Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:04

kan maar zo hoor! volgens mij ook. tenminste, wel als je wilt meerijden in lessen enzo.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:11

nouja volgens mij niet alleen in lessen .. maar goed ik kan me vergissen ..

en natuurlijk als je een verzekering aansprakelijk wil stellen voor de koste die jezelf eventueel op loopt.

akira5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:11

Ik rij tegenwoordig met cap, omdat ik een hersenstambeschadiging heb opgelopen na een flinke val, volgens de arts had dat voorkomen kunnen worden als ik een cap draag, zo zie je maar, maar ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:15

Binky_Zephyr schreef:
nouja volgens mij niet alleen in lessen .. maar goed ik kan me vergissen ..

en natuurlijk als je een verzekering aansprakelijk wil stellen voor de koste die jezelf eventueel op loopt.

voor een verzekering maakt het echt niet uit of je een cap draagt of niet, die keren wel uit. Zijn meerdere voorbeelden al voorbij gekomen in dit topic

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:32

Het zal mij een worst wezen wat iemand op zijn hoofd zet. Ik ben ook een tijdje zo dom geweest om liever zonder cap te willen rijden, en ik ben maar al te blij dat er bij mij opeens een lichtje begon te branden en wel een cap op had toen het een keer erg fout ging.

Heel fijn dat een verzekering altijd uitkeert, ook als de ruiter geen cap droeg. Aan dat verzerkingsgeld heb je niks als je er blijvend letsel aan overhoud.

Edit: Om even ontopic te blijven; ik zou een regel zoals hier eerder is voorgesteld echt niet verkeerd vinden op bokt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:34

xxappiexx schreef:
Het zal mij een worst wezen wat iemand op zijn hoofd zet.

Mwah, een pan valt er zo af hoor ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:43

xxappiexx schreef:
Het zal mij een worst wezen wat iemand op zijn hoofd zet. Ik ben ook een tijdje zo dom geweest om liever zonder cap te willen rijden, en ik ben maar al te blij dat er bij mij opeens een lichtje begon te branden en wel een cap op had toen het een keer erg fout ging.

Heel fijn dat een verzekering altijd uitkeert, ook als de ruiter geen cap droeg. Aan dat verzerkingsgeld heb je niks als je er blijvend letsel aan overhoud.

Edit: Om even ontopic te blijven; ik zou een regel zoals hier eerder is voorgesteld echt niet verkeerd vinden op bokt.

ik wil er alleen maar mee zeggen dat het niet verplicht is voor de verzekering

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:48

Ik vind niet dat bokt zich moet gaan moeien met of mensen al dan niet een cap op hun hoofd hebben. Het is niet wettelijk vast gelegd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:49

bokt kán zich daar ook helemaal niet mee bemoeien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:32

akira5 schreef:
Ik rij tegenwoordig met cap, omdat ik een hersenstambeschadiging heb opgelopen na een flinke val, volgens de arts had dat voorkomen kunnen worden als ik een cap draag, zo zie je maar, maar ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid

Tja.
Dat is menselijk, het moet gewoon een keer goed fout zijn, voordat je je fout kunt rechtzetten en hem onder controle kunt krijgen!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:46

Oke en moeten we dan niet meteen paardrijden maar helemaal verbieden? Met helm of niet, het blijft altijd een risico inhouden.
En parachutespringen, bergbeklimmen, wildwater kanoën, met skiën en skateboarden breken ook ontzettend veel mensen wat, of erger enz enz.
Of moeten daar ook allemaal ge,- en verboden bij komen?
Kom op zeg; mogen we in vredesnaam zelf nog een klein beetje bepalen of,- en hoeveel risico we willen nemen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:51

maar je kunt door heel eenvoudige voorzorgsmaatregelen het risico van je risicovolle sport verlagen, tuurlijk moet je dat zelf weten, maar minder risico's vind ík wel een prettige gedachte.
Ik heb ook járen zonder cap gereden. Ik ben ontelbaar keren afgevallen, nooit hoofdletsel gehad (Igebroken kaak daargelaten) maar niets wat een cap had kunnen voorkomen. Toch ben ik sinds enkele jaren een brave cap-drager. Ik heb gewoon ingezien dat het simpelweg verstandiger is je koppie te beschermen. Maar dat is een beslissing die je niet voor iemand anders kunt maken, en dat zou ook niet moeten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:02

Qimm schreef:
maar je kunt door heel eenvoudige voorzorgsmaatregelen het risico van je risicovolle sport verlagen, tuurlijk moet je dat zelf weten, maar minder risico's vind ík wel een prettige gedachte.
Ik heb ook járen zonder cap gereden. Ik ben ontelbaar keren afgevallen, nooit hoofdletsel gehad (Igebroken kaak daargelaten) maar niets wat een cap had kunnen voorkomen. Toch ben ik sinds enkele jaren een brave cap-drager. Ik heb gewoon ingezien dat het simpelweg verstandiger is je koppie te beschermen. Maar dat is een beslissing die je niet voor iemand anders kunt maken, en dat zou ook niet moeten.

