van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:46

wees getroost :D jij niet en niemand niet :) :)

je staat niet alleen in je verdriet :)

Ik moet er ook ernstig bij opletten dat ik niet in de u modus ga :D :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:52

het voelt altijd goed om medestanders te hebben :')

Janine1990

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:14

Ik vind het jammer dat we nog niets van een mod hebben gehoord... Of is dat niet gebruikelijk hier? Ik kom hier niet zo vaak namelijk :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:22

Meestal hoor je wel een modje tussendoor... :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:35

Er is door twee mods in dit topic gereageerd. Maar inhoudelijk kunnen we hier niet zoveel mee. U is een normale, correcte aanspreektitel in Nederland en er is geen reden om die te verbieden. Het probleem zit hem ook niet in het woord u, maar de ingewikkelde zinsconstructies en het gebruik van moeilijke woorden.

Maar hoe wil je op ingewikkelde zinsconstructies en het gebruik van moeilijke woorden gaan modden? We kunnen toch moeilijk een OW gaan uitdelen omdat iemand meer dan vijf woorden van drie lettergrepen in een alinea gebruikt o.i.d.

Op het moment dat die manier van reageren wordt gebruikt om sneren of persoonlijke aanvallen te verhullen, dan worden die mensen gewoon op die sneren en persoonlijke aanvallen aangesproken, zoals we dat altijd doen. En verder zou ik die berichten lezen voor wat ze zijn. Kan je de inhoud begrijpen en er iets mee doen, prima. Zo niet, die berichten lekker laten voor wat ze zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:56

karl als iemand in die moeilijke woorden en zinsconstructies constant heel beleefd anderen de pan in hakt dan moet daar wel degelijk op gemod worden.

Ik zeg gewoon in plat nederlands dat iemand niet wijs is en geen reet snapt ......

maar dan krijg je een ow.

zeg je dat je niet begrepen word, en dat het allemaal niet zo gezegd is, en dat iemand diens huiswerk moet doen.... in de u vorm met wazige termen, dan mag dat.

als zo het spelletje gespeeld word, kan ik me heel goed aanpassen hoor in deze digitale kroeg :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:00

Is het niet een optie om te kunnen temmen op lastig taalgebruik, zodat een mod kan zeggen dat er begrijpelijker moet worden gesproken?

Want inderdaad wat Kim ook zegt, je wordt gewoon beleefd de pan in gehakt. En dat is aan je eigen intelligentie hoe je dat voelt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:03

Wat ik al zei, "beleefde" sneren en persoonlijke aanvallen worden net zo goed aangepakt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:09

Heino schreef:
Ik vind het enorm irritant en sla deze posts bij voorbaat al over. En ook ik begrijp de teksten prima maar ik zit hier voor mijn ontspanning en dan heb ik geen zin om me door onnodig complexe zinstructuren heen te worstelen.

Of je dit vanuit Bokt kan en mag veranderen betwijfel ik, ze doen er opzich niemand kwaad mee. Ze gaan alleen hun doel (kennis overbrengen, neem ik aan?) voorbij.

Dit vind ik dus ook, het leest ook zo formeel.
Moet zeggen dat ik het niet extreem veel tegen kom maar wel vaak dezelfde :P (fabersmit)
De argumenten zijn vaak uist erg sterk maar doordat het zo irritant leest en stoort sla ik de posts meestal over...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 07:23

Er zijn er meer die u zeggen, om het zo maar te noemen.
Ik snap dat het erg moeilijk is hier iets aan te doen, als je dat al zou willen.
:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 17:39

cp112 schreef:
Dit vind ik dus ook, het leest ook zo formeel.
Moet zeggen dat ik het niet extreem veel tegen kom maar wel vaak dezelfde :P (fabersmit)
De argumenten zijn vaak uist erg sterk maar doordat het zo irritant leest en stoort sla ik de posts meestal over...

Ik vindt de argumenten meestal juist niet sterk... vaak zijn het niet eens argumenten maar ontwijkende herhaalde stukken informatie. Door het hoogdravende taalgebruik lijkt het imo heel wat.

amanda2 schreef:
Er zijn er meer die u zeggen, om het zo maar te noemen.
Ik snap dat het erg moeilijk is hier iets aan te doen, als je dat al zou willen.
:)

Dat is ook niet het punt... het gaat op de gehele tekst structuur ;)
En de 'houding' in het bericht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:00

Ik haal dit topic weer even naar boven, omdat ik toch hoop dat mods er iets aan kunnen doen.

Neem bijvoorbeeld dit topic: [MW] Fenotype-bijsluiter
Ik ben eerstejaars op de universiteit, maar moest dit bericht 3x lezen voordat ik écht begreep wat er stond. Nou vind ik dat voor mezelf niet zo heel erg, maar op deze manier sluit je jongere bokkers uit van de discussie. Ik denk dat deze openingspost voor iemand van 12 namelijk echt niet te doen is (in elk geval niet zonder eerst alle woorden te googelen).
Het hoeft van mij echt niet in Jip en Janneke taal, maar TS kan net zo makkelijk schrijven:"Door cosmetische chirurgie ziet iemand er anders uit dat dat hij er oorspronkelijk uitzag. Ik vind dat diegene daarom zijn of haar toekomstige partner niet goed informeert, en daarom vind ik dat iemand die cosmetische chirurgie heeft ondergaan dat duidelijk moet maken aan zijn of haar toekomstige partner." Dan sluit je de jongere bokkers, of bokkers die moeite hebben met taal tenminste niet uit.

Ik snap dat je er geen waarschuwingen kunnen worden uitgedeeld, maar kan er geen mogelijkheid zijn om te temmen? Al is het maar zodat mods een oproep kunnen doen om je zo duidelijk mogelijk uit te drukken.

En hoe zit het eigenlijk met afkoringen als "wysiwyg"? Is dit Breezertaal, een gewone afkorting?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:05

Ik ben al gestopt met lezen van de eerste zin, en inderdaad, wat is wysiwyg??????????????? Tjongejonge...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:05

wysiwyg :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:07

"What you see is what you get"
Vertaald door een andere bokker iets verder in het topic, maar ik kende de uitdrukking inderdaad ook niet...

Ik vind het eigenlijk écht jammer. Ik zou best met deze discussie mee willen doen, maar dat is zo echt geen doen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:11

Pfff lekker interessant doen.

Doet mij denken aan een "lollige" collega van mij die elk kenmerk van uitgaande post begint met de datum van vandaag en dan zghl, van het carnavals liedje zachteg harde l.... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:12

amanda2 schreef:
Pfff lekker interessant doen.

Doet mij denken aan een "lollige" collega van mij die elk kenmerk van uitgaande post begint met de datum van vandaag en dan zghl, van het carnavals liedje zachteg harde l.... :+

Kon die niets leukers verzinnen? :Z

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:18

Blijheid schreef:
Het hoeft van mij echt niet in Jip en Janneke taal, maar TS kan net zo makkelijk schrijven:.

Dat ligt eraan. De TS kan dat denk ik niet, want het taalgebruik is een manier om jezelf te tonen. En als je jezelf graag wilt tonen als iemand die niet te dicht bij de lagere klassen en domme mensen staat, kun je je taal dus niet versimpelen.

Als je graag een open discussie wilt hebben met anderen heb je helemaal gelijk: dan kun je je mening best op een andere manier verwoorden. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet de intentie van dit topic. En dus gaat er geen begrijpelijker taalgebruik komen, want dat past niet bij het doel van het openen van het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:23

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:
Het hoeft van mij echt niet in Jip en Janneke taal, maar TS kan net zo makkelijk schrijven:.

Dat ligt eraan. De TS kan dat denk ik niet, want het taalgebruik is een manier om jezelf te tonen. En als je jezelf graag wilt tonen als iemand die niet te dicht bij de lagere klassen en domme mensen staat, kun je je taal dus niet versimpelen.

Als je graag een open discussie wilt hebben met anderen heb je helemaal gelijk: dan kun je je mening best op een andere manier verwoorden. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet de intentie van dit topic. En dus gaat er geen begrijpelijker taalgebruik komen, want dat past niet bij het doel van het openen van het topic.

Daar heb je opzich gelijk in, maar het was toch de intentie van de oprichters dat bokt een forum is voor iedereen? Dan kan het nog wel de intentie zijn van TS om vooral zijn eigen mening te verwoorden en geen discussie te openen, maar daar kan toch iets aan gedaan worden? Daarom stel ik hier deze vraag.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:25

Er zijn op bokt een aantal mensen die op deze wijze "spreken" maar om mij daar nou aan te storen nee! Vind het eerder grappig om de teksten te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:27

annebe schreef:
Er zijn op bokt een aantal mensen die op deze wijze "spreken" maar om mij daar nou aan te storen nee! Vind het eerder grappig om de teksten te lezen.

Als het gewoon netjes spreken is ben ik het helemaal met je eens :j
Het gaat mij er alleen om dat veel van deze bokkers doorslaan naar een taalgebruik dat voor een deel van de bokkers niet te begrijpen is, en dat vind ik wel zonde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:29

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:

Maar dan kiest de TS dus eigenlijk voor een gesloten discussie... oftwel geen discussie, maar zijn inziens een niet te verwerpen stelling? :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:31

Misschien moeten we dan zelf maar allemaal hippe straattaal gaan gebruiken als tegenwicht. Of juist ook überformeel gaan praten :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:32

c_alsemgeest schreef:
Maar dan kiest de TS dus eigenlijk voor een gesloten discussie... oftwel geen discussie, maar zijn inziens een niet te verwerpen stelling? :D

Dat is wel mijn indruk ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:37

Ik heb nog even de regels omtrent taalgebruik erbij gehaald

Citaat:
Taalgebruik
De voertaal op Bokt is Algemeen Beschaafd Nederlands, het Nederlands dus wat je op school geleerd hebt. MSN-taal 'Boeiuh, ff w88!, picca's!!!' en !**!bReEzAh!**! evenals dialect is voor een groot gedeelte van de gebruikers niet te lezen en mag dus niet worden gebruikt. Ook 'slecht' Nederlands wordt niet op prijs gesteld. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst moeilijk leesbaar. Verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels (lege regels tussendoor) om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken.

Eigenlijk zijn al deze regels er om te zorgen dat bokkers duidelijk schrijven, zodat de tekst makkelijk leesbaar is.
En ik denk eigenlijk dat de taal in het topic dat in aanhaalde hetzelfde effect heeft als dialect, waarom dan ook niet een soortgelijke sanctie? Of in elk geval een oproep van de mods om voor iedereen begrijpelijke taal te gebruiken?