenlijk al een tijdje.
Buiten dat heb ik iets tegen mensen die zichzelf tot product bombaderen.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:35

leuk toch dat mensen bokt op een heleboel manieren ervaren. Voor mij is het tijdverdrijf, als ik advies wil dan heb ik in mijn persoonlijke omgeving genoeg mensen om mee te klankborden.

Ik word alleen chaggi van al die mensen die denken dat alleen hun eigen manier goed is, en hierdoor alles wat anders gebeurt, meteen als slecht betitelt.