Dat is het enige wat ik bedoel, Qimm. ;)
Ik verbied ook niemand om te roken, drinken, een helm te dragen enz. omdat ik dat onzin vind.
Dus wil ik ook niet dat iemand mij zegt er wel één te dragen.

Overigens wordt de kans dat je valt er niks kleiner op, als je een helm draagt. ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:05

No oliebol :P
Ik ben ook niet bang om te vallen, maar wel bang dat mijn hoofd het niet zo goed doorstaat als ik erop val. En daarom wil ik me dus beschermen. Dus het risico dat ik hoofdletsel oploop verkleinen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:09

Groot gelijk! Moet je helemaal zelf weten! Good for you!

Maar ik ken mezelf, m'n paarden en weet wat ik (ga) doe(n) met ze en dus meen ik goed in te kunnen schatten dat de kans dat ik tijdens het bedrijven van mijn hobby op de manier waarop ik dat doe, vrij weinig risico loop.
Het dragen van een helm doet echter zoveel afbreuk aan het plezier dat ik daaraan beleef dat ik welbewust ervoor kies om er geen te dragen. ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:12

Risico is er altijd wel,al is je paard nog zo braaf. Hier werd iemand met de trauma heli afgevoerd, het paard was superbraaf maar struikelde.Mijn paard is ook braaf, maar nooit rij ik zonder cap.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:18

Met dat argument zou je ook een helm op kunnen zetten als je op straat loopt. ;) Risico is er immers altijd?
(en zo heb ik nog -tig voorbeelden hoor ;) )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:57

sflj schreef:
Het dragen van een helm doet echter zoveel afbreuk aan het plezier dat ik daaraan beleef dat ik welbewust ervoor kies om er geen te dragen. ;)

Maar dit begrijp ik dus niet. Je hebt tegenwoordig caps die je vrijwel niet voelt zitten dus waarom doen die afbreuk aan je plezier??

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:08

Draumur schreef:
Hahahaha :P Maar stel dat je op je hoofd valt, dan is het letsel soms zo ontzettend groot. Waarom zou je dan geen cap opzetten? Alsof een motorhelm er wel super uit ziet ;)

Cap dragen moeten ze op straat gewoon verplichten vind ik.

of paardrijden afschaffen, kun je er ook niet meer afvallen... :P.
AL die regeltjes, gebruik je eigen verstand, moeten we nou echt helemaal afhankelijk worden van regels en wetten? Wat doen we onszelf aan...

EN je kan jezelf toch niet tegen alles beschremen. ALs je verkeerd valt kun je door een cap ook je nek breken..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:15

Oeh daz een gevaarlijke opmerking, Rangeela ;) Die is mij ook duur komen te staan. Vind wel dat elke volwassene verantwoordelijk is voor z'n eigen veiligheid. Dat getut over regeltjes wordt ook steeds erger. Heb mijn cap nu zelf wel weer op gezet. Paardje staat nu op haver en is nogal hyper af en toe.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:19

Ik doe het zelf heeeeel soms in de zomer als het bloedheet is.. dan zit het gewoon in de weg..
maar verder doe ik hem liever wel op want zelfs de braafste paarden kunnen struikelen of iets dergelijks..
vaak op manege's zijn ze verplicht.. als je daar zonder cap rijdt is het dus aan de manege want die kan aansprakelijk gesteld worden..
ik vind zelf eigenlijk dat je het best altijd met cap kan rijden.. maar vaak wordt het eigen verantwoording..

dus ieder zijn eigen ding..!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:27

ilse86 schreef:
Oeh daz een gevaarlijke opmerking, Rangeela ;) Die is mij ook duur komen te staan. Vind wel dat elke volwassene verantwoordelijk is voor z'n eigen veiligheid. Dat getut over regeltjes wordt ook steeds erger. Heb mijn cap nu zelf wel weer op gezet. Paardje staat nu op haver en is nogal hyper af en toe.

haha, een beetje overdreven maar die regeltjes daar wordt je af en toe helemaal tierelier van. daar kan ik wel wat dingen over kwijt maar dan wordt het heel erg off topic :P, dus begin maar niet.

IDD ieder kan voorzichzelf beslissen wat hij / zij het beste vind!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:30

Asyaa schreef:
Boeit jou het?
Als hun zelf willen dat ze zonder cap rijden, laat ze.
Wie ben jij om ze even over het internet te sommeren om een cap te dragen.

mee eens,
en trouwens met cap kan dr ook genoeg gebeuren, ik had een cap op maar zonder cap had ik waarschijnlijk minder schade gehad. en ja de cap paste perfect

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:31

ja maargoed. het gaat om wat over het algemeen veiliger is he.
maar laat iedereen het lekker zelf weten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:32

Lubberslieke schreef:
Asyaa schreef:
Boeit jou het?
Als hun zelf willen dat ze zonder cap rijden, laat ze.
Wie ben jij om ze even over het internet te sommeren om een cap te dragen.

mee eens,
en trouwens met cap kan dr ook genoeg gebeuren, ik had een cap op maar zonder cap had ik waarschijnlijk minder schade gehad. en ja de cap paste perfect

DAn moet je dus eerst in de toekomst kunnen kijken om te weten of je de cap in dat geval wel of niet op moet doen. Zo zie je maar een cap is niet heilig! :